schildert
Amerika
Japan toont verborgen emoties in stijldans
Uitzonderlijk in
het extreme
PAN Amsterdam tussen het oude Egypte en vandaag
29 september t/m 5 oktober
VLISSINGEN
Cine city
(Belbios 0900 9363)
Star Wars Episode 1. Do. t/m di. 13,16,19 en 22 u.;
The Mod Squad. Do. t/m di. 19 u.;
Office Space. Wo. 21.45 u., do. t/m di. 16.15 u.;
Judas Kiss. Wo. 16.15 en 19 u., do. 13.45 en 16.15 u., vr. 13.45 u., za. en
zo. 16.15 u., ma. en di. 13.45 en 16.15 u.;
The Delivery. Dag. 19 en 21.45 u.;
Runaway Bride. Dag. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.;
TheSpy Who Shagged Me. Dag. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.;
Eyes Wide Shut. Dag. 21.45 u.;
Life. Dag. 19 u.
The Thomas Crown Affair. Dag. 21.45 u.
10 Things I hate about you. Wo. 13.45 en 16.15 u.;
Kabouter Plop. Dag. 13.45 en 16.15 u.;
De koning en ik. Dag. 13.45 u.;
Wild Wild West. Wo. 13.45 en 16.15 u., do. t/m di. 13,45 u.;
Instinct. Wo. 13.45 u.;
The Mummy. Wo. 16.15 en 19 u., do. t/m di. 16,15 u.;
Notting Hill. Dag. 19 en 21.45 u.;
The Big Lebowski. Vr. 16.15 u.
MIDDELBURG
Schuttershoftheater
(0118 613482)
AVendre. Wo. 20.30 u.;
Cookie's fortune. Do. 20.30 u., vr. 22 u.,za. 19.30 u., zo. 14 en 20.30 u.;
Dance me to my song. Vr. 19.30 u., za. 22 u., ma. en di. 20.30 u.
HULST
De Koning
(0114 312030)
Star Wars Episode 1. Do. 17en20u.,vr. 19en21.45u., za. 14,19 en 21.45
u., zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.;
The Corruptor. Vr. en za. 19.15 u., zo, 13.45,16.15 en 19 u.;
Runaway Bride. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15en22 u.,zo. 13.45,
16.15,19 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.;
Eyes wide shut. Wo. en do. 20 p., vr. en za. 21.45 u., zo. 21.15 u„ ma. en
di. 20 u.;
The spy who shagged me. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo.
13.45,16.15,19 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.;
The Thomas Crown Affair. Wo. 20 u., vr. en za. 19.15 u., zo. 19 en 21.30
u., ma. en di. 20 u.;
Kabouter Plop. Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 en 16.15 u.;
Notting Hill. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. 13.45,16.15,19 en 21.30
u., ma. en di. 20 u.
GOES
"t Beest
(0113 228142)
Shall We Dance? Do. 20.30 u.;
Courzand e.a. Za. 20.30 u.;
Tango Lessons. Zo. 20.30 u.
TERNEUZEN
Porgy Bess
(0115 613293)
The Truman Show. Wo. 20 u.;
BERGEN OP ZOOM
Cinemactueel
(0164 254886)
Star Wars Episode 1. Do. 20 u., vr. 18.45 en 21.30 u.,za. 14,18.45 en
21.30 u.,zo. 14,16.15,18.45 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.;
Runaway Bride. Wo. 14 en 20 u, do. 20 u., vr. 18.45 en 21.30 u., za. 14,
18.45 en 21.30 u., zo. 14,16.15,18.45 en 21.30 u., ma. en di.20 u.;
Eyes wide shut. Wo. 20 u.;
Kabouter Plop. Wo. en za. 14 u., zo. 14 en 16.15 u.;
De koning en ik. Wo. 14 u.;
Notting Hill. Wo. 20 u.,vr.t/m zo. 18.45 en 21.30 u.;
Sneak preview. Do. 20 u.;
Lolita. Ma. 20.30 u.;
La vie revée des anges. Di. 20.30 u,
Roxy
(0164 233434)
Star Wars Episode 1. Do. 16 en 20 u., vr. 18.30 en 21.30 u., za. 14,18.30
en 21.30 u., zo. 14,17 en 20 u., ma. en di. 20 u.;
Instinct. Wo. 20 u.;
The spy who shagged me. Wo. 14 en 20 u., do. 20 u., vr. en za. 18.45 en
21.30 u., zo. 16 en 20 u., ma. en di. 20 u.;
Baby Geniuses. Wo., za. en zo. 14 u.
Rolf de Heer, regisseur van Dance Me To My Song.
foto Niels van der Hoeven
Rolf de Heer, Nederlander van geboorte maar lang gele
den genaturaliseerd tot Australiër, bouwt een oeuvre roni
personages die afwijken van de norm. In 'Bad Boy Bubbj
was de hoofdpersoon een oudere jongen die nog thuis
woonde en door zijn moeder werd geterroriseerd, 'The
Quiet Room' was zijn film over een jong meisje dat op de
echtelijke ruzies van haar ouders reageert door volledig t
zwijgen.
dlootr SfSeimé MasteQem
De cineast zoekt het uitzon
derlijke in het extreme, waar
door zijn films in hun zwakke
momenten overkomen als een
moderne variatie op de freak
show, zoals die in onheuglijke
tijden op kermissen werd op
gevoerd. In zijn jongste werk,
Dance Me To My Song richt De
Heer zijn camera op een zowel
geestelijk als lichamelijk mis
handelde spastische vrouw. De
film is gebaseerd op en geïniti
eerd door hoofdrolspeelster
Heather Rose. Het verhaal
brengt de zwaar spastische Ju
lia, een vrouw wier ziekte zo
ernstig is dat ze niet zelfstan
dig uit haar bed kan komen en
die volstrekt afhankelijk is, in
conflict met haar verzorgster
Madelaine (Joey Kennedy).
Madelaine heeft problemen
met mannen, geldgebrek, en
reageert haar sores hardhan
dig af. Julia wordt vernederd,
krijgt voortdurend te horen
dat ze niets is zonder haar
hulp. Op de achtergrond slui
mert de angst teruggestuurd te
worden naar de door Julia ge
vreesde inrichting, bij klaar
blijkelijk gebrek aan perso
neel voor thuiszorg.
Een ontmoeting met de myste
rieuze Joe (John Brumpton),
die ze op straat klemrijdt met
haar rolstoel als ze hulp nodif
heeft, brengt de ldeur een
beetje terug in haar bestaan.
Hij komt af en toe langs voor
een praatje, sluist zijn tele
foontjes door naar haar num
mer, en zijn genegenheid vooi
de spastische vrouw lijkt op
recht te zijn. Julia wil meer ('i
wil datje me neukt'), maaree:
nieuwe vernedering volgt, ter
wijl de film er toch al mee
overladen is. Als Joe in bad lig
en zij op het punt staat bij her
in te stappen - Joe vind dat
klaarblijkelijk geen punt -
duikt Madelaine bij hem op,
als ware het een soap, en is he
punt bereikt waarop ik defini
tief afhaakte bij dit dwarse,
ook wat larmoyante melodra
ma. Scènes waarin zijn earner;
in 'documentaire stijl' lang fo
cust op het naakte, door haar
ziekte onttakelde lichaam vai
zijn hoofrolspeelster, maken
de film tot een ongemakkelijk
zit.
Dance Me To My Song: vrij
dag, zaterdag, maandag en
dinsdag in Schuttershoft
heater Middelburg.
Wat heeft die traditionele Britse danszaal waar Shall We
Dance? mee begint te maken met de moderne Japanse
voorstad waar de rest van het verhaal zich afspeelt? Het
blijkt dat stijldansen ook in Japan wordt beoefend, zij het
voornamelijk ondergronds. In een cultuur waar het tonen
van emoties zeer ongepast is en echtparen elkaar in het
openbaar beslist geen arm zullen geven, is dansen iets wat
met grote argwaan wordt bekeken.
door Leo Bankersen
Filmmaker Masayuki Suo
ontdekte dat stijldansen vaak
in het geheim wordt beoefend
door zakenmensen van mid
delbare leeftijd. Zo'n schuch
tere grijze boekhouder maakte
hij tot hoof dpersoon van Shall
We Dancewaarin hij het fe
nomeen met liefde en een
knipoog uit de doeken doet.
De inzet is serieus en de bevrij
ding uit het formele Japanse
keurslijf is een belangrijke ro
de draad. Tegelijkertijd is
Shall We Danceop een bijna
on-Japanse manier lichtvoe
tig. Voor de westerse kijker,
niet beladen met kennis over
de Japanse cultuur en sociale
omgang, is het natuurlijk ook
gewoon grappig om te zien hoe
ernstig die Japanners de voor
geschreven figuren instude
ren. Dat het vooral om de vorm
lijkt te gaan, blijkt uit het feit
dat er veelvuldig zonder part
ner wordt geoefend.
De boekhouder (zeer sympa
thieke rol van Koji Yakusho)
ziet vanuit de dagelijkse fo
rensentrein een mooie vrouw
(de Japanse balletdanseres Ta-
miyo Kusakari) weemoedig
uit het raam van een dans
school staren. Hij besluit les te
nemen, maar zijn idool is
moeilijk benaderbaar. Om te
bewijzen dat hij geen oneerba
re bijbedoelingen had, vat hij
een oprechte passie voor dit
uitheemse tijdverdrijf op. Zijn
geheime hobby dreigt een cri
sis in zijn huwelijk te veroor
zaken maar leidt uiteindelijk
tot een hoopvol nieuw begin.
Ontroerend zijn de eerste hou
terige danspasjes die hij met
zijn vrouw zet, alsof ze elkaar
voor het eerst aanraken.
Het melodrama dat hier en
daar op de loer ligt wordt doel
treffend binnen de perken ge
houden door Suo's losse en la
conieke aanpak. Een heerlijk
opbeurende film.
Shall We Dance, donder
dag in 't Beest Goes.
Koji Yakusho en balletdanseres Tamiyo Kusakari in Shall We Dance?
De jaren negentig zijn vruchtbaar geweest voor Robert
Altman. Zijn voortdurende haat-liefde verhouding met
Hollywood werd in 1992 definitief in zijn voordeel beslist
met The Player. Het scala aan kredietwaardige acteurs dat
tegen marginale vergoeding aantrad in zijn satire op de
Hollywood-filmindustrie, bevestigde eens te meer zijn
status als een van de grootste acteur-regisseurs van zijn
generatie.
door René Kastelein
Cookie's Fortune is Altmans
intieme, sterk sfeergerichte
misdaadfilm, die voor de ogen
van de kijker verandert in ko
medie. Decor is Holly Springs,
een onooglijk klein dorpje in
Mississippi, waar iedereen el
kaar bij naam kent en de schei
ding tussen blank en zwart in
een ver verleden lijkt te zijn
opgeheven. De lome hitte is
bijna voelbaar als Altman in
zijn openingsshot volgt hoe
twee sherrifs hun bureau ver
laten voor een nachtelijke ron
de.
Deze korte scène, waarin we
de politiewagen traag zien na
deren en de van zweet glim
mende Willis (Charles Dutton)
op de voorgrond zijn fles whis
ky op de straatstenen zien bre
ken, suggereert dreiging.
Maar het spel met verwach
tingspatronen krijgt al snel
een onverwachte wending.
Cookie wordt in de dagen die
volgen door melancholie en
herinneringen aan haar over
leden man bevangen, en slaat
met hemelse blik in haar ogen
de hand aan zichzelf, ze wil
herenigd worden. Glenn Close
is de een tikkeltje neurotische,
artistiek angehauchte nicht
die het eerst ter plekke is en in
een poging de familie-eer te
redden sporen uitwist. De
vrouw, die regisseuse is voor de
plaatselijke toneelvereniging,
ensceneert, geholpen door
haar lijzig ogende nicht Cora
(Julianne Moore), ter plekke
een moord - waarvan Willis
hoofdverdachte wordt.
Kapstok
Het raadsel van de moord die
niet gepleegd is, is Altmans
kapstok voor een ander ver
haal: de schets van een dorp en
zijn inwoners, deels gezien
Glenn Close in Cookie's Fortune.
door de pgen van twee recher
cheurs uit de stad. Hilarisch is
de ondervraging van de plaat
selijke kroegbaas en zijn forse
vrouw - die 'drinken en de
blues begraven' - en die maar
niet kunnen uitleggen aan de
rechercheurs dat het 'wegne
men' van een fles whisky door
Willis geen diefstal is, maar
een oud gebruik; als hij weer
geld heeft zet hij de fles terug.
Zeker, dit is een ensemble dat
onder regie van een mindere
God eenvoudig een sex-ie cli
chés had opgeleverd. Maar
Altmans blik maakt, ook in
een film die voor zijn doen pit
toresk is, wel degelijk verschil.
Cookie's Fortune, vanaf
morgen (donderdag) twee
weken in Schuttershofthe
ater Middelburg.
29 sepï. t/inra 5 ©kt,
In Streekmuseum 'Het Land van Axel' in Axel
exposeren Vm 23 oktober Maria Dero (kera
miek) en Eric Vaerenbergh (keramiek en me
taal). Het museum is geopend van woensdag
1/m zaterdag, 13.30 tot 17 uur.
Onder de titel 'Kunst-Kijk Kijk-Kunst' expose
ren vijftien cursisten van Annemieke Visser,
docente experimenteel schilderen- en teke
nen van het Middelburgs Instituut voor
Kunstzinnige Vorming, in het notariskantoor
van Sauer& Oonk in de Badhuisstraatin Vlis-
singen. De werken zijn te bezichtigen van
maandag t/m vrijdag, 9 tot 12.30 uur en 13.45
tot 17 uur.
In het gemeentehuis van Kapelle is t/m 22 ok
tober een dubbelportret te zien van Marlou
Pluymaekers (aquarel-olieverfschilderijen
en gedichten, getiteld 'Ik en het kind') en Ja-
nine Kole-van den Broek (poppen van porse-
leinklei, getiteld 'De poppen en ik'). Beiden
zijn afkomstig uit Kapelle. De expositie is te
zien tijdens de openingsuren van het ge
meentehuis.
In museum De Blikvanger in Renesse is van 1
oktober t/m 12 noverfiber ophieuw de ten
toonstelling 'Scheepjes in defies'te zién. De
werkstukken zijn gemaakt doofBert van der
Kruk uit IJmuiden. Het museum is geopend op
dinsdag en vrijdag van 10.00 tot 12.00 uur, ex
tra openstelling op de zondagen 17 en 24 ok
tober van 13.00tot 17.00 uur, gesloten op dins
dag 26 oktober.
Gerard Menken exposeert van 2t/m 9 oktober
in de Grote of Maria Magdalenakerkinéoes.
De vernissage vindt zaterdag plaats om 16.00
uur. Daarna zijn de werken te bezichtigen van;f
maandag t/m zaterdag van 11.00 tot 17/00 üiir
én donderdag van 11.00 tot 21.00 uur.
Öp de dertiende kunst- en antiekbeurs PAN Amsterdam (tot en met zondag 3
oktober) trekt kunsthandelaar Noortman in zijn stand vlakbij de ingang me
teen de aandacht. Hij presenteert voor zes miljoen gulden Van Goghs 'Bois de
Boulogne', een schilderij uit 1886 dat de afgelopen twintig jaar in een Japanse
privé-verzameling zat. Maar Noortman oordeelde het nodig het effect van zijn
topstuk te ontsieren door boven het verstilde werkje een plastic plaatje met
handtekening van Vincent te monteren.
door Fran$oise Ledeboer
De PAN Amsterdam is de belangrijkste
kunst- en antiekbeurs van de Lage Lan
den en telt dit jaar honderd Nederlandse
en tien Vlaamse deelnemers. De anti
quairs, kunsthandelaren en galeriehou
ders doen natuurlijk primair mee in de
hoop op mooie verkoopcijfers, waarbij ze
dit keer extra optimistisch zijn gestemd
omdat het goed gaat met de economie.
Maar ze streven deze eerbare commerciële
doelstelling tot nu toe altijd na in presen
taties van een hoge museale kwaliteit.
Noortmans plastic aanprijzing van zijn
Van Gogh blijkt op deze PAN gelukkig een
uitzondering die geen navolging heeft ge
vonden.
Dat betekent overigens niet dat de bezoe
kers nergens reclame tegenkomen. Zon
der sponsoring is tegenwoordig geen
enkel groot cultureel evenement levens
vatbaar en dat geldt ook voor de PAN. De
directie heeft voor de sponsors echter een
apart paviljoen gereserveerd dat bezoe
kers ook kunnen overslaan. Wie is geïnte
resseerd in de 'kunstzinnige' Swatch-hor-
loges uit de privé-collectie van Swatch-
directeur N. Hayek treft in dit paviljoen
op een kleine expositie onder meer een
door Keith Haring ontworpen horloge uit
1986 aan.
De tweede speciale tentoonstelling, ge
wijd aan de Peter Stuyvesant Collectie, is
ingericht in de entreehal. De sigaretten-
producent begon in 1960 met kunstaan
kopen om de werksfeer in de fabriek te
veraangenamen. Voor de scherpslijpers
onder de niet-rokers is deze expositie vast
een gotspe, maar kunstliefhebbers weten
de kwaliteiten van deze 'commerciële'
collectie op waarde te schatten. Op de
PAN is onder meer een. schitterend fami
lieportret van de Chinees Zhang Xiao-
gang uit 1994 present.
Sinds de PAN een aantal jaren geleden de
deelnemers aan de Delftse kunst- en an
tiekbeurs in haar gelederen opnam, laat
de directie zich terecht voorstaan op de
enorme variatie in het aanbod. Wie over
de beurs wandelt, krijgt een les kunstge
schiedenis die bij kunsthandel M. Zilver
berg begint in het Egypte van ver voor de
jaartelling en eindigt bij een aantal recen
te realistische olieverven van Henk Hel
mantel bij Loek Brons.
Miniaturen
Liefhebbers van Indiase miniaturen uit de
achttiende en negentiende eeuw moeten
beslist bij kunsthandel J. Polak langs.
Fraai ingelijst presenteert hij in zijn stand
fijnzinnige taferelen onder veelzeggende
titels als 'Liefdespaar in de wintermaand'
en 'Nachtelijke afspraak'. Derijkdom aan
detail s en. mooie kleuren op deze miniatu
ren houden bij elk exemplaar langdurig
de aandacht gevangen. Polak brengt bo
vendien een fascinerend portret van een
ridder in harnas, geschilderd door een
anonieme meester uit de vijftiende eeuw.
Zijn ogen zien rood van vermoeidheid
maar hij glimlacht zo tevreden dat hij ver
moedelijk net een veldslag heeft gewon
nen.
foto Rob Keeris
drukkelijk ook is afgestemd op bezoekers
die niet meteen vele tonnen wiilen of kun
nen besteden.
De PAN Amsterdam (RAI Parkhal, Am
sterdam): t/m zondag 3 oktober; ge-
opendop werkdagen van It.00tot
20.00 uur en op zaterdag en zondag
van 11.00 tot 18.00 uur.
Beeld van de dertiende Kunst- en Antiekbeurs PAN in Amsterdam.
Onder d.e nieuwkomers trekt dit jaar
vooral Kadotokai Oriental Art de aan
dacht. D eze Haagse kunsthandel is gespe
cialiseerd in Japanse kunst en heeft als
blikvanger twee goudkleurige vouw-
schermen met tijgers van Konoshima
Okoku uit begin deze eeuw meegenomen.
Ze kosten 125.000 gulden per paar. Maar
ook nieuwkomer Janknegt Fine Art uit
Laren maakt een vexrassend debuut met
een gouache-potloodtekening van een
danseres van Edgar Degas. De vraagprijs
is 550.000 gulden.
Wie van plan is kunst te gaan. verzamelen,
zal in elk geval aarzelen bij de Sam Fran
cis die Nico Delaive aanbiedt voor 1,5 mil
joen gulden, of de Karei Appel van
350.000 gulden bij +G'alleries. Voor de be
ginner die een steuntje in de rug zoekt, or
ganiseert de PAN zaterdag vanaf 12.00
uur echter opnieuw een 'Collectors Day',
met een voorlichtingsprogramma dat na-