Vraagtekens bij verhuizing schap Veilige woonomgeving voor ouderen PZC Elementen geven eigen draai aan opening van Dobberende Dozen OPHEFFINGSUITVERKOOP! Fa. E. J. BOS zeeland zaterdag 9 oktober 1999 w 16 Aantal leden Algemene Vergadering Zeeuwse Eilanden wil bedenktijd TransDort kernafval WEGGEEFPRIJZEN door René Schrier GOES - Binnen de algemene vergadering van het waterschap Zeeuwse Eilanden gaan stem men op om de beslissing over de verhuizing van Goes naar Mid delburg uit te stellen. Volgens de hoofdingelanden wordt de be slissing er doorgedrukt, terwijl er nog te veel vragen onbeant woord zijn. Overigens worden er ook vraag tekens gezet bij de hoogte van de verkoopsom die het dagelijks bestuur van Zeeuwse Eilanden denkt te vangen voor het huidi ge pand. Gerekend wordt op 17.5 miljoen, maar de Goese makelaar M. Faasse schat in dat het pand niet meer waard is dan ruwweg 11 miljoen gulden. Hij heeft dat het waterschap ook la ten weten. Een van de bestuurders die vindt dat het allemaal wel erg snel gaat. is hoofdingeland on gebouwd C. J. Dieleman uit Wissenkerke. Hij constateert dat de algemene vergadering slechts een maand de tijd heeft om zich te beraden over het voorstel van het dagelijks be stuur om niet binnen Goes, maar naar Middelburg te ver huizen. „Het dagelijks bestuur vergeet echter te vaak dat het de algemene vergadering is die be slist en niet het management team of het dagelijks bestuur.'' Dieleman weet ook dat er hoofdingelanden zijn die tegen willen stemmen. Hij kan zich voorstellen dat ook die geen be zwaar hebben tegen uitstel van de beslissing. Voorkeur Overigens voegt hij er aan toe dat hij geen voorkeur heeft voor vestiging van het waterschap in Middelburg of Goes. Middel burg steekt volgens hem met kop en schouwers boven de thans bekeken locaties uit, maar hij wil als algemeen be stuurslid in de gelegenheid wor den gesteld een afgewogen oor deel te maken. „Mogelijk zijn ook andere locaties aan onze aandacht ontsnapt Op '2 juni was van Middelburg tenslotte ook nog niets bekend." Dieleman wijst er op dat Vlis- singen zich heeft teruggetrok ken omdat niet binnen de ge stelde termijn een locatie voorhanden is. .Welke termijn, wie heeft die termijn vastge steld? Niet de algemene verga dering. Welke locaties zijn daai"- door niet bekeken?" Dieleman merkt verder op dat de manier waarop het dagelijks bestuur de verhuizing financi eel wil afdekken ook vraagte kens bij hem oproept, waardoor uitstel eveneens gerechtvaar digd is. Volgens de Noord-Beve- landse hoofdingeland is het niet de eerste keer dat het dagelijks bestuur de algemene vergade ring op basis van niet geheel juiste cijfers en niet volledige gegevens een besluit laat ne men. Dat is bij de bouw van het districtskantoor in Grijpskerke ook gebeurd, memoreert hij Makelaar Ook makelaar Faasse heeft zijn bedenkingen. Het viel hem op dat het waterschap 17,5 miljoen gulden voor het huidige pand denkt te vangen. Op basis van objectieve berekeningen komt hij niet verder dan een waarde van 11 miljoen gulden. „Als je zoiets constateex-t kun je na tuurlijk als buitenstaander je mond houden, maar ik vind dat ovexTieden zorgvuldig moeten zijn. En aangezien dit met mijn vak te maken heeft, vind ik dat je daar wat van moet zeggen. Ik heb verder geen belangen in de ze kwestie, noch met de gemeen te Goes noch met het water schap." Faasse heeft gekeken naar de transacties die de laat ste 2,5 jaar in Goes en omgeving met kantox'en zijn gebeux-d. Daar was er in de verste verte geen een bij met een bedrag dat in de buurt komt van de 17,5 miljoen giüden. Financiën De waterschapsbestuurder die eerstverantwoox-delijk is voor de financiën is J. Hoekman. Hij heeft vluchtig kermis genomen van de brief van Faasse. Volgens hem is de makelaar in zijn bere keningen uitgegaan van de waarde van een beleggingspand en dat is het voor het water schap niet. Daarnaast vindt- Hoekman dat de huurwaarde die Faasse in zijn berekeningeix heeft gehanteerd te laag is. Een ander aspect dat hij mist is vol gens Hoekman het gegeven dat het waterschap misschien in een tijdelijk ondei'komen moet tus sen het moment van verkoop en het moment dat een nieuw defi- door Harmen van der Werf DEN HAAG - Het transport van kernafval uit Petten naar Bors- sele is opnieuw vertraagd. De Gezondheidsraad brengt pas eind november een advies hier over uit. Minister J. Pronk van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (Vrom) had de Tweede Kamer meegedeeld dat het advies er 1 oktober zou zijn. De bewindsman heeft de Ge zondheidsraad om advies ge vraagd, omdat hij een onafhan kelijk oordeel wil hebben over de risico's van kernafvaltrans- pox-ten. Het vei-zoek ging al voor de zomervakantie de deur uit. De kemenergiewei-eld is in Ne derland echter zo klein, dat het de Gezondheidsraad veel moei te kostte een volledig onafhan kelijke commissie samen te stel len. Afgelopen zaterdag is de com missie officieel geïnstalleerd. Volgens planning bx-engt die eind november advies uit. „Maar dat wordt nog een hele toer", aldxxs een woordvoerder van de Gezondheidsraad. Als wetenschappelijk adviescollege gaat de raad niet over één nacht ijs. Directeur H. Codee van de Centrale Organisatie voor de Opslag van Radioactief Afval (Covra) in Borssele is zwaar te leurgesteld over de nieuwe ver traging. „Teïwijl het nex-gens voor nodig is, dit advies van de Gezondheidsx-aad. Transport van kernafval voldoet in Neder land aan de strengste veilig heidseisen. Wij hadden dit voor jaar alles al klaar." Aangevochten De Hoge Flux Reactor in Petten, waar het afval vandaan komt, heeft inmiddels één container met kex-nafval op eigen tex-rein opgeslagen. Anders had het be drijf de productie van medica menten moeten staken. De ver gunning voor de tijdelijke opslag is door de gemeente Zij- pe, waaronder Petten valt, bij de Raad van State aangevochten. Wanneer het eerste transpox-t nu wel kan plaatsvinden, dxirft de Covra-directeur niet meer te voorspellen. Hij denkt 'ergens' volgend jaar. Allerlei overheids instanties moeten eerst worden ingeseind. En er is veel politie begeleiding nodig. „In decern- ber hoef ik zeker geen beroep to doen op de politie vanwege het j millenniumprobleem. En dan zitten ze met verlofdagen. Het wordt op z'n vroegst februari, ook vanwege het weer." De kerncentrale Dodewaard mag overigens wel gebruikte splijtstofstaven vervoeren. Pronk heeft daai-voor toestem ming gegeven, onder de voor waarde dat het vervoer moet worden aangepast, als de Ge zondheidsraad dat nodig vindt, Voor het einde van dit jaar wox'dt het eerste transport uit Dodewaard via de Vlissingse haven naar de opwerkingsfa-j briek in het Engelse Sellafield verwacht. Winkeldiefstal in Middelburg MIDDELBURG - Een 76-jarige vrouw uit Middelburg heelt vrijdag een boete van 240 gul den gekregen wegens diefstal van levensmiddelen ter waarde van vier gulden uit een winkel aan de Winston Churchilllaan. Een 34-jarige Vlissingse werd ie een zaak aan de Middelburgse Pottenbakkerssingel betrapt op het stelen van pakken vruchten sap ter waarde van elf gulden Een29-jax-igeVlissingerwerdu dezelfde zaak aangehouden me een niet betaald doosje chocola de en een doosje zalmschijfjes Op donderdag had hij zich ooi al schuldig gemaakt aan win keldiefstal. Een 21-jarige Hagenaar wen met een 12-jax-ige jongen ui Middelburg aangehouden na dat zij vleeswaar, fx-isdrank e babyluiers hadden gestolen ui een supermarkt aan de Kalver straat. Voorlichting GOES - De gezamenlijke oud: renbonden in de gemeente Gcr houden maandag 18 oktober a 14 uur in Het Gasthuis in Go1 een voorlichtingsmiddag om ouderen in het vei-keer. Ei school Melis van der Hoek, do! ter C. M. Baarda en H. Postv; Veilig Verkeer Nederland zuil over de verschillende them informatie geven. door Ab van der Sluis MIDDELBURG - Wethouder J. C. van Dijk-Sturm (Oude renbeleid) van Middelburg heeft vrijdag officieel de opge- pluste aanleunwoningen van verzorgingshuis Eben-Haëzer aan de Briandlaan geopend. De zestien appartementen zijn veiliger en toegankelijker ge maakt voor de oudereu. Zo kwamen er onder meer makke lijk te bedienen kranen in douche en keuken, betere ver lichting bij de deuren en in het trappenhuis en nieuwe in braakbeveiliging. Veel ouderen willen zo lang mogelijk in hun eigen woning blijven wonen. Vaak zijn die huizen ongeschikt. Drempels en gladde vloeren zorgen voor kleine ongelukjes. Door de wo ning zelf én de directe omge ving aan te passen, het zogehe ten opplussen, kunnen oude ren langer zelfstandig en veilig kunnen wonen. Hulp De aanleunwoningen van Eben-Haëzer zijn 25 jaar gele den gebouwd. In die tijd werd weinig aandacht besteed aan toegankelijkheid en veilig heid. De laatste jaren komen in de aanleunwoningen ouderen te wonen die meer en meer hulp nodig hebben. In samenwer king met de Bouwwinkel Zee land werd een zogeheten op- pluspakket samengesteld. De gemeente Middelburg" kende 95.000 gulden subsidie toe. Wethouder J.C. van Dijk-Sturm (1) in gesprek met bewoonster L. Sanderse van de 'opgepluste' aanleunwoningen van verzorgingshuis Eben-Haëzer in Middelburg. foto Lex de Meester „Alle bewoners hebben inge stemd met de aanpassingen", aldxxs Jeanet Kaashoek, direc trice beheer van Eben-Haëzer. „Want je raam openen moet natuurlijk vanaf de vloer kun nen en daarvoor moet je rxiet op een krxxkje hoeven te staan en uitglijden in de douche omdat de vloer nat en glad is, hoort natuurlijk ook niet." De gemeente Middelburg stel de de 95 mille beschikbaar uit de opgebouwde reserves van de Wet Voorzieningen Gehan dicapten. In totaal had de ge meente één miljoen gulden over*. „De aanvragen gingen dat bedrag ver te boven. Was u later geweest", zei Van Dijk- Sturm, „dan had u achter het net gevist." De bewoners van de opgeplus te woningen zijn blij met de aanpassingen. De drempels zijn verdwenen en in de douche zijn antislip tegels aange bracht. „Dit is een mooie wo ning als je het vergelijkt met anderen", aldus mevrouw L. Sanderse. „Vooral de kranen zijn makkelijk." Wind en regen verhinderden het oorspronkelijke idee voor de feestelijke opening van de Dobberende Doosjes, waarbij de nieuwbouw uit een 'geschenkverpakking' tevoorschijn zou komen. foto Ruben Oreel Vlaanderen overweegt schrappen tol Liefkenshoek ANTWERPEN - De Vlaamse overheid overweegt de tolhef fing aan de Liefkenshoektimnel medio volgend jaar tijdelijk op te heffen. De Antwerpse Ring R1 kampt nu al praktisch dagelijks met files, maar volgend jaar wordt het volledige wegdek van de Ring vernieuwd. Dit zal nog grotere verkeershinder veroor zaken. Om automobilisten een alternatief te bieden, wordt met de NV Tunnel Liefkenshoek on derhandeld over een voorlopig vrije doortocht. De opstoppingen op de Ring aan de Kennedytunnel en bij de aan sluiting met de E19 naar Brussel wekken steeds meer wrevel bij automobilisten en vrachtver voerder-s. Bi] werkzaamheden aan de Kennedytunnel vorige week kreeg het verkeer een voorproefje van wat er in 2000 gaat gebeuren: niet alleen ston den voertuigen stil tijdens de ochtend- en avondspits, maar ook overdag en in de vooravond stond het blik urenlang bumper aan bumper. De Vlaamse minister Stevaert van Mobiliteit heeft als onder deel van het regeerakkoord toe gezegd dat de Vlaamse overheid zeker geld vrijmaakt om het verkeer rond Antwerpen van een 'bypass' te voorzien. In wel ke vorm die er komt, is onduide lijk omdat er rond de havenstad nog een flink aantal ontbreken de schakels in het wegennet zit. Zo biedt de Liefkenshoektunnel nog steeds geen soelaas voor verkeer richting Gent door het ontbreken van een fatsoenlijke verbinding met de El7. Ook wordt al een eeuwigheid ge praat over sluiting van de Ant werpse Ring, door de aanleg van een brug of tunnel aan de weste lijke zijde van de stad. Het wegdek van de R1 moet hoe dan ook vernieuwd worden. De afdeling Wegen dienstkring re gio Antwerpen onderzoekt hoe dit de minste overlast oplevert. Ingenieur A van Gils: „We zijn voorbereidingen aan het tref fen maar een oplossing is er nog niet. Er is ook overleg met de Liefkenshoektunnel. Of een to- lopheffing mogelijk is, moet worden uitgezocht. Bij de NV Tuimel Liefkenshoek neemt men het bericht niet al te serieus. „Gratis doortocht is ju ridisch niet mogelijk door onze eigendomsstructuur", meldt een medewerker. De NV is voor 49 procent in handen van parti culiere investeerders en con tractueel ligt vast dat de tunnel onder geen enkele vooiwaarde door Edith Ramakers VLISSINGEN - De vijf Dobbe rende Doosjes aan de Grave- straat in Vlissingen zijn vrijdag middag officieel geopend. Dat gebeurde op een andere manier dan verwacht. De scheve, op vallende bouwwerken werden niet met rode linten en strikken verpakt tot cadeaus, die de leer lingen van basisscliool 't Vlot vervolgens van de nieuwbouw hadden mogen afstropen. De re gen en wind waren spelbreker; wat voor hen overbleef was het oplaten van witte ballonnen. Het weer zat een sprankelende opening tegen, zoals er tijdens de bouw ook van alles misging. De Stichting Stadsherstel Vlis singen lag regelmatig in de clinch met Basco en de gemeen te VlissingenDe stichting vocht voor het gerecht de hoogte van de bouwtoren aan en wilde dat kundige onderbouwing voor het gebied werd ontwikkeld. Gevolg was dat de bouw van de zinken woontoren lang werd stilgelegd. „Dat was vervelend en het heeft ons heel wat geld gekost", zegt Adrie Raas van Basco Opus 97. „Maar het resul taat mag er zijn." Tegenstanders Die mening heeft ook Doeke Roos jr. van de Stichting Stads herstel. Het speelse ontwerp van de architecten Steven Moo- k/Walter Lockefeer en Bebber en Jongepier spreekt hem aan. „Twee bestuursleden van onze stichting waren fel gekant tegen de 33 meter hoge toren. Daar had in een vroeger stadium met de burgers over gesproken moe ten worden. Dus voordat een plan getoond wordt. Maar echte inspraak van burgers komt vaak op een te laat moment.Hij --iv«q+ norlppltp ar-Fiter de jachthaven nu wel degelijk is opgefleurd. „Maar ik spreek wel op persoonlijke titel. Dit was in derdaad een beetje een saaie omgeving." Onder de belangstellenden is ook Leon Riekwell, van Beel dende Kunst Vlissingen. Hij sprak van een 'echt Vlissings ge bouw'. „Dit is kunst. Ik hou van het materiaal, zink, hout. Die kubussen zien er als containers uit, in de goede zin des woords. Dat is toch echt Vlissings. Het is een mooie vonn van industriële bouw." Niet standaard Marie Prins vindt het 'leuk om te zien'. „Maar ik vraag me wel af óf je er ook prettig in kunt wo nen. Het is weer eens wat anders en ik hou er niet van als alles recht toe recht aan is. Je kunt al tijd tegenstand verwachten op vormgeving die afwijkt van de standaardvoim. Maar dit ge bouw als geheel verdient dat niet." Jan le Due, uitvoerder van bouwgroep Peters, vindt wel dat het een risico is geweest om dit complex in deze omgeving te plaatsen. „Daarmee bedoel ik: past het hier wel? In dezelfde straat staat ook een huis met een trapgeveltje en een eindje ver derop staan meer historische panden. Als je behoudend bent, en dat zijn veel Zeeuwen, kan je ervan gruwen." Hij heeft vanaf het begin in de Dobbei'ende Doosjes geloofd. „Het is bouwkunst. Het is een complex met karakter. Het is apart. En dat zeg ik zeker niet van alle werken, waar we mee bezig zijn." R. de Baar van Opus stelt dat er nog drie van de 45 appartemen ten te koop zijn. Op de begane grond zijn de elf huurwoningen door lichamelijke gehandicap ten in gebraik. De laatste artikelen tegen Na 3 generaties BOS Woninginrichting waar kwaliteit en service hoog in het vaandel stonden, SLUITEN wij donderdag 14 OKTOBER definitief de deur. Aan al onze klanten door de jaren heen BEDANKT voor het vertrouwen. EVERT EN WIM BOS LANGE DELFT 43 - MIDDELBURG Audi A6 1995. 2.0, 90.000 km. Groen metallic. Audi A4 1995. 1.6, 48.000 km, Vulkaanzwart metallic GOOD Audi Uw Audi A-Selectie adviseur: Dhr. D. Commee Auto Poppe B.V. Gildeweg 22 4383 NK Vlissingen Tel.: 0118 - 424 000 De voorsprong van Auto Poppe vindt u ook terug in de Audi A-Selectie. Standaard Audi A-Selectie 1 jaar volledige Audi-garantie Audi-Mobiliteitsgarantie Vervangend vervoer Audi Autohistorie is bekend Gegarandeerde kilometerstand Een selectie uit ons assortiment: Audi A4 1995, 1.8 T, 139.000 km, Vulkaanzwart, airconditioning, sportstoelen Audi A4 TDI 1996, 1.9, 88.000 km, Smaragdgroen metallic, Audi A4 TDI 1998. 1.9, 70.000 km. Mingblauw, airconditioning, comfort pakket. Audi A4 TDI Avant 1996, 1.9, 165.000 km, Mingblauw. airconditioning, dakreling. Audi A4 TDI Avant 1997, 1.9, 75.000 km, Mingblauw. airconditioning, lichtmetalen velgen. Audi 80 1994, 2.0, 55.000 km, Bordeaux rood. lichtmetalen velgen. Audi A4 1995, 1.6,71,000 km, Ragusagroen metallic. Bel de Audi-informatielijn: 0900-273 53 28 voor het landelijke Audi A-Selectie assortiment. Audi A6 TDI Avant Tiptronic 1997, 2.5, 131.000 km. Smaragdgroen, airconditioning. Audi A4 1997, 1.8, 15.000 km, Cactusgroen, airconditioning, comfort pakket

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 16