Peper pakt corrupte politici hard aan Geld zat, maar geen personeel te krijgen Ondernemer die personeel in WW dumpt krijgt daarvoor rekening miljoenennota woensdag 22 september 1999 13 BiZa Bewindsman hoopt vertrouwen burger in overheid te herstellen Sociale Zaken Justitie Het ministerie van Binnenlandse Zaken vindt dat het geld dat poli tieregio's in kas hebben, beperkt moet blijven tot Wat voor een góe de bedrijfsvoering noodzakelijk is. Kasoverschotten, zoals recen telijk bij het Amsterdamse korps, zijn niet de bedoeling. De verschil len tussen rijke en arme politiere gio 's morden gelijk getrokken. door Hans van Soest DEN HAAG - Politici die mis bruik maken van hun functie, worden gekort op hun pensioen rechten. Daarvoor moet de pensioenwet van politieke ambts dragers worden gewijzigd. Ambtsmisdrijven als corruptie en verkoop van vertrouwelijke infor matie dienen zo harder te worden bestraft. Dit schrijft minister Peper van Binnenlandse Zaken in zijn nota Integriteit van het Openbaar Be stuur, die hij samen met zijn be groting naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nota doet hij meerdere voorstellen om:hot ver trouwen van de burger in e'en be trouwbare overheid te herstellen. Zo moeten uitkeringen aan poli tieke ambtsdragers die in de ge vangenis terecht komen, onrhlcl- dellijk worden stopgezet. Ambtenaren die misstanden in het beleid of binnen een organisatie aan de kaak willen stellen, de zo genaamde 'klokkenluiders', moe ten voortaan met hun klachten terechtkunnen bij een onafhanke lijke commissie. Ook moeten zij beter worden beschermd tegen disciplinaire maatregelen of ver slechtering van de werkomstan digheden, nadat zij misstanden naar buiten hebben gebracht Verder denkt Peper eraan ambt'e- haren die betrokken zijn bij subsi dieverstrekking of aanbestedih- gen te verplichten op te geven of zij financiële belangen hebben in andere bedrijven. Dit om in ieder geval de schijn van mogelijke be langenverstrengeling te voorko men. Gemeenten mogen geen aanbeste dingen meer doen aan bedrijven waar oud-ambtenaren werken. Dit om de zogenoemde draaideur constructies tegen te gaan. Veel ambtenaren worden door het be drijfsleven in dienst genomen om gebruik te maken van hun kennis en relaties in het openbaar be stuur. Dit roept de sfeer van vriendjespolitiek op, schrijft Pe per in zijn nota. Dë Binnenlandse Veiligheids dienst (BVD) wordt uitgebreid om sollicitanten op overheidsfuncties beter te kunnen screenen alvorens ze worden aangenomen. Dit uit angst dat vertrouwelijke over heidsinformatie in verkeerde han den komt. Eerder al maakte de bewindsman bekend paal en perk te willen stel len aan het aanvaarden van rela tiegeschenken door ambtenaren. Een geschenk dat meer waard is dan honderd gulden moet hoe dan ook worden geweigerd. Mogelijk mogen ambtenaren in gevoelige functies helemaal niets meer aan- Referendum Begin volgend jaar dient Peper opnieuw een wetsvoorstel in voor de invoering van een correctief re ferendum. Dit referendum, waar bij burgers achteraf de mogelijk heid krijgen politieke besluiten te blokkeren, strandde dit voorjaar in de Eerste Kamer nadat rege ringspartij WD tegenstemde. Het kabinet klapte hierop bijna uit el kaar. Peper zal tevens een wetsvoorstel indienen voor een raadplegend re ferendum, waarbij burgers hun mening kunnen geven over een on derwerp voordat de politiek er de finitief over besluit. Hiervoor is geen verandering van de Grond wet nodig, voor het correctief re ferendum wel. Onlangs maakte het kabinet be kend 325 miljoen gulden extra uit te trekken voor de uitbreiding van de politie. Dit bedrag komt boven op de 375 miljoen die was afge sproken in het regeerakkoord. Dit moet ertoe leiden dat er deze kabi netsperiode drieduizend extra agenten bij komen. In 2 0 0 2 telt Ne- derland dan 43.622 agenten. GPD Het kabinet dient in januari nieuwe voorstellen in voor raad plegende en correctieve referenda. Het budget van de Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD) wordt met drie miljoen verhoogd tot ruim 98 miljoen gulden. De inlich tingendienst krijgt er enkele tien tallen medewerkers bij met het oog op nieuwe taken. De Antillen hoeven na Aruba niet te rekenen op meer eilanden met status aparte. Staatssecreta ris De Vries voelt daar niets voor. Verbeteren van onderwijs en zorg dreigt te stranden vanwege tekort aan mensen door René Hoonhorst KLOOSTERZANDE - De door het ministerie van Financiën voorgestelde verandering van het belastingstelsel en het plan voor tien dagen zorgverlof voor werknemers baren J. Neve, me de-eigenaar van de Golff-su- permarkt Neve-Schakelaar in Kloosterzande, het meeste zor gen. Die onderwerpen hebben dan ook zijn speciale belang stelling bij de presentatie van de kabinetsplannen in de Mil joenennota vandaag. Neve vindt Prinsjesdag op zich een mooie traditie. De tocht mijn prinsjesdag met de gouden koets en het voorlezen van de Troonrede moeten zeker blijven, hoewel hij er zelf niet speciaal naar gaat kijken. De Miljoenennota bekijkt hij vooral op punten die voor het midden- en kleinbe drijf, en dan speciaal de levens middelensector, interessant zijn. „Het hele politieke spel gaat voor een groot deel langs me heen, maar zijdelings volg ik het natuurlijk wel. De voorge stelde belastinghervormingen zouden bijvoorbeeld beteke nen dat ondernemers twintig procent meer belasting gaan betalen. Daarnaast zou het als bedrijf een stuk minder aan trekkelijk worden om BV te zijn en verdwijnt de belastingaf trek die je krijgt als je je zaak met verlies verkoopt. Dat zijn zorgelijke ontwikkelingen, die ik via de krant en de vakpers nauwgezet volg." Ook het plan om werknemers tien dagen zorgverlof per jaar te geven, wordt door zelfstan dige ondernemers niet toege- Volgens het ministerie van Sociale Zaken komen er in 1999 163.000 banen bij. Volgend jaar zijn dat er waarschijnlijk iets minder, name lijk 102.000. De werkloosheid daalt in 1999 met- circa zestigduizend mensen tot 290.000. Dat is vier procent van de beroepsbevolking. In 2000 wordt een verdere daling ver wacht tot 280.000 werklozen. Het aantal arbeidsongeschikten stijgt. In 1999 zijn er gemiddeld 904.000 WAO'ers en in 2000 loopt dat aantal naar verwachting op tot 917.000.. Dat is circa12,4 pro cent Van de beroepsbevolking. Zowel werkenden als niet-wer- kenden krijgen meer te besteden. Mensen met een bijstandsuitke ring of alleen een AOW-pensioen gaan er tussen de één en 1,5 pro cent op vooruit. De ouderenaftrek wordt ver hoogd met f 380. Ook de kinder bijslag wordt hoger. Ouders met kinderen tussen de 12 en 18 jaar krijgen f 60 extra, ouders met kin deren tussen de 6 en 12 jaar krijgen f 51 meer en bij de jongste kinde ren komt er f 42 bij. Door een verhoging van het ar beidskostenforfait met f 3.90 wordt werken financieel aantrek kelijk gemaakt. Over de eerste f 3618 die worden verdiend hoeft geen belasting te worden betaald. Jonggehandicapten krijgen een speciale belastingaftrek -. van f 2803 met terugwerkende kracht tot 1 januari 1999. Het ministerie van Justitie hoeft komend jaar niet te bezuinigen. Het departement heeft bijna tien miljard gulden te besteden. Extra.geld zs onder meer gereser veerd voor de KLPD (twintig mil joen guldeh), de sociale advoca tuur (62 miljoen) en werving nieu- ive rechters (elf miljoen). Jeugdcriminaliteit wordt hard aangepakt. Justitie stopt hier vijf tien miljoen gulden extra in. Het aantal ontsnapping en uit ge sloten inrichtingen is verder ge daald. Tot augustus dit jaar waren het er zes, tegen 21 in 1998. Ook het aantal gedetineerden dat niet terugkeert van proefverlof is ge halveerd. Justitie ivil ontuchtplegers na hun terugkeer in de maatschappij blijven volgen om. herhaling van misdrijven te voorkomen. De kosten voor op vang van asiel zoekers moeten vijf procent om laag. Dit levert vanaf 2003 een be sparing op van 1,3 miljard gulden. Het kabinet wil de komende jaren veel investeren in de sleetse plek ken in de maatschappij: zorg, on derwijs en veiligheid. Maar waar moeten de handen aan het bed, de onderwijzers voor de klas en de agenten op straat vandaan ko men? Het bedrijfsleven kan onvol doende personeel vinden en het imago van de publieke sector is slecht. Kan het kabinet Kok-2 zijn beloften wel waarmaken? door Ans Bouwmans en Maurice Wilbrink DEN HAAG - CNV-voorzitter Doekle Terpstra hoeft er niet lang over na te denken. Het kabinet onderschat de krapte op de ar beidsmarkt. „De tijd dringt. Het probleem is te urgent om het te ne geren." Volgens Terpstra stapelen de problemen zich op. Het aantal vacatures is gestegen tot record hoogte. Mensen komen later van school en gaan eerder met pensi oen of de VUT. Terpstra verwacht dat het be drijfsleven mensen wegkaapt uit de publieke sector, waardoor de kwaliteit in zorg, onderwijs en an dere overheidssectoren nog verder onder druk komt te staan. Volgens de vakbondsvoorzitter heeft de re gering onvoldoende oog voor de gevolgen. Bovendien is het kabi net veel te optimistisch over de be schikbaarheid van werklozen en WAO'ers. De werklozen die nu nog in de bakken zitten (verslaafden, al lochtonen met een afgebroken op leiding, zeer langdurig werklozen zijn alleen met heel veel indivi duele begeleiding weer aan het werk te krijgen. „Zij moeten aan de arm meegenomen worden naai de arbeidsmarkt, weer leren wer ken. Dat is een geweldig pro bleem." Het toeleiden naar de arbeids markt (scholing, Melkert-banen, proj ecten) kost op dit moment zo 'n tien miljard. „De besteding daar van moet j e ter discussie stellen. Ik denk dat je nog veel meer geld moet steken in één-op-één-bege- leiding van mensen." De voorzitter van de christelijke vakorganisatie is ook pessimis tisch over de kans om meer WAO'ers aan het werk te krijgen. „Er is veel onduidelijkheid over de mensen die in de WAO zitten. Hoe veel van hen kunnen nog wel wer ken? En vaak zijn ze alweer aan het werk, zonder dat de uitvoe ringsinstelling het weet. We pra ten in Nederland ook over de stille reserve, zonder te weten om hoe veel mensen het gaat. Waarzijnze? Ik kan ze in afnemende mate vin den. We hebben geen idee hoeveel herintreders er nog zijn. In de bijstand zitten veel onbe- middelbaren. En moet je dan echt alle bijstandsmoeders de markt opjagen?" Sluiting Terpstra is niet de enige die be twijfelt of het kabinet zijn belof ten kan nakomen. Pepijn ten Kate, CAO-onderhandelaar van de vak bond voor verplegend personeel NU '91, voorspelt dat er over een aantal jaren hele verpleeghuizen dicht moeten omdat er geen perso neel meer is. „Er hangt een enorm doemscenario boven de zorg. Ten Kate verwacht dat er in 2004 maar liefst 30.000 zorgwerkers te kort zijn. Het personeelstekort in verpleeghuizen loopt alarmerend op, concludeerde ook het bureau Van Loveren begin dit jaar in op dracht van VWS. Maar staatsse cretaris Vliegenhart tilde er niet te zwaar aan. Het personeelsgebrek heeft op dit moment al consequen ties: enkele ziekenhuizen hebben al operatiekamers gesloten. Walter Dresscher van de Algeme ne Onderwijsbond ziet ook scho len dichtgaan vanwege de vacatu res. De onderwijsbonden gaan ervan uit dat er tot 2002 een tekort is van 17.000 leraren in het mid delbaar onderwijs, en van 27.000 in het lager onderwijs. Was er vroeger te weinig geld voor extra politieagenten, nu is het moeilijk om voldoende geschikte mensen te vinden. De komende drie jaar moeten er tweeduizend agenten per jaar bij komen, dui zend ter vervanging van agenten die met pensioen gaan, en duizend omdat er meer blauw op straat no dig is. ,Dat is niet onhaalbaar"zegt Ma rianne van der Linden van het Project Personeelsvoorziening Politie. „In maart hebben we een banenlijn geopend en daar waren na drie maanden al 5 00 0 0 reacties op. Een derde daarvan voldoet aan de aanstellingseisen. Maar zeer velen haken ook weer af, en we weten niet waarom. Daar kunnen we alleen maar naar gissen. Krij gen ze elders een lease-auto?" Joop Vogel, voorzitter van de poli tievakorganisatie ACP, weet wel waarom. „Mensen haken af als ze horen dat ze slechts een bruto ver goeding krijgen." Jongeren die de politieschool doorlopen, krijgen achttien maanden lang een ver goeding van duizend gulden per maand. Ze gaan er dus flink op achteruit als ze daarvoor al ge werkt hebben. Sinds het afschaf fen van het salaris voor agenten in opleiding - bij de beruchte bezui nigingsoperatie Bestek 81 - heb ben de. vakbonden er vruchteloos voor gepleit weer een echt loon te gaan uitkeren. Minister Peper denkt daar nu weer over na. Concurrentie CNV-voorzitter Terpstra denkt dat de politie, het onderwijs, de zorg, de overheid en het leger steeds meer moeite zullen hebben het gevecht met het bedrijfsleven om de schaarse werknemers vol te houden. „Het bedrijfsleven zal proberen het talent weg te kapen. De krapte op de arbeidsmarkt zal zich vertalen in loonstijgingen in de marktsector. Het bedrijfsleven maakt het werken aantrekkelij ker, wat een aanzuigende werking op de publieke sector zal opleve ren. De arbeidsvoorwaarden in de collectieve sector zijn slechter. Al lerlei bezuinigingen in het verle den hebben de kwaliteit ónder druk gezet en de werkdruk ver hoogd. Dat maakt de collectieve sector ook weer onaantrekkelij ker. Dat is een geweldig probleem dat veel te weinig wordt gezien. Juist op het moment dat het kabi net de kwaliteit van zorg, onder wijs wil verbeteren, komt er een grote druk op die sector." Dat beeld wordt bevestigd in de Arbeidsmarktrapportage Over heid, die minister Peper van Bin nenlandse Zaken kort voor de zo mer naar de Tweede Kamer stuurde. De schaarste aan perso neel komt bij de overheid extra hard aan. omdat er meer ouderen uitstromen, en er nu juist meer - geschoolde - mensen nodig zijn. De overheid moet zich veel meer als interessante en flexibele werk gever afficheren, luidde het ad vies. Maar alle signalen staan wat Doekle Terpstra betreft nog op rood. „Het imago is slecht. De be zuinigingen uit het verleden wer ken nog door. De beloning en se cundaire arbeidsvoorwaarden zijn minder goed dan in de markt sector. Het werk is zwaar: mensen voelen zich onbehaaglijk omdat ze teveel onder druk staan." Malaise-sfeer Het imago is een groot probleem in de publieke sector. Zeker ook in het onderwijs. „Er hangt een ma laise-sfeer rond het onderwijs", zegt Dresscher van de Onderwijs- vakbond. De sector moet meer succes uitstralen.,Maar in de bre de publieke opinie staat het imago steeds meer onder druk." Volgens Dresscher is het ook moeilijk voor het onderwijs, met name het open baar onderwijs, om de problemen beheersbaar te maken. „De ge zondheidszorg heeft ook perso neelstekorten, maar beschermt zichzelf met wachtlijsten. Open bare scholen kunnen geen leerlin gen weigeren. Je zult daar de grootste problemen zien. Uitpui lende klassen, dubbele klassen waar alleen een surveillant rond loopt. Er zullen steeds vaker kin deren naar huis worden gestuurd. In het middelbaar onderwijs zul len leerlingen lange perioden geen les krijgen, omdat er geen leraren beschikbaar zijn." GPD juicht. „Op zich lijkt dat na tuurlijk een mooi plan, maar het wordt voor ondernemers wel enorm moeilijk. Niet alleen door de hogere kosten, maar ook voor het voeren van een goed personeelsbeleid. Het midden- en kleinbedrijf wordt door het kabinet gezien als mo tor van de economie en als ui termate belangrijk voor het op peil houden van de werkgele genheid. Dat blijkt echter niet uit deze voorstellen." Aan zelf actie ondernemen, denkt Neve niet. Vakorganisa ties als het MKB en vooral Het Vakcentrum zullen de belan gen van de zelfstandige levens middelendetaillisten beharti gen. „De lobby naar parlemen tariërs in de Tweede Kamer en andere kanalen in Den Haag is ongetwijfeld al geopend. Ik hoop dus maar dat de scherpste kantjes van de circulerende plannen er bijtijds worden af gehaald." J. Neve door Hans van Soest DEN HAAG - Werkgevers die veel personeel ontslaan, moeten een hogere WW-premie beta len. Minister De Vries van Sociale Zaken speelt in de Sociale Nota van dit jaar met de gedachte dat ondernemers de kosten van de werkloos heid harder in hun beurs moeten voelen. Het straffen van bedrijven die door 'slecht' per soneelsbeleid zwaar op het budget van de soci ale zekerheid drukken, is niet nieuw. Onder het motto 'de vervuiler betaalt' moeten werkge vers sinds 1998 extra WAO-premie betalen naar mate meer werknemers uit hun bedrijf ar beidsongeschikt raken (de Pemba-maatregel). Dat moet ook in de WW gebeuren, vinden de bewindslieden op sociale zaken. Hoewel het aantal werklozen in ons land volgend jaar ver der daalt tot 280.000 (het laagste niveau sinds twintig jaar), constateert De Vries een trend breuk. De werkgelegenheid zal volgend jaar minder hard groeien dan de afgelopen jaren. En dat terwijl het kabinet nog maar amper is toegekomen aan het weer aan een baan helpen van de harde kern van langdurig werklozen. Tijd dus om ervoor te zorgen dat er niet te veel nieuwe werklozen bijkomen. Door werkgevers direct financieel te pakken als ze iemand ont slaan, hoopt het kabinet dit te bereiken. Werkloos Een eerste stap wordt al genomen. De zoge noemde 26-wekenregeling in de WW wordt ge schrapt. Nu is het nog zo dat iedereen die na 26 weken op straat komt te staan, zijn uitkering de eerste maanden uit de zogenoemde wacht geldfondsen krijgt. Deze fondsen worden ge vuld door de werkgevers. Iedereen die binnen een halfjaar werkloos wordt, krijgt zijn geld uit het algemene werk loosheidsfonds (waar iedereen evenveel aan bij draagt)Het gaat om eenderde van alle nieu we WW'ers, vooral mensen met kortlopende contracten. Nu de voorwaarde van 26 weken wordt ge schrapt, moeten werkgevers die veel mensen slechts kortstondig in dienst nemen zelf voor Verhouding uitkeringsontvangers en werkenden plicht honderd procent van het loon bij ziekte door te betalen. In het overgrote merendeel van de CAO's (87 procent) wordt echter afgespro ken het loon bij ziekte aan te vullen tot het oor spronkelijke salaris. De terugdringing van het ziekteverzuim is hard nodig om het groeiend aantal WAO'ers in te dammen. Hoogervorst verwacht veel effect van de Pemba-maatregel in de WAO-financie- ring. In 2003 wordt de helft van het geld dat omgaat in de WAO, 12,5 miljard gulden, opge hoest door werkgevers. Bedrijven die veel mensen kwijtraken in de WAO en weinig moei te doen arbeidsongeschikten te herplaatsen, zullen schrikken van de premies die ze dan moeten ophoesten. Zover is het echter nog niet. Volgend jaar stijgt het aantal arbeidsongeschikten in Nederland tot gemiddeld 917.000. „Naast de financiële prikkels voor bedrijven blijven dan ook extra maatregelen nodig", herhaalde Hoogervorst dit weekeinde. GPD op oil'c Honderd werftëmteiv* zijn in Nederland diijasr 68,7 uitkeringsontvangers. De afgelopen jaren is deze balans (de i/a-ratio)"tussen werkenden en uitkeringsontvangers steeds gunstiger geworden. Voor 2000 wordt gerekend op een i/a-ratio van 68,2%. uitkeringsontvangers ;pjh';dvlgéh^ii:üjtkeHhgS)&fèh': werkenden in duizenden mensjaren, excl. Ziektewet inactieven/ actieven-ratio overige bijstand WW Vorstverlet RWW/IOAW/IOAZJ m i AWW' AWW de kosten opdraaien. De druk op de wachtgeld fondsen neemt immers toe en de werkgevers uit een bepaalde bedrijfstak moeten er meer geld in storten. Deze financiële prikkel is De Vries echter nog niet hard genoeg. Beter zou het zijn als bedrij ven individueel werden gestraft voor het lozen van werknemers, en niet per bedrijfstak. Een soort Pemba in de WW. Prikkel Het afwentelen van de kosten voor WW en WAO klinkt door in het hele sociale-zeker- heidsbel eid. Zo ook in de terugdringing van het ziekteverzuim. Staatssecretaris Hoogervorst van Sociale Zaken herhaalde bij de presentatie van de Sociale Nota nog eens de oproep rich ting werkgevers om werknemers bij ziekte niet meer dan 7 0 procent van hun loon te betalen. Volgens hem wordt ziek personeel op die ma nier 'geprikkeld niet langer thuis te blijven dan strikt noodzakelijk'. Werkgevers zijn niet ver-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 13