Futurisme niet aan man besteed Ipz Mode1999/2 255] De bodybag is op het lijf geschreven c 15 tassen nannen evige bodywarmer en een broek met extra veel zakken en een stvan Timberland. lortieve combinaties waarin jeansstoffen een grote rol spelen, nG-star. ikostuums zijn licht van gewicht, soepel in het dragen en zien uit of ze door de kleermaker zelf zijn gemaakt. donderdag 23 september 19991 De tas is uitgegroeid tot modeitem nummer 1 en een outfit is zelfs een beetje kaal zonder. De tas emancipeerde van ondergeschoven kindje tot bijna verplicht nummer. De tassen gaan met hun tijd mee en worden in de aanloop naar de eenentwintigste eeuw steeds futuristischer. Het codewoord dat daarbij hoort, lijkt: 'handsfree'. Een tas draag je niet meer losjes om je schouder of nonchalant in je hand, nee hij zit strak om je lichaam, zodat je je handen vrij hebt om andere dingen te doen. Het leek er even op dat de schuin onder aan de heup hangende vierkante postbodetas met grote voorflap het helemaal ging maken, maar hoewel hij nog steeds populair is, is de hype van het moment toch wel de 'bodybag'. Jtapt de man de volgende eeuw binnen in een 3 aërodynamische spacepak? Draagt-ie alleen >g zwart rubber en zilverkleurig nylon of plastic? ïn rok misschien? Decennialang is er driftig speculeerd hoe de mode er anno 2000 zou uitzien, aar nu het eindelijk zover is, blijken de Twachtingen te hoog gespannen te zijn geweest, iks Star-Trekmode bij de entree in het nieuwe illennium. Voortsjokken op de platgetreden egen is eerder het credo. "'rote ontwerpers als André TCourrèges en Paco Raban- wisten ruim dertig jaar gele- i precies hoe het zou worden, turistisch, dat was zeker. Met -1 zilver, metaal en plastic, 't geometrische vormen en ïthetische materialen. Geïn- ireerd door de toen opkomen- ruimtevaart droomden ze i een compleet nieuw mode- eld, waarin de mensheid het Igende millennium zou bin- igaan. 1 we eindelijk op de drempel 12000 zijn aangeland, blijkt werkelijkheid er toch anders te zien. Ware moderniteit luilt niet in high-tech-hoog- mdjes en extreme vormge- 'g. De nieuwe-tijdgeest uit h in eerlijke eenvoud. Alle edbedoelde prognoses ten ijt, blijkt de mens niet méér, 'ar juist minder te willen, de nieuwe mannenmode voor de winter van 2000 draait het dan ook maar om één ding: de essentie. En die essentie is com fort. Het comfort van soepele materialen, van een ruim val lende snit, van neutrale kleuren. Luxe is toegestaan, vooral in de stoffen, maar het mag niet op vallen, want te veel details zijn uit den boze. Echte chic valt af te lezen aan de ouderwetse kleermakerskwaliteit. Minimalisme Nieuw kan het modebeeld voor komende winter daarmee niet worden genoemd. Immers, al ja renlang gelden eenvoud en com fort als dé sleutelwoorden in de mannenmode. Komende winter - millenniumwisseling of niet - wordt daar niet van afgeweken. Sterker zelfs: het is een en al mi nimalisme wat de klok slaat. Dat geldt zowel voor de geklede als voor de sportieve mode. De grenzen tussen beide zijn in middels zo vervaagd dat 'city- look' en 'casual' regelrecht in el kaar overlopen. Hooguit in de kostuums valt nog iets van de grandeur van het klassieke za- kenpak terug te vinden. De snit is namelijk perfect, al zorgen de moderne, lichte materialen voor een groot draagcomfort. De col berts vallen met him lange, wat vierkante silhouet en drie- of vierknoopssluiting soepel rond het lichaam en zelfs de rechte pantalons zonder bandplooien bieden alle ruimte om vooruit te komen in de wereld, al blijven de ruime bandplooibroeken die royaal over de schoenen vallen favoriet. De city-mode lijkt bedoeld om de grotestadsbewoner anonimi teit te garandei'en. Grijs en zwart voeren de boventoon, sa men met sobere neutralen, die nog het meest doen denken aan stoeptegels en smogluchten. Dessins komen in het beeld niet voor, hooguit een vage krijt streep. En alleen in de wat stu dentikoze tricots, de klassiek aandoende lamswollen truien en gebreide tops met rits, mag de klein- een rol spelen. Zij het een bescheiden. Uiteraard kan de boog niet al tijd gespannen staan en gaan ook in de grote zakencentra de kantoordeuren eens op slot. Dan wordt het tijd om de drukke bin nensteden te verlaten en rust en ontspanning, maar vooral de frisse lucht op te zoeken op het platteland. De 'country-look' een gouwe ouwe in de mannen mode, biedt de passende kledij. Sober weliswaar, maar functio neel. Warme houthakkersjas- sen, cabans, duffelcoats van ha rige wolkwaliteiten met leer- en suèdeaccenten, dikke truien met authentieke Noorse jac quardmotieven, sportieve col truien of opzettelijk ouderwets aandoende opatruien, stevige ribcordbroeken en velours- shirts creëren een nostalgisch beeld van het plattelandsleven. Dé dracht om een hengel uit te werpen in een 'schoon' viswa- tertje of om in alle stilte de vo gels te observeren. Kleuren In de kleuren valt het mistige herfstlandschap te herkennen, met zijn vergrijsde bruin-, ca mel-, groen-, rood- en blauw tinten, terwijl de materialen vooral rustiek ogen: grove tweeds, visgraatstructuren, mohairbreisels, harige wolsoor ten en grove ribcords. De nostalgie eindigt overigens niet bij de country-look. De be hoefte om terug te blikken op de voorbije tijd komt komende winter evenzeer tot uitdrukking in een j eugdig, wat poëtisch the ma, dat geënt lijkt op de avontu- riex-s uit het begin van deze eeuw. De dandy's, die als zigeu ners van plaats naar plaats trokken, het liefst te voet om geen plekje en geen toevallige ontmoeting te hoeven missen. De nieuwe 'zigeuner' hult zich de komende maanden in wat militaristisch en folkloristisch ogende kledij: getailleerde lan ge wollen j assenvelourspakken met hooggesloten colberts, bont gedessineerde shirts met etni sche prints of borduursels en truien met een handgebreide optiek. Het mag allemaal best een beetje shabby zijn, zolang het er maar artistiek uitziet. Robuuste materialen doen het in dit thema goed, zoals de klas sieke wintertweeds, velours, fluweel en wol. Enige uitbun digheid is zelfs toegestaan, al blijven de kleuren ingetogen: zwart vormt de basis, met in z'n kielzog de bruinen, roodbrui nen, grijzen en alle kaki kleuren. Wie evenwel een dikke streep wil zetten onder alles wat naar retro neigt, zal zich meer aange sproken voelen door de high- techlook, een trend die - zij het (Advertentie) De bodybag, de strak op het lichaam gedragen tas waarmee tegenwoordig ieder een zonder onderscheid der ge slachten, leeftijd of functie, rondloopt, is er in soorten en maten. Voor elk lichaamsdeel één. De meest geziene is het asym metrische rugzakmodel: met één brede schouderband schuin omgehangen en een enorme hoeveelheid zakken en zakjes en evenzoveel ritsen en klitten bandsluitingen. Op de band die voorlangs schuin over de buik loopt zit meestal een pi"aktisch vakje waar precies een mobiele telefoon in past. Wie had ooit gedacht dat het wat lullige ogende canvas heuptasje, dat de echte toerist bij voorkeur op zijn buik draagt om geld en andei-e waardevolle spulletjes veilig te vervoeren, nog eens model zou staan voor een regelrecht trend. De bodybag is er namelijk ook als heupmodel. Okay, deze 'hip- bag' heeft meer weg van een holster waarmee cowboys in vervlogen tijden goede sier maakten, dan van genoemde toeristentool, maar het principe is hetzelfde. Helemaal mega- stoer is de bodybag die op een modern holster lijkt: een plat tasje dat schuin onder de borst dicht tegen het lichaam op maaghoogte gedragen wordt. Het omgekeerde van het op de buik gedragen heuptasje is de zogenoemde: buttbag, de kont tas. Handig om een wat zwaar uitgevallen achterwerk te ver bergen, maar bijna een beledi ging aan het adres van het zak- kenrollersgilde dat het zo wel erg gemakkelijk gemaakt wordt. Tot slot is er nog een piepklein bodybagje in de omloop dat naar keuze om arm, been, pols of enkel gedragen kan worden. Mi- nitasjes waar alleen het hoog nodige in past. De toekomst van deze tassen- trend gaat nog verder. De tas zal binnenkort namelijk geheel ge ïntegreerd worden in de kle ding. Op de catwalks zijn al laarzen geshowd die ook een tasje herbergen (Prada) en rie men waar heel stiekem ook wat ingestopt kan worden. Er zijn al tassen gesignaleerd die meer weg hebben van een bodywar mer of zelfs kogelvrij vest dan van een gebruiksvoorwerp waar je spullen in vervoert. Een jas die eigenlijk tas is of een tas die eigenlijk jas is. That's the ques tion. Maehteld Leistra surf naar www.xrayfashion.nl JWmWmVm in de verte - de 2000-mode van Courrèges en Rabanne enigs zins weerspiegelt. Met kleding die veel wegheeft van een pant ser, dat de drager moet bescher men tegen alles wat hem in het nieuwe tijdperk te wachten staat: dik gewatteerde jacks en parka's met dubbele sluitingen, op kogelvrije vesten lijkende bodywarmers, survivalhessen met vele stiksels, sweats van po- larfleece. Materialen De technologie viert in dit the ma hoogtij, want de materialen zijn alle ultramodern, wind- en waterdicht, licht van gewicht en bij voorkeur met een metallic glans, zoals nylons, rubberach tige stoffen, namaakbont en mi- crofibres. Alle in uiterst sombe re kleuren. De pragmaticus zal deze robot achtige uitmonstering waar schijnlijk afdoen als nonsens. Waarom moet je je tegen de bui tenwereld beschermen? Ga toch gewoon aan het werk! Wie zo in het leven staat, heeft komende winter volop keuze uit allerlei producten waarvoor de pure werkmanskleding model heeft gestaan: jeans, broeken met ex tra zakken op de pijpen, tim mermansbroeken, denimjasjes en vierkante werkmansjasjes met een licht veiwassen uitstra ling. In stevige katoen of soepele mixen met polyester of microfi- bres. Simpel en functioneel, maar daarom niet minder modi eus. En geknipt voor een nuch tere entree in het nieuwe jaar. Kitty van Gerven De populaire bodybag voor op de rug.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 15