Wederzijds volwassen theater voor kinderen Sanne zoekt zingeving Theaten Hm 12 oktober Verlossing moet groeien WOENSDAG Parabel Poppentheater Parabel uit Koudekerke heeft twee kinderboeken van Max Velthuijs bewerkttot schimmenspel. Sjaac Vereist speelt Kikker is verliefd en De beer en het varkentje voor kinderen vanaf vier jaar. Imkerij Poppendamme, Grijpskerke, 14.00 uur Sim Bolus Poppentheater Sim Bolus speelt wekelijks op woensdag de voorstel ling Joris en Reuzeneus. Het betreft een eigen bewerking door poppenspeler Hans van der Haar van een boek van Janosch. Op weg naar zijn tante Hendrïka loopt Joris door het Grote Bomen Bos, waar hij dieren ontmoet, die als de dood zijn voor Reuzeneus de Reus. Maar Joris laat zich niet bang maken. De voorstelling is geschikt voor kinderen vanaf 5 jaar. Minïtheater in Ambachtscentrum, Goes, 15.00 uur Muzikantater Poppentheater Muzikantater brengt de voorstelling Het verdwenen liedje van Rieneke Ringeloor. Bouwen Breeman, die onlangs zijn theatertje in Bïezelïnge opende, speelt het verhaal voor kinderen. Poppentheater Muzikantater, Biezelinge, 15.30 uur Muis en Leeuw Muis en Leeuw houden zich woensdagmiddag op in De Drvkkery. De avonturen van het bij de jeugd populaire duo worden rechtstreeks uitgezonden door Omroep Zeeland. De Drvkkery, Middelburg, 16.00 en 17.00 uur Kiki Heessels Kiki Heessels brengt haar nieuwe cabaretprogramma Blond en blauw. Hierin vervloekt zij de zegeningen van ons bestaan, met geestige ob servaties, sterke mimiek, aanstekelijke verhalen en ontroerende lied jes. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur DONDERDAG HetZakkendiner Peter Lusse en Carol van Herwijnen zijn te zien in het blijspel Het Zak- kendiner. Lusse, ook bekend van de tv-serie Vrienden voor het leven, vertaalde, samen metAndréBreedland, hettoneelstukLe Diner de Cons van Fran cis Veber, waarin een herenclub wekelijks bijeen komt. De leden vra gen steeds meteen speciaal doel een gast te dineren. Tot er een gast komt die de hele boel in het honderd laat lopen. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur The Clearing D Theatergroep Wederzijds brengt donderdag een van de weini ge openbare voorstelling van het toneelstuk The Clearing (De open plek). Het verhaal speelt zich afin het Ierland van 1650 en gaat over de Ierse Madeleine en de Engelse Robert, die stapelgek op elkaar zijn, maar de controverse tussen bngeisen en leren drijft een wig tussen hen in. We derzijds geeft hoofdzakelijk schoolvoorstellingen. Podium 't Beest, Goes, 20.30 uur VRIJDAG Els de Schepper De Vlaamse cabaretière Els de Schepper brengt haar programma De witte negerin. Het betreft het vierde programma van Els de Schepper, die afstudeerde aan de toneelschool Studio Herman Teirlinck in Antwerpen. Muziek heeft de overhand, maar cabareteske onderdelen ontbreken zeker niet in De witte negerin. Theater Mondragon, Zierikzee, 20.00 uur Potasch Perlemoer Het toneelstuk Potasch Perlemoer is Joods volkstoneel met veel lach en een beetje traan. De voorstelling werd in de jaren vijftig met veel succes gespeeld door Johan Kaart en Johan Boskamp en wordt nu wederom op de planken gebracht met Hans Boskamp en Fred Vaassen in de hoofdrollen en ver der onder anderen Heddy Lester en Rieneke van Nunen. Het stuk gaat over twee eeuwig ruziemakende compagnons meteen hart van goud. Zie de voorpagina van dit katern. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur ZATERDAG Wallis de Vries D Sanne Wallis de Vries brengt zaterdag een try-out van haar nieuwe cabaretprogramma Zin. De cabaretière werd begin 1996 ingelijfd bij deComedytrainen won datzelfde jaar zowel de jury-als de publieksprijs op het Leids Caba ret Festival. Haar eerste avondvullende programma, Sop, speelde ze zo 'n 200 keer. Dorpshuis De Meiboom, Krabbendijke, 20.00 uur ZONDAG Zwart als inkt De jeugdvoorstelling Zwart als inkt door Theatergroep Split beleeft zondagmiddag de première. Uitgangspunt vormt het boek Zwart als inkt van Wirh Hofman, die het sprookje Sneeuwwitje op zijn manier vertelt. De voorstelling wordt ge speeld door Eveline Mulder, in de regie van Eric Vliegenberg. Voor kin deren van 9 tot en met 13 jaar. Stadsschouwburg, Middelburg, 15.00 uur DINSDAG Tineke Schouten Tineke Schouten geeft dinsdag de eerste van twee voorstellingen van haar nieuwe show Showiesjoo in de Middelburgs Stadsschouwburg. Het wordt een revue-achtig programma met fraaie decors en snelle verkledingen. Er doet een uitgebreid orkest mee met een geheel vrou welijke blazerssectie. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur De verlossing H Het Toneel Speelt brengt het nieuwste toneelstuk van Hugo Claus, De verlossing, dinsdagavond in Terneuzen. Annet Nieuwenhuijzen, Anne-Wil Blankers, Hans Croiset, Wil van Kralingen en Paul Hoes zijn te zien in deze voorstelling, die zich af speelt in het kleinburgerlijk, katholiek milieu van de Vlaamse provincie. De verlossing is een bittere komedie waarin veel gelachen kan worden. De regie is van Albert Lubbers. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur woensdag 6 oktober 1999 zie verhaal elders op deze pagina zie informatie elders op deze pagina Tineke Schouten iste zien in Middelburg. foto Piek Haar tweede programma heet Zin. Daarin gaat cabaretiè re Sanne Wallis de Vries op zoek naar zingeving. Dat past vólgens haar een beetje bij de tijd, zo voorzichtig richting het jaar 2000. De titel is ongeveer het enige wat vast staat. Verder kan nog van alles gebeuren, veranderen in volgor de, toegevoegd of geschrapt worden. door Hans Tabbers Bewust heeft ze gekozen voor een lange periode van try- outs, waarin toeschouwers kunnen reageren en zij naar aanleiding daarvan kan scha ven. Het Zeeuwse publiek krijgt zaterdag de gelegenheid kennis te maken met de stand van zaken, tijdens haar voor stelling in dorpshuis De Mei boom in Krabbendijke. Het wordt haar zesde try-out in een uitgebreide serie die medio februari moet uitmonden in de uiteindelijke première. Sanne Wallis de Vries is een nieuwe ster aan het cabaretfir mament. Ze won in 1996 zowel de jury- als de publieksprijs van het Leids Cabaret Festi val. Die voorstelling werd de basis voor haar eerste avond vullend programma Sop, vori ge maand nog te zien op Ne derland 3. De reacties waren enthousiast, de verwachtin gen nadien hoog gespannen. De jeugdige cabaretière lijkt er niet onder gebukt te gaan. „Ik merk nu bij het maken van dit tweede programma dat ik niet meer zo hoef te zoeken naar een jargon, want dat is er al. Dat is wel prettig," zegt ze zelf. „Ik wil niet iets totaal an ders maken, maar ook niet dat het te veel op het voorgaande lijkt, noch van inhoud noch van stijl. Maar ik kan er niet omheen dat ik een eigen ma nier van doen heb. Die neem ik gewoon mee." Iedereen vertelde haar, dat ze het moeilijk zou krijgen. Het eerste programma put je uit hetgeen je tot nog toe in je le ven hebt meegemaakt. Voor het tweede programma moet je het doen met wat daarna is ge beurd, zo was ze gewaar schuwd. „Maar het grappige is dat me dat allemaal niet zo veel kan schelen. Ik vind het gewoon leuk dat ik nog een programma maak. Het lijkt alsof de onder werpen zich toch wel aandie nen. Dat ik een eerste pro gramma heb gemaakt, zorgt ook dat een tweede gemakke lijker komt. Je kent jezelf in hoe je werkt en hoe je ontvan gen wordt. Ik weet dus onge veer waarop ik kan anticipe ren. Het is een leuk voordeel, dat ik al ervaring heb met een programma en die kan gebrui ken. Bovendien zijn je ervarin gen niet uitgeput." Sanne zoekt onderwerpen die bij de mensen spelen, die her kenbaar zijn. „Mensen kijken terug, halen herinneringen op, evalueren. Hoe is het ons ver gaan, waar zijn we mee bezig en waar staan we nu? Dat soort vragen kwam ook bij mij naar boven. Waar gaan'we heen, gaan we ergens hee, wat is de zin? Is het toeval of wordt ook be wust ingespeeld op het nieuwe millennium? „Het is wel iets wat je veel te genkomt. In de kranten, de andere media. Je kunt er niet omheen dat we naar een mil lenniumwisseling gaan. Er wordt ontzettend veel terug geblikt en daar kan ik op in spelen. Je kunt ook zeggen, het zijn maar cijfers en die tijdsin deling is ooit maar bedacht, maar al die dingen zijn wel in teressant. De millenniumwis seling wordt echter niet met name genoemd. Nog niet. Wie weet? Je brengt me op een idee." Sanne is een spraakwaterval, Sanne Wallis de Vries in Zin. maar ook lichamelijk heel ac tief. Was dat inherrent aan de inhoud van het programma Sop of is dat haar manier van werken? „Ik denk dat het mijn manier van werken is. Er zit in ieder geval weer één dansje in. Nee, meerdere zelfs." Het vorige programma kende een duidelijk onderscheid in 'Heel teleurstellend', vond hij het. Op de première in de Stadsschouwburg Amsterdam nam Hans Croiset einda gustus samen met de andere acteurs van Het Toneel Spa De nog de ene na de andere ovatie in ontvangst. „Zo'n rijke prachtige ontlading maak je zelden mee." Maar de dage na was de pers over De verlossing, een nieuw toneelstul van Hugo Claus, zuiniger met complimenten. door Martin Hendriksma De inspiratie van Claus, von den de critici, was wel eens groter geweest. Albeit Lub bers had daar met zijn regie weinig aan kunnen verande ren. Het spel van de drie vrou welijke acteerkanonnen - An ne-Wil Blankers, Will van Kralingen en Annet Nieuwen huijzen, voor het eerst samen in een stuk - wist het gros van de recensenten wèl te bekoren, al liepen de meningen over de individuele acteerprestaties uiteen. Overheersend gevoel: de spetterende opening van het nieuwe toneelseizoen die het had moeten zijn, was De verlossing (nog) niet. Het stuk speelt zich af in een aan lager wal geraakt Vlaams gezin. Moeder Magda (Annet Nieuwenhuijzen) dreigt bin nenkort te sterven aan een dodelijke ziekte, maar vader Oscar (Hans Croiset) en zoon Karei (Paul Hoes) hebben meer oog voor hun illegale handeltjes. Haar enige plezier peurt Magda uit waan-ont- moetingen met haar overleden zuster Marleen (Anne-Wil Blankers), waarbij de tijden dat ze twee giebelende bakvis sen waren herleven. „We hadden een prima gevoel over de première", zegt Croiset nu, zo'n vier weken later. „Geenseconde twijfel, het was het beste wat we te bieden hadden. Dan zijn de recensies een koude douche. Sindsdien hebben we heel hard doorge werkt. Het stuk moet ontdaan worden van elke spat realisme, een feeërieke lichtheid krij gen. Dat is met vijf Hollandse acteurs bij voorbaat een zware klus. Elke avond proberen we iets nieuws. Na dertig keer spelen staat er een heel andere voorstelling dan tijdens de première. Maar wat we ook doen, het publiek is in alle za len even enthousiast en er wordt vooral enorm veel gela chen." Met dat enthousiasme is Het Toneel Speelt in haar vierjarig bestaan inmiddels behoorli vertrouwd geraakt. De groe werd door Croiset en Ronali Klamer opgericht om zonde overheidssubsidie weiniggf speelde toneelklassiekerse: nieuw Nederlands werk op voeren. „Ik rekende op suce maar had niet verwacht da; het zo snel zou gaan", zegt Croiset. „De twee productie die we elk seizoen uitbreng trekken samen inmiddelsr, zestigduizend bezoekers. 0 R in artistiek opzicht gaat hel ons voor de wind. Vrijwel ai onze producties zijn doorpi LH en publiek positief ontvang 9' en met nieuwe stukken van Maria Goos (scenario-schii ver van Het Pleidooi en Oui geld) en Hugo Claus op kon ziet de toekomst er prima u Toch zegt hij dat het leideni een ongesubsidieerd gezel schap regelmatig betekent hij 'langs de rand van de af grond loopt'. Toen de groep de productie Jefta in financ le problemen kwam, was ee donatie van Joop van denE de nodig om het voortbest van Het Toneel Speelt te den. „Nog steeds kunnen maximaal maar zeven actet* bij een productie inhuren.' Dat Croiset er toch in slaag om de drie grande dames het Nederlandse toneel te strikken, heeft volgens heit meer met geduld dan metg van doen. „Het was vooral wachten tot ze alledrie kot den. Wij kunnen daar mett twee producties per jaar ir kelijk op inspelen. Gesubs eerde gezelschappen moet! voor hun repertoirekeuze' meer verantwoording aflej geil, die hebben die teit niet. De vrijheid om keuzes te maken is me waard." Het Toneel Speelt verlossing: dinsdag 12 tober om 20 uur in het Zt landtheater Terneuzen. Scène uit De verlossing met Annet Nieuwenhuijzen en Wilvj Kralingen en op de achtergrond Paul Hoes. foto Kors van Bennekc Artistiek leider Ad de Bont van Theatergroep Wederzijds uit Amsterdam heeft eens gezegd: „We maken theater dat toegankelijk is voor kinderen." Acteur Carlo Scheid- wacht verklaart na dit citaat nader: „We doen wat we mooi vinden en wat bij ons aansluit - en wij zijn volwasse nen - maar maken dat toegankelijk voor kinderen. Ik zou zelf deze voorstelling heel mooi vinden om naar te kijken en niet met het idee dat het eigenlijk niet voor mij bedoeld is." Wederzijds is voornamelijk te zien op scholen, maar geeft donderdagavond de eerste vrije voorstelling van het nieuwe stuk The Clearing in Podium 't Beest in Goes. door Frans Doeleman De oorspronkelijk voor vol wassenen geschreven voor stelling The Clearing van He len Edmundson speelt zich af in Ierland in de zeventiende eeuw, ten tijde van Oliver Cromwell. Carlo Scheid- wacht, in de dertig, die het stuk vertaalde, vertelt: „Dat was een korte tijd dat Enge land een republiek was en er een burgeroorlog woedde. Er bestond een plan om de Ieren eigenlijk Ierland af te pakken en er Engelse kolonisten te vestigen. Het kan gezien wor den als een soort etnische zui vering. Tegen die achtergrond wordt de relatie belicht tussen de Engelsman Robert en zijn Ierse vrouw Madeleine. De po litiek drijft hen uit elkaar." De Zeeuw Bram Kwekkeboom (53), die na een periode bij het Middelburgse jeugdtheater DoDD in 1986 als acteur naar Wederzijds vertrok, voegt er aan toe: „Het is eigenlijk een heel universeel stuk. Wat er nu op Ambon gebeurt, in Oost-Timor, in Kosovo, het zijn allemaal dezelfde mecha nismen, waarin mensen door de politiek uit elkaar worden getrokken." Een rode draad in de voorstelling vormt het di lemma van het partij moeten kiezen: ben je voor de Engel sen, voor de Ieren of tracht je je eigen hachje te redden? Ilja Tammen, in de dertig, die naast Carlo als Robert de rol van Madeleine vertolkt: „Ik zou het fijn vinden als de toe schouwers bij de keuzes die Robert, Madeleine of de ande re personages maken, gaan na denken over hoe zij het zouden doen of zich afvragen wat het betekent om dit of dat te kie zen. Ik denk dat je dan tot een soort inzicht kan komen in menselijk handelen. De vormgeving van de voor stelling is opmerkelijk. Het publiek zit aan alle zijden van het vierkante speelvlak. In de hoeken achter de tribunes be vinden zich schotten, waar de spelers, aan het gezicht ont trokken, van kleding kunnen wisselen. „Het idee is ontstaan door de titel The Clearing, wat open plekbetekent", verklaart Carlo, die voor de toneelschool in Amsterdam, die hij vijf jaar geleden afrondde, Engels stu deerde. „Door zo te werken, merk je dat het niet alleen een andere manier van spelen is, ilja Tammen en Carlo Scheldwacht, met op de achtergrond Lotje van Lunteren, in een scène uit de voorstelling The Clearing. foto Sanne Peper The Clearing, in de regie van John Retallack, waar van na maandag en dins dag ook vanmorgen woensdagin Podium 't Beest in Goes een school voorstelling wordt gege ven, is daar donderdag avond voor iedereen te zien, aanvang 20.30 uur foto Erwin Olaf sketches en liedjes. „Toen waren de sketches over het algemeen om te lachen en de liedjes waren vrij serieus. Ik heb nu nog maar drie liedjes. Eén is heel kort en best wel grappig. Dat is wel nieuw. Re latielied heet het. Ik denk dat er nog wel bij komendat er een heelliedjesblok komt. Dus niet verspreid over de voor- Bram Kwekkeboom en (op de rug gezien) Casper Gimbrère in The Clearing. foto Sanne Peper stelling, maar dat ik in de tweede helft gewoon een tal nummers zing." Ze schrijft de teksten zelf et Peter Sambros de muziek. „Hij maakt ook veel muziek als underscore. Dat beteken soms vertel ik iets en dan hei hij er ook muziek onder geze Ze vindt zingen steeds leuks „In juni heb ik in het Betty h fait complex in Amsterdam een liedjesprogramma gedai j als een soort uitvoering van zanglessen die ik heb. Dat is heel andere koek dan iets w in een programma hoort en: maken heeft met de themati daarvan. Het is een heel and vak bijna. In een liedjespro- gramma communiceer je op 1 een heel andere manier dan wanneer je een personalityS' how maakt, want dan zijn df liedjes ondergeschikt aan dt persoon. Als je covers zingt ben je als persoon onderge- schikt aan het materiaal." j- Ze zou dat zingen wel verderjl willen uitbouwen. „Niet in mijn eigen schow, maar daarnaast. Eerst dit pr gramma echter, dan kijk ik verder." Sanne Wallis de Vries mei Zin: zaterdag 9 oktober dorpshuis De Meiboom in Krabbendijke, aanvang 20.00 uurvrijdag 28 janut riSchouwburg Middel burg; vrijdag 14 april Zuid landtheater Terneuzen. maar ook van kijken. We zijn ermee gaan experimenteren en hebben dat allemaal als vrij spannend ervaren." Achterkant Bram Kwekkeboom, die de rol van gouverneur speelt, ziet er ook symboliek in: „Je bent als personage letterlijk van alle kanten te zien. Je ziet soms ruggen van mensen, maar ook de achterkant van hun motie ven. Achter wat ze te vertellen hebben, zit een hele geschiede nis." Carlo: „In de theaters zit het publiek in het donker en in het lichte gedeelte doen mensen hun stukje. Daar kan je je aan onttrekken. Maar nu ben je in één ruimte, in het licht en zie je het publiek aan de overkant. Je bent er met z'n allen voort durend bij en dat helpt om je betrokkenheid groter te ma ken." De acteurs van Wederzijds hebben de gewoonte om na af loop met de kinderen te pra ten. „Als speler krijg je op die manier heel waardevolle in formatie", heeft Carlo, die de laatste drie jaar bij Wederzijds actief is, geconstateerd, „Ie mand kan constant hebben zitten schuifelen, maar ach teraf blijkt dat hij het hele ver haal heeft meegekregen en zelfs geraakt is." Ilja Tammen, die elf jaar gele den van de toneelschool in Maastricht kwam en sinds de voorstelling De jeugd van Hit- Ier bij Wederzijds werkt, laat weten: „Er verandert echt nog heel veel door het spelen voor publiek. Je blijft schaven en dat is hartstikke leuk. De on derwerpen die bij Wederzijds worden aangesneden, boeien mij meer dan wat er in het re guliere theater wordt ge bracht. Maatschappelijk be wuster, relevanter, gewoon spannender, fantasievoller en vaak ook heftiger, om te bele ven en om naar te kijken. Het enige wat voor mij telt, is dat er een uitwisseling plaatsvindt die waardevol is." „Kinderen leven in dezelfde wereld als volwassenen, dus moet je voor hen geen andere stukken maken", meent Bram, ,Het leuke van het spelen voor kinderen vind ik dat je geen flauwe dingen doet, maar pro beert met hen de wereld te be grijpen en de problematiek van de volwassenen voor hen toegankelijk te maken." „Voor mij zit er geen speciale charme in het spelen voor kin deren, voor mij is die speciale charme de manier waarop We derzijds dat doet", motiveert Carlo, „Dat we in een bus met het decor naar een totaal ont heatrale ruimte gaan, daar op bouwen en een ontmoeting hebben... Als we op die manier ook theater voor volwassenen zouden maken, wat met dit stuk heel goed kan, met ach teraf napraten, dan zou ik dat heel erg leuk vinden."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 12