fs Mm Staten laken strijd gemeenten rp NIEUW EN GEBRUIKT Plastic buskaart slaat aan Haven Axelse Vlakte op diepte Filmfestival heeft volgend jaar twee ton extra nodig <§b 13 Kans op subsidie voor Zeeuwse monumenten tmmmmmmmmm Werkloosheid Zeeland bij laagste van Europa EXDMUS EL zeeuwse almanak Ongehoord Straatgevecht rond kantoor waterschap irriteert provinciale fracties aak Oreel nog iet aangekaart ZEEUWS-VLAANDEREN zaterdag 18 september 1999 door Harmen van der Werf DEN HAAG - Vier monumen ten in Zeeland staan op het lijstje van staatssecretaris R. van der Ploeg van Cultuur, waarvoor landelijk 100 mil joen gulden extra beschikbaar komt. Het lijstje van Van der Ploeg bevat 109, in zijn woor den, 'monumentale kanjers'. De Zeeuwse 'kanjers' zijn de kademuren in Goes, de rooms- katholieke kerk in Zuiddorpe, de Keldermanspoort in Hulst en de Middelburgse dokbrug. Die monumenten zijn, net als de andere 105 in Nederland, dringend aan restauratie toe, terwijl Monumentenzorg al geld tekort kwam. Het extra- tje van Van der Ploeg moet iets van die achterstand inlopen. De kanshebbers in Zeeland weten zich beconcurreerd door de vestingwerken van Den Bosch, kaden in Schoonhoven, een voormalige strokartonfa briek in Scheemda en de Beurs van Berlage in Amsterdam. De lijst bevat ook kloosters, land huizen en scheepswerven. Om versnippering van de hon derd miljoen gulden te voorko men, wil staatssecretaris Van der Ploeg vooral grote projec ten honoreren; monumenten die een subsidie vergen van meer dan drie miljoen gulden. Er zijn uitzonderingen moge lijk, als de bouwkundige staat van een gebouw erg slecht is en er een goede bestemming voor is. De noodzakelijke subsidie mag dan tussen de één en drie miljoen gulden liggen. Eigenaren van monumenten kunnen waarschijnlijk pas in de zomer van 2000 aanvragen indienen. door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Om het festival Film by the sea te kunnen voort zetten, is volgend jaar een flinke financiële injectie nodig. Pro grammeur Leo Hannewijk van Film by the sea adviseert zijn bestuur de begroting van 350.000 gulden met twee ton te verhogen. „Er moet rekening worden gehouden met groei van het festival en het lijkt me zinnig de organisatie te professionali seren." Voor de eerste editie van het fes tival, dat zondag eindigt, is een zware wissel getrokken op vrij willigers. Hannewijk zelf is het beste voorbeeld. Naast zijn baan als programmeur van filmtheater Lantaarn/Het ven ster in Rotterdam, heeft hij maanden achtereen zijn avon den en vrije dagen besteed aan Film by the sea. „Ik zal dat niet nog een keer doen." Om een aantal problemen die zich deze week hebben voorge daan te voorkomen, is in de voorbereiding wat meer tijd en aandacht nodig, meent Hanne wijk. Dat betekent dat de kwali teit van de organisatie omhoog moet. „Het is niet goed als alles op vrijwillige basis gebeurt. De organisatie moet geprofessio naliseerd worden. De conse quentie is dat je dan meer geld kwijt bent." Het ligt bovendien voor de hand dat het festival groeit. Hanne wijk: „Misschien komen er vol gend jaar ook journalisten uit het buitenland en dertig gasten in plaats van twintig. Die men sen moeten eten en ergens wor den ondergebracht. Daar moet je wel het budget voorhebben." Al met al schat hij dat volgend jaar 200.000 gulden extra nodig is. Hij gaat ervan uit dat de be groting van Film by the sea daarna jaarlijks met één ton groeit. „Dan zit je over een jaar of vijf op dik negen ton. Als je kijkt naar de budgetten van an dere filmfestivals, is die drieën halve ton die wij hebben echt peanuts. Het is verbazingwek kend wat we ervoor hebben kunnen doen." Volgens Hannewijk hoeft het benodigde geld geen bedreiging te zijn voor het voortbestaan van Film by the sea.We hebben maar een half jaar de tijd gehad om sponsors te werven. Voor het slotfeest van zaterdag hebben we nu al potentiële sponsors voor volgend jaar uitgenodigd. Als die het festival zien zitten en de subsidies worden iets ver hoogd, zit je al snel aan twee ton. Ik heb de burgemeester van de week horen zeggen dat Vlissin- gen erg blij is met de exposure die de stad krijgt door dit festi val. Vlissingen betaalt nu 50.000 gulden. Waar praten we dan over?" Sollicitatie In oktober gaat het bestuur van Film by the sea de eerste afleve ring evalueren. Dan is het zinnig deze overwegingen mee te ne men, aldus Hannewijk. Hij ont kent dat zijn pleidooi voor pro fessionalisering een sollicitatie is. „Of ik directeur word van een filmfestival in Zeeland is mo menteel niet aan de orde. Ik zou het best willen overwegen, maar het zou een moeilijke keus wor den. In Rotterdam ben ik met een schaalvergroting van de art- cinema bezig. Dat is ook erg in teressant. Ik kan ook op andere manieren bij de organisatie worden betrokken." (Advertentie) HET BETOVERDE PLEIN Abdijplein/Zeeuws Museum Elke zondag 11.30 uur RONDLEIDING Nico Out Aanmelden: Informatiekiosk Info: (0118) 62 66 55 BRUSSEL - Zeeland heeft één van de laagste werkloosheids cijfers van de Europese Unie. In april 1998 bedroeg de werkloos heid 3,4 procent. Het gemiddelde in de EU lag toen op 10,1 procent. Dat blijkt uit cijfers van Eurostat. het sta tistisch bureau van de Europese Unie. Het bureau beschikt niet over vergelijkingsmateriaal dat recenter is dan de cijfers van an derhalf jaar geleden. De provincies Utrecht en Noord-Brabant doen het nog beter dan Zeeland. Utrecht komt met een werkloosheid van 3,1 procent op de vijfde plaats, na Centro in Portugal (2,1 pro cent), Aaland in Finland (2,6), Luxemburg (2,8) enNoord-Oost Schotland (2,9). Noord-Bra bant zit daar weer vlak achter met 3,3 procent. Spanje De regio's met de hoogste werk loosheid zijn te vinden in Spanje en Italië. De meeste werklozen telt het Spaanse Andalusië: 29,9 procent. Ook de werkloosheid onder jon geren (EU-gemiddelde 19,4 procent) is het hoogst in Spaan se en Italiaanse regio's. In negen Nederlandse regio's is het aan tal werkloze jongeren lager dan 10 procent. De werkloosheid onder wou wen varieert van 2,5 procent in het Portugese Centro tot 40,3 procent in het Spaanse Ex- tremadura. ANP Advertentie ^*Kvar Septembermaand - Orgelmaand muziek Centrum Hammond, Domus, Orla, vanGem. Technics etc. Roosendaal 18 en 19 september V.A. 12.00 TOT 17.00 Muziekcentrum van Gorp Kade S7 Roosendaal (west) 0165-545824 In ons land wordt veel goeds gedaan voor mensen met een lichamelijke handicap, of - zoals dat tegenwoordig wat milder wordt genoemd - een functiebeperking. Zo iverd er vorige week spe ciaal voor hen een informa tiebijeenkomst gehouden. „Is er iemand die slechtho rend of doof is in de zaal?", vroeg de coördinator aan het begin. „We hebbeti namelijk een doventolk ingehuurd." Het bleef stil, dus herhaalde de coördinator haar vraag. Andermaal geen reactie. De doventolk vertrok onver richter zake. Maar had ze niet toch nog één klein klusje moeten doen Boekhandel De Ruiter Paul Krugerstraar 55 Vlissingen VerhuistI vandaag de laatste dag geopend voor het afhalen van studieboeken van 20 t/m 24 september elke dag geopend van 16.00 - 18.00 uur Heropening op maandag 27 september 13.00 uur als Boekhandel De Ruiter Fanoy in 't Spui, ingang Oude Markt, Vlissingen nieuw telefoonnummer: 0118-422170! (Advertentie) KANTOOR INTERIEUR DRUKKERIJ VAN VELZEN KRAB3ENDIJKE uitgevoerd door: Kapelle-Tel. 0113-344151 De Axelse Vlakte is er klaar voor: geïnteresseerde bedrijven kunnen zich er direct vestigen. foto Aero Lin Photo door Maurits Sep WESTDORPE - De schepen kunnen naar de Axelse Vlakte komen. Het havenschap Zee land Seaports heeft het bag- gerwerk en de kades klaar. Te gen de zomer van volgend jaar zal de ontsluiting van het ge bied rond zijn. Het baggerwerk heeft een half jaar geduurd. In februari be gon het baggerbedrijf Boskalis met het uitgraven van de in- steekhaven. Die biedt toegang tot, in eerste instantie, dertig hectare industriegebied. De lengte van de kade is 22 5 meter. De aanleg van de insteekhaven kost rond de 27,5 miljoen gul den. Zeeland Seaports wacht nog op de eerste klant die zich op de Axelse Vlakte wil vesti gen. Geïnteresseerden zouden er onmiddellijk terecht kun nen, al zijn de wegen nog niet klaar. „We zijn bezig met de ontsluiting. Ik denk dat we nog een klein jaar nodig hebben om die te voltooien", zegt A Krui- sifikx, hoofd van de afdeling civieltechnische zaken bij het havenschap. Voorzitter D. J. P. Bruinooge van het havenschap is met en kele kandidaat-kopers in ge sprek, zegt hij. Als één van hen besluit zich inderdaad op de Axelse Vlakte te vestigen, zal het havenschap meer haast maken met de aanleg van we gen. Kruisifikx: „We proberen maatwerk te leveren, dus pre cies te voorzien in wat de be drijven willen hebben. De één heeft wel behoefte aan een spoorverbinding, de ander niet. Daar houden we rekening mee." door Maurits Sep JIIDDELBURG - In de Stich- Economische Promotie en Acquisitie Zeeland (SEPAZ) tollen strenge afspraken wor den gemaakt om onderlinge OTCurrentie tussen gemeenten voorkomen. Gedeputeerde J. P. Bruinooge (PvdA, econo- nie) zegde dat Provinciale Sta- en vrijdag toe. Diverse fracties eiden zich groen en geel te heb- geërgerd aan het geruzie ossen Middelburg en Goes over en nieuw kantoor voor het Wa- erschap Zeeuwse Eilanden, rovinciale Staten werd vrijdag evraagd in te stemmen met eelname aan de stichting en aar twee ton voor uit te trek- Enkele fracties vroegen ich af of dat weggegooid geld as, nu is gebleken dat gemeen- n er niet voor terugdeinzen el- aar te beconcurreren bij het innenhalen van al in Zeeland 'estigde instellingen. De Sta in gingen wel akkoord met eelname. Naast de provincie appen vrijwel alle Zeeuwse emeenten in de SEPAZ. Eksterogen Wat moet dat worden als het jat om bedrijven die van bui- maf komen?", .vroeg M. Wiers- la (GroenLinks/Delta Anders) ich af. „Gemeenten gaan op el- lars tenen staan, en niet per igeluk, nee, ze zoeken eikaars isterogen op. Dat plaatst de te aken afspraken over geza menlijke acquisitie in een heel ander daglicht. Dit initiatief lijkt nu al tot mislukken ge doemd." Ook R. E. C. J. Mors- sink (WD) maakt zich zorgen over de gevolgen van de contro verse voor het gezamenlijk lok ken van bedrijven. M. A Stoffels van de Partij voor Zeeland zag nog wel een kans op succes, mits de provincie de gemeenten strakker in de hand houdt. Bruinooge zegde dat toe. „Het is niet gemakkelijk alle schapen in dezelfde wei te krijgen. On danks dit incident moeten we doorgaan met de oprichting van de SEPAZ. Wel zullen we be hoorlijk strenge afspraken gaan maken om herhalingen te voor komen. Het welslagen staat of valt met het vertrouwen in el kaar." C. Stuurwold (CDA) hoopte juist dat het gezamenlij ke optreden van provincie en gemeenten ervoor zorgt dat on derlinge gekissebis voortaan in de kiem wordt gesmoord. Twijfel Of Middelburg zal meedoen aan de provinciebrede promotie en acquisitie staat nog niet vast. De gemeenteraad moet daarover nog een besluit nemen. Binnen het gemeentebestuur bestaat twijfel over het nut van die ge zamenlijke aanpak voor Mid delburg. Met Vlissingen zijn al afspraken gemaakt over de verdeling van kantoren (in Middelburg), be drijven (in Vlissingen) en groot schalige detailhandel (in De Mortiere op de grens van beide steden). Overigens kunnen de plannen van Middelburg en het water schap rekenen op een uiterst kritische behandeling door het provinciebestuur, zei Bruinooge gisteren. „Wij moeten dat be stemmingsplan nog goedkeuren en de financieel-economische haalbaarheid toetsen. Boven dien bezit de provincie grond langs het Kanaal door Walche ren. De gemeente heeft die no dig voor haar plannen. De on derhandelen zijn nog gaande." EN HAAG - Minister Korthals in Justitie is er afgelopen week een Europese top in Finland et in geslaagd zijn Franse col- ga te spreken over de ver- oegde vrijlating van de in ankrijk gevangen Oost-Sou- rger Kees Oreel. 'eel zit in Frankrijk een cel- af van tien jaar uit wegens is er licha- slecht aan kan hem ver als de minister daartoe besluit, wilde bij zijn collega enige spoed aandringen, kon de top niet bijwonen hij vanwege een gal- acuut in een zie- moest worden opgeno- Hij is over twee weken wel een topberaad in Luxem- Advertentie openbaar vervoer beproefd. Dat betekent volgens Bouma niet dat andere vervoerson dernemingen bezig zijn het wiel opnieuw uit te vinden. „We hebben onderling een goede communicatie en ervaringen worden volop uitgewisseld. Het is nu eenmaal zo dat een systeem dat in het ene gebied goed werkt, ergens anders niet zo bruikbaar is. Wij zijn heel tevreden over de manier waar op we in Zeeland de Chipper en de Chipknip gebruiken. Maar voor bussen in de grote stad, voor trams en voor de metro, waar gro te aantallen passagiers vaak maar korte af standen reizen, gaat het veel te traag." Daarom wordt gekeken naar een systeem waarbij een chipkaart niet in een gleuf hoeft te worden gestoken, maar langs een appa raat kan worden gezwaaid dat op die ma nier kan communiceren met de chip. Wan neer dat bij het in- én uitstappen gebeurt, kan worden uitgerekend welk bedrag de passagier verschuldigd is. Bouma: „Dan hoeven we niet langer meer met zones te werken, zoals we nu doen met de strippen kaart en met de betaling door middel van de Chipper en de Chipknip." Andere proeven hebben de bedoeling na te gaan of het moge lijk is regelmatige reizigers achteraf, bij voorbeeld eens per maand, de rekening van hun ritten met het openbaar vervoer te pre senteren. Hoesje Ook in Zeeland wordt nagedacht over proe ven met dergelijke systemen. De gedachten gaan uit naar een van een chip voorzien hoesje waarin de gewone chipkaart van de bank kan worden opgeborgen. Deze extra chip moet het mogelijk maken de passagier bij het in- en uitstappen snel te registreren en achteraf te laten betalen. NS Reizigers en taxionderneming Citax in Goes hebben er ook oren naar om aan deze verdere benut ting van de chiptechnologie mee te werken. Voor Connexxion en NS Reizigers hangt veel af van de vraag of er geld beschikbaar komt voor de chiphoesjes en de bijbehoren de afleesapparatuur. door Ben Jansen VLISSINGEN - De chipkaart is hard op weg hét betaalmiddel te worden in het openbaar vervoer. Ruim een op de drie Zeeuwse klanten van Connexxion die vroe ger de bus met de strippenkaart betaalden, gebruikt nu de Chipper of de Chipknip. Een nieuwe proef met elektronisch betalen is in voorbereiding. Mogelijk doen ook NS Reizigers op de Zeeuwse lijn en taxionder neming Citax eraan mee. Commercieel manager H. Bouma van bus onderneming Connexxion in Zeeland is en thousiast over de toepassing van de chip in het openbaar vervoer. Niet alleen omdat het een makkelijk betaalmiddel is, maar ook omdat de chiptechnologie een belangrijk voordeel boven de strippenkaart heeft. De opbrengst van een met de chip betaalde bus- rit gaat regelrecht naar de busmaatschappij die de rit uitvoert. Een strippenkaart kan in Groningen worden gekocht en in Zeeland gebruikt. Een ingewikkeld verrekensys teem op basis van enquêtes onder buspassa giers verdeelt de landelijke opbrengst van de strippenkaartverkoop. Bouma: „Daar zouden we mooi van af zijn als iedereen een chipkaart zou gebruiken." In Zeeland is door experimenten met de Zeelandkaart en diens voorloper veel erva ring opgedaan met elektronische betaalsys temen. Ook elders in het land worden toe passingen van de chiptechnologie in het Eén op de drie Zeeuwse buspassagiers gebruikt de chipkaart al om de rit te betalen. foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 63