Vraagtekens bij verhuizing schap
Veilige woonomgeving voor ouderen
PZC
Elementen geven eigen draai aan
opening van Dobberende Dozen
OPHEFFINGSUITVERKOOP!
Fa. E. J. BOS
zeeland zaterdag 9 oktober 1999 w 16
Aantal leden Algemene Vergadering Zeeuwse Eilanden wil bedenktijd TransDort kernafval
WEGGEEFPRIJZEN
door René Schrier
GOES - Binnen de algemene
vergadering van het waterschap
Zeeuwse Eilanden gaan stem
men op om de beslissing over de
verhuizing van Goes naar Mid
delburg uit te stellen. Volgens de
hoofdingelanden wordt de be
slissing er doorgedrukt, terwijl
er nog te veel vragen onbeant
woord zijn.
Overigens worden er ook vraag
tekens gezet bij de hoogte van de
verkoopsom die het dagelijks
bestuur van Zeeuwse Eilanden
denkt te vangen voor het huidi
ge pand. Gerekend wordt op
17.5 miljoen, maar de Goese
makelaar M. Faasse schat in dat
het pand niet meer waard is dan
ruwweg 11 miljoen gulden. Hij
heeft dat het waterschap ook la
ten weten.
Een van de bestuurders die
vindt dat het allemaal wel erg
snel gaat. is hoofdingeland on
gebouwd C. J. Dieleman uit
Wissenkerke. Hij constateert
dat de algemene vergadering
slechts een maand de tijd heeft
om zich te beraden over het
voorstel van het dagelijks be
stuur om niet binnen Goes,
maar naar Middelburg te ver
huizen. „Het dagelijks bestuur
vergeet echter te vaak dat het de
algemene vergadering is die be
slist en niet het management
team of het dagelijks bestuur.''
Dieleman weet ook dat er
hoofdingelanden zijn die tegen
willen stemmen. Hij kan zich
voorstellen dat ook die geen be
zwaar hebben tegen uitstel van
de beslissing.
Voorkeur
Overigens voegt hij er aan toe
dat hij geen voorkeur heeft voor
vestiging van het waterschap in
Middelburg of Goes. Middel
burg steekt volgens hem met
kop en schouwers boven de
thans bekeken locaties uit,
maar hij wil als algemeen be
stuurslid in de gelegenheid wor
den gesteld een afgewogen oor
deel te maken. „Mogelijk zijn
ook andere locaties aan onze
aandacht ontsnapt Op '2 juni
was van Middelburg tenslotte
ook nog niets bekend."
Dieleman wijst er op dat Vlis-
singen zich heeft teruggetrok
ken omdat niet binnen de ge
stelde termijn een locatie
voorhanden is. .Welke termijn,
wie heeft die termijn vastge
steld? Niet de algemene verga
dering. Welke locaties zijn daai"-
door niet bekeken?"
Dieleman merkt verder op dat
de manier waarop het dagelijks
bestuur de verhuizing financi
eel wil afdekken ook vraagte
kens bij hem oproept, waardoor
uitstel eveneens gerechtvaar
digd is. Volgens de Noord-Beve-
landse hoofdingeland is het niet
de eerste keer dat het dagelijks
bestuur de algemene vergade
ring op basis van niet geheel
juiste cijfers en niet volledige
gegevens een besluit laat ne
men. Dat is bij de bouw van het
districtskantoor in Grijpskerke
ook gebeurd, memoreert hij
Makelaar
Ook makelaar Faasse heeft zijn
bedenkingen. Het viel hem op
dat het waterschap 17,5 miljoen
gulden voor het huidige pand
denkt te vangen. Op basis van
objectieve berekeningen komt
hij niet verder dan een waarde
van 11 miljoen gulden. „Als je
zoiets constateex-t kun je na
tuurlijk als buitenstaander je
mond houden, maar ik vind dat
ovexTieden zorgvuldig moeten
zijn. En aangezien dit met mijn
vak te maken heeft, vind ik dat
je daar wat van moet zeggen. Ik
heb verder geen belangen in de
ze kwestie, noch met de gemeen
te Goes noch met het water
schap." Faasse heeft gekeken
naar de transacties die de laat
ste 2,5 jaar in Goes en omgeving
met kantox'en zijn gebeux-d.
Daar was er in de verste verte
geen een bij met een bedrag dat
in de buurt komt van de 17,5
miljoen giüden.
Financiën
De waterschapsbestuurder die
eerstverantwoox-delijk is voor
de financiën is J. Hoekman. Hij
heeft vluchtig kermis genomen
van de brief van Faasse. Volgens
hem is de makelaar in zijn bere
keningen uitgegaan van de
waarde van een beleggingspand
en dat is het voor het water
schap niet. Daarnaast vindt-
Hoekman dat de huurwaarde
die Faasse in zijn berekeningeix
heeft gehanteerd te laag is. Een
ander aspect dat hij mist is vol
gens Hoekman het gegeven dat
het waterschap misschien in een
tijdelijk ondei'komen moet tus
sen het moment van verkoop en
het moment dat een nieuw defi-
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Het transport van
kernafval uit Petten naar Bors-
sele is opnieuw vertraagd. De
Gezondheidsraad brengt pas
eind november een advies hier
over uit. Minister J. Pronk van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke
Ordening en Milieubeheer
(Vrom) had de Tweede Kamer
meegedeeld dat het advies er 1
oktober zou zijn.
De bewindsman heeft de Ge
zondheidsraad om advies ge
vraagd, omdat hij een onafhan
kelijk oordeel wil hebben over
de risico's van kernafvaltrans-
pox-ten. Het vei-zoek ging al voor
de zomervakantie de deur uit.
De kemenergiewei-eld is in Ne
derland echter zo klein, dat het
de Gezondheidsraad veel moei
te kostte een volledig onafhan
kelijke commissie samen te stel
len.
Afgelopen zaterdag is de com
missie officieel geïnstalleerd.
Volgens planning bx-engt die
eind november advies uit.
„Maar dat wordt nog een hele
toer", aldxxs een woordvoerder
van de Gezondheidsraad. Als
wetenschappelijk adviescollege
gaat de raad niet over één nacht
ijs.
Directeur H. Codee van de
Centrale Organisatie voor de
Opslag van Radioactief Afval
(Covra) in Borssele is zwaar te
leurgesteld over de nieuwe ver
traging. „Teïwijl het nex-gens
voor nodig is, dit advies van de
Gezondheidsx-aad. Transport
van kernafval voldoet in Neder
land aan de strengste veilig
heidseisen. Wij hadden dit voor
jaar alles al klaar."
Aangevochten
De Hoge Flux Reactor in Petten,
waar het afval vandaan komt,
heeft inmiddels één container
met kex-nafval op eigen tex-rein
opgeslagen. Anders had het be
drijf de productie van medica
menten moeten staken. De ver
gunning voor de tijdelijke
opslag is door de gemeente Zij-
pe, waaronder Petten valt, bij de
Raad van State aangevochten.
Wanneer het eerste transpox-t nu
wel kan plaatsvinden, dxirft de
Covra-directeur niet meer te
voorspellen. Hij denkt 'ergens'
volgend jaar. Allerlei overheids
instanties moeten eerst worden
ingeseind. En er is veel politie
begeleiding nodig. „In decern-
ber hoef ik zeker geen beroep to
doen op de politie vanwege het j
millenniumprobleem. En dan
zitten ze met verlofdagen. Het
wordt op z'n vroegst februari,
ook vanwege het weer."
De kerncentrale Dodewaard
mag overigens wel gebruikte
splijtstofstaven vervoeren.
Pronk heeft daai-voor toestem
ming gegeven, onder de voor
waarde dat het vervoer moet
worden aangepast, als de Ge
zondheidsraad dat nodig vindt,
Voor het einde van dit jaar
wox'dt het eerste transport uit
Dodewaard via de Vlissingse
haven naar de opwerkingsfa-j
briek in het Engelse Sellafield
verwacht.
Winkeldiefstal
in Middelburg
MIDDELBURG - Een 76-jarige
vrouw uit Middelburg heelt
vrijdag een boete van 240 gul
den gekregen wegens diefstal
van levensmiddelen ter waarde
van vier gulden uit een winkel
aan de Winston Churchilllaan.
Een 34-jarige Vlissingse werd ie
een zaak aan de Middelburgse
Pottenbakkerssingel betrapt op
het stelen van pakken vruchten
sap ter waarde van elf gulden
Een29-jax-igeVlissingerwerdu
dezelfde zaak aangehouden me
een niet betaald doosje chocola
de en een doosje zalmschijfjes
Op donderdag had hij zich ooi
al schuldig gemaakt aan win
keldiefstal.
Een 21-jarige Hagenaar wen
met een 12-jax-ige jongen ui
Middelburg aangehouden na
dat zij vleeswaar, fx-isdrank e
babyluiers hadden gestolen ui
een supermarkt aan de Kalver
straat.
Voorlichting
GOES - De gezamenlijke oud:
renbonden in de gemeente Gcr
houden maandag 18 oktober a
14 uur in Het Gasthuis in Go1
een voorlichtingsmiddag om
ouderen in het vei-keer. Ei
school Melis van der Hoek, do!
ter C. M. Baarda en H. Postv;
Veilig Verkeer Nederland zuil
over de verschillende them
informatie geven.
door Ab van der Sluis
MIDDELBURG - Wethouder
J. C. van Dijk-Sturm (Oude
renbeleid) van Middelburg
heeft vrijdag officieel de opge-
pluste aanleunwoningen van
verzorgingshuis Eben-Haëzer
aan de Briandlaan geopend.
De zestien appartementen zijn
veiliger en toegankelijker ge
maakt voor de oudereu. Zo
kwamen er onder meer makke
lijk te bedienen kranen in
douche en keuken, betere ver
lichting bij de deuren en in het
trappenhuis en nieuwe in
braakbeveiliging.
Veel ouderen willen zo lang
mogelijk in hun eigen woning
blijven wonen. Vaak zijn die
huizen ongeschikt. Drempels
en gladde vloeren zorgen voor
kleine ongelukjes. Door de wo
ning zelf én de directe omge
ving aan te passen, het zogehe
ten opplussen, kunnen oude
ren langer zelfstandig en veilig
kunnen wonen.
Hulp
De aanleunwoningen van
Eben-Haëzer zijn 25 jaar gele
den gebouwd. In die tijd werd
weinig aandacht besteed aan
toegankelijkheid en veilig
heid. De laatste jaren komen in
de aanleunwoningen ouderen
te wonen die meer en meer hulp
nodig hebben. In samenwer
king met de Bouwwinkel Zee
land werd een zogeheten op-
pluspakket samengesteld. De
gemeente Middelburg" kende
95.000 gulden subsidie toe.
Wethouder J.C. van Dijk-Sturm (1) in gesprek met bewoonster L. Sanderse van de 'opgepluste' aanleunwoningen van verzorgingshuis
Eben-Haëzer in Middelburg. foto Lex de Meester
„Alle bewoners hebben inge
stemd met de aanpassingen",
aldxxs Jeanet Kaashoek, direc
trice beheer van Eben-Haëzer.
„Want je raam openen moet
natuurlijk vanaf de vloer kun
nen en daarvoor moet je rxiet op
een krxxkje hoeven te staan en
uitglijden in de douche omdat
de vloer nat en glad is, hoort
natuurlijk ook niet."
De gemeente Middelburg stel
de de 95 mille beschikbaar uit
de opgebouwde reserves van
de Wet Voorzieningen Gehan
dicapten. In totaal had de ge
meente één miljoen gulden
over*. „De aanvragen gingen
dat bedrag ver te boven. Was u
later geweest", zei Van Dijk-
Sturm, „dan had u achter het
net gevist."
De bewoners van de opgeplus
te woningen zijn blij met de
aanpassingen. De drempels
zijn verdwenen en in de douche
zijn antislip tegels aange
bracht. „Dit is een mooie wo
ning als je het vergelijkt met
anderen", aldus mevrouw L.
Sanderse. „Vooral de kranen
zijn makkelijk."
Wind en regen verhinderden het oorspronkelijke idee voor de feestelijke opening van de Dobberende Doosjes, waarbij de nieuwbouw uit
een 'geschenkverpakking' tevoorschijn zou komen. foto Ruben Oreel
Vlaanderen
overweegt
schrappen tol
Liefkenshoek
ANTWERPEN - De Vlaamse
overheid overweegt de tolhef
fing aan de Liefkenshoektimnel
medio volgend jaar tijdelijk op
te heffen. De Antwerpse Ring R1
kampt nu al praktisch dagelijks
met files, maar volgend jaar
wordt het volledige wegdek van
de Ring vernieuwd. Dit zal nog
grotere verkeershinder veroor
zaken. Om automobilisten een
alternatief te bieden, wordt met
de NV Tunnel Liefkenshoek on
derhandeld over een voorlopig
vrije doortocht.
De opstoppingen op de Ring aan
de Kennedytunnel en bij de aan
sluiting met de E19 naar Brussel
wekken steeds meer wrevel bij
automobilisten en vrachtver
voerder-s. Bi] werkzaamheden
aan de Kennedytunnel vorige
week kreeg het verkeer een
voorproefje van wat er in 2000
gaat gebeuren: niet alleen ston
den voertuigen stil tijdens de
ochtend- en avondspits, maar
ook overdag en in de vooravond
stond het blik urenlang bumper
aan bumper.
De Vlaamse minister Stevaert
van Mobiliteit heeft als onder
deel van het regeerakkoord toe
gezegd dat de Vlaamse overheid
zeker geld vrijmaakt om het
verkeer rond Antwerpen van
een 'bypass' te voorzien. In wel
ke vorm die er komt, is onduide
lijk omdat er rond de havenstad
nog een flink aantal ontbreken
de schakels in het wegennet zit.
Zo biedt de Liefkenshoektunnel
nog steeds geen soelaas voor
verkeer richting Gent door het
ontbreken van een fatsoenlijke
verbinding met de El7. Ook
wordt al een eeuwigheid ge
praat over sluiting van de Ant
werpse Ring, door de aanleg van
een brug of tunnel aan de weste
lijke zijde van de stad.
Het wegdek van de R1 moet hoe
dan ook vernieuwd worden. De
afdeling Wegen dienstkring re
gio Antwerpen onderzoekt hoe
dit de minste overlast oplevert.
Ingenieur A van Gils: „We zijn
voorbereidingen aan het tref
fen maar een oplossing is er nog
niet. Er is ook overleg met de
Liefkenshoektunnel. Of een to-
lopheffing mogelijk is, moet
worden uitgezocht.
Bij de NV Tuimel Liefkenshoek
neemt men het bericht niet al te
serieus. „Gratis doortocht is ju
ridisch niet mogelijk door onze
eigendomsstructuur", meldt
een medewerker. De NV is voor
49 procent in handen van parti
culiere investeerders en con
tractueel ligt vast dat de tunnel
onder geen enkele vooiwaarde
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - De vijf Dobbe
rende Doosjes aan de Grave-
straat in Vlissingen zijn vrijdag
middag officieel geopend. Dat
gebeurde op een andere manier
dan verwacht. De scheve, op
vallende bouwwerken werden
niet met rode linten en strikken
verpakt tot cadeaus, die de leer
lingen van basisscliool 't Vlot
vervolgens van de nieuwbouw
hadden mogen afstropen. De re
gen en wind waren spelbreker;
wat voor hen overbleef was het
oplaten van witte ballonnen.
Het weer zat een sprankelende
opening tegen, zoals er tijdens
de bouw ook van alles misging.
De Stichting Stadsherstel Vlis
singen lag regelmatig in de
clinch met Basco en de gemeen
te VlissingenDe stichting vocht
voor het gerecht de hoogte van
de bouwtoren aan en wilde dat
kundige onderbouwing voor het
gebied werd ontwikkeld.
Gevolg was dat de bouw van de
zinken woontoren lang werd
stilgelegd. „Dat was vervelend
en het heeft ons heel wat geld
gekost", zegt Adrie Raas van
Basco Opus 97. „Maar het resul
taat mag er zijn."
Tegenstanders
Die mening heeft ook Doeke
Roos jr. van de Stichting Stads
herstel. Het speelse ontwerp
van de architecten Steven Moo-
k/Walter Lockefeer en Bebber
en Jongepier spreekt hem aan.
„Twee bestuursleden van onze
stichting waren fel gekant tegen
de 33 meter hoge toren. Daar
had in een vroeger stadium met
de burgers over gesproken moe
ten worden. Dus voordat een
plan getoond wordt. Maar echte
inspraak van burgers komt
vaak op een te laat moment.Hij
--iv«q+ norlppltp ar-Fiter de
jachthaven nu wel degelijk is
opgefleurd. „Maar ik spreek wel
op persoonlijke titel. Dit was in
derdaad een beetje een saaie
omgeving."
Onder de belangstellenden is
ook Leon Riekwell, van Beel
dende Kunst Vlissingen. Hij
sprak van een 'echt Vlissings ge
bouw'. „Dit is kunst. Ik hou van
het materiaal, zink, hout. Die
kubussen zien er als containers
uit, in de goede zin des woords.
Dat is toch echt Vlissings. Het is
een mooie vonn van industriële
bouw."
Niet standaard
Marie Prins vindt het 'leuk om te
zien'. „Maar ik vraag me wel af
óf je er ook prettig in kunt wo
nen. Het is weer eens wat anders
en ik hou er niet van als alles
recht toe recht aan is. Je kunt al
tijd tegenstand verwachten op
vormgeving die afwijkt van de
standaardvoim. Maar dit ge
bouw als geheel verdient dat
niet."
Jan le Due, uitvoerder van
bouwgroep Peters, vindt wel
dat het een risico is geweest om
dit complex in deze omgeving te
plaatsen. „Daarmee bedoel ik:
past het hier wel? In dezelfde
straat staat ook een huis met een
trapgeveltje en een eindje ver
derop staan meer historische
panden. Als je behoudend bent,
en dat zijn veel Zeeuwen, kan je
ervan gruwen."
Hij heeft vanaf het begin in de
Dobbei'ende Doosjes geloofd.
„Het is bouwkunst. Het is een
complex met karakter. Het is
apart. En dat zeg ik zeker niet
van alle werken, waar we mee
bezig zijn."
R. de Baar van Opus stelt dat er
nog drie van de 45 appartemen
ten te koop zijn. Op de begane
grond zijn de elf huurwoningen
door lichamelijke gehandicap
ten in gebraik.
De laatste artikelen tegen
Na 3 generaties BOS Woninginrichting waar kwaliteit
en service hoog in het vaandel stonden, SLUITEN wij
donderdag 14 OKTOBER definitief de deur.
Aan al onze klanten door de jaren heen
BEDANKT voor het vertrouwen.
EVERT EN WIM BOS
LANGE DELFT 43 - MIDDELBURG
Audi A6
1995. 2.0, 90.000 km. Groen metallic.
Audi A4
1995. 1.6, 48.000 km,
Vulkaanzwart metallic
GOOD
Audi
Uw Audi A-Selectie adviseur: Dhr. D. Commee
Auto Poppe B.V.
Gildeweg 22
4383 NK Vlissingen
Tel.: 0118 - 424 000
De voorsprong van
Auto Poppe vindt u ook
terug in de Audi A-Selectie.
Standaard Audi A-Selectie
1 jaar volledige Audi-garantie
Audi-Mobiliteitsgarantie
Vervangend vervoer Audi
Autohistorie is bekend
Gegarandeerde kilometerstand
Een selectie
uit ons assortiment:
Audi A4
1995, 1.8 T, 139.000 km, Vulkaanzwart,
airconditioning, sportstoelen
Audi A4 TDI
1996, 1.9, 88.000 km,
Smaragdgroen metallic,
Audi A4 TDI
1998. 1.9, 70.000 km. Mingblauw,
airconditioning, comfort pakket.
Audi A4 TDI Avant
1996, 1.9, 165.000 km, Mingblauw.
airconditioning, dakreling.
Audi A4 TDI Avant
1997, 1.9, 75.000 km, Mingblauw.
airconditioning, lichtmetalen velgen.
Audi 80
1994, 2.0, 55.000 km, Bordeaux rood.
lichtmetalen velgen.
Audi A4
1995, 1.6,71,000 km,
Ragusagroen metallic.
Bel de Audi-informatielijn: 0900-273 53 28
voor het landelijke Audi A-Selectie assortiment.
Audi A6 TDI Avant Tiptronic
1997, 2.5, 131.000 km. Smaragdgroen,
airconditioning.
Audi A4
1997, 1.8, 15.000 km, Cactusgroen,
airconditioning, comfort pakket