Opera kan vrolijk en spannend zijn V Joodse zelfspot hangt voortdurend in de lucht Volwassen toneel voor kinderen 12 Schotse folkgroep Ossian zoekt oude, originele melodieën 13 Bijzondere weefsels uit Oman 15 woensdag 6 oktober 1999 Zeffirelli gaat op de thee bij Mussolini 16 Verrassende homegallery van Gil&Moti in Rotterdam 16 schikte zalen worden gehuurd, moest een programmaboek worden ontworpen en publici teit worden gezocht. Kortom, het zingen is nog maar één on derdeel - zij het nog steeds 't belangrijkste - van het enorme project Dido Aeneas. ,,We hebben ons heel wat op de hals gehaald", erkent Van Trirum. „Maar naarmate we merkten dat we het gingen redden, werd het steeds leuker. Nu is het natuurlijk spannend of het in de concertzalen ook goed gaat." Het Vocaal Ensemble Cantare is geen operakoor en zal dat ook nooit worden, benadrukt Van Trirum. „Maar daar heeft Purcell Dido Aeneas ook niet voor gemaakt." Engelse opera's zijn zeldzaam, want anders dan Italië heeft Enge land geen operatraditie. Dido Aeneas van Henry Purcell (1658/59-1695) en Venus and Adonis van zijn leermeester John Blow zijn de enige zeven- tiende-eeuwse voorbeelden. Het zijn eigenlijk experimen ten met muziekdrama; allego rische toneelstukjes met mu ziek, zang en dans opgevoerd door hovelingen en leden van het koninklijk huis. Alleen aan het hof waren dergelijke expe rimenten mogelijk, want daarbuiten domineerden de kerkelijke en insti-umentale muziek. In de uitvoering van Cantare bestaat Dido Aeneas uit drie korte akten waarna het stuk eindigt in een dramatische cli max. Het koor vervult ver schillende rollen: van herders, jagers, nimfen, cupido's, hek sen en matrozen. Van Trirum noemt het stuk afwisselend van sfeer. De liefde tussen Ae neas en Dido loopt fout. omdat de eerste er door de heksen aan wordt herinnerd dat zijn roe ping is het Romeinse keizerrijk te stichten. Dido sterft van verdriet. „Het eindigt tra gisch", vertelt Van Trirum. „Toch is het geen loodzwaar stuk. Er zitten hele humoristi sche gedeelten in." Het belangrijkste acteerwerk komt voor rekening van de so listen Alexandra d'Espinoza, Frans Ellenbroek, Marjolein van Zonneveld en Jacqueline van Trirum. Het koor versterkt de sfeer van de verschillende scènes die door de danseressen Suzanne de Jong en Katjah van Minde met elkaar worden verbonden. De opera wordt gedirigeerd door Liesbet Kroese en de toneelregie is in handen van Ans Schilders. Belangstelling Van Trirum is zeer tevreden over de manier waarop ver schillende kunstdisciplines in de uitvoering zijn samenge bracht. De belangstelling van het publiek lijkt groot. Van Trirum: „Dat is mijn voorzich tige gevoel. Voor de eerste uit voering, zaterdag in de Geer- teskerk in Kloetinge, zijn al veel kaarten weg. We hebben ook het onderwijs aangeschre ven. De docenten van de vak ken culturele en kunstzinnige vorming en klassieke talen. De respons was erg goed. Het is ook een ontzettend geschikt stuk om een klas mee naar toe te nemen. Geen loodzware opera van drie uur, maar een vrolijke en spannende opvoe ring van vijf kwartier. Er komt dus een hele bups jongeren en die zullen het best leuk vin den." Blijkt Dido Aeneas echt een succes, dan overweegt Van Tri- rum in de toekomst opnieuw een wat groter een project aan te pakken. „Als we geen flater slaan, doen we zoiets over een paar jaar weer. Maar het wordt geen gewoonte. We zijn geen operakoor. Voor ons is zoiets als dit een uitstapje." Opera: Dido Aeneas door (o.m.) het Vocaal Ensem ble Cantare, za. 9 oktober in de Geerteskerk in Kloe tinge, vrij. 15 oktober in de Concertzaal in Middelburg en za. 16 oktober in Thea ter Mondragon in Zierik- zee. Aanvang: 20.30 uur. foto's Willem Mieras in het stuk verwerkt. Ik kon die spontane invallen steeds op schrijven, omdat ik er zelf bij was als het gebeurde." Zenuwachtig „Mijn vader was 82 en Kaart was 78 toen zij vanwege het stuk weer eens bij elkaar kwa men. Kaart had de ziekte van Parkinson, die kon eigenlijk niet meer spélen, hij beefde als een Tiet. Hij komt in Oud-Zuid binnen bij mijn vader, die, als hij zenuwachtig was, vreselijk zat te wippen met zijn been. Kaart had zijn handen in zijn zakken gestoken, maar zelfs i dal kon niet verhullen dat zo wat zijn hele bovenlijf trilde. Mijn vader zegt tegen mij: 'Jongen, je vader en Kaart wil len een afscheidstoumee ma ken met Potasch Perlemoer. De eerste woorden die Kaart laconiek sprak: 'Jongen, je weet dat je vader en ik nooit stil kunnen zitten...' „Twee weken na de première van hun afscheidstoumee struikelt Kaart op het Miner- vaplein en breekt zijn heup. Toen moest ik weer eens inval len: heb ik in een dag de rol van Perlemoer van hem ovèrgeno- men en samen met mijn vader doorgespeeld. De enige rol die ik zelf nog nooit gespeeld heb is die van Potasch. En die ga ik nu spelen. Enig om te doen. Fred Vaassen en ik zijn al druk aan het repeteren. Lastig hoor, ik ken het stuk natuurlijk van haver tot gort, maar ik heb 1600 keer de rol van Perlemoer gespeeld. Dus die tekst kan ik dromen. Kruip dan maar in eens in de huid van zijn tegen voeter Potasch." Potasch Perlemoer in textiel: vrijdag 8 oktober om 20 uur in Zuidlandthea- ter Terneuzen; vrijdag 10 december om 20 uur in Stadsschouwburg Middel burg; dinsdag 18 jan 20.15 uur in de Maagd Bergen op Zoom. Première 21 okto ber in Haarlem. Het Zeeuwse kamerkoor Vocaal Ensemble Cantare laat zich vanaf zaterdag van een tot dusver niet gekende kant zien. Het in 1993 opgerichte gezelschap, dat vierentwintig leden telt, wil de betere koormuziek uitvoeren die vanaf de Renaissance tot aan deze eeuw is geschreven. Maar de ko mende weken wordt, met hulp van een kamerorkestje, vier solisten en twee danseressen, uitgepakt met de opera Dido Aeneas van Henry Purcell. „We hebben er anderhalf jaar aan gewerkt", zegt artistiek leidster Jacqueline van Trirum van Cantare. „Het was veel meer werk dan we ooit hadden gedacht, maar we hebben ook veel meer lol gehad dan we vooraf verwachtten." ringen nooit nodig waren. Er moest een decor komen, er moesten kostuums worden ge naaid, niet alleen moest de zang worden geoefend maar ook het acteren en met dansers en muzikaal ensemble - ge bouwd rond het Helicon Kwartet - moesten verschil lende disciplines tot één ge heel worden gesmeed. Om alles mogelijk te maken moesten bovendien subsidies worden aangevraagd, ge door Ernst Jan Rozendaal vader liet zich door mijn moe der van het zakelijk deel van het voorstel afbrengen. Hij wilde wel spelen, maar vanwe ge het risico niet meeproduce- ren. Enfin, Kaart is er miljo nair door geworden. Mijn vader niet. Ze hebben het ge speeld tot 1965! Het stuk heeft 5600 voorstellingen gehaald." Potasch Perlemoer is geen klucht en ook niet zomaar een blijspel. Het is volkstoneel. Net als het eveneens vaak ge speelde 'De Jantjes' geeft het een kijkje in het leven van vóór de oorlog, alleen niet specifiek Jordanees, maar handelend in de New Yorkse textielbranche. Potasch Perlemoer dateert uit het begin van de eeuw. Het is in 1908 geschreven door Montague Marsden Glass en in 1915 voor het eerst in Neder land opgevoerd. Er zijn inmid dels twee wereldoorlogen ge passeerd met heel veel leed voor het joodse volk, maar daar wordt in het stuk niet aan gerefereerd. Katteljiddisch 'Weet je wat jij doet? Steek maar eens een lekkere sigaar op. Moet je flink door je neus inhalen want hij is er groot ge noeg voor.' De joodse zelfspot kan zonder greintje antisemi tisme het beste worden ge speeld door joodse acteurs zelf. Toch zijn Boskamp en Vaassen in strikte zin geen joodse acteurs. Boskamp: „Wij zijn katteljiddisch. Mijn vader was joods, maar mijn moeder katholiek. En datzelfde geldt voor Fred. Die heb ik leren kennen in 'Oppassen' van de Vara, waarin hij 'TeringHarry' speelt. Je hoeft geen joodse achtergrond te hebben om het stuk te begrijpen,maar je moet als acteur wel 'nesjomme' heb ben, het jiddische gevoel. Ach ter al die witzen spreekt een beetje eenin-mineur-gevoel' Die achtergrond moet je spe len en niet alleen de grap. Boskamp is een oude rot in het vak. Hij was aan het toneel.en- verscheen veelvuldig óp de buis. Hij deed onder meer veel kinderprogramma's: hij was Lange Pier in de serie 'Floris'; piratenkapitein in 'Pipo' en Oom Titov in 'Ti Ta Tovenaar'. En ouderen zullen zich de serie 'Ja zuster, nee zuster' herinne ren, waarin Boskamp als pseu- do-Griekse gastarbeider de sirtaki danste onder het uit stoten van folkloristische kre ten als 'Stroei woei anepa- nepios natekilas striolvoei'. Naast het acteren was er het produceren van theaterstuk ken. Boskamp: „Ik heb de eer ste 'Anatevka' geproduceerd, met Lex Goudsmit in de titel rol. Hij zei: 'Hansie, wij gaan samen ooit 'Potasch Perle moer' spelen'. Maar Lex werd te oud, hij is nu 86. Toen zou ik het stuk met Jan Blaaser spe len, maar Jan ging dood. Toen zou ik het met Dick Scheffer spelen, maar die ging ook dood. Toen durfde ik het nie mand meer te vragen. Totdat ik in 'Oppassen' kwam te staan en daar Fred ontmoette." „Toen Johan Kaart en mijn va der waren uitgespeeld, ben ik producent geworden van Pot asch Perlemoer. Toen heb ik ook een nieuwe bewerking ge schreven. Alle witzen die Kaart Boskamp in hun lan ge, lange Potasch &Perle- moerloopbaan tijdens de voorstelling spontaan hebben bedacht, heb ik genoteerd en W, bij iï|||gezond, mag ik hier blind worde', moet Perle- jber zeÊÊin terwijl hij op zijn borst wijst. Het stuk Pot- %ch <$&Ëp-lemoer, vol met onvervalste jiddische humor Rend uit de monden van twee eeuwig ruziënde compagnons in textiel, wordt al sinds mensenheugenis op de planken gezet door grote acteurs als Cor Ruys, Johan Kaart en Johan Boskamp. Het duo Kaart en Boskamp durfde het zeven jaar na de oorlog weer aan om het stuk, waarin de joodse zelfspot voortdurend in de lucht hangt, op de planken te zetten. De komende seizoenen vertolken Fred Vaassen en Hans Boskamp, de zoon van Johan Bos kamp, de twee kleine textielbaronnen. Dido Aeneas is weliswaar een intieme, kleine opera (Van Trirum: „Het is geen spektakel met een grootse bezetting, zoals de Aïda") maar de voor bereidingen voor de uitvoerin gen die deze maand i n Kloetin ge, Middelburg en Zierikzee worden gegeven, waren er niet minder om. Ineens moest het koor dingen doen en voorbe reiden die voor andere uitvoe Hans Boskamp (links) en Fred Vaassen foto Joris van Bennekom door Rob Bouber „Het is humor van begin tot het einde", zegt Hans Bos kamp. „Of je het nou in Goes of in Drachten speelt, het blijft leuk, begrijpelijk voor ieder een. En voor een goed begrip van de jiddische woorden die ze gebruiken - weischviel, aggenebbish, mazzeltof of mispoge - hebben we een woordenlijstje achterin het programma opgenomen. Het zijn en blijven geintjes en geb betjes in de textielfirma. Be dacht en uitgehaald door de twee firmanten Ebbie en Mau ri ts, die altijd maar ruzie ma ken maar geen dag buiten elkaar kunnen. Altijd bek vechten. Een dag niet gemop perd, is een dag niet geleefd." „Kom maar tegen half twaalf, want ik fiets elke ochtend een paar uur", had Boskamp ge zegd. De fraai gecoiffeerde en besnorde 67-jarige acteur, vo rige maand nog in de roddel bladen opgevoerd als een van Neerlands grootste hartendie ven, heeft twaalf j aar als links back bij Ajax gevoetbald, waarvan vijf jaar in het eerste elftal. Boskamp: „Ik ben 56 keer met het Nederlands Elftal meegereisd. Ik heb een abso luut record: van die 56 wed strijden heb ik er 48 op de re servebank doox-gebracht." Er zijn niet zo veel artiesten die spoil op een hoog niveau bedrijven. Boskamp:Julio Iglesias was keeper bij Real Madrid." Met een goed geti med gevoel voor zelfspot voegt hij eraan toe: „Mijn carrière is een beetje vreemd verlopen: ik was noch voor de voetballerij noch voor het theater voorbe stemd. Maar toen ik in beide branches verzeild was ge raakt, bleek ik de beste acteur onder de voetballers en de bes te voetballer onder de acteurs te zijn." Geen miljonair „In 1952 kwam Johan Kaart bij ons aan de deur. Job, zo noemden wij Kaart i zei tegen mijn vader, in die tijd een be kend acteur: 'Johan, ik heb een idee. Potasch Perlemoer is een geweldig stuk. Cor Ruys en Louis de Bree hebben het voor de oorlog met groot succes ge speeld. Wat denk je ervan? Zullen wij dat samen produce ren en ook samen spelen?' Mijn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 11