Oven wordt veel te weinig gebruikt Speelgoedgidsen ploffen op deurmat Leesvoer om je goed te voelen Wachten op gas en elektra Snelle werpmolen Weer ruim honderd pagina's om uit te kiezen Gerechten zijn vaak vergeten tafel en trend zaterdag 25 september 1999 39 Hoewel tegen het einde van de vorige eeuw het koken op gas en elektriciteit werd geïntrodu ceerd, heeft het meer dan een halve eeuw geduurd, voordat iedereen in ons land het kolenfornuis voorgoed uit de keuken kon bannen. Aanvanke lijk kon men alleen in de grotere steden in ons land beschikken over een of beide energiebronnen. Op het platteland heeft men heel lang op aansluitin gen op het gas en de elektriciteit moeten wachten. Na de Tweede Wereldoorlog kwam in die gebieden het gebruik van butagas in zwang en daarmee heeft men zich, hier en daar, tot diep in de jaren zestig moeten behelpen. Er zijn in ons land trou wens nog altijd gebieden waar het ontbreekt aan gasvoorzieningen. Men is er intussen overgestapt op het elektrisch koken. En daarmee zijn ze de meeste Nederlanders een flinke stap vooruit, om dat verwacht kan worden dat in de loop van de volgende eeuw het koken op gas tot het verleden zal behoren. Het animo voor hengelen brokkelt gestaag af. Een eigentijdse werpmolen voor jongeren moet de markt keren. De zoge noemde RAR werpmolen weegt een paar honderd gram, is vij ftien centimeter lang en acht centimeter hoog. Opvallender is de fraaie vormgeving waarmee jongeren het vissen moeten ervaren als een 'spannend samenspel tussen mens, natuur en techniek', zo meldt de fabrikant wervend. Deze ambitie vertaalt zich in bijvoorbeeld de speciale slipknop waarmee de weerstand van de vislijn is in te stellen. De stand van dien aan hoe sterk de zogenoemde anti-re- Info: Silstar, Etten- Leur, 076-5042732. Ze zijn er weer, de speelgoedgidsen. Intertoys is - als vanouds - de eerste en de dikste. Vorige week perste de postbode bij ruim vier miljoen huishoudens al het 139 pagina's tellende 'speelboek' met Winnie-de-Poeh- prullenbakken, bellenblaas- Barbies en StarWars- vechtpoppen door de brievenbus. Over een paar dagen volgt het boekwerk van Bart Smit. Het telt 108 pagina's, 'want dat vinden wij meer dan genoeg'. Midden oktober komt Blokker nog met de catalogus vol aanbiedingen, in het jargon 'hardlopers' geheten. De ervaring van alle speelgoed- boeren is, dat het direct te merken valt als de gids uit is. Het hangt een beetje af van het weer. Maar zeker als het wat kouder wordt en druilt is het een gekken huis en staan er meteen meters lange rijen voor de kassa's, „Het is een signaal," aldus Arnold Zoet, hoofd commerciële zaken van Blokker. „Mensen realiseren zich dan weer dat het handig is al vast voor Sinterklaas in te slaan. Of ze pikken een ideetje op voor een kraamcadeau." Volgens hem zijn de gidsen zeer gewild. „Sommige mensen bellen ons, waar het ding blijft. Ook ho ren we, dat mensen met een nee sticker tegen ongewenst druk werk de plakker rond deze tijd verwijderen, omdat ze de catalogi niet willen mislopen." De drie grote ketens brengen ge durende het jaar tien folders uit voor speciale gelegenheden: de vakanties, de opruiming, de exa menuitslagen, kerst en sinter klaas. Het is de bedoeling dat de gids (met fotootjes van iets meer dan de helft van de duizenden ar tikelen) het hele jaar meegaat. Oud papier Intertoys zet, als enige, de prijs (ƒ4,95) op de kaft. Niet alleen om de consument ervan te doordrin gen dat het glimpapier geld heeft gekost. Ook om de 'bewaarstatus' ervan te verhogen: het ding heeft geld gekost, dus gooi je het niet meteen bij het oud papier. De con- currenten vinden dat overigens niet netjes: „Je krijgt de gids toch gewoon gratis?", zegt Edith Fop pen filiaalleider van Intertoys. Honderden mensen komen om een extra exemplaar. Zodat elk kind een eigen boekje heeft om op de achterbank van de auto te lezen. Of een kind heeft er twee: eentje als vakliteratuur, de ander om in te knippen. „Soms zien we opa's en oma's met lijstjes komen. Op de velletjes zijn dan in volgorde van voorkeur de afbeeldingen uit de gids gèplakt. Eventueel ook nog voorzien van paginaverwijzing en artikelnum mer. Het liefst zouden de kinderen ook nog de schapnummers invul len." Ze moet bekennen, dat de jonge consumenten door het intensieve bestuderen ('Dat heeft Pim ook') zeker in het begin de catalogus be ter kennen dan de Intertoys-me- dewerkers. „Dan weten ze ons te vertellen dat iets op pagina 82 staat." Filialen stemmen hun winkelin richting ook af op de gids. Immers, wat in het boekje extra aandacht krijgt moet in de zaak ook in de spotlights staan. Het speelboek kent een ijzeren in deling. De 'hoofdstukken' komen overeen met de eilanden in het fili aal; de volgorde bij Intertoys is dezelfde als de looproute in de winkel. Alles zo ontworpen, dat iemand aan de hand van het boek werk de winkel doorloopt. Blokker heeft weer een andere vaste opzet, naar leeftijd. Bart Smit zet dit jaar alle hebbedinge tjes rond de Tarzan-tekenfilm voorin en gaat dan standaard ver der met het speelgoed; de multi media (cd-rom, videogames, com puters) staan achterin. Productie Volgens hoofd commercie Simon Hansen doet de firma dat expres, want aan het eind van het jaar staat vanwege de vele 'geefmo- menten' speelgoed centraal. „In de herfstvakantiefolder zetten we de multimedia juist als eerste, om dat iedereen dan met een gameboy op stap gaat. "De productie van de boekwerken begint al in maart, als de inkopers van de speelgoedcon cerns naar de grote vakbeurs in Neurenberg geweest zijn. Daarna struinen ze nog het Verre Oosten af, waarna ze met leveranciers de finitieve afspraken maken. Een reclamebureau gaat vervol gens foto's maken van de produc ten, eventueel worden de haren van de pluchen knuffel van tevo ren nog even opgekamd. Modelle tjes worden gehuurd die kunnen demonstreren wat er allemaal met het speelgoed kan. Inkopers krijgen proeven van de pagina's te zien. Dan kunnen zij nog roepen dat een artikel véél te klein wordt gepresenteerd. Im mers, zij weten waarvan veel is in gekocht en zouden aan him water moeten voelen wat goed gaat lo pen. De opmaak is bewust druk, met zo'n negen onderwerpen per pagi na. Dat zou kinderen aanspreken. De tekst is zo kort mogelijk. „Ba bypop Annabelle giechelthuilt en burpt; dat laten we weten via wolkjes met geluiden boven de fo to," legt Martin van der Vos van Intertoys uit. Omdat de productie van de catalo gus soms wel een half jaar duurt, kan de prijs in de folder een andere zijn dan die in het echt. Door de moordende concurrentie in de branche heeft een gigant zijn prij zen dan weer eens moeten aanpas sen. Ook kan het voorkomen dat speel goed wel op de pagina's prijkt, maar niet in de schappen. Dan hebben de verkopers verkeerd in geschat waar de kinderen 'voor gaan'. En soms komen leveranciers hun beloften niet na en zijn de spullen september, oktober nog niet in huis. „Dat is dan balen," erkent Foppen. „Want ook al hebben we poppenwagens in zeven klem-en, mensen komen toch met het speel boek in de hand: deze wil ik." Ineke Inklaar Breek los uit het Westerse leefpatroon van weinig bewegen, overmatig eten en slordig omgaan met je lichaam. Een manier van leven die stevig aan de poten zaagt van dooddoener seks, drugs en rock roll". Met deze boodschap opent hoofdredacteur Hannv Roskamp het nieuwe tijdschrift Fit for Fun, dat twee weken geleden in de kiosk verscheen. Fit for Fun en Men's Health zijn zogenaamde wellness-bladen (Voel-je-goedbladen). Men's Health, dat nu een jaar bestaat, is in Nederland een groot succes. Fit for Fun verwacht hetzelfde en is daarom in een oplage van 90.000 exemplaren gestart. De 'wellness- bladen 'zijn komen overwaaien uit -hoe kan het ook anders - Ameri ka. waar de schappen al langer be zaaid zijn met bladen over mooi zijn, slank worden in twintig da gen en het kweken van een ge spierd buikje in de zomer. Roskamp: „Wij besteden aan dacht aan alles waar je je lekker door gaat voelen. Er zijn zoveel mensen die hele dag achter de computer zitten en verkeerd eten en drinken. Fit for fun is voor mannen en vrouwen die bewust met hun lichaam en gezondheid om willen gaan. Een persoonlijke coach op tijdschriftformaat die mannen en vrouwen tussen de twintig en 45 jaar alles bijbrengt over sport, gezondheid en lifesty le." Fit for Fun besteedt veel aan dacht aan 'funsports'. Sporten voor de lol, dus niet om te winnen. Volgens Roskamp zijn funsports de grote nieuwe trend. „Je ziet steeds vaker dat mensen op vrij dagavond met een stel vrienden gaan skaten, in plaats van in de kroeg hangen." Fit for Fun en Men's Health willen informeren. Geen emoties, maar oplossingen bieden. Geen persoonlijke verha len over vrouwen die zich te dik voelen, maar twintig oefeningen om je billen te trainen. „Zo'n tijd schrift ontbrak nog in Nederland. Fit for Fun zit vol grapjes en is een beetje brutaal", zegt Roskamp. „Veel lezers zitten niet te wachten op problemen van anderen. Ze willen zich goed voelen, maar er werd nooit verteld hoe je dat doen In het repertoire van gerechten uit de Nederlandse keuken van vandaag zijn nog altijd vrij weinig ovengerechten opgenomen. De oven wordt in ons land (te) weinig gebruikt ondanks het feit dat in bijna negentig procent van onze keukens een fornuis met oven aanwezig is. Dat is ooit, honderd jaar geleden, anders geweest, toen de ovenwarmte volledig werd uitgebuit. Er werden toen gerechten op tafel gebracht die wij nu zo'n beetje zijn vergeten. De oven wordt in ons land slechts door een slordige vijf tien procent van de bezitters volle dig benut. Anderen gebruiken de oven vrijwel nooit en weer ande ren gebruiken de oven om er de wekelijkse appeltaart of cake in te bakken en om 's winters het witlof met ham en een kaassaus een aan genaam knapperig korstje te ver lenen. De komst van het gas en de elektri citeit als warmtebron in de keuken is er de oorzaak van geweest dat het bereiden van gerechten in de oven vrijwel geheel uit de gratie is geraakt. Toen tegen het einde van de vorige eeuw het koken op gas of elektrici teit in zwang begon te raken, be keek men dat met een zekere arg waan. Het oude en vertrouwde kolenfornuis, waarin ook turf en hout gestookt kon worden, zou er voor opzij moeten. Dat deed men liever niet en dus werd er bovenop het kolenformuis een drie- of vier- pits gas- of elektrisch komfoor ge plaatst. Hierdoor veranderde het beeld in de keuken niet en kon men, wanneer de nood aan de man kwam, altijd nog gebruik maken van dat oude, vertrouwde kolen fornuis. Dat gebeurde vrijwel nooit en na tien, twintig jaar werd het oude kolenfornuis aan de kant gezet en werd het komfoor op een keukentafel geplaatst. Weer later maakten komfoor en tafel plaats voor een echt gas- of elektrisch fornuis met een oven. De lijfcultus is sterker dan ooit, hetgeen blijkt uit de toenemende be langstelling voor fitness en tijdschriften die aandacht besteden aan fun sports. moet. En dat doen wij nu dus." De lijfcultus is sterker dan ooit en ook de man moet dat inzien. Men's Health heeft dezelfde formule als Fit for Fun. maar richt zich alleen op mannen. Beter gezegd, op ijdele mannen. „Natuurlijk zijn mannen ij del, alleen durfden ze er tien jaar geleden niet voor uit te komen. Dan werden ze uitgelachen. Ter wijl 's ochtends in de trein alle mannen in de ruit naar zichzelf staan te loeren. Nu lopen ze met Men's Health onder hun arm. Ze laten zien dat uiterlijk belangrijk voor hen is", zegt hoofdredacteur Ron Westerhof. Stijlgids Het huidige nummer van Men's Health bevat een stijlgids met zestig pagina's over mode en per soonlijke verzorging. Volgens Westerhof is dat nodig. „Veel man nen weten bij wijze van spreken niet eens hoe ze een stropdas moe ten strikken." Men's Health is sjiek. Bedoeld voor de hoger opge leide heteroman tussen de 25 en 45 jaar. En met een hoog inkomen, want de mannen moeten wel geld aan hun uiterlijk en gezondheid willen besteden. Een typisch pro duct van onze welvaartsmaat schappij. Wat blijft er over van Men's Health als de economie ach teruitgaat? Westerhof: „Dat ge beurt toch niet van de een op ande re dag. De oplage stijgt nog steeds, dus waarom zou ik me druk ma ken?" Aanvankelijk bestond het gevaar dat Men's Health de stempel 'ho moblad' zou krijgen opgedrukt. ,,Ik vind het geen probleem als Men's Health door veel homosexu- elen wordt gelezen, als Men's Health maar niet als homoblad wordt geafficheerd. Dan durft on ze doelgroep er niet meer mee te lopen." Fit for Fun en Men's Health zien elkaar niet als gevaarlijke concur rent. „Men's Health richt zich op een oudere doelgroep", aldus Hanny Roskamp. „En twee titels op de markt kunnen elkaar juist stimuleren." Lieneke van der Fluit Hans Belterman Suggesties voor gerechten waarbij de oven een rol. speelt treft u volgende week in de dagelijkse receptenrubriek op pagina 4 aan. Daarnaast wordt er een recept in opgenomen voor 'Huts pot met klapstuk 'met de bedoeling dat het volgende week zondag op tafel ge bracht kan worden. Het is dan precies 425 jaar geleden dat de Geuzen de Spanjaarden bij Leiden op de vlucht joegen en de stad ontzetten. Een gratin schotel met rollade, aardappels en broccoli, zo uit de oven. Een oven die men slechts heel be perkt gebruikte, omdat in de loop van de jaren de kunst van het be reiden van gerechten in de oven in het vergeetboek terecht kwam. Mede daardoor worden er in ons land nauwelijks grote stukken vlees en wild, flinke vissen, pou lardes en kalkoenen in de oven ge braden. Ook veel typische streek - gerechten die in de oven werden bereid, hebben de tijd niet over leefd en brood wordt er ook nau welijks meer in eigen oven gebak ken. In ons land kenden we een groot aantal recepten voor ovengerech ten, waarvan vooral die voor de nagerechten inmiddels volkomen zijn vergeten. Gebleven zijn wel hoofdgerechten zoals de jachtschotel en de filo soof. Beide gerechten werden oor spronkelijk bereid met restanten van reeds gebraden vlees. Over dergelijke restanten kunnen we vandaag niet meer beschikken, tenzij er van tevoren rekening mee wordt gehouden. Een voorbeeld daarvan is de zondagse gebraden runderrollade waarvan een deel bestemd kan worden voor bijvoor beeld een filosoof. Traditioneel De jachtschotel roept herinnerin gen aan de jacht op. Het was oor spronkelijk een traditioneel herfst- en wintergerecht, dat vrij wel direct na de jacht werd opge diend. Er komt geen enkel stukje wild aan te pas, want dat moet na de jacht altijd enige tijd besterven. Het wild (restanten van gebraden haas, konijn, ree, hert en wild zwijn) kan overigens wel in een vrijwel identiek gerecht worden verwerkt. Het is dan echter geen jacht- maar een wildschotel. Bij het bereiden van gerechten met reeds gebraden vlees gebruikte men vroeger graag het 'bruin' van de jus. Daarover kunnen we van daag nauwelijks meer beschik ken. Een alternatief is vlees- of wildfond uit een potje of een sterk gereduceerde bouillon van rund vlees of wild en een flinke scheut rode wijn of rode port. Van een dergelijk alternatief kan men on der andere gebruik maken voor het samenstellen van een hachee die in tegenstelling tot vergelijk bare gerechten in het ons omrin gende buitenland bij ons altijd met een deel vlees en twee delen uien wordt bereid. In Vlaanderen kiest men er, evenals in Duitsland en Oostenrijk, liever gelijke ge- wichtsdelen vlees en uien voor. Kinderen bladeren door de nieuwe speelgoedgids. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 39