Succesnummer krijgt
bescheiden facelift
PZC
Punto HGT is sportieve topper
Nieuwe
Scénic
Conventionele scoots uit Taiwan
auto motorfiets zaterdag 11 september 1999 43
Actiemodel Mazda 626
Supercombi van Audi
kort autonieuws
Yaris als ruimteauto
Navigeren in Baleno
ATavigatiesystemen dringen langzaam maar zeker door in de
-LN goedkopere klasse. Suzuki biedt nu tijdelijk op sommige uit
voeringen van de Baleno een Philips Carin navigatiesysteem aan.
Het gaat om de sedan- en Estate-versie als 1.8 GTX of 1.9 TD, die
uitgerust met deze routeplanner de naam Companion krijgen.
Normaal zou dit navigatiesysteem ruim 4.000 gulden kosten,
maar tijdelijk brengt de dealer 1.000 gulden in rekening. Wie zo'n
systeem niet wenst krijgt trouwens 1.500 gulden korting op de ge
noemde typen.
De actie van Suzuki loopt tot en 17 januari 2000 of korter als de
voorraad eerder op is.
Mazda komt met een speciaal actiemodel uit van de 626-serie.
Deze modellen krijgen de toevoeging Supreme en hebben
meer uitrusting te bieden. Zo zijn de 626 Sedan en Hatchback in
Supreme LX-uitvoering voorzien van lichtmetalen wielen, air
conditioning, airbags voor de bestuurder en de passagier, zijair
bags, ABS, afstandsbediening voor de centrale portiervergrende
ling en vier luidsprekers. De Supreme GLX-versies hebben
daarnaast nog tractiecontrole, verwarmde buitenspiegels, mist
lampen vóór en interieurafwerking in houtlook. Volgens Mazda
kan het voordeel bij aankoop van een 626 uit de Supreme-reeks
oplopen tot ruim 7.000.
Onder de naam RS4 presenteert Audi een supersnelle versie van
de A4 Avant. De auto borduurt voort op de S4, maar heeft een
verder opgevoerde 2,7 liter zescilinder turbomotor en wordt al
leen als Avant gebouwd.
Het interessantste deel van de Audi RS4 is te vinden onder de mo
torkap want daar is de machinerie van de S4 ondergebracht. Deze
levert nu echter geen 265 pk, want de met twee turbo's uitgeruste
V6-motor is opgepept tot 380 pk.
Standaard heeft de auto een handgeschakelde zesversnellingsbak
en het spreekt vanzelf dat Audi de RS4 voorzien heeft van perma
nente vierwielaandrijving.
De Audi RS4 heeft een aangepast onderstel met grote lichtmetalen
wielen om plaats te bieden aan grotere remschijven. De vering en
demping zijn aangepast en de auto is iets verlaagd. Vanaf februari
2000 zal de RS4 in ons land leverbaar zijn.
Toyota brengt van de Yaris voor het eind van dit j aar een ruimte
auto versie op de markt. Deze auto krijgt de toevoeging Verso
en is flink groter dan de Yaris. De lengte bedraagt zo'n 2 5 centime
ter meer en de auto is ook hoger en breder, maar het uiterlijk
knoopt toch heel duidelijk aan bij dat van de Yaris.
De Verso biedt volgens de fabrikant ruimte aan vijf volwassenen
en heeft dan nog 390 liter bagageruimte over. De achterbank kan
in twee ongelijke delen zodanig worden weggeklapt dat een volle
dig vlakke laadvloer ontstaat en een bagageruimte van liefst 2.160
liter.
De Yaris Verso wordt geleverd met de 1,3 liter motor die onlangs
ook in de gewone Yaris werd geïntroduceerd. Deze krachtbron le
vert 86 pk en kan worden gecombineerd met een handgeschakelde
vijfversnellingsbak of een viertraps automaat. Standaard heeft de
Yaris Verso airbags voor de bestuurder en de passagier en ABS.
Fiat heeft de jongste Punto-
generatie nadrukkelijk ge
splitst in een praktische gezins
uitvoering en een sportiever ge
tint type. Het gezinsmodel heeft
vijf deuren, een iets meer ingeto
gen vorm en enkele tientallen li
ters extra kofferruimte. De spor-
tieveling is er alleen met drie
deuren en toont uiterlijk wat
agressiever. Bovendien is er een
speciale versie voorbehouden
voor dat driedeurs type, de Pun
to HGT.
De letters HGT staan in het Fiat
gamma eigenlijk voor GTI en dat
betekent dus veel sportiviteit.
Van de Fiat Bravo is bijvoor
beeld al een HGT-versie ver
krijgbaar en die is standaard
uitgerust met een tweeliter vijf
cilinder motor met 154 pk. Voor
de Punto HGT koos de fabrikant
voor de 18 16 V motor uit de Fiat
Barchetta.
Eigenlijk is de inhoudsaandui-
ding 1.8 niet terecht voor deze
krachtbron, want hij heeft een
exacte cilinderinhoud van 1.747
kubieke centimeter. Maar dat
kan de pret zeker niet bederven,
want het is een ultramoderne en
zeer pittige machine. Het maxi
mum vermogen bedraagt 130 pk
bij 6.300 toeren. De maximale
trekkracht van 164 Nm komt er
bij 4.300 toeren uit, maar dat cij
fer suggereert ten onrechte dat
de motor veel toeren moet maken
om trekkracht te leveren.
Nokkenas
Fiat heeft deze motor namelijk
voorzien van een verstelbare
nokkenas, zodat het openings
moment van de kleppen kan
worden gevarieerd met het toe
rental. Daardoor is de machine
uit de HGT een lekker soepele
motor, die desgewenst schakellui
gereden kan worden. Toch zal de
berijder van de Punto HGT met
minstens even veel plezier door
trekken in de versnellingen,
want de krachtbron hangt lekker
aan het gas zoals dat heet. Zelfs
het exemplaar dat wij met nog
geen 350 kilometer op de teller
reden, ging gretig door tot de toe-
renbegrenzer. Snel is de HGT
ook. Een topsnelheid van 205
km/h is mogelijk en de sprint van
0 tot 100 km/h kost maar 8,6 se
conden.
Fiat heeft een hele serie fraaie
nieuwe versnellingsbakken voor
de Punto beschikbaar. De 1.2
Spoiling heeft standaard een
handgeschakelde zesversnel
lingsbak en hij kan (over enkele
maanden) geleverd worden met
een continu variabele transmis
sie (Speedgear geheten) waarbij
de bestuurder ook handmatig uit
zeven overbrengingen kan kie
zen. Voor de HGT zijn deze bak
ken j ammer genoeg niet beschik
baar. De auto moet het doen met
een handgeschakelde vijfver
snellingsbak, waarvan de ver
snellingen overigens wel heel
mooi op elkaar zijn afgestemd.
Smakelijk
De Punto HGT ziet er heel sma
kelijk uit. Net als de andere drie
deurs Punto-modellen, heeft de
auto de stijl geplaatste, vlakke
achterklep, die een wat sportie
ver aanzien geeft. Bovendien
heeft de voorbumper dat zwarte
middendeel onder de grille, met
grote luchthappers erin. In com
binatie met de fraaie koplampen
met liefst drie naast elkaar ach
ter helder glas geplaatste lichtu-
nits heeft de Punto HGT zelfs een
wat agressieve uitstraling.
De uitrusting is vrij luxueus met
standaard onder meer airbags
voor de bestuurder en de passa
gier, zij airbags, ABS, aircondi
tioning, navigatiesysteem, elek
trisch verstelbare en
verwarmbare buitenspiegels en
centrale portiervergrendeling
met afstandsbediening.
Op het gebied van rij eigenschap
pen behoort de Fiat Punto tot het
beste wat de auto-industrie op
dit moment bouwt. De auto is
De Fiat Punto HGT oogt wat agressiever door de donkere partij onder
de grille.
comfortabel, heeft een uitste
kende en heel voorspelbare weg-
ligging en is makkelijk te dirige
ren. Een noviteit op de Punto is
de elektrische stuurbekrachti
ging. Dit is een energiebesparen
de voorziening, omdat hij alleen
vermogen verbruikt als er aan
het stuur gedraaid wordt. Een
normale stuurbekrachtiging ge
bruikt altijd motorvermogen,
omdat hij permanent wordt aan
gedreven.
Met de nieuwe Punto bedient Fi
at sportieve automobilisten op
hun wenken. Elke driedeurs ver
sie ziet er al wat pittiger dan het
vergelijkbare vijfdeurs broertje
en de Sporting typen zien er nog
wat smakelijker uit. Het neusje
van de zalm is echter de HGT. Het
is zowel qua uiterlijk als wat
rij eigenschappen betreft een
sportieve topper. Helaas geldt
dat ook voor de prijs van
ƒ41.995.
M.V.
De levering van de nieuwe Fiat Pun
to begon afgelopen donderdag. De
Punto 1.2 S is het basismodel dat
voor f 22.995 als driedeurs versie in
de prijslijst staat. Een stapje hoger in
het gamma vinden we de Punto 1.2
ELX voor f25.395 met standaard
centrale deurvergrendeling, elek
trisch bedienbare ramen vóór en
stuurbekrachtiging. Een sterkere 1.2
16V motor kost vervolgens 2.400 gul
den meer De Punto Sporting is er
vanaf f 30.995, diesel rijden kan van
af f27.995.
Drie jaar geleden vond
Renault een hele nieuwe
klasse uit. Met de Mégane
Scénic was de eerste echte
midi-MPV geboren. Eigenlijk
was de auto niets anders dan
een kleinere variant op de al
veel eerder bedachte
ruimteauto. Maar waar grote
MPV's nooit echt een
doorbraak naar het grote
publiek konden maken, daar
vond de Mégane Scénic zijn
weg wel.
Mario Vos
In het middenklasse bromscooterseg
ment worden momenteel vrij veel uit
Taiwan afkomstige tweewielers te koop
aangeboden. Daaronder bevinden zich
ook producten van de Taiwan Golden
Bee-groep (TGB), die in 1981 begon als
onderdelenleveraucier voor de scooter
industrie, maar in 1993 besloot zelf
complete tweewielers te gaan maken.
Dat leidde uiteindelijk tot negen basis
modellen, die geleverd worden met
geforceerd luchtgekoelde cilinderin
houden van 50, 90 of 125 kubieke centi
meter.
TGB hoopt met dit palet ook de
gunst te winnen van Europese
kopers. Om die kopers ervan te
overtuigen dat het geleverde aan
de Europese kwaliteitsnormen
voldoet, werd het binnen het be
drijfsleven felbegeerde ISO 9001-
certificaat door TGB verworven.
TGB-tweewielers worden tegen
woordig ook in ons land in een
achttal varianten onder de naam
Rapido-TGB aan de man ge
bracht. Het zijn conventionele
scoots waarvan er zeven met een
geforceerd luchtgekoelde cilin
derinhoud van 49 cc door het leven
gaan, terwijl nummer acht als mo
torscooter te boek staat. Zaken als
gecombineerde kick/elektrische
start systemen, CDI-ontsteking en
opbergruimte onder het zadel, zijn
standaard.
Met uitzondering van de Scorza en
de Rivana zijn alle tweewielers
bovendien voorzien van een
schijfrem in het voorwiel.
Interessant zijn de 303R en de
HIW's. De nieuwe 303R zal niet al-
Met grote wielen wordt de Rapido een forse verschijning.
leen als bromscooter leverbaar
zijn, maar ook als motorscooter
met een luchtgekoelde eencilinder
tweetaktinhoud van 125 cc.
De HIW's (High Wheel's) steekt
met kop en schouders boven de
rest uit door z'n grote wielen met
een diameter van veertien inch.
De tweewielers worden geïmpor
teerd door het in Geldermalsen ge
vestigde Holland on Wheels. De
prijzen variëren van 2.595,- voor
de Rapido-TGB Rivana tot
3.545,- voor de HTW's.
Het zevental is verkrijgbaar in zo
wel een helmplichtige (45 km/u)
als een helmplicht-vrije (25 km/u)
versie.
Ruud Vos
Inmiddels worden de verkoop
cijfers van deze auto in ons land
met vijf cijfers geschreven. En de
populariteit neemt nog altijd toe.
De komst van nieuwe concurren
ten heeft Renault er echter toe ge
bracht de Mégane Scénic een face
lift te geven.
Renault heeft met deze facelift de
Scénic losgemaakt van de Méga-
ne-serie. Het woord Mégane staat
nog ergens op de achterste raam-
stijl in een donker lettertype, maar
Renault gebruikt in ons land al
leen nog maar de modelnaam Scé
nic.
De facelift zelf heeft uiterlijk niet
zo veel om het lijf. De meest ingrij
pende vernieuwing is het front
met grote koplampunits met het
modieuze heldere glas. Daarach
ter zijn vier lampen onderge
bracht, dimlicht, groot licht,
stadslicht en helemaal bovenin de
richtingaanwijzer. Aan de achter
kant is de lampunit ook gegroeid.
Bovendien zijn de bumpers nu in
kleur gespoten. De achterruit van
de auto is apart van de achterklep
te openen, zodat je spullen op de
hoedenplank kunt leggen zonder
de hele klep te hoeven openen.
Stoelen
Het interieur profiteert van een
vernieuwd dashboard, met op de
versies met airconditioning een
speciaal vak dat desgewenst ge
koeld kan worden. De stoelen zijn
licht gewijzigd. Dat heeft voorin
wel een betere zitpositie met meer
steun voor de onderbenen tot ge
volg gehad. Achterin is het echter
nog altijd slecht gesteld met het
zitcomfort. De achterstoelen lij
ken ontworpen voor jonge pubers:
de zitting steunt de helft van je on
derbenen en is veel te smal. Drie
volwassen mensen passen in de
breedte gewoon niet in de Scénic.
Met de rugleuning is het nog tries
ter gesteld: die houdt bij iemand
met een normaal postuur ergens
halverwege de rug op. Als je ver
volgens de hoofdsteun helemaal
uitschuift, haalt-ie net de onder
kant van je nek. Een dikke onvol-
Dc grote koplampen zijn één van de in het oog springende vernieuwingen van de Scénic.
doende voor het zitmeubilair ach
terin én voor de veiligheid
daarvan. Ook achterin moet je im
mers een poging wagen de passa
giers te beschermen tegen een
whiplash als de auto van achteren
wordt aangereden.
Een pluspunt zijn de airbags voor
de bestuurder en de passagier en
de zijairbags die ook het hoofd be
schermen. Ze zijn standaard op el
ke Scénic en dat geldt ook voor het
anti-blokkeer remsysteem met
elektronische remkrachtverde-
ling.
De Renault Scénic kreeg een paar
benzinenieuwe motoren onder de
kap. De 1,4 liter machine heeft
voortaan vier kleppen per cilinder
en levert nu 95 pk. De 1,6 liter
mocht blijven want dat was al een
16-klepper met 110 pk. Het sterk
ste model is de tweeliter 16-klep
per met 140 pk.
Diesel
De dieselmotoren, een indirect in
gespoten 1,9 liter met 65 pk en een
even grote direct ingespoten tur
bodiesel met 100 pk, waren ook
oude bekenden. Overigens zal de
laatste niet zo heel lang meer wor
den geleverd, want Renault heeft
een uitvoering met common rail
inspuiting in ontwikkeling.
Het weggedrag van de Scénic
heeft een belangrijke stap voor-
De achterruit kan apart worden geopend.
waarts gemaakt. De vorige versie ook fors over in bochten. Menig
was met de lichtere motoren bui- passagier werd ziek in die auto.
tengewoon zacht geveerd en helde Daar heeft Renault nu met een
stuggere vering en dikkere stabili
satoren effectief iets aan gedaan.
En eigenlijk zonder dat het com
fort er onder geleden heeft. De au
to stuurt er bovendien ook aan
merkelijk beter door.
Door de facelift is de goedkoopste
Scénic voortaan de 1.4 16V in RN-
specificatie voor ƒ39.495. Deze
auto heeft wel een completere
standaarduitrusting en meer vei
ligheid aan boord. Je mag dus stel
len dat de Scénic eigenlijk niet
duurder is geworden. Het zou best
kunnen dat Renault daar de toe
nemende concurrentie weer te
slim mee af is geweest.