Proeven van de volgende eeuw Honda's spierballen Steeds betere naven Autoshow Frankfurt auto motorfiets zaterdag 18 september 1999 43 kort autonieuws Nieuwe Mitsubishi Pajero Suzuki Alto automaat :KsDZ39n? Honda gaat het nieuwe mil lennium tegemoet met liefst drie uiterst potente mo dellen: de totaal vernieuwde CBR 900 RR Fireblade, de VTR 1000 SP en de CB 1100X. Met de Fireblade (die al weer z'n achtste modeljaar beleeft) wil Honda vooral een vuist maken tegen de Yamaha R 1. Daartoe moest het motorvermogen om hoog (van 130 naar 149 pk) en het gewicht omlaag (van 180 naar 172 kilogram). Uit de toch al potente VTR 1000 F Firestorm (110 pk) werd een nog sportievere V-twin ontwik keld die mogelijk ingezet zal worden in het WK Superbike. De straatversie van deze wed- strijdmachine komt als VTR 1000 SP op de markt. Voor de liefhebbers heeft Honda als as- secoire een racekit. De CB 1100X-Eleven mag met recht een dikke brommer met spierballen wox'den genoemd. Het model is uitgerust met een in vermogen teruggeschroefd Super Blackbirdblok. Van de oorspronkelijk 164 pk zijn er 150 overgebleven. Daarmee zal de X-Eleven zich ongetwijfeld ontwikkelen als een rasecht koppelkanon waaraan de le gendarische Yamaha V-max tijdens sprintduels nog een hele kluif zal hebben. Nieuw is ook de XR650R, een 122 kilogram zware eencilinder viertaktmo- tor die 52 pk beschikbaar heeft voor endurowerk. Verder werd nog bekend dat Honda's CB 600 F volgend jaar ook in een 'S' versie met een halve stroomlijn beschikbaar zal komen. Doordat de diame ter van het voorwiel van zestien naar zeventien inch wordt ge bracht, zal de CB 600 S onge twijfeld minder nerveus aan voelen dan de huidige CB 600 varianten. Ook zal de populaire VFR80pi standaard worden uitgerust met een katalysator, elektronische startblokkering en een verbeterd brandstofin- jectiesysteem. Ruud Vos De Honda CB 1100SF X-Eleven. De volgende eeuw is in de auto industrie al begonnen. Op de autotentoonstelling van Frankfurt (IAA) om precies te zijn. Niet alleen presenteren vele merken daar hun nieuwe modellen voor het jaar 2000 en later, maar ook worden er de gevolgen zichtbaar van de vele fusies en aankopen in de bedrijfstak. Zo heeft de Volkswagen-groep aan één hal al niet meer voldoende om alle merken te tonen. Volkswagen zelf zit samen met Rolls-Royce, Bentley en Bugatti in de allereerste hal, een kleine kilometer verderop zijn Audi, Seat en Skoda in een andere hal ondergebracht. De Ford Motor Company bezet een volgende hal met de merken Ford, Mercury, Lincoln, Mazda, Volvo, Jaguar en Aston Martin. En daarnaast zit de BMW Groep met BMW, Rover, Land Rover, MG en Mini. Toyota heeft van de MR2 een Roadster gemaakt. Dat de fusies in autoland op niet al te lange termijn ook consequenties gaan krijgen op im porteursniveau mag duidelijk zijn. DaimlerChrysler Nederland is al een feit, binnenkort zitten alle merken van deze groep (Merce des-Benz, Smart, Chrysler, Dodge en Jeep) in ons land in één gebouw. BMW en Rover zullen over enige tijd ook bij elkaar kruipen om te profiteren van de besparingen die dit oplevert. De merken binnen de Ford Motor Company zijn op dit moment nog versnipperd over al lerlei particuliere en fabrieksim- porteurs. Maar dat die situatie na een geslaagde fusie van Daimler en Chrysler door Ford onder de loep zal worden genomen ligt voor de hand. Terwijl er binnen de auto-indu strie met fusies en samenwer kingsverbanden naar kostenbe sparingen wordt gestreefd, wordt tegelijkertijd door vele merken al les in het werk gesteld om ieder gat in het modelprogramma te dich ten. En dat levert voor modeljaar 2000 een stortvloed aan nieuwe en vernieuwde modellen op. Toyota presenteerde er in Frankfurt liefst vier en verklapte ons alvast dat er voor 2001 nog een tiental bijko men. De vier nieuwe modellen die de stand van Toyota in Frankfurt do mineren zijn dé Celica, de MR2de Yaris Verso en de PriusDie laatste is eigenlijk de grootste verrassing, want tot voor kort wilde men deze eerste in serie gebouwde hybride auto, die door een elektromotor en een benzinemotor slim te combi neren extreem weinig verbruikt en vervuilt, niet in Europa verkopen. Maar de van buiten iets géwijzig- de auto komt in de zomer naar ons land, prijs nog onbekend. Er moet nog over korting op de belasting worden gesteggeld met de over heid. De succesvolle Yaris krijgt bij Toyota een vervolg in de vorm van de Yaris Verso. Dit is een ruimte- auto-achtige creatie met plaats voorvijf personen. Destoelenach- terin kunnen op een ingenieuze manier in de vloer van de auto ver- dwijnen, waarna er een enorme laadruimte achterblijft. De sportieve automobilist wordt bij Toyota de komende tijd niet vergeten. Niet alleen komt er dit najaar nog een nieuwe, compacte re en sportievere Celica, begin 2000 staat er een nieuwe MR2 in de showroom. Dat laatste model is nu een echte roadster geworden met een dak dat volledig te openen is. De auto heeft wat weg van de Por sche Boxster, maar is compacter en heeft een kleinere motor van 1,8 liter. Toyota's luxe merk Lexus komt met een luxe terreinauto, een zo genaamde Sports Utility Vehicle. De in Amerika reeds leverbare RX 300 lijkt echter wel erg afgekeken van de M-klasse van Mercedes- Benz. Volkswagen Binnen de Volkswagen-groep heeft bijna elk merk wel interes sant nieuws. Zo heeft Skoda een compleet nieuwe auto op stapel is, en de sportieve Astra OPC, staat er ook een mooie coupé-ver sie van de Astra. In werkelijkheid is dit de opvolger van de al enige tijd uit productie genomen Cali- bra. Renault Van de Franse automerken maakt Renault in Frankfurt veel indruk. Men gaat er proberen om automo bilisten in de hogere klasse in een kruising tussen een coupé en een MPV te krijgen. De Avantime wordt volgens Renault het alter natief in de topklasse. Volgend jaar komt de auto daadwerkelijk op de markt met een drieliter zes cilinder motor onder de kap. In j anuari 2 0 0 0 kunnen we de vier- wielaangedreven versie van de Scénic verwachten. Deze ruig uit ziende MPV moet een alternatief worden voor de luxe terreinauto (SUV). Renault wil concurreren met de Toyota FunCruiser, de Honda CRV en de Land Rover Freelander. Het door Renault overgenomen Nissan steekt daar met een nogal traditioneel gestileerde nieuwe Almera nogal bij af. Maar het gaat wel beter met het Japanse merk, want volgend jaar worden er weer zwarte cijfers geschreven. Stiefkinderen Dat brengt ons bij de stiefkinde ren van de auto-industrie, de Koreaanse merken. Daewoo stelt alles in het werk om van de nood lijdende onderdelen van het con cern (elektronica, scheepswerven) af te komen om zo de autotak te redden. Aantrekkelijke nieuwe modellen kan die autotak zeker wel ontwerpen, getuige de nieuwe Tacuma. Dit is een midi-MPV van het formaat Renault Scénic, uit gerust met een 1,8 of een 2,0 liter benzinemotor. In Frankfuit laat Daewoo de auto in twee 'stijlen' zien, Sport en Style, maar als de Tacuma volgend jaar op de markt komt, zal er wellicht één veel tra ditioneler model resteren. Hyundai is iets gezonder, maar heeft met een teruglopende afzet te maken. Dat probeert men te pa reren met een nieuw compact mid denklasse model. In Duitsland heet dat Accent, maar die naam is in ons land in gebruik bij Peugeot. Vermoedelijk gaat de auto dus weer gewoon Excel heten, al zijn er berichten dat de huidige Excel nog even in het programma blijft. Kia toont in Frankfurt twee MPV's voor de middenklasse. De kleinste van de twee auto's heet Carens, biedt plaats aan vijf personen en is er met een 1,8 liter benzinemotor met 110 pk. Iets groter is de Kia Joice, die plaats biedt aan zeven personen en een tweeliter motor met 139 pk onder de kap heeft. Of beide auto's ook naar Nederland komen is nog onzeker. Mario Vos Wie zelf een kijkje wil gaan nemen in de tien enorme hallen gevuld met auto's van de Internationale Autotentoon stelling in Frankfurt kan nog terecht tot en met 26 september. De IAA is makkelijk te vinden en goed bereik baar. Volg de borden Messe vanaf de A3 van Keulen naar Frankfurt. Lexus introduceert met de RX300 een luxe terreinauto. Versnellingen en een rem passen precies in een achternaaf. Deze techniek voor storingsvrij schakelen en remmen is niet nieuw, Shimano heeft de volledig ingebouwde naven nog eens geperfectioneerd. Er zijn naven te koop met drie, vier of zeven ingebouwde versnellingen. Daar kan een terugtraprem bij of een Inter-M rollerbrake die als handrem aan het stuur werkt. De Nexus Inter-3 is bijzonder ge schikt voor jeugdfietsen en zware, degelijke stadsfietsen. Er zit een optimaal werkende terugtraprem op van het type Power Coaster. Het schakelen gaat met een wrij vings- arm systeem, waarvoor nauwe lijks kracht nodig is. Van de greep is een grote en een kleine uitvoe ring te koop, omdat de ene fietser grote en de andere kleine handen heeft. De Nexus 7-Speed is goed toepas baar ter vervanging van de kwets bare derailleur. De schakelstan den laten zich vergelijken met tandwielen van de volgende ma ten: 13-15-17-20-24-27-32. Voor het bedienen zijn verstellers be schikbaar met een draaisysteem of met drukknoppen. De fietser kan op het stuur aflezen welke versnelling is ingeschakeld. De naaf is te koop met terugtraprem of handrem of zelfs met inge bouwde dynamo. Diverse fietsmerken hebben de naven in hun assortiment. Ze zijn ook los te koop, maar dan dient de koper of fietsenmaker er met spa ken en een velg een compleet wiel van te maken. Geschiedenis Van 23 tot 25 september biedt het N ationaal Fietsmuseum Velorama in Nijmegen ruimte aan de tiende International Cycle History Con- Achterrem en drie, vier of zeven versnellingen zijn ingebouwd en daardoor vrij van onderhoud. ference. Wetenschappers uit de hele wereld komen hier bijeen om te bomen over oude en nieuwe ont wikkelingen op fietsgebied. Er staan onder meer lezingen op het programma over mountainbikes en aandrijving. Van 18 t/m 22 juni volgend jaar is Amsterdam middelpunt van de grote fietsmanifestatie Vélo Mon dial 2000. Nader nieuws over de activiteiten volgt. Theo van der Kaaij Op de autotentoonstelling van Frankfurt is dit nieuwe model van Mitsu bishi, de Pajero, nog niet getoond. De auto komt pas te voorschijn op de Tokio Motor Show in Japan, die medio oktober wordt gehouden. De eer ste gegevens van de nieuwe zware terreinauto zijn echter al wel bekend. De Pajero die in april volgend jaar naar ons land komt, is groter dan zijn voorganger. De lengte is zo'n 5,5 centimeter gegroeid, de breedte zelfs tien centimeter. De auto is niet meer gebouwd op een ladderchassis, maar heeft een in deze klasse vrij ongebruikelijke, zelfdragende carros serie. De in een lange en korte uitvoering leverbare auto zal beschikbaar komen met een 175 pk sterke 3,2 liter direct ingespoten dieselmotor of een 3,5 liter V6-motor met directe benzineinjectie en 220 pk. De Suzuki Alto is de goedkoopste auto op de Nederlandse markt die met een automatische transmissie te krijgen is. De Alto automaat is er name lijk vanaf ƒ17.195.De Alto is ook de goedkoopste vijf deurs auto met een prij s van ƒ15.695.De kleine Japanse auto wordt standaard geleverd met een éénliter viercilinder benzinemotor met 54 pk. Gemiddeld verbruikt de auto niet meer dan 5,7 liter per 100 kilometer (1 op 17,5). driecilinder turbodiesel met even eens 75 pk. We blijven nog even bij de com pacte auto's, want Volkswagen brengt zelf een vernieuwde versie van de Polo uit. De auto heeft een iets gewijzigd frontje en een com pleet nieuw dashboard. De volle dig verzinkte carrosserie van de vernieuwde Polo wordt voortaan twaalf gegarandeerd tegen door roesten van binnenuit. Nieuw in het motorengamma is een drieci linder turbodiesel met 74 pk en het topmodel is een 125 pk sterke Polo GTI met 1,6 liter motor. Ford en GM De merken van de Ford Motor Company hebben minder nieuws te bieden. Als concurrent van de VW Polo krijgt de Ford Fiësta een flinke facelift. Het gaat daarbij vooral om een uiterlijke op frisser, de zoveelste van het in wezen ei genlijk al tien jaar oude model. Van het recent door Ford ingelijf de Volvo kunnen we pas eind dit jaar nieuws verwachten en Mazda heeft de afgelopen tijd al stevig in de bus geblazen met noviteiten. Op de stand in Frankf urt staat wel voor het eerst de nieuwe Mazda MPV die zijn bedaagde voorgan ger komt aflossen en het trio ruim- teauto's bij Mazda volmaakt. De prijs van de MPV is in ons land al bekend. De auto gaat vanaf 59.995 kosten. Bij de merken van General Motors is het vooral Opel dat de aandacht op zich vestigt. Naast de ver nieuwde Omega, de fraaie Speed ster, waarvan productie nu zeker staan die een plaatsje moet krijgen tussen de Felicia en de Oct a via. Het model heet Fabia en het is de eerste auto die op het nieuwe plat form van de Volkswagen-groep ontstaat. De net geen vier meter lange auto heeft vijf deuren en komt er met 1,4 liter benzinemoto ren van 68 en 100 pk en een 64 pk sterke 1,9 liter diesel. Uitbreiding van het motorengamma staat op het programma, evenals de komst van een Fabia sedan en een combi. Nog een slagje compacter is de Au di A2 (3,83 meter). Toch is deze nieuwe, kleine en licht gebouwde (want van aluminium) auto net zo ruim, omdat hij meer in de hoogte gaat. De slechts 895 kilo wegende Audi A2 kan worden geleverd met een viercilinder 1,4 liter benzine motor met 7 5 pk of een even sterke Nieuwe Volkswagen Polo. De Skoda Fabia is een nieuwe middenklasser. ;n zoveelste facelift.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 43