schildert Amerika Japan toont verborgen emoties in stijldans Uitzonderlijk in het extreme PAN Amsterdam tussen het oude Egypte en vandaag 29 september t/m 5 oktober VLISSINGEN Cine city (Belbios 0900 9363) Star Wars Episode 1. Do. t/m di. 13,16,19 en 22 u.; The Mod Squad. Do. t/m di. 19 u.; Office Space. Wo. 21.45 u., do. t/m di. 16.15 u.; Judas Kiss. Wo. 16.15 en 19 u., do. 13.45 en 16.15 u., vr. 13.45 u., za. en zo. 16.15 u., ma. en di. 13.45 en 16.15 u.; The Delivery. Dag. 19 en 21.45 u.; Runaway Bride. Dag. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.; TheSpy Who Shagged Me. Dag. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.; Eyes Wide Shut. Dag. 21.45 u.; Life. Dag. 19 u. The Thomas Crown Affair. Dag. 21.45 u. 10 Things I hate about you. Wo. 13.45 en 16.15 u.; Kabouter Plop. Dag. 13.45 en 16.15 u.; De koning en ik. Dag. 13.45 u.; Wild Wild West. Wo. 13.45 en 16.15 u., do. t/m di. 13,45 u.; Instinct. Wo. 13.45 u.; The Mummy. Wo. 16.15 en 19 u., do. t/m di. 16,15 u.; Notting Hill. Dag. 19 en 21.45 u.; The Big Lebowski. Vr. 16.15 u. MIDDELBURG Schuttershoftheater (0118 613482) AVendre. Wo. 20.30 u.; Cookie's fortune. Do. 20.30 u., vr. 22 u.,za. 19.30 u., zo. 14 en 20.30 u.; Dance me to my song. Vr. 19.30 u., za. 22 u., ma. en di. 20.30 u. HULST De Koning (0114 312030) Star Wars Episode 1. Do. 17en20u.,vr. 19en21.45u., za. 14,19 en 21.45 u., zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; The Corruptor. Vr. en za. 19.15 u., zo, 13.45,16.15 en 19 u.; Runaway Bride. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15en22 u.,zo. 13.45, 16.15,19 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; Eyes wide shut. Wo. en do. 20 p., vr. en za. 21.45 u., zo. 21.15 u„ ma. en di. 20 u.; The spy who shagged me. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; The Thomas Crown Affair. Wo. 20 u., vr. en za. 19.15 u., zo. 19 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; Kabouter Plop. Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 en 16.15 u.; Notting Hill. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 u., ma. en di. 20 u. GOES "t Beest (0113 228142) Shall We Dance? Do. 20.30 u.; Courzand e.a. Za. 20.30 u.; Tango Lessons. Zo. 20.30 u. TERNEUZEN Porgy Bess (0115 613293) The Truman Show. Wo. 20 u.; BERGEN OP ZOOM Cinemactueel (0164 254886) Star Wars Episode 1. Do. 20 u., vr. 18.45 en 21.30 u.,za. 14,18.45 en 21.30 u.,zo. 14,16.15,18.45 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; Runaway Bride. Wo. 14 en 20 u, do. 20 u., vr. 18.45 en 21.30 u., za. 14, 18.45 en 21.30 u., zo. 14,16.15,18.45 en 21.30 u., ma. en di.20 u.; Eyes wide shut. Wo. 20 u.; Kabouter Plop. Wo. en za. 14 u., zo. 14 en 16.15 u.; De koning en ik. Wo. 14 u.; Notting Hill. Wo. 20 u.,vr.t/m zo. 18.45 en 21.30 u.; Sneak preview. Do. 20 u.; Lolita. Ma. 20.30 u.; La vie revée des anges. Di. 20.30 u, Roxy (0164 233434) Star Wars Episode 1. Do. 16 en 20 u., vr. 18.30 en 21.30 u., za. 14,18.30 en 21.30 u., zo. 14,17 en 20 u., ma. en di. 20 u.; Instinct. Wo. 20 u.; The spy who shagged me. Wo. 14 en 20 u., do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u., zo. 16 en 20 u., ma. en di. 20 u.; Baby Geniuses. Wo., za. en zo. 14 u. Rolf de Heer, regisseur van Dance Me To My Song. foto Niels van der Hoeven Rolf de Heer, Nederlander van geboorte maar lang gele den genaturaliseerd tot Australiër, bouwt een oeuvre roni personages die afwijken van de norm. In 'Bad Boy Bubbj was de hoofdpersoon een oudere jongen die nog thuis woonde en door zijn moeder werd geterroriseerd, 'The Quiet Room' was zijn film over een jong meisje dat op de echtelijke ruzies van haar ouders reageert door volledig t zwijgen. dlootr SfSeimé MasteQem De cineast zoekt het uitzon derlijke in het extreme, waar door zijn films in hun zwakke momenten overkomen als een moderne variatie op de freak show, zoals die in onheuglijke tijden op kermissen werd op gevoerd. In zijn jongste werk, Dance Me To My Song richt De Heer zijn camera op een zowel geestelijk als lichamelijk mis handelde spastische vrouw. De film is gebaseerd op en geïniti eerd door hoofdrolspeelster Heather Rose. Het verhaal brengt de zwaar spastische Ju lia, een vrouw wier ziekte zo ernstig is dat ze niet zelfstan dig uit haar bed kan komen en die volstrekt afhankelijk is, in conflict met haar verzorgster Madelaine (Joey Kennedy). Madelaine heeft problemen met mannen, geldgebrek, en reageert haar sores hardhan dig af. Julia wordt vernederd, krijgt voortdurend te horen dat ze niets is zonder haar hulp. Op de achtergrond slui mert de angst teruggestuurd te worden naar de door Julia ge vreesde inrichting, bij klaar blijkelijk gebrek aan perso neel voor thuiszorg. Een ontmoeting met de myste rieuze Joe (John Brumpton), die ze op straat klemrijdt met haar rolstoel als ze hulp nodif heeft, brengt de ldeur een beetje terug in haar bestaan. Hij komt af en toe langs voor een praatje, sluist zijn tele foontjes door naar haar num mer, en zijn genegenheid vooi de spastische vrouw lijkt op recht te zijn. Julia wil meer ('i wil datje me neukt'), maaree: nieuwe vernedering volgt, ter wijl de film er toch al mee overladen is. Als Joe in bad lig en zij op het punt staat bij her in te stappen - Joe vind dat klaarblijkelijk geen punt - duikt Madelaine bij hem op, als ware het een soap, en is he punt bereikt waarop ik defini tief afhaakte bij dit dwarse, ook wat larmoyante melodra ma. Scènes waarin zijn earner; in 'documentaire stijl' lang fo cust op het naakte, door haar ziekte onttakelde lichaam vai zijn hoofrolspeelster, maken de film tot een ongemakkelijk zit. Dance Me To My Song: vrij dag, zaterdag, maandag en dinsdag in Schuttershoft heater Middelburg. Wat heeft die traditionele Britse danszaal waar Shall We Dance? mee begint te maken met de moderne Japanse voorstad waar de rest van het verhaal zich afspeelt? Het blijkt dat stijldansen ook in Japan wordt beoefend, zij het voornamelijk ondergronds. In een cultuur waar het tonen van emoties zeer ongepast is en echtparen elkaar in het openbaar beslist geen arm zullen geven, is dansen iets wat met grote argwaan wordt bekeken. door Leo Bankersen Filmmaker Masayuki Suo ontdekte dat stijldansen vaak in het geheim wordt beoefend door zakenmensen van mid delbare leeftijd. Zo'n schuch tere grijze boekhouder maakte hij tot hoof dpersoon van Shall We Dancewaarin hij het fe nomeen met liefde en een knipoog uit de doeken doet. De inzet is serieus en de bevrij ding uit het formele Japanse keurslijf is een belangrijke ro de draad. Tegelijkertijd is Shall We Danceop een bijna on-Japanse manier lichtvoe tig. Voor de westerse kijker, niet beladen met kennis over de Japanse cultuur en sociale omgang, is het natuurlijk ook gewoon grappig om te zien hoe ernstig die Japanners de voor geschreven figuren instude ren. Dat het vooral om de vorm lijkt te gaan, blijkt uit het feit dat er veelvuldig zonder part ner wordt geoefend. De boekhouder (zeer sympa thieke rol van Koji Yakusho) ziet vanuit de dagelijkse fo rensentrein een mooie vrouw (de Japanse balletdanseres Ta- miyo Kusakari) weemoedig uit het raam van een dans school staren. Hij besluit les te nemen, maar zijn idool is moeilijk benaderbaar. Om te bewijzen dat hij geen oneerba re bijbedoelingen had, vat hij een oprechte passie voor dit uitheemse tijdverdrijf op. Zijn geheime hobby dreigt een cri sis in zijn huwelijk te veroor zaken maar leidt uiteindelijk tot een hoopvol nieuw begin. Ontroerend zijn de eerste hou terige danspasjes die hij met zijn vrouw zet, alsof ze elkaar voor het eerst aanraken. Het melodrama dat hier en daar op de loer ligt wordt doel treffend binnen de perken ge houden door Suo's losse en la conieke aanpak. Een heerlijk opbeurende film. Shall We Dance, donder dag in 't Beest Goes. Koji Yakusho en balletdanseres Tamiyo Kusakari in Shall We Dance? De jaren negentig zijn vruchtbaar geweest voor Robert Altman. Zijn voortdurende haat-liefde verhouding met Hollywood werd in 1992 definitief in zijn voordeel beslist met The Player. Het scala aan kredietwaardige acteurs dat tegen marginale vergoeding aantrad in zijn satire op de Hollywood-filmindustrie, bevestigde eens te meer zijn status als een van de grootste acteur-regisseurs van zijn generatie. door René Kastelein Cookie's Fortune is Altmans intieme, sterk sfeergerichte misdaadfilm, die voor de ogen van de kijker verandert in ko medie. Decor is Holly Springs, een onooglijk klein dorpje in Mississippi, waar iedereen el kaar bij naam kent en de schei ding tussen blank en zwart in een ver verleden lijkt te zijn opgeheven. De lome hitte is bijna voelbaar als Altman in zijn openingsshot volgt hoe twee sherrifs hun bureau ver laten voor een nachtelijke ron de. Deze korte scène, waarin we de politiewagen traag zien na deren en de van zweet glim mende Willis (Charles Dutton) op de voorgrond zijn fles whis ky op de straatstenen zien bre ken, suggereert dreiging. Maar het spel met verwach tingspatronen krijgt al snel een onverwachte wending. Cookie wordt in de dagen die volgen door melancholie en herinneringen aan haar over leden man bevangen, en slaat met hemelse blik in haar ogen de hand aan zichzelf, ze wil herenigd worden. Glenn Close is de een tikkeltje neurotische, artistiek angehauchte nicht die het eerst ter plekke is en in een poging de familie-eer te redden sporen uitwist. De vrouw, die regisseuse is voor de plaatselijke toneelvereniging, ensceneert, geholpen door haar lijzig ogende nicht Cora (Julianne Moore), ter plekke een moord - waarvan Willis hoofdverdachte wordt. Kapstok Het raadsel van de moord die niet gepleegd is, is Altmans kapstok voor een ander ver haal: de schets van een dorp en zijn inwoners, deels gezien Glenn Close in Cookie's Fortune. door de pgen van twee recher cheurs uit de stad. Hilarisch is de ondervraging van de plaat selijke kroegbaas en zijn forse vrouw - die 'drinken en de blues begraven' - en die maar niet kunnen uitleggen aan de rechercheurs dat het 'wegne men' van een fles whisky door Willis geen diefstal is, maar een oud gebruik; als hij weer geld heeft zet hij de fles terug. Zeker, dit is een ensemble dat onder regie van een mindere God eenvoudig een sex-ie cli chés had opgeleverd. Maar Altmans blik maakt, ook in een film die voor zijn doen pit toresk is, wel degelijk verschil. Cookie's Fortune, vanaf morgen (donderdag) twee weken in Schuttershofthe ater Middelburg. 29 sepï. t/inra 5 ©kt, In Streekmuseum 'Het Land van Axel' in Axel exposeren Vm 23 oktober Maria Dero (kera miek) en Eric Vaerenbergh (keramiek en me taal). Het museum is geopend van woensdag 1/m zaterdag, 13.30 tot 17 uur. Onder de titel 'Kunst-Kijk Kijk-Kunst' expose ren vijftien cursisten van Annemieke Visser, docente experimenteel schilderen- en teke nen van het Middelburgs Instituut voor Kunstzinnige Vorming, in het notariskantoor van Sauer& Oonk in de Badhuisstraatin Vlis- singen. De werken zijn te bezichtigen van maandag t/m vrijdag, 9 tot 12.30 uur en 13.45 tot 17 uur. In het gemeentehuis van Kapelle is t/m 22 ok tober een dubbelportret te zien van Marlou Pluymaekers (aquarel-olieverfschilderijen en gedichten, getiteld 'Ik en het kind') en Ja- nine Kole-van den Broek (poppen van porse- leinklei, getiteld 'De poppen en ik'). Beiden zijn afkomstig uit Kapelle. De expositie is te zien tijdens de openingsuren van het ge meentehuis. In museum De Blikvanger in Renesse is van 1 oktober t/m 12 noverfiber ophieuw de ten toonstelling 'Scheepjes in defies'te zién. De werkstukken zijn gemaakt doofBert van der Kruk uit IJmuiden. Het museum is geopend op dinsdag en vrijdag van 10.00 tot 12.00 uur, ex tra openstelling op de zondagen 17 en 24 ok tober van 13.00tot 17.00 uur, gesloten op dins dag 26 oktober. Gerard Menken exposeert van 2t/m 9 oktober in de Grote of Maria Magdalenakerkinéoes. De vernissage vindt zaterdag plaats om 16.00 uur. Daarna zijn de werken te bezichtigen van;f maandag t/m zaterdag van 11.00 tot 17/00 üiir én donderdag van 11.00 tot 21.00 uur. Öp de dertiende kunst- en antiekbeurs PAN Amsterdam (tot en met zondag 3 oktober) trekt kunsthandelaar Noortman in zijn stand vlakbij de ingang me teen de aandacht. Hij presenteert voor zes miljoen gulden Van Goghs 'Bois de Boulogne', een schilderij uit 1886 dat de afgelopen twintig jaar in een Japanse privé-verzameling zat. Maar Noortman oordeelde het nodig het effect van zijn topstuk te ontsieren door boven het verstilde werkje een plastic plaatje met handtekening van Vincent te monteren. door Fran$oise Ledeboer De PAN Amsterdam is de belangrijkste kunst- en antiekbeurs van de Lage Lan den en telt dit jaar honderd Nederlandse en tien Vlaamse deelnemers. De anti quairs, kunsthandelaren en galeriehou ders doen natuurlijk primair mee in de hoop op mooie verkoopcijfers, waarbij ze dit keer extra optimistisch zijn gestemd omdat het goed gaat met de economie. Maar ze streven deze eerbare commerciële doelstelling tot nu toe altijd na in presen taties van een hoge museale kwaliteit. Noortmans plastic aanprijzing van zijn Van Gogh blijkt op deze PAN gelukkig een uitzondering die geen navolging heeft ge vonden. Dat betekent overigens niet dat de bezoe kers nergens reclame tegenkomen. Zon der sponsoring is tegenwoordig geen enkel groot cultureel evenement levens vatbaar en dat geldt ook voor de PAN. De directie heeft voor de sponsors echter een apart paviljoen gereserveerd dat bezoe kers ook kunnen overslaan. Wie is geïnte resseerd in de 'kunstzinnige' Swatch-hor- loges uit de privé-collectie van Swatch- directeur N. Hayek treft in dit paviljoen op een kleine expositie onder meer een door Keith Haring ontworpen horloge uit 1986 aan. De tweede speciale tentoonstelling, ge wijd aan de Peter Stuyvesant Collectie, is ingericht in de entreehal. De sigaretten- producent begon in 1960 met kunstaan kopen om de werksfeer in de fabriek te veraangenamen. Voor de scherpslijpers onder de niet-rokers is deze expositie vast een gotspe, maar kunstliefhebbers weten de kwaliteiten van deze 'commerciële' collectie op waarde te schatten. Op de PAN is onder meer een. schitterend fami lieportret van de Chinees Zhang Xiao- gang uit 1994 present. Sinds de PAN een aantal jaren geleden de deelnemers aan de Delftse kunst- en an tiekbeurs in haar gelederen opnam, laat de directie zich terecht voorstaan op de enorme variatie in het aanbod. Wie over de beurs wandelt, krijgt een les kunstge schiedenis die bij kunsthandel M. Zilver berg begint in het Egypte van ver voor de jaartelling en eindigt bij een aantal recen te realistische olieverven van Henk Hel mantel bij Loek Brons. Miniaturen Liefhebbers van Indiase miniaturen uit de achttiende en negentiende eeuw moeten beslist bij kunsthandel J. Polak langs. Fraai ingelijst presenteert hij in zijn stand fijnzinnige taferelen onder veelzeggende titels als 'Liefdespaar in de wintermaand' en 'Nachtelijke afspraak'. Derijkdom aan detail s en. mooie kleuren op deze miniatu ren houden bij elk exemplaar langdurig de aandacht gevangen. Polak brengt bo vendien een fascinerend portret van een ridder in harnas, geschilderd door een anonieme meester uit de vijftiende eeuw. Zijn ogen zien rood van vermoeidheid maar hij glimlacht zo tevreden dat hij ver moedelijk net een veldslag heeft gewon nen. foto Rob Keeris drukkelijk ook is afgestemd op bezoekers die niet meteen vele tonnen wiilen of kun nen besteden. De PAN Amsterdam (RAI Parkhal, Am sterdam): t/m zondag 3 oktober; ge- opendop werkdagen van It.00tot 20.00 uur en op zaterdag en zondag van 11.00 tot 18.00 uur. Beeld van de dertiende Kunst- en Antiekbeurs PAN in Amsterdam. Onder d.e nieuwkomers trekt dit jaar vooral Kadotokai Oriental Art de aan dacht. D eze Haagse kunsthandel is gespe cialiseerd in Japanse kunst en heeft als blikvanger twee goudkleurige vouw- schermen met tijgers van Konoshima Okoku uit begin deze eeuw meegenomen. Ze kosten 125.000 gulden per paar. Maar ook nieuwkomer Janknegt Fine Art uit Laren maakt een vexrassend debuut met een gouache-potloodtekening van een danseres van Edgar Degas. De vraagprijs is 550.000 gulden. Wie van plan is kunst te gaan. verzamelen, zal in elk geval aarzelen bij de Sam Fran cis die Nico Delaive aanbiedt voor 1,5 mil joen gulden, of de Karei Appel van 350.000 gulden bij +G'alleries. Voor de be ginner die een steuntje in de rug zoekt, or ganiseert de PAN zaterdag vanaf 12.00 uur echter opnieuw een 'Collectors Day', met een voorlichtingsprogramma dat na-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 16