Een ruige opa is nooit normaal •f -v Sydney Ellis topper van Jazz by the Sea Programma Het is voor artiesten die jong beginnen al moeilijk om door te breken, laat staan voor een 45-jarige moeder van vijf kinderen. Zangeres Sydney Ellis is het gelukt. Ze zong in het kerkkoor van Cleveland, Ohio tot ze een jaar of vijftien was. De volgende dertig jaar helemaal niet, zelfs niet on der de douche. Nadat ze voor de tweede keer getrouwd was, besloot ze toch te doen wat ze al die jaren had gewild. Ze begon een zangcarrière. „Mijn motto is: je weet niet wat je kunt als je het nooit probeert." we er toch uitgekomen." De sessie slaagde. Vanuit het niets was Ellis zangeres ge worden bij een bluesband uit Los Angeles. „Gedeeltelijk heb ik natuurlijk geluk ge had", beseft ze. „Aan de ande re kant: ik heb me hier echt op geconcentreerd. Ik wilde altijd zangeres worden, maar mijn gezin stond het in de weg. Toen ik uiteindelijk de kans kreeg heb ik die met dubbele energie aangegrepen." Ellis woont inmiddels in Zuid- Duitsland. De cd's Ask a wo man who knows, Amazing Grace en Goin' Home heeft ze opgenomen voor haar eigen platenlabel. Met haar Yes Ma ma Band is ze een veelge vraagde act, die heel Europa doorreist. Afgelopen weekein de trad ze op tijdens een aantal festivals in Ierland. Komende zaterdag en zondag zijn Dom burg en Veere aan de beurt. In de Parel in Domburg sluit ze zaterdagavond de grote jazz avond af. Zondag treedt ze op tijdens de jazzkerkdienst. „Ik heb altijd gospelmuziek gezongen. Blues en gospel zijn voor mij sterk aan elkaar ver want. Misschien dat de be langrijkste overeenkomsten tussen alle stijlen die ik zing niet eens muzikaal zijn. Ik ben altijd op zoek naar liedjes die een verhaal vertellen. Dat is ook het geval in de jazznum mers uit de jaren dertig en veertig. Ik ben in de eerste plaats een verhalenverteller. Een verteller van verhalen over het leven." Ellis heeft haar eigen platen label opgericht om de handen vrij te kunnen houden. „Mijn echtgenoot is een zakenman. Hij heeft dat label opgericht. Daarmee hebben we voorko men dat ik bij grote platen maatschappijen heb moeten leuren met mijn muziek. Vaak wordt iemand om hele andere redenen uitgekozen. Vanwege het uiterlijk of de leeftijd. Nou, dan heb ik natuurlijk niet zo'n door Ernst Jan Rozendaal Haar comeback, of eigenlijk het begin van haar loopbaan als zangeres, vond plaats in 1991. Nu acht jaar later heeft Sydney Ellis (1947) - oma van twee kinderen - drie cd's op haar naam staan en een klin kende reputatie in de wereld van (oude stijl) jazz en blues. „Als ze halverwege de veertig zijn, bereiken de meeste ar tiesten de top of ze beseffen dat ze het nooit zullen maken. Ik begon op die leeftijd. Het voelt dan ook alsof ik aan een twee de leven bezig ben." Het eerste leven leverde haar vijf kinderen op, wat voor komt dat ze in bitterheid te rugkijkt. Want opgesloten voelde ze zich wel. Als kind blonk ze uit in het kerkkoor. Zingen was haar lust en haar leven. Maar haar eerste echt genoot wilde er niets van we ten. „Ik moest voor het gezin zorgen en thuis zitten. Ik zong zelfs geen liedjes voor mijn ei gen plezier." Repertoire Haar huwelijk liep op de klip pen en Ellis hertrouwde. Na een paar jaar vertelde ze haar man dat ze graag wilde zingen. „'Probeer het dan', zei hij. Ik wist niet of ik het kon. We woonden toen in Los Angeles. Ik was opgegroeid in de omge ving van Motown. Ik dacht: 'Laat ik jazz proberen.' Mijn man is een bluesliefhebber. Hij stelde voor het meer in die richting te zoeken. Uiteinde lijk ben ik daarmee begonnen, maar eigenlijk hebben zowel soul, jazz als blues een plekje in mijn repertoire gekregen." „Ik leerde één nummer. 'Mean and evil', heette het. Ik had het door iemand op de radio horen zingen. Ik kwam in een sessie terecht in Los Angeles. 'In wel ke toonsoort moeten we het spelen?', vroegen de muzikan ten. Wist ik veel. Gelukkig zijn grote kans. Ik ben niet zo mak kelijk verkoopbaar als een meisje van achttien. Dus dacht ik: 'Ik doe het zelf.' Zo leer ik ook nog wat van de muziekbu- siness." Marginaal Op het gebied van de distribu tie merkte Ellis wel dat de gro te platenmaatschappijen haar in de weg zitten. „Ze hebben natuurlijk geen aandacht voor iemand als ik. Die vinden ze te marginaal om tegen te werken. Maar het is moeilijk om mijn spullen in de winkel te krijgen, omdat cd's altijd in grote par tijen worden afgenomen en al lerlei deals aan elkaar worden gekoppeld. Ik verkoop veel via het Internet en bij concerten. Verder mag ik niet klagen over de airplay die ik krijg op de ra dio. Dan gaan mensen toch om- je platen vragen." Juist voor artiesten als Ellis is het verschil tussen de Verenig de Staten en Europa groot, vertelt ze. „In Amerika heb je de toppers en de artiesten die op een houtje bijten. Daartus sen zit niks. In Europa heb je een grote groep muzikanten die goed zijn en daarom van hun muziek kunnen leven. Dat is de categorie waarin ik zit. Het bevalt me uitstekend in Europa. Ik weet niet of ik in Duitsland blijf wonen, maar ergens in Europa zal het wel zijn." Op 52-jarige leeftijd heeft El- lis geen al te hoogdravende ambities meer. „Ik hoef niet rijk en beroemd te worden. Ik probeer met mijn muziek zo veel mogelijk mensen te berei ken en blij te maken. Ik vind het geweldig om steeds nieuwe mensen te ontmoeten. Ik heb vijf kinderen en twee klein dochters. Ik geniet van ze, maar hoef niet meer voor ze te zorgen. De muziek stelt me in staat van het ene land naar het andere te reizen, zingen is wat ik het liefste doe, en ik heb alle vrijheid om dingen te bekijken en mensen te ontmoeten. Ik heb het mooiste leven dat ik me kan voorstellen." Concert: Sydney Ellis Her Yes Mama Band, zaterdag 18 september, De Parel in Domburg, 23 uur. Zondag 19 september Gro te Kerk van Veere, 12 uur. Zangeres Sydney Ellis: „Ik ben in de eerste plaats een verhalenverteller." Op de stranden van Koudekerke, Zoutelande, Dom burg, Vrouwenpolder en Kamperland is zondagmid dag jazz te horen. Koudekerke Bij strandpaviljoen Kaapduin treedt tussen 14.00 tot 17.00 Trio Joop Kort op. Zoutelande Bij strandpaviljoen De Branding is tussen 14.00 tot 17.00 Jazzconnection (swing/populair) te zien, bij strandpaviljoen De Zeeuwse Rivièra tussen 15.00 tot 18.00 uur The Stable Roof Jazzband (dixieland). Domburg In strandpaviljoen De Stenen Toko geeft tussen 14.00 en 17.00 uur The Spirits of Swing een concert, in het Badpaviljoen tussen 15.00 en 18.00 uur de Scaldis Jazzband (New Orleans-jazz) en in café 't Groentje tus sen 14.00 en 18.00 uur de New Orleans Rumples Jazz band. Vrouwenpolder In strandpaviljoen Breezand treedt van 14.00 tot 17.00 uur Champagne Charlie op (jaren '50 muziek) en in De Zandput het Salt Lake Combo. Kamperland In strandpaviljoen De Banjaard geeft tussen 14.00 en 17.00 uur Nostal Jazz Five een concerten in Roompot Beach Resort tussen 15.00 en 18.00 uur Jazzebel. woensdag 15 september 1999 Bennie een bejaarde televen. lie Jolinlt'. „Ut heb helemaal geen zin om Dertigers welkom in dolfinarium 16 Tussen Hummelo en Zelhem is een café dat Bennie Jolink De Prös noemt; het enige café ter wereld waar hij komt. Mensenmassa's haat hij, gezeik ook, maar daar, in De Prös, kan hij tenminste een Normale boerenlul zijn. Het zijn z'n eigen woorden. Zaterdag staat Jolink met zijn band Nor maal in de Zeelandhallen in Goes. door Jan D. Swart Bennie Jolink: „Ik wil muzi kant zijn, creatief, schrijver of componist. Ik wil schilder zijn, ontwerper en bedenker van al lerlei onzin. Maar ik wil niet praten over financiën en over personeel. Daar zijn managers voor. Maar mensen die zeggen: ik ben je manager en maak je nou verder maar geen zorgen meer, die mensen zijn niet te vertrouwen." „Ik doe nu eindelijk de dingen die ik leuk vind en waar ik nooit aan toe ben gekomen. Ik heb een nieuwe motor gekocht en toen ik er de eerste keer op reed, kon ik 't wel uitschreeu wen, jongens ik kan 't nog. Ik ben weer aan het crossen. Ik heb sinds m'n auto-ongeluk ook alweer vier auto's plat ge reden. Maar daar til ik niet aan, want ik heb m'n hele le ven lang in auto's gereden met een waarde van slechts een paar honderd gulden." „Autorijden vind ik niks aan. Maar ik hou zielsveel van alles wat met snelheid, efficiency, wielen, motoren en pk's te ma ken heeft. Ik heb twee keer een rally gedaan in Afrika en op een motor is dat nog honderd keer moeilijker. Dan moet je navigeren en oppassen dat je niet je benen breekt. Maar het is een kwestie van nuchter re deneren. Je kan beter te hard rijden dan te zacht. Want als je hard rijdt ben je verplicht je hersens erbij houden. Rij je te zacht, dan ga je je zitten verve len. Ik heb één keer in het At lasgebergte een ravijn over het hoofd gezien. Dat was geen ge ring ongeluk kan ik je zeggen. Ik zag m'n hele leven aan me voorbij trekken. Maar nog voordat ik op een brancard de helikopter in ging, riep ik al dat ik nog een keertje over wil de doen. Dus die ongelukken hebben me nooit ergens van weerhouden. Ik ben daar erg nuchter in. Plank gas en rij den." „Toen ik in de Achterhoek een keer te hard reed, was er geen sterveling in de buurt. Het was laat en ik was moe. Een stuur fout. Eigen schuld, dikke bult. Het enige wat nog niet recht staat is m'n arm. Maar verder heb ik er nooit meer één mi nuut aan teruggedacht. Ik kan motorrijden, ik kan gitaar spe len, ik kan alles. Behalve m'n bovenste knoopje van m'n overhemd dicht doen, maar daar kan ik overheen komen." Veertig „Ik heb altijd gezegd: als ik dertig word heb ik geluk gehad en als ik veertig word pech. Zo oud wou ik helemaal niet wor den. Ik vond het belachelijk, veertig. Vroeger waren men sen van veertig ouwe grijze mannen. Die waren bedaagd en hadden een aangepast ge drag. Dat leek me niks. Toen ik het werd, veertig, vond ik dat ook heel erg. Ik heb me die dag totaal klem gezopen." „Nu ben ik al in de vijftig en je geloof het niet, maar dat vind ik dan wel aardig. Ik leef in ge leende tijd. Ik heb zelfs m'n haar afgeknipt; ik vond dat toen bij m'n stemming paste. Maar rustig word ik nooit. Dat zal nooit gebeuren. Om dat te voorkomen heb ik een revolver aangeschaft." „Ik heb helemaal geen zin in als een bejaarde te leven. En dat mijn ooms dat doen, oké, zij zijn zo opgegroeid. Voor die mensen heb ik respect. Die hebben zo geleefd en die moe ten ook zo eindigen. Daar is niks verkeerds mee. Maar het hoort niet bij mij. Althans dat zeg ik nu, want het gekke is: ik wü wel heel graag opa worden. Ik heb m'n zoon ook al allerlei beloften gedaan. Zodra er één is, ga ik oppassen. Daar zeg ik m'n optredens voor af. Ik ben gek op kinderen. Straks moet ik naar een verjaardag van een nichtje. Ik kom nooit op ver jaardagen van volwassenen, die heb ik afgezworen, want ik haat dat gekwek in die kring, maar voor die kinderen van m'n broers en zussen maak ik een uitzondering. Die zeggen ook allemaal Oom Ben tegen me. Truttiger bestaat het niet, Oom Ben, maar ik vind het prachtig. Die tegenstellingen horen wel bij me. Opa willen worden en toch een revolver hebben om niet oud te-hoeven worden. En dus ook absoluut niet bang voor de dood zijn. Er zijn er al genoeg van mijn leef tijd de pijp uit en ik ben steeds teruggekomen. Achterhoeks „Ik weet nog goed: ik zong in het eerste begin een keer een blues intro met een heftige solo en de tekst was: ik zat laatst te drieten op de plee. En toen ging er iets door het volk van: wat is dit nou? Om te beginnen was blues in een andere dan de Engelse taal al heel opvallend, maar dan ook nog op z'n Ach terhoeks, en bovendien over schijten op de plee. Nou ja, ze braken de tent af. Het publiek was getuige van iets nieuws. En wij waren op onze beurt ook getuige van iets nieuws. We hadden van z'n lang zal ze leven nóóit gedacht dat het zó zou inslaan." „De naam Normaal was ook geen geniaal idee, maar ach teraf wel fantastisch. Om in het Achterhoeks te gaan zin gen was ook geen geniaal idee, maar het viel zoals het vallen moest. Ik schreef die liedjes zonder er bij na te denken in de taal waarin ik dacht. Ik heb gewoon dingen van me afge schreven en gedacht, hé, dat ik ook op muziek zetten. Ik was en ik ben er dus trots op dat ik een boerenlul ben en op dat moment hebben we besloten: dit wordt ons beroep." „Er is slechts een aantal ver moedelijke redenen waarom het een succes is geworden. We hadden inzet. Er was een vrij goed omlijnd idee. Er is veel vergaderd. Er is goed georga niseerd. In al die jaren zijn we nog nooit één keer te laat geko men. Het is altijd een werkend geheel geweest, met veel pu bliciteit en zelfs de slechte pu bliciteit werkte in ons voor deel." Concert Normaal: zater dag om 20.15 uur in de Zee landhallen in Goes. Voor programma: de Schouwse cover-formatie Crosshead Southside Horns. Hollandse roadmovie lijkt te snel gedraaid 16 föto's Vincent Jannink Sidderen voor Elektra's 12 Festival van Z- Vlaanderen in kleine bezettingen 13 Isaac Israels schilderde het grote genieten 15

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 11