Minister biedt opening
voor Dammenroute
Brussel hijst de stormbal
voor Zeeuwse kottervloot
Schelde mag zusje van
transportschip bouwen
Forse aderlating voor
schippersinternaten
Geld voor slibdepot Koegorspolder
miljoenennota
14
v w Advies om snel met plan voorfinanciering te komen
woensdag 22 september 1999
Het ministerie van Verkeer en Wa
terstaat denkt dat rond (waar
schijnlijk) Amsterdam in 2001 re
keningrijden is ingevoerd. Na
twee jaar volgt een evaluatie en
kunnen in de hele Randstad tol
poorten komen te staan.
De vaste autokosten (belastin
gen) gaan op de lange termijn om
laag. Automobilisten moeten in
plaats daarvan gaan betalen per
gereden kilometer.
Omstreeks 2005 krijgen auto's
naast de bekende nummerplaat
een elektronisch kenteken. Doel is
fraude met kentekenbewijzen en
nummerplaten te voorkomen. In
de wagen icordt een chip inge
bouwd, waarin bij voorbeeld het
chassisnummer wordt opgesla
gen. Dat werkt ook goed tegen de
autodiefstal. Een ontvreemd voer
tuig kan zo ondanks een vals ken
teken overal en altijd worden op
gespoord.
Er komen geen nieuwe autosnel
wegen. Bestaande wegen worden
beter benut door de vluchtstroken
open te stellen en van twee drie rij
stroken te maken.
Het toegestane alcoholpromilla
ge voor jonge automobilisten gaat
omlaag van 0.5 naar 0,2. Voor de
zelfde groep komt er een tijdelijk
rijbewijs, dat icordt ingetrokken
als te veel strafpunten zijn ge
haald.
Eind dit jaar beslist het kabinet
of er na 2010 een luchthaven in de
Noordzee komt of dat Schiphol
mag doorgroeien op de huidige lo-
Reizigers in het openbaar ver
voer krijgen begin volgende eeuw
een chipkaart voor trein, bus en
tram. De strippenkaart en het
treinkaartje verdwijnen.
De begroting van Verkeer en Wa
terstaat inclusief het Infrastruc
tuurfonds bedraagt in 2000 bijna
23 miljard gulden.
Defensie
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - De gemeente Mid
delburg en de provincie doen er
goed aan snel met een plan te ko
men voor de voorfinanciering van
het aquaduct bij Middelburg en de
Dammenroute (N57) op Walche
ren. Minister Netelenbos van Ver
keer is bereid zo'n overeenkomst
van haar handtekening te voor
zien. „En dan is het spijkerhard",
zei ze in een toelichting op haar
tweede ontwerp-begroting op
Verkeer en Waterstaat.
Netelenbos zorgde vorig jaar nog
voor veel onrust bij provincie- en
gemeentebesturen. Ze was het zat
dat er overal afspraken waren ge
maakt over de financiering van
wegen door het Rijk. Ze nam dat
vooral voormalig minister Maij-
Weggen van Verkeer (CDA) kwa
lijk. Die zou al te kwistig met toe
zeggingen hebben gestrooid.
Toen Netelenbos aantrad op Ver
keer en Waterstaat, wilde ze met
een schone lei beginnen en tot en
met 2010 de wegenplanning vast
leggen. Ze voorzag anders elk jaar
weer dezelfde rituele dans om we-
gengeld.
In Zeeland ging het om nogal wat
routes. De PvdA-bewindsvrouw
wilde het liefst van haar verplich
ting tot spoedige aanleg van de
Dammenroute op Walcheren af.
Zij schoof ook de verbetering van
de N61, tussen Schoondijke en
Hoek, een heel eind voor zich uit.
De goederenspoorlijn Axelse
Vlakie-Zelzate leek helemaal uit
de boeken te verdwijnen.
Met kunst- en vliegwerk lukte het
de provincie die projecten weer
binnenboord te halen, al kwamen
ze achterin de planning tot 2010
terecht. De Dammenroute is voor
2006-2010 ingeboekt, de N61 na
2007. Het goederenspoor vanaf de
Axelse Vlakte kan er komen, als
havenschap Zeeland Seaports
meebetaalt.
De provincie heeft al die afspra
ken mooi op een rijtje gezet in een
overeenkomst, maar, liet Netelen
bos vrijdag op een persconferentie
weten, zij is niet van plan daar
haar handtekening onder te zet
ten. „Het meerjarenprogramma
infrastructuur en transport is in
beton gegoten", bood zij als ga
rantie.
Netelenbos verwierp de kritiek
dat zij niet tot 2010, zolang lopen
de afspraken, een planning kan
vaststellen, terwijl zij in principe
maar tot 2002 minister van Ver
keer en Waterstaat blijft. „Wie
zegt dat?" Waarna ze bloedserieus
verderging op de vraag of ze niet in
dezelfde valkuil dreigt te stappen
als Maij-Weggen. „Het grote ver
schil is: ik heb geld."
Zij had nog één tip. „Alleen bij
voorfinanciering ben ik bereid een
privaatrechtelijke overeenkomst
te tekenen. Dat heb ik al gedaan
bij een project in de omgeving van
Kampen. Dan is het spijkerhard."
Voorfinanciering van de Dam
menroute wordt onderzocht, zo
dat dit werk eerder dan in 2006
kan beginnen. De toezegging van
Netelenbos is belangrijk. Partijen
die willen voorschieten, zullen dat
alleen doen als het Rijk vastlegt
dat het geld er later echt komt.
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Schippersinter
naten moeten 1'ors inleveren.
De bezuinigingsoperatie be
gint volgend jaar met één mil
joen gulden, oplopend tot 6,8
miljoen gulden vanaf 2003.
Staatssecretaris Vliegenthart
van Volksgezondheid, Welzijn
en Sport (VWS) zet met deze
voorstellen haar beleid ten
aanzien van de schippersinter
naten onverkort door, ondanks
felle protesten uit de sector en
het feit dat een adviescommis
sie nog werkt aan een toe
komstvisie op de internaten.
Die brengt naar verwachting
eind dit jaar rapport uit.
Vliegenthart vindt de bezuini
gingen op de schippersinterna
ten gerechtvaardigd, omdat het
aantal pupillen daalt en zij de
subsidiëring wil koppelen aan
het aantal kinderen. Dit jaar
zitten er nog 1.725 schippers
kinderen op internaten, in 2003
naar schatting 1.512. Iedere
leerling is goed voor 30.306
subsidie.
Tussen 1994 en 1998 hebben de
internaten een vast bedrag ge
kregen, ongeveer zestig miljoen
gulden. In 1999 is daar al op ge
kort. Voor volgend jaar is ruim
vijftig miljoen gulden beschik
baar, op basis van 1.658 pupil
len.
Ouderbijdrage
De maandelijkse ouderbijdra
ge wordt tegelijkertijd met in
gang van 1 januari 2000 ver
hoogd tot ƒ315 voor zes- tot
twaalfjarigen en tot 370 voor
twaalf- tot achttienjarigen.
Eerder dit jaar is er al een ver
hoging doorgevoerd. Vliegent
hart wil aansluiting zoeken bij
de bijdragen die ouders in de
jeugdhulpverlening moeten
betalen.
In Zeeland is één schippersin-
temaat, het internaat Konin
gin Juliana in Terneuzen.
De totale defensiebegroting be
draagt 14.190.512.000 gulden, een
stijgingvan 0,35procent. De land
macht krijgt 4,6 miljard, de mari
ne 2,9 miljard en de luchtmacht
2,3 miljard,
*In totaal bezuinigt Defensie 464
miljoen gulden, waarvan 375 mil
joen was afgesproken in het re
geerakkoord. Dit wordt bereikt
door het vertragen en herfaseren
van investeringen in materieel en
een efficiencybesparing van vijftig
miljoen gulden.
De krijgsmacht als geheel moet
tweehonderd miljoen gulden be
zuinigen op materieelprojecten.
Het uitstellen van een nieuw mij
nenveegsysteem bij de marine le
vert 100 miljoen op. De landmacht
moet het voorlopig stellen zonder
een nieuw anti-tankwapen voor
de korte afstand (scheelt 25 mil
joen). Bij de luchtmacht wordt 57
miljoen gevonden door de moder
nisering van de F16 over iets lan
gere tijd uit te smeren.
Door extra ombuigingenvan
zestig miljoen kan De Grave het
beleid ten aanzien van civiel-mili-
taire samenwerking (plus vijf mil
joen), milieu (vijf miljoen er bij) en
personeel (vijftig miljoen gulden
extra) intensiveren.
In totaal zijn op dit moment 3196
Nederlandse militairen uitgezon
den voor humanitaire en vredes
operaties. Kosovo slokt ruim 1900
militairen op, Bosnië ruim 1050.
De verkoop van materieel levert
in 2000 naar verwachting 130 mil
joen gulden op. In de periode
1999-2005 rekent het ministerie
op een opbrengst van in totaal één
miljard gulden. Nederland zet
tanks, pantervoertuigen, fregat
ten, Orion-marinevliegtuigen en
F16-straaljagers in de etalage.
Nederland levert vanaf 1 januari
volgend jaar de commandant van
de snel inzetbare vredesmacht van
de Verenigde Naties. Aan deze
multinationale brigade doen der
tien landen mee. De brigade kan
binnen vijftien tot dertig dagen na
een politiek besluit van de deelne
mende landen, voor maximaal een
half jaar worden ingezet voor VN-
operaties. Nederland heeft voor
deze vredesmacht een brigade
hoofdkwartier, een geniecompag
nie en een infanteriebataljon met
eventueel pantserwagens be
schikbaar gesteld.
door Harmen van der Werf
TERNEUZEN - De aanleg van een groot slibdepot in de
Terneuzense Koegorspolder begint volgend jaar, ver
meldt het ministerie van V&W in de ontwerp-begroting
2000. Het werkschema van Rijkswaterstaat Zeeland laat
een minder voortvarend tempo zien. De voorbereidingen
beginnen volgens die planning in 2001 en in 2004 komt
het depot in bedrijf. Hoe het ook zij, er is in 2000 geld uit
getrokken voor de Koegorspolder: zeventien miljoen gul
den. In 2001 eenzelfde bedrag en in 2002 nog eens 44 mil
joen. Het slibdepot is bestemd voor verontreinigde bag
ger uit heel Zeeland. Het is noodzakelijk om eindelijk
werk te maken van de sanering van vervuilde wateren.
foto Charles Strijd
Vergoeding voor
asbestslachtoffers
tien mille hoger
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - De schadevergoe
ding voor asbestslachtoffers die
hun schadeclaim niet meer op hun
werkgever kunnen verhalen,
wordt 35.000 in plaats van
25.000. Met de verhoging geeft
staatssecretaris Hoogervorst van
Sociale Zaken gehoor aan een uit
spraak van de Tweede Kamer.
Het parlement vond een schade
vergoeding van 25.000 erg ma
gertjes afsteken bij de vergoeding
die asbestslachtoffers kunnen
krijgen, van wie het bedrijf nog
bestaat. Zij hebben via het Insti
tuut Asbestslachtoffers dat 1 ja
nuari 2000 begint, recht op
90.000 smartengeld.
Staatssecretaris Hoogervorst
voelde eigenlijk weinig voor het
verhogen van de schadevergoe
ding. Het is al uitzonderlijk dat de
rijksoverheid hiervoor geld uit
trekt, oordeelde hij. De vergoe
ding moet ook als een tegemoetko
ming worden gezien in de immate
riële schade, niet als een volledige
vergoeding.
Desondanks hield de Tweede Ka
mer voet bij stuk. Zij riep de
staatssecretaris op extra geld te
zoeken op zijn begroting. Dat is
blijkbaar gelukt. Met de uitvoe
ring van de schaderegeling is vol
gend jaar dertien miljoen gulden
gemoeid, inclusief een startsubsi
die voor het Instituut Asbest
slachtoffers van 2,5 miljoen gul
den. Schadevergoedingen die via
dit instituut worden uitgekeerd,
komen van de verzekeringen van
de aangesloten bedrijven. Hoo
gervorst verwacht dat het Rijk
jaarlijks 125 uitkeringen zal moe
ten verstx-ekken aan asbestslacht
offers die niets meer kunnen ver
halen op hun oude wei'kgever.
Over het jaar 2000 zullen er overi
gens meer uitkeringen plaatsvin
den via de rijksregeling, naar
schatting 288. Dit komt omdat de
maatregel met teragwerkende
kracht wordt ingevoerd vanaf juni
1997.
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - De Europese Com
missie wil Nederland dwingen de
viskottervloot drastisch te beper
ken. De Europese Commissie heeft
bij het Europese Hof van Justitie
een procedure aangespannen om
het Rijk daartoe te verplichten,
meldt het ministerie van Land
bouw, Natuurbeheer en Visserij in
de ontwerp-begroting 2000.
Volgens Brussel heeft Nederland
zich niet aan eerdere afspraken
gehouden. De vangstcapaciteit
van de Nederlandse vissersvloot
zou nog veel te groot zijn. Er zijn te
veel schepen en het motorvermo
gen is onvoldoende gedaald.
Het ministerie van LNV erkent
dat de Europese doelstellingen
niet zijn gehaald, maar die zijn
volgens het departement ook niet
realistisch. Als de kottervloot zo
ver wordt teruggebracht als Euro
pa wil, kunnen de Nederlandse
vissers hun vangstrechten niet
meer volledig benutten. En Euro
pa, althans de Europese ministers
van Visserij, kent zelf die vangst
rechten toe.
In tegenstelling tot de Europese
Commissie vindt het ministerie
van LNV de omvang van de vloot
ook niet zo belangrijk. Als vissers
zich aan hun visquota houden,
hoeft er met een (te) grote vloot
niets aan de hand te zijn. Dan
hoeft er geen sprake te zijn van
overbevissing.
Nederland heeft geprobeerd dit in
verschillende gesprekken met de
Europese Commissie duidelijk te
maken, maar tevergeefs. De Com
missie is naar de rechter gestapt.
De gevolgen kunnen groot zijn.
LNV heeft uitgerekend dat de op
stelling van Brussel kan leiden tot
een inkrimping van de activiteiten
van de Nederlandse kottervloot
met 45 procent.
De actie van de Europese Commis
sie belemmert de voortgang van
het Nederlandse visserijbeleid.
Het ministerie wil meer verant
woordelijkheden bij de vissers zelf
leggen. Zij beheren al gezamenlijk
hun visquota in beheex-sgroepen,
een systeem dat is ingevoerd om
overschrijdingen van visquota
voortaan te voorkomen.
Dat systeem van zelfbeheer wex-kt,
aldus LNV, en kan goed worden
uitgebreid door de visserij extra
verantwoordelijkheden te geven.
Het ministerie denkt dan aan min
der beperkende lostijden, zelfcon
trole van technische maatregelen,
de ontwikkeling van een centrale
databank voor vangstregistratie
en de invoering van een elektro
nisch logboek. De visserijsector
wil echter eerst zekerheid over het
vlootbeleid, voordat ze in dat
bootje stapt.
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Het tweede amfi
bisch transportschip voor de Ko
ninklijke Marine wordt in 2003
aanbesteed en moet vier jaar later
vaarklaar zijn. Met de aanschaf is
naar schatting driehonderd mil
joen gulden gemoeid, aldus de
ontwerp-begroting 2000 van het
ministerie van Defensie.
Het ligt voor de hand dat dit twee
de amfibisch transportschip bij de
Koninklijke Schelde Groep (KSG)
in Vlissingen wordt gebouwd -
KSG bouwde ook het eerste, de
Rotterdam. Over de order voor de
werf staat overigens niets zwart
op wit. In de ontwerp-begroting
2000 wordt er wel op 'gespecu
leerd'. Er is een aparte passage ge
wijd aan defensie-industrie,
waarin Defensie stelt: 'Het mate
rieelbeleid is mede gericht op in
standhouding en versterking van
de defensie-gebonden kennis en
kimde in Nederland. Deze moeten
deel gaan uitmaken van de Euro
pese defensietechnologische en -
industriële basis.'
Voorlopig heeft De Schelde haar
handen vol aan de bouw van vier
Luchtverdedigings- en Comman
dofregatten (LCFs), waarmee on
geveer 3,2 miljard gulden is ge
moeid tot en met 2004. Dit om
vangrijke nieuwbouwproject
wordt iets in de tijd gespreid om de
KSG wat lucht te geven, zoals eind
vorig jaar al is afgesproken. Dat
geeft minder planningsproblemen
voor het bedrijf. De nieuwe fase-
ring scheelt Defensie volgend jaar
28,5 miljoen gulden aan uitgaven,
waarmee het departement een
deel van zijn bezuinigingsop
dracht voor volgend jaar haalt.
Minister De Grave en staatssecre
taris Van Hoof van Defensie 'ver
dienen' ook geld door de aanpas
sing van de mijnenbestrijdings-
vaartuigen van de Alkmaar-klas
se opnieuw een jaar uit te stellen.
Dat gaat om 112,4 miljoen gulden.
De vervanging van het bevoorra
dingsschip Zuiderkruis is op de
zeer lange baan geschoven. Er is
tot en met 2003 geen geld voor be
schikbaar.
Kaderleden
Het Defensie-duo wil het aantal
marinefregatten verminderen met
twee tot veertien. Twee stan
daardfregatten gaan emit: het
eerste per 1 januari 2001, het
tweede een jaar later. Bij de mari
ne verdwijnen daardoor 324 ba
nen. Van het tweede af te stoten
fregat mogen 65 kaderleden blij
ven. Zij zijn nodig voor het tweede
amfibisch transportschip.
door Marcel Modde
ZIERIKZEE - De Amsterdam
se modekoning Max Heijmans
wilde haar graag bij zijn keur
korps halen. Dat lukte hem
slechts ten dele, omdat ont
werpster Ineke Leegemaate-
De Vliege uit Zierikzee haar ge
zin een verhuizing naar de
hoofdstad wilde besparen. En
dus werkte de couturière van
uit huis haar opdrachten uit.
Vijftien jaar geleden begon ze
voor zichzelf in haar atelier aan
de Melkmarkt. Met succes. Vo
rige week vertegenwoordigde
Leegemaate Nedexdand op het
mijn prinsjesdag
wereld-modeconcours in Zwit
serland en wist ze beslag te leg
gen op de tweede plek. Een
prestatie om trots op te zijn,
vindt ze zelf, vooral gezien de
'afgrijselijke stof' waarmee ze
moest werken.
Leegemaate pakt de broek.
„Hier, moet je kijken, zijden tu
le met daarop geborduurde ro
de bloemen. Da's eigenlijk niet
te doen." Toch mag het resul
taat er zijn. Vooral het getail
leerde jasje met hoogopstaande
kx-aag. „Het heeft wel iets ko
ninklijks", waagt Leegemaate
zich aan een vergelijking met
de robe van de majesteit.
Op Prinsjesdag gaat in huize
Leegemaate-de Vliege steevast
de televisie aan. „Ik kijk altijd
even hoe Beatrix en Margriet er
uitzien. Daarna draai ik de
knop weer om. Ik lees veel lie
ver de volgende dag in de kran
ten over de miljoenennota. De
troonrede zelf en de commenta
ren daarop, dat vind ik heer
lijk."
Over het toilet van de gast
vrouw en haar gevolg: „Mar-
Ineke Leegemaate-De Vliege
griet kleedt zich beter. Ze heeft
ook een makkelijker figuur dan
Beatrix. De koningin (ik weet
niet of je dat zomaar mag zeg
gen) is molliger en korter. Ze
heeft een hele eigen stijl. Dat
mag, het past bij haar. Maar ze
zou beter op de kleuren moeten
letten. Te vaak gebruikt ze te
drukke stoffen. Zo bloemig, dat
maakt veel ouder."
Over de troonrede: „Ik let voor
al op ondeiwerpen als aboxdus
en euthanasie. Daar ben ik niet
voor. Wat ik nog altijd heel erg
mis, is aandacht voor de mode
cultuur in ons land. Er loopt
hier best veel talent rond, maar
door het gebrek aan subsidies
vluchten die allemaal naar het
buitenland. De stoffen zijn te
genwoordig verschrikkelijk
duur, dat brengt amper wat op.
Zo krijg je nooit een eigen col
lectie. Neem België, dat was
ook geen modeland. Maar
dankzij steun van de overheid
staan ze nu op dat vlak wel de
gelijk op de kaart."