man en paard We hebben een collectief rustpunt nodig PZC reportage 27 i. ~at Geen activiteiten in Zeeland Milieubeweging en kerken in autoloze zondag zaterdag 18 september 1999 ,-ï «afford ^SIöjÊ^-T' - RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE Hoewel in 50 gemeenten in Nederland zondag een 'autovrije' zondag is, gaan slechts in een beperkt aantal plaatsen straten echt dicht voor auto's. Bewustwording - daar gaat het om- foto Vincent Jannink In de Zeeuwse gemeenten wordt geen actie ondernomen voor de autovrije zon dag. De gemeenten waar wel activiteiten worden georganiseerd rond het initi atief zijn: Almere, Amsterdam, Baarn, Breukelen, Boxtel, De Bilt, Delft, Den Haag, Deventer, Doesburg, Driebergen, Emmen, Geleen, Gouda, Grave, Gronin gen, Haarlem, Hardenberg, Heemstede, Hengelo, Hoofddorp, Houten, Kromme nie, Kerkrade, Leek, Leusden, Maastricht, Maartensdijk, Maarssen, Naarden, Noordenveld, Nijmegen, Oldenzaal, Ooststellingwerf, Purmerend, Raalte, Rhe- nen, Roermond, Scheemda, Schiedam, Sittard, St. Odiliënberg, Tilburg, Utrecht, Valkenswaard, Veldhoven, Venlo, Woerden, Zoetermeer, Zwolle. auto te rijden. De campagne is het gevolg van een opvallende samenwerking tussen kerken en milieugroepen. In gang gezet door de Deventer pastor Peter Dullaert, die van de dag een symbool van de 'ont- haasting' wilde maken. ,,We hebben een collectief rustpunt nodig", zegt Aleid Groothof. Een begrip dat ook bij de mi lieubeweging steeds meer een rol speelt. Daarom sloot Milieudefensie zich eerder dit jaar ook aan bij het LOAZ. „Ons gaat het niet alleen om de auto zegt Groothof. De strijd tegen de 24-uurseco- nomie staat voor het LOAZ voorop. „La ten we elkaar nou eens één zo'n dag gunnen." Daarom werden ook de vakbe weging en de kerken erbij betrokken. De Raad van Kerken werkte mee omdat, zegt Daan van Heere van de Werkgroep Kerk en Milieu, „deze actie aansluit bij ons mi lieuprogramma. Daar past het goed om gaan met mobiliteit prima bij." De Raad van Kerken heeft duidelijke standpunten over de onwenselijkheid van de 24-uurs- economie, zegt Van HeereWe moeten le ren meer ontspannen met elkaar om te gaan". De auto is het symbool van het jachtige leven. Maar Van Heere zegt dat de Raad niet dogmatisch met de autovrije zondag wil omgaan. „Het moet op basis van vrijwilligheid gebeuren." De Raad heeft in zijn publicaties de leden wel op geroepen mee te doen. Alleen orthodox-protestantse groeperin gen maakten bezwaar, omdat die bang zijn dat allerlei evenementen op de auto vrije zondag juist de zondagsrust versto ren. „Voor veel christenen ontslaat de au tovrije zondag hen van de druk om die dag te gebruiken voor familiebezoek of een ritje naar de meubelboulevard", zegt Groothof. Maar mensen moeten vooral In vijftig Nederlandse gemeenten is komende zondag een 'autovrije zondag'. Maar niet zoals in 1973. In slechts een handvol plaatsen gaan straten echt dicht voor auto's. Het gaat vooral om de bewustwording, zeggen de organisatoren, een opvallend verbond van milieugroepen en kerken. Een schoner milieu, de strijd tegen de 24-uurseconomie en het streven naar meer zondagsrust gaan goed samen. Bij Vroom en Dreesman zijn ze nóg boos. Een jaar geleden al werd het be gin van V&D's bekende 'prijzencircus' vastgesteld op zondag 19 september. Dan zijn alle filialen in het hele land open. „Op zo'n dag maken wij beduidende omzet ten", zegt een woordvoerder. Maar net op die dag wordt in 51 gemeenten actie ge voerd voor een autovrije zondag. In Am sterdam gaat de halve binnenstad dicht voor auto's. Daar gaat onze omzet, dach ten ze bij de warenhuisketen." Aleid Groothof kan er niet mee zitten. „Waarom haken ze er niet op in?", zegt het GroenLinks-gemeenteraadslid uit Hou ten. „Bied aan inkopen thuis te laten be zorgen. Zet in advertenties hoe mensen ook per openbaar vervoer bij je winkel kunnen komen. Organiseer activiteiten. Maar dat zag V&D niet zitten. Zij zeiden dat het hen miljoenen zou kosten. Maar wij waren niet bereid het uit te stellen." 'Wij' is het Landelijk Overleg Autoloze Zondag (LOAZ), waarvan Groothof een van de drijvende krachten is. Na eerdere mislukte pogingen - zoals in Rotterdam - hoopt het LOAZ dat Nederland zondag massaal de auto laat staan. Niet zoals in 1973, toen het moest, maar omdat men het zelf wil. Voor een schoner milieu, als sym bool in de strijd tegen de 24-uursecono mie, of omwille van de zondagsrust. Mede daarom schaarden ook de kerken zich achter de autovrije zondag. In het 'comité van aanbeveling' zitten prominente Nederlanders, zoals kardi naal Simonis, tv-grootheid Jos Brink, FNV-voorzitter Lodewijk de Waal, evan gelist Henk Binnendijk, hardloopster Nelly Cooman of wetenschapsjournalist Chriet Titulaer. Zelfs Philips-topman Cor Boonstra roept deze week in advertenties in de kranten - samen met zijn chauffeur - op om één dag in het jaar vrijwillig geen niet denken dat de autovrije zondag bete kent dat zij binnen móeten blijven. In vij ftig gemeenten worden j uist overal ma nifestaties gehouden of fietstochten geor ganiseerd. Alleen in Amsterdam (het ge bied binnen de Singel), Houten (de hele stad) en Deventer (een deel van de bin nenstad) zijn grote stukken stad taboe voor auto's. In nog vijftien gemeenten wordt hier en daar een straat afgesloten. Of veel mensen daarvoor de auto zullen laten staan is de vraag. In enkele gemeen ten (Deventer, Hengelo, Groningen) wordt geprobeerd de mensen met gratis openbaar vervoer over te halen. Het afsluiten van straten voor autover keer stuitte op wettelijke problemen. Dat mag alleen wegens festiviteiten. Dus wor den nu overal straatfeesten gehouden. Ook in de Amsterdamse Albert Cuvp- straat, die op zondag gewoonlijk vol staat met auto's van toeristen. De Amsterdamse Kamer van Koophandel was eerst tegen, „maar heeft zijn verzet nu opgegeven", zegt Aleid Groothof. „De mensen worden die files die elke koopzondag voor de par keergarages staan zat." Er bestaat de vrees dat een autovrije zon dag het bedrijfsleven en de toeristische sector geld gaat kosten. „Neem Artis", zegt Groothof.,Daar begonnen ze meteen te steigeren. Terwijl ze er juist op hadden kunnen inhaken. Zoals Ouwehands Die renpark. Dat reageerde positief. Iedereen die kan aantonen dat hij met het openbaar vervoer is gekomen, krijgt daar vijf gul den korting op de entreeprijs". Dat er ooit een landelijke, verplichte au toloze zondag zal komen, gelooft ook het LOAZ niet. Toch staat de Nederlander er best voor open. Uit een enquête bleek vo rig jaar dat zes op de tien mensen best één autoloze zondag per jaar willen. In Am- Sterdam sprak zelfs driekwart zich ervoor uit, mits die dag het openbaar vervoer gratis is. Dat gaf het LOAZ de moed door te zetten. „We hopen dat de mensen die nu de auto laten staan, dat ook na 19 septem ber eens een keer zullen doen", zegt René Danen van de Vereniging Milieudefensie. De grote 'afwezige' op de autoloze zondag is de overheid. „We zijn in november al bij minister Pronk (VROM) geweest", zegt Groothof, „maar die durft niets te doen. Hij vindt dat wij eerst een draagvlak moe ten laten zien." Van Den Haag hebben de initiatiefnemers dus niet veel te verwach ten. „Waarom doet minister Borst haar mond niet eens open?", vraagt Groothof zich af. „Sommige gemeenten schreven dat zij alleen meedoen als het door Den Haag zou worden verordonneerd. Maar dat zal nooit gebeuren. 1973 komt nooit meer terug." Hans de Bruijn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 27