Succesnummer krijgt bescheiden facelift PZC Punto HGT is sportieve topper Nieuwe Scénic Conventionele scoots uit Taiwan auto motorfiets zaterdag 11 september 1999 43 Actiemodel Mazda 626 Supercombi van Audi kort autonieuws Yaris als ruimteauto Navigeren in Baleno ATavigatiesystemen dringen langzaam maar zeker door in de -LN goedkopere klasse. Suzuki biedt nu tijdelijk op sommige uit voeringen van de Baleno een Philips Carin navigatiesysteem aan. Het gaat om de sedan- en Estate-versie als 1.8 GTX of 1.9 TD, die uitgerust met deze routeplanner de naam Companion krijgen. Normaal zou dit navigatiesysteem ruim 4.000 gulden kosten, maar tijdelijk brengt de dealer 1.000 gulden in rekening. Wie zo'n systeem niet wenst krijgt trouwens 1.500 gulden korting op de ge noemde typen. De actie van Suzuki loopt tot en 17 januari 2000 of korter als de voorraad eerder op is. Mazda komt met een speciaal actiemodel uit van de 626-serie. Deze modellen krijgen de toevoeging Supreme en hebben meer uitrusting te bieden. Zo zijn de 626 Sedan en Hatchback in Supreme LX-uitvoering voorzien van lichtmetalen wielen, air conditioning, airbags voor de bestuurder en de passagier, zijair bags, ABS, afstandsbediening voor de centrale portiervergrende ling en vier luidsprekers. De Supreme GLX-versies hebben daarnaast nog tractiecontrole, verwarmde buitenspiegels, mist lampen vóór en interieurafwerking in houtlook. Volgens Mazda kan het voordeel bij aankoop van een 626 uit de Supreme-reeks oplopen tot ruim 7.000. Onder de naam RS4 presenteert Audi een supersnelle versie van de A4 Avant. De auto borduurt voort op de S4, maar heeft een verder opgevoerde 2,7 liter zescilinder turbomotor en wordt al leen als Avant gebouwd. Het interessantste deel van de Audi RS4 is te vinden onder de mo torkap want daar is de machinerie van de S4 ondergebracht. Deze levert nu echter geen 265 pk, want de met twee turbo's uitgeruste V6-motor is opgepept tot 380 pk. Standaard heeft de auto een handgeschakelde zesversnellingsbak en het spreekt vanzelf dat Audi de RS4 voorzien heeft van perma nente vierwielaandrijving. De Audi RS4 heeft een aangepast onderstel met grote lichtmetalen wielen om plaats te bieden aan grotere remschijven. De vering en demping zijn aangepast en de auto is iets verlaagd. Vanaf februari 2000 zal de RS4 in ons land leverbaar zijn. Toyota brengt van de Yaris voor het eind van dit j aar een ruimte auto versie op de markt. Deze auto krijgt de toevoeging Verso en is flink groter dan de Yaris. De lengte bedraagt zo'n 2 5 centime ter meer en de auto is ook hoger en breder, maar het uiterlijk knoopt toch heel duidelijk aan bij dat van de Yaris. De Verso biedt volgens de fabrikant ruimte aan vijf volwassenen en heeft dan nog 390 liter bagageruimte over. De achterbank kan in twee ongelijke delen zodanig worden weggeklapt dat een volle dig vlakke laadvloer ontstaat en een bagageruimte van liefst 2.160 liter. De Yaris Verso wordt geleverd met de 1,3 liter motor die onlangs ook in de gewone Yaris werd geïntroduceerd. Deze krachtbron le vert 86 pk en kan worden gecombineerd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een viertraps automaat. Standaard heeft de Yaris Verso airbags voor de bestuurder en de passagier en ABS. Fiat heeft de jongste Punto- generatie nadrukkelijk ge splitst in een praktische gezins uitvoering en een sportiever ge tint type. Het gezinsmodel heeft vijf deuren, een iets meer ingeto gen vorm en enkele tientallen li ters extra kofferruimte. De spor- tieveling is er alleen met drie deuren en toont uiterlijk wat agressiever. Bovendien is er een speciale versie voorbehouden voor dat driedeurs type, de Pun to HGT. De letters HGT staan in het Fiat gamma eigenlijk voor GTI en dat betekent dus veel sportiviteit. Van de Fiat Bravo is bijvoor beeld al een HGT-versie ver krijgbaar en die is standaard uitgerust met een tweeliter vijf cilinder motor met 154 pk. Voor de Punto HGT koos de fabrikant voor de 18 16 V motor uit de Fiat Barchetta. Eigenlijk is de inhoudsaandui- ding 1.8 niet terecht voor deze krachtbron, want hij heeft een exacte cilinderinhoud van 1.747 kubieke centimeter. Maar dat kan de pret zeker niet bederven, want het is een ultramoderne en zeer pittige machine. Het maxi mum vermogen bedraagt 130 pk bij 6.300 toeren. De maximale trekkracht van 164 Nm komt er bij 4.300 toeren uit, maar dat cij fer suggereert ten onrechte dat de motor veel toeren moet maken om trekkracht te leveren. Nokkenas Fiat heeft deze motor namelijk voorzien van een verstelbare nokkenas, zodat het openings moment van de kleppen kan worden gevarieerd met het toe rental. Daardoor is de machine uit de HGT een lekker soepele motor, die desgewenst schakellui gereden kan worden. Toch zal de berijder van de Punto HGT met minstens even veel plezier door trekken in de versnellingen, want de krachtbron hangt lekker aan het gas zoals dat heet. Zelfs het exemplaar dat wij met nog geen 350 kilometer op de teller reden, ging gretig door tot de toe- renbegrenzer. Snel is de HGT ook. Een topsnelheid van 205 km/h is mogelijk en de sprint van 0 tot 100 km/h kost maar 8,6 se conden. Fiat heeft een hele serie fraaie nieuwe versnellingsbakken voor de Punto beschikbaar. De 1.2 Spoiling heeft standaard een handgeschakelde zesversnel lingsbak en hij kan (over enkele maanden) geleverd worden met een continu variabele transmis sie (Speedgear geheten) waarbij de bestuurder ook handmatig uit zeven overbrengingen kan kie zen. Voor de HGT zijn deze bak ken j ammer genoeg niet beschik baar. De auto moet het doen met een handgeschakelde vijfver snellingsbak, waarvan de ver snellingen overigens wel heel mooi op elkaar zijn afgestemd. Smakelijk De Punto HGT ziet er heel sma kelijk uit. Net als de andere drie deurs Punto-modellen, heeft de auto de stijl geplaatste, vlakke achterklep, die een wat sportie ver aanzien geeft. Bovendien heeft de voorbumper dat zwarte middendeel onder de grille, met grote luchthappers erin. In com binatie met de fraaie koplampen met liefst drie naast elkaar ach ter helder glas geplaatste lichtu- nits heeft de Punto HGT zelfs een wat agressieve uitstraling. De uitrusting is vrij luxueus met standaard onder meer airbags voor de bestuurder en de passa gier, zij airbags, ABS, aircondi tioning, navigatiesysteem, elek trisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening. Op het gebied van rij eigenschap pen behoort de Fiat Punto tot het beste wat de auto-industrie op dit moment bouwt. De auto is De Fiat Punto HGT oogt wat agressiever door de donkere partij onder de grille. comfortabel, heeft een uitste kende en heel voorspelbare weg- ligging en is makkelijk te dirige ren. Een noviteit op de Punto is de elektrische stuurbekrachti ging. Dit is een energiebesparen de voorziening, omdat hij alleen vermogen verbruikt als er aan het stuur gedraaid wordt. Een normale stuurbekrachtiging ge bruikt altijd motorvermogen, omdat hij permanent wordt aan gedreven. Met de nieuwe Punto bedient Fi at sportieve automobilisten op hun wenken. Elke driedeurs ver sie ziet er al wat pittiger dan het vergelijkbare vijfdeurs broertje en de Sporting typen zien er nog wat smakelijker uit. Het neusje van de zalm is echter de HGT. Het is zowel qua uiterlijk als wat rij eigenschappen betreft een sportieve topper. Helaas geldt dat ook voor de prijs van ƒ41.995. M.V. De levering van de nieuwe Fiat Pun to begon afgelopen donderdag. De Punto 1.2 S is het basismodel dat voor f 22.995 als driedeurs versie in de prijslijst staat. Een stapje hoger in het gamma vinden we de Punto 1.2 ELX voor f25.395 met standaard centrale deurvergrendeling, elek trisch bedienbare ramen vóór en stuurbekrachtiging. Een sterkere 1.2 16V motor kost vervolgens 2.400 gul den meer De Punto Sporting is er vanaf f 30.995, diesel rijden kan van af f27.995. Drie jaar geleden vond Renault een hele nieuwe klasse uit. Met de Mégane Scénic was de eerste echte midi-MPV geboren. Eigenlijk was de auto niets anders dan een kleinere variant op de al veel eerder bedachte ruimteauto. Maar waar grote MPV's nooit echt een doorbraak naar het grote publiek konden maken, daar vond de Mégane Scénic zijn weg wel. Mario Vos In het middenklasse bromscooterseg ment worden momenteel vrij veel uit Taiwan afkomstige tweewielers te koop aangeboden. Daaronder bevinden zich ook producten van de Taiwan Golden Bee-groep (TGB), die in 1981 begon als onderdelenleveraucier voor de scooter industrie, maar in 1993 besloot zelf complete tweewielers te gaan maken. Dat leidde uiteindelijk tot negen basis modellen, die geleverd worden met geforceerd luchtgekoelde cilinderin houden van 50, 90 of 125 kubieke centi meter. TGB hoopt met dit palet ook de gunst te winnen van Europese kopers. Om die kopers ervan te overtuigen dat het geleverde aan de Europese kwaliteitsnormen voldoet, werd het binnen het be drijfsleven felbegeerde ISO 9001- certificaat door TGB verworven. TGB-tweewielers worden tegen woordig ook in ons land in een achttal varianten onder de naam Rapido-TGB aan de man ge bracht. Het zijn conventionele scoots waarvan er zeven met een geforceerd luchtgekoelde cilin derinhoud van 49 cc door het leven gaan, terwijl nummer acht als mo torscooter te boek staat. Zaken als gecombineerde kick/elektrische start systemen, CDI-ontsteking en opbergruimte onder het zadel, zijn standaard. Met uitzondering van de Scorza en de Rivana zijn alle tweewielers bovendien voorzien van een schijfrem in het voorwiel. Interessant zijn de 303R en de HIW's. De nieuwe 303R zal niet al- Met grote wielen wordt de Rapido een forse verschijning. leen als bromscooter leverbaar zijn, maar ook als motorscooter met een luchtgekoelde eencilinder tweetaktinhoud van 125 cc. De HIW's (High Wheel's) steekt met kop en schouders boven de rest uit door z'n grote wielen met een diameter van veertien inch. De tweewielers worden geïmpor teerd door het in Geldermalsen ge vestigde Holland on Wheels. De prijzen variëren van 2.595,- voor de Rapido-TGB Rivana tot 3.545,- voor de HTW's. Het zevental is verkrijgbaar in zo wel een helmplichtige (45 km/u) als een helmplicht-vrije (25 km/u) versie. Ruud Vos Inmiddels worden de verkoop cijfers van deze auto in ons land met vijf cijfers geschreven. En de populariteit neemt nog altijd toe. De komst van nieuwe concurren ten heeft Renault er echter toe ge bracht de Mégane Scénic een face lift te geven. Renault heeft met deze facelift de Scénic losgemaakt van de Méga- ne-serie. Het woord Mégane staat nog ergens op de achterste raam- stijl in een donker lettertype, maar Renault gebruikt in ons land al leen nog maar de modelnaam Scé nic. De facelift zelf heeft uiterlijk niet zo veel om het lijf. De meest ingrij pende vernieuwing is het front met grote koplampunits met het modieuze heldere glas. Daarach ter zijn vier lampen onderge bracht, dimlicht, groot licht, stadslicht en helemaal bovenin de richtingaanwijzer. Aan de achter kant is de lampunit ook gegroeid. Bovendien zijn de bumpers nu in kleur gespoten. De achterruit van de auto is apart van de achterklep te openen, zodat je spullen op de hoedenplank kunt leggen zonder de hele klep te hoeven openen. Stoelen Het interieur profiteert van een vernieuwd dashboard, met op de versies met airconditioning een speciaal vak dat desgewenst ge koeld kan worden. De stoelen zijn licht gewijzigd. Dat heeft voorin wel een betere zitpositie met meer steun voor de onderbenen tot ge volg gehad. Achterin is het echter nog altijd slecht gesteld met het zitcomfort. De achterstoelen lij ken ontworpen voor jonge pubers: de zitting steunt de helft van je on derbenen en is veel te smal. Drie volwassen mensen passen in de breedte gewoon niet in de Scénic. Met de rugleuning is het nog tries ter gesteld: die houdt bij iemand met een normaal postuur ergens halverwege de rug op. Als je ver volgens de hoofdsteun helemaal uitschuift, haalt-ie net de onder kant van je nek. Een dikke onvol- Dc grote koplampen zijn één van de in het oog springende vernieuwingen van de Scénic. doende voor het zitmeubilair ach terin én voor de veiligheid daarvan. Ook achterin moet je im mers een poging wagen de passa giers te beschermen tegen een whiplash als de auto van achteren wordt aangereden. Een pluspunt zijn de airbags voor de bestuurder en de passagier en de zijairbags die ook het hoofd be schermen. Ze zijn standaard op el ke Scénic en dat geldt ook voor het anti-blokkeer remsysteem met elektronische remkrachtverde- ling. De Renault Scénic kreeg een paar benzinenieuwe motoren onder de kap. De 1,4 liter machine heeft voortaan vier kleppen per cilinder en levert nu 95 pk. De 1,6 liter mocht blijven want dat was al een 16-klepper met 110 pk. Het sterk ste model is de tweeliter 16-klep per met 140 pk. Diesel De dieselmotoren, een indirect in gespoten 1,9 liter met 65 pk en een even grote direct ingespoten tur bodiesel met 100 pk, waren ook oude bekenden. Overigens zal de laatste niet zo heel lang meer wor den geleverd, want Renault heeft een uitvoering met common rail inspuiting in ontwikkeling. Het weggedrag van de Scénic heeft een belangrijke stap voor- De achterruit kan apart worden geopend. waarts gemaakt. De vorige versie ook fors over in bochten. Menig was met de lichtere motoren bui- passagier werd ziek in die auto. tengewoon zacht geveerd en helde Daar heeft Renault nu met een stuggere vering en dikkere stabili satoren effectief iets aan gedaan. En eigenlijk zonder dat het com fort er onder geleden heeft. De au to stuurt er bovendien ook aan merkelijk beter door. Door de facelift is de goedkoopste Scénic voortaan de 1.4 16V in RN- specificatie voor ƒ39.495. Deze auto heeft wel een completere standaarduitrusting en meer vei ligheid aan boord. Je mag dus stel len dat de Scénic eigenlijk niet duurder is geworden. Het zou best kunnen dat Renault daar de toe nemende concurrentie weer te slim mee af is geweest.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 43