Plots twee ambulances op Tholen Kijk eens wat een lief autootje PZC PZC zeeland 15 jemeente kiest voor Brabantse dienst ondanks bijdraaien Delta Noord pnieuw forse ijdrage voor [handicapten Verkeerscontroles uitgebreid Terras bij koffieshop Goes Jonge vandalen aangehouden J. Boogerd-Quaak geridderd Conflict havenslepers niet ten einde De Republiek der Negatie Bouwverkeer Kloetinge mag niet over Rietweg klz?ELNLlJA!2.M Scholieren mishandelen jongen zaterdag 11 september 1999 inrRolf Bosboom [NT-MAARTENSDIJK - Ani- ilancedienst Delta Noord en i dienst van het Streekgewest estelijk Noord-Brabant clai- en beide vanaf vandaag, za- rdag, het ziekenvervoer op ïolen te verzorgen. Delta nord heeft vrijdag op het laat- j moment een oplossing ge- nden voor de geldproblemen zegt door te gaan. Volgens de meente en het streekgewest is t daarvoor inmiddels te laat. irder deze week maakte de jbulancedienst bekend het rvoer op Tholen vanaf van- ag, zaterdag, op te schorten. >lta Noord is in financiële pro- »men gekomen door het ge- kkelei over de vergunning or Tholen. Volgens de provin- i Noord-Brabant zou de >nst daar, door een admini- atieve fout van elf jaar gele- o.niet over beschikken, ilta Noord heeft de gemeente gin deze week laten weten orlopig te moeten stoppen tot meer duidelijkheid is over de [gunning. Daarop is direct i intensief overleg op gang tomen om een noodoplossing vinden voor het ziekenver- ïtop Tholen. ketdienst [eindelijk heeft de ambulan- lienst van het West-Brabant- streekgewest vrijdag defini- het vervoer op Tholen op h genomen. Er wordt een zie- awagen gestationeerd bij de mdweerkazerne in de kern olen, die elke dag van acht r 's morgens tot tien uur 's mds volledig paraat is. Bui- i die uren is er een piket- ast. De gemeente Tholen en provincie kunnen zich vin- i in deze oplossing. Ita Noord bracht de gemeen- en het streekgewest vrijdag ahet eind van de middag ech- schriftelijk op de hoogte van i 'particulier initiatief', dat t de dienst financieel moge- Ie zou maken om door te gaan i Tholen. Directeur G. D. epstraten van Delta Noord gt dat de mensen achter het itiatief anoniem willen blij- n. „Het komt uit een deel van [bevolking van Tholen en Sint alipsland." olgens Diepstraten wordt het itiatief ondersteund door de ES - Sportclub Gehandicap- Bevelanden (SGB) heeft op- uw een forse bijdrage ont- igen voor de aanpassing van Goese zwembad Sportpunt iland. De Nederlandse Stich- l voor het Gehandicapte ld liet vrijdag weten 60.000 den te geven. SGB, die mensen met een ire lichamelijke handicap de gelijkheid biedt om onder igepaste omstandigheden Ier meer te zwemmen, wil de kleedruimten bij het Goese 1 aanzienlijk verbeteren, nderdag overhandigde de chting Kinderpostzegels Ne- 'land een cheque van 20.000 den. Vrijdag werd de SGB ïgenaam verrast door de gift 1 maar liefst 60.000 gulden, t de eerdere bijdragen van [Nationaal Fonds Sport Ge- idicapten (20.000 gulden), de 1 Groep (20.000 gulden), de E Bevelandse gemeenten .000 gulden) en de provincie larschijnlijk 40.000 gulden) ;ft de stichting nu twee ton men. totale kosten van het project i begroot op 2,4 ton, zodat 140.000 gulden ontbreekt. redactie midden-zeeland Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA goes Tel: (0113) 273000 Fax: (0113)273030 e mail: redgoes@pzc.nl te Goes: M.J.Schrier(chef) R. Bosboom IHuibers A.M. van der Jagt E. Soesman teVlissingen: L Fransen EL. Ramakers M.J. van der Schot A A. van der Sluis K.L. de Vries (sport) centrale redactie „10 Postbus 18 4380 AA vlissingen Tel: (0118) 484000 Fax: (0118) 470102 e mail: redactie@pzc.nl Internet http://www.pzc.nl e-mail: redactie@pzc.nl huisartsen in het gebied. Dat heeft hij vernomen van zijn 'contactpersoon', dokter D. J. J. Panis uit Sint-Maartensdijk. Die is niet bereid een toelichting te geven. Via zijn assistente laat hij slechts weten 'de ontwikke lingen af te wachten' en 'genoeg gedaan te hebben'. Directeur F. S. W. van Wij land van de Centrale Post Ambulan cevervoer van het West-Bra bantse streekgewest noemt het een 'lachwekkende situatie'. „De hele week zet Delta Noord de zaak op scherp door te zeg gen: we stoppen er zaterdag mee. Wij hebben inmiddels een alternatieve voorziening opge tuigd en dan ligt er vrijdagmid dag om half vijf opeens een fax dat ze toch doorgaan! Zo ga je niet met een basisvoorziening als de ambulancedienst om." In een antwoordfax heeft Van Wijland Delta Noord direct la ten weten dat die dienst vanaf vandaag niet meer 'in de pa raatheid op Tholen wordt opge nomen'. Met andere woorden: de alarmcentrale seint de West- Brabantse ambulance in. „Het is prachtig hoor, zo'n particulier initiatief, maar is dat nog wel van deze tijd?", vraagt Van Wij- land zich af. „Ik heb ook geen enkel inzicht in de kwaliteit en continuïteit ervan." Burgemeester H. A van der Munnik is er verbolgen over dat Delta Noord op het laatste mo ment met een kunstgreep komt. Het is geen stijl om op deze wijze met zo'n belangrijke voor ziening om te springen. We heb ben ook geen enkel inzicht in de waarde en strekking van het particuliere initiatief." De ge meente blijft daarom vertrou wen op de inzet vanuit West- Brabant. Gedeputeerde G. L. C. M. de Kok was vrijdagavond nog niet op de hoogte van het voornemen van Delta Noord. „Ik heb van de gemeente Tholen vandaag de bevestiging gekregen dat de ambulancehulpverlening is ge regeld. Daarmee is voor mij de zaak opgelost." Smerdiekenaar oogst veel bewondering met Wolseley Rob van der Klugt heeft in zijn Engelse oldtimer al de hele provincie rond gereden. door Jeanne de Nijs SINT-MAARTENSDIJK Steeds weer opnieuw draaien mensen vol bewondering hun hoofd mee. Ze wijzen en je kunt liplezen: 'Kijk eens wat een lief autootje'. Als passagiere krijg je de neiging minzaam te knik ken of te wuiven. Als the Queen-mum. Dat gevoel krijg je in een Wolseley 1500 uit 1957. Zittend op meer dan veertig jaar oud leder, dat nog steeds naar nieuw ruikt. Met boven het notenhouten dash board een kleine voorruit, waardoor je de tankdop met de gestileerde Wolseleyvleugels op de neus ziet. Tot een onver laat onverwacht van een par keerplaats achteruit rijdt. Dan houdt je hart even op met klop pen. Rob van der Klugt uit Sint- Maartensdijk moet er niet aan denken dat zijn oldtimer scha de oploopt. Technisch valt er wel wat te regelen. Onderdelen zijn nog te krijgen, al valt dat niet mee. Op onderdelenmark- ten weet hij bijvoorbeeld nog wel nieuwe ruitenwisserbla- den te pakken te krijgen. De echte, dan wel te verstaan. Want concessies doet de 47-ja rige Smerdiekenaar niet. Zo moest hij de Dunlopbanden helemaal uit Zimbabwe laten komen, omdat de Dunlop-fa- briek in Engeland de mal aan dat land had verkocht. Ook vertikt hij het om de wettelijk verplichte blauw-witte num merborden te voeren. Op de Wolseley zitten de nummer borden in zwart en zilver, zoals in Engeland. „Een klein stou- tigheidje. Ik ben daar vier keer voor aangehouden. Dan zeg ik: 'Maar het staat wel mooi, hè.' En dan is het goed". Angst „Schade aan de carrosserie is mijn grote angst, of een steen tje tegen de voorruit", vertelt de Wolseley-liefhebber achter het stuur aan de rechterkant. Voor dagelijks gebruik pakt hij dan ook de fiets of z'n Fiatje. Op de achterbank heeft Van der Klugt leuke accessoires gelegd, waaronder oude Engelse landkaarten. De Wolseley is voor plezierrit- jes, zo'n paar duizend kilome ter per jaar. Het verhaal over de liefde van Van der Klugt begint eigenlijk op zijn zevende, toen hij auto- tjes ging verzamelen. Een hob by waarmee hij nooit gestopt is. Ongeveer 1400 miniatuur tjes staan er intussen in vitri nes in een speciaal daarvoor bestemde kamer in zijn wo ning. „Herken je 'm?" haalt hij een exemplaar tevoorschijn. Warempel, de zwarte Wolseley 1500, net zoals de echte oldti mer compleet met de zwarte gentleman's paraplu op de hoedenplank. Enthousiast voor de echte old timers werd Van der Klugt bij zijn eerste bezoek aan Enge land, toen hij achttien was. Daar zag hij de Dinky-toys die hij verzamelde in het echt. Hij viel voor de Wolseley. „Je zag er niet echt veel meer, maar er tuften nog wel oude dametjes met hoedjes op mee naar de kerk. Ik dacht meteen: 'Zoiets wil ik ook ooit nog eens'". Na enig zoeken vond Van der Klugt, toen inmiddels leer kracht aan de basisschool De Rieburch in Sint-Maartens dijk, zijn juweeltje bij een au tohandelaar in Engeland. Zesduizend gulden kostte het hele verhaal, inclusief de aan- p assingen die in Nederland no dig zijn voor een Britse auto. „Het is een verzamelobject. Als je een goede investering wilt doen kim je beter een Mg- tje, een Triumph of een Jaguar kopen. Die kostten destijds het dubbele van mijn Wolseley, maar die waarde is inmiddels vertienvoudigd. Mijn oldtimer zal nu ongeveer verdubbeld zijn in waarde". Met zijn nieu we aanwinst verkende Van der Klugt de hele provincie Zee land, van Vlissingen tot Cad- zand en Dreischor. „Een fantastische provincie om een oldtimer te hebben. Hier is het verkeer minder gejaagd dan in de randstad. Die polder- en dijkweggetjes, dat is echt ge nieten". Het 'bolhoedje' zorgt ook steevast voor gespreksstof onderweg. „Je wordt aange sproken van: 'Wat een lief au tootje'. Dat is het leuke, je kunt er overal mee aankomen. Het is niet zo van: 'Hé, gaat-ie lekker met die grote Rolls?' Oudere mensen komen er soms gewoon voor naar buiten". Zo weet de Smerdiekenaar zich nog te herinneren dat in Westkapelle een dametje in klederdracht van haar stoeltje voor de deur kwam: 'Kiek is wa leuk, weest'er maar zuunig op'. Van der Klugt bezit dan ook een echt zeldzaam exemplaar. Hij schat dat er in Nederland niet meer dan 'twee handen vol' Wolseleys rondrijden. Voor het technisch onderhoud foto's Dirk-Jan Gjeltema gaat de oldtimer naar een plaatselijke garage. Zelf houdt Van der Klugt het bij poetsen. En hij zoekt, en vindt van tijd tot tijd, leuke aanvullingen. Zoals de twee metalen plaatjes van Britse wegenwachtorga nisaties, het embleempje 'Be hold St. Christopher and go your way in safety' en oude En gelse landkaarten die quasi- nonchalant op de achterbank slingeren. Bij het uitstappen na het de monstratieritje roepen twee dames uit een passerende auto: 'Hé, even ruilen?' Van der Klugt trapt er niet in. „Ik heb hem nu 23 jaar. Er kan een mo ment komen dat hij te oud wordtdat ik het niet meer voor elkaar krijg om hem rijdend te houden. Of dat het samenspel met het moderner en sneller verkeer te moeilijk wordt. Dan zou ik hem het liefste terug brengen naar Engeland, naar een museum. Een leuk plekje, waar-ie vertroeteld wordt. Maar ruilen? Nog niet voor een splinternieuwe Porche". Op de Wolseley zitten zwart-witte nummerborden, zoals in Enge land. GOES - Het verkeershandhavingsproject Zeeland, waarbij streng en extra intensief gecontroleerd wordt op snelheid, al cohol, gordels, helmen en het rijden door rood licht, wordt vanaf vandaag (zaterdag) uitgebreid naar Tholen en Oost- Zeeuws-Vlaanderen. Tot 9 oktober ligt het accent van de ex tra handhaving op deze twee regio's. Het doel van het project is het terugbrengen van het aantal verkeersdoden en zieken huisgewonden die in het verkeer vallen. Zeeland staat bekend als topscorer in Nederland als het om verkeersslachtoffers gaat. De controles zijn inmiddels ook in andere delen van Zee land een effectief middel gebleken om het aantal slachtoffers terug te brengen. GOES - Er komt mogelijk een terras bij koffieshop High Life in Goes. De zaak heeft daartoe een verzoek ingediend bij de gemeente Goes. Burgemeester D. J. van der Zaag zegt binnen kort met de exploitant te willen praten. Hoewel hij vraagte kens zet bij een terras in de buurt van een koffieshop, ziet hij ook wel wat in het aankleden van de 'wat dode hoek' in het Schuttershof.We kij ken hoe we het schijnbaar onverenigba re toch kunnen verenigen." Het terras is niet bedoeld voor koffieshopbezoekers, maar voor de bezoekers van het aparte horecagedeelte van High Life. KATS - De politie heeft deze week twee j ongens aangehouden vanwege diverse vernielingen en diefstallen in Kats en Co- lij nsplaat. Het gaat om een achttienjarige inwoner van Kats en een zestienjarige inwoner van Umuiden, die in de zomer vakantie in Kats verbleef. Het duo richtte in en rond Kats ver schillende vernielingen aan en stal in Colijnsplaat merkte kens van auto's. Verder ontvreemdden de jongens een gasbrander uit een bedrijf in Kats en brachten hiermee ver nielingen aan op de basisschool in het dorp. De twee jongens hebben bekentenissen afgelegd. ZAAMSLAG - Oud-Europarlementariër Johanna Boogerd- Quaak uit Zaamslag is afgelopen dinsdag benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Boogerd kreeg het lintje opge speld in Brussel, door de Belgische ambassadeur van de Euro pese Unie, B. Bots. Boogerd werd niet met een smoesje naar het huis van Bots gelokt, zij was al van tevoren op de hoogte gebracht van haar onderscheiding. Boogerd kreeg het lintje omdat zij haar taak als Europarlementslid uitzonderlijk goed had ingevuld en vanwege haar inzet op het maatschappelijk vlak. DEN HAAG - De vaststelling van arbeids- en rusttijden bij havensleepdiensten blijft werkgevers en vakbonden verde len. Overleg met de ministeries van Sociale Zaken en Verkeer en Waterstaat heeft de afgelopen week niet tot overeenstem ming geleid. Vakbonden willen dat de medewerkers van ha vensleepdiensten een achturige werkdag krijgen, zoals die in de meeste bedrijfstakken geldt. De werkgevers houden vast aan een rooster dat verwant is aan de binnenvaart. Daar wor den langere werkdagen gemaakt. Nu er geen compromis is be reikt, zullen de ministeries van Sociale Zaken en Verkeer en Waterstaat de knoop moeten doorhakken. Een delegatie van werknemers van havensleepbedrijf Smit diende dinsdag nog een petitie in bij de Tweede Kamer. Zij pleitten voor 'gezonde re' werktijden. Bij Smit, actief in Rotterdam en Zeeland, wor den momenteel diensten gedraaid van zeven keer 24 uur. Een sleepbootbemanning blijft dus een week aan boord. Er wordt maximaal 16 uur per dag gewerkt en minimaal 8 uur gerust. Advertentie muziektheater in de open lucht de nieuwe Reinaert nog niet gezien? het kan nog van wo 8 t/m zo 12 sept 20.30 u bn - de Stem onderga je als toehoorder een golf aan emoties die lopen van verwondering via schaamte en spanning tot bewondering. PZC: "De middeleeuwse fabel in een hedendaags jasje van totaaltheater op een unieke locatie getuigt van lef. informatie en kaartverkoop 0115 695 555 0114 339 299 door Rolf Bosboom GOES - Al het bouwverkeer van en naar de toekomstige wijk Oostmolenpark III bij Kloetin ge zal gebruik moeten maken van de wegen in het bestaande Oostmolenpark. Het Goese ge meentebestuur is deze week tot de conclusie gekomen dat de an dere ontsluitingsweg, de Riet- weg, ongeschikt is voor bouw verkeer. Tijdens een informatiebijeen komst over Oostmolenpark III, begin juli, bleken al grote zor gen te leven over de mogelijke overlast van het bouwverkeer. Toen opperde wethouder M. L. 't Hart (PvdA, verkeer) de moge lijkheid de pijn te verdelen in de r^STSi hcm m zespjr «fys&f isn i> FTbkw/a awbv, iv/KKtN j? weou, uiesre&cHeuzRuHhKL nrrzEo&CHTefL mzo\aer.- en ow eujkr. KöMen IAT& TcCHMW AJTo'S Pe BETuweujl fó r 'l1CHNI& Te zw «se PA6 CGDf&YM - COR DE JONGE Maer f&MeH sséaww- aqr'TH/er/s \jeewAcnT \n/f\ïTm&t¥TJpu'?? vorm van eenrichtingsverkeer, met de Rietweg als ingang en Oostmolenpark als uitgang. Het gemeentebestuur is nu tot de slotsom gekomen dat de Riet weg te smal is voor bouwver keer. Burgemeester DJ. van der Zaag zegt zich te hebben 'ver wonderd en zelfs wat boos ge maakt', omdat die conclusie al veel eerder had kunnen worden getrokken. In zijn ogen is het zonneklaar dat de Rietweg on geschikt is voor welk bouwver keer dan ook. In Oostmolenpark III, ook wel het plan Watership Down genoemd, gaat Faasse Faasse Projecten BV uit Goes vanaf volgend jaar 58 vrijstaan de en twee-onder-één-kapwo- ningen realiseren. KLOETINGE - Bij het fietstun- neltje in Kloetinge is donderdag een veertienjarige scholier ern stig mishandeld door rijf mede scholieren. Dat heeft de politie vrijdag bekend gemaakt. Alle verdachten, tussen de twaalf en veertien jaar oud, zijn inmiddels gehoord en de politie heeft tegen hen proces-verbaal Gezien de ernst van de zaak ko men de vijf niet in aanmerking voor een alternatieve straf bij Buro Halt. Zij moeten binnen kort voor de rechter verschij nen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 49