Proeven van de volgende eeuw
Honda's spierballen
Steeds betere naven
Autoshow
Frankfurt
auto motorfiets zaterdag 18 september 1999 43
kort autonieuws
Nieuwe Mitsubishi Pajero
Suzuki Alto automaat
:KsDZ39n?
Honda gaat het nieuwe mil
lennium tegemoet met
liefst drie uiterst potente mo
dellen: de totaal vernieuwde
CBR 900 RR Fireblade, de VTR
1000 SP en de CB 1100X. Met
de Fireblade (die al weer z'n
achtste modeljaar beleeft) wil
Honda vooral een vuist maken
tegen de Yamaha R 1. Daartoe
moest het motorvermogen om
hoog (van 130 naar 149 pk) en
het gewicht omlaag (van 180
naar 172 kilogram).
Uit de toch al potente VTR 1000
F Firestorm (110 pk) werd een
nog sportievere V-twin ontwik
keld die mogelijk ingezet zal
worden in het WK Superbike.
De straatversie van deze wed-
strijdmachine komt als VTR
1000 SP op de markt. Voor de
liefhebbers heeft Honda als as-
secoire een racekit.
De CB 1100X-Eleven mag met
recht een dikke brommer met
spierballen wox'den genoemd.
Het model is uitgerust met een
in vermogen teruggeschroefd
Super Blackbirdblok. Van de
oorspronkelijk 164 pk zijn er
150 overgebleven. Daarmee zal
de X-Eleven zich ongetwijfeld
ontwikkelen als een rasecht
koppelkanon waaraan de le
gendarische Yamaha V-max
tijdens sprintduels nog een hele
kluif zal hebben. Nieuw is ook
de XR650R, een 122 kilogram
zware eencilinder viertaktmo-
tor die 52 pk beschikbaar heeft
voor endurowerk.
Verder werd nog bekend dat
Honda's CB 600 F volgend jaar
ook in een 'S' versie met een
halve stroomlijn beschikbaar
zal komen. Doordat de diame
ter van het voorwiel van zestien
naar zeventien inch wordt ge
bracht, zal de CB 600 S onge
twijfeld minder nerveus aan
voelen dan de huidige CB 600
varianten. Ook zal de populaire
VFR80pi standaard worden
uitgerust met een katalysator,
elektronische startblokkering
en een verbeterd brandstofin-
jectiesysteem.
Ruud Vos
De Honda CB 1100SF X-Eleven.
De volgende eeuw is in de auto
industrie al begonnen. Op de
autotentoonstelling van Frankfurt
(IAA) om precies te zijn. Niet alleen
presenteren vele merken daar hun
nieuwe modellen voor het jaar 2000
en later, maar ook worden er de
gevolgen zichtbaar van de vele
fusies en aankopen in de bedrijfstak.
Zo heeft de Volkswagen-groep aan
één hal al niet meer voldoende om
alle merken te tonen. Volkswagen
zelf zit samen met Rolls-Royce,
Bentley en Bugatti in de allereerste
hal, een kleine kilometer verderop
zijn Audi, Seat en Skoda in een
andere hal ondergebracht. De Ford
Motor Company bezet een volgende
hal met de merken Ford, Mercury,
Lincoln, Mazda, Volvo, Jaguar en
Aston Martin. En daarnaast zit de
BMW Groep met BMW, Rover, Land
Rover, MG en Mini. Toyota heeft van de MR2 een Roadster gemaakt.
Dat de fusies in autoland op
niet al te lange termijn ook
consequenties gaan krijgen op im
porteursniveau mag duidelijk
zijn. DaimlerChrysler Nederland
is al een feit, binnenkort zitten alle
merken van deze groep (Merce
des-Benz, Smart, Chrysler, Dodge
en Jeep) in ons land in één gebouw.
BMW en Rover zullen over enige
tijd ook bij elkaar kruipen om te
profiteren van de besparingen die
dit oplevert. De merken binnen de
Ford Motor Company zijn op dit
moment nog versnipperd over al
lerlei particuliere en fabrieksim-
porteurs. Maar dat die situatie na
een geslaagde fusie van Daimler
en Chrysler door Ford onder de
loep zal worden genomen ligt voor
de hand.
Terwijl er binnen de auto-indu
strie met fusies en samenwer
kingsverbanden naar kostenbe
sparingen wordt gestreefd, wordt
tegelijkertijd door vele merken al
les in het werk gesteld om ieder gat
in het modelprogramma te dich
ten. En dat levert voor modeljaar
2000 een stortvloed aan nieuwe en
vernieuwde modellen op. Toyota
presenteerde er in Frankfurt liefst
vier en verklapte ons alvast dat er
voor 2001 nog een tiental bijko
men.
De vier nieuwe modellen die de
stand van Toyota in Frankfurt do
mineren zijn dé Celica, de MR2de
Yaris Verso en de PriusDie laatste
is eigenlijk de grootste verrassing,
want tot voor kort wilde men deze
eerste in serie gebouwde hybride
auto, die door een elektromotor en
een benzinemotor slim te combi
neren extreem weinig verbruikt en
vervuilt, niet in Europa verkopen.
Maar de van buiten iets géwijzig-
de auto komt in de zomer naar ons
land, prijs nog onbekend. Er moet
nog over korting op de belasting
worden gesteggeld met de over
heid.
De succesvolle Yaris krijgt bij
Toyota een vervolg in de vorm van
de Yaris Verso. Dit is een ruimte-
auto-achtige creatie met plaats
voorvijf personen. Destoelenach-
terin kunnen op een ingenieuze
manier in de vloer van de auto ver-
dwijnen, waarna er een enorme
laadruimte achterblijft.
De sportieve automobilist wordt
bij Toyota de komende tijd niet
vergeten. Niet alleen komt er dit
najaar nog een nieuwe, compacte
re en sportievere Celica, begin
2000 staat er een nieuwe MR2 in de
showroom. Dat laatste model is nu
een echte roadster geworden met
een dak dat volledig te openen is.
De auto heeft wat weg van de Por
sche Boxster, maar is compacter
en heeft een kleinere motor van 1,8
liter.
Toyota's luxe merk Lexus komt
met een luxe terreinauto, een zo
genaamde Sports Utility Vehicle.
De in Amerika reeds leverbare RX
300 lijkt echter wel erg afgekeken
van de M-klasse van Mercedes-
Benz.
Volkswagen
Binnen de Volkswagen-groep
heeft bijna elk merk wel interes
sant nieuws. Zo heeft Skoda een
compleet nieuwe auto op stapel
is, en de sportieve Astra OPC,
staat er ook een mooie coupé-ver
sie van de Astra. In werkelijkheid
is dit de opvolger van de al enige
tijd uit productie genomen Cali-
bra.
Renault
Van de Franse automerken maakt
Renault in Frankfurt veel indruk.
Men gaat er proberen om automo
bilisten in de hogere klasse in een
kruising tussen een coupé en een
MPV te krijgen. De Avantime
wordt volgens Renault het alter
natief in de topklasse. Volgend
jaar komt de auto daadwerkelijk
op de markt met een drieliter zes
cilinder motor onder de kap.
In j anuari 2 0 0 0 kunnen we de vier-
wielaangedreven versie van de
Scénic verwachten. Deze ruig uit
ziende MPV moet een alternatief
worden voor de luxe terreinauto
(SUV). Renault wil concurreren
met de Toyota FunCruiser, de
Honda CRV en de Land Rover
Freelander.
Het door Renault overgenomen
Nissan steekt daar met een nogal
traditioneel gestileerde nieuwe
Almera nogal bij af. Maar het gaat
wel beter met het Japanse merk,
want volgend jaar worden er weer
zwarte cijfers geschreven.
Stiefkinderen
Dat brengt ons bij de stiefkinde
ren van de auto-industrie, de
Koreaanse merken. Daewoo stelt
alles in het werk om van de nood
lijdende onderdelen van het con
cern (elektronica, scheepswerven)
af te komen om zo de autotak te
redden. Aantrekkelijke nieuwe
modellen kan die autotak zeker
wel ontwerpen, getuige de nieuwe
Tacuma. Dit is een midi-MPV van
het formaat Renault Scénic, uit
gerust met een 1,8 of een 2,0 liter
benzinemotor. In Frankfuit laat
Daewoo de auto in twee 'stijlen'
zien, Sport en Style, maar als de
Tacuma volgend jaar op de markt
komt, zal er wellicht één veel tra
ditioneler model resteren.
Hyundai is iets gezonder, maar
heeft met een teruglopende afzet
te maken. Dat probeert men te pa
reren met een nieuw compact mid
denklasse model. In Duitsland
heet dat Accent, maar die naam is
in ons land in gebruik bij Peugeot.
Vermoedelijk gaat de auto dus
weer gewoon Excel heten, al zijn
er berichten dat de huidige Excel
nog even in het programma blijft.
Kia toont in Frankfurt twee MPV's
voor de middenklasse. De kleinste
van de twee auto's heet Carens,
biedt plaats aan vijf personen en is
er met een 1,8 liter benzinemotor
met 110 pk. Iets groter is de Kia
Joice, die plaats biedt aan zeven
personen en een tweeliter motor
met 139 pk onder de kap heeft. Of
beide auto's ook naar Nederland
komen is nog onzeker.
Mario Vos
Wie zelf een kijkje wil gaan nemen in de
tien enorme hallen gevuld met auto's
van de Internationale Autotentoon
stelling in Frankfurt kan nog terecht
tot en met 26 september. De IAA is
makkelijk te vinden en goed bereik
baar. Volg de borden Messe vanaf de A3
van Keulen naar Frankfurt.
Lexus introduceert met de RX300 een luxe terreinauto.
Versnellingen en een rem passen
precies in een achternaaf. Deze
techniek voor storingsvrij schakelen en
remmen is niet nieuw, Shimano heeft de
volledig ingebouwde naven nog eens
geperfectioneerd. Er zijn naven te koop
met drie, vier of zeven ingebouwde
versnellingen. Daar kan een
terugtraprem bij of een Inter-M
rollerbrake die als handrem aan het
stuur werkt.
De Nexus Inter-3 is bijzonder ge
schikt voor jeugdfietsen en zware,
degelijke stadsfietsen. Er zit een
optimaal werkende terugtraprem
op van het type Power Coaster. Het
schakelen gaat met een wrij vings-
arm systeem, waarvoor nauwe
lijks kracht nodig is. Van de greep
is een grote en een kleine uitvoe
ring te koop, omdat de ene fietser
grote en de andere kleine handen
heeft.
De Nexus 7-Speed is goed toepas
baar ter vervanging van de kwets
bare derailleur. De schakelstan
den laten zich vergelijken met
tandwielen van de volgende ma
ten: 13-15-17-20-24-27-32. Voor
het bedienen zijn verstellers be
schikbaar met een draaisysteem
of met drukknoppen. De fietser
kan op het stuur aflezen welke
versnelling is ingeschakeld. De
naaf is te koop met terugtraprem
of handrem of zelfs met inge
bouwde dynamo.
Diverse fietsmerken hebben de
naven in hun assortiment. Ze zijn
ook los te koop, maar dan dient de
koper of fietsenmaker er met spa
ken en een velg een compleet wiel
van te maken.
Geschiedenis
Van 23 tot 25 september biedt het
N ationaal Fietsmuseum Velorama
in Nijmegen ruimte aan de tiende
International Cycle History Con-
Achterrem en drie, vier of zeven
versnellingen zijn ingebouwd en
daardoor vrij van onderhoud.
ference. Wetenschappers uit de
hele wereld komen hier bijeen om
te bomen over oude en nieuwe ont
wikkelingen op fietsgebied. Er
staan onder meer lezingen op het
programma over mountainbikes
en aandrijving.
Van 18 t/m 22 juni volgend jaar is
Amsterdam middelpunt van de
grote fietsmanifestatie Vélo Mon
dial 2000. Nader nieuws over de
activiteiten volgt.
Theo van der Kaaij
Op de autotentoonstelling van Frankfurt is dit nieuwe model van Mitsu
bishi, de Pajero, nog niet getoond. De auto komt pas te voorschijn op de
Tokio Motor Show in Japan, die medio oktober wordt gehouden. De eer
ste gegevens van de nieuwe zware terreinauto zijn echter al wel bekend.
De Pajero die in april volgend jaar naar ons land komt, is groter dan zijn
voorganger. De lengte is zo'n 5,5 centimeter gegroeid, de breedte zelfs
tien centimeter. De auto is niet meer gebouwd op een ladderchassis,
maar heeft een in deze klasse vrij ongebruikelijke, zelfdragende carros
serie. De in een lange en korte uitvoering leverbare auto zal beschikbaar
komen met een 175 pk sterke 3,2 liter direct ingespoten dieselmotor of
een 3,5 liter V6-motor met directe benzineinjectie en 220 pk.
De Suzuki Alto is de goedkoopste auto op de Nederlandse markt die met
een automatische transmissie te krijgen is. De Alto automaat is er name
lijk vanaf ƒ17.195.De Alto is ook de goedkoopste vijf deurs auto met een
prij s van ƒ15.695.De kleine Japanse auto wordt standaard geleverd met
een éénliter viercilinder benzinemotor met 54 pk. Gemiddeld verbruikt
de auto niet meer dan 5,7 liter per 100 kilometer (1 op 17,5).
driecilinder turbodiesel met even
eens 75 pk.
We blijven nog even bij de com
pacte auto's, want Volkswagen
brengt zelf een vernieuwde versie
van de Polo uit. De auto heeft een
iets gewijzigd frontje en een com
pleet nieuw dashboard. De volle
dig verzinkte carrosserie van de
vernieuwde Polo wordt voortaan
twaalf gegarandeerd tegen door
roesten van binnenuit. Nieuw in
het motorengamma is een drieci
linder turbodiesel met 74 pk en het
topmodel is een 125 pk sterke Polo
GTI met 1,6 liter motor.
Ford en GM
De merken van de Ford Motor
Company hebben minder nieuws
te bieden. Als concurrent van de
VW Polo krijgt de Ford Fiësta een
flinke facelift. Het gaat daarbij
vooral om een uiterlijke op frisser,
de zoveelste van het in wezen ei
genlijk al tien jaar oude model.
Van het recent door Ford ingelijf
de Volvo kunnen we pas eind dit
jaar nieuws verwachten en Mazda
heeft de afgelopen tijd al stevig in
de bus geblazen met noviteiten.
Op de stand in Frankf urt staat wel
voor het eerst de nieuwe Mazda
MPV die zijn bedaagde voorgan
ger komt aflossen en het trio ruim-
teauto's bij Mazda volmaakt. De
prijs van de MPV is in ons land al
bekend. De auto gaat vanaf
59.995 kosten.
Bij de merken van General Motors
is het vooral Opel dat de aandacht
op zich vestigt. Naast de ver
nieuwde Omega, de fraaie Speed
ster, waarvan productie nu zeker
staan die een plaatsje moet krijgen
tussen de Felicia en de Oct a via.
Het model heet Fabia en het is de
eerste auto die op het nieuwe plat
form van de Volkswagen-groep
ontstaat. De net geen vier meter
lange auto heeft vijf deuren en
komt er met 1,4 liter benzinemoto
ren van 68 en 100 pk en een 64 pk
sterke 1,9 liter diesel. Uitbreiding
van het motorengamma staat op
het programma, evenals de komst
van een Fabia sedan en een combi.
Nog een slagje compacter is de Au
di A2 (3,83 meter). Toch is deze
nieuwe, kleine en licht gebouwde
(want van aluminium) auto net zo
ruim, omdat hij meer in de hoogte
gaat. De slechts 895 kilo wegende
Audi A2 kan worden geleverd met
een viercilinder 1,4 liter benzine
motor met 7 5 pk of een even sterke
Nieuwe Volkswagen Polo.
De Skoda Fabia is een nieuwe middenklasser.
;n zoveelste facelift.