PZC Zeeland kan mest redelijk kwijt Publiek Monumentendag in Goes krijgt Kaden Klassiek op koop toe Woonwagenbewoner heeft het als grensarbeider dubbel zo moeilijk Boek over Abdij verschijnt in 2004 Zeeland praat over de grens mee in ruim honderd commissies Gur Mariner aan de ketting door embargo tegen Irak Loodswezen krijgt in Antwerpen beter toevluchtsoord Boeren reageren afwachtend op regeringsvoorstellen 1900-2000 Meisje raakt zwaargewond bij spelletje met brommer zeeuwse almanak Maxima maandag 13 september 1999 /an onze verslaggevers - De paniek die landelijk s ontstaan over de nieuwe van de rege- gaat Zeeland vooralsnog De Zeeuwse boeren vachten af. Hans Meijer, voor- :itter van de Zeeuwse Land- en fuinbouworganisatie (ZLTO) is reurig gestemd over de bereke- ting dat 6000 boeren de stal aoeten sluiten. „Maar voordat ye van alle kanten van alles loor elkaar gaan schreeuwen, er nog een heleboel duide- worden." Zeeuwse boeren komen nog meteen in het geweer, om- het binden van te produce- en mesthoeveelheden aan het ieschikbare grondoppervlak ■oor Zeeland op het eerste ge- icht niet zo'n probleem is. „We lebben hier maar weinig hou- lers van pluimvee, runderen en ■arkens als je het vergelijkt met Ie grote oppervlakten akker- Als je niet genoeg grond jezelf hebt, is het makkelij- zakendoen met de buurman met een boer in een provin verderop." veel hangt volgens Meijer van de manier waarop de worden uitge- yerkt. Blijft de mestregeling UNAS van kracht? Komen er chotten te staan tussen Bra- lant en Zeeland? Wordt de lunstmest erbij betrokken? ilesttekort varkenshouders in Zeeuws- kunnen voorlopig zonder problemen hun mest Daar is juist een tekort mest en de plaatselijke hebben zelfs afgesloten met arkenshouders uit Brabant en De familie De Bruijckere lit Aardenburg heeft tweehon- lerd zeugen. De meeste mest :an zij kwijt op eigen land, en Qocht dit niet mee kunnen dan est nog het mestcontract met de luren. 'och is R. de Bruijckere aller- tevreden over de plannen „Eerst willenze in Den Haag dat de bedrij groter worden, dat werd gestimuleerd. Dan is het zover en dan krijgen alsnog problemen, want dan moeten de stallen weer kleiner", zegt De Bruijckere. „Wij horen niet bij de bedrijven die moeten sluiten. Nog niet, maar de prij zen van biggen zijn zó belache lijk laag dat we, als het zo doorgaat, alsnog dicht moeten." De Bruijckere is wat betreft het opkopen van de bedrijven de zelfde mening toegedaan als CDA-kamerlid Meijer. De Bruijckere: „De minister reser veert dan wel een half miljard extra, maar daarmee komt hij er bij lange na niet. Zei fs kleine be drijven kosten al meer dan een half miljoen." In Hengstdijk, waar eerder nog grote varkens bedrijven gevestigd waren, heeft het merendeel de stallen al door Mieke van der Jagt GOES - Het is maar goed dat veel monumen ten van die lekkere dikke muren hebben. Daardoor konden de naar schatting 6.000 bezoekers van de Monumentendag in Goes zaterdag af en toe verkoeling vinden in de opengestelde oude gebouwen. Want warm was het. Ook onder oude bomen in de tuinen bleven bezoekers graag even hangen. De warme nazomerdag vormde geen beletsel voor de liefhebbers om de lange reeks van monumenten in Goes te bezoeken en te be kijken. En dat het tot middernacht aangenaam toe ven was buiten, kwam helemaal goed uit. Want voor het eerst werd op de kaden rond de Goese haven, een muziekfestival gehouden: de Kaden Klassiek. Hoewel het programma al 's ochtends vroeg een aanvang nam, liepen de kaden pas 's avonds echt goed vol. Bij de optredens van de Nederlandse Politiekapel en het Schelde- loodsenkoor, was het nauwelijks nog moge lijk een staanplaatsje met zicht op de arties ten te vinden. Vol programma Adrie Govers, één van de organisatoren, spreekt van een groot succes. „Zo spontaan, zo gezellig en zo gemoedelijk, hadden we niet durven hopen." Govers schat dat zaterdag avond wel enkele duizenden mensen stonden te luisteren. „We hebben van deze eerste keer geleerd. Het programma was wellicht te vol. Daardoor kregen sommige onderdelen die overdag ge pland stonden, niet de publieke aandacht die ze verdienden. Ik denk dat we volgend jaar - want dit blijven we doen - pas laat in de mid dag beginnen." Tegen een achtergrond van monumentaal stadsschoon, dat zaterdag in het middelpunt van de belangstelling stond, speelde zich in Goes het muziekfestival Kaden Klassiek af. foto Dirk-Jan Gjeltema Richard Hoving - Begin 2004 hét boek over de Ab- van Middelburg. De kosten 'oor het maken van het over- ichtswerk bedragen 350.000 [ulden. Iet college van Gedeputeerde staten reserveerde eerder dit aar tijdens de voorjaarsconfe- ■entie al een ton voor een boek het Abdijcomplex, het on- van de provincie en Zeeuws Museum. De ge- Middelburg, het Prins Fonds en het VSB- willen elk ongeveer 0 gulden bijdragen. De richt een stichting op im het ontbrekende bedrag bij dkaarte krijgen, üolgens R. Swiers van de pro vincie is er nog nooit een alles- imvattend boek geschreven )ver de Abdij uit het begin van le twaalfde eeuw. Het werk valt drie delen uiteen: de periode 1574, 1574-1940 en 1940 tot Hoogleraar nederzet aan de Uni versiteit van Amsterdam P. Hendrikxlevert een belangrijke bijdrage aan het eerste deel. Naast de stichting moeten in dit deel de bewoners en de econo mische positie van de. Abdij worden belicht. Henderikx pu bliceerde eerder over de ge schiedenis van Walcheren van de zesde tot de twaalfde eeuw. Restauratie Voor het tweede deel is de pro vincie nog op zoek naar een bouwhistoricus voor een be schrijving van de geschiedenis van de verschillende gebouwen. De Middelburgse gemeentear chivaris P. Sijnke wijdt een hoofdstuk aan de teloorgang en de restauratie van het Abdij- complex. In het derde en laatste deel staat de na-oorlogse we deropbouw centraal. Het standaardwerk over de Ab dij moet wetenschappelijk ver antwoord zijn en tegelijkertijd voor een breed publiek toegan kelijk. De toegankelijkheid wordt bevorderd door veel af beeldingen op te nemen en een begrippenlijst toe te voegen. Richard Hoving - Zeeland is in dan honderd grensover commissies, en comités verte Niet alle samen hebben een hoge prioriteit. De inventarisatie is gemaakt op verzoek van de Statencommis sie algemeen bestuur. Het dage lijks provinciebestuur komt tot 101 regelmatig terugkerende vergaderingen en bijeenkom sten. Het Comité van de regio's, een adviesorgaan van de Euro pese Unie, heeft een hoge priori teit. Het overleg, dat vijf keer per jaar plaatsvindt, wordt steeds bijgewoond. De prioriteit van het jaarlijkse Arnhem- overleg, een Europees platform voorinformatie-uitwisseling, is gering. Het Comité van de regio's en het Arnhem-platform zijn Europe se samenwerkingsverbanden. Contacten met Vlaanderen wor den in ruim twintig werk-, stuur- en projectgroepen onder houden. De Technische werk groep Internationale Zwincom missie en de werkgroepen Emissies en Waterkwaliteit staan hoog op de prioriteiten lijst. Hetzelfde geldt voor de Permanente grenscommissie onderhoud grenspalen. Minder van belang wordt de commissie Olievervuiling in het Zwin ge acht. ZeBraLim Samen met Noord-Brabant en Limburg vormt Zeeland de stuurgroep ZeBraLim. De colle ges van GS van de drie provin cies komen één keer per jaar sa men. De provinciale raden voor de volksgezondheid in Zuid- Nederland komen twee tot drie maal samen. Het overleg wordt in de regel niet door Zeeland bij gewoond. Uit de inventarisatie blijkt dat een aantal samenwerkingsver banden volgens het college van Gedeputeerde Staten geschrapt kunnen worden. Zo geldt voor de werkgroep fietsvoorzienin- gen van Zuid-Nederland en Vlaanderen: „Prioriteit geen, afbouwen." Woonwagenbewoners heffen het glas op het derde 'Feest voor mensen met de wagen' in Zelzate, waar de goede resultaten van het in terregionaal werkgelegenheidsproject werden gepresenteerd. foto Peter Nicolai door Sheila van Doorsselaer ZELZATE - De scholingsprogramma's voor Zeeuws-Vlaamse en Oost- en West- Vlaamse woonwagenbewoners zijn dan weliswaar een succes, maar daarmee zijn de cursisten nog niet aan een baan gehol pen. Woonwagenbewoners die werk in het buurland kunnen krijgen, worden gecon fronteerd met de typische problemen van grensarbeiders: verschillen in loon- en in komstenbelasting, sociale premies en salarisbetaling. De papierwinkel die daarmee gepaard gaat is, voor woonwa genbewoners, vaak laaggeschoold of zelfs analfabeet, een belangrijk struikelblok. In een parochiezaaltje in Zelzate werd za terdag voor het derde jaar het 'Feest voor de mensen met de wagen' gevierd. Woon wagenbezoekers uit heel Zeeuws-Vlaan- deren en Oost- en West-Vlaanderen waren hiervoor uitgenodigd. Na een feestdiner werd het eindrapport van het Interregionaal Project I gepresen teerd. Dit rapport bevat de resultaten en de conclusies van het interregionaal werkgelegenheidsproject voor woonwa genbewoners. De resultaten zijn nog beter uitgevallen dan verwacht was door Scoop, het Zeeuws instituut voor zorg, welzijn en cultuur en het Vlaams Centrum Woonwagenwerk (VCW). Diploma De woonwagenbewoners konden een opleiding voor vrachtwagenchauffeur volgen of het diploma Algemene Onder nemersvaardigheden behalen. Het pro gramma kon doorgaan als er zich tenmin ste 30 cursisten zouden melden. Het werden er 57. Daarvan hebben er 28 de cursus met succes afgerond, de rest is nog bezig de cursus af te ronden. Het volgende Interreg-project zal ook weer gestoeld zijn op scholing, maar omvat daarnaast sollicitatiecursussen en begeleiding naar een betaalde baan. .Jarenlang hebben we te weinig aandacht besteed aan de doelgroep woonwagenbe woners. We hebben dus nogal wat goed te maken", zei Coppoolse. Coppoolse zei trots te zijn op diegenen die toch een diploma in de wacht hebben ge sleept, met name omdat de woonwagen bevolking voor een deel niet of slecht ge schoold is. Een groot deel van hen is zelfs analfabeet. De woonwagenbewoners die de cursus gevolgd hebben, zijn zeer te spreken over het project. „Een groot rijbewijs halen en nog veel lol erbij kunnen maken ook! Naar school gaan kan dus ook plezierig zijn. Hoewel, makkelijk zijn we niet ge weest, soms moest er wel achter ons aan gezeten worden omdat we met de oplei ding wilden stoppen", kijkt één van de cursisten terug. Beleerd Een ander vindt het gewoon belangrijk om 'beleerd' te zijn. „Tja, ik ben vroeger niet veel naar school geweest. We trokken rond en ik heb wel op vijftig verschillende scholen gezeten. Mijn ouders vonden school niet zo belangrijk, en als ik al ging dan moest ik altijd op de laatste bank zit ten. Ik werd vaak uitgelachen. Vuile kar- rekoter of barakkenman noemden ze me dan. Nu besef ik meer en meer hoe belang rijk het is om beleerd te zijn." moeten ontruimen, ook al had den ze geen problemen met de mestafzet. Zo ook G. de Waal. Zijn stallen, die in totaal zeshonderd var kens herbergden, staan sinds ja nuari dit jaar leeg. Eerder moest hij al 175 dieren inleveren en met de overgebleven dieren was volgens hem geen droog brood te verdienen. Al helemaal niet omdat hij verplicht was dure in vesteringen, zoals een spuitin- stallatie, te doen. Hij moest het bedrijf verkopen, maar kreeg geen cent van het ministerie. De Waal: „De portemonnee was zo gezegd leeg. Je kunt er omheen draaien, maar in Nederland is het zó: varkensboeren moeten opdonderen." Geen zorgen „Wij hoeven ons over deze nieu we plannen van het kabinet geen zorgen te maken, want wij houden niet van die manier van bedrijfsvoering. Gelukkig ver keren we ook in de ideale om standigheid dat we grond ge noeg hebben en "dat ons vee buiten kan grazen", zegt Iet Wouters uit Grijpskerke. Iet en Ad Wouters hebben 125 stuks rundvee en circa 45 hecta re grond. Daarnaast houden ze aardappels en suikerbieten. „De oppervlakte die bij ons be drijf hoort, is groter dan de op pervlakte die de koeien nodig hebben. Bij veel Brabantse boe ren is dat anders.. De koeien worden meer op stal gehouden." Taboe Voor de Grijpskerkenaren per soonlijk is intensief gebruik van de grond taboe. „Als je intensief producten aan de grond ont trekt, houdt het eens op. Daar om proberen we ook de mest van onze koeien op het eigen bedrijf te gebruiken, om de cirkel rond te maken." Pluimveehouder D. van der Wekken in Kerkwerve maakt zich wel zorgen. Hij heeft gelezen dat een bedrijf straks nog maar eenderde van de hui dige hoeveelheid mest zal kun nen afzetten. Van der Wekken vreest enorme concurrentie bij de afzet van mest. Zelf heeft hij collega-akkerbouwers die mest van hem afnemen. Bovendien is hij zelf ook nog akkerbouwer en kan hij een deel van de mest nog op eigen land kwijt. twintigste eeuw blikt de PZC van dag tc dag terug op nieuws feiten uit Zeeland. 13 SEPTEMBER 1990 door Frank Balkenende Het handelsembargo tegen Irak treft het vrachtschip GurMariner, als het 13 septem ber 1990 afmeert aan de contai nerkade van de Sloehaven in Vlissingen-Oost. De Neder landse staat laat beslag leggen op het schip en de voor Irak be stemde lading. De Iraakse regering probeert te vergeefs in een kort geding het schip en de goederen vrij te krij gen. De Middelburgse recht bank wijst de eis af, onder meer omdat de Verenigde Naties een handelsembargo tegen de Irak hebben ingesteld. De op Bahama's geregistreerde Gur Mariner wilde stukgoed en chemicaliën in Vlissingen los sen om ruimte te maken voor een nieuwe lading. Het schip is nog vóór het handelsembargo met stukgoed (machine-onder delen) en chemicaliën, geladen in Middlesborough, Bremen en Rotterdam, naar Irak vertrok ken. Bi] Port Saïd maakt de Gur Mariner rechtsomkeert, na het bericht over de ingestelde boy cot. De kapitein krijgt opdracht naar Vlissingen te varen en de lading daar op te slaan. De Iraakse staat spant vlak voor aankomst van het schip in Vlis singen een kort geding aan te gen de rederij. De Irakezen wil len zelf een haven aanwijzen. De rechtbank in Middelburg staat dat niet toe, omdat het gevaar bestaat dat de lading dan alsnog in Irak terecht kómt. Om te voorkomen dat de Gur Mariner het sop kiest, legt de Nederland se staat beslag op het schip Daarna wordt er drie jaar lang gesteggeld over de verkoop van de lading. Diue wordt in novem ber 1993 geveild. De Gur Mari ner blijkt veel onder meer vrachtwagens en heftrucks te bevatten. De verkoop levert netto vier miljoen gulden op. De Gur Mariner is het enige vracht schip dat in het kader van de boycot tegen Irak daadwerke lijk is leeggehaald. foto Ruben Oreel door Ben Jansen VLISSINGEN - De regio Schel- demonden van het Loodswezen heeft een nieuw onderkomen in Antwerpen. Bij de Zandvliet- sluis is een gebouw verrezen met onder meer een wachtruimte, vier slaapkamers en een lokaal voor de informatie van loodsen over bijzonderheden waarmee ze tijdens hun tocht aan een boord van een schip kunnen worden geconfronteerd. Volgens voorzitter AG. Nauta van het Loodswezen voor de Scheldemonden is een eigen vestiging in Antwerpen nog steeds nodig. Net als trouwens de post in Temeuzen. Niet als servicepunt waar een loods kan SAS VAN GENT - Een 12-jarig meisje uit Sas van Gent is zater dagavond met een schedelba- sisfractuur en een sleutelbeen breuk naar ziekenhuis De Honte in Temeuzen gebracht. Zij raakte zwaargewond nadat zij het zadel van een bromfiets niet losliet toen deze wegreed. Het meisje stond achter de brommer, bestuurd door een 16- jarige Sasse, en hield het zadel vast. De bestuurster gaf gas en reed weg. Ondertussen bleef het meisje het zadel vasthouden en probeerde, rennend achter de brommer, deze bij te houden. De snelheid van de brommer werd echter zó hoog dat het meisje het tempo niet meer kon bijbenen. Ze moest het zadel loslaten en ging daama twee keer over de kop. worden besteld. Scheepsagen ten die dat willen en naar een van deze twee nevenvestigingen bellen, worden sinds enkele ja ren automatisch doorgescha keld naar het hoofdkantoor aar de Vlissingse Boulevard De Rui j ter. Wachten Nauta: „Je hebt een plek nodig waar loodsen korte of langere tijd kunnen wachten. Op een schip waarvan de afvaart ver traagd is bijvoorbeeld, als varen onmogelijk is tijdens slechte weersomstandigheden of op vervoer met de auto terug naar huis." De snellere verbinding Vlissin- gen-Antwerpen over de weg dankzij de aanleg van de zuide lijke Zoomweg heeft volgens Nauta niets veranderd aan de wenselijkheid van zo'n onder komen. „We kunnen het vervoer van loodsen tussen Vlissingen en Antwei-pen over de weg effi ciënter uitvoeren als we met volle auto's rijden. Een loods wacht nu tot enkele collega's zijn gearriveerd, voordat hij te rugrijdt naar Vlissingen. Dat bespaart kosten." Goede naam Tot voor kort huurde het Loods wezen ruimte in hetzelfde ge bouw waar de hoofdvestiging van de Vlaamse loodsen is. De ligging van- dat gebouw, de hoogte van de huurprijs en de matige kwaliteit waren aanlei ding om naar iets anders om te zien. Secretaris-generaal R. Restiau van de Antwerpse Gemeenschap voor de Haven verricht op 1 oktober de officiële opening van het gebouw bij de Zandvlietsluis .Nautaheeft ver der veel Vlaamse reders en scheepsagenten uitgenodigd. „Ze zullen zeker komen, want Nederlandse loodsen hebben bij het bedrijfsleven in Vlaanderen een goede naam." Het is een gewone meid, die nieuwe vriendin van de Prins van Oranje. 'Maxima werkt gewoon door', meldde deze krant eni ge dagen geleden. Gelukkig is zij niet de enige, zo kondexi wij op dezelfde dag lezen: Kamer schiet minima te hulp'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 23