Zelfs Albert Verlinde deelt z'n krabbel uit FïLM BYIHE ES Patrick M schept mooie meisjes De wederopstanding van Nieuwe Muziek PZC kunst &cultuur Publiek vergaapt zich bij opening filmfestival Dansspektakel lets op Bach woensdag 15 september 1999 zsw 18 door Ernstjan Rozendaal VLISSINGEN - Ze zijn de eer sten. Om half zeven installeert het echtpaar Keessen zich bij de dranghekken voor het bio scoopcomplex Cine City in Vlis- singen. Over ruim een uur wor den de eerste gasten verwacht voor de galapremières van The Delivery en Agnes Browne, de fihns waarmee het festival Film by the sea opent. De Keessens logeren in een appartement in deCoosjeBuskenstraat. Ze heb ben gelezen over de opening en komen filmsterren kijken. „We wilden nog kaartjes kopen maar Dreppy mocht niet mee naar binnen", zegt mevrouw Keessen. terwijl ze op het schoothondje wijst dat door haar man wordt omarmd. „En dan moet j e weten waar wij van daan komen. Uit. Aalsmeer. De pretfabriek van Joop van den Ende ligt bij ons om de hoek." De laatste dagen heerst in Vlis- singen een lichte filmkoorts. Film by the sea heeft in de media veel aandacht gekregen en er wordt gesproken over busladin gen bekende mensen die uit Am sterdam en het Gooi naar de première van de Nederlandse film The Delivery komen. Koen Wauters, Carolijn Lilipaly, hoofdrolspeler Fedja van Huêt en - zo wordt gefluisterd - Regi- lio Tuur en Kat ja Schuurman. De rode loper ligt uit, de spot lights staan opgesteld en tegen half acht is zo'n tweehonderd man aan pubhek, voornamelijk jongeren, het Aaismeerse echt paar gezelschap komen houden. Enkele uren eerder is de - be paald niet massaal opgekomen - Nederlandse pers ontvangen door onder anderen voorzitter Hedy d'Ancona van Film by the sea en de organisatoren Ad Weststrate en Leo Hannewijk. De bedoeling van Film by the sea wordt nog eens uit de doeken gedaan. Dat de bouw van het grote bioscoopcomplex Cine Ci ty de organisatie van een lande lijk filmfestival mogelijk heeft gemaakt. Hannewijk: „We zijn gaan denken wat voor soort fes tival we in Nederland konden positioneren." Met een mix van commerciële en culturele films hoopt Film by the sea aan te ha ken bij en zich te onderscheiden van het documentairefestival in Fotografen omstuwen Fabienne. filmfestival? Is het festival niet te commercieel? Waarom zijn de grootste films waarmee in het voorjaar werd geschermd - Eyes Wide Shut, Star Wars, The Haunting - niet in Vlissingen te zien? Hannewijk pareert de kritiek. Alle begin is moeilijk, luidt zijn boodschap. Film by the sea is een plantje dat moet groeien, maar nu al bewijst het festival zijn bestaansrecht, bijvoor beeld door premières van The Delivery en Mickey Blue Eyes, Weststrate valt hem bij: „Zo'n festival als dit was er gewoon nog niet. Nederland heeft het slechtste bioscoopbezoek van Europa. Op het moment dat je daar iets aan doet, begint ieder een erover dat j e in eikaars vaar water zit. Wat een flauwekul." Als na half acht en masse de gas ten arriveren, wordt in de foyer van Cine City de spanning van een première voelbaar. Om de tien minuten stopt een limousi ne om bekende en minder be kende tv-sterren uit te laten stappen. Dat ze van het enkele honderden meters verderop ge legen hotel Arion zijn opge haald, hindert niet. Het pubhek klapt en roept om de aandacht van Lisa en Fraukje uit Goud kust, van Fabienne en Sylvana, van Koen Wauters en Carolijn Lilipaly. Een luid onthaal krij gen Paskal Jakobsen en Chris Götte van Bief, die een aan komst met limousine hebben geweigerd, evenals bassist Peter Slager, die een half uur eerder ongemerkt is binnengeslopen. Zeker vijf cameraploegen wachten de gasten op. Als er even geen limousine in zicht is, staat presentator Albert Vertin de van SBS6 ineens handteke ningen uit te delen. Van de ac teurs van The Delivery hebben de Fran?aise Aurelie Meriel en Fedja van Huêt moeite om zich door het gedrang van camera's foto's Lex de Meestei en publiek naar binnen te wor stelen. De onbekende actrice is zichtbaar verwonderd over d- vele krabbels die ze moet zetten. Tijdens de officiële openingmei toespraken en de uitreiicing van een Bronzen Zeeleeuw aan dt verbouwereerde filmmaker Ka- rim Traïda, staat Weststratets glunderen. Hij heeft bij veei gasten van buiten Zeeland ver' rassing geproefd over de arnh ance die Film by the sea tijdens de opening weet te bieden. „Dat mooie gebouw in het licht, da publiek, die ontvangst op dero de loper, het verbaast ze. Da; doet me goed." Terwijl publiek en genodigde tegen negen uur de f ilmzalenh stromen, kijkt een enkeling no| eens om naar de entree. Wasnid beloofd dat Regilio Tuur en Kat- ja Schuurman ook zouden ko men? Handtekeningenjagers belagen actrice Aurelie Meriel. Het publiek wacht vol spanning voor Cine City. Amsterdam, het Filmfestival Rotterdam en de Nederlandse Filmdagen in Utrecht. Met een beperkt budget (350.000 gulden) is binnen een half jaar een festival met een klinkende internationale pro grammering uit de grond ge stampt, aldus Hannewijk. Hij krijgt wat sceptische vragen voorgeschoteld. Zijn er wel sponsors genoeg voor nóg een door Sheila van Doorsselaer SINT-ANNA TER MUIDEN - De 'meisjes van Missant' oftewel keramieken, schilderijen en houtskoolschetsen zijn allen naakt maar o zo zelfverzekerd. Ze lijken hun frêle lichaam te etaleren. Maar zijn ze wel naakt? Wie na een eer ste vluchtige blik goed kijkt, ziet dat hun li chaam wordt omsloten door een body, kousen met gaten of een monokinislipje. Kunstenaar Patrick Missant, artiestennaam Patri ck M, exposeert zijn werk voor de allereer ste keer. Als locatie koos hij het voormalig ge meentehuis in Sint-Anna ter Mui den. Partick M (58), geboren in Tielt en woonachtig in Brugge, is tekenleraar van beroep. Pas op zijn veertigste besloot hij zich serieus op zijn 'hobby' te storten. Dat hij een zwak heeft voor naakte vrouwen is overduidelijk. „Ik ben nu eenmaal Een van de keramieken van Patrick M. foto Peter Nicolai een man, het naakt van een vrouw spreekt mij als vanzelfsprekend aan.Voor zijn schilderijen gebruikt hij de techniek acryl op paneel. Demo dellen zijn veelal ontsproten uit zijn eigen fan tasie, maar soms zijn het ook herinneringen aan een theatervoorstelling of ballet. De kleuren zijn veelal fel, zelfs het haar van 'de meisjes' heeft een primaire kleur gekregen: rood. Mis sant: „Waarom ik hier steeds voor kies, weet ik eigenlijk zelf niet. Misschien omdat ik onbe wust roodharige vrouwen aantrekkelijker vindt." Naast de acrylwerken hangen er in een aparte ruimte een tiental houtskoolschetsen. Hiervoor tekende Missant uitsluitend model len, die op de tekenschool kwamen poseren. Al hoewel hij hier niet zijn fantasie liet spreken, maar tot doel had de realiteit te vangen, speelt ook hierin schaamteloosheid een prominente rol. Borsten De keramieken zijn, op enkele uitzonderingen na, bustes. Zij pronken met hun bijna volmaak te borsten. Af en toe lijkt het alsof de lijven nog gekleed zijn en enkel de borstpartij is vrijgela ten. Missant houdt ervan 'het spel' dubbelzinnig te spelen. Hij laat het aan de toeschouwer over om uit te maken of de bustes gekleed zijn of niet. De keramieken zijn niet rondom een vrouwen lijf gemaakt, ook al zijn ze hol en lijkt de klei ooit rond een taille te zijn gevormd. Een van de bustes is overduidelijk een zwangere buik. Mis sant raakte geïnspireerd door de zwangerschap van zijn dochter en wilde die vereeuwigen. De meeste werken, zowel de schilderijen als de keramieken, zijn voorzien van welhaast poëti sche teksten in zowel Nederlands, Frans en En gels. Missant spreekt, noch schrijft vreemde ta len, maar vertaalde zijn gedichten aan de hand van een woordenboek. Zoals men een paard een naam geeft, zegt Missant, gaf hij ook zijn wer ken een naam., elk jaar beginnend met een ande re letter. Zo hebben zijn 'meisjes' klinkende na men als Arabei, Laïnna, Naïssa en Nelle. Missant exposeert zijn werk nog lot vrijdag 24 sep tember. De openingstijden van het voormalig stadhuis zijn zaterdag en zondag van 11 tot 18 uur en dinsdag tot vrijdag van 14 tol 18 uur. 's Maandags is de exposi tiezaal dicht. (Advertentie) door Alain Platei Roel Dieltiens Les Ballets C. de la B. Ensemble Explorations wonderlijke mix van show, dans, variété en de top-30 van Bach NRC: Applaus voor virtuoos circusspel van Platei PZC: Dans brengt hemelse muziek terug op aarde Le Soir: Een monsterachtige nood aan tederheid Standaard: Platei raapt theater van de straat ZeelandNet Studio's Kamperland, 24 en 25 sept 20.00 u informatie en kaartverkoop 0118 659 659 Een nieuwe groep is het Francis B. Quartet, dat bestaat uit vio listes Lorre Lynn Trytten, Mifu- ne Tsuji, Jacomine Punt (in Vee- re vervangen door Aimeé Versloot) en celüste Pascal! Went. Als klassiek geschoold; musici staan ze open voor elkj stijl, waarbij het vooral opval: dat ze durven te improviserea In Veere zal het Francis B. Quar tet werk spelen van Trytten. Breuker en Strawinsky. Toetsen De concerten van zaterdag 25 september vinden plaats in dt Kloveniersdoelen in Middel' burg. Alles draait die dag om toetsen. Leen de Broekert be gint 's middags met een Schu bert-concert op een kopie vaa een hammerklavier uit 1795; Beiaardier Sjoerd Tamminga speelt werk van onder anderen Willem Breuker op het carillon De jazzpianist Michiel Borstlap vormt voor de gelegenheid eet duo met altsaxofonist Miguel Martinez. Borstlap is een vand; belangrijkste vertegenwoordi gers van een nieuwe generate jazzmuzikanten die niet alles aan de weg timmert in de Ver enigde Staten, maar zich ooi schatplichtig toont aan de Eu-' ropese geïmproviseerde mu ziek. Misha Mengelberg is een van Borstlaps voorbeelden, Hij treedt op met drummer Han Bennink, maar verzorgt ook era programma-onderdeel met Bil Schippers. Hierin zal vooral d« oude Oosterse filosofie centras! staan. De clavecimbel wordtbe- speeld door Bram Beekman. Hij speelt werk van Bach en Scar latti. Het enige optreden zonder toetsen is ten slotte dat van cel list Tristan Honsinger en saxo fonist Sean Bergin. Aanvang concert vrijdag 24 septem ber Grote Kerk van Veere: 18 uur. Aanvang concert zaterdag 25 sep tember Kloveniersdoelen Middel' burg: 14 uur. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Onder het motto Nieuwe Muziek leeft her vat de Stichting Nieuwe Muziek Zeeland haar activiteiten met een reeks concerten op vrijdag 24 en zaterdag 25 september. De titel slaat niet alleen op het pro gramma - dat onder meer optre dens vermeldt van het Willem Breuker Kollektief Greetje Bijma, Michiel Borstlap, Misha Mengelberg en Han Bennink - maar evenzeer op de terugkeer van directeur/programmeur Ad van 't Veer na een zware ziekte. Door de afwezigheid van Van 't Veer hebben de activiteiten van Nieuwe Muziek enkele maan den stilgelegen. Het jaarlijkse Festival Nieuwe Muziek, dat in juni had moeten plaatsvinden, werd uitgesteld. Tot en met ja nuari is nu een nieuwe program mering opgezet, waarin brok stukken van uitgestelde evenementen zijn gecombi neerd met nieuwe initiatieven. Het thema 'Muziek en filosofie' bijvoorbeeld, dat de leidraad van het Festival Nieuwe Muziek had moeten worden, duikt 25 september op door een combi natie van een lezing en concert door filosoof Rik Schippers en pianist Misha Mengelberg. Filosofie Het Festival Nieuwe Muziek staat nu eind oktober gepland en is gewijd aan de muziek van de Italiaanse componist Ferruc- cio Busoni (1834-1924). Overi gens zijn ook van zijn muziek lijnen te trekken naar de filoso fie, met name die van Schopen hauer. Bekend van eerdere sei zoenen is het festi valletje Season Greetings (december), foto Anko C. Wieringa lijk groep die inmiddels twee cd's heeft uitgebracht. Passend in de aandacht van Nieuwe Muziek voor muzikale uitingen uit andere culturen is het concert van de Turkse zan geres Senem Diyci. De in Neder land woonachtige artieste slaat een brug tussen klassieke Otto maanse muziek en volksmuziek uit de omgeving van Turkije enerzijds en Westerse jazzin- vloeden anderzijds. Willem Breuker Kollektief. maar nieuw zijn de concertreeks Dichter bij jazz (november) en het uitsmeren van het Nieuw jaarsconcert over zeven dagen. Voorzitter G. Schoenmakers van de Stichting Nieuwe Mu ziek Zeeland geeft aan dat be halve echt nieuwe - dat wil zeg gen vernieuwende en niet eerder elders uitgevoerde - muziek in hetprogramma ook 'doorkijkjes in de muziekgeschiedenis' wor den gegeven. Het Willem Breuker Kollektief is de bekendste naam op het programma van vrijdag 24 sep tember. In de Grote Kerk van Veere treedt de tienkoppige groep van Nederlands bekend ste rietblazer op met zangeres Greetje Bijma, die met haar stern-improvisaties bijna elk denkbaar geluid kan voortben- gen. De avond wordt geopend door het Van der Grinten/Herman Jazz Quartet. Gitarist Maarten van der Grinten won in 1991 de eerste Max van Praag Award. In hetzelfde jaar ontving saxofo nist Benjamin Herman de Wes- sel Ilcken Prijs. Sindsdien tim meren beiden volop aan de weg in de Nederlandse jazzwereld, onder meer met hun gezamen- foto Pieter Boersma Greetje Bijma.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 18