jobby kerncentrale op laag pitje FUM ES ieuw Netwerk moet impuls Filmfestival levert tips op voor an filmonderwijs geven het bioscoopbezoek van komend jaar BY1HE Klaverblad biedt hulp aan in Arduin-conflict NS onder vuur na lamleggen laatste Zeeuws-Vlaamse lijn zeeland zaterdag 18 september 1999 17 ;unst cultuur nmerleden CDA en VVD gooien klimaatnota in de strijd voor behoud Borssele 1900-2000 18 september 1951 door Arjen Nijmeijer Diepe teleurstelling in Zeeuws-Vlaanderen. Op 18 september 1951 valt de defini tieve beslissing. De Nederland se Spoorwegen mogen op 7 oktober hun treinverbinding tussen Terneuzen en Hulst op heffen. De Zeeuws-Vlaamse be stuurders doen van zich horen in bittere bewoordingen. Woordbreuk, sterfhuiscon structies, ze worden de Neder landse Spoorwegen in de schoe nen geschoven. Hadden de NS in 1948 niet beloofd dat de ver binding zeker tot 1961 zou blij ven bestaan? En nauwelijks drie j aar later wordt de lijn al lamge- legd. Voor mensen, niet voor goede ren. Want die worden er nog ge noeg naar Gent vervoerd. Maar het aanbod aan levende have van menselijke kunne is ge woonweg te klein. Dus verlies gevend. Zeggen de NS. Maar ook dat geloven de Zeeuws-Vla mingen niet. Logisch, zeggen zij: de treinmaatschappij heeft zelf steeds stations gesloten. Nogal wiedes dat er dan minder reizigers instappen. Nee, de NS hebben ons gewoon verkwan seld. En het wordt alleen nog maar erger, vermoeden de Zeeuws- Vlamingen. Als de NS zich nu al niet aan him beloften houden, hoe lang zal het dan nog duren totdat ook de goederenlijn wordt opgeheven? Emplacement De spoorlijn Mechelen-Terneu- zen is in 1871 in gebruik geno men; twee jaar daarvoor rijden de eerste treinen al over de lijn met Gent. Vooral voor het goe derenvervoer worden de sporen druk gebruikt. Bij het kanaal in Terneuzen verschijnt een groot spoorwegemplacement met loodsen, evenals extra losplaat sen voor schepen. Daarnaast krijgt de spoorlijn een belangrijke functie in de so ciale ontsluiting van het gebied. Zeeuws-Vlaanderen heeft een internationale treinverbinding; die wetenschap doet veel bor sten lichtjes zwellen in het ge bied. Kunnen we mooi eens een middagje shoppen in Mechelen. Afbraak De exploitatie van de lijnen loopt uiteindelijk als een diesel- trein op kolen. De maatschappij Gent-Terneuzen eindigt wegens wanbeheer in 1930. De Neder landse sporen komen onder het beheer van de maatschappij Mechelen-Terneuzen, die met de afbraak begint. In 1940 wordt het personenvervoer tus sen Terneuzen en Zelzate ge staakt. De maatschappij zelf gooit in 1948 het bijltje erbij neer. De NS nemen de Neder landse lijn over. De Zeeuws-Vlamingen voelen de bui direct hangen en richten in allerijl een comité op dat de belangen van de verbinding met België moet verdedigen: in Den Haag en bij de Nederlandse spoorbaronnen. Gedeputeer den, gemeentebestuurders, ha- venschapslieden komen in het geweer. Maar de moeite is ver geefs. De reizigerstrein rijdt vanaf Hulst nog negen jaar lang tot Sint Niklaas, totdat ook deze lijn op 28 mei 1962 wordt ge staakt. Tegenwoordig wordt al leen nog de goederenlijn van Terneuzen naar Gent geëxploi teerd. irErnst Jan Rozendaal SSINGEN - Dertien organi- ies uit de filmindustrie ben vrijdag in Vlissingen be en een Netwerk voor Filme- atie op te richten. Het net te zal waarschijnlijk aan het Ivan het jaar officieel gepre- teerd worden tijdens het In- lational Documentary Fes tin Amsterdam. Doel is het erwijs meer faciliteiten te den op het gebied van film. Eilmorganisaties, waaronder dan, Moviezone en Cinekid, imen tijdens het festival iiby the sea bijeen om te pra- over filmeducatie in en bui schooltijd. Vrijdagochtend d besloten een Netwerk neducatie op te richten dat rlopig zijn intrek neemt bij nfan in Utrecht. De oprich- |werd 's middags bekend ge- Jkt. voorafgaand aan een ïmdiscussie met docenten turele en Kunstzinnige Vor ig (CKV) uit Zuid-Neder- L organisaties zijn om de tafel zitten, omdat ze veelvuldig ir scholen zijn benaderd die onderdeel film van dat nieu- vak CKV inhoud willen ge- De overheid verplicht leer- |en in het kader van CKV ter meer musea, theaters en icopen te bezoeken. De der- i organisaties willen hun ex- tise uitwisselen en het film bod aan scholen centraal rdineren. Op termijn moet aan theorievorming over neducatie worden gedaan. ïkket Idens de forumdiscussie, ge- [1 door voorzitter Hedy wcona van Film by the sea, 'am naar voren welke initia len nu al bestaan. Filmfan tót scholen tegen een tarief néén gulden vijftig per leer- jg filmvoorstellingen aan met a educatiepakket dat op looi kan worden behandeld, bet kader van Moviezone aaien elke vrijdagmiddag ad vier uur in 21 filmtheaters Nederland tegen een geredu- &d tarief films voor jongeren. sprobleem is niet zozeer jon- ten naar de bioscoop te lok- n. alswel ze te interesseren ar andere films dan Titanic of Hard. Doordat jongeren zo aasaal kiezen voor commerci- 'actiefilms, dreigt in veel bio- apen het filmaanbod te gCbralen. Ook de cinemabe- 'jven hebben dus baat bij pro jecten als Filmfan en Moviezo ne. De problematiek van de docenten, zo bleek in Vlissin gen, is vooral hoe de educatie moet worden gebracht. Van te voren informatie geven is nodig, aldus d'Ancona, 'maar je moet die films ook niet dood gaan zit ten kwekken'. Bezwaarlijk is verder dat de docenten te weinig tijd hebben zich in het aanbod te verdiepen en dat weinig lesma teriaal voorhanden is. Filmlijs ten bestaan (nog) niet en filmfragmenten zijn niet zo makkelijk op video te zetten in verband met rechten en vergoe dingen. „We zitten hier niet voor niets", reageerde d'Ancona. „Dat ma teriaal moet beschikbaar ko men. De overheid kan jullie niet filmonderwijs voorschrijven zonder dat de faciliteiten er zijn. Daarvoor is nu juist het Net werk Filmeducatie opgericht. Met de leraren kan een sterk platform worden gevormd dat concrete eisen en wensen bij de overheid neerlegt." Terwijl de leraren en filmorga nisaties vergaderden, werd Cine City in het kader van de scholie rendag van Film by the sea over spoeld door ongeveer 2900 jon geren van Zeeuwse scholen. door Marc Floor VLISSINGEN - Hoewel de pro grammering van het festival Film by the sea nogal breed van opzet is (van Hollywood tot art- house, kortom zo'n beetje alles uit de VS en Europa) kan na drie dagen worden geconstateerd dat de kwaliteit van de geselec teerde films behoorlijk goed is. Er is gekozen voor de betere Hollywoodfilm en de toeganke lijker arthousefilm. Wie Film by the sea bezoekt kan zijn vrien denkring alvast een hoop aardi ge tips geven voor het bioscoop bezoek van het komende jaar. Tea with Mmsolini van de Itali aanse regisseur Franco Zeffirel- li {The Champ, Hamlet) is bij voorbeeld zo'n werk dat alleen de filmhuizen zal halen, maar toch aantrekkelijk is voor een groot publiek. De autobiografi sche film gaat over een groep Britse upper-class vrouwen die de ouderloze Zeffirelli in het Italië van de jaren '30 onder haar hoede heeft genomen. Zeffirelli behandelt zijn op groeien onder de fascistische dictatuur van Mussolini opmer kelijk luchtiger dan zijn tijd- en landgenoot Federico Fellini, die hetzelfde onderwerp in Amar- cord aan het witte doek toever trouwde. Tea with Mussolini kabbelt aangenaam voort, heeft een mooie Italiaans-barokke aankleding en bovendien een film by the sea Programma Filmfestival CINE CITY VLISSINGEN (0118-418810 en Belbios 0900-9363) zaterdag CINE CITY The Delivery: 13.30 u.; Hope and Glory: 13.30 u.; De Rode Zwaan: 14 u.; Three Seasons: 14 u.; Bowfinger: 14 en 21.45 u.; Seen: 15.30 u.; Mifunes Sidste Sang - Dogme 3:16 u.; Tea with Mussolini: 16 u.; The Emerald Forest: 16 u.; Wilde Mossels: 19 u.; The General's Daughter: 19 u.; Besieged: 19 u.; Dancing at Lughnasa: 19.15 u.; Point Blank: 19.30 u.; Plunkett Mecleane: 19.30 u.; Agnes Browne: 21 u.; The Astronaut's Wife: 21.30 u.; A love devided: 21.30 u.;Park: 21.30 u.; Night Train: 21.30 u.; The Sixth Sense: 21.30 u. muziek circa 23 uur: The Royal Dutch Disco Philharmonic. SCHUTTERSHOFTHEATER Los Amantes del circulo polar. Za. 13.30 u. Get real. Za. 16 u.; Sweety Barrett. Za. 19.30 u.; The straight story. Za. 22 u.; muziek na afloop film: Devil's Glen. zondag CINE CITY 8,5 Women: 11 u.; Agnes Browne: 11 u.; October Sky: 11 u.; The Ouf-of-Towners: 11 u.; Midsummer night's dream: 11 u.; Love and Rage: 11 u.; Get Real: 11 u.; Midsummer night's dream: 11 u.; Love and Rage: 11 u.; Get Real: 11 u.; Mickey Blue Eyes: 13 u.; Besieged: 13 u.; Children of Heaven: 13 u.; De Bal: 13 u.; The General: 13.30 u.; Dancing at Lughnasa: 13.30 u.; The Straight Story: 14 u.; Xiu Xiu: The sent down girl: 15 u.; Wonderland: 15 u.; Bowfinger: 15 u.; Three Seasons: 15 u.; Tea with Mussolini: 15.30 u.; This is my father: 15.30 u.; Mifunes Sidste Sang - Dogme 3: 16 A love devided: 16.30 u.;Celebrity: 17 u.; Rosie: 17 u.; Park: 17 u.; Night Train: 17.30 u.; A love divided: 19 u.; The General's Daughter: 19 u.; The War Zone: 19 u.; Los Amantes del Circulo Polar: 19.15 u.; Go: 19.15 u.; nnb: 19.30 u.; Bedrooms and Hallways: 21 u.; Judas Kiss: 21.15 u.; Plunkett Mecleane: 21.15 u.; The Astronaut's Wife: 21.30 u.; Crush proof: 21.30 u.; The Sixth Sense: 21.30 u.; Talk of Angels: 21.30 u. SCHUTTERSHOFTHEATER Qa commence aujourd'hui. Zo. 13.30 u.; 8,5 Women. Zo. 16 u.; Dancing at Laghnasa. Zo. 19.30 u.; Celebrity. Zo. 22 u. fHarmen van der Werf \'HAAG - De lobby uit Zee- jen van elektriciteitsprodu- [EPZ voor het langer open den van de kerncentrale gele is in politiek Den Haag ,)niet aangeslagen. Slechts t partijen waarvan bekend jat zij Borssele niet willen ien, CDA en WD, maken lopnieuw sterk voor behoud de kerncentrale. •ebben 'de laatste strohalm' Uitvoeringsnota Klimaat- jd - in de discussie over lenergie opgepakt en minis- j, Pronk van Milieubeheer iaagd waarom hij de kern- trale niet wil betrekken in klimaatbeleid. akheeft in zijn Uitvoerings- a Klimaatbeleid een later [ingsjaar voor de kerncen- e Borssele, later dan eind 3, niet eens opgenomen, al- wel dat wel een bijdrage kan :ren aan vermindering van uitstoot van het broeikasgas ilstofdioxide (CO.,), temde zaak Tweede Kamer mocht afge- [ii week schriftelijke vragen lenover Pronks nota. Zowel lA'er J. van den Akker als Der J. H. Klein Molekamp a in hun vragen doorsche- lenhet 'wegschrijven' van de ccentrale een vreemde zaak inden. int", stelt Klein Molekamp, iarom zijn wel andere maat- len voor de beperking van :0;-uitstoot opgenomen, zo- energiebesparing, wind- rgie en zonne-energie, en is :energie hierbij niet betrok- f Oppositielid Van den Ak- sluit zich bij zijn WD-colle- san. Hij wil concreet weten reel Borssele kan bijdragen een daling van de CO,-uit- i! Vaak wordt een getal ge- nd van 1,4 megaton, terwijl olledige energiesector door ikis ingeboekt voor 6 mega- ilencentrales ïkwil die reductie voor een ngnjk deel bereiken door ncentrales schoner te ma- Ze moeten net zo schoon den als gasgestookte ener- entrales. De regeringspar- iWD, PvdA en D66 en het k zetten grote vraagtekens heerlijke rol van zangeres Cher als vrijgevochten Amerikaanse. Minder aangenaam om te zien vanwege het ongenadig harde karakter is het regiedebuut van de Britse acteur Tim Roth, be kend als Mr. Orange in Reser voir Dogs en 'Pumpkin' in Pulp Fiction. Zijn The War Zone, op Film by the sea geprogram meerd als 'eigen ontdekking' die alleen door brede steun van en thousiast publiek in Nederland se roulatie gebracht kan wor den, vertelt een incestverhaal op het Ierse platteland. Er wordt krachtig geacteerd in de film, vooral door debuterend actrice Lara Belmont als de mis bruikte dochter. De vraag is echter of een expliciet gebrach te incestscène (de anale ver krachting door vader van zijn dochter) niet te confronterend is voor het publiek om The War Zone een reguliere roulatie te bezorgen. Zeer verrassend is de nieuwe film van David Lynch, die nog warm van de montagetafel in Vlissingen in première ging. Het werk is opmerkelijk frivool voor een man wiens oeuvre wordt ge kenmerkt door zwartgalligheid en aartsdonkere beelden. The Straight Story is het op waar heid gebaseerde verhaal van een oude baas die half Amerika doorkruist op een grasmaaier om nog eenmaal zijn zieke broer te zien met wie hij al tien jaar in onmin leeft. Onderweg komt hij Amerikaans volk tegen van elk slag, dat hij meestal door zijn levenswijshe den verrijkt het leven laat ver volgen. The Straight Story is een amusante 'bejaarden- roadmovie', waarin Lynch zich af en toe zelfs van doorslaande sentimentele kant laat zien. Daarbij is de film een groot lof lied op het Amerikaanse platte land, dat in overvloedig schitte rende najaarskleuren vanuit vogelperspectief wordt ge toond. Ook een ode aan het platteland, maar dan het Deense is de derde Dogma 95-film Mifunes Sidste Sang van Sren Kragh-Jakob- sen. Een yup en een hoertje moeten zien te overleven op het platteland, en daarbij ook nog zorgen voor zijn achterlijke broer en haar ontspoorde broer tje. Hoewel Dogma de kracht van een goed verhaal centraal stelt als wapen tegen de Holly- woodfabrieken, is Mifunes sidste sang nogal conventioneel van opzet, en laat Kragh-Ja- kobsen zijn film af en toe verval len tot het niveau van een goed kope klucht. De verrassing van Film by the sea was wat mij betreft The Sixth Sense, de nieuwste van Bruce Willis, waarin hij eenpsy chiater speelt die een jongetje moet helpen die met de doden kan spreken. De derde film van de 29-jarige Indiase regisseur Manoj Night Shyamalan, te vens schrijver van het verhaal, is een prachtige mix van drama, thriller en horror, waarin alle drie de genres tot het maximum worden uitgediept. Na een wat trage start wordt in The Sixth Sense een spannings boog opgebouwd die ik in tijden niet meer heb mogen ervaren in de bioscoop. Met een minumum aan beelden en de juiste muziek weet Shyamalen je echt het apelazerus te laten schrikken. Bovendien is het einde van de film zo verrassend, dat je totaal overdonderd de bioscoop weer verlaat. The Sixth Sense is, hoe wel het de nodige gaten kent in het scenario, cinema zoals cine ma is bedoeld. GPD De jeugd bezocht en masse Cine City in het kader van de Scholierendag van Film by the sea. foto Lex de Meester bij die maatregel, die ook door de energiesector al scherp be kritiseerd is. Elektriciteitspro ducent EPZ, die voor tachtig procent van kolen en kernener gie afhankelijk is, vreest zelfs het onderspit te moeten delven, als Pronk zijn zin krijgt. Zijn concurrentiepositie ten opzich te van het buitenland wordt on houdbaar, als er dure investe ringen in de kolencentrales nodig zijn. Rendabel D66-woordvoerster M. J. Au- gusteijn-Esser heeft ook die in druk. Ze verwijst in haar vragen aan Pronk naar een studie uit 1998. Toen is bekeken of over schakeling van kolencentrales op gas rendabel is. Volgens Au- gusteijn-Esser bleek die optie veel te duur. „Op basis van wel ke cijfers is dit nu opeens wel mogelijk?", vraagt zij zich af. De Uitvoeringsnota Klimaatbe leid wordt in november door de Tweede Kamer behandeld. Voor die tijd antwoordt Pronk op de schriftelijke vragen. De kerncentrale in Borssele. foto Aero Lin Photo door Jeroen Vliegenberq GOES - Patiëntenorganisatie Het Kla verblad wil bemiddelen in het conflict dat is ontstaan tussen de directie van Ar duin - de Zeeuwse stichting voor ver standelijk gehandicapten - en het Ver band van Verontruste Ouders rond Huize Den Berg in Goes. Klaverblad-woord voerder A Luteijn stelt voor om 'een constructief gesprek aan te gaan om de knelpunten weg te werken'. De opmerking van J. van der Doef, voorzitter van de Raad van Toe zicht van Arduin, dat ouders die niet te vreden zijn met Arduin hun heil maar elders moeten zoeken, geeft volgens Lu teijn aan hoe gevoelig de materie is. „Het lijkt een aardige uitspraak, maar de al ternatieven liggen hier niet voor het oprapen. Met name voor de zwaar ver standelijk gehandicapten voor wie de persoonsgebonden budgetten vaak al niet toereikend zijn, wordt overplaatsen binnen Zeeland heel lastig." Voorzitter J. van der Doef wil niet reage ren op het voorstel van Het Klaverblad. „Hun betrokkenheid kunnen ze beter aan de directie van Arduin kenbaar ma ken." Hij benadrukt dat hij met zijn uit spraakgeen bewoners wil wegjagen. „De brief was bedoeld als oproep aan de ou ders en de medewerkers van Arduin om meer vertrouwd te raken met het veran deringsproces. We zijn al twee jaar bezig met dit proces. De nieuwe benadering wordt heel breed gedragen door het mi nisterie, de ouders en het personeel. Het gaat ons om een elementair stukje men senrecht. We willen de bewoners zoveel mogelijk zelfstandig laten leven, wonen en werken." Van der Doef beschouwt het als een 'in spanningsverplichting' van Arduin om een andere instelling voor bewoners te vinden indien hun ouders of familieleden onoverkomelijke problemen met de nieuwe aanpak hebben. Het voorstel van Luteijn wordt toege juicht door E. H. Conijn, de woordvoer der van de Verontruste Ouders. „Dat hebben we van het begin af aan al gewild. Ik ben een voorstander van het harmo niemodel. Eerlijk, open praten met el kaar, zo los je problemen op. Maar me neer Van den Beemt (directeur Arduin, red.) wil alleen in kleine groepjes praten om die vervolgens tegen elkaar uit te spe len. Het welzijn van de bewoners moet centraal staan en het personeel moet weer met plezier naar het werk gaan." Volgens F. Bot, voorlichtster van de In spectie voor de Gezondheidszorg, is het moeilijk te zeggen hoe moeilijk of mak kelijk overplaatsingen te regelen zijn. „Ik weet niet precies of er overal in ons land wachtlijsten zijn. In het algemeen is overplaatsing afhankelijk van de urgen tie. Hoe urgenter, hoe makkelijker de overplaatsing. Oud-staatssecretaris E. Terpstra stuurde in 1998 alle instellingen een brief waarin staat dat mensen die al gebruik maken van hulp, bij overplaat singen voorrang hebben op andere nog thuiswonende wachtlijstkandidaten. Van der Doef meent dat er een volstrekt vertekend beeld van Arduin is ontstaan. „Het gaat om drie ouderstellen en enkele personeelsleden die bezwaren hebben tegen de nieuwe aanpak. Maar ook werk nemers hebben op een gegeven moment de plicht zich te voegen naar de wensen van de directie. We hebben dit proces in tensief met iedereen voorbereid. We heb ben buitengewoon veel geduld gehad. Je verwacht loyaliteit. Anders moet je zeg gen: 'Tot hier en niet verder'. En wat de ouders betreft, ik heb sommige ouders gehoord die zodanig in de knoop zijn ge raakt dat ze eerder zelf ondersteuning behoeven." Voor alle Zeeuwse instellingen voor ver standelijk gehandicapten bestaan wachtlijsten. R. Oudshoorn van centrum De Sterre in Clinge vindt de situatie schrijnend, zeker nu het Rijk heeft beslo ten om extra geld in 'vernieuwingspro jecten' te stoppen. „In juni stonden in Zeeland al 35 mensen op de wachtlijsten, nu misschien al veertig." In het laatste jaar van de twintigste eeuw blikt de PZC van dag tot dag terug op nieuws feiten uit Zeeland. Lara Belmont als Jessie in The War Zone. foto Jaap Buitendijk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 17