Auto van de toekomst
is lichter en zuiniger
PZC
Prototypen
in Frankfurt
L ST W
Motorvalhelmen zijn niet slecht
Honda heeft weer
stoere zandhapper
Fietskleding krijgt
minder felle kleuren
auto motorfiets
41
ÏÏM 1 m- VA
zaterdag 25 september 1999
Prototypen zijn
studiemodellen van
autofabrikanten, waarmee
wordt aangetoond wat de
nabije toekomst zal bieden,
terwijl soms reacties van het
publiek worden getest.
Afgaande op de
studiemodellen van de
autosalon in Frankfurt (nog
tot en met zondag te zien)
worden auto's compacter en
lichter van gewicht, dus
zuiniger en daarmee minder
onvriendelijk voor het milieu.
Veel getoonde prototypen gel
den als een '3 liter auto'. Het
getal slaat daarbij niet op de in
houd van de motor, maar op de
hoeveelheid brandstof die nodig is
om honderd kilometer af te leg
gen. Drie liter: of minder, dat bete
kent ten minste 1 op 33.
De auto van de toekomst biedt
plaats aan vier personen en is kor
ter dan vier meter. Een opvallend
aantal prototypes was rond de
3,90 meter. Zoals de Opel G90. Een
slechts 750 kilo wegende vierzitter
(een Corsa is algauw honderd kilo
zwaarder), die dank zij een extre
me druppelvorm een lage lucht-
weerstandswaarde scoort: 0.22,
terwijl 0.27 al als glad geldt. De
G90 wordt aangedreven door een
driecilinder benzinemotor met
een inhoud van één liter, die we
kennen uit de Corsa. De motor
werd een stuk lichter, weegt nog
maar tachtig kilo en levert 60 pk.
Omdat door toepassing van alu
minium en magnesium het wagen
gewicht beperkt werd gehouden,
zijn de prestaties van de concept-
Opel indrukwekkend. De sprint
naar '100' klaart hij in 14 secon
den, de topsnelheid bedraagt 180
km/h. Opel bouwde ook een 1.4-
versie, die zelfs 200 km/h loopt. De
G90 geldt als '3 liter auto'.
Enigszins verwant aan de Opel
G90 is de Nissan Cyprus, een ei
vormige auto voor vier mensen,
die wordt omschreven als 'green
fun sports coupé'. De Cyprus
wordt aangedreven door een vier-
cilinder turbodiesel van slechts 75
pk. Mede doordat de motor geheel
uit aluminium bestaat, bleef het
gewicht van de Cyprus aan de lage
kant, wat het verbruik ten goede
komt. De Cyprus, die met zijn 3,74
meter iets langer is dan een Micra,
is ook een 3 liter auto.
Hybride
Dat geldt ook voor de Honda In
sight, een ei-vormige tweezits
coupé die binnenkort op de markt
komt. De Insight heeft zowel een
1,0 liter driecilinder van 76 pk, als
een zware elektromotor die voor
extra kracht kan zorgen, maar die
de auto ook in z'n eentje - en dus
uitlaatgasloos - kan voortstuwen.
De batterij weegt slechts 20 kilo.
De accu laadt zichzelf onder meer
op door gebruik te maken van re-
menergie. De prestaties van de '3
liter hybride' worden omschreven
als 'van een 1,5 liter benzineversie'
wat we, gezien het wagengewicht
van slechts 835 kilo, graag gelo
ven. De Insight haalt 180 km/h. De
vraag is wat de auto kost. Dat zal
onder de veertig mille moeten zijn,
maar of dat lukt wordt door de im
porteur betwijfeld.
De Chrysler Java, een met 3,77
meter compacte Amerikaanse au
to, komt zeker op de markt, al is
dat pas in 2002.De Java gebruikt
het concept van de ruimteauto en
is dan ook (met 1,57 meter) opval
lend hoog. De Java heeft een 1,4 li
ter van 80 pk, waarmee hij 170
km/h haalt.
Een soortgelijk, compact ruimte
voertuig was te bewonderen bij
Mazda, in de vorm van de 3,90 me
ter korte 'Neospace'. Ook al een
vierzitter, waarvan de vier deuren
opengaan als bij een poppenkast.
Er is geen middenstijl, wat de in
stap vereenvoudigt en de ruimte
lijke werking van het interieur
wordt vergroot door het ontbre
ken van een middenconsole en de
montage van de voorstoelen op
een soort monorail. Daardoor
hebben de achterpassagiers op
vallend veel beenruimte. De mo
tor in de Neospace is een 1,5 liter
viercilinder, gekoppeld aan een
traploze CVT-automaat.
De Mazda Nextourer wordt aan
gedreven door een drie liter zesci
linder en rijdt op enorme, 19 inch
wielen. Ook de wielbasis (2,8 me
ter) is een verwijzing naar het hoge
comfortgehalte. De Nextourer is
4,70 meter lang, heeft een bijzon
der rui m i nterieur en biedt een ex
treem groot zonnedak, dat het
ruimtegevoel versterkt. Even slik-
Volkswagen zoekt meer luxe met de concept D.
De Mazda Nextourer biedt veel comfort.
De Opel G90 weegt 750 kilo.
Er zijn serieuze productieplannen met deze Bugatti 18/3.
ken is het bij de kleurkeuze voor
het interieur: turquoise voor de
bovenkant en zilver en oranje van
onderen.
De Daewoo DMS-1 biedt plaats
aan naar keuze twee of vier perso
nen, is slechts 3,19 meter lang en
hoger dan hij breed is, wat hem een
ielig uiterlijk geeft. De motor is
een 0,8 liter driecilinder van 65 pk.
De 3,92 meter lange Pluriel van
Citroën heeft een variabele car
rosserie en kan daardoor als cou
pé, cabriolet en zelfs pick-up wor
den ingezet. Er zit een 1,4 liter
motor in van 75 pk, afkomstig uit
de Saxo.
Zes patenten zijn er aangevraagd
Omdat alle in ons land verkrijgbare mo
torvalhelmen voorzien moeten zijn van
het ECE 22/04 keurmerk, besloot de redactie
van ANWB's motormagazine Promotor te la
ten onderzoeken hoe het gesteld is met derge
lijke goedgekeurde valhelmen in de prijs
klasse van 300 tot 450 gulden. De redactie
onderwierp in samenwerking met het Duitse
zusterblad Das Motorrad en de AD AC elf
helmen aan een uitgebreid onderzoek. Getest
werd onder meer het absorptievermogen van
de binnenschalen, voerde men afroltests uit
en werd het vizier van iedere helm met een
stalen kogel bestookt.
Bijzondere aandacht werd besteed aan de
sluitstukken. Een helm moet immers na een
ongeluk zonder al te veel gepriegel verwij
derd kunnen worden. Behalve laboratorium
proeven werd een groot aantal praktijktests
uitgevoerd, waarbij werd bekeken of de hel
men geschikt zijn voor brildragers. Tevens
ging men na hoe het met zaken als ventilatie,
waterdichtheid en lawaai was gesteld. Van
de elf onderzochte proefexemplaren werd de
Legacy-valhelm van fabrikant Bell als matig
beoordeeld; zeven andere helmen kregen een
voldoende, terwijl de overige drie de ver
schillende tests goed doorstonden. Van dit
drietal kreeg uiteindelijk deBoss 3000 Vision
van producent Uvex zowel het predikaat
'testwinnaar' als 'beste koop' toebedeeld.
R.V.
Sinds het verdwijnen van de
luchtgekoelde Honda
XR600R, moesten liefhebbers
van het echte terreinwerk ge
noegen nemen met minder ex
treme uitgevoerde eencilinder
'zandhappers' als de Honda
NX 650 Dominator of de nog
meer op asfalt afgestemde
Honda SLR650. Aan die situa
tie komt binnenkort een eind
als de nieuwe Honda XR 650 R
in de winkel staat.
De nieuwe R-variant heeft een
iets grotere cilinderinhoud dan
z'n voorganger. Toch heeft het
model weinig gemeen met z'n
oudere broertje. De meest voor
de hand liggende handeling om
meer vermogen te genereren,
zou het simpelweg vergroten
van de cilinderinhoud van 600
naar 650 cc zijn geweest. Maar
Honda's technici kozen ervoor
een volledig nieuwe, vloeistof-
gekoelde powerunit te ontwik
kelen. Het ontwikkelwerk re
sulteerde in een eencilinder
viertaktblok met enkele boven
liggende nokkenas, een vier-
klepskop en een balansas om de
trillingen binnen de perken te
houden.
Om thermische gezondheid te
garanderen, wordt de koel
vloeistof door twee lichtge
wicht radiateurs geleid. De
krachtbron is goed voor 61,2
pk/45 kW bij 6.750 tpm. Het
bijbehorende koppel bedraagt
een pittige 61Nm die bij 5.500
tpm beschikbaar is voor het
achterwiel. Een vijfbak moet
vermogen en koppel vervolgens
via een lichtgewicht O-ring
ketting overbrengen op het
achterwiel.
Kickstarter
Het stoere karakter wordt ver
der onderstreept door een tra
ditionele kickstarter. Om te
voorkomen dat berijders zich
een ongeluk moeten trappen,
werd een ingenieus aan de nok
kenas gekoppeld decompres-
siesysteem ontwikkeld. De XR
werd verder voorzien van een
nieuw frame, dat is opgetrok
ken uit vierkante aluminium
profielen. Het rijwielgedeelte
werd verder opgetuigd met een
luchtondersteunde voorvork
en een enkele Pro-Link demper
achter. Dank zij grote veerwe-
gen voor (285 mm) en achter
(308 mm) zal de motor zich niet
snel verslikken in hobbelig ter
rein. Evenmin zal de voorvork
bij het neerkomen snel doors-
aan na een welgemeende
vreugdesprong.
De XR is zowel voor als achter
voorzien van eén enkele schijf
rem met een diameter van 240
mm. De tankinhoud bedraagt
tien liter. Ondanks het vrij forse
uiterlijk, weegt de XR 650 R
slechts 122 kilogram. Dat is een
prettige bijkomstigheid voor
degene die met dit ros tijdens
terreinoefeningen eens onder
uit zal gaan en vervolgens weer
in het zadel wil klimmen.
Ruud Vos
Het stoere karakter van de Honda XR600R wordt onderstreept
door een traditionele kickstarter.
voor de Karmann Coupé en Ca-
brio, een ontwikkeling van de
Duitse carrosserie- en cabriospe-
cialist. Het enorme metalen dak
van de coupé bestaat uit drie seg
menten, die geheel in elkaar kun
nen vouwen waarna een vierzits
cabrio overblijft.
Ford toont dat op brandstofge-
bied veel mogelijk is. Ford is we
reldleider op het gebied van alter
natieve brandstoffen en liet met
het Focus-achtige prototype FC5
zien dat het fenomeen 'brandstof
cel' snel aan waarde wint. Ford
werkt samen met DaimlerChrys-
ler en het Canadese Ballard aan
zo'n brandstofcel, waarbij simpel
gezegd een hydrogene brandstof
elektrochemisch in contact wordt
gebracht met zuurstof, waarna al
leen water als reststof overblijft.
Ford monteerde de vijfde genera
tie brandstofcel in een prototype
(vandaar: FC5, voor Fuel Cell Vijf)
en denkt het systeem in 2004 op de
markt te kunnen brengen.
Concept D
In de hal van Volkswagen troffen
we twee multicilinder prototypen,
die in tegenspraak zijn met de rode
draad van extreem zuinige vier-
zitters. Volkswagen showde de
Concept D; een luxueuze vier-
deurs auto met een coupé-uiter
lijk, van het formaat Mercedes E-
klasse. De auto heeft een tiencilin
der turbodiesel van 330 pk. Tevens
is een twaalfcilinder benzinemo
tor in de maak.
Bij Bugatti, een Volkswagen
dochter, trok de 18/3 Chiron veel
bekijks. Een joekel van een sport
wagen, met een centraal geplaats
te 18-cilinder motor van 555 pk en
met het gespierde uiterlijk van een
batmobile. Het vierwielaangedre-
ven monster is gespoten in Bleu
Cöte d'Azur (of te wel Bugatti-
blauw) en heeft een interieur dat
volledig met biscuit-kleurig leer is
bekleed. Net als bij de recente Fer-
rari-modellen is de motor zicht
baar door een groot glazen paneel.
Mario Vos
Fietskleding diende tot voor kort
fleurig te zijn. Felle kleuren,
wilde opdruk. Maar dat beeld
verandert, zoals AGU onlangs
duidelijk maakte. Als er één ding
opviel tijdens de jaarlijkse
modeshow van de Nederlandse
marktleider op het gebied van
rijwielspullen, dan was het wel de
onverbiddelijke teloorgang van de
tot voor kort in bonte tinten
getatoeëerde shirts en broeken. Het
wordt grijs op de fietspaden. Grijs
met rode banen, strepen, letters en
panden. Of witte natuurlijk. Of
blauwe. Of koffieverkeerd kleurige.
Als de grotendeels door Leo-
noor Hoenderkamp ontwor
pen collectie van het Alkmaarse
bedrijf in één woord moet worden
omschreven, dan dringt zich in de
eerste plaats de kwalificatie 'ge
distingeerd' op. Of het nu om de
lijnen ranger, authentic, classic of
bike gear gaat. Opvallend in de
laatste vooral is het steeds grotere
onderscheid dat wordt gemaakt
tussen fietskleding voor vrouwen
en voor mannen. Zoals Hoender
kamp voor de vrouwen flatteuze
hemdjes (licht getailleerd) en
broeken (extreem korte pijpen) te
kende, zo voorziet ze de mannen
van een aanmerkelijk stoerder ui
terlijk.
Bijzonder aardig voor fietsende
vrouwen zijn ook de zonneklep-
pen (in dezelfde 'gloeiende' tinten
als die in shirts worden gebruikt).
Ze vervangen de traditionele,
maar vaak weinig charmante wie-
Ierpetjes. Functioneel zijn de rit
sen die in de achterzak van de
fietstruitjes zijn aangebracht.
Trouwens toch altijd een belang
rijk aspect in de AGU-collecties
door de jaren heen: het functione
le. Het bedrijf dat eind jaren ze
ventig landelijk bekend werd door
de introductie van de vermaarde
regenpakken, wil in zijn kleding
uiteraard 'modisch' zijn. Maar te
gelijk worden de ontwikkelingen
op het gebied van comfort, kwali
teit en trends niet uit het oog ver
loren.
Mountainbikes
Soms werd in die voortrekkersrol
de plank wel eens faliekant misge
slagen. AGU introduceerde bij
voorbeeld reeds in de j aren tachtig
de eerste mountainbikes in Neder-
land, maar staakte de levering al
snel, omdat er toen nog geen enke
le belangstelling voor was. Veel
vaker echter vormen de nouveau
tés van de onderneming de prelude
van een nieuwe trend, met de re
genpakken als lichtend voorbeeld.
Ook voor het komende jaar is de
'love baby' van directietandem
Jaap en Peter van den Kommer
met acht nieuwe modellen ruim
schoots in het assortiment aanwe
zig. Opvallend: zelfs met een pon
cho kan je er tegenwoordig
charmant uitzien.
Voor de ware fietstoerist werd de
tassencollectie flink onder han
den genomen, met de Quarius-lijn
als topper.
De Air-Bike-Bag-rugzak zo be
looft AGU heeft een speciaal 'air-
ventilation-system' en voorkomt
dat je op je rug al teveel gaat zwe
ten. Mooi is dat.
Rob van den Dobbelsteen
De nieuwe fietskleding heeft effen kleuren met minimale opdruk.