Plots twee ambulances op Tholen
Kijk eens wat een lief autootje
PZC
PZC
zeeland
15
jemeente kiest voor Brabantse dienst ondanks bijdraaien Delta Noord
pnieuw forse
ijdrage voor
[handicapten
Verkeerscontroles uitgebreid
Terras bij koffieshop Goes
Jonge vandalen aangehouden
J. Boogerd-Quaak geridderd
Conflict havenslepers niet ten einde
De Republiek der Negatie
Bouwverkeer Kloetinge
mag niet over Rietweg
klz?ELNLlJA!2.M
Scholieren
mishandelen
jongen
zaterdag 11 september 1999
inrRolf Bosboom
[NT-MAARTENSDIJK - Ani-
ilancedienst Delta Noord en
i dienst van het Streekgewest
estelijk Noord-Brabant clai-
en beide vanaf vandaag, za-
rdag, het ziekenvervoer op
ïolen te verzorgen. Delta
nord heeft vrijdag op het laat-
j moment een oplossing ge-
nden voor de geldproblemen
zegt door te gaan. Volgens de
meente en het streekgewest is
t daarvoor inmiddels te laat.
irder deze week maakte de
jbulancedienst bekend het
rvoer op Tholen vanaf van-
ag, zaterdag, op te schorten.
>lta Noord is in financiële pro-
»men gekomen door het ge-
kkelei over de vergunning
or Tholen. Volgens de provin-
i Noord-Brabant zou de
>nst daar, door een admini-
atieve fout van elf jaar gele-
o.niet over beschikken,
ilta Noord heeft de gemeente
gin deze week laten weten
orlopig te moeten stoppen tot
meer duidelijkheid is over de
[gunning. Daarop is direct
i intensief overleg op gang
tomen om een noodoplossing
vinden voor het ziekenver-
ïtop Tholen.
ketdienst
[eindelijk heeft de ambulan-
lienst van het West-Brabant-
streekgewest vrijdag defini-
het vervoer op Tholen op
h genomen. Er wordt een zie-
awagen gestationeerd bij de
mdweerkazerne in de kern
olen, die elke dag van acht
r 's morgens tot tien uur 's
mds volledig paraat is. Bui-
i die uren is er een piket-
ast. De gemeente Tholen en
provincie kunnen zich vin-
i in deze oplossing.
Ita Noord bracht de gemeen-
en het streekgewest vrijdag
ahet eind van de middag ech-
schriftelijk op de hoogte van
i 'particulier initiatief', dat
t de dienst financieel moge-
Ie zou maken om door te gaan
i Tholen. Directeur G. D.
epstraten van Delta Noord
gt dat de mensen achter het
itiatief anoniem willen blij-
n. „Het komt uit een deel van
[bevolking van Tholen en Sint
alipsland."
olgens Diepstraten wordt het
itiatief ondersteund door de
ES - Sportclub Gehandicap-
Bevelanden (SGB) heeft op-
uw een forse bijdrage ont-
igen voor de aanpassing van
Goese zwembad Sportpunt
iland. De Nederlandse Stich-
l voor het Gehandicapte
ld liet vrijdag weten 60.000
den te geven.
SGB, die mensen met een
ire lichamelijke handicap de
gelijkheid biedt om onder
igepaste omstandigheden
Ier meer te zwemmen, wil de
kleedruimten bij het Goese
1 aanzienlijk verbeteren,
nderdag overhandigde de
chting Kinderpostzegels Ne-
'land een cheque van 20.000
den. Vrijdag werd de SGB
ïgenaam verrast door de gift
1 maar liefst 60.000 gulden,
t de eerdere bijdragen van
[Nationaal Fonds Sport Ge-
idicapten (20.000 gulden), de
1 Groep (20.000 gulden), de
E Bevelandse gemeenten
.000 gulden) en de provincie
larschijnlijk 40.000 gulden)
;ft de stichting nu twee ton
men.
totale kosten van het project
i begroot op 2,4 ton, zodat
140.000 gulden ontbreekt.
redactie
midden-zeeland
Voorstad 22
Postbus 31
4460 AA goes
Tel: (0113) 273000
Fax: (0113)273030
e mail: redgoes@pzc.nl
te Goes:
M.J.Schrier(chef)
R. Bosboom
IHuibers
A.M. van der Jagt
E. Soesman
teVlissingen:
L Fransen
EL. Ramakers
M.J. van der Schot
A A. van der Sluis
K.L. de Vries (sport)
centrale redactie
„10
Postbus 18
4380 AA vlissingen
Tel: (0118) 484000
Fax: (0118) 470102
e mail: redactie@pzc.nl
Internet
http://www.pzc.nl
e-mail: redactie@pzc.nl
huisartsen in het gebied. Dat
heeft hij vernomen van zijn
'contactpersoon', dokter D. J. J.
Panis uit Sint-Maartensdijk.
Die is niet bereid een toelichting
te geven. Via zijn assistente laat
hij slechts weten 'de ontwikke
lingen af te wachten' en 'genoeg
gedaan te hebben'.
Directeur F. S. W. van Wij land
van de Centrale Post Ambulan
cevervoer van het West-Bra
bantse streekgewest noemt het
een 'lachwekkende situatie'.
„De hele week zet Delta Noord
de zaak op scherp door te zeg
gen: we stoppen er zaterdag
mee. Wij hebben inmiddels een
alternatieve voorziening opge
tuigd en dan ligt er vrijdagmid
dag om half vijf opeens een fax
dat ze toch doorgaan! Zo ga je
niet met een basisvoorziening
als de ambulancedienst om."
In een antwoordfax heeft Van
Wijland Delta Noord direct la
ten weten dat die dienst vanaf
vandaag niet meer 'in de pa
raatheid op Tholen wordt opge
nomen'. Met andere woorden:
de alarmcentrale seint de West-
Brabantse ambulance in. „Het
is prachtig hoor, zo'n particulier
initiatief, maar is dat nog wel
van deze tijd?", vraagt Van Wij-
land zich af. „Ik heb ook geen
enkel inzicht in de kwaliteit en
continuïteit ervan."
Burgemeester H. A van der
Munnik is er verbolgen over dat
Delta Noord op het laatste mo
ment met een kunstgreep komt.
Het is geen stijl om op deze
wijze met zo'n belangrijke voor
ziening om te springen. We heb
ben ook geen enkel inzicht in de
waarde en strekking van het
particuliere initiatief." De ge
meente blijft daarom vertrou
wen op de inzet vanuit West-
Brabant.
Gedeputeerde G. L. C. M. de
Kok was vrijdagavond nog niet
op de hoogte van het voornemen
van Delta Noord. „Ik heb van de
gemeente Tholen vandaag de
bevestiging gekregen dat de
ambulancehulpverlening is ge
regeld. Daarmee is voor mij de
zaak opgelost."
Smerdiekenaar oogst veel bewondering met Wolseley
Rob van der Klugt heeft in zijn Engelse oldtimer al de hele provincie rond gereden.
door Jeanne de Nijs
SINT-MAARTENSDIJK
Steeds weer opnieuw draaien
mensen vol bewondering hun
hoofd mee. Ze wijzen en je kunt
liplezen: 'Kijk eens wat een lief
autootje'. Als passagiere krijg
je de neiging minzaam te knik
ken of te wuiven. Als the
Queen-mum. Dat gevoel krijg
je in een Wolseley 1500 uit
1957. Zittend op meer dan
veertig jaar oud leder, dat nog
steeds naar nieuw ruikt. Met
boven het notenhouten dash
board een kleine voorruit,
waardoor je de tankdop met de
gestileerde Wolseleyvleugels
op de neus ziet. Tot een onver
laat onverwacht van een par
keerplaats achteruit rijdt. Dan
houdt je hart even op met klop
pen.
Rob van der Klugt uit Sint-
Maartensdijk moet er niet aan
denken dat zijn oldtimer scha
de oploopt. Technisch valt er
wel wat te regelen. Onderdelen
zijn nog te krijgen, al valt dat
niet mee. Op onderdelenmark-
ten weet hij bijvoorbeeld nog
wel nieuwe ruitenwisserbla-
den te pakken te krijgen. De
echte, dan wel te verstaan.
Want concessies doet de 47-ja
rige Smerdiekenaar niet. Zo
moest hij de Dunlopbanden
helemaal uit Zimbabwe laten
komen, omdat de Dunlop-fa-
briek in Engeland de mal aan
dat land had verkocht. Ook
vertikt hij het om de wettelijk
verplichte blauw-witte num
merborden te voeren. Op de
Wolseley zitten de nummer
borden in zwart en zilver, zoals
in Engeland. „Een klein stou-
tigheidje. Ik ben daar vier keer
voor aangehouden. Dan zeg ik:
'Maar het staat wel mooi, hè.'
En dan is het goed".
Angst
„Schade aan de carrosserie is
mijn grote angst, of een steen
tje tegen de voorruit", vertelt
de Wolseley-liefhebber achter
het stuur aan de rechterkant.
Voor dagelijks gebruik pakt hij
dan ook de fiets of z'n Fiatje.
Op de achterbank heeft Van der Klugt leuke accessoires gelegd,
waaronder oude Engelse landkaarten.
De Wolseley is voor plezierrit-
jes, zo'n paar duizend kilome
ter per jaar.
Het verhaal over de liefde van
Van der Klugt begint eigenlijk
op zijn zevende, toen hij auto-
tjes ging verzamelen. Een hob
by waarmee hij nooit gestopt
is. Ongeveer 1400 miniatuur
tjes staan er intussen in vitri
nes in een speciaal daarvoor
bestemde kamer in zijn wo
ning. „Herken je 'm?" haalt hij
een exemplaar tevoorschijn.
Warempel, de zwarte Wolseley
1500, net zoals de echte oldti
mer compleet met de zwarte
gentleman's paraplu op de
hoedenplank.
Enthousiast voor de echte old
timers werd Van der Klugt bij
zijn eerste bezoek aan Enge
land, toen hij achttien was.
Daar zag hij de Dinky-toys die
hij verzamelde in het echt. Hij
viel voor de Wolseley. „Je zag er
niet echt veel meer, maar er
tuften nog wel oude dametjes
met hoedjes op mee naar de
kerk. Ik dacht meteen: 'Zoiets
wil ik ook ooit nog eens'".
Na enig zoeken vond Van der
Klugt, toen inmiddels leer
kracht aan de basisschool De
Rieburch in Sint-Maartens
dijk, zijn juweeltje bij een au
tohandelaar in Engeland.
Zesduizend gulden kostte het
hele verhaal, inclusief de aan-
p assingen die in Nederland no
dig zijn voor een Britse auto.
„Het is een verzamelobject.
Als je een goede investering
wilt doen kim je beter een Mg-
tje, een Triumph of een Jaguar
kopen. Die kostten destijds het
dubbele van mijn Wolseley,
maar die waarde is inmiddels
vertienvoudigd. Mijn oldtimer
zal nu ongeveer verdubbeld
zijn in waarde". Met zijn nieu
we aanwinst verkende Van der
Klugt de hele provincie Zee
land, van Vlissingen tot Cad-
zand en Dreischor. „Een
fantastische provincie om een
oldtimer te hebben. Hier is het
verkeer minder gejaagd dan in
de randstad. Die polder- en
dijkweggetjes, dat is echt ge
nieten". Het 'bolhoedje' zorgt
ook steevast voor gespreksstof
onderweg. „Je wordt aange
sproken van: 'Wat een lief au
tootje'.
Dat is het leuke, je kunt er
overal mee aankomen. Het is
niet zo van: 'Hé, gaat-ie lekker
met die grote Rolls?' Oudere
mensen komen er soms gewoon
voor naar buiten". Zo weet de
Smerdiekenaar zich nog te
herinneren dat in Westkapelle
een dametje in klederdracht
van haar stoeltje voor de deur
kwam: 'Kiek is wa leuk,
weest'er maar zuunig op'. Van
der Klugt bezit dan ook een
echt zeldzaam exemplaar. Hij
schat dat er in Nederland niet
meer dan 'twee handen vol'
Wolseleys rondrijden.
Voor het technisch onderhoud
foto's Dirk-Jan Gjeltema
gaat de oldtimer naar een
plaatselijke garage. Zelf houdt
Van der Klugt het bij poetsen.
En hij zoekt, en vindt van tijd
tot tijd, leuke aanvullingen.
Zoals de twee metalen plaatjes
van Britse wegenwachtorga
nisaties, het embleempje 'Be
hold St. Christopher and go
your way in safety' en oude En
gelse landkaarten die quasi-
nonchalant op de achterbank
slingeren.
Bij het uitstappen na het de
monstratieritje roepen twee
dames uit een passerende auto:
'Hé, even ruilen?' Van der
Klugt trapt er niet in. „Ik heb
hem nu 23 jaar. Er kan een mo
ment komen dat hij te oud
wordtdat ik het niet meer voor
elkaar krijg om hem rijdend te
houden. Of dat het samenspel
met het moderner en sneller
verkeer te moeilijk wordt. Dan
zou ik hem het liefste terug
brengen naar Engeland, naar
een museum. Een leuk plekje,
waar-ie vertroeteld wordt.
Maar ruilen? Nog niet voor een
splinternieuwe Porche".
Op de Wolseley zitten zwart-witte nummerborden, zoals in Enge
land.
GOES - Het verkeershandhavingsproject Zeeland, waarbij
streng en extra intensief gecontroleerd wordt op snelheid, al
cohol, gordels, helmen en het rijden door rood licht, wordt
vanaf vandaag (zaterdag) uitgebreid naar Tholen en Oost-
Zeeuws-Vlaanderen. Tot 9 oktober ligt het accent van de ex
tra handhaving op deze twee regio's. Het doel van het project
is het terugbrengen van het aantal verkeersdoden en zieken
huisgewonden die in het verkeer vallen. Zeeland staat bekend
als topscorer in Nederland als het om verkeersslachtoffers
gaat. De controles zijn inmiddels ook in andere delen van Zee
land een effectief middel gebleken om het aantal slachtoffers
terug te brengen.
GOES - Er komt mogelijk een terras bij koffieshop High Life
in Goes. De zaak heeft daartoe een verzoek ingediend bij de
gemeente Goes. Burgemeester D. J. van der Zaag zegt binnen
kort met de exploitant te willen praten. Hoewel hij vraagte
kens zet bij een terras in de buurt van een koffieshop, ziet hij
ook wel wat in het aankleden van de 'wat dode hoek' in het
Schuttershof.We kij ken hoe we het schijnbaar onverenigba
re toch kunnen verenigen." Het terras is niet bedoeld voor
koffieshopbezoekers, maar voor de bezoekers van het aparte
horecagedeelte van High Life.
KATS - De politie heeft deze week twee j ongens aangehouden
vanwege diverse vernielingen en diefstallen in Kats en Co-
lij nsplaat. Het gaat om een achttienjarige inwoner van Kats
en een zestienjarige inwoner van Umuiden, die in de zomer
vakantie in Kats verbleef. Het duo richtte in en rond Kats ver
schillende vernielingen aan en stal in Colijnsplaat merkte
kens van auto's. Verder ontvreemdden de jongens een
gasbrander uit een bedrijf in Kats en brachten hiermee ver
nielingen aan op de basisschool in het dorp. De twee jongens
hebben bekentenissen afgelegd.
ZAAMSLAG - Oud-Europarlementariër Johanna Boogerd-
Quaak uit Zaamslag is afgelopen dinsdag benoemd tot Ridder
in de Orde van Oranje Nassau. Boogerd kreeg het lintje opge
speld in Brussel, door de Belgische ambassadeur van de Euro
pese Unie, B. Bots. Boogerd werd niet met een smoesje naar
het huis van Bots gelokt, zij was al van tevoren op de hoogte
gebracht van haar onderscheiding. Boogerd kreeg het lintje
omdat zij haar taak als Europarlementslid uitzonderlijk goed
had ingevuld en vanwege haar inzet op het maatschappelijk
vlak.
DEN HAAG - De vaststelling van arbeids- en rusttijden bij
havensleepdiensten blijft werkgevers en vakbonden verde
len. Overleg met de ministeries van Sociale Zaken en Verkeer
en Waterstaat heeft de afgelopen week niet tot overeenstem
ming geleid. Vakbonden willen dat de medewerkers van ha
vensleepdiensten een achturige werkdag krijgen, zoals die in
de meeste bedrijfstakken geldt. De werkgevers houden vast
aan een rooster dat verwant is aan de binnenvaart. Daar wor
den langere werkdagen gemaakt. Nu er geen compromis is be
reikt, zullen de ministeries van Sociale Zaken en Verkeer en
Waterstaat de knoop moeten doorhakken. Een delegatie van
werknemers van havensleepbedrijf Smit diende dinsdag nog
een petitie in bij de Tweede Kamer. Zij pleitten voor 'gezonde
re' werktijden. Bij Smit, actief in Rotterdam en Zeeland, wor
den momenteel diensten gedraaid van zeven keer 24 uur. Een
sleepbootbemanning blijft dus een week aan boord. Er wordt
maximaal 16 uur per dag gewerkt en minimaal 8 uur gerust.
Advertentie
muziektheater in de open lucht
de nieuwe Reinaert nog niet gezien?
het kan nog van wo 8 t/m zo 12 sept 20.30 u
bn - de Stem onderga je als toehoorder een golf aan
emoties die lopen van verwondering via schaamte en
spanning tot bewondering.
PZC: "De middeleeuwse fabel in een hedendaags jasje van
totaaltheater op een unieke locatie getuigt van lef.
informatie en kaartverkoop
0115 695 555 0114 339 299
door Rolf Bosboom
GOES - Al het bouwverkeer van
en naar de toekomstige wijk
Oostmolenpark III bij Kloetin
ge zal gebruik moeten maken
van de wegen in het bestaande
Oostmolenpark. Het Goese ge
meentebestuur is deze week tot
de conclusie gekomen dat de an
dere ontsluitingsweg, de Riet-
weg, ongeschikt is voor bouw
verkeer.
Tijdens een informatiebijeen
komst over Oostmolenpark III,
begin juli, bleken al grote zor
gen te leven over de mogelijke
overlast van het bouwverkeer.
Toen opperde wethouder M. L.
't Hart (PvdA, verkeer) de moge
lijkheid de pijn te verdelen in de
r^STSi hcm m zespjr «fys&f isn i> FTbkw/a awbv, iv/KKtN j? weou,
uiesre&cHeuzRuHhKL nrrzEo&CHTefL mzo\aer.- en ow eujkr.
KöMen IAT& TcCHMW AJTo'S Pe BETuweujl fó r 'l1CHNI& Te zw
«se PA6 CGDf&YM -
COR DE JONGE
Maer f&MeH sséaww-
aqr'TH/er/s \jeewAcnT
\n/f\ïTm&t¥TJpu'??
vorm van eenrichtingsverkeer,
met de Rietweg als ingang en
Oostmolenpark als uitgang.
Het gemeentebestuur is nu tot
de slotsom gekomen dat de Riet
weg te smal is voor bouwver
keer. Burgemeester DJ. van der
Zaag zegt zich te hebben 'ver
wonderd en zelfs wat boos ge
maakt', omdat die conclusie al
veel eerder had kunnen worden
getrokken. In zijn ogen is het
zonneklaar dat de Rietweg on
geschikt is voor welk bouwver
keer dan ook. In Oostmolenpark
III, ook wel het plan Watership
Down genoemd, gaat Faasse
Faasse Projecten BV uit Goes
vanaf volgend jaar 58 vrijstaan
de en twee-onder-één-kapwo-
ningen realiseren.
KLOETINGE - Bij het fietstun-
neltje in Kloetinge is donderdag
een veertienjarige scholier ern
stig mishandeld door rijf mede
scholieren. Dat heeft de politie
vrijdag bekend gemaakt.
Alle verdachten, tussen de
twaalf en veertien jaar oud, zijn
inmiddels gehoord en de politie
heeft tegen hen proces-verbaal
Gezien de ernst van de zaak ko
men de vijf niet in aanmerking
voor een alternatieve straf bij
Buro Halt. Zij moeten binnen
kort voor de rechter verschij
nen.