't Spui moet ontmoetingsplek worden PZC Studiedag over Zeeuwse historie Uitgebrand pand was al lange tijd inzet van ruzies Niet gelukkig met overstap naar nieuw tarievensysteem Speel-o-theek zal de contacten missen Winkel is aanwinst voor VVV/ANWB Multimedia vinden plek in boekhandel Achterhalen wat mensen willen weten zeeland 16 Schenking schip verrast Museumhaven Directeur Hamann ziet grote toekomst voor bibliotheek zaterdag 2 oktober 1999 door Ali Pankow ZIERIKZEE - Over welke on derwerpen in de Zeeuwse ge schiedenis is nog weinig gepu bliceerd en op welke wijze zou gestimuleerd kunnen worden dat het wel gebeurt? Die vragen komen aan de orde tijdens de historische studiedag op zater dag 30 oktober in de Vierschaar van het stadhuis in Zierikzee. De bijeenkomst wordt gehou den door de werkgroep historie en archeologie van het Konink lijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen. Onder het motto 'Gewoon en toch bijzonder' staan vooral al ledaagse geschiedenissen uit het Zeeuws verleden centraal op deze dag. Freelance onder zoekster en publiciste dr. K. de Leeuw houdt een lezing over kleding, streekdracht en identi teit. Dr. J. Helsloot van het Meertensinstituut Amsterdam vertelt over feest en vermaak in het verleden en historisch-geo- graaf drs. J. Buisman houdt een inleiding over 'Het weer als de voornaamste bijzaak in de ge schiedenis'. De zogeheten Lijst van Leemten van enkele historische en arche ologische werkgroepen in Zee land biedt een inventarisatie van onderwerpen waarover ge degen historisch onderzoek ont breekt. Doel van de uitgave is het historisch onderzoek over Zeeland te stimuleren en een handreiking te bieden aan stu denten en andere onderzoekers om een Zeeuws onderwerp voor hun studie te kiezen. De Lijst van Leemten wordt aangebo den aan burgejneester J. J. P. M. Prijs Ook van de Jacob Catsprijs die in 2000 voor de eerste keer wordt uitgereikt, moet ge schiedschrijving stimuleren. Drs. F. van der Doe geeft tijdens de historische studiedag een toelichting op de voorwaarden om voor deze prijs in aanmer king te komen. Het gaat om boe ken en artikelen over histori sche onderwerpen die in de afgelopen tien jaar zijn versche nen. De publicaties moeten een aanvulling bieden op al be staand historisch onderzoek, ze dienen vernieuwend te zijn en gebaseerd te zijn op gedegen historische kennis en onder zoek. Tot 1 maart kunnen boeken en artikelen worden genomineerd op aanmeldingsformulieren die via boekwinkels en bibliothe ken worden verspreid. De prijs bestaat uit een kunstwerk en een certificaat en de winnaars worden tijdens de historische studiedag in 2000 bekend ge maakt. De bijeenkomst op za terdag 30 oktober in Zierikzee begint om 12.30 uur. ZIERIKZEE - De Museumha ven Zierikzee heeft er een nieu we en unieke aanwinst bij. Dankzij een anonieme schenker komt volgende week al de ver moedelijk in 1895 gebouwde boeier Vabel naar zijn nieuwe ligplaats. Het schip werd oor spronkelijk gebruikt door de ambulante recherche, ofwel de douane. Volgens museumhaven pr-man D. C. W. Slieker gaat het om een uniek schip waarvan er in Ne derland nog maar twee in de vaart zijn. Op welke werf het ei kenhouten schip destijds ge bouwd is, heeft de Stichting Museumhaven nog niet kunnen achterhalen. Over de bouwwij ze van de boeier is bekend dat het een karveel gebouwd schip is. Dat wil zeggen dat de romp opgebouwd is uit planken van zo'n twaalf centimeter breed en dat is voor scheepsbouwbegrip- pen smal. De Vabel beschikt al lang niet meer over de authentieke zielen. Het schip is anno 1999 uitgerust met drie j aar oude kunststof zei len. Voor de voortstuwing bij ge brek aan wind in die zeilen is het schip uitgerust met een 120 pk sterke Mercedes-dieselmotor. De Boeier is reeds 'voor ettelijke tonnen' gerestaureerd, maar het buitenschilderwerk moet in het voorjaar van 2000 wel gebeu ren. Slieker: „Met zo'n oud schip ben je nooit klaar. Daar moet je aan blijven werken." Met de komst van de Vabel komt de verzameling historische schepen in de museumhaven ruim over de helft van het ge wenste aantal typen. Slieker: „We streven naar zo'n zestien, zeventien schepen en inclusief de Vabel hebben we er nu acht." door Rolf Bosboom GOES - Het pand in de Wijn gaardstraat in Goes dat donder dag uitbrandde, was al lange tijd onderwerp van ruzies en rechtszaken. Eigenaar A P. van den Berg leefde in onmin met huurder C. Kok en volgens on derverhuurders wilde de eige naar hen er zo snel mogelijk uit hebben. Daarbij zou hij zelfs hebben gedreigd. Over de oor zaak van de brand is nog niets bekend. Van den Berg verhuurde het pand aan waterbeddenwinkel Sleeptrend en aan Kok, die de bovenverdieping onderver huurde. Een hoogoplopende ru zie tussen Van den Berg en Kok leidde er anderhalf jaar geleden toe dat de rechter de eigenaar verbood in diens pand te komen. Kok is sinds de zomer spoorloos. Van den Berg zegt nog 30.000 gulden van hem tegoed te heb ben en heeft de zaak voor de kantonrechter gebracht. Die bepaalde begin september dat Kok zijn schuld moet voldoen en het pand vóór 6 oktober moet ontruimen. Ruzies Van de vier kamers op de eerste verdieping waren er donderdag nog twee in gebruik. De huurder van de kamer aan de voorkant, waar de brand het hevigst was, vertrok een week geleden na ru zie met de eigenaar. De twee overgebleven bewoners zeggen het in de dagen voor de brand ook regelmatig met Van den Berg aan de stok te hebben ge had. Die wilde hen er zo snel mogelijk uit hebben. „Hij heeft lopen dreigen dat als we er niet uit zouden gaan, dat hij de boel in de hens zou ste ken", zegt ClOS-student Chris den Adel, die sinds maart in het pand woonde. De afgelopen da gen waren er al enkele inciden ten geweest, met onder meer het ingooien van een raam en een klein brandje. Den Adel lag daardoor de laatste nachten wakker en had woensdagnacht een brandblusser naast zijn bed paraat. „Hij heeft dreigementen geuit en gezegd dat hij ons er wel uit zou krijgen", bevestigt huisge note Cathy Philipse, die al een andere woning had gevonden, maar haar spullen nog in de Wijngaardstraat had staan. Van den Berg reageert verbijs terd. „Ik heb tegen niemand iets gezegd! Ze proberen me nu op alle manieren zwart te maken, maar ik ben al anderhalf jaar niet in het pand geweest." De eigenaar heeft zo zijn eigen ideeën over de brand. „Maar dat kan ik niet zeggen, want dan moet je het kunnen bewijzen. Je kunt in elk geval precies zien waar de brand is begonnen. Het is zeker geen kortsluiting ge- ;[- weest." Brandweer en de gemeente •- Goes hebben de afgelopen tijd n herhaaldelijk vastgesteld dat het gebouw niet aan de eisen j voor brandveiligheid voldeed. 1 Volgens burgemeester D. J. van i der Zaag is de eigenaar meege- i deeld dat het pand niet langer in gebruik mocht zijn als kamer- verhuurbedrijf. „Ér was wat be weging", volgens Van der Zaag. i „Ik had begrepen dat voor 1 ok- tober iedereen er uit zou zijn." Uitgerekend donderdag wilden brandweer en gemeente een in- spectie uitvoeren, waarbij ook r zou worden bekeken of het pand direct moest worden gesloten, y Enkele uren voor dat bezoek m brak de brand uit. Van der Zaag |g wil niet speculeren over de oor- zaak. „Ik constateer alleen maar de feiten. Er zijn wel aller- lei dingen die samenlopen en duiden op meer dan toeval.)S(' Oorzaak De politie wilde vrijdag nog L niets zeggen over de oorzaak: „We zijn nog volop bezig met het ,jj onderzoek." L Volgens Van den Berg was het L pand anderhalf jaar geleden ja veilig, al weet hij niet wat Kok se er sindsdien mee heeft gedaan. m Volgens bewoner Den Adel was het zeker niet veilig en boven- cc dien zwaar verwaarloosd. „Het je zag er echt verschrikkelijk uit." Vg Coördinator L. Paauwe van de L Stichting Salvage heeft donder- L dag zijn handen vol gehad aan Ve de opvang van de gedupeerden. Nog bruikbare spullen van de 5C bewoners en van de beddenwin- jje kei, die grote waterschade L heeft, zijn veiliggesteld. Paau- Da we prijst de brandweer, die het Ve vuur wist te beperken tot het ga pand zelf. De aangrenzende Vo kantoren liepen daardoor jr slechts beperkt schade opjj, Van den Berg is, hoewel hij on- a derverzekerd was, van plan het „0 pand zo snel mogelijk weer op te y bouwen. „Het moet terugkomen Ve in de staat zoals het is geweest." door Edith Ramakers VLISSINGEN - 't Spui rekent definitief af met het traditio nele idee van een bibliotheek. Directeur en bibliothecaris Cees Hamann ziet in het infor matie- en communicatiehuis aan de Spuistraat een complex verrijzen waar veel en veel meer gebeurt dan de boeken in de schappen zetten en uitlenen. Hij venvacht dat 't Spui dé ont moetingsplek wordt voor de inwoners van Walcheren waar informatie en culturele vor ming de toverwoorden moeten worden. Maandag schuiven om 13.00 uur de deuren open voor alle publiek. Vrijwel geluid loos, de officiële opening ge beurt later. 't Spui heeft zich behoorlijk ambitieuze doelstellingen ge steld. Het wil een partner van de Vlissingse bevolking wor den, van wieg tot graf. Een complex waar de klant nooit nee zal horen. „Hoe kan ik mijn kind laten studeren? Wat zijn de mogelijkheden om mijn schuld in te lossen? De meest uiteenlopende vragen zullen we beantwoorden. Het is in derdaad behoorlijk ambitieus, maar ik denk ookniet dat het te hoog gegrepen is. Mensen, jong en oud, willen geïnformeerd worden." Drempels 't Spui wil er vooriedereenzijn, beklemtoont Hamann. Als klanten drempels tegenkomen, moeten die spoorslags wegge haald worden. Want lezers en bezoekers moeten zich welkom voelen. „Lezen en het vergaren van informatie mag nooit of te nimmer een elitaire bezigheid worden", stelt hij. En juist op dat vlak heeft Ha mann gedurende de bouw van het complex veel kritiek te ver duren gekregen, 't Spui zou j uist de minder welgestelden in de kou laten staan. De veelle zers rekenden uit met het voor gestelde tarievensysteem van 35 cent per dag per boek (twee gulden per dag voor een best seller) op hoge kosten gejaagd te worden. „De kritiek viel ons zwaar. We konden het wel be grijpen, maar dat gold niet voor de manier waarop sommi ge Vlissingers ons erop aan spraken. Dat gebeurde vaak zo heftig en agressief, alsof we het geld in eigen zak zouden ste ken. De geestelijke verrijking is een ieders recht en daaraan willen we een bijdrage leveren. Je kunt over de manier waarop je dat wilt bereiken, van me ning verschillen. Daar hou ik juist van. maar je moet blijven communiceren. Spuipas Het tarievensysteem voor de Vlissingse bibliotheek en haar filiaal in Oost-Souburg werd enige maanden geleden nog eens onder de loep genomen en vervolgens uitgebreid. De Spuipas werd geïntroduceerd. Deze klantenpas kost 65 gul den per jaar en de gebruiker krijgt daarvoor één leenweek per boek gratis. Uitkeringsge rechtigden en 6 5-plussers kun nen daarnaast kiezen voor de mogelijkheid om voor 15 cent per dag een boek te lenen. De klant die het zonder Spuipas wil doen, is 35 cent per dag per boek kwijt. De Spuipas geeft ook toegang tot alle andere bibliotheken in Zeeland. „Met de Spuipas hoef je géén 42,50 gulden abonne mentsgeld voor bijvoorbeeld de Zeeuwse bibliotheek in Middelburg meer te betalen. Wel dat kwartje per uitlening, want dat is een Middelburgse voorwaarde." Hamann had meer redenen om af te rekenen met het contribu tiesysteem. „Dat past bij bij voorbeeld een tennisclub, maar in onze ogen niet meer bij een moderne mediatheek, waarin de boekhandel, speel- o-theek, de WV, de internet- ruimte, wijkwinkel, het bureau voor rechtshulp, maatschap pelijk werk, de cliëntenraad en nog enkele instellingen in on dergebracht zijn. Je moet hier zo binnenlopen en niet het ge voel hebben dat dat pas mag als je lid bent. Dat past niet in dit concept." Subsidie Hij wilde ook een andere weg inslaan omdat de bibliotheek financieel niet ruim in haar jas zat. Vanaf halverwege de jaren tachtig is de gemeentelijke subsidie ongeveer gelijk geble ven. „Terwijl de klant meer kwaliteit wil. En ook hadden we toen maar één computer, nu zo'n veertig. We zouden de con tributie voor iedereen fors kunnen verhogen, maar dit ligt meer in onze lijn. Betalen naar gebruik is in onze ogen een rechtvaardiger manier." Het huidige budget van de me diatheek is 2,2 miljoen gulden. „Dat gaat naar rond de 3 mil joen gulden waarvan de ge meente 1,7 miljoen gulden bij draagt. Wij moeten zelf verder de broek ophouden. Dat kan wel, maar dan moeten we ver- door Cris Sohier VLISSINGEN - De biblio theek van Vlissingen en het fi liaal in Oost-Souburg voeren maandag een nieuwe tarie vensysteem in. De bibliothe ken stappen over van een vast tarief per jaar naar een leen- prijs per boek per dag, eventu eel aangevuld met de Spuipas van 65 gulden per jaar. De ge bruikers lijken niet bepaald gelukkig met deze overstap. A Stroo uit Vlissingen komt snel nog wat boeken lenen in Souburg voordat dat nieuwe tarief ingaat. „Nu kan ik ze nog drie weken houden, zonder dat ik ze per dag moet betalen, dus daar maak ik nog gauw even gebruik van", aldus Stroo. „Als ik straks per dag voor mijn boeken moet gaan betalen, wordt het me te duur. Als ik de boeken die ik nu meeneem uit heb, moet ik er eerst nog eens goed over nadenken of ik wel zal gaan lenen bij de nieuwe Vlissingse bibliotheek." Als hij besluit dat wel te doen, kiest hij er in ieder geval voor een zogenaamde Spuipas aan te schaffen. „Daarmee kan ik in ieder geval nog één week voor niets lenen. Dat vaste bedrag is dan ook niet het probleem, dat is een eenmalige uitgave. Het probleem zit in dat dagtarief. Het gaat behoorlijk oplopen als je per boek per dag een ta rief moet gaan betalen. Forse stijging H. Buijze uit Souburg vindt het vaste bedrag eigenlijk al te hoog. „Als ik kijk naar wat ik tot nu toe altijd moest betalen voor een jaarabonnement en wat dat in de toekomst moet gaan kosten, dan scheelt dat nogal. Ik kan me voorstellen dat die stijging voor veel men sen erg fors is." Zij is niet van plan om boeken langer dan een week te houden, zodat ze in ie der geval niet nog eens per dag per boek hoeft te betalen. „Dan maar iedere week naar de bi bliotheek en wat minder boe ken per keer lenen. Daar pro beer ik vast aan te wennen", zegt ze, wijzend op het stapel tje dat ze vandaag mee naar huis neemt. „Vroeger nam ik er altijd acht of tien, nu nog zes. Maar ook zes boeken kun je in een week niet lezen." Te kort Een week gratis lenen vindt ze te kort. De termijn laat niet al leen weinig ruimte over om de boeken te lezen, maar ook om ze terug te brengen. De Vlis singse M. Prince is dat met haar eens. „Na zeven dagen moeten de boeken binnen zijn, voor ie dere dag later moet je betalen. Ik heb niet iedere dag tijd om boeken terug te brengen, maar als je maar één week hebt kun je dat niet zomaar een dag uit stellen want dan moet je ineens 35 cent per boek betalen." Prince is dan ook van plan om minder te gaan lenen in Vlis singen. Dat wil niet zeggen dat ze minder gaat lezen. „Dan koop ik zelf eens wat vaker een boek. Ik kan dat net zo lang houden als ik wil, zonder dat ik de dagen hoef te tellen." A Stroo is ook niet van plan om de Vlissingse bibliotheek veel te bezoeken. Hij wijkt liever uit naar de Middelburgse biblio theek. „Dit systeem vind ik niets. Als dat inhoudt dat ik voortaan verder moet fietsen, moet dat maar. Misschien is dat ook maar een tijdelijke oplos sing. Als het nieuwe systeem een succes wordt, komt het im mers ook in Middelburg. Maar dan moet het wel eerst slagen in Vlissingen hè?" W. Burm-Goossens uit Vlissin gen begrijpt wel waarom men sen ontevreden zijn met de nieuwe prijzen. „Mensen wil len niet te veel geld uitgeven in de bibliotheek. Dan kopen ze wel een boek. Ik begrijp wel dat ze die verhoging invoeren om een meer uitgebreid diensten pakket aan te bieden, maar daar is het geen goed systeem voor. Zo betalen veel mensen voor diensten waar ze geen ge bruik van gaan maken." Daarmee doelt hij vooral op de multimedi a-faciliteiten in de nieuwe bibliotheek. Zelf geeft Burm-Goossens als enige van de acht ondervraagden aan. dat hij wel eens graag mag in ternetten. De anderen komen vooral voor de boeken. nieuwend en uitdagend blijven werken, mensen binnenkrij gen. Ook die normaal nooit in een bibliotheek zouden komen. We verwachten door deze uit gebreide formule ook de kleine lezer binnen te krijgen. En na tuurlijk moeten we ook met hulp van onze zakeli j ke dienst- verleninig dat gat dichten." Het concept steunt in zijn breedte op informatievoorzie ning. „Daarom willen we ook dat boeken zo snel mogelijk weer terugkomen. Want als ze thuis op een schap ongelezen blijven liggen, heeft niemand er iets aan. In dat oude systeem zat te weinig roulatie." De bibliotheek zou dit project, dat een proef is van twee jaar, nooit alleen kunnen dragen. „Juist door de samenwerking met de andere partners van 't Spui, kunnen we kwaliteit bie den en een aantrekkelijk insti tuut beginnen. De Vlissingse bevolking zal wekelijks van ons horen." 't Spui springt in op de actuali teit, reageert Hamann. Er ko men signeersessies van schrij vers, lezingen en er worden cursussen georganiseerd. Het nieuws zal gevolgd worden via 'de snelle hoek, die bij de balie komt'. „Denk aan de kernramp in Japan van deze week. Je gaat niet naar de bibliotheek om even een boek over kernfysica te lezen, maar dat doe je mis schien wel nadat je over de ramp hebt gehoord. Wij willen informatie verstrekken. Dat zullen we ook tijdens de ver kiezingstijd doen, door uit treksels van partij program ma's klaar te leggen. Ik vind het een democratisch recht voor iedereen om goed geïnfor meerd te zijn." Cees Hamann: „Lezen en het vergaren van informatie mag nooit of te nimmer een elitaire bezigheid worden." foto's Lex de Meester door Miriam van der Schot „Het contact met klanten zal ik het meest missen", zegt Marjolein Houben van de Speel-o-theek. Klanten die een spelletje willen le nen. moeten die in het vervolg uitkiezen vanaf kaartj es. Een balie medewerker van de bibüotheek haalt het spel dan uit het maga zijn. „Ons werk zal vooral nog bestaan uit het natellen van de onderdelen. We komen dus voornamelijk achter de schermen te werken. Maar we willen klanten ook adviseren." Voorheen was de Speel-o-theek een apart domeintje. „We hadden in de Lange Zelke een eigen verdieping. Nu valt alles onder de bi bliotheek. Er komt op de kinderboekenafdeling een trein te rij den met in elke wagon een kaartje. Daarop staat een spel afgebeeld met informatie over het spel. Gloednieuwe spelletjes komen eerst een aantal maanden in een vitrinekast zodat iedereen ze kan zien. Net zoals de boeken, worden ook de spelletjes uitgeleend tegen een bepaald bedrag per spel per dag. Dat varieert tussen de 15 en 35 cent. „Het voordeel is dat ook oudere mensen makkelijk een puzzeltje kunnen komen lenen. Ze hoeven daarvoor geen jaar abonnement te hebben. Maar de meeste spelletjes die we hebben, zijn bedoeld voor kinderen tot twaalf jaar." De Speel-o-theek gaat de eerstkomende weken nog niet open. „We moeten alles met vrijwilligers rond krijgen en dat kost ge woon veel tijd"vertelt Marjolein. „Wanneer we precies opengaan is nog niet bekend." door Miriam van der Schot Bibliothecaris Wil de Muynck is coördinator van de inlichtingen balie in 't Spui. Bij haar kunnen mensen terecht met allerlei wa gen die niet speciaal over boeken gaan. „Bezoekers komen voor inlichtingen over de WW-uitkering en huursubsidie. Ook vragen ze bijvoorbeeld informatie over wasmachines. De antwoorden zoeken we op in folders, boeken, tijdschriften en Internet. Een bi bliothecaris is in feite een informatiebemiddelaar. En dat is pre cies wat wij aan die balie doen. We hebben geleerd om door middel van vragen er exact achter te komen wat. mensen eigenlijk willen weten. Wij hebben de vaardigheid om het antwoord zo efficiënt mogelijk op te zoeken. Advies geven doen we niet, want we zijn geen hulpverleners maar bibliothecarissen." Met de verhuizing naar de nieuwe bibliotheek is de inlichtingen balie uitgebreid. Behalve het opvragen van informatie kunnen bezoekers nu ook op spreekuur komen. Die worden verzorgd door mensen van het bureau voor rechtshulp, maatschappelijk werk, schuldhulpverlening, sociale raadsleden, het opvoedbureau en de cliëntenraad. „Ik denk dat de stap naar deskundige hulp daarmee laagdrempelig is geworden. Klanten kunnen gewoon de biblio theek inlopen om een praatje te maken of hun ei kwijt te kunnen." door Miriam van der Schot door Miriam van der Schot Kantoor- en boekhandel De Ruiter was voor de verhuizing geves tigd in de Paul KrugerstraatVorig j aar veranderde de winkel in grijpend toen de afdeling studieboekbestellingen naar de Marco- nieweg verhuisde. De bestellingen vormden het belangrijkste onderdeel van de winkel", vertelt medewerkster Agnes Koster. In de nieuwe boekhandel komt de nadruk te liggen op de verkoop van kantoorartikelen en boeken. De afdeling kinderboeken wordt flink uitgebreid en bovendien komt er veel aandacht voor multimedia. „In de Paul Krugerstraat verkochten we wel boeken over computers, maar nu komt er een assortiment spelletjes én an dere cd-roms." Niet alleen wordt het assortiment uitgebreid, de winkel zelf zal ook een iets andere functie krijgen. „Voorheen hadden we een winkel die buiten het centrum stond. We waren geen typische buurtwinkel, want onze klanten kwamen overal vandaan. Maar ze bezochten de boekhandel vooral voor een boodschap: Op de nieuwe locatie in het midden van de stad, zullen de klanten meer echt komen winkelen." De combinatie boekhandel-bibliotheek is volgens Agnes een hele goede. „We vullen mekaar goed aan. In de bibliotheek hebben ze van veel schrijvers het hele oeuvre, wij verkopen de nieuwste boe ken en soms aanvullende accessoires." Marjolein Houben: „We komen voornamelijk achter de scher men te werken." „De grootste verandering nu we zijn verhuisd naar 't Spui is dat we een echte winkel zijn geworden waarin we cadeaus en souve nirs verkopen", zegt Marjan Smit-de Troye. Zij is één van de da mes die de klanten in de nieuwe VW/ANWB gaan helpen. „In ons pandje aan de Nieuwendijk hadden we vooral een baliefunctie. We verkochten VW-bonnen, buskaarten en maakten hotelreser veringen. Ook de zaken die bij de ANWB horen zoals verkoop van fiets- en wandelroutes verzorgden we. Dat blijven we allemaal doen, maar we gaan dus ook Delftsblauwe spulletjes en andere souvernirs verkopen." Hoewel er meer taken bij komen en de winkel vaker open is dan voorheen, blijft het aantal werknemers gelijk. „Ons team bestaat uit vijf personen maar over het algemeen staan er voortdurend twee medewerksters in de winkel. Of personeelsuitbreiding nodig is, weten we eigenlijk nog niet. Dat merken we in de loop van de weken vanzelf." De medewerksters van de VW/ANWB zijn blij met de nieuwe lo catie. „De oude winkel was echt veel te klein. Hier hebben we maar liefst twee verdiepingen: de winkel op de begane grond en het kantoor boven." Hoewel Marjan erg uitkeek naar de verhuizing en de opening, viel de aanloop flink tegen. „We hebben een nieuw kassasysteem, Marjan Smit-de Troye: „De ou- maar dat werkte niet optimaal. Daardoor lagen we erg achter op de winkel was echt veel te schema. Nu zijn we er gelukkig bijna helemaal en kunnen we lek- klein." ker aan de slag." Agnes Koster: „Vroeger ver kochten we vooral boeken over computers." Wil de Muynck: „Een biblio thecaris is in feite een informa tiebemiddelaar."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 16