Auto van de toekomst is lichter en zuiniger PZC Prototypen in Frankfurt L ST W Motorvalhelmen zijn niet slecht Honda heeft weer stoere zandhapper Fietskleding krijgt minder felle kleuren auto motorfiets 41 ÏÏM 1 m- VA zaterdag 25 september 1999 Prototypen zijn studiemodellen van autofabrikanten, waarmee wordt aangetoond wat de nabije toekomst zal bieden, terwijl soms reacties van het publiek worden getest. Afgaande op de studiemodellen van de autosalon in Frankfurt (nog tot en met zondag te zien) worden auto's compacter en lichter van gewicht, dus zuiniger en daarmee minder onvriendelijk voor het milieu. Veel getoonde prototypen gel den als een '3 liter auto'. Het getal slaat daarbij niet op de in houd van de motor, maar op de hoeveelheid brandstof die nodig is om honderd kilometer af te leg gen. Drie liter: of minder, dat bete kent ten minste 1 op 33. De auto van de toekomst biedt plaats aan vier personen en is kor ter dan vier meter. Een opvallend aantal prototypes was rond de 3,90 meter. Zoals de Opel G90. Een slechts 750 kilo wegende vierzitter (een Corsa is algauw honderd kilo zwaarder), die dank zij een extre me druppelvorm een lage lucht- weerstandswaarde scoort: 0.22, terwijl 0.27 al als glad geldt. De G90 wordt aangedreven door een driecilinder benzinemotor met een inhoud van één liter, die we kennen uit de Corsa. De motor werd een stuk lichter, weegt nog maar tachtig kilo en levert 60 pk. Omdat door toepassing van alu minium en magnesium het wagen gewicht beperkt werd gehouden, zijn de prestaties van de concept- Opel indrukwekkend. De sprint naar '100' klaart hij in 14 secon den, de topsnelheid bedraagt 180 km/h. Opel bouwde ook een 1.4- versie, die zelfs 200 km/h loopt. De G90 geldt als '3 liter auto'. Enigszins verwant aan de Opel G90 is de Nissan Cyprus, een ei vormige auto voor vier mensen, die wordt omschreven als 'green fun sports coupé'. De Cyprus wordt aangedreven door een vier- cilinder turbodiesel van slechts 75 pk. Mede doordat de motor geheel uit aluminium bestaat, bleef het gewicht van de Cyprus aan de lage kant, wat het verbruik ten goede komt. De Cyprus, die met zijn 3,74 meter iets langer is dan een Micra, is ook een 3 liter auto. Hybride Dat geldt ook voor de Honda In sight, een ei-vormige tweezits coupé die binnenkort op de markt komt. De Insight heeft zowel een 1,0 liter driecilinder van 76 pk, als een zware elektromotor die voor extra kracht kan zorgen, maar die de auto ook in z'n eentje - en dus uitlaatgasloos - kan voortstuwen. De batterij weegt slechts 20 kilo. De accu laadt zichzelf onder meer op door gebruik te maken van re- menergie. De prestaties van de '3 liter hybride' worden omschreven als 'van een 1,5 liter benzineversie' wat we, gezien het wagengewicht van slechts 835 kilo, graag gelo ven. De Insight haalt 180 km/h. De vraag is wat de auto kost. Dat zal onder de veertig mille moeten zijn, maar of dat lukt wordt door de im porteur betwijfeld. De Chrysler Java, een met 3,77 meter compacte Amerikaanse au to, komt zeker op de markt, al is dat pas in 2002.De Java gebruikt het concept van de ruimteauto en is dan ook (met 1,57 meter) opval lend hoog. De Java heeft een 1,4 li ter van 80 pk, waarmee hij 170 km/h haalt. Een soortgelijk, compact ruimte voertuig was te bewonderen bij Mazda, in de vorm van de 3,90 me ter korte 'Neospace'. Ook al een vierzitter, waarvan de vier deuren opengaan als bij een poppenkast. Er is geen middenstijl, wat de in stap vereenvoudigt en de ruimte lijke werking van het interieur wordt vergroot door het ontbre ken van een middenconsole en de montage van de voorstoelen op een soort monorail. Daardoor hebben de achterpassagiers op vallend veel beenruimte. De mo tor in de Neospace is een 1,5 liter viercilinder, gekoppeld aan een traploze CVT-automaat. De Mazda Nextourer wordt aan gedreven door een drie liter zesci linder en rijdt op enorme, 19 inch wielen. Ook de wielbasis (2,8 me ter) is een verwijzing naar het hoge comfortgehalte. De Nextourer is 4,70 meter lang, heeft een bijzon der rui m i nterieur en biedt een ex treem groot zonnedak, dat het ruimtegevoel versterkt. Even slik- Volkswagen zoekt meer luxe met de concept D. De Mazda Nextourer biedt veel comfort. De Opel G90 weegt 750 kilo. Er zijn serieuze productieplannen met deze Bugatti 18/3. ken is het bij de kleurkeuze voor het interieur: turquoise voor de bovenkant en zilver en oranje van onderen. De Daewoo DMS-1 biedt plaats aan naar keuze twee of vier perso nen, is slechts 3,19 meter lang en hoger dan hij breed is, wat hem een ielig uiterlijk geeft. De motor is een 0,8 liter driecilinder van 65 pk. De 3,92 meter lange Pluriel van Citroën heeft een variabele car rosserie en kan daardoor als cou pé, cabriolet en zelfs pick-up wor den ingezet. Er zit een 1,4 liter motor in van 75 pk, afkomstig uit de Saxo. Zes patenten zijn er aangevraagd Omdat alle in ons land verkrijgbare mo torvalhelmen voorzien moeten zijn van het ECE 22/04 keurmerk, besloot de redactie van ANWB's motormagazine Promotor te la ten onderzoeken hoe het gesteld is met derge lijke goedgekeurde valhelmen in de prijs klasse van 300 tot 450 gulden. De redactie onderwierp in samenwerking met het Duitse zusterblad Das Motorrad en de AD AC elf helmen aan een uitgebreid onderzoek. Getest werd onder meer het absorptievermogen van de binnenschalen, voerde men afroltests uit en werd het vizier van iedere helm met een stalen kogel bestookt. Bijzondere aandacht werd besteed aan de sluitstukken. Een helm moet immers na een ongeluk zonder al te veel gepriegel verwij derd kunnen worden. Behalve laboratorium proeven werd een groot aantal praktijktests uitgevoerd, waarbij werd bekeken of de hel men geschikt zijn voor brildragers. Tevens ging men na hoe het met zaken als ventilatie, waterdichtheid en lawaai was gesteld. Van de elf onderzochte proefexemplaren werd de Legacy-valhelm van fabrikant Bell als matig beoordeeld; zeven andere helmen kregen een voldoende, terwijl de overige drie de ver schillende tests goed doorstonden. Van dit drietal kreeg uiteindelijk deBoss 3000 Vision van producent Uvex zowel het predikaat 'testwinnaar' als 'beste koop' toebedeeld. R.V. Sinds het verdwijnen van de luchtgekoelde Honda XR600R, moesten liefhebbers van het echte terreinwerk ge noegen nemen met minder ex treme uitgevoerde eencilinder 'zandhappers' als de Honda NX 650 Dominator of de nog meer op asfalt afgestemde Honda SLR650. Aan die situa tie komt binnenkort een eind als de nieuwe Honda XR 650 R in de winkel staat. De nieuwe R-variant heeft een iets grotere cilinderinhoud dan z'n voorganger. Toch heeft het model weinig gemeen met z'n oudere broertje. De meest voor de hand liggende handeling om meer vermogen te genereren, zou het simpelweg vergroten van de cilinderinhoud van 600 naar 650 cc zijn geweest. Maar Honda's technici kozen ervoor een volledig nieuwe, vloeistof- gekoelde powerunit te ontwik kelen. Het ontwikkelwerk re sulteerde in een eencilinder viertaktblok met enkele boven liggende nokkenas, een vier- klepskop en een balansas om de trillingen binnen de perken te houden. Om thermische gezondheid te garanderen, wordt de koel vloeistof door twee lichtge wicht radiateurs geleid. De krachtbron is goed voor 61,2 pk/45 kW bij 6.750 tpm. Het bijbehorende koppel bedraagt een pittige 61Nm die bij 5.500 tpm beschikbaar is voor het achterwiel. Een vijfbak moet vermogen en koppel vervolgens via een lichtgewicht O-ring ketting overbrengen op het achterwiel. Kickstarter Het stoere karakter wordt ver der onderstreept door een tra ditionele kickstarter. Om te voorkomen dat berijders zich een ongeluk moeten trappen, werd een ingenieus aan de nok kenas gekoppeld decompres- siesysteem ontwikkeld. De XR werd verder voorzien van een nieuw frame, dat is opgetrok ken uit vierkante aluminium profielen. Het rijwielgedeelte werd verder opgetuigd met een luchtondersteunde voorvork en een enkele Pro-Link demper achter. Dank zij grote veerwe- gen voor (285 mm) en achter (308 mm) zal de motor zich niet snel verslikken in hobbelig ter rein. Evenmin zal de voorvork bij het neerkomen snel doors- aan na een welgemeende vreugdesprong. De XR is zowel voor als achter voorzien van eén enkele schijf rem met een diameter van 240 mm. De tankinhoud bedraagt tien liter. Ondanks het vrij forse uiterlijk, weegt de XR 650 R slechts 122 kilogram. Dat is een prettige bijkomstigheid voor degene die met dit ros tijdens terreinoefeningen eens onder uit zal gaan en vervolgens weer in het zadel wil klimmen. Ruud Vos Het stoere karakter van de Honda XR600R wordt onderstreept door een traditionele kickstarter. voor de Karmann Coupé en Ca- brio, een ontwikkeling van de Duitse carrosserie- en cabriospe- cialist. Het enorme metalen dak van de coupé bestaat uit drie seg menten, die geheel in elkaar kun nen vouwen waarna een vierzits cabrio overblijft. Ford toont dat op brandstofge- bied veel mogelijk is. Ford is we reldleider op het gebied van alter natieve brandstoffen en liet met het Focus-achtige prototype FC5 zien dat het fenomeen 'brandstof cel' snel aan waarde wint. Ford werkt samen met DaimlerChrys- ler en het Canadese Ballard aan zo'n brandstofcel, waarbij simpel gezegd een hydrogene brandstof elektrochemisch in contact wordt gebracht met zuurstof, waarna al leen water als reststof overblijft. Ford monteerde de vijfde genera tie brandstofcel in een prototype (vandaar: FC5, voor Fuel Cell Vijf) en denkt het systeem in 2004 op de markt te kunnen brengen. Concept D In de hal van Volkswagen troffen we twee multicilinder prototypen, die in tegenspraak zijn met de rode draad van extreem zuinige vier- zitters. Volkswagen showde de Concept D; een luxueuze vier- deurs auto met een coupé-uiter lijk, van het formaat Mercedes E- klasse. De auto heeft een tiencilin der turbodiesel van 330 pk. Tevens is een twaalfcilinder benzinemo tor in de maak. Bij Bugatti, een Volkswagen dochter, trok de 18/3 Chiron veel bekijks. Een joekel van een sport wagen, met een centraal geplaats te 18-cilinder motor van 555 pk en met het gespierde uiterlijk van een batmobile. Het vierwielaangedre- ven monster is gespoten in Bleu Cöte d'Azur (of te wel Bugatti- blauw) en heeft een interieur dat volledig met biscuit-kleurig leer is bekleed. Net als bij de recente Fer- rari-modellen is de motor zicht baar door een groot glazen paneel. Mario Vos Fietskleding diende tot voor kort fleurig te zijn. Felle kleuren, wilde opdruk. Maar dat beeld verandert, zoals AGU onlangs duidelijk maakte. Als er één ding opviel tijdens de jaarlijkse modeshow van de Nederlandse marktleider op het gebied van rijwielspullen, dan was het wel de onverbiddelijke teloorgang van de tot voor kort in bonte tinten getatoeëerde shirts en broeken. Het wordt grijs op de fietspaden. Grijs met rode banen, strepen, letters en panden. Of witte natuurlijk. Of blauwe. Of koffieverkeerd kleurige. Als de grotendeels door Leo- noor Hoenderkamp ontwor pen collectie van het Alkmaarse bedrijf in één woord moet worden omschreven, dan dringt zich in de eerste plaats de kwalificatie 'ge distingeerd' op. Of het nu om de lijnen ranger, authentic, classic of bike gear gaat. Opvallend in de laatste vooral is het steeds grotere onderscheid dat wordt gemaakt tussen fietskleding voor vrouwen en voor mannen. Zoals Hoender kamp voor de vrouwen flatteuze hemdjes (licht getailleerd) en broeken (extreem korte pijpen) te kende, zo voorziet ze de mannen van een aanmerkelijk stoerder ui terlijk. Bijzonder aardig voor fietsende vrouwen zijn ook de zonneklep- pen (in dezelfde 'gloeiende' tinten als die in shirts worden gebruikt). Ze vervangen de traditionele, maar vaak weinig charmante wie- Ierpetjes. Functioneel zijn de rit sen die in de achterzak van de fietstruitjes zijn aangebracht. Trouwens toch altijd een belang rijk aspect in de AGU-collecties door de jaren heen: het functione le. Het bedrijf dat eind jaren ze ventig landelijk bekend werd door de introductie van de vermaarde regenpakken, wil in zijn kleding uiteraard 'modisch' zijn. Maar te gelijk worden de ontwikkelingen op het gebied van comfort, kwali teit en trends niet uit het oog ver loren. Mountainbikes Soms werd in die voortrekkersrol de plank wel eens faliekant misge slagen. AGU introduceerde bij voorbeeld reeds in de j aren tachtig de eerste mountainbikes in Neder- land, maar staakte de levering al snel, omdat er toen nog geen enke le belangstelling voor was. Veel vaker echter vormen de nouveau tés van de onderneming de prelude van een nieuwe trend, met de re genpakken als lichtend voorbeeld. Ook voor het komende jaar is de 'love baby' van directietandem Jaap en Peter van den Kommer met acht nieuwe modellen ruim schoots in het assortiment aanwe zig. Opvallend: zelfs met een pon cho kan je er tegenwoordig charmant uitzien. Voor de ware fietstoerist werd de tassencollectie flink onder han den genomen, met de Quarius-lijn als topper. De Air-Bike-Bag-rugzak zo be looft AGU heeft een speciaal 'air- ventilation-system' en voorkomt dat je op je rug al teveel gaat zwe ten. Mooi is dat. Rob van den Dobbelsteen De nieuwe fietskleding heeft effen kleuren met minimale opdruk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 41