Minister biedt opening voor Dammenroute Brussel hijst de stormbal voor Zeeuwse kottervloot Schelde mag zusje van transportschip bouwen Forse aderlating voor schippersinternaten Geld voor slibdepot Koegorspolder miljoenennota 14 v w Advies om snel met plan voorfinanciering te komen woensdag 22 september 1999 Het ministerie van Verkeer en Wa terstaat denkt dat rond (waar schijnlijk) Amsterdam in 2001 re keningrijden is ingevoerd. Na twee jaar volgt een evaluatie en kunnen in de hele Randstad tol poorten komen te staan. De vaste autokosten (belastin gen) gaan op de lange termijn om laag. Automobilisten moeten in plaats daarvan gaan betalen per gereden kilometer. Omstreeks 2005 krijgen auto's naast de bekende nummerplaat een elektronisch kenteken. Doel is fraude met kentekenbewijzen en nummerplaten te voorkomen. In de wagen icordt een chip inge bouwd, waarin bij voorbeeld het chassisnummer wordt opgesla gen. Dat werkt ook goed tegen de autodiefstal. Een ontvreemd voer tuig kan zo ondanks een vals ken teken overal en altijd worden op gespoord. Er komen geen nieuwe autosnel wegen. Bestaande wegen worden beter benut door de vluchtstroken open te stellen en van twee drie rij stroken te maken. Het toegestane alcoholpromilla ge voor jonge automobilisten gaat omlaag van 0.5 naar 0,2. Voor de zelfde groep komt er een tijdelijk rijbewijs, dat icordt ingetrokken als te veel strafpunten zijn ge haald. Eind dit jaar beslist het kabinet of er na 2010 een luchthaven in de Noordzee komt of dat Schiphol mag doorgroeien op de huidige lo- Reizigers in het openbaar ver voer krijgen begin volgende eeuw een chipkaart voor trein, bus en tram. De strippenkaart en het treinkaartje verdwijnen. De begroting van Verkeer en Wa terstaat inclusief het Infrastruc tuurfonds bedraagt in 2000 bijna 23 miljard gulden. Defensie door Harmen van der Werf DEN HAAG - De gemeente Mid delburg en de provincie doen er goed aan snel met een plan te ko men voor de voorfinanciering van het aquaduct bij Middelburg en de Dammenroute (N57) op Walche ren. Minister Netelenbos van Ver keer is bereid zo'n overeenkomst van haar handtekening te voor zien. „En dan is het spijkerhard", zei ze in een toelichting op haar tweede ontwerp-begroting op Verkeer en Waterstaat. Netelenbos zorgde vorig jaar nog voor veel onrust bij provincie- en gemeentebesturen. Ze was het zat dat er overal afspraken waren ge maakt over de financiering van wegen door het Rijk. Ze nam dat vooral voormalig minister Maij- Weggen van Verkeer (CDA) kwa lijk. Die zou al te kwistig met toe zeggingen hebben gestrooid. Toen Netelenbos aantrad op Ver keer en Waterstaat, wilde ze met een schone lei beginnen en tot en met 2010 de wegenplanning vast leggen. Ze voorzag anders elk jaar weer dezelfde rituele dans om we- gengeld. In Zeeland ging het om nogal wat routes. De PvdA-bewindsvrouw wilde het liefst van haar verplich ting tot spoedige aanleg van de Dammenroute op Walcheren af. Zij schoof ook de verbetering van de N61, tussen Schoondijke en Hoek, een heel eind voor zich uit. De goederenspoorlijn Axelse Vlakie-Zelzate leek helemaal uit de boeken te verdwijnen. Met kunst- en vliegwerk lukte het de provincie die projecten weer binnenboord te halen, al kwamen ze achterin de planning tot 2010 terecht. De Dammenroute is voor 2006-2010 ingeboekt, de N61 na 2007. Het goederenspoor vanaf de Axelse Vlakte kan er komen, als havenschap Zeeland Seaports meebetaalt. De provincie heeft al die afspra ken mooi op een rijtje gezet in een overeenkomst, maar, liet Netelen bos vrijdag op een persconferentie weten, zij is niet van plan daar haar handtekening onder te zet ten. „Het meerjarenprogramma infrastructuur en transport is in beton gegoten", bood zij als ga rantie. Netelenbos verwierp de kritiek dat zij niet tot 2010, zolang lopen de afspraken, een planning kan vaststellen, terwijl zij in principe maar tot 2002 minister van Ver keer en Waterstaat blijft. „Wie zegt dat?" Waarna ze bloedserieus verderging op de vraag of ze niet in dezelfde valkuil dreigt te stappen als Maij-Weggen. „Het grote ver schil is: ik heb geld." Zij had nog één tip. „Alleen bij voorfinanciering ben ik bereid een privaatrechtelijke overeenkomst te tekenen. Dat heb ik al gedaan bij een project in de omgeving van Kampen. Dan is het spijkerhard." Voorfinanciering van de Dam menroute wordt onderzocht, zo dat dit werk eerder dan in 2006 kan beginnen. De toezegging van Netelenbos is belangrijk. Partijen die willen voorschieten, zullen dat alleen doen als het Rijk vastlegt dat het geld er later echt komt. door Harmen van der Werf DEN HAAG - Schippersinter naten moeten 1'ors inleveren. De bezuinigingsoperatie be gint volgend jaar met één mil joen gulden, oplopend tot 6,8 miljoen gulden vanaf 2003. Staatssecretaris Vliegenthart van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) zet met deze voorstellen haar beleid ten aanzien van de schippersinter naten onverkort door, ondanks felle protesten uit de sector en het feit dat een adviescommis sie nog werkt aan een toe komstvisie op de internaten. Die brengt naar verwachting eind dit jaar rapport uit. Vliegenthart vindt de bezuini gingen op de schippersinterna ten gerechtvaardigd, omdat het aantal pupillen daalt en zij de subsidiëring wil koppelen aan het aantal kinderen. Dit jaar zitten er nog 1.725 schippers kinderen op internaten, in 2003 naar schatting 1.512. Iedere leerling is goed voor 30.306 subsidie. Tussen 1994 en 1998 hebben de internaten een vast bedrag ge kregen, ongeveer zestig miljoen gulden. In 1999 is daar al op ge kort. Voor volgend jaar is ruim vijftig miljoen gulden beschik baar, op basis van 1.658 pupil len. Ouderbijdrage De maandelijkse ouderbijdra ge wordt tegelijkertijd met in gang van 1 januari 2000 ver hoogd tot ƒ315 voor zes- tot twaalfjarigen en tot 370 voor twaalf- tot achttienjarigen. Eerder dit jaar is er al een ver hoging doorgevoerd. Vliegent hart wil aansluiting zoeken bij de bijdragen die ouders in de jeugdhulpverlening moeten betalen. In Zeeland is één schippersin- temaat, het internaat Konin gin Juliana in Terneuzen. De totale defensiebegroting be draagt 14.190.512.000 gulden, een stijgingvan 0,35procent. De land macht krijgt 4,6 miljard, de mari ne 2,9 miljard en de luchtmacht 2,3 miljard, *In totaal bezuinigt Defensie 464 miljoen gulden, waarvan 375 mil joen was afgesproken in het re geerakkoord. Dit wordt bereikt door het vertragen en herfaseren van investeringen in materieel en een efficiencybesparing van vijftig miljoen gulden. De krijgsmacht als geheel moet tweehonderd miljoen gulden be zuinigen op materieelprojecten. Het uitstellen van een nieuw mij nenveegsysteem bij de marine le vert 100 miljoen op. De landmacht moet het voorlopig stellen zonder een nieuw anti-tankwapen voor de korte afstand (scheelt 25 mil joen). Bij de luchtmacht wordt 57 miljoen gevonden door de moder nisering van de F16 over iets lan gere tijd uit te smeren. Door extra ombuigingenvan zestig miljoen kan De Grave het beleid ten aanzien van civiel-mili- taire samenwerking (plus vijf mil joen), milieu (vijf miljoen er bij) en personeel (vijftig miljoen gulden extra) intensiveren. In totaal zijn op dit moment 3196 Nederlandse militairen uitgezon den voor humanitaire en vredes operaties. Kosovo slokt ruim 1900 militairen op, Bosnië ruim 1050. De verkoop van materieel levert in 2000 naar verwachting 130 mil joen gulden op. In de periode 1999-2005 rekent het ministerie op een opbrengst van in totaal één miljard gulden. Nederland zet tanks, pantervoertuigen, fregat ten, Orion-marinevliegtuigen en F16-straaljagers in de etalage. Nederland levert vanaf 1 januari volgend jaar de commandant van de snel inzetbare vredesmacht van de Verenigde Naties. Aan deze multinationale brigade doen der tien landen mee. De brigade kan binnen vijftien tot dertig dagen na een politiek besluit van de deelne mende landen, voor maximaal een half jaar worden ingezet voor VN- operaties. Nederland heeft voor deze vredesmacht een brigade hoofdkwartier, een geniecompag nie en een infanteriebataljon met eventueel pantserwagens be schikbaar gesteld. door Harmen van der Werf TERNEUZEN - De aanleg van een groot slibdepot in de Terneuzense Koegorspolder begint volgend jaar, ver meldt het ministerie van V&W in de ontwerp-begroting 2000. Het werkschema van Rijkswaterstaat Zeeland laat een minder voortvarend tempo zien. De voorbereidingen beginnen volgens die planning in 2001 en in 2004 komt het depot in bedrijf. Hoe het ook zij, er is in 2000 geld uit getrokken voor de Koegorspolder: zeventien miljoen gul den. In 2001 eenzelfde bedrag en in 2002 nog eens 44 mil joen. Het slibdepot is bestemd voor verontreinigde bag ger uit heel Zeeland. Het is noodzakelijk om eindelijk werk te maken van de sanering van vervuilde wateren. foto Charles Strijd Vergoeding voor asbestslachtoffers tien mille hoger door Harmen van der Werf DEN HAAG - De schadevergoe ding voor asbestslachtoffers die hun schadeclaim niet meer op hun werkgever kunnen verhalen, wordt 35.000 in plaats van 25.000. Met de verhoging geeft staatssecretaris Hoogervorst van Sociale Zaken gehoor aan een uit spraak van de Tweede Kamer. Het parlement vond een schade vergoeding van 25.000 erg ma gertjes afsteken bij de vergoeding die asbestslachtoffers kunnen krijgen, van wie het bedrijf nog bestaat. Zij hebben via het Insti tuut Asbestslachtoffers dat 1 ja nuari 2000 begint, recht op 90.000 smartengeld. Staatssecretaris Hoogervorst voelde eigenlijk weinig voor het verhogen van de schadevergoe ding. Het is al uitzonderlijk dat de rijksoverheid hiervoor geld uit trekt, oordeelde hij. De vergoe ding moet ook als een tegemoetko ming worden gezien in de immate riële schade, niet als een volledige vergoeding. Desondanks hield de Tweede Ka mer voet bij stuk. Zij riep de staatssecretaris op extra geld te zoeken op zijn begroting. Dat is blijkbaar gelukt. Met de uitvoe ring van de schaderegeling is vol gend jaar dertien miljoen gulden gemoeid, inclusief een startsubsi die voor het Instituut Asbest slachtoffers van 2,5 miljoen gul den. Schadevergoedingen die via dit instituut worden uitgekeerd, komen van de verzekeringen van de aangesloten bedrijven. Hoo gervorst verwacht dat het Rijk jaarlijks 125 uitkeringen zal moe ten verstx-ekken aan asbestslacht offers die niets meer kunnen ver halen op hun oude wei'kgever. Over het jaar 2000 zullen er overi gens meer uitkeringen plaatsvin den via de rijksregeling, naar schatting 288. Dit komt omdat de maatregel met teragwerkende kracht wordt ingevoerd vanaf juni 1997. door Harmen van der Werf DEN HAAG - De Europese Com missie wil Nederland dwingen de viskottervloot drastisch te beper ken. De Europese Commissie heeft bij het Europese Hof van Justitie een procedure aangespannen om het Rijk daartoe te verplichten, meldt het ministerie van Land bouw, Natuurbeheer en Visserij in de ontwerp-begroting 2000. Volgens Brussel heeft Nederland zich niet aan eerdere afspraken gehouden. De vangstcapaciteit van de Nederlandse vissersvloot zou nog veel te groot zijn. Er zijn te veel schepen en het motorvermo gen is onvoldoende gedaald. Het ministerie van LNV erkent dat de Europese doelstellingen niet zijn gehaald, maar die zijn volgens het departement ook niet realistisch. Als de kottervloot zo ver wordt teruggebracht als Euro pa wil, kunnen de Nederlandse vissers hun vangstrechten niet meer volledig benutten. En Euro pa, althans de Europese ministers van Visserij, kent zelf die vangst rechten toe. In tegenstelling tot de Europese Commissie vindt het ministerie van LNV de omvang van de vloot ook niet zo belangrijk. Als vissers zich aan hun visquota houden, hoeft er met een (te) grote vloot niets aan de hand te zijn. Dan hoeft er geen sprake te zijn van overbevissing. Nederland heeft geprobeerd dit in verschillende gesprekken met de Europese Commissie duidelijk te maken, maar tevergeefs. De Com missie is naar de rechter gestapt. De gevolgen kunnen groot zijn. LNV heeft uitgerekend dat de op stelling van Brussel kan leiden tot een inkrimping van de activiteiten van de Nederlandse kottervloot met 45 procent. De actie van de Europese Commis sie belemmert de voortgang van het Nederlandse visserijbeleid. Het ministerie wil meer verant woordelijkheden bij de vissers zelf leggen. Zij beheren al gezamenlijk hun visquota in beheex-sgroepen, een systeem dat is ingevoerd om overschrijdingen van visquota voortaan te voorkomen. Dat systeem van zelfbeheer wex-kt, aldus LNV, en kan goed worden uitgebreid door de visserij extra verantwoordelijkheden te geven. Het ministerie denkt dan aan min der beperkende lostijden, zelfcon trole van technische maatregelen, de ontwikkeling van een centrale databank voor vangstregistratie en de invoering van een elektro nisch logboek. De visserijsector wil echter eerst zekerheid over het vlootbeleid, voordat ze in dat bootje stapt. door Harmen van der Werf DEN HAAG - Het tweede amfi bisch transportschip voor de Ko ninklijke Marine wordt in 2003 aanbesteed en moet vier jaar later vaarklaar zijn. Met de aanschaf is naar schatting driehonderd mil joen gulden gemoeid, aldus de ontwerp-begroting 2000 van het ministerie van Defensie. Het ligt voor de hand dat dit twee de amfibisch transportschip bij de Koninklijke Schelde Groep (KSG) in Vlissingen wordt gebouwd - KSG bouwde ook het eerste, de Rotterdam. Over de order voor de werf staat overigens niets zwart op wit. In de ontwerp-begroting 2000 wordt er wel op 'gespecu leerd'. Er is een aparte passage ge wijd aan defensie-industrie, waarin Defensie stelt: 'Het mate rieelbeleid is mede gericht op in standhouding en versterking van de defensie-gebonden kennis en kimde in Nederland. Deze moeten deel gaan uitmaken van de Euro pese defensietechnologische en - industriële basis.' Voorlopig heeft De Schelde haar handen vol aan de bouw van vier Luchtverdedigings- en Comman dofregatten (LCFs), waarmee on geveer 3,2 miljard gulden is ge moeid tot en met 2004. Dit om vangrijke nieuwbouwproject wordt iets in de tijd gespreid om de KSG wat lucht te geven, zoals eind vorig jaar al is afgesproken. Dat geeft minder planningsproblemen voor het bedrijf. De nieuwe fase- ring scheelt Defensie volgend jaar 28,5 miljoen gulden aan uitgaven, waarmee het departement een deel van zijn bezuinigingsop dracht voor volgend jaar haalt. Minister De Grave en staatssecre taris Van Hoof van Defensie 'ver dienen' ook geld door de aanpas sing van de mijnenbestrijdings- vaartuigen van de Alkmaar-klas se opnieuw een jaar uit te stellen. Dat gaat om 112,4 miljoen gulden. De vervanging van het bevoorra dingsschip Zuiderkruis is op de zeer lange baan geschoven. Er is tot en met 2003 geen geld voor be schikbaar. Kaderleden Het Defensie-duo wil het aantal marinefregatten verminderen met twee tot veertien. Twee stan daardfregatten gaan emit: het eerste per 1 januari 2001, het tweede een jaar later. Bij de mari ne verdwijnen daardoor 324 ba nen. Van het tweede af te stoten fregat mogen 65 kaderleden blij ven. Zij zijn nodig voor het tweede amfibisch transportschip. door Marcel Modde ZIERIKZEE - De Amsterdam se modekoning Max Heijmans wilde haar graag bij zijn keur korps halen. Dat lukte hem slechts ten dele, omdat ont werpster Ineke Leegemaate- De Vliege uit Zierikzee haar ge zin een verhuizing naar de hoofdstad wilde besparen. En dus werkte de couturière van uit huis haar opdrachten uit. Vijftien jaar geleden begon ze voor zichzelf in haar atelier aan de Melkmarkt. Met succes. Vo rige week vertegenwoordigde Leegemaate Nedexdand op het mijn prinsjesdag wereld-modeconcours in Zwit serland en wist ze beslag te leg gen op de tweede plek. Een prestatie om trots op te zijn, vindt ze zelf, vooral gezien de 'afgrijselijke stof' waarmee ze moest werken. Leegemaate pakt de broek. „Hier, moet je kijken, zijden tu le met daarop geborduurde ro de bloemen. Da's eigenlijk niet te doen." Toch mag het resul taat er zijn. Vooral het getail leerde jasje met hoogopstaande kx-aag. „Het heeft wel iets ko ninklijks", waagt Leegemaate zich aan een vergelijking met de robe van de majesteit. Op Prinsjesdag gaat in huize Leegemaate-de Vliege steevast de televisie aan. „Ik kijk altijd even hoe Beatrix en Margriet er uitzien. Daarna draai ik de knop weer om. Ik lees veel lie ver de volgende dag in de kran ten over de miljoenennota. De troonrede zelf en de commenta ren daarop, dat vind ik heer lijk." Over het toilet van de gast vrouw en haar gevolg: „Mar- Ineke Leegemaate-De Vliege griet kleedt zich beter. Ze heeft ook een makkelijker figuur dan Beatrix. De koningin (ik weet niet of je dat zomaar mag zeg gen) is molliger en korter. Ze heeft een hele eigen stijl. Dat mag, het past bij haar. Maar ze zou beter op de kleuren moeten letten. Te vaak gebruikt ze te drukke stoffen. Zo bloemig, dat maakt veel ouder." Over de troonrede: „Ik let voor al op ondeiwerpen als aboxdus en euthanasie. Daar ben ik niet voor. Wat ik nog altijd heel erg mis, is aandacht voor de mode cultuur in ons land. Er loopt hier best veel talent rond, maar door het gebrek aan subsidies vluchten die allemaal naar het buitenland. De stoffen zijn te genwoordig verschrikkelijk duur, dat brengt amper wat op. Zo krijg je nooit een eigen col lectie. Neem België, dat was ook geen modeland. Maar dankzij steun van de overheid staan ze nu op dat vlak wel de gelijk op de kaart."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 14