Grijs en bruin spelen hoofdrol Model 999/2 Snoepwinkel op het hoofd haar In herfst en winter gebruiken we andere make-up Ldan in lente en zomer. Onze teint verandert van innig bruin naar kantoorwit, de zonnebanken ten fijt. De kleding ziet er noodgedwongen anders uit icosmeticahuizen willen je zelfs doen geloven at we rekening moeten houden met de lichtinval, lerfstzon en grijze winterluchten doen het licht nders weerkaatsen dan de koperen ploert uit de akantieperiode. Ach, het komt er eigenlijk op eer dat de cosmeticafabrikanten graag iets ieuws willen verkopen en wij niet te beroerd zijn ni dat aan te schaffen. J eel veel prachtige presenta- Itiemappen met evenveel nvijzingen naar de belangrij- jaarwisseling maken niet ht duidelijk welke trend zal »rzetten. Veel bruintinten, it wel, maar waar de een het od voor zowel de nagels als de >pen afzweert, vindt een ander it die kleur een absolute must ïjft. Waar de een pleit voor üige, rustige kleuren, vindt de ider dat we juist trendy en euw 2000 in moeten gaan. mcaster Colour, om maar even stigte beginnen, introduceert et haar najaarspalet Fall ghts twee paletten: malt en >wer of wine. Dat zijn bruin- ïten, gecombineerd met een rzikkleur en groen met paars- uinrood. De lippen krijgen in t eerste geval de kleur van gnac, cappuccino of malt. De euwe kleur voor de lippen is epbruin met een tikkeltje od. Ook de nagellak krijgt een uine tint. Hadden we dat vo- ijaar ook niet? In het tweede Jet krijgen de lippen een kax- naalrode tint of worden ze irmozijnrood. De nagels die- n hierbij in diep, rijk paars lakt te worden. De prijzen va- iren van 29 gulden voor de na- Uak tot 59 gulden voor de usher. lerlain laat vrouwen in alle ijheid kiezen. New Luxe, de ouwe make-up voor de herfst- ónter 1999-2000 schikt zich iar de wil van iedere vrouw, iar persoonlijkheid en haar li. In werkelijkheid bestaan de slipsticks uit twee goudbrui- tinten en roze en rood. Niet ht spectaculair dus. De oog- haduw is er in mos- en bostin- o, blauw en grij stinten igpotloden zijn er in drie 'arttinten. Gelukkig zijn er k drie wittinten anders was thele kleurenpalet wel erg ge- lontjes. De kleuren van de na- arslijn van Invite by Rimmel Pgroen, grijs, bruin en rood. «schaduw is er in de kleuren oen, grijs en bruin. Vloeibare diner is er gewoon in zwart en nin, maar dan wel met een 'ld- en zilverglans. Lipstick is 'In bruin- en roodtinten, na- Jlak in groen- en bruintinten. deze producten zijn, evenals usher, te koop voor beschei den bedragen: rond de tien gul den. De najaarsmake-up van Chris tian Dior brengt ons 'back to the basics'. Huidskleuren voeren de boventoon: beige, wit, roze en bruin. De nagels krijgen, ver rassend, een mat effect. Dior geeft wel onmiddellijk een uit vlucht: er is een potje glans te koop. Maar ook weer een potje mat voor de 'oude nagellak'. Diors oogschaduw is er in de kleuren wit, beige, honing en grijsbeige, die kunnen worden afgemaakt met bruin een ijzige tinten. De najaarsmake-up be vat tien producten, van nagel lak (27 gulden) tot een mooi doosje met vijf kleuren oog schaduw voor tachtig gulden. Estée Lauder wil met rustige, koele kleuren een nieuw tijd perk inzetten. De collectie lip sticks, oogschaduw, blush en nagellak is er in de kleuren bei ge, mauve, bruin, bordeaux, groen en allerlei schakeringen van grijs. Opvallende nieuwe producten in deze lijn zijn een set van vijf potloden in een chi que metalen box voor 55 gulden en een nieuw soort crèmeblush voor 60 gulden. De lipstickkleu- ren variëren van diep purper tot bleke kleurtjes, de prijs fluctu eert niet, die blijft 39 gulden. Er is nagellak in twintig kleuren in een prachtig flesje in de tinten ijzig, iriserend, steengrijs, bij- na-wit en een diepe kleur pur per. Geneeskrachtig Dr. Hauschka ontwikkelt haar cosmeticalijn uit geneeskrach tige planten en etherische oliën. Er is lipstick, basismake-up, poeder, rouge, oogschaduw, eye liner en mascara. Dr. Hauschka richt zich meer op de natuur dan op trends: echt spectaculaire kleuren worden niet gebruikt. Lipstick in bruin- en roodtin ten, oogschaduw en eyeliner in blauw- en groentinten. Voor de ze producten moet je niet bij een parfumerie zijn: ze zijn te koop bij therapeuten, reformhuizen, natuurvoedingswinkels en apo theken. De prijzen variëren van 17,60 gulden voor.de lipliners, eye-liners en coverstick tot 36,35 gulden voor het ge zichtspoeder. Lancóme heeft Fred Farrugio voor de vierde keer een collectie laten ontwikkelen: 'pas sage'. Deze collectie is geïnspireerd op het grijs van asfalt, maar wordt wel verlevendigd met geel, vio let en fuchsia. De oogschaduw kost 37,50 gulden. Ook de lip pen doen mee aan de nieuwe kleuren: geen rood meer dus vol gens Lancóme, maar violet, fuchsia, geel of kaki (rond de veertig gulden). De nagels wei felen tussen grijs en beige, grijs en paars of weer kaki, fuchsia of violet. De onzekere nagellak kost 33 gulden. Jil Sander voorspelt een zacht, l'ris en puur seizoen met lichte, beige, witte en transparante kleuren. Wit met een gele, groe ne, blauwe of grijze reflectie. Natuurlijk verwijst dit merk naar de modelijn waarin ook veel witte kledingstukken de trend zijn. Geen sombere winter met donkere kleuren, maar een witte winter met bleke, trans parante make-up, verlevendigt met een bloedrood accent op lippen of wangen. De nagellak kost 29,95 gulden, de blusher 55 gulden. Helena Rubinstein, om maar even apart af te sluiten, ge bruikt Odyssey, naar de Griekse god die symbool staat voor het reizen naar nieuwe, onbekende bestemmingenom haar visie op het volgende millennium te ge ven. Veel zilver en goud samen met roodpaarse en bruine tinten gecombineerd met veel glans en glitter. Voor een aërodyna misch, bijna futuristisch uiter lijk. Er is schaduw (42 gulden), rouge (39 gulden), li pgloss (34 gulden), mascara voor 47 gulden, eyeli ner voor 49 gulden. De nagellak tenslotte is er in vier vurige, in tense kleuren: droogt uiteraard in een minuut en kost 35 gulden. Om de lijn af te maken noemen we nog even de top coat voor de nagels (35 gulden) en de blusher (49,50 gulden). Als er al een conclusie kan wor den getrokken dan is die: heel veel grijs voor de ogen en bruin voor de lippen. Bij de meeste cosmeticahuizen worden daar zoveel kleuren aan toegevoegd dat iedereen alle kanten op kan. Likje groen, snufje rood, glitters of juist niet. Helena Rubinstein is eigenlijk de enige die er uit springt met hele opvallende ma ke-up. Alleen niet echt geschikt voor een bezoekje aan de super markt. Gerda Douma (Advertentie) FOR RADICAL FASHION i_ifeSlyle Segeersstraat 39 Middelburg tel. 0116-613581 1 Helena Rubinstein gebruikt Odyssey, de griekse god die symbool staat voor het reizen naar nieuwe, onbekende bestemmingen, om haar visie op het volgende millennium te geven. 2 Lancóme heeft de collectie geïnspireerd op het grijs van asfalt, maar dat wordt wel verlevendigd met geel, violet en fuchsia. 3 Helena Rubinstein combineert veel zilver en goud samen met rood-paarse en bruine tinten met veel glans en glitter. 4 Heel veel grijs voor de ogen en bruin voor de lippen. Het haar wordt steeds 'voller'. Het aanbod in haaraccessoires is gigantisch. C lipjes, klemmetjes, schuifjes, klikklakjes, kraaltjes, elastiekjes, kammetjes en diademen zijn een ware rage. Het aanbod in haaraccessoires is op dit moment gigantisch. Ga de straat op en zie: iedereen - en niet alleen kinderen- loopt met dingetjes in het haar al dan niet felgekleurd, bezaaid met glittertjes of versierd met bloemetjes, vlinders, veertjes, pomponnetjes, sterretjes en stripfiguurtjes. De trend is: klein en vooral veel. Opeens waren ze er een paar jaar geleden: de zogenoem de kappersklemmen. Eerst als praktische accessoire in groot formaat en in bescheiden kleu ren om het lange haar noncha lant op te steken. Gaandeweg werden de klemmen steeds mi nimaier, feller van kleur en met allerlei motiefjes om in het tren dy korte kapsel grappige pluk jes te creëren. Met deze kappers klemmetjes werd een haarrage ontketend die nog steeds in alle hevigheid voortduurt. Wekelijks verschijnen er weer nieuwe haardingetjes op de markt, variërend van voortbor duren op oude succesnummers tot totaal nieuwe uitvindingen als de 'Beady Shifter' (een appa raatje waarmee je talloze kleine kraaltjes in je haar kunt rijgen), de haartatoeage die nu in de winkels ligt en binnenkort zelfs een soort haarpiercing die nog gelanceerd moet worden. Op bezoek bij het grootste be drijf in Nederland dat zich be zighoudt met haaraccessoires, Zenner, is een soort Alice in Wonderlandervaring. De muren van de 'showroom' hangen tjok vol met haarspulletjes in de meest kleurrijke vormen en uit voeringen en geven de bezoeker het gevoel dat een kind moet hebben in een snoepwinkel. Zenner doet goede zaken sinds de haarrage een feit is. Commer cieel directeur Marcel van Rijn: „Dagelijks krijgen wij dozen vol speldjes en haaraccessoires op gestuurd vanuit de hele wereld. Men wil dat wij hun artikel in productie gaan nemen en het gaan verkopen. Wij verzamelen het allemaal en bekijken dan wat voor grotere trends we gaan inkopen. We werken daarvoor onder meer samen met het Ne derlands Mode Instituut dat ons advies geeft over het mode beeld. Uiteindelijk brengen we wekelijks zo'n vijftien a twintig nieuwe artikelen uit." Diadeem Voor Brenda Glas, eigenaresse van het bedrijf Trendy Crea tions dat nieuwe 'haarconcep- ten' bedenkt en uitvoert,-as het allemaal begonnen met de zig zagdiadeem. Zij was de eerste die het diadeem, dat oorspron kelijk uit de sixties komt, in een aantrekkelijke verpakking op de toonbank bracht. „Vier jaar geleden nog lagen de haaracces soires helemaal op zijn kont. Opeens begon toen de 'back-to- the-sixtieslook' en werden j aren zestig kapsels hip met bolle ach terkanten en piekjes. Als je piekjes en knotjes in jehaarwilt maken, ga je ook op zoek naar een accessoire om het vast te zetten. Daarom is het zo hard gegaan met die kappersklem metjes, klikklakjes en schuif speldjes. Alles wat je haar in plukken en strengen draait, is nu gewoon heel erg in." Brenda's tweede succes was de 'Twister', een stoffen streng, verstevigd met ijzerdraad en een gat in het midden om knot jes te draaien. Vervolgens ver scheen de 'Twist-it', een kleine re versie waarmee je twee knotjes of staartjes kimt maken. Een variatie daarop was haar 'Fuzzy'een 'harig' exemplaar met een grote glimmende kraal eraan en deze zomer maakte zij de zogenoemde 'Wispy' popu lair', kleurrijke plastic spiraal vormpjes met glittertjes waar mee je plukjes omhoog kunt zetten in korte kapsels. Binnen kort verschijnt haar 'Millenni- umlook'; trendy speldjes, schuifjes en sieraden met het thema 2000. De concurrentie in de haarac cessoires is moordend. Bakken vol met de plastic en metalen kleinoden worden op iedere hoek van de straat aangeboden. Brenda Glas: „De presentatie is eigenlijk belangrijker dan het product. Ik verzin een leuke naam, bepaal de kleuren, maak een trendy kaartje en als het dan op de toonbank op een display wordt gezet, loopt het meestal als een trein. Je moet de trends goed bijhouden, ik kijk altijd naar hippe mensen. De trendy- poppetjes op het strand, zijn toch altijd een jaar- eerder dan de massaMij n voelsprieten zijn daar gewoon op gericht." Zenner heeft exclusieve con tracten met de soapserie Goede Tijden, Slechte Tijden en met de muziekzender TMF. Marcel van Rijn: „Daarin worden alleen producten van ons gedragen en zo kun je de trends natuurlijk heel goed sturen. Die kralen die afgelopen zomer zo populair waren, hebben Kim en Hedwig in GTST heel veel gedragen. Als zij iets nieuws in hun haar heb ben dan loopt bij wijze van spre ken de volgende dag iedereen ermee. Je merkt dat dat een hele grote aantrekkingskracht heeft op een grote groep jongeren." Haaraccessoires blijven nog wel een tijdje hip. Marcel van Rijn: „Bewegende artikelen zijn op dit moment heel erg in. Bewe gende vlindertjes en andere fi guurtjes. De kralenrage is nu wel over haar hoogtepunt heen. Klikklakj es zijn ook heel trendy en de kleine kappersklemmetjes blijven een hit." Brenda Glas: „Het haar wordt weer langer. Niet iedereen heeft lang haar, dus nephaarstrengen komen weer terug. Voor deze winter zie je vooral zilver. Dat heeft een beetje te maken met de technolook. Hippie-accessoires zijn ook enorm in. We gaan dus weer terug naar de bloemetjes." Machteld Leistra Advertentie Mai-c O'Polo PALAZZO SHOES V L I S S I N GEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 19