Zelfs Albert Verlinde deelt z'n krabbel uit
FïLM
BYIHE
ES
Patrick M schept mooie meisjes
De wederopstanding van Nieuwe Muziek
PZC
kunst &cultuur
Publiek vergaapt zich bij opening filmfestival
Dansspektakel lets op Bach
woensdag 15 september 1999 zsw 18
door Ernstjan Rozendaal
VLISSINGEN - Ze zijn de eer
sten. Om half zeven installeert
het echtpaar Keessen zich bij de
dranghekken voor het bio
scoopcomplex Cine City in Vlis-
singen. Over ruim een uur wor
den de eerste gasten verwacht
voor de galapremières van The
Delivery en Agnes Browne, de
fihns waarmee het festival Film
by the sea opent. De Keessens
logeren in een appartement in
deCoosjeBuskenstraat. Ze heb
ben gelezen over de opening en
komen filmsterren kijken.
„We wilden nog kaartjes kopen
maar Dreppy mocht niet mee
naar binnen", zegt mevrouw
Keessen. terwijl ze op het
schoothondje wijst dat door
haar man wordt omarmd. „En
dan moet j e weten waar wij van
daan komen. Uit. Aalsmeer. De
pretfabriek van Joop van den
Ende ligt bij ons om de hoek."
De laatste dagen heerst in Vlis-
singen een lichte filmkoorts.
Film by the sea heeft in de media
veel aandacht gekregen en er
wordt gesproken over busladin
gen bekende mensen die uit Am
sterdam en het Gooi naar de
première van de Nederlandse
film The Delivery komen. Koen
Wauters, Carolijn Lilipaly,
hoofdrolspeler Fedja van Huêt
en - zo wordt gefluisterd - Regi-
lio Tuur en Kat ja Schuurman.
De rode loper ligt uit, de spot
lights staan opgesteld en tegen
half acht is zo'n tweehonderd
man aan pubhek, voornamelijk
jongeren, het Aaismeerse echt
paar gezelschap komen houden.
Enkele uren eerder is de - be
paald niet massaal opgekomen -
Nederlandse pers ontvangen
door onder anderen voorzitter
Hedy d'Ancona van Film by the
sea en de organisatoren Ad
Weststrate en Leo Hannewijk.
De bedoeling van Film by the
sea wordt nog eens uit de doeken
gedaan. Dat de bouw van het
grote bioscoopcomplex Cine Ci
ty de organisatie van een lande
lijk filmfestival mogelijk heeft
gemaakt. Hannewijk: „We zijn
gaan denken wat voor soort fes
tival we in Nederland konden
positioneren." Met een mix van
commerciële en culturele films
hoopt Film by the sea aan te ha
ken bij en zich te onderscheiden
van het documentairefestival in
Fotografen omstuwen Fabienne.
filmfestival? Is het festival niet
te commercieel? Waarom zijn de
grootste films waarmee in het
voorjaar werd geschermd - Eyes
Wide Shut, Star Wars, The
Haunting - niet in Vlissingen te
zien?
Hannewijk pareert de kritiek.
Alle begin is moeilijk, luidt zijn
boodschap. Film by the sea is
een plantje dat moet groeien,
maar nu al bewijst het festival
zijn bestaansrecht, bijvoor
beeld door premières van The
Delivery en Mickey Blue Eyes,
Weststrate valt hem bij: „Zo'n
festival als dit was er gewoon
nog niet. Nederland heeft het
slechtste bioscoopbezoek van
Europa. Op het moment dat je
daar iets aan doet, begint ieder
een erover dat j e in eikaars vaar
water zit. Wat een flauwekul."
Als na half acht en masse de gas
ten arriveren, wordt in de foyer
van Cine City de spanning van
een première voelbaar. Om de
tien minuten stopt een limousi
ne om bekende en minder be
kende tv-sterren uit te laten
stappen. Dat ze van het enkele
honderden meters verderop ge
legen hotel Arion zijn opge
haald, hindert niet. Het pubhek
klapt en roept om de aandacht
van Lisa en Fraukje uit Goud
kust, van Fabienne en Sylvana,
van Koen Wauters en Carolijn
Lilipaly. Een luid onthaal krij
gen Paskal Jakobsen en Chris
Götte van Bief, die een aan
komst met limousine hebben
geweigerd, evenals bassist Peter
Slager, die een half uur eerder
ongemerkt is binnengeslopen.
Zeker vijf cameraploegen
wachten de gasten op. Als er
even geen limousine in zicht is,
staat presentator Albert Vertin
de van SBS6 ineens handteke
ningen uit te delen. Van de ac
teurs van The Delivery hebben
de Fran?aise Aurelie Meriel en
Fedja van Huêt moeite om zich
door het gedrang van camera's
foto's Lex de Meestei
en publiek naar binnen te wor
stelen. De onbekende actrice is
zichtbaar verwonderd over d-
vele krabbels die ze moet zetten.
Tijdens de officiële openingmei
toespraken en de uitreiicing van
een Bronzen Zeeleeuw aan dt
verbouwereerde filmmaker Ka-
rim Traïda, staat Weststratets
glunderen. Hij heeft bij veei
gasten van buiten Zeeland ver'
rassing geproefd over de arnh
ance die Film by the sea tijdens
de opening weet te bieden. „Dat
mooie gebouw in het licht, da
publiek, die ontvangst op dero
de loper, het verbaast ze. Da;
doet me goed."
Terwijl publiek en genodigde
tegen negen uur de f ilmzalenh
stromen, kijkt een enkeling no|
eens om naar de entree. Wasnid
beloofd dat Regilio Tuur en Kat-
ja Schuurman ook zouden ko
men?
Handtekeningenjagers belagen actrice Aurelie Meriel.
Het publiek wacht vol spanning voor Cine City.
Amsterdam, het Filmfestival
Rotterdam en de Nederlandse
Filmdagen in Utrecht.
Met een beperkt budget
(350.000 gulden) is binnen een
half jaar een festival met een
klinkende internationale pro
grammering uit de grond ge
stampt, aldus Hannewijk. Hij
krijgt wat sceptische vragen
voorgeschoteld. Zijn er wel
sponsors genoeg voor nóg een
door Sheila van Doorsselaer
SINT-ANNA TER MUIDEN - De 'meisjes van
Missant' oftewel keramieken, schilderijen en
houtskoolschetsen zijn allen naakt maar o zo
zelfverzekerd. Ze lijken hun frêle lichaam te
etaleren. Maar zijn ze wel naakt? Wie na een eer
ste vluchtige blik goed kijkt, ziet dat hun li
chaam wordt omsloten door een body, kousen
met gaten of een monokinislipje.
Kunstenaar Patrick Missant, artiestennaam
Patri ck M, exposeert zijn werk voor de allereer
ste keer. Als locatie koos hij het voormalig ge
meentehuis in Sint-Anna ter Mui den.
Partick M (58), geboren in Tielt en woonachtig
in Brugge, is tekenleraar van beroep. Pas op zijn
veertigste besloot hij zich serieus op zijn 'hobby'
te storten. Dat hij een zwak heeft voor naakte
vrouwen is overduidelijk. „Ik ben nu eenmaal
Een van de keramieken van Patrick M.
foto Peter Nicolai
een man, het naakt van een vrouw spreekt mij
als vanzelfsprekend aan.Voor zijn schilderijen
gebruikt hij de techniek acryl op paneel. Demo
dellen zijn veelal ontsproten uit zijn eigen fan
tasie, maar soms zijn het ook herinneringen aan
een theatervoorstelling of ballet. De kleuren
zijn veelal fel, zelfs het haar van 'de meisjes'
heeft een primaire kleur gekregen: rood. Mis
sant: „Waarom ik hier steeds voor kies, weet ik
eigenlijk zelf niet. Misschien omdat ik onbe
wust roodharige vrouwen aantrekkelijker
vindt." Naast de acrylwerken hangen er in een
aparte ruimte een tiental houtskoolschetsen.
Hiervoor tekende Missant uitsluitend model
len, die op de tekenschool kwamen poseren. Al
hoewel hij hier niet zijn fantasie liet spreken,
maar tot doel had de realiteit te vangen, speelt
ook hierin schaamteloosheid een prominente
rol.
Borsten
De keramieken zijn, op enkele uitzonderingen
na, bustes. Zij pronken met hun bijna volmaak
te borsten. Af en toe lijkt het alsof de lijven nog
gekleed zijn en enkel de borstpartij is vrijgela
ten. Missant houdt ervan 'het spel' dubbelzinnig
te spelen. Hij laat het aan de toeschouwer over
om uit te maken of de bustes gekleed zijn of niet.
De keramieken zijn niet rondom een vrouwen
lijf gemaakt, ook al zijn ze hol en lijkt de klei
ooit rond een taille te zijn gevormd. Een van de
bustes is overduidelijk een zwangere buik. Mis
sant raakte geïnspireerd door de zwangerschap
van zijn dochter en wilde die vereeuwigen.
De meeste werken, zowel de schilderijen als de
keramieken, zijn voorzien van welhaast poëti
sche teksten in zowel Nederlands, Frans en En
gels. Missant spreekt, noch schrijft vreemde ta
len, maar vertaalde zijn gedichten aan de hand
van een woordenboek. Zoals men een paard een
naam geeft, zegt Missant, gaf hij ook zijn wer
ken een naam., elk jaar beginnend met een ande
re letter. Zo hebben zijn 'meisjes' klinkende na
men als Arabei, Laïnna, Naïssa en Nelle.
Missant exposeert zijn werk nog lot vrijdag 24 sep
tember. De openingstijden van het voormalig stadhuis
zijn zaterdag en zondag van 11 tot 18 uur en dinsdag
tot vrijdag van 14 tol 18 uur. 's Maandags is de exposi
tiezaal dicht.
(Advertentie)
door Alain Platei Roel Dieltiens
Les Ballets C. de la B. Ensemble Explorations
wonderlijke mix van show, dans,
variété en de top-30 van Bach
NRC: Applaus voor virtuoos circusspel van Platei
PZC: Dans brengt hemelse muziek terug op aarde
Le Soir: Een monsterachtige nood aan tederheid
Standaard: Platei raapt theater van de straat
ZeelandNet Studio's Kamperland, 24 en 25 sept 20.00 u
informatie en kaartverkoop
0118 659 659
Een nieuwe groep is het Francis
B. Quartet, dat bestaat uit vio
listes Lorre Lynn Trytten, Mifu-
ne Tsuji, Jacomine Punt (in Vee-
re vervangen door Aimeé
Versloot) en celüste Pascal!
Went. Als klassiek geschoold;
musici staan ze open voor elkj
stijl, waarbij het vooral opval:
dat ze durven te improviserea
In Veere zal het Francis B. Quar
tet werk spelen van Trytten.
Breuker en Strawinsky.
Toetsen
De concerten van zaterdag 25
september vinden plaats in dt
Kloveniersdoelen in Middel'
burg. Alles draait die dag om
toetsen. Leen de Broekert be
gint 's middags met een Schu
bert-concert op een kopie vaa
een hammerklavier uit 1795;
Beiaardier Sjoerd Tamminga
speelt werk van onder anderen
Willem Breuker op het carillon
De jazzpianist Michiel Borstlap
vormt voor de gelegenheid eet
duo met altsaxofonist Miguel
Martinez. Borstlap is een vand;
belangrijkste vertegenwoordi
gers van een nieuwe generate
jazzmuzikanten die niet alles
aan de weg timmert in de Ver
enigde Staten, maar zich ooi
schatplichtig toont aan de Eu-'
ropese geïmproviseerde mu
ziek. Misha Mengelberg is een
van Borstlaps voorbeelden, Hij
treedt op met drummer Han
Bennink, maar verzorgt ook era
programma-onderdeel met Bil
Schippers. Hierin zal vooral d«
oude Oosterse filosofie centras!
staan. De clavecimbel wordtbe-
speeld door Bram Beekman. Hij
speelt werk van Bach en Scar
latti. Het enige optreden zonder
toetsen is ten slotte dat van cel
list Tristan Honsinger en saxo
fonist Sean Bergin.
Aanvang concert vrijdag 24 septem
ber Grote Kerk van Veere: 18 uur.
Aanvang concert zaterdag 25 sep
tember Kloveniersdoelen Middel'
burg: 14 uur.
door Ernst Jan Rozendaal
MIDDELBURG - Onder het
motto Nieuwe Muziek leeft her
vat de Stichting Nieuwe Muziek
Zeeland haar activiteiten met
een reeks concerten op vrijdag
24 en zaterdag 25 september. De
titel slaat niet alleen op het pro
gramma - dat onder meer optre
dens vermeldt van het Willem
Breuker Kollektief Greetje
Bijma, Michiel Borstlap, Misha
Mengelberg en Han Bennink -
maar evenzeer op de terugkeer
van directeur/programmeur Ad
van 't Veer na een zware ziekte.
Door de afwezigheid van Van 't
Veer hebben de activiteiten van
Nieuwe Muziek enkele maan
den stilgelegen. Het jaarlijkse
Festival Nieuwe Muziek, dat in
juni had moeten plaatsvinden,
werd uitgesteld. Tot en met ja
nuari is nu een nieuwe program
mering opgezet, waarin brok
stukken van uitgestelde
evenementen zijn gecombi
neerd met nieuwe initiatieven.
Het thema 'Muziek en filosofie'
bijvoorbeeld, dat de leidraad
van het Festival Nieuwe Muziek
had moeten worden, duikt 25
september op door een combi
natie van een lezing en concert
door filosoof Rik Schippers en
pianist Misha Mengelberg.
Filosofie
Het Festival Nieuwe Muziek
staat nu eind oktober gepland
en is gewijd aan de muziek van
de Italiaanse componist Ferruc-
cio Busoni (1834-1924). Overi
gens zijn ook van zijn muziek
lijnen te trekken naar de filoso
fie, met name die van Schopen
hauer. Bekend van eerdere sei
zoenen is het festi valletje
Season Greetings (december),
foto Anko C. Wieringa
lijk groep die inmiddels twee
cd's heeft uitgebracht.
Passend in de aandacht van
Nieuwe Muziek voor muzikale
uitingen uit andere culturen is
het concert van de Turkse zan
geres Senem Diyci. De in Neder
land woonachtige artieste slaat
een brug tussen klassieke Otto
maanse muziek en volksmuziek
uit de omgeving van Turkije
enerzijds en Westerse jazzin-
vloeden anderzijds.
Willem Breuker Kollektief.
maar nieuw zijn de concertreeks
Dichter bij jazz (november) en
het uitsmeren van het Nieuw
jaarsconcert over zeven dagen.
Voorzitter G. Schoenmakers
van de Stichting Nieuwe Mu
ziek Zeeland geeft aan dat be
halve echt nieuwe - dat wil zeg
gen vernieuwende en niet eerder
elders uitgevoerde - muziek in
hetprogramma ook 'doorkijkjes
in de muziekgeschiedenis' wor
den gegeven.
Het Willem Breuker Kollektief
is de bekendste naam op het
programma van vrijdag 24 sep
tember. In de Grote Kerk van
Veere treedt de tienkoppige
groep van Nederlands bekend
ste rietblazer op met zangeres
Greetje Bijma, die met haar
stern-improvisaties bijna elk
denkbaar geluid kan voortben-
gen.
De avond wordt geopend door
het Van der Grinten/Herman
Jazz Quartet. Gitarist Maarten
van der Grinten won in 1991 de
eerste Max van Praag Award. In
hetzelfde jaar ontving saxofo
nist Benjamin Herman de Wes-
sel Ilcken Prijs. Sindsdien tim
meren beiden volop aan de weg
in de Nederlandse jazzwereld,
onder meer met hun gezamen-
foto Pieter Boersma
Greetje Bijma.