Jeugdzorg boos over beleid justitie Doop en zegen Tunnelbouwer van blaam gezuiverd PZC Lancaster vliegt over Zeeland Milieucontrole op grote schaal twintigste eeuw Slepers maanden vast na buitenkansje zeeland 21 Stichting vangt bot bij plaatsing probleemjongeren in gesloten inrichting 1900-2000 Eerste EKO-suiker uit Zeeuwse bio-bieten vrijdag 17 september 1999 irRoelf Reinders jüDDELBURG - Zeeuwse pro bleemjongeren die dringend in ^gesloten inrichting moeten, jionien op straat terecht. Stich- ling Jeugdzorg Zeeland vangt lui bij het ministerie van Justi ne om jongeren die een gevaar oor zichzelf en anderen zijn in U gesloten inrichting te krij- L. Directeur F. Eijlander is ('roest en eist dat minister Kort- hals ingrijpt. tne afgelopen anderhalve iand heeft de D ienst Justitiële ichtingen (DJI) van het mi- lerie van Justitie vier maal a verzoek afgewezen van [jeugdzorg Zeeland - gesteund [•oor de kinderrechter - om een l-jngere in een crisissituatie in [gngesloten inrichting te plaat- Ui. Maar omdat er meer vraag jan plaats is, heeft het ministe rie strenge richtlijnen opgesteld de aanvragen nog eens tegen hei licht te houden. De Zeeuwse jongeren voldoen niet aan deze criteria. Jeugdzorg-directeur Eijlander is daar 'ronduit furieus' over en zegt dat hij z'n werk zo niet kan doen. „Bij de vier jongeren zijn wij gemachtigd door een uit spraak van de kinderrechter. Daar zit het ministerie dan doorheen te fietsen. Waar halen ze de kennis en macht van daan?" Boze brief Eijlander heeft een brief naar de Tweede Kamer en justitieminis ter Korthals gestuurd waarin hij maatregelen eist. „Als er te weinig crisisplaatsen zijn, moet dat worden opgelost. Maar dat is een politiek probleem, dat mag niet op ons bordje komen te liggen. Ik ben het zat om te bak keleien over basale zaken die niet door de politiek worden ge regeld." Eijlander beweert dat het ministerie zegt dat er af spraken over de criteria zijn ge maakt met stichting Vedivo, de koepel van instellingen voor ge zinsvoogdij. Vedivo-directeur C. Kleingeld ontkent dat. „Het ministerie doet alsof er afspra ken zijn." Hij zegt dat Justitie geen beoordelingsfunctie heeft. „De kinderrechter doet de in houdelijke toets." De jongeren die op straat ko men, hebben zware problemen. „Zij moeten naar een gesloten crisisopvangplaats om weer in het gareel te komen en om be handeld te worden", aldus Eij lander. „Nu staan ze in de kou. Het wachten is tot ze helemaal ontsporen en een misdaad ple gen waardoor ze via de straf rechtelijke weg toch opgesloten worden, maar dan in de gevan genis." Het gaat onder andere om een zestienjarige verslaafde jongen die net uit de gevangenis is. Volgens L. Smit van Jeugd zorg-jeugdbescherming slaapt hij nu op bankjes in Goes en doet hij z'n behoeften in tuinen. „Een andere jongen van twaalf is ge welddadig, breekt in, zit in jeugdbendes en racet zonder helm door winkelstraten. Moet hij eerst dood voordat er wat ge beurt?" De Zeeuwse persrechter R. Rammeloo zegt dat de Zeeuwse kinderrechter E. van der Lende- Mulder Smit het optreden van het ministerie 'alarmerend' vindt. Het is voor haar reden om de kwestie in de landelijke werkgroep van kinderrechters aan de orde te stellen. „De kin derrechter toetst het verzoek van Stichting Jeugdzorg om een uithuisplaatsing in een gesloten inrichting. Dat is wettelijk zo geregeld. Het is vreemd als het ministerie op eigen houtje gaat opereren en roet in het eten gooit." Ook elders in land stui ten jeugdzorginstellingen op een starre Justitie. „Het optre den van Justitie is totaal onte recht", zegt W. Pijnacker van Jeugdbescherming en Jeugd hulpverlening Limburg. Bij het ministerie was donderdag nie mand voor commentaar bereik baar. door Theo Giele iUSSINGEN-Een Britse Lan casterbommenwerper passeert ioudag Tholen, de Bevelanden fiiWest-Zeeuws-Vlaanderen op zijn vlucht van Arnhem naar de thuisbasis Coningsby in Lin colnshire. De vlucht van het his- lorische vliegtuig is onderdeel van de herdenking van de Slag om Arnhem. De route van de Lancaster voert over militaire begraafplaatsen als eerbetoon aan de duizenden soldaten die voor de bevrijding van Noord-Brabant en Zeeland gevallen zijn. Het toestel vliegt omstreeks 12.40 uur het Zeeuw se luchtruim binnen vanaf Steenbergen, waar twee Britse vliegeniers liggen begraven. Boven Zeeland volgt het toestel de lijn Poortvliet-Kapelle- Het vlieg- luigzal op een hoogte van onge veer vierhonderd meter de pro vincie passeren en om 12.54 uur de kustlijn bereiken. [n september 1944 probeerden je geallieerden een doorbraak 997 gepland tijdpad te forceren in de Duitse linies. Onder de codenaam Market Garden trokken vanaf zondag 17 september geallieerde troe pen vanuit Belgisch Limburg via Eindhoven en Nijmegen op richting Arnhem. Tienduizen den parachutisten werden ge dropt om de bruggen over de Brabantse kanalen, de Maas, de Waal en de Rijn ongeschonden in handen te krijgen. Bij Arn hem alleen al werden elfduizend Britse en Poolse parachutisten gedropt. De geallieerde opmars kwam niet verder dan Nijme gen. Duizenden militairen sneuvelden. Plechtigheden Ter gelegenheid van 5 5 j aar Slag om Arnhem zijn er tot en met zondag tal van plechtigheden in Arnhem en omgeving. Zondag om 12.00 uur stijgt de Lancas terbommenwerper op vanaf het vliegveld Deelen. Via Arnhem, Nijmegen, Groesbeek en Breda vliegt de bommenwerper naar Steenbergen en vervolgens naar Zeeland. **»J.va*» bentum r3llcrscr»tcc b.v. H Douane en politie controleren donderdag een vrachtwagen in Vlissingen. foto Frank Viergever door Ondine van der Vleuten VLISSINGEN - In het havengebied van Vlissingen-Oost en aan de grensovergan gen in Zeeuws-Vlaanderen werd donder dag intensief gecontroleerd op naleving van de milieuwetgeving. De gebeurde in het kader van de grootschalige landelijke milieucontrole van het ministerie van VROM, die maandag begon en vandaag (vrijdag) wordt afgesloten. Ook in de haven van Rotterdam en aan de P O Ferry aan de Beneluxhaven werd vandaag gecontroleerd. Hoewel voor alle soorten overtredingen bekeuringen wer den uitgedeeld, was de actie primair ge richt op de naleving van milieuwetgeving en om de afvalstromen in kaart te bren- gen.In totaal wordt op meer dan zeventig locaties verspreid over het land gecontro leerd. Voorlichtster Nancy Vinke doopt de Neeltje Suzanna met eenfles champagne. Joor Joost Bosman foto Charles Strijd Pastoor Vervaet (1) zegent de Neeltje Suzanna. rERNEUZEN - Sara is in juli al vertrokken. Aankomende maandag begint haar zus Neeltje aan de tocht onder de Westerschelde goed gebruik onder tunnelbouwers dient boormachine de zegen van boven te krijgen. zonder de aanwezigheid van Sint Barbara, beschermheilige van mijnwerkers en gaan velen van hen de tunnel niet En dus draafde pastor Vervaet uit Axel donderdag voor de tweede maal op om na Sara nu Neeltje Suzanna in te zegenen. Maar niet voordat Nancy Vinke, voorlichtster en een der hoofdbewoners van het Tunnelinfocentrum, met een welgemikte worp een fles champagne tegen de booiTnachine kapot had gegooid. Evenals bij de vorige boor toonde de SGP zich weinig content met de hele ceremonie. „In principe is het niet verkeerd om voor werkzaamheden de zegen te vragen. Maar de wijze waarop dat gebeurt, spreekt ons niet aan", aldus SGP-statenlid P. Hamelink. Hij doelt daarmee onder meer op de heiligenverering (in dit geval Sint Barbara), die bij de ceremonie centraal staat. „Afgezien daai-van, lijkt het nu alleen maar een rooms-katholieke aangelegenheid. Er zijn ook tunnelbouwers met een andere levensovertuiging. Je kimt je afvragen of dan ook niet een predikant bij de ceremonie aanwezig moet zijn", zegt Hamelink, die overigens de foto Charles Strijd plechtigheid van donderdagmiddag niet wil veroordelen. Voor de start van Neeltje Suzanna wordt precies dezelfde procedure gevolgd als bij Sara. Dat betekent dat de tunnelboormachine eerst zo'n 200 meter aflegt waarin alle onderdelen op elkaar worden afgesteld. Dit is het langzaamste traject van het hele boorproces. Met het overbruggen van de eerste, ongeveer twee voetbalvelden lange afstand is Neeltje Suzanna minimaal drie tot vier weken bezig. Daarna gaat ze de grond in om gemiddeld zo 'n twaalf meter per dag weg te boren. In totaal zullen de booi'machines ruim 6,5 kilometer afleggen. door Joost Bosman TERNEUZEN - Er lijkt geen vuiltje meer aan de lucht voor tunnelbouwer Kombinatie Middelplaat Westerschelde (KMW). Eerder deze week gingen in Den Haag alle beschikbare duimen de lucht in: op vragen van Groen Links antwoordden minister De Vides van Sociale Zaken en zijn staatssecretaris Hoogervorst dat KMW wat betreft de arbeidsverdeling en -veiligheid weinig voor de voeten te weipen valt. Al in juli had GroenLinks - op aandringen van GroenLinks/Delta Anders in Zeeland - vragen gesteld over bet feit, dat slechts 200 van de 435 tunnelbouwers uit Nederland komen. De Socialistische Partij (SP) had zich zorgen gerpaakt over het ontbreken van een risico- inventarisatie bij de betonfabx-iek van de Westerscheldetunnel. Daar kwam in juli een Duitse wei'knemer door een ongeval om het leven. „Natuurlijk hadden we dit antwoord van de minister verwacht", zegt KMW- directeur H. de Jonge zelfverzekerd. „Wij zijn nu al twfee jaar aan het uitleggen dat we het spel gewoon spelen volgens de bijbehorende regels. Naar aanleiding van de vragen in de Tweede Kamer hebben we een heel open gesprek gevoerd met de Arbeidsinspectie. Die heeft een rapport opgesteld, op basis waarvan de minister en de staatssecretaris nu hun antwoorden hebben geformuleerd", aldus De Jonge. Hij toont zich geïrriteerd over de volgens hem onterechte kritiek die KMW in het verleden te verduren kreeg. „Je kimt je afvragen wie de 'vuiltjes aan de lucht' heeft verzonnen? Daar maak ik me bezorgd over. Er is daardoor een slechte atmosfeer gecreëerd rond KMW. Die heeft lengte 6'5 km WEEKBOEK TUNNEL Z-BEVELAND 17 september 1999 Sara is al zo'n 170 meter ver TERNEUZEN - Tunnelbooi-machine Sara, die begin juli van start ging, is inmiddels zo'n 170 meter gevordei'd. De boor bevindt zich momenteel onder het maaiveld tussen cle kanteldijk en het bos. Daarnaast zijn er ruim zestig betonnen tunnelringen geplaatst. Kombinatie Middelplaat Westerschelde (KMW) werkt het geboorde gedeelte direct af. Onder het toekomstige wegdek brengt het aannemersconsortium momenteel drainages aan, stort het bedrijf zand en graaft het kanalen voor de verschillende kabels. ons veel energie gekost, die we beter hadden kunnen gebruiken." J. van de Borgt van de Bouw- en Houtbond FNV erkent dat de antwoorden van de minister in grote lijnen correct zijn. Wel vindt hij dat De Vries op twee punten zijn huiswerk beter had moeten doen. „Er is inmiddels een aantal nieuwe bepalingen in de bouw-CAO opgenomen, waaruit blijkt dat tunnelbouwers daar wel degelijk ook onder vallen. Daardoor moeten we met de aannemer (KMW, red.) en de betonfabriek opnieuw rond de tafel gaan zitten om een aantal zaken aan te passen." Dat De Vries in zijn beantwoording voorbij is gegaan aan die nieuwe bepalingen, schrijft Van de Borgt toe aan het feit dat de tekst ervan pas begin september is bekend gemaakt. Die kan de mfSStr Ir» In het laatste jaar van de twintigste eeuw blikt de PZC van dag tot dag terug op nieuws feiten uit Zeeland. 17 september 1997 door Arjen Nijmeijer Hij had geen dag later thuis moeten komen. Zeven maanden lang zat Paul Glerum vast in Iran. Als de Nieuwerker- ker eindelijk naar huis mag, wordt nog diezelfde nacht zijn dochter Julia geboren. In augustus 1997 trekt Glerum naar het Midden-Oosten. Hij is bergingsleider op een zeesleper van Smit Internationale. De klus: het Kroatische vracht schip Baltic bergen. Maar ter wijl de bergers bezig zijn, komt er een noodsignaal binnen; de Amerikaanse helikopter SH-60 is neergestort. Een buitenkans je; de berging van het Kroati sche schip schiet toch niet lek ker op en met het opvissen van de helikopter kan 150.000 dol lar worden verdiend. Dus de schepen stomen op, wachten op toestemming van het bedrijfs- kantoor in Teheran en beginnen te bergen. Twee uur later staat de legerheli uit te druipen aan boord van een Amerikaans ma rineschip. Twee weken later, in september 1997, worden twee zeeslepers en een drijvende bok opeens aan gehouden. Plotseling zitten veertig bemanningsleden, van wie vijftien Nederlanders, vast. Op hun eigen schepen, dat wel, maar ze mogen de haven van Bandar Imam Khomeiny niet uit. De Iraanse autoriteiten blij - ken toch wat moeite te hebben met de berging van de helikop ter. Daar is volgens de Iraniërs geen toestemming voor ge vraagd. Anoniem Een van de opgebrachte sche pen is de sleepboot Banckert van Van den Akker in Vlissin gen, met een Vlissingse stuur man. Diens echtgenote vertelt op 17 september van haar zor gen. Ze doet dat anoniem, want de kwestie ligt zeer gevoelig. Smit Internationale overlegt met de onwillige Iraniërs, maar krijgt zelf nauwelijks informa tie. De situatie aan boord is goed, zeggen de Iraniërs. Maar contact met de bemanningsle den is er niet. Twee weken later komt het ver lossende woord. Gedeeltelijk. De Banckert mag gaan en vaart direct naar Bahrein. De Vlis singse stuurman Jobse mag naar huis. De sleper en de drij vende bok van Smit Internatio nale moeten in Iran achterblij ven. Genoegdoening Ambassadeur Feith is enkele weken in Iran geweest om de be manningen van de drie schepen los te praten. Dat is grotendeels gelukt. Eén schip enhet grootste deel van de bemanningsleden zijn vrijMaar twee schepen lig gen nog vast; met Paul Glerum uit Nieuwerkerk, een Britse en een Filippijnse kapitein aan boord. Iran lijkt er een langdu rige kwestie van te willen ma ken. Het land dreigt met een ju ridische procedure en zou 'financiële genoegdoening' wil len. Feith reist terug naar Ne derland. Het drietal moet de feestdagen dat jaar in Iran doorbrengen, maar komt uiteindelijk begin april 1998 vrij. Paul Glerum hoorde dat zijn echtgenote zwanger was toen hij net aan de reis was begonnen. Op de avond van zijn terugkeer, tegen mid dernacht, wordt zij n dochter ge boren. door Lilian Dominicus IJZENDIJKE - Vandaag is het alweer de laatste dag van de biologische bietencampagne: drie dagen lang draaiden de ma chines van de Suiker Unie fa briek uit Dinteloord op volle toeren om circa 13.000 ton bio logisch geteelde suikerbieten te verwerken tot duizend ton bio logische suiker. Daarna begint de campagne voor de traditio neel geteelde suikerbieten. Hoewel biologische suiker uit het buitenland al langer te koop is in de natuurwinkels en som mige supermarkten, is het de eerste keer dat in Nederland biologische suiker wordt gepro- duceerd. Sinds juni 1999 heeft de fabriek in Dinteloord toe stemming gekregen om het EKO-keurmerk te dragen, dat volgens EG-verordeningen en lichtlijnen van de Nederlandse overheid gecontroleerd en ge certificeerd wordt door Skal in Zwolle. „Een goede ontwikkeling voor de consument", vindt boerin M. Quist uit IJzendijke. Haar be drijf is één van de weinige in Zeeuws-Vlaanderen die biolo gische suikerbieten produceren. „Biologische producten zijn ge woon veel lekkerder dan bespo ten gewassen, dus dat komt de consument ten goede." Maar ook voor de bio-boeren is dit een stap in de goede richting. „Tot voorheen loonde het nauwelijks om biologische bieten te ver bouwen, omdat ze niet op biolo gische wijze werden verwerkt", legt Quist uit. „Daardoor kre gen we slechts de normale prijs voor onze producten, maar bio logisch verbouwen brengt wel meer kosten met zich mee. Om het jaarlijkse quotum te behou den, zorgen vele biologische boeren dat ze him bieten bij de reguliere bedrijven opkopen." Pas in mei 1999 werd besloten dat de suikerfabriek ook op bio logische wijze suikerbieten zou verwerken. Toen hadden vele boeren hun bouwplan allang vastgesteld en was het gewas al gezaaid. Alleen boeren die uit idealisme hun bieten op biologi sche wijze waren blijven telen, konden nog aan de fabriek leve ren. Wellicht dat het aanbod volgend jaar groter wordt. „Maar we weten nog niet hoe veel bio-suiker we volgend jaar nodig hebben", zegt C. Hülsen- beck van de Suiker Unie. „Dat hangt af van de vraag van de consument." Advertentie minister, voordat hij de kamervragen beantwoordde, nog niet hebben gezien. Daarnaast houdt De Vries volgens Van de Borgt geen rekening met de CAO-bepaling dat buitenlandse werknemers (uitgezonderd Duitse en Belgische) onder de Nederlandse CAO vallen, mits zij hier langer dan een maand werken. Positief vindt hij echter dat er per 1 oktober een nieuwe informatiebrochure komt voor de tunnelbouwers, en dat hun vertegenwoordiging op diezelfde datum operationeel kan zijn. „Op die manier kunnen ze meepraten over de voortgang van de tunnelaanleg. Dat is belangrijk, omdat zowel De Jong als ik op redelijk grote afstand zitten van het hele project. Op deze manier wordt de situatie een stuk stabieler", verwacht Van der Borgt, Karei V won in 1525 de slag bij Pavia. Jan van Gruuthuse gaf daarom een groots huisfeest in zijn Haamsteeds kasteel. Het gala mondde helaas uit in grote brand. Zittend in deze com fortabele werkfauteuil van Leolux word je geïnspireerd om creatieve dingen te bedenken. Misschien wel om een huisparty te organiseren. We hebben hem juist hier neergezet als waar schuwing om vooral voorzichtig te zijn, maar ook als een eeuwenoude ode c de kunst van leven en wonen. Leolux Carabita Hugo de Ruiter Kees den Herder Noordweg 125, Serooskerke, 0118-593030

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 35