PZC miljoenennota woensdag 22 september 1999 Algemene Zaken Op de ontwerp-begroting van het ministerie van Algemene Zaken stijgen de uitgaven voor het Ko ninklijk Huis volgend jaar tot- ruim veertien miljoen gulden. De kosten van staatsbezoeken (zeven miljoen) en een koninklijk huwe lijk zijn niet inbegrepen. De begroting voor het Konink lijk Huis bestaai uit uitkeringen aan koningin Beatrix, prins Claus, Willem-Alexander, prinses Juli ana en prins Bernhard. Meer dan de helft wordt uitgekeerd aan de koningin (7,6 miljoen). Het grootste deel van de uitke ringen aan het Koninklijk Huis is een onkostenvergoeding voor per soneelskosten en materiële uitga ven. Het feitelijk inkomen van de koiiingin in het jaar 2000 bedraagt 1.382.000 gulden. Prins Claus krijgt f538.000, prins Willem-Alexander f 410.000 gulden, prinses Juliana f 782.000 en prins Bernhard f376.000. Het inkomen van de leden van het Koninklijk Huis houdt gelijke tred met de ontwikkeling van ambtenarensalarissenin het bij zonder die van 'onderkoning'Her man Tjeenk Willink, de vice-presi dent van de Raad van State. BuZa Uit de begroting van Buiten landse Zaken blijkt dat Nederland zich op het terrein van ontwikke lingssamenwerking concentreert op de hulp aan Afrika. In internationaal verband blaast Nederland fors in de bus met een jaarlijkse bijdrage van een half miljard gulden voor het stabili teitspact voor de Balkan. De wens om een zichtbare rol te spelen in conflictbeheersing kost Nederland dit jaar bijna 480 mil joen gulden aan bijdragen aan vre desoperaties. Voor volgend jaar is een bedrag van 355 miljoen uitge trokken. Ook mensenrechten vormt een belangrijk thema. Op korte ter mijn wordt een reizend ambassa deur voor de mensenrechten be noemd, die ondersteuning krijgt van een nieuwe directie Mensen rechten en Vredesopbouw. Op Europees gebied streeft Ne derland naar snelle uitbreiding en opname van Roemenië en Bulga rije in de kopgroep van kandidaat toetreders voor de EU. De Europese Unie moet de basis leggen voor een gezamenlijke vei ligheids- en defensie-identiteit- die beperkte Europese vredesopera ties mogelijk maakt. Financiën Volgens de begroting van het mi nisterie van Financiën stijgen de heffingen op energie en andere mi lieubelasting en in 2000 met 1,8 miljard gulden. Het tarief in de laagste schijf van de loon- en inkomstenbelasting daalt van 35,75 naar 34,85 pro cent. Voor een deel om de koop kracht van mensen met een mini muminkomen op te krikken, voor een groter deel om de stijging van energieheffingen te compenseren. De lokale lasten stijgen in 2000 licht, met name door hogere on roerende zaak belastingen. Het BTW-tarief voor een aantal arbeidsintensieve diensten (bij voorbeeld kappers) gaat van 17,5 naar zes procent. Net als op particuliere giro- en bankafschriften heeft nu ook de Miljoenennota een vertaling in eu ro's. Voor het eerst zijn in de rijks begroting de bedragen in guldens ook in euro's weergegeven. De to tale rijksbegroting komt in euro's op bijna 126,8 miljard. Vanaf 2002 wordt de begroting alleen nog maar in euro's opgesteld. Mijne Heeren! Het is mij aange naam u bijeen te zien tot hervat ting uwer werkzaamheden. Op menig gebied is dringend behoef te aan krachtige wetgevende maatregelen. Zo sprak honderd jaar geleden mijn grootmoeder tot uw voorgangers. Leden van de Staten-Generaal, De twintigste eeuw was een eeuw van scherpe contras ten. Twee bloedige wereldoorlo gen werden uitgevochten. Door oude tegenstellingen te overwin nen, door samenwerking te zoe ken in plaats van conflict, heeft West-Europa de rampspoed van het verleden achter zich gelaten. Politieke stabiliteit alsmede eco nomische en sociale vooruitgang zijn de resultaten van een voort gaande Europese integratie. Het besef van toenemende we derzijdse afhankelijkheid lag en ligt ten grondslag aan de overtui ging dat in Europa meer eenheid nodig is. De Midden- en Oost-Eu- ropese landen konden lange tijd niet aan deze eenwording deelne men. Zij lagen aan de andere kant van de politieke en ideologische scheidslijn. Nu deze landen de vrijheid hebben herwonnen om als democratische rechtsstaten zelf hun bestemming te bepalen, zoeken zij aansluiting bij het pro ces naar meer stabiliteit en sa menwerking in Europa. Daar voor ruimte scheppen is een van de grote opgaven waarvoor de Europese Unie nu staat. De twintigste eeuw was ook het tijdperk van ongekende weten schappelijke. technologische en economische vooruitgang. Velen hebben hiervan de vruchten kun nen plukken. Ook hebben meer mensen democratische rechten verworven. Een groter deel van de wereldbevolking leeft in vrij heid en voorspoed. Toch delen te veel mensen nog onvoldoende in deze vooruitgang, vooral elders in de wereld, maar ook dichtbij. Wij mogen daarin niet berusten. Op de drempel van de nieuwe eeuw staat ons land voor bijzon dere uitdagingen: - Waarborgen dat Nederland vol waardig blijft deelnemen aan de mondialisering van de economie. - Een duurzaam evenwicht vin den tussen welvaartsgroei en be houd van onze natuurlijke omge ving. - Investeren in kermis én in men sen die daarmee verantwoord kunnen omgaan, in het belang van een hoogwaardige samenle ving. - Samenhang bewaren in onze maatschappij in een tijd van snelle technologische en econo mische ontwikkelingen. - Versterken van solidariteit in onze samenleving, die van leef tijdsopbouw en samenstelling verandert. - Vasthouden aan de waarden en normen die zijn verankerd in de Grondwet en die aan ons land stabiliteit en richting geven. De regering beantwoordt deze uitdagingen door te investeren in de kwaliteit van de samenleving. Betrokkenheid van allen is daar bij noodzakelijk, ook over de landsgrenzen heen. Het buitenlands beleid staat in het teken van groeiende onder linge afhankelijkheid van landen en volkeren. Prioriteit wordt ge geven aan het versterken van de internationale rechtsorde, veilig heid en rechtvaardigheid. Daar voor staan wij, nu ook als lid van de Veiligheidsraad. De Verenigde Naties leveren een onmisbare bijdrage aan het her stel van vreedzame verhoudin gen op Oost-Timor. Ook inspan ningen van de internationale ge meenschap om conflicten elders te beheersen en te beëindigen, hebben onze volle steun. De Europese Unie is een van de grootste verworvenheden van de ze eeuw. De gemeenschappelijke munt - de euro - geeft aan hoe ver het integratieproces is gevor derd. Onze toekomst wordt meer en meer bepaald door de presta ties van Europa. De integratie werkt door tot in alle geledingen van ons binnenlands bestuur. Een nauwere Europese samen werking op de terreinen van jus titie en politie begint vorm te krijgen. Nederland maakt zich sterk voor afspraken over het asiel- en migratiebeleid. Een steeds grotere Unie vraagt om doelmatiger instellingen, meer democratische, transparante be sluitvorming en goed financieel beheer. Uitbreiding van de Unie brengt een ongedeeld Europa dichterbij. In voormalig Joegoslavië hebben opnieuw ernstige schendingen van mensenrechten en etnische zuiveringen plaatsgevonden. Eensgezind heeft de NAVO het conflict in Kosovo tot een einde gebracht. Ook Nederland heeft daarvoor verantwoordelijkheid genomen. Ons land zal belangrij ke bij dragen leveren aan de inter nationale inspanningen ten be hoeve van de wederopbouw en stabiliteit in geheel Zuidoost- Europa. De Nederlandse krijgsmacht neemt, vakbekwaam en met gro te toewijding, met meer dan drie duizend mannen en vrouwen deel aan vredesoperaties op de Balkan en elders in de wereld. Een pro fessioneel en goed toegerust de fensieapparaat is onontbeerlijk. Daarom hecht de regering grote waarde aan het verder ontwikke len van een moderne en flexibele krijgsmacht. De NAVO blijft hoeksteen van ons veiligheidsbeleid. De eigen verantwoordelijkheid van de Eu ropese Unie zal meer inhoud krij gen door invulling te geven aan de gemeenschappelijke veilig heids- en defensie-identiteit. Als uitdrukking van onze ver bondenheid met andere landen en volkeren is Nederland vijftig jaar geleden begonnen met ont wikkelingshulp. In veel ontwik kelingslanden zijn de levensom standigheden aanzienlijk verbe- terd, vooral door toedoen van de landen zélf. De hulp heeft daar aan bijgedragen. De grote ar moede in delen van Afrika èn el ders in de wereld vereist 'een voortzetting van de internatio nale hulpinspanningen. Concentratie van de bilaterale samenwerking op een aantal lan den en sectoren, vergroot de ef fectiviteit. In internationaal overleg zet Nederland zich in voor kwaliteitsverbetering van de multilaterale'hulp, voor een sterkere positie van ontwikke lingslanden binnen het wereld handelsstelsel en voor verdere schuldverlichting van de armste landen. De Nederlandse economie is sterk en veerkrachtig en zal dat kunnen blijven wanneer wij erin slagen de belasting van het mi lieu verder terug te dringen. Pro ductieprocessen en producten moeten ecologisch verantwoord zijn. De ervaring leert dat het herstellen van milieuschade aan zienlijk meer kost dan het voor ons geen keüg. Vooral voor de in tensieve veehouderi j betekent, dit een enorme OpgaveEuropese re gelgeving maakt het des te méér noodzakelijk dat op korte ter mijn een verantwoorde rpestafzet wordt Verzekerd De bevolking stelt steeds hogere eisen aan de veiligheid van het voedsel en 'aan de wjijze waarop het wordt geproduceerd. Dat schept verplichtingen voor allen die bij productie en handel be trokken zijn. Aanscherping van normen en verbetering van dè controles zijn beide nodig. De ruimtelijke inrichting van Nederland wordt sterk bepaald door onze ligging. Van oudsher komen hier goederenstromen sa men en splitsen zich weer. Onze economische en culturele open heid en onze maatschappelijke stabiliteit maken ons land aan trekkelijk voor investeringen uit het buitenland. Nederland als ontmoetingsplaats heeft daar door een eigen kleur en dyna miek. Dit heeft veel mobiliteit van mensen en goederen tot gevolg, die in goede banen moet worden geleid. De Nederlandse overheid besteedt dan ook veel aandacht aan hoogwaardige infrastruc tuur. Zij zal dat blijven doen. De uitdaging is de mobiliteit te ver enigen met nieuwe eisen van duurzaamheid. Vooral in de ver stedelijkte gebieden zal het aan- dagend is te leren en te werken. De snelle veranderingen in onze maatschappij doen een groot be roep op het aanpassingsvermo gen van de burger. Veel mensen zijn onzeker over hun toekomst, hun veiligheid en werk, over hun .mogelijkheden om ook op latere leeftijd de nodige aandacht en verzorging te krijgen. Het ver sterken van de sociale infrastruc tuur heef t hoge prioriteit. Door te investeren in werk en bestaans zekerheid, en in zorg en veilig heid, schept de regering voor waarden voor een actieve deelna me van allen aan de samenleving. De werkgelegenheid heeft zich de laatste jaren bijzonder gunstig ontwikkeld. Daaraan is door ve len - overheid en sociale partners - bijgedragen. Grote aandacht blijft evenwel vereist voor men sen die nog geen werk hebben. Ook hun deelname aan het ar beidsproces is wenselijk, zowel om sociale als om economische redenen. Arbeid - ook vrijwilli gerswerk - is voor velen een be langrijke voorwaarde voor maat schappelijk functioneren. Vrou wen en mannen zoeken naar een betere balans tussen werk en pri- vé-leven. Meer keuzevrijheid vergroot de mogelijkheden tot economische zelfstandigheid en stelt mensen beter in staat de zorg voor naasten op zich te nemen. Het aantal zieken en arbeidson- werkdrult worden terugge bracht. Voor het bevorderen van de gezondheid draagt ieder mens ook zelf verantwoordelijkheid: een gezonde leefwijze kan veel moderne welvaartsziekten voor komen. De samenstelling van de Neder landse bevolking verandert snel. Het aandeel van etnische min derheden groeit gestaag. Integra tie van nieuwe groepen medebur gers is nodig. Scholing en het te rugdringen van de hoge werk loosheid onder etnische minder heden bevorderen de zelfstandig heid. Gezamenlijk gevoelde en gedragen waarden en normen zijn een voorwaarde voor sociale samenhang in onze maatschap pij. Wij leven met elkaar als vrije burgers, met rechten én plichten en met respect voor eikaars op vattingen. Burgers én overheid dienen alert te blijven op uitingen van racis me en discriminatie. In sommige wijken van onze grote steden sta pelen problemen zich op: voortij dig schoolverlaten, langdurige werkloosheid, criminaliteit en agressie, sociale uitsluiting. De verbetering van het leefklimaat in steden staat centraal bij het bouwen aan een sterkere sociaal- economische basis voor ons land. Probleemwijken moeten de kans krijgen uit te groeien tot gebie den waarin de bewoners goed komen van die schade. Vaak is dit niet alleen een kwestie van geld, maar ook van zorgvuldige en ver antwoorde beslissingen. Onze in zet van nu bepaalt de toekomst van generaties na ons. De ruimte in ons land is schaars. Economische expansie brengt een grotere behoefte met zich mee aan ruimte voor bedrijventerrei nen, woningbouw, infrastruc tuur en recreatiegebieden. Een welvarende samenleving stelt te vens hoge eisen aan de kwaliteit van de ruimtelijke ordening. Ste den met fraaie monumenten, om geven door cultuurlandschappen en gebieden waarin de natuur de kans krijgt zich te ontwikkelen, worden als waardevol ervaren. De wens tot het behouden van de ze verscheidenheid dwingt ertoe dat we onze steden compact in richten - zowel om in te wonen als in te werken - en dat het platte land gevarieerd is, met open ruimten en een rijke, toegankelij ke natuur. Voor de vitaliteit van het platteland zijn duurzame vormen van bedrijvigheid nodig. In de Vij fde Nota inzake de Ruim telijke Ordening zullen richting gevende keuzes worden uitge werkt. De agrarische sector staat voor ingrijpende hervormingen. De grenzen die het milieu stelt, laten deel van het openbaar vervoer verder toenemen. De aansluiting van ons land op de grote interna tionale en Europese verkeersnet- werken moet verzekerd blijven. De mainports Rotterdam en Schiphol leggen zich toe op hoog waardige kennis en innovatie om zo hun distributietaken goed te kunnen blijven vervullen. In onze samenleving neemt het belang van communicatie en van elektronische uitwisseling van informatie snel toe. Communica tie-infrastructuur moet hoog waardig, toegankelijk en be trouwbaar zijn. Door nieuwe toe passingen kan de overheid haar dienstverlening verbeteren en kan ons bedrijfsleven concurre rend blijven. Nieuwe technologieën brengen grote sociale, economische en culturele veranderingen met zich mee. Mensen moeten goed leren omgaan met computers. De rege ring stelt het onderwijs in staat hierin een sleutelrol te vervullen. Het gaat vooral om investeren in mensen. Onze samenleving kan het zich niet veroorloven be schikbaar talent onbenut te la ten. Regering, onderwijsinstel lingen, sociale partners en be drijven zijn gezamenlijk verant woordelijk voor het scheppen van een klimaat waarin het uit geschikten met een uitkering is groot. Bijzondere inspanningen zijn nodig om te voorkomen dat mensen voortijdig het arbeids proces verlaten en daarin niet meer kunnen terugkeren. In een vernieuwde, cliëntvriendelijke uitvoeringsorganisatie voor de sociale zekerheid en de arbeids voorziening staat het belang van preventie en reïntegratie voorop. Het vaststellen van het recht op een sociale uitkering blijft een publieke verantwoordelijkheid. Mensen hebben veel over voor een goede gezondheid. Ook zij die gehandicapt zijn of een chroni sche ziekte hebben, streven naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van him leven. De investeringen in de zorg zijn erop gericht de vooruitgang van wetenschap en technologie aan patiënten ten goede te laten komen. Samenwerking tussen zorgin stellingen, verzekeraars, be roepsbeoefenaren, patiëntenor ganisaties en overheid is noodza kelijk voor verdere verbeteringen in de gezondheidszorg. Geldmid delen en goede regelgeving zijn essentieel, maar niet toereikend. Het is nodig gezamenlijk te blij ven werken aan een doelmatige en flexibele zorgverlening waar in de patiënt centraal slaat. Al leen zo kunnen wachtlijsten en foto Cor Mulder/ANP kunnen werken, wonen en leven. Bescherming van vervolgden en ontheemden blijft uitgangspunt van het vreemdelingenbeleid. Voorgesteld wordt de Vreemde lingenwet te wijzigen, opdat eer der uitsluitsel kan worden gege ven over het recht om voorlopig hier te mogen blijven. Spoedige duidelijkheid is in het belang van alle betrokkenen. Een kortere tijd in de opvang en eerdere toe gang tot de arbeidsmarkt zal de positie verbeteren van hen die te recht een beroep doen op be scherming. Afgewezen asielzoe kers kunnen geen aanspraak meer maken op voorzieningen en dienen het land te verlaten. Voor een sociaal sterk land is vei ligheid van wezenlijke betekenis. Mensen moeten zich veilig kun nen voelen. Naar de beleving van te veel burgers is de veiligheid nog onvoldoende. Dit stelt hoge eisen aan de politie, waarvan wordt gevraagd dat zij effectief én integer, aanwezig én doortas tend is. De regering heeft beslo ten voor de uitoefening van poli tietaken extra middelen beschik baar te stellen. De criminaliteit verandert met de ontwikkelingen in onze samenle ving. Ook daarom zijn nieuwe methoden nodig bij de handha ving van het recht en de openbare orde. De overheid krijgt meer be voegdheden voor de bestrijding van fraude en witwassen, de op sporing van strafbare feiten en de aanpak van geweld op straat. In het regeerakkoord is een be drag - oplopend tot ruim negen miljard gulden - vrijgemaakt voor nieuw beleid ten behoeve van arbeidsparticipatie, onder wijs, zorg, armoedebestrijding, veiligheid, infrastructuur en mi lieu. In de begroting voor volgend jaar worden deze prioriteiten na der uitgewerkt en zijn bovendien aanvullende middelen opgeno men, vooral voor maatschappe lijke zorg, jeugdbeleid en onder wijs. Voor verlichting van lasten komt een bedrag van ongeveer één miljard gulden beschikbaar. Om het arbeidsaanbod te stimu leren en een verantwoorde loon ontwikkeling te ondersteunen wordt het arbeidskostenforfait verder verhoogd. De werkgele genheid wordt ook bevorderd door een verlaging van het BTW- tarief op arbeidsintensieve dien sten. Het geheel van belasting- en premiemaatregelen maakt een evenwichtige inkomensontwik keling mogelijk. Bijzondere aan dacht krijgt de inkomenspositie van vroeg-gehandicapten. Het financieringstekort komt volgend jaar naar verwachting op een half procent van het BBR Ook de schuldquote daalt sneller dan eerder werd voorzien. Een degelijk financieel-economisch beleid blijft geboden. Met de voorgestelde herziening van ons belastingstelsel per 1 ja nuari 2001 beoogt de regering de economische structuur en de werkgelegenheid te versterken en beter rekening te houden met de eisen die het milieu stelt. Zo wordt het fiscaal stelsel toege sneden op de 21e eeuw. Goed openbaar bestuur inspi reert tot actief burgerschap. Het stimuleert de betrokkenheid bij de publieke zaak. Wederkerig heid en vertrouwen versterken het fundament van een rechts staat die ook in de volgende eeuw weerbaar zal zijn De grondslagen van onze demo cratie vragen voortdurend om onderhoud. De teruglopende op komst bij verkiezingen baart zor gen. Nieuwe mogelijkheden die de techniek ons biedtworden on derzocht, maar deze zullen de persoonlijke inzet van mensen nooit kunnen vervangen. De re gering blijft streven naar de tot standkoming van een wettelijk geregeld correctief referendum. Heldere wetgeving en wijze te rughoudendheid bij regulering zijn belangrijke voorwaarden voor een goed functionerende markt in een samenleving die steeds kritischer en ingewikkel der wordt. De kwaliteit van de rechtsstaat stelt hoge eisen aan de overheid en de rechterlijke macht. De snel veranderende maat schappij vergt dat wij ons allen voortdurend aanpassen aan nieuwe eisen en omstandighe den. De overheid moet algemene regels stellen, de veiligheid ga randeren en bescherming bieden waar nodig. Zij moet zelf normen en waarden hanteren en moet ook anderen daarop kunnen aanspre ken. D e overheid is van en voor de samenleving en staat borg voor de rechtsstaat. De bereikbaarheid en aanspreek baarheid van de overheid worden met een één-loket-benadering verbeterd. Zo kan de burger ook beter de weg worden gewezen in het woud van instanties en rege lingen. Het gebruik van moge lijkheden die de moderne infor matie- en communicatietechno logie ons biedt, dient dat doel. De overheid moet duidelijk ma ken wat zij doet, waarom en hoe. Dit vereist goed samenspel en vertrouwen tussen de politiek verantwoordelijken en hun amb telijk apparaat. Transparantie en verantwoording zijn daarvoor onmisbaar. In het functioneren van de rijksdienst staan integri teit en vertrouwen in verant woordelijkheid centraal. Ook binnen het verband van het Koninkrijk verdient de kwaliteit van het publiek domein bijzon dere aandacht. De Nederlands- Antilliaanse regering staat voor de opgave het hoofd te bieden aan ernstige financieel-economische en maatschappelijke problemen. Op Aruba zijn goede resultaten geboekt met het op orde brengen van de openbare financiën. Daar ligt het accent nu op de verbete ring van de kwaliteit van het openbaar bestuur. In Konink- rijksverband vindt overlegplaats over voorstellen om de samen werkingsrelatie te moderniseren Leden van de Staten-Generaal, Aan het einde van deze eeuw kan een balans worden opgemaakt. In Nederland is veel goeds tot stand gebracht. Velen hebben daaraan bijgedragen. In het besef van onze kracht en met open oog voor onze zwaktes geeft dat ver trouwen voor de toekomst. Ook in de nieuwe eeuw zal het nodig zijn gezamenlijk te investeren in de kwaliteit van onze samenle ving en in internationale samen werking. De regering blijft zich onverminderd inspannen voor een sterke economie en een vitale samenleving. Zij wil dat doen sa men met u, met de andere overhe den en met alle burgers. Van harte spreek ik de wens uit dat u uw verantwoordelijke ta ken met toewijding en grote inzet zult vervullen, in het vertrouwen dat velen met mij u wijsheid toe wensen en om zegen voor u bid den.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 12