Ruimte vliegtuigj e test hitte dampkring Gratis Internet is niet echt kosteloos PZC De klusadviseur die nooit slaapt y '-4' wetenschap en techniek 45 cx ~A A X-37 moet kosten ruimtevaart terugbrengen postzegel puzzel zaterdag 18 september 1999 Tekening van hoe de X-37 uit het laadruim van een space-shuttle in de ruimte wordt gebracht. Gratis op Internet klinkt het de laatste dagen links, rechts, onder en boven. Verschil lende bedrijven en Internetaan bieders beloven gratis toegang tot het wereldwijde web. Het signaalwoordje 'gratis' blijft bij de gemiddelde Internetgebrui ker hangen, maar wekt tegelij kertijd de nodige achterdocht. Ook de Zeeuwse provider Zee- landNet heeft van haar klanten de nodige vragen gekregen. „Wanneer gaat ZeelandNet gra tis worden?" Directeur Jeroen Bakker herkent het geluid. Bak ker doet mee 'omdat de markt het dicteert', maar hij laat er geen twijfel over dat gratis In ternet allesbehalve gratis is. Naar verwachting binnen een maand, zo is op de site van de Kamperlandse aanbieder te le zen, zal ZeelandNet ook een gra tis versie kennen. Onlogisch Gratis? Het klinkt onlogisch. Tenslotte hebben providers ooit diep in de buidel moeten tasten om computers en andere appa ratuur te kopen, ze betalen voor verbindingen met het buiten land, ze betalen technici en mensen voor de helpdesk. Hoe kan een bedrijf daar geen geld voor terugvx-agen? Dat kan ook niet, gratis Internet bestaat niet. „De mensen reali seren zich best dat tegenwoor dig niks meer gratis is", weet di recteur Bakker. Wie Internet gebruikt weet dat twee zaken geld kosten. Je be taalt je provider voor zijn dien sten, deze helpt je immers de di gitale snelweg, op en heeft daar kosten aan, en daarnaast betaal je de telefoonkosten voor de tijd dat je online bent. De term gratis Internet duidt op het vervallen van de rekening van de provider. Je blijft betalen voor de tele foonkosten. Internetten is dus helemaal niet gratis. In ruil voor de gratis toegang tot het Internet -zoals het eigenlijk zou moeten heten- wil de provi der wat terug. Gratis surfers bij Het Net van KPN moeten eerst een advertentiepagina voorbij vóór ze het web opkunnen. Verfoeilijk Andere providers of bedrijven verkopen adresgegevens en ge gevens over surfgedrag van klanten aan commerciële be drijven. „De meest verfoeilijke", zegt Bakker over de laatste ma nier om het geld terug te verdie nen. „Mensen vinden privacy heel belangrijk, het is een groot goed. Mensen willen zich vrij over Internet bewegen zonder zich steeds zorgen te hoe ven m a - ken of er links of rechts gesnuf feld wordt in hun doen en laten. Technisch beschikken we over de mogelijkheid om onze klan ten er op te attenderen dat ze vandaag de vuilnisbak buiten moeten zetten. Misschien dat sommige dat juist wel handig zouden vinden, maar het is echt niet waar de mensen op zitten te wachten." De derde mogelijkheid om een gratis Internetabonnnement te rug te verdienen is bezuinigen op de kwaliteit van de telefoonverbindingen. Omdat Internetaanbieders voor tele foonbedrijven bepaald vette vissen zijn, betalen de laatste de providers een deel van de winst die ze op de telefoontjes maken terug. Door wat meer 'gratis'- klanten in een kleinere capaci teit te persen kan een provider met minder technische midde len meer (terug) verdienen. Klanten die gratis contact wil len leggen, zullen wat vaker een in-gesprektoon horen en het misschien drie keer moeten pro beren om online te raken. Maar het is wel gratis. Bakker maakt een vergelijking met een krant en een huis-aan- huisblad. „Als je geen bezwaren hebt tegen veel advertenties en als je genoeg hebt aan één kantje redactionele ruimte, heb je aan een gratis huis-aan-huisblad voldoende. Wanneer je echter serieuze informatie wil en je wil steeds de televisiepagina op de zelfde bladzijde terugvinden, dan moet je betalen. Uiteinde lijk zien we toch dat mensen kie zen voor gemak en comfort." „We hebben wel wat opzeggin gen van klanten gehad die dach ten beter uit te zijn met een gratis abonnement maar die kwamen per kerende post terug. Het zal geen lang leven bescho ren zijn." Guido van der Heijden Het ene experimentele ruimtevliegtuigje is nog niet gemaakt en getest of de volgende prijkt op de tekentafel: de X-37 deze keer. Hij werd speciaal ontwikkeld voor onderzoek in een vrijwel 'onontgonnen' deel van de dampkring, tussen 100 en 30 kilometer boven het aardoppervlak. Hij moet, terugkomend vanuit een baan om de aarde met een snelheid van meer dan 25.000 kilometer per uur, uitvogelen wat daar bij die duizelingwekkende snelheid en de daardoor gegenereerde, intense verhitting van het vliegtuig, allemaal nog te manoeuvreren valt. Doel: de kosten van bemande en onbemande ruimtevaart terugbrengen. model, negen meter lang met een vleugelspanwijdte van vijf meter. Zijn laadruim(pje) meet 1,20 bij 2,10 meter, net goed voor een nut tige lading van maximaal 225 ki logram. Tijdens de testvluchten zal die nuttige lading uitsluitend bestaan uit meetapparatuur. „In de contractperiode", zegt Susan Turner van NASA's Mars hall Space Flight Center (MSFC) in Colorado Springs, „moet de X- 37 worden gebouwd en getest. In 2001 beginnen we met geheel ge automatiseerde glijvluchten. De X-37 wordt om te beginnen door een B-52 vliegtuig op een hoogte gebracht van vij ftien kilometer en daar simpelweg losgelaten. Aan de hand van Global Positioning Satellites stuurt de boordcompu ter de X-37 naar de uitgekozen landingsbaan." Dampkring „Ergens in november of december 2002 volgen twee vluchten, waar bij de X-37 in het laadruim van een space shuttle in een baan om de aarde, buiten de dampkring dus, wordt gebracht", aldus Tur ner. „Dan zal het ruimtevliegtuig- je ook zijn uitgerust met brandstof en uit- en inklapbare zonnepane len. Bij de eerste vlucht begint hij al een dag later aan zijn afdaal- tocht, bij de tweede pas enkele we ken later." „Hij zal dan ook zijn voorzien van nieuwe, ceramische hitteschilden, die temperaturen dicht bij 1.700 graden moeten kunnen doorstaan. Het zal dan trouwens voor het eerst zijn dat precieze informatie wordt verkregen over alle proces sen die een rol spelen bij de vurige tocht door de bovenlagen van de atmosfeer bij snelheden die aan vankelijk boven de 25.000 kilome ter per uur liggen. Bij NASA worstelt men al vele ja ren met de vraag hoe de astrono misch hoge kosten van vooral bemande ruimtevaart kunnen worden verlaagd. Nu kost elke ki logram nuttige lading die vanaf het aardoppervlak naar een par- keerbaan op pakweg 300 kilome ter hoogte wordt gebracht gemid deld 60.000 gulden. Aan een astro naut van 70 kilogram hangt dus een prijskaartje van 4,2 miljoen gulden. Men denkt deze astrono misch hoge kosten terug te kunnen brengen door ruimtevliegtuigen te gaan gebruiken die als gewone vliegtuigen, mogelijk vanaf gewo ne vliegvelden kunnen opstijgen. Eenmaal hoog in de dampkring worden raketmotoren ontstoken waarmee het ruimtevliegtuig bui ten de dampkring in een baan om de aarde kan worden gebracht. Na de buiten-atmosferische vlucht komt het vliegtuig weer te rug in de atmosfeer, vermindert daar snelheid door luchtwrijving (waarbij het vliegtuigmateriaal dus hoge temperaturen te verdu ren krijgt) en landt vervolgens op een vliegveld. NASA-technici denken hiermee de kostprijs per kilogram nuttige lading terug te kunnen brengen van de genoemde 60.000 naar minder dan 5.000 gul den. Tests, onder meer met glij vluchten in de dampkring met eer dere experimentele (X-) toestellen (X-30, X-40(A) en X-33) hebben aangetoond dat ruimtevliegtui gen in ieder geval in de onderste lagen van de atmosfeer prima functioneren. Maar er is nog veel onbekend over het gevaarlijkste èn 'heetste' deel bij de terugkeer uit de ruimte: het atmosferisch traject tussen pakweg 100 en 30 kilometer hoogte boven het aard oppervlak. Shuttle Het enige toestel dat dit traject al een kleine 100 keer heeft afgelegd (zoveel ruimtevluchten zijn er sinds 1981 mee gemaakt) is de Space Shuttle. Met meer dan 25 maal de snelheid van het geluid (Mach 25), oftewel zo'n acht kilo meter per seconde, komen de shuttles de dampkring binnen. Door de intense wrijving met de lucht worden grote delen van het reusachtige ruimtevliegtuig ver hit tot meer dan 1.000 graden. Re den waarom vrijwel de gehele shuttle is verpakt in hitteschild- jes. Reden ook om de risico's bij te rugkeer niet te tarten: het vlieg tuig wordt angstvallig in de ideale stand gehouden die het voor ver branding behoedt. Bovendien wordt de shuttle bij terugkeer om geven door superheet plasma waardoor geen radiocontact mo gelijk is. Gaat alles naar wens dan zullen in 2003 overeenkomsten worden af gesloten voor de bouw van een 'full-scale' versie van de X-37 die half zo groot zal zijn als de tegen woordige space shuttles. Die 'ech te' X-37 moet dan in staat zijn op eigen kracht vanaf een vliegveld in de ruimte te komen. Maar vol gens Turner zal dat zeker niet eer der zijn dan in 2007. Ben Apeldoorn Wat nu als je na maanden iets aan die slecht sluitende kraan wil doen? Zelf heb je er mis schien niet zo'n last van maar je vrouw klaagt dat ze de tap met de beste wil van de wereld niet goed dicht kan krijgen. Van je handige vader heb je nog meegekregen dat het waarschijnlijk wel aan het leertje zal liggen en je weet dat zo leertje niet echt meer van leer is. Maar waar zit dat ding nu precies? Met de beste wil van de wereld krijg je de kraan niet open of los. Voor de beeldschermgeoriënteer- de mens is 'De Grote Klussen cd- rom' van uitgever Elmar de ideale oplossing. Ook te raadplegen als die handige vader, oom, zus of kennis al lang op één oor ligt. De inhoud op de schijf is in zeven hoofdstukken verdeeld Electri- sche Gereedschappen, Decoratie, Bouwen, Timmerwerk, Opslag, Loodgietwerk, Electra. Er van uitgaand dat iemand wel weet dat een slecht sluitende kraan in de categorie Loodgietwerk valt, is een advies al snel gevonden. Ter wijl de bezitter van de incontinen te kraan de uitleg leest, leert deze meteen dat er ook zoiets is als een keramische kraan. Altijd al van gehoord, maar nooit geweten hoe die precies werken. Misschien toch de moeite waard om eens zo'n ding aan te schaffen in plaats van te blijven hannesen met leertjes. Voor de meestvoorkomende klus jes binnenshuis is er duidelijke uitleg te vinden. Hoe bouw je een kast of een boekenplank en in wel ke muur doe je welke pluggen. Het lijken misschien zaken waarvoor de geboren klusser de neus op haalt maar veel zaken zijn deson danks nieuw. Bij de meeste onderwerpen worden er wel tips gegeven die soms bekend soms verfrissend zijn. Die boekenplank kwam ondanks alle goede zorgen steeds weer van de muur. Gebruik de goede plug en het ding zit muurvast. Uitgebreide bouwin- structies voor grotere projecten zijn er niet te vinden. De cd be perkt zich tot klein onderhoud en tot kleine handelingen. Deson- I danks een handig schijfje, zeker voor mensen die niet in een werk- hok opgegroeid zijn. Guido van der Heijden Minimale systeemeisen: Windows 95/98 of NT4.0, .10 Mb vrije ruimte op de harde schijf. i Als een kamikaze-vliegtuig moet de X-37 nagaan wat voor baanmanoeuvres daarboven nog net wèl en net niét (meer) ge maakt kunnen worden. Andere vraag is: hoe heet worden bepaal de vliegtuigdelen door de wrijving met de lucht nu eigenlijk precies en wat voor krachten moeten ze doorstaan. NASA sloot deze maand een sa menwerkingscontract voor vier jaar af met Boeing. De X-37 gaat vanaf eind 2002 hoog in de atmos feer het noodlot tarten; hij loopt daarbij het risico te verbranden. Het toestel is dan ook een oefen feêf llPffes» d J i' t?' I J t 'fj ewopgescmoejas.KcptBfCtftnereen paiiege aar '.orgekoppc'.d kar i warr^d^rdsuiilcpp fe-ef het: kraartUcfiaamSn li/ri le brengen (C). iJ M HH; Zwinhmlópén van taengkraneti kunnen met&sn ■xhrocfvaitzliUn (.4}, niet can kxmringé^s crrder ^opgexkroèfdskopiSfcJnKTeenpatieijedar Lekkende kranen repareren is een van de grote en kleine klussen in huis verzameld op de klussen-cd-rom. De 5 9e Editie van de NVPH-ca- talogus van de postzegels van Nederland en de Overzeese Rijks delen, die sinds enkele dagen in de winkels ligt, de zgn. Millennium- -catalogus, is een bijzondere uit gave. Hij gaat namelijk vergezeld van een speciale CD-Rom catalo gus 2000. CD-Rom-kopers kun nen nu dus tevens de papieren versie ernaast gebruiken en 'pa pieren' gebruikers kunnen kennis nemen van de CD-Rom. Prijs: f 34,75. Wat de prijsontwikkeling van ze gels en series betreft zijn er in de nieuwe catalogus nauwelijks wij zigingen te ontdekken. Ook de 'oude' doorlopers bleven stabiel. De jongste zegels noteren veelal iets meer dan twee keer de nomi nale waarde. Vreemd is dat de 80 c.-Beatrix op normaal papier, die in de catalogus 1999 nog voor tien gulden staat genoteerd, nu prijs- loos is geworden. Prijswijzigingen zijn voorname lijk te vinden bij zegels op post stukken, variëteiten, foutdruk- ken, PTT-Mapjes, de latere Antilliaanse emissies en de (Ne derlandse) velletjes (sterrenbeel den, Sesamstraat en verhuizing). Nieuw is het hoofdstukje oude postzegelboekjes (met illustraties Dit hoofdstukje is blijvend. Opvallend is de teruggang in ver kochte aantallen van zegels met bijslag, zoals zomer/ouderen- en kinderzegels. In één van de ko mende rubrieken kom ik daar ze ker op terug. Begin vorig jaar begon Ierland een driedelige reeks, waarop hoogte punten uit de burgeiiuchtvaartge- schiedenis. De eerste serie van 24 februari 1998 laat luchtvaartpio niers zien en de toestellen waar mee ze geschiedenis schreven. Deel II die 9 september verscheen toont de Douglas DC3 (30p), de Britten Norman Islander (32p), de Boeing 707 (40p) en de Lockheed Constellation (45p). Er is ook een Prestigeboekje uitgebracht: 4,91 Ierse pond. 20e eeuw. Er kwamen bijna acht duizend foto's binnen, waaruit een keuze is gemaakt voor de tweede millennium-serie van dit jaar die 9 september verscheen: acht 4,00 kr.-zegels boordevol nostalgie, zoals een paard-en-wagen op een pontje, een meid die een koe melkt en een familie die hooi binnen haalt. De zegels, uitgevoerd in oud- -bruin, zitten ook in een velletje. Oplagen: 2,5 miljoen series, 500.000 velletjes. De fauna van de Middellandse Zee wordt verbeeld op een velletje dat Malta 25 augustus heeft gepresen teerd. In het velletje zestien 6c.-zegels. Op de rand de namen van de beesten die worden afge beeld. De Noorse post riep begin dit jaar - in samenwerking met Noorwe gens grootste dagblad, VG - de mensen op foto's op te sturen die een beeld geven van het leven van alle dag in de nu bijna verstreken ling Zomerhof in Lisse (19 augus tus toten met 19 september) is een bijzonder stempel gebruikt. Cor respondentie kan nog tot 30 okto ber worden gestuurd naar: PTT Post Verzamelservice, Postbus 30051, 9700 RN Groningen. Op de omslag vermelden: Stempel Zo merhof. Op 25 september wordt op de post zegeltentoonstelling Limphilex in Maastricht ook een bijzonder stempel gebruikt. Tot 24 septem ber kunnen stukken worden opge stuurd naar Groningen. Op om slag: Limphilex. De Verenigde Naties herdenken haar doden. In de afgelopen vijftig jaar hebben ongeveer 1850 VN-militairen en -burgers hun le ven verloi'en onder de vlag van de Verenigde Naties. En daar komen nu de VN-medewerkers die in Oost-Timor werden vermoord nog eens bijOm haar doden te herden ken geven de VN op 21 september onder de titel: 'In memoriam: ge vallen in dienst van de vrede' drie velletjes en drie zegels uit. Op de velletjes hangt de vlag van de Verenigde Naties halfstok voor de VN-gebouwen in New York (1 dollar; oplage 235.000), Geneve (2,00 Zw.fr., 225.000) en Wenen (14 Os., 338.000). De drie VN-gebou wen staan ook op de 'losse' zegels: New York (33c, 550.000), Genève (1,10 fr., 400.000) en Wenen (6,50 s., 530.000). Stempelnieuws - Ter gelegenheid van zomerbloemententoonstel- Wereldwijd - Zuid-Afrika, 10 aids-zegels van 1,20 r.; Marshall-Eilanden, 'kunstenaars van deze eeuw, o.a. Elvis Presley; Senegal, SOS-kinderdorpen, 2 zegels; Roemenië, pausbezoek, vel met 6 zegels; Tux-kije, 50 jaar NAVO, 2000001.; Hongarije, 250 jaar invoering postkoetsdiensten door keizerin Maria Theresa, 32 15 ft. 52 20 ft. en velletje: 150 ft. Hero Wit Doorloper Horizontaal: 1. Pionier, gedorste halmen; 2. eencellig slijmdiertje, fuifnummer; 3. klank, stukje suiker, droombeeld; 4. liever, akelig, slot; 5. hemelwater, expressie, stad in Itali'; 6. aanleggen, deel v.e. breuk, ontkenning;7. email-lak, uniform, regenboogvlies; 8. eetgerei, eenmaal, plaat; 9. eïergerecht, voedsel, planter; 10. ontroering, schraal, mo hammedaanse schriftgeleerde; 11broedplaats, afdruk, land in Azi'; 12. nooddruft, vrucht, wellust; 13. inwendig or gaan, dienstwagentje, insect; 14. verharde huid, rode verfstof, achter, bijbelse naam; 15. ruwe steenmassa, vlug, toegankelijk, ogenblik. Verticaal: 1. vrucht, putemmertje;2. loopvogel, telwoord, hengselvat, pausennaam; 3. smerig, mop, godin v.d. da geraad, inwendig orgaan; 4. troep, muggenlarve, deel v.e. piano; 5. waterstand, hondenverblijf, partij in rechtsge ding; 6. opstootje, platzak, Oosteuropeaan, standaardmaat; 7. gevulcaniseerde rubber, toespraak, houding; 8. gela den atoom, sportman, voorzetsel, jeugdig; 9. onderdeel, inwendig orgaan, voorzetsel, windrichting; 10. Arabische titel, reukorgaan, Frans kerstlied, loofboom; 11. muzieknoot, lidwoord, sloot, schaamte; 12. paard van Odin, machi nesmeerder; 13. verfstof, Europeaan, asbestcementlei; 14. advies, rivier in Frankrijk, familielid, gekheid; 15. stad in Frankrijk, wijze, vreesachtig. 10 11 12 13 14 15 Oplossing Het sleutelwoord van de woordzoe ker van vorige week is: Aalscholver. De VVV-bon van f 50,- gaat naar: E.W.S. Malicki, Zaanstraat 74 te Oost-Souburg. De VVV-bonnen van f 25,- gaan naar: N. Vergouwe, Dorpsstraat 49 te Nieuwvliet; E. Pot, Smaragd 55 te Middelburg en J. Pauw, Jac. van Lennepstraat 85 te Terneuzen. De prijzen zullen binnenkortworden toegezonden. Stuur uw oplossing - bij voorkeur op een briefkaart- naar onze puzzelredac tie. Uw briefkaart moet uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit zijn op het vol gende adres: Puzzel redactie PZC Postbus 18 4380 AA VLISSINGEN Vermeldt uw naam, adres en woonplaats. De PZC stelt de volgende prijzen beschikbaar: eerste prijs een VVV-bon van f 50,Tweede, derde en vierde prijs een VVV-bon van 25, De oplossing en de namen van de prijswinnaars vindt u in de PZC-bijlage 'Vrije Tijd' van volgende week. -- BRITTEN NOKMAN ISLANDER

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 45