fs
Mm
Staten laken strijd gemeenten
rp NIEUW EN GEBRUIKT
Plastic buskaart slaat aan
Haven Axelse Vlakte op diepte
Filmfestival heeft
volgend jaar twee
ton extra nodig
<§b
13
Kans op subsidie voor Zeeuwse monumenten
tmmmmmmmmm
Werkloosheid Zeeland
bij laagste van Europa
EXDMUS
EL
zeeuwse almanak
Ongehoord
Straatgevecht rond kantoor waterschap irriteert provinciale fracties
aak Oreel nog
iet aangekaart
ZEEUWS-VLAANDEREN
zaterdag 18 september 1999
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Vier monumen
ten in Zeeland staan op het
lijstje van staatssecretaris R.
van der Ploeg van Cultuur,
waarvoor landelijk 100 mil
joen gulden extra beschikbaar
komt. Het lijstje van Van der
Ploeg bevat 109, in zijn woor
den, 'monumentale kanjers'.
De Zeeuwse 'kanjers' zijn de
kademuren in Goes, de rooms-
katholieke kerk in Zuiddorpe,
de Keldermanspoort in Hulst
en de Middelburgse dokbrug.
Die monumenten zijn, net als
de andere 105 in Nederland,
dringend aan restauratie toe,
terwijl Monumentenzorg al
geld tekort kwam. Het extra-
tje van Van der Ploeg moet iets
van die achterstand inlopen.
De kanshebbers in Zeeland
weten zich beconcurreerd door
de vestingwerken van Den
Bosch, kaden in Schoonhoven,
een voormalige strokartonfa
briek in Scheemda en de Beurs
van Berlage in Amsterdam. De
lijst bevat ook kloosters, land
huizen en scheepswerven.
Om versnippering van de hon
derd miljoen gulden te voorko
men, wil staatssecretaris Van
der Ploeg vooral grote projec
ten honoreren; monumenten
die een subsidie vergen van
meer dan drie miljoen gulden.
Er zijn uitzonderingen moge
lijk, als de bouwkundige staat
van een gebouw erg slecht is en
er een goede bestemming voor
is. De noodzakelijke subsidie
mag dan tussen de één en drie
miljoen gulden liggen.
Eigenaren van monumenten
kunnen waarschijnlijk pas in
de zomer van 2000 aanvragen
indienen.
door Ernst Jan Rozendaal
VLISSINGEN - Om het festival
Film by the sea te kunnen voort
zetten, is volgend jaar een flinke
financiële injectie nodig. Pro
grammeur Leo Hannewijk van
Film by the sea adviseert zijn
bestuur de begroting van
350.000 gulden met twee ton te
verhogen. „Er moet rekening
worden gehouden met groei van
het festival en het lijkt me zinnig
de organisatie te professionali
seren."
Voor de eerste editie van het fes
tival, dat zondag eindigt, is een
zware wissel getrokken op vrij
willigers. Hannewijk zelf is het
beste voorbeeld. Naast zijn
baan als programmeur van
filmtheater Lantaarn/Het ven
ster in Rotterdam, heeft hij
maanden achtereen zijn avon
den en vrije dagen besteed aan
Film by the sea. „Ik zal dat niet
nog een keer doen."
Om een aantal problemen die
zich deze week hebben voorge
daan te voorkomen, is in de
voorbereiding wat meer tijd en
aandacht nodig, meent Hanne
wijk. Dat betekent dat de kwali
teit van de organisatie omhoog
moet. „Het is niet goed als alles
op vrijwillige basis gebeurt. De
organisatie moet geprofessio
naliseerd worden. De conse
quentie is dat je dan meer geld
kwijt bent."
Het ligt bovendien voor de hand
dat het festival groeit. Hanne
wijk: „Misschien komen er vol
gend jaar ook journalisten uit
het buitenland en dertig gasten
in plaats van twintig. Die men
sen moeten eten en ergens wor
den ondergebracht. Daar moet
je wel het budget voorhebben."
Al met al schat hij dat volgend
jaar 200.000 gulden extra nodig
is. Hij gaat ervan uit dat de be
groting van Film by the sea
daarna jaarlijks met één ton
groeit. „Dan zit je over een jaar
of vijf op dik negen ton. Als je
kijkt naar de budgetten van an
dere filmfestivals, is die drieën
halve ton die wij hebben echt
peanuts. Het is verbazingwek
kend wat we ervoor hebben
kunnen doen."
Volgens Hannewijk hoeft het
benodigde geld geen bedreiging
te zijn voor het voortbestaan
van Film by the sea.We hebben
maar een half jaar de tijd gehad
om sponsors te werven. Voor het
slotfeest van zaterdag hebben
we nu al potentiële sponsors
voor volgend jaar uitgenodigd.
Als die het festival zien zitten en
de subsidies worden iets ver
hoogd, zit je al snel aan twee ton.
Ik heb de burgemeester van de
week horen zeggen dat Vlissin-
gen erg blij is met de exposure
die de stad krijgt door dit festi
val. Vlissingen betaalt nu
50.000 gulden. Waar praten we
dan over?"
Sollicitatie
In oktober gaat het bestuur van
Film by the sea de eerste afleve
ring evalueren. Dan is het zinnig
deze overwegingen mee te ne
men, aldus Hannewijk. Hij ont
kent dat zijn pleidooi voor pro
fessionalisering een sollicitatie
is. „Of ik directeur word van een
filmfestival in Zeeland is mo
menteel niet aan de orde. Ik zou
het best willen overwegen, maar
het zou een moeilijke keus wor
den. In Rotterdam ben ik met
een schaalvergroting van de art-
cinema bezig. Dat is ook erg in
teressant. Ik kan ook op andere
manieren bij de organisatie
worden betrokken."
(Advertentie)
HET BETOVERDE PLEIN
Abdijplein/Zeeuws Museum
Elke zondag 11.30 uur
RONDLEIDING Nico Out
Aanmelden: Informatiekiosk
Info: (0118) 62 66 55
BRUSSEL - Zeeland heeft één
van de laagste werkloosheids
cijfers van de Europese Unie. In
april 1998 bedroeg de werkloos
heid 3,4 procent.
Het gemiddelde in de EU lag
toen op 10,1 procent. Dat blijkt
uit cijfers van Eurostat. het sta
tistisch bureau van de Europese
Unie. Het bureau beschikt niet
over vergelijkingsmateriaal dat
recenter is dan de cijfers van an
derhalf jaar geleden.
De provincies Utrecht en
Noord-Brabant doen het nog
beter dan Zeeland. Utrecht
komt met een werkloosheid van
3,1 procent op de vijfde plaats,
na Centro in Portugal (2,1 pro
cent), Aaland in Finland (2,6),
Luxemburg (2,8) enNoord-Oost
Schotland (2,9). Noord-Bra
bant zit daar weer vlak achter
met 3,3 procent.
Spanje
De regio's met de hoogste werk
loosheid zijn te vinden in Spanje
en Italië. De meeste werklozen
telt het Spaanse Andalusië: 29,9
procent.
Ook de werkloosheid onder jon
geren (EU-gemiddelde 19,4
procent) is het hoogst in Spaan
se en Italiaanse regio's. In negen
Nederlandse regio's is het aan
tal werkloze jongeren lager dan
10 procent.
De werkloosheid onder wou
wen varieert van 2,5 procent in
het Portugese Centro tot 40,3
procent in het Spaanse Ex-
tremadura. ANP
Advertentie
^*Kvar
Septembermaand - Orgelmaand
muziek
Centrum Hammond, Domus, Orla,
vanGem. Technics etc.
Roosendaal
18 en 19 september
V.A. 12.00 TOT 17.00
Muziekcentrum van Gorp
Kade S7 Roosendaal (west)
0165-545824
In ons land wordt veel goeds
gedaan voor mensen met een
lichamelijke handicap, of -
zoals dat tegenwoordig wat
milder wordt genoemd - een
functiebeperking.
Zo iverd er vorige week spe
ciaal voor hen een informa
tiebijeenkomst gehouden.
„Is er iemand die slechtho
rend of doof is in de zaal?",
vroeg de coördinator aan het
begin. „We hebbeti namelijk
een doventolk ingehuurd."
Het bleef stil, dus herhaalde
de coördinator haar vraag.
Andermaal geen reactie. De
doventolk vertrok onver
richter zake. Maar had ze
niet toch nog één klein klusje
moeten doen
Boekhandel De Ruiter
Paul Krugerstraar 55
Vlissingen
VerhuistI
vandaag de laatste
dag geopend
voor het afhalen
van studieboeken
van 20 t/m 24 september
elke dag geopend
van 16.00 - 18.00 uur
Heropening
op maandag 27 september
13.00 uur als Boekhandel
De Ruiter Fanoy
in 't Spui, ingang
Oude Markt, Vlissingen
nieuw telefoonnummer:
0118-422170!
(Advertentie)
KANTOOR INTERIEUR
DRUKKERIJ VAN VELZEN
KRAB3ENDIJKE
uitgevoerd door:
Kapelle-Tel. 0113-344151
De Axelse Vlakte is er klaar voor: geïnteresseerde bedrijven kunnen zich er direct vestigen. foto Aero Lin Photo
door Maurits Sep
WESTDORPE - De schepen
kunnen naar de Axelse Vlakte
komen. Het havenschap Zee
land Seaports heeft het bag-
gerwerk en de kades klaar. Te
gen de zomer van volgend jaar
zal de ontsluiting van het ge
bied rond zijn.
Het baggerwerk heeft een half
jaar geduurd. In februari be
gon het baggerbedrijf Boskalis
met het uitgraven van de in-
steekhaven. Die biedt toegang
tot, in eerste instantie, dertig
hectare industriegebied. De
lengte van de kade is 22 5 meter.
De aanleg van de insteekhaven
kost rond de 27,5 miljoen gul
den. Zeeland Seaports wacht
nog op de eerste klant die zich
op de Axelse Vlakte wil vesti
gen. Geïnteresseerden zouden
er onmiddellijk terecht kun
nen, al zijn de wegen nog niet
klaar. „We zijn bezig met de
ontsluiting. Ik denk dat we nog
een klein jaar nodig hebben om
die te voltooien", zegt A Krui-
sifikx, hoofd van de afdeling
civieltechnische zaken bij het
havenschap.
Voorzitter D. J. P. Bruinooge
van het havenschap is met en
kele kandidaat-kopers in ge
sprek, zegt hij. Als één van hen
besluit zich inderdaad op de
Axelse Vlakte te vestigen, zal
het havenschap meer haast
maken met de aanleg van we
gen. Kruisifikx: „We proberen
maatwerk te leveren, dus pre
cies te voorzien in wat de be
drijven willen hebben. De één
heeft wel behoefte aan een
spoorverbinding, de ander
niet. Daar houden we rekening
mee."
door Maurits Sep
JIIDDELBURG - In de Stich-
Economische Promotie en
Acquisitie Zeeland (SEPAZ)
tollen strenge afspraken wor
den gemaakt om onderlinge
OTCurrentie tussen gemeenten
voorkomen. Gedeputeerde
J. P. Bruinooge (PvdA, econo-
nie) zegde dat Provinciale Sta-
en vrijdag toe. Diverse fracties
eiden zich groen en geel te heb-
geërgerd aan het geruzie
ossen Middelburg en Goes over
en nieuw kantoor voor het Wa-
erschap Zeeuwse Eilanden,
rovinciale Staten werd vrijdag
evraagd in te stemmen met
eelname aan de stichting en
aar twee ton voor uit te trek-
Enkele fracties vroegen
ich af of dat weggegooid geld
as, nu is gebleken dat gemeen-
n er niet voor terugdeinzen el-
aar te beconcurreren bij het
innenhalen van al in Zeeland
'estigde instellingen. De Sta
in gingen wel akkoord met
eelname. Naast de provincie
appen vrijwel alle Zeeuwse
emeenten in de SEPAZ.
Eksterogen
Wat moet dat worden als het
jat om bedrijven die van bui-
maf komen?", .vroeg M. Wiers-
la (GroenLinks/Delta Anders)
ich af. „Gemeenten gaan op el-
lars tenen staan, en niet per
igeluk, nee, ze zoeken eikaars
isterogen op. Dat plaatst de te
aken afspraken over geza
menlijke acquisitie in een heel
ander daglicht. Dit initiatief
lijkt nu al tot mislukken ge
doemd." Ook R. E. C. J. Mors-
sink (WD) maakt zich zorgen
over de gevolgen van de contro
verse voor het gezamenlijk lok
ken van bedrijven. M. A Stoffels
van de Partij voor Zeeland zag
nog wel een kans op succes, mits
de provincie de gemeenten
strakker in de hand houdt.
Bruinooge zegde dat toe. „Het is
niet gemakkelijk alle schapen in
dezelfde wei te krijgen. On
danks dit incident moeten we
doorgaan met de oprichting van
de SEPAZ. Wel zullen we be
hoorlijk strenge afspraken gaan
maken om herhalingen te voor
komen. Het welslagen staat of
valt met het vertrouwen in el
kaar." C. Stuurwold (CDA)
hoopte juist dat het gezamenlij
ke optreden van provincie en
gemeenten ervoor zorgt dat on
derlinge gekissebis voortaan in
de kiem wordt gesmoord.
Twijfel
Of Middelburg zal meedoen aan
de provinciebrede promotie en
acquisitie staat nog niet vast. De
gemeenteraad moet daarover
nog een besluit nemen. Binnen
het gemeentebestuur bestaat
twijfel over het nut van die ge
zamenlijke aanpak voor Mid
delburg.
Met Vlissingen zijn al afspraken
gemaakt over de verdeling van
kantoren (in Middelburg), be
drijven (in Vlissingen) en groot
schalige detailhandel (in De
Mortiere op de grens van beide
steden).
Overigens kunnen de plannen
van Middelburg en het water
schap rekenen op een uiterst
kritische behandeling door het
provinciebestuur, zei Bruinooge
gisteren. „Wij moeten dat be
stemmingsplan nog goedkeuren
en de financieel-economische
haalbaarheid toetsen. Boven
dien bezit de provincie grond
langs het Kanaal door Walche
ren. De gemeente heeft die no
dig voor haar plannen. De on
derhandelen zijn nog gaande."
EN HAAG - Minister Korthals
in Justitie is er afgelopen week
een Europese top in Finland
et in geslaagd zijn Franse col-
ga te spreken over de ver-
oegde vrijlating van de in
ankrijk gevangen Oost-Sou-
rger Kees Oreel.
'eel zit in Frankrijk een cel-
af van tien jaar uit wegens
is er licha-
slecht aan
kan hem ver
als de minister
daartoe besluit,
wilde bij zijn collega
enige spoed aandringen,
kon de top niet bijwonen
hij vanwege een gal-
acuut in een zie-
moest worden opgeno-
Hij is over twee weken wel
een topberaad in Luxem-
Advertentie
openbaar vervoer beproefd. Dat betekent
volgens Bouma niet dat andere vervoerson
dernemingen bezig zijn het wiel opnieuw
uit te vinden. „We hebben onderling een
goede communicatie en ervaringen worden
volop uitgewisseld. Het is nu eenmaal zo dat
een systeem dat in het ene gebied goed
werkt, ergens anders niet zo bruikbaar is.
Wij zijn heel tevreden over de manier waar
op we in Zeeland de Chipper en de Chipknip
gebruiken. Maar voor bussen in de grote
stad, voor trams en voor de metro, waar gro
te aantallen passagiers vaak maar korte af
standen reizen, gaat het veel te traag."
Daarom wordt gekeken naar een systeem
waarbij een chipkaart niet in een gleuf hoeft
te worden gestoken, maar langs een appa
raat kan worden gezwaaid dat op die ma
nier kan communiceren met de chip. Wan
neer dat bij het in- én uitstappen gebeurt,
kan worden uitgerekend welk bedrag de
passagier verschuldigd is. Bouma: „Dan
hoeven we niet langer meer met zones te
werken, zoals we nu doen met de strippen
kaart en met de betaling door middel van de
Chipper en de Chipknip." Andere proeven
hebben de bedoeling na te gaan of het moge
lijk is regelmatige reizigers achteraf, bij
voorbeeld eens per maand, de rekening van
hun ritten met het openbaar vervoer te pre
senteren.
Hoesje
Ook in Zeeland wordt nagedacht over proe
ven met dergelijke systemen. De gedachten
gaan uit naar een van een chip voorzien
hoesje waarin de gewone chipkaart van de
bank kan worden opgeborgen. Deze extra
chip moet het mogelijk maken de passagier
bij het in- en uitstappen snel te registreren
en achteraf te laten betalen. NS Reizigers en
taxionderneming Citax in Goes hebben er
ook oren naar om aan deze verdere benut
ting van de chiptechnologie mee te werken.
Voor Connexxion en NS Reizigers hangt
veel af van de vraag of er geld beschikbaar
komt voor de chiphoesjes en de bijbehoren
de afleesapparatuur.
door Ben Jansen
VLISSINGEN - De chipkaart is hard op
weg hét betaalmiddel te worden in het
openbaar vervoer. Ruim een op de drie
Zeeuwse klanten van Connexxion die vroe
ger de bus met de strippenkaart betaalden,
gebruikt nu de Chipper of de Chipknip.
Een nieuwe proef met elektronisch betalen
is in voorbereiding. Mogelijk doen ook NS
Reizigers op de Zeeuwse lijn en taxionder
neming Citax eraan mee.
Commercieel manager H. Bouma van bus
onderneming Connexxion in Zeeland is en
thousiast over de toepassing van de chip in
het openbaar vervoer. Niet alleen omdat het
een makkelijk betaalmiddel is, maar ook
omdat de chiptechnologie een belangrijk
voordeel boven de strippenkaart heeft. De
opbrengst van een met de chip betaalde bus-
rit gaat regelrecht naar de busmaatschappij
die de rit uitvoert. Een strippenkaart kan in
Groningen worden gekocht en in Zeeland
gebruikt. Een ingewikkeld verrekensys
teem op basis van enquêtes onder buspassa
giers verdeelt de landelijke opbrengst van
de strippenkaartverkoop. Bouma: „Daar
zouden we mooi van af zijn als iedereen een
chipkaart zou gebruiken."
In Zeeland is door experimenten met de
Zeelandkaart en diens voorloper veel erva
ring opgedaan met elektronische betaalsys
temen. Ook elders in het land worden toe
passingen van de chiptechnologie in het
Eén op de drie Zeeuwse buspassagiers gebruikt de chipkaart al om de rit te betalen.
foto Willem Mieras