Berger onder de palmen Historisch portret van good old Golden Earring Rembrandt geschilderd in filmbeelden Nederlands Film Festival 07p kunst iu\* cultuur Rockgroep in beeld 15 Lriemand anders dan Helmut l\ Berger, de man die jereldfaam veiwierf met de litelrol in Luchino Visconti's üdwig, kwam in aanmerking Unter den Palmen. Miriam ^uishoop: „Toen ik bezig was j-et het script had ik Helmut jerger heel helder in mijn l0Ofd. In feite draait het hele jrhaal om zijn figuur." Helmut grillig en erfectionistisch, een ster met ja gebruiksaanwijzing, «nand op wiens lijf het gcadente gedrag van de koning an Beieren is geschreven. Hij ;oont in Rome, leidt een voor ijndoen teruggetrokken leven, [iriam Rruishoop kende hem Isacteurvan... Dynasty, de rijkeluissoap. Pas later ontdekte ik zijn isconti-periode." ewas dertien toen ze naar ynastykeek. „Die man aakte indruk op mij, ik zou jnuitstraling nooit vergeten." og eens dertien jaar later aakten ze kennis met elkaar, jcmag als ik aan een film hrijf in mijn fantasie iedere iteur, hoe groot ook, een rol ebedelen. Of dat haalbaar is, erk ik later vanzelf wel. Ik ilde Helmut eerst ontmoeten lordat het eventueel tot een ial zou komen. Zo werk ik Ik wil iedereen met wie ik men werk leren kennen, contact is voor mij belangrijk." vloog naar Rome, zocht woonhuis op en werd ontvangen, deed de deur open, hij ik lachte en wij mochten vanaf het allereerste Ik voelde zijn energie, alsof ik hem al mijn hele had gekend. Dat heb ik ker, zo'n niet te beschrijven roei. Zo ging het ook met mijn ïtgenoot. Hij is DJ Photek, ik l hem op televisieWe 'amen elkaar tegen en vier tanden later waren wij louwd." Imut Berger las het script van riam Kruishoop, belde haar lachts op en zei dat hij de rol :epteerde. Zij weer terug naar me. Praten, feesten, dollen. voelde iets neenschappelijks met hem. te definiëren, maar 't s duidelijk aanwezig. Dat i later op de set alleen maar rden versterkt." den Palmen speelt Berger David, die met zijn vriendin Tanja Hagen) in een hotel verblijft, dat zijn halfbroer Ludwig Kier) daar voor zaken zijn. Ludwig onderhoudt stel, dat om de tijd te doden overvallen pleegt. Als vid tussen de buit een foto i een mooie jongeman (Thom ffman) aantreft en zich tot a aangetrokken voelt, staan niet meer op te lossen ïplicaties in de onderlinge houdingen. dat punt snijdt Kruishoop in \er den Palmen haar Imotiv aan: hoe mensen aar manipuleren. „Dat boeit buitengewoon, de manier arop iedereen gemaakt in het staat. De macht over de de tragiek, de het eigen gewin, geen al te vrolijk maar zo kijk ik er en ik maak films altijd mijn eigen behoeftes." Kruishoop werkte niet voor 't eerst samen met acteurs als Berger, r. Hoffman en (in een maar treffende rol) lem Nijholt, ze had ook niet een crew van een man of ïtig om zich heen verzameld, 'en wennen, maar de sfeer i waanzinnig. Het klikte, ook om ik niet uit de filmwereld, en van de Rietveld demie, de kunsthoek. Tot Unter den Palmen had ik bij filmen werkelijk alles zelf aan, nu mocht ik leiding en aan een team met veel ir filmervaring dan ik." :onder blij was ze met de van cameraman Rogier e viel in 1997 at op met Vive Elleeen speelfilm die zij geheel op eigen kracht maakte in haar eindexamenjaar op de Rietveld Academie. Nu mag zij woensdag (22 september) het Nederlands Film Festival openen met Unter den Palmen. Miriam Kruishoop wist de legendarische Oostenrijkse acteur Helmut Berger ertoe te bewegen de hoofdrol voor zijn rekening te nemen. Had Berger dat niet gedaan dan was Unter den Palmen er nooit gekomen. In die film is Berger David, die met vriendin en halfbroer naar Rotterdam is gereisd en voor een essentiële keuze wordt gesteld. Sheri Hagen in Unter den Palmen De show gaat door voor de enige echte Nederlandse superband. Golden Earring be schikt over net zo'n lange adem als de grootste rockgroep ter wereld, The Rolling Stones. Ro gier van der Ploeg maakte een documentaire over het Haagse kwartet. Omdat de afwerking langer duurde dan verwacht, krijgt het Nederlands Film Fes tival de première. Eigenlijk had Don't Stop The Show vorig jaar al in roulatie moeten gaan. Hij was kleuter toen Golden Earring een hit had met 'Back Home'. Hij was punk toen het Haagse rockinstituut de hitlijs ten bestormde met rocknum mers als 'Bombay' en 'Sleep walking'. Filmmaker Rogier van der Ploeg heeft slechts een klein gedeelte van de 35-jarige carrière van Golden Earring be wust meegemaakt. Toch is het hem gelukt een mooi historisch portret te maken van de groep die niet piepjong meer is, maar nog lang niet versleten. Niet voor niets luidt de titel van Van der Ploëgs zeven kwartier durende documentaire over Golden Earring Don't Stop The Show. De schouwburgtournees van de laatste jaren hebben ge leerd dat de Golden Earring nog jaren mee kan. Heel typerend in de film is dat George Kooymans, Barry Hay, Caesar Zuiderwij k en Rinus Gerritsen nauwelijks terugblikken of anekdotes uit de oude doos opdissen. Van der Ploeg: „Zoals Anouk, een ontdekking van de Golden Earring, al in de film zegt, leven de bandleden in het heden. Ze kijken eerder vooruit dan terug. Daarom laat ik de verhalen over het verleden van de band vertel len door mensen die de groep van dichtbij hebben meege maakt: ex-drummer Jaap Eg- germont, ex-manager Freddie Haayen, de eerste zanger Frans Krassenburg, het meisje uit de clip van 'When The Lady Smi les', tattookoning Henk Schiff- macher en de Amerikaan Ted Nugent." In zijn indrukwekkende onder komen aan de Amsterdamse Keizersgracht praat Van der Ploeg, die Golden Earring al persoonlijk kende omdat hij vi deoclips voor ze heeft gemaakt, over de totstandkoming van de film. Eigenlijk zou Don't Stop The Show vorig jaar al in pre mière gaan, maar de geluids montage en -afwerking vergden zo veel tijd dat de première is verschoven naar het Neder lands Film Festival. Van der Ploeg, die in het verle den werkte voor de VPRO-pro- gramma's Onrust en Loladamu- sica, clips van onder meer Urban Dance Squad en De Dijk maakte en commercials voor de biermerken Budweiser en Mil ler Lite, hoopt dat de film aan slaat, ook al is hij zich ervan bewust dat het zeker geen alle daagse docu is. „De film is vrij lang voor een do cumentaire. Ik wilde niet een snel gemonteerde, MTV-achtige film maken. En ik wilde ook geen praatfilm met korte mu- ziekfragmentjes. Je hebt van die documentaires waarin de ma ker belangrijker is dan zijn on derwerp. Voor deze film geldt dat zeker niet. Ik heb mezelf volledig weggecijferd. De mu ziekfragmenten zijn lang en een kunstzinnig frame ontbreekt. Ik wilde er als regisseur geen stilis tisch stempel op drukken." Hoewel Van der Ploeg nooit een echte diehardfan van Golden Earring is geweest, is zijn waar dering voor de groep groot. „Ik heb ze leren kennen door de vi deoclips die ik voor hen maakte. Ik kwam erachter dat de band leden pas mooie verhalen be gonnen te vertellen zodra de ca mera uit stond. Zonde, dacht ik, want dat is toch een stuk ge schiedenis dat gehoord en ge zien mag worden. Samen met The Stones is de Earring toch wel de band met de langste adem." Don't Stop The Show vertelt op chronologische wijze het le vensverhaalvan de Golden Ear ring. De film begint met de be ginperiode, vóór de toetreding van Barry Hay en Caesar Zui derwij k, met zijn vele bezet tingswisselingen. Kooymans en Gerritsen luisterden in die tijd naar Radio Luxemburg en na men nummers op die ze in de oe fenruimte instudeerden. Vervolgens komt uitgebreid de periode van de grote internatio nale doorbraak met 'Radar Lo ve' aan bod. Voor veel bands zou het uitblijven van internatio naal vervolgsucces het einde be tekenen, voor de Earring was het een crisisje waarin de band leden met plannen voor solocar rières rondliepen, maar uitein delijk toch weer op elkaar aangewezen bleken. Ook de laatste periode, waarin de la waaiige elektrische optredens werden ingewisseld voor semi- akoestische schouwburgshows, komt uitgebreid in beeld. Van der Ploeg: „Het is toch een mysterie hoe vier Haagse jon gens het onder zulke extreme omstandigheden meer dan der tig jaar met elkaar uithouden. Ondanks de duidelijk verschil lende persoonlijkheden komen ze niet van elkaar los. Het is in teressant om te zien hoe in de loop van de tijd de kapsels, de kleding en de muziek verande ren en zijzelf totaal niet. Het is tevens boeiend om te zien dat de band met zijn tijd meegaat zon der de eigen identiteit te verlie zen. Eind jaren zestig verander de de groep van een liedjesband tot een formatie die aansluiting vond bij de toentertijd populai re supergroepen met een in drukwekkende liveshow. En tijdens de glamrock- en symfo nische rockperiode kwamen ze met nummers met lange, geïm proviseerde stukken. En vlak voor de unplugged rage stonden ze al in de schouwburgen met een semi-akoestische show. Daarnaast waren ze één van de eerste bands met echte video clips. Trendsetters zijn zij nooit geweest, maar ze gingen wel de gelijk met de tijd mee." Eén van de mooiste fragmenten in de film is de compilatie van interviews met de vier bandle den, waarin ze iets over elkaar zeggen. Het geeft inzicht in de persoonlijkheden van de idea listische, intellectuele Zuider- wijk, de impulsieve, perfectio nistische Kooymans, de ietwat conservatieve, realistische Ger ritsen en de onvermoeibare gangmaker Hay. Van der Ploeg: „Ook hier praten ze over het he den en niet over het verleden. Mede daarom heb ik de film niet laten eindigen met een over peinzing, maar met een nieuw nummer tijdens een recent live optreden in de Groenoordhallen voor 6000 man. Het is een open einde, want het laatste woord over de Earring is nog niet ge zegd of geschreven. De heren waren er content mee. Geluk kig, want het is hun film. Mark Roos Golden Earring, niet piepjong meer maar nog lang niet versleten. foto Roland de Bruin reflectie van zichzelf speelt, een schaduw." Ook de andere acteurs, Kier, Hoffman en Nijholt en Sheri Hagen, lieten Miriam Kruishoop de ruimte om te regisseren zoals zij dat wilde. Sommige scènes, in de eindversie tamelijk heftig of controversieel, bleken achteraf 'het grappigst om te doen'. Zoals de vrijpartij tussen Berger en Hoffman. „Ik kreeg er de slappe lach van en dat maakte het allemaal juist zo ontspannen." Ook al opent Unter den Palmen het Nederlands Film Festival, het betreft hier geen Nederlandse film. Er wordt Engels en Duits gesproken en slechts een paar flardjes Nederlands. Kruishoop, die pendelt tussen haar vaderland en Londen: „Ik ben en voel me Nederlandse, maar ik heb nog nooit iets Nederlandstaligs gemaakt. Unter den Palmen is eerder een Europese film, ik ben een exponent van de kunstwereld, ik heb op de Rietveld Academie geleerd universeel te communiceren." Miriam Kruishoop ('ik zit nooit stil, ben altijd bezig') beschikt voorlopig over een onuitputtelijke ideeënbron. Ze is nu bezig met een boek met twee verhalen, waarvan er één de basis zal vormen van het script voor haar volgende filmproject, een familiedrama in Zuid-Frankrijk, met twee rivaliserende schoonzussen, incest en diepverborgen geheimen. De hoofdrol? Miriam Kruishoop: „Ik ben vrij in mijn denken en fantaseren, dus ik houd Cathérine Deneuve in gedachten. Waaromniet?" Robin Bruinsma Unter den Palmen opent het Neder landse Film Festivaldat woensdag 22 september in Utrecht begint. Stoffers ('een prettige persoonlijkheid, rustig en evenwichtig'), die zij op het oog had na het zien van Karakter. „Ik kende Rogier niet. We ontmoetten elkaar bij een reclamebureau zonder te weten wie we voor ons hadden. Een uur later vroeg iemand met welke cameraman ik Unter den Palmen wilde maken. Met Rogier Stoffers, zei ik. Nou, die heb je een uurtje geleden de hand geschud. Zo kan het dus lopen." Ze maakte dankbaar gebruik van de ploeg zonder haar eigen manier van werken prijs te geven. Vorm staat minstens gelijk aan inhoud, ze put uit eigen ervaringen en vertelt haar verhaal in strakke en consequente beelden. Een jonge vrouw van 27, een eigenzinnige filmmaakster, met de acteur die ooit door zijn levensgezel en ontdekker Visconti 'de mooiste man van het witte doek' werd genoemd. Kruishoop-Berger, een wonderlijke combinatie die volgens de jongste van de twee (Berger is twee keer zo oud) zonder kleerscheuren het einde haalde. Helmut Berger heeft de naam een lastpak te zijn, een paradepaardje dat vreemde sprongen maakt, veeleisend is en anderen zonder woorden zijn wil oplegt. Kruishoop: „Helmut is gemakkelijk, superprofessioneel en heel creatief. Hij werkt uiterst geconcentreerd en lepelt niet zomaar zijn teksten op. Als hij heeft besloten zich door de regisseur te laten leiden, zoals bij mij ook het geval was, doet hij dat onvoorwaardelijk." De figuur van David in Unter den Palmen heeft onmiskenbaar trekjes van Helmut Berger. Kruishoop: „In het echt is Helmut toch anders. Houd het er maar op dat hij een Helmut Berger (rechts) en Thorn Hoffman. ijn leven en zijn werk inspireerden veel filmmakers. De nieuwste verfilming het leven van Rembrandt, gemaakt r de Franse regisseur Charles Matton, :eft op het Nederlands Film Festival de nière. Een vergelijking tussen Mattons i op Rembrandt van Rijn en die van an- filmers. kun je een schilder beter leren kennen door puur en alleen zijn schilderijen te en een poging te wagen in alle verflagen hem mee te reizen. Alleen zo kun je in de 1 van de schilder kruipen en zijn schil- cunstig avontuur stapje voor stapje beleven. Rembrandt, die de schilder- als een taal ervoer die zich niet met liet beschrijven, zou op z'n minst staan tegenover de niet aflatende Rembrandtboeken en de vele films verschillend uit de doeken doen. toppunt zou hij het toch zeker gevonden dat voor de nieuwste Rembrandt- de Franse regisseur/schilder Char- acht van zijn meesterwerken hedendaagse kunstenaars met een ver end knap vleugje 'tussen nu en toen Hans Steinhoff was in 1942 één van de vroege Rembrandt-verfilmers. schilderen' en 'met de acteurs als modellen' werden gekopieerd. En dit alles voor een Rembrandt die Frans spreekt, in het Engels is ondertiteld en voor het grootste deel in Duitsland is gefilmd. Toch behoort juist de ze nieuwste film tot de spaarzame pareltjes waarmee een mooie poging wordt gedaan Rembrandts betekenis voor de schilder kunst te schetsen. In Rembrandt van Char les Matton is Klaus Maria Brandauer Rem brandt Van Rijn en Johanna ter Steege zijn eerste vrouw Saskia. Eerdere Rembrandt - films van Hans Steinhoff, de korte bekende film Rembrandt, Schilder van de Mens van Bert Haanstra en extra films plaatsen Mat tons bijdrage in een historisch kader. Te zien is hoe verschillend filmmakers het levens verhaal van Nederlands bekendste schilder 'klem-en', welk beeld ze van de schilder scheppen, van de tijd waarin hij leefde en in het gunstigste geval... wat een door schil derkunst geïnspireerde film aan extra kwa liteiten wint. In de meeste films in het Rembrandtpro- gramma van het filmfestival ligt het accent op een zo levendig mogelijk vertellen van het bekende drama van de zeventiende- eeuwse meester, die van gewerd en veelge vraagd schilder tot verguisd het faillisse ment en een daaropvolgend isolement werd ingedreven en één voor één zijn dierbare vrouwen Saskia en Hendrickje Stoffels en kinderen, onder wie zijn geliefde zoon Titus, zag sterven. Ondanks de grote tegenslagen bleef de eigenzinnige, wispelturige Rem brandt zichzelf en vooral zijn donkextonige. pasteuze schilderkunst trouw en ging hij niet om voor heersende modes en grillen van machtige opdrachtgevers. De Franse regisseur Matton schetst Rem brandts verzet tegen conventies in kunst en privé-leven, verrassend eigentijds aange stuurd door de tegendraadse portretten die kunstenaars Marina Kamena en Serge Cle ment op z'n Rembrandts van de acteurs schilderden. De film is doorspekt van state ments over de betekenis en zingeving van kunst. Een oude Rembrandt na een leven lang schilderen verkondigt inleidend op zijn levensverhaal: 'Hoe meer ik zie, des te minder ik weet wat het is dat ik zie'. Aan het slot lezen we de woorden van Van Gogh over Rembrandt: 'Om zo te kunnen schilderen, moet men zeker meer dan een paar keer ge storven zijn'. Het bewijs van eeuwige trouw aan zichzelf wordt aan het einde van de film prachtig in beeld gebracht. Wanneer men hoort dat Rembrandt is gestorven, worden de schilde rijen aan de wanden van machthebbende regenten met een zwarte sluier bedekt. Ter wijl ze zich omdraaien, zie je hoe de schilde rijen door die zwarte sluiers heenbreken als een voorteken dat Rembrandts schilderen zo sterk is dat ze zich niet laat wegmoffelen. Een beeldend sterk moment is ook de jonge Titus die op de veiling van de bezittingen van zijn vader de spiegel koopt, waarmee Rembrandt zijn veelbetekenende zelfpor tretten schilderde. Titus gaat ermee door het gangpad en houdt de volle zaal aan machthebbers letterlijk de spiegel voor. Tot de spiegel ook letterlijk breekt! De enige productie die in de buurt komt van Matton is de bekende korte film van Bert Haanstra Rembrandt Schilder van de Mens, gemaakt in 1957waarin de belangrijke mo menten in het leven van de schilder aan zijn zelfportretten zijn af te lezen en z'n bijbelse onderwerpen uitvoeriger dan in Mattons film aan bod komen. Als een bewijs van be wogen schilderen en Rembrandts speciale aandacht voor het (zelf)portret laat Haan stra negen zelfportretten van de schilder in eenvloeien: het mooiste moment. Rembrandt heeft zijn zelfportret minstens honderd keèr in schilderijen, etsen en teke ningen weergegeven. Hij liet zichzelf ook voorkomen in de historiestukken die hij in opdracht maakte. Zijn zelfportretten illu streren pogingen om de menselijke ziel te doorgronden. Rembrandts levensverhaal is aan de hand van deze portretten te illustre ren. De film Rembrandt die Hans Steinhoff in 1942 maakte, staat eigenlijk direct al in een wat merkwaardig daglicht. De film werd gemaakt in de studio Cinetone. die in 1941 door de Duitse bezetter enhet Duitse staats- filmbedrijf UFA werd geclaimd. De film naar het boek 'Zwischen den Heil undDun- kel' van V. Torniks heeft een antisemitisch karakter, al zou je dat kunnen missen dooi de op alle fronten nogal opgeklopte drukte, de snelle beelden en ondanks alles toch beeldend weinig interessante momenten. Thea Figee vrijdag 17 september 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 15