Futurisme niet aan man besteed
Ipz
Mode1999/2
255]
De bodybag is op
het lijf geschreven
c
15
tassen
nannen
evige bodywarmer en een broek met extra veel zakken en een
stvan Timberland.
lortieve combinaties waarin jeansstoffen een grote rol spelen,
nG-star.
ikostuums zijn licht van gewicht, soepel in het dragen en zien
uit of ze door de kleermaker zelf zijn gemaakt.
donderdag 23 september 19991
De tas is uitgegroeid tot modeitem nummer 1 en een outfit is zelfs
een beetje kaal zonder. De tas emancipeerde van
ondergeschoven kindje tot bijna verplicht nummer. De tassen gaan
met hun tijd mee en worden in de aanloop naar de eenentwintigste
eeuw steeds futuristischer. Het codewoord dat daarbij hoort, lijkt:
'handsfree'. Een tas draag je niet meer losjes om je schouder of
nonchalant in je hand, nee hij zit strak om je lichaam, zodat je je
handen vrij hebt om andere dingen te doen. Het leek er even op dat
de schuin onder aan de heup hangende vierkante postbodetas met
grote voorflap het helemaal ging maken, maar hoewel hij nog steeds
populair is, is de hype van het moment toch wel de 'bodybag'.
Jtapt de man de volgende eeuw binnen in een
3 aërodynamische spacepak? Draagt-ie alleen
>g zwart rubber en zilverkleurig nylon of plastic?
ïn rok misschien? Decennialang is er driftig
speculeerd hoe de mode er anno 2000 zou uitzien,
aar nu het eindelijk zover is, blijken de
Twachtingen te hoog gespannen te zijn geweest,
iks Star-Trekmode bij de entree in het nieuwe
illennium. Voortsjokken op de platgetreden
egen is eerder het credo.
"'rote ontwerpers als André
TCourrèges en Paco Raban-
wisten ruim dertig jaar gele-
i precies hoe het zou worden,
turistisch, dat was zeker. Met
-1 zilver, metaal en plastic,
't geometrische vormen en
ïthetische materialen. Geïn-
ireerd door de toen opkomen-
ruimtevaart droomden ze
i een compleet nieuw mode-
eld, waarin de mensheid het
Igende millennium zou bin-
igaan.
1 we eindelijk op de drempel
12000 zijn aangeland, blijkt
werkelijkheid er toch anders
te zien. Ware moderniteit
luilt niet in high-tech-hoog-
mdjes en extreme vormge-
'g. De nieuwe-tijdgeest uit
h in eerlijke eenvoud. Alle
edbedoelde prognoses ten
ijt, blijkt de mens niet méér,
'ar juist minder te willen,
de nieuwe mannenmode voor
de winter van 2000 draait het
dan ook maar om één ding: de
essentie. En die essentie is com
fort. Het comfort van soepele
materialen, van een ruim val
lende snit, van neutrale kleuren.
Luxe is toegestaan, vooral in de
stoffen, maar het mag niet op
vallen, want te veel details zijn
uit den boze. Echte chic valt af
te lezen aan de ouderwetse
kleermakerskwaliteit.
Minimalisme
Nieuw kan het modebeeld voor
komende winter daarmee niet
worden genoemd. Immers, al ja
renlang gelden eenvoud en com
fort als dé sleutelwoorden in de
mannenmode. Komende winter
- millenniumwisseling of niet -
wordt daar niet van afgeweken.
Sterker zelfs: het is een en al mi
nimalisme wat de klok slaat.
Dat geldt zowel voor de geklede
als voor de sportieve mode. De
grenzen tussen beide zijn in
middels zo vervaagd dat 'city-
look' en 'casual' regelrecht in el
kaar overlopen. Hooguit in de
kostuums valt nog iets van de
grandeur van het klassieke za-
kenpak terug te vinden. De snit
is namelijk perfect, al zorgen de
moderne, lichte materialen voor
een groot draagcomfort. De col
berts vallen met him lange, wat
vierkante silhouet en drie- of
vierknoopssluiting soepel rond
het lichaam en zelfs de rechte
pantalons zonder bandplooien
bieden alle ruimte om vooruit te
komen in de wereld, al blijven
de ruime bandplooibroeken die
royaal over de schoenen vallen
favoriet.
De city-mode lijkt bedoeld om
de grotestadsbewoner anonimi
teit te garandei'en. Grijs en
zwart voeren de boventoon, sa
men met sobere neutralen, die
nog het meest doen denken aan
stoeptegels en smogluchten.
Dessins komen in het beeld niet
voor, hooguit een vage krijt
streep. En alleen in de wat stu
dentikoze tricots, de klassiek
aandoende lamswollen truien
en gebreide tops met rits, mag de
klein- een rol spelen. Zij het een
bescheiden.
Uiteraard kan de boog niet al
tijd gespannen staan en gaan
ook in de grote zakencentra de
kantoordeuren eens op slot. Dan
wordt het tijd om de drukke bin
nensteden te verlaten en rust en
ontspanning, maar vooral de
frisse lucht op te zoeken op het
platteland. De 'country-look'
een gouwe ouwe in de mannen
mode, biedt de passende kledij.
Sober weliswaar, maar functio
neel. Warme houthakkersjas-
sen, cabans, duffelcoats van ha
rige wolkwaliteiten met leer- en
suèdeaccenten, dikke truien
met authentieke Noorse jac
quardmotieven, sportieve col
truien of opzettelijk ouderwets
aandoende opatruien, stevige
ribcordbroeken en velours-
shirts creëren een nostalgisch
beeld van het plattelandsleven.
Dé dracht om een hengel uit te
werpen in een 'schoon' viswa-
tertje of om in alle stilte de vo
gels te observeren.
Kleuren
In de kleuren valt het mistige
herfstlandschap te herkennen,
met zijn vergrijsde bruin-, ca
mel-, groen-, rood- en blauw
tinten, terwijl de materialen
vooral rustiek ogen: grove
tweeds, visgraatstructuren,
mohairbreisels, harige wolsoor
ten en grove ribcords.
De nostalgie eindigt overigens
niet bij de country-look. De be
hoefte om terug te blikken op de
voorbije tijd komt komende
winter evenzeer tot uitdrukking
in een j eugdig, wat poëtisch the
ma, dat geënt lijkt op de avontu-
riex-s uit het begin van deze
eeuw. De dandy's, die als zigeu
ners van plaats naar plaats
trokken, het liefst te voet om
geen plekje en geen toevallige
ontmoeting te hoeven missen.
De nieuwe 'zigeuner' hult zich
de komende maanden in wat
militaristisch en folkloristisch
ogende kledij: getailleerde lan
ge wollen j assenvelourspakken
met hooggesloten colberts, bont
gedessineerde shirts met etni
sche prints of borduursels en
truien met een handgebreide
optiek. Het mag allemaal best
een beetje shabby zijn, zolang
het er maar artistiek uitziet.
Robuuste materialen doen het
in dit thema goed, zoals de klas
sieke wintertweeds, velours,
fluweel en wol. Enige uitbun
digheid is zelfs toegestaan, al
blijven de kleuren ingetogen:
zwart vormt de basis, met in z'n
kielzog de bruinen, roodbrui
nen, grijzen en alle kaki kleuren.
Wie evenwel een dikke streep
wil zetten onder alles wat naar
retro neigt, zal zich meer aange
sproken voelen door de high-
techlook, een trend die - zij het
(Advertentie)
De bodybag, de strak op het
lichaam gedragen tas
waarmee tegenwoordig ieder
een zonder onderscheid der ge
slachten, leeftijd of functie,
rondloopt, is er in soorten en
maten. Voor elk lichaamsdeel
één.
De meest geziene is het asym
metrische rugzakmodel: met
één brede schouderband schuin
omgehangen en een enorme
hoeveelheid zakken en zakjes en
evenzoveel ritsen en klitten
bandsluitingen. Op de band die
voorlangs schuin over de buik
loopt zit meestal een pi"aktisch
vakje waar precies een mobiele
telefoon in past. Wie had ooit
gedacht dat het wat lullige
ogende canvas heuptasje, dat de
echte toerist bij voorkeur op zijn
buik draagt om geld en andei-e
waardevolle spulletjes veilig te
vervoeren, nog eens model zou
staan voor een regelrecht trend.
De bodybag is er namelijk ook
als heupmodel. Okay, deze 'hip-
bag' heeft meer weg van een
holster waarmee cowboys in
vervlogen tijden goede sier
maakten, dan van genoemde
toeristentool, maar het principe
is hetzelfde. Helemaal mega-
stoer is de bodybag die op een
modern holster lijkt: een plat
tasje dat schuin onder de borst
dicht tegen het lichaam op
maaghoogte gedragen wordt.
Het omgekeerde van het op de
buik gedragen heuptasje is de
zogenoemde: buttbag, de kont
tas. Handig om een wat zwaar
uitgevallen achterwerk te ver
bergen, maar bijna een beledi
ging aan het adres van het zak-
kenrollersgilde dat het zo wel
erg gemakkelijk gemaakt
wordt.
Tot slot is er nog een piepklein
bodybagje in de omloop dat
naar keuze om arm, been, pols of
enkel gedragen kan worden. Mi-
nitasjes waar alleen het hoog
nodige in past.
De toekomst van deze tassen-
trend gaat nog verder. De tas zal
binnenkort namelijk geheel ge
ïntegreerd worden in de kle
ding. Op de catwalks zijn al
laarzen geshowd die ook een
tasje herbergen (Prada) en rie
men waar heel stiekem ook wat
ingestopt kan worden. Er zijn al
tassen gesignaleerd die meer
weg hebben van een bodywar
mer of zelfs kogelvrij vest dan
van een gebruiksvoorwerp waar
je spullen in vervoert. Een jas
die eigenlijk tas is of een tas die
eigenlijk jas is. That's the ques
tion.
Maehteld Leistra
surf naar www.xrayfashion.nl
JWmWmVm
in de verte - de 2000-mode van
Courrèges en Rabanne enigs
zins weerspiegelt. Met kleding
die veel wegheeft van een pant
ser, dat de drager moet bescher
men tegen alles wat hem in het
nieuwe tijdperk te wachten
staat: dik gewatteerde jacks en
parka's met dubbele sluitingen,
op kogelvrije vesten lijkende
bodywarmers, survivalhessen
met vele stiksels, sweats van po-
larfleece.
Materialen
De technologie viert in dit the
ma hoogtij, want de materialen
zijn alle ultramodern, wind- en
waterdicht, licht van gewicht en
bij voorkeur met een metallic
glans, zoals nylons, rubberach
tige stoffen, namaakbont en mi-
crofibres. Alle in uiterst sombe
re kleuren.
De pragmaticus zal deze robot
achtige uitmonstering waar
schijnlijk afdoen als nonsens.
Waarom moet je je tegen de bui
tenwereld beschermen? Ga toch
gewoon aan het werk! Wie zo in
het leven staat, heeft komende
winter volop keuze uit allerlei
producten waarvoor de pure
werkmanskleding model heeft
gestaan: jeans, broeken met ex
tra zakken op de pijpen, tim
mermansbroeken, denimjasjes
en vierkante werkmansjasjes
met een licht veiwassen uitstra
ling. In stevige katoen of soepele
mixen met polyester of microfi-
bres. Simpel en functioneel,
maar daarom niet minder modi
eus. En geknipt voor een nuch
tere entree in het nieuwe jaar.
Kitty van Gerven De populaire bodybag voor op de rug.