Amerikaanse films gaan nergens over Parkeergarage zonder mensen Paul Verhoeven verlangt terug naar Europa reportage 29 zaterdag 11 september 1999 Eigenlijk wil hij dolgraag weerin Europa aan de slag met films over 'echte mensen'. Maar voorlopig vertoeft regisseur Paul Verhoeven nog op Amerikaanse bodem, bezig met films die weliswaar best interessant kunnen zijn, maar toch eigenlijk nergens over gaan. Toch was het Amerika dat hem een Oscar-nominatie schonk voor Turks Fruit, de volgens een peiling beste Nederlandse film aller tijden. „Het moet vooral te maken hebben gehad met de bijzondere vitaliteit die eruit sprak." Het loopt niet lekker met de opnamen voor Paul Verhoevens nieuwe film, The Hollow Man. De grootste helft van dit sciencefiction-avontuur met Kevin Ba con en Elisabeth Shue moest nog ge draaid worden toen de hoofdrolspeelster tijdens een lunchpauze op een trampoline sprong en een achillespees scheurde. Al zes weken liggen de opnamen stil. Maar het vaderland heeft voor de Hollandse Holly wood-regisseur een morele opsteker in petto: Turks Fruit is in een enquête uit geroepen tot beste Nederlandse film van de eeuw, met Soldaat van Oranje op de tweede plek. Paul Verhoeven zou zelf de rangschikking net andersom hebben gemaakt, maar he lemaal zeker weten doet hij het niet. Hij is geneigd Soldaat te beoox-delen als de bete re regieprestatie: „En Turks Fruit is toch meer Jan Wolkers; het verhaal van ie mand die anders heeft geleefd dan ik, veel meer een artiest is dan ik en dat in die spe cifieke tijd heel nadrukkelijk naar voren heeft gebracht. Soldaat van Oranje, daar sta ik zelf veel dichter bijNiet dat ik in de oorlog heb meegevochten zoals Erik Ha- zelhoff, want hij was 20 jaar ouder. Maar hij heeft in Leiden één straat bij me van daan gewoond en dat hele gevoel van de oorlog kon ik nog herkennen. Toen ik Sol daat van Oranje las, kostte het me weinig moeite om me daarmee te identificeren. Bij Wolkers moest ik echt diep in mezelf graven om te begrijpen wat hij gedaan heeft en hoe hij is en voelt. Het interessan te is echter dat Turks Fruit en Soldaat van Oranje elkaar in waardering zo dicht ge naderd zijn in de loop van de tijd. Turks Fruit heeft die enquête uiteindelijk met een neuslengte gewonnen van Soldaat van Oranje, terwijl het destijds een veel succesvoller film was en - met 3,5 miljoen verkochte kaartjes - bijna dubbelzo druk werd bezocht." Scepsis Op de historische grond van de Columbia Studio, waarop tegenwoordig de naam Sony Pictures prijkt, houdt Paul Verhoe ven kantoor in het Fred Astaire Building. Op zijn bureau heeft hij teksten liggen die bewijzen dat zijn script voor The Hollow Man eigenlijk al bedacht was door Plato die 2350 jaar geleden in zijn boek 'De Re publiek' neerschreef dat indien een mens zich onzichtbaar zou kunnen maken, hij als vanzelf tot kwaad zou vervallen en van kwaad tot erger. Want dat is inderdaad wat er in de nieuwe Verhoeven-film zal gebeuren. De cineast kan schateren om zijn vondst, maar pretentieus wil hij er niet over doen. Hij beseft al te goed dat hij nu voor de vierde keer bezig is met een Amerikaanse film die weliswaar best interessant kan zijn, maar toch eigenlijk nergens over gaat: „Geen onderliggend thema, geen diepte, niks!" Eigenlijk wil hij dolgraag weer in Europa aan de slag met films over echte mensen. Over Guy de Maupassant of Raspoetin of over een vrouw die leefde in de Weimar Republiek; de periode van de opkomst van Hitier en ook de tijd dat de Duitsers in actie begonnen te komen tegen wat ze 'de cadente kunst' noemden. Onderwerpen waar je in Hollywood niet mee aan hoeft te komen. Porno De scepsis waarmee Paul Verhoeven al tijd al tegen de Amerikaanse cultuur aan heeft gekeken doet hem steeds vaker naar Europa terugverlangen. Toch was het Amerika dat Turks Fruit een Oscar-nomi natie schonk en Soldaat van Oranje prijk te er maandenlang in de top-vijftig van Variety. En dat in de jaren dat de filmma ker in eigen land nog door de meerderheid van de critici werd verketterd. Verhoeven beaamt het, maar grinnikend voegt hij er aan toe: „Maar uit Soldaat van Oranje hadden ze in Amerika een vol uur wegge knipt en de videoversie zat verkeerd in el kaar. Turks Fruit hadden ze aanvankelijk uitgebracht als porno. Het latere succes is aan Dan Ireland te danken geweest die de film in een pornotent had ontdekt en op zijn festival in Seattle vertoonde in de oorspronkelijke versie met Engelse on dertitels. Toen is het pas iets geworden. Van die Oscar-nominatie moet ik zeggen dat het volledig langs me heen is gegaan. Tegenwoordig wordt ook een nominatie al ervaren als een onderscheiding. Toen nog niet. En wij meenden zeker te weten dat we toch geen kans hadden tegenover 'La Nuit Americaine', van Truffaut. Dat bleek ook te kloppen. We zijn er dus niets eens voor naar Amerika geweest." Als verklaring voor het unieke succes van Turks Fruit is Paul Verhoeven zo beschei den - maar hij kan het zich permitteren - om de voornaamste lof toe te zwaaien aan Jan Wolkers. Paul Verhoeven: „Het succes van Turks Fruit moet vooral te maken hebben gehad met de bijzondere vitaliteit die eruit sprak." foto Comm Buena Vista „Omdat het een fantastisch boek is. Het is zo goed geschreven. Er zitten zo veel aar dige details in, warmte, saillante observa ties. Veel meer dan in Soldaat van Oranje, want dat is toch zoiets van 'Nou jongens, wij gaan de oorlog even winnen!' Maar van de roman van Jan kun je gerust zeg gen dat het een hoogtepunt is in de moder ne Nederlandse literatuur. Dat boek had al enorm succes. Dus je moet eigenlijk vragen: Waarom zijn in die tijd zo veel mensen op dat boek afgegaan? Want dan krijg je ook de verklaring waarom nu, 25 jaar later, nog steeds mensen aan die film terugdenken. Het moet vooral te maken hebben gehad met het bijzondere vitalis me dat eruit sprak. Een geweldige levens lust, naast al het verdriet dat er óók in zat natuurlijk. Maar dat is, lijkt me, wat toen in 1973 precies de juiste snaar heeft ge raakt." „Wat ik leuk vind aan die uitverkiezing van Turks Fruit is dat het een film is waar alle elementen perfect uitpakten. Alles viel precies op zijn plaats. Bij de twaalf films die ik heb gemaakt is dat maar een paar keer gebeurd: bij Turks Fruit, De Soldaat en Basic Instinct. En misschien ook bij Robocop min of meer. Dat was toen bij Turks Fruit het geval met de cast, de cameraman, de diepte van het verhaal en daarbij cle producent en de x-egisseur. Met die hele groep werden alle beste elemen ten bijna magnetisch naar elkaar toege- zogen. Toevallig of niet toevallig." „Je weet dat we aanvankelijk de film met Willeke van Amnielrooy hadden zullen draaien. Op het laatst was dat omgegooid en werd er gekozen voor een onbekend meisje dat Monique van de Ven heette. Zij was door Hans Kemna aangedragen voor een van die rolletjes aan het begin; een van die meiden die werden geneukt en weg ge- bonjourd. Daar moest Monique een test voor doen. Jan de Bont en ik hebben dat goed bekeken en vonden haar uitzonder lijk goed. En ik weet niet meer zeker hoe het verder is gegaan, maar ik geloof dat het Jan was - hij is tenslotte verliefd op haar geworden - die zei: 'Zou je haar niet ook even testen voor de hoofdrol?' Dat hebben we gedaan. En 's avonds kwam Rob Houwer naar die bedoelde test kij ken. samen met Gerard Soeteman en Wol kers. Dat vonden ze mooi. Maar toen zei ik: 'Jan en ik hebben ook nog iets anders gedaan. Willen jullie daar ook even naar kijken?' En toen ze dat zagen, wist ieder een hetzelfde: 'Zij moet het worden!' De volgende dag hebben we Rutger en Moni que bij elkaar gebracht en was de zaak be keken. Monique kreeg de hoofdrol." „Heel sneu voor Willeke. Aanvankelijk was het idee zelfs geweest: Hugo Metsers en Willeke van Ammelrooy te nemen, als een sooi't combinatie van Mira en Blue Movie. Maar Hugo had geen toezegging. Willeke wel, maar met haar was er nog geen overeenstemming over het honorari um. En toen ze zei hoeveel ze wilde heb ben, is dat door Rob Houwer onmiddellijk gebruikt om tegen haar te zeggen; 'Dan gaat het over!Dat was niet zo netjes." „Toch is het door dergelijke hardheid dat een producent met een film tot het beste resultaat komt. Rob aarzelde nooit een se conde om pijnlijke beslissingen te nemen. We hebben vaak gebotst, maar ik moet zeggen dat hij het heel vaak bij het rechte eind heeft gehad. Bedenk bij voorbeeld dat alle keren dat ik met Rutger Hauer ge werkt heb, ik hem in eerste instantie nooit wilde hebben. Voor detv-serie Floris wil de ik eigenlijk Carol van Herwijnen. Voor Turks Fruit dacht ik dat Rutger niet het type van de wilde artiest kon neerzetten. Voor Soldaat van Oranje had ik Derek de Lint in gedachten voor de hoofdrol en Rutger voor de jongen die bij de SS ging. Dat is uiteindelijk omgedraaid nadat Rutger bleef zeuren om een test voor de hoofdrol en het er fantastisch afbracht." Ruzie „Ik ben heel vaak gedwongen geweest om op aanvankelijke beslissingen terug te komen omdat een ander het inderdaad beter wist. Ik heb ook geweldig gebotst met Jan de Bont. Ik had voor Turks Fruit een camera-technische stijl in mijn hoofd die verwant was aan Wat Zien Ik? Met di rect geluid en een nogal statische fotogra fie. Maar na een dag of wat zei Jan de Bont: 'Deze stijl zie ik helemaal niet zit ten.' Hij wilde met een handcamera in de weer, wat in die tijd betekende dat je niet meer met direct geluid kon werken en la ter alles zou moeten nasynchroniseren." „We kregen r-uzie en ik heb tegen Jan ge zegd: 'Als je het niet op mijn manier wil, dan donder je maar op!' Waarna Rob Houwer ertussen sprong met 'Jongens, kunnen we er misschien over praten?' Toen hebben we gepraat en heb ik ge dacht: 'Misschien heeft hij wel gelijk. Misschien moet het wel losser, zoals bij Pim Wim!' We hebben de geluidsman weggestuurd, het statief weggegooid en Jan heeft bijna alles xxit de hand gedraaid. Zo werkten wijheel dialectisch eigenlijk. De een vond dit, een ander vond iets an ders. Maar samenkwam je tot een synthe se en de volgende dag ging je draaien. En die oplossing werkte fantastisch. Het pas te geweldig bij de stijl van Jan Wolkere, want die is ook erg staccato, heel emotio neel en direct." „Ook met Rob Houwer heb ik geweldige conflicten gehad, maar meestal over geld. Want ik ging altijd over het budget heen. Tot het moment dat hij zei: 'Nou is het welletjes. Je krijgt gewoon geen film meer'. Maar het mooie van die ruzies was dat j e er altij d uit kwam, want Rob is geen dictator. Dan hield hij zogenaamd voet bij stuk en beende gedecideerd de kamer uit, maar vervolgens bleek zijn assistente in een kast een rol film achter de hand te hebben gehouden en die kreeg ik dan stie kem mee." „Over artistieke zaken waren we het vrij wel altijd eens. Hoewel ik me nog een hele prachtige ruzie herinner in de montage kamer toen Turks Fruit eigenlijk al hele maal in elkaar zat en Rob ineens bevan gen werd met twijfels over dat treurige einde. Of dat meisje eigenlijk wel dood moest. Zou je het publiek dan niet met een vreselijke kater de zaal xxit sturen? Kon ze niet blijven leven? Drie uur lang hebben we daar met zijn allen tegen hem in zitten schreeuwen. 'Ze móet dood! Ze móet dood! Dat is juist prachtig!Tot Rob ein delijk zuchtend toegaf: „O.K. Dan moet ze maar dood." Pieter van Lierop Een almaar groter gebrek aan ruimte dwingt Nederland ondergronds te gaan. Het Groene Hart van de Randstad wordt gespaax-d met een tunnel waar de TGV/HSL binnen afzienbax-e tijd doox-- heen flitst. In Den Haag (Utrechtse Pooi-t en Utrecht (Leidsche Rijn) bouwen pla nologen over de snelwegen heen. Sinds het begin van de jaren negentig neemt ook het aantal ondergrondse parkeerga rages explosief toe. De laatste jaren zijn ze zei fs in toenemende mate volledig me chanisch, zodat met een ingenieus sys teem in dezelfde beschikbare ruimte tweemaal zoveel auto's kunnen worden ondei'gebracht. Bovengronds bouwt Amsterdam aan een nieuwe toekomst voor zijn zuidelijke IJ- oever. Een oud veem is een nieuw leven gegund als bedrijfsverzamelgebouw. Het lijkt onder behandeling van een reusach tige tandarts. Nieuwe entrees en kozij nen worden als vullingen in een gereno veerd gebit geplaatst. Ondergronds strekt zich een futuristisch ogende par keergarage in aanbouw uit. Voor zover het oog reikt, twee voetbalvelden lang, bewegen hier ruim 222 'parkeexpallets' langs elkaar op fietssnelheid en bestuurd door een uitgekiend systeem van elek tronische ogen en computerchips. De ruimte doet benauwend aan: amper 2 meter 20 hoog en schaars verlicht is ze niet ingesteld op menselijk bezoek. Ster ker nog: bij ingebxuikstelling van deze grootste Nederlandse mechanische par keergarage tot nog toe is het geen levend schepsel toegestaan zich in deze ruimte op te houden. De automobilist laat zijn heilige koe bovengronds achter op een vloertje dat schijnbaar achteloos hori zontaal en verticaal kan worden ver schoven, trekt een kaailje of badge en kijkt toe hoe de installatie zijn trouwe vierwieler opslokt. Op een elftal locaties in Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Amei'sfoort en Arnhem zijn dergelijke garages sinds begin jaren negentig in bedrijf, een tiental soortgelijke parkeer voorzieningen is momenteel in gevox- derde staat van aanbouw of ontwikke ling. Een groeiend aantal middelgrote Nederlandse gemeenten en bedrijven, waaronder Haaiiem en Leiden, laat mo menteel offertes uitbrengen. Mecha nisch parkeren is concux'rerend gewor den omdat parkeervoorzieningen meer waard zijn gewox'den. In hartje Amster dam wordt voor een eigen plek - twee verfstx'epen op het wegdek - tegenwoor dig al gauw anderhalve ton betaald. Luxe Mai'ktleider en enige fabxikant van een Europees goedgekeurd systeem is het snelgroeiende EWW Technische Bedrij ven bv in Amsterdam. Halvexwege de ja- ren negentig bewoog Elektrobouw Warmtewerken Werktuigbouw zich nog alleen op een beperkte particuliex'e markt: twee luxe volautomatische par keergarages ten behoeve van het Barbi zon Plaza aan de kop van de Zeedijk en achter een statige gevel aan de Heren- gracht, met elk enige tientallen plaatsen, leken het afzetgebied van EWW af te ba kenen. Met behulp vaxx innovatiesubsi dies uit het potje van Wijers (de vorige minister van Economische Zaken) groei de het bedrijf van Cees Koopmanschap echter in betrekkelijk korte tijd uit tot een ondex-neming met een omzet van een kleine vijftig miljoen gulden. De markt van garages tussen de 250 en 800 plaat sen is nu aangeboord, mede dankzij steun van RABO Vastgoed. Cees Koopmanschap heeft het postuur van wijlen Willy Alberti, beschikt over een zelfde plat-Amsterdamse tongval en een dito gedrevenheid. In zijn assembla gehallen opzij van de Utrechtseweg houdt niemand hem bij als hij tussen parkeexpallets, autoliften in aanbouw en compixtergestuurde motoren beent. Cees Koopmanschap ontwikkelde het Ecosafe Parking High Speed Systeem, geba seerd op een oud kinderspeeltje, waarbij je op een plat vlak net zo lang met letters moet schuiven totdat je een leesbare tekst krijgt." foto Rob Hendriks Hij legt uit dat het door hem ontwikkelde Ecosafe Parking High Speed Systeem gebaseerd is op een oud kinderspeeltje, waarbij je op een plat vlak net zo lang met letters moet schuiven totdat je een leesbare tekst krijgt. Een soort Rubick- kubus in het platte vlak dus. In het geval van parkeerplekken voor auto's tot 2500 kilo komt dat neer op hersengymnastiek voor constructeurs en IT-teclxnici die moeten woekeren met ruimte zonder met de streng voor-geschreven veiligheidsei sen te sjoemelen. „Binnen een vloer ma ken we in principe twee vx-ije plekken", zegt Koopmanschap, „En als in een schuifspelletje werken we de gewenste pallet met auto en al naar buiten. Dat is de basis van het verhaal. Daarbovenop komt dan onze eigen drie minuten-norm: de verst van de uitgang verwijderde wa gen moet binnen dat tijdsbestek boven gronds kunnen worden afgeleverd." De werkelijke selling points van zijn sys teem zijn ruimtebesparing, milieuvrien delijkheid (in de garage draaien geen automotoren), veiligheid (inbraakpre ventie, gebruikersvriendelijkheid) en een buitengewoon klant- en sexvice- vx-iendelijk systeem. Locatie Vanuit zijn hoofdkwartier kan hij in principe elke parkeerbeweging op beeldscherm volgen en bij storing indien gewenst onmiddellijk van afstand in grijpen. Elke garage print 's nachts alle 'acties' automatisch uit, „Kijk", zegt Koopmanschap, terwijlhij wat faxen or dent, „je weet toch niet over welke vesti ging het in dit geval gaat, maar hier doet deze garage telkens te lang over een be paalde pax-keex-handeling. Dat kan voor ons aanleiding zijn al een monteur langs te sturen, omdat vertragingen een voor bode zijn van gx-otere problemen." Koopmanschap is ambitieus en kieskeu rig: „Het komt regelmatig voor dat we opdrachten voor het bouwen van pax~- keex-gax-ages afslaan", zegt hij. „Hoe vooruitsti'evend we in elektx-onisch op zicht ook zijn, het parkeerprobleem zelf kunnen we niet oplossen. In Den Bosch wilde de gemeente dat we een opvang- mogelijkheid voor 800 auto's in een druk winkelgebied zouden gaan bouwen. We zeiden tegen de betreffende wethouder: Doet u het niet, meneer. Noch conventio neel noch mechanisch, want u kimt op de door u aangegeven piek nooit die hoe veelheid auto's straffeloos aan- en afvoe- x-en". Bij de Bijenkorf-garage in Eindhoven heb je iets dergelijks. Daar staan tiental len auto's op koopavond te gassen, om dat de uitgang vlak bij een stoplicht is geplaatst. Moet je niet willen. Kijk, er is voor elk systeem wat te zeggen, maar al lesbepalend is de locatie. Er is niets slechters dan een ding ergens neerzetten en afgerekend te worden op een investe ring die j e door het verkeersaanbod in de omgeving niet eens vol kunt krijgen. Niemand kan 's morgens in de spits in een uur tijd achthonderd auto's opscheppen van een lokale weg." De investeringen voor voorzieningen van dergelijke afmetingen kunnen ge makkelijk oplopen tot twintig a dertig miljoen gulden, omgezet zo'n 28 mille per parkeerplek. Een conventionele ga rage met half zoveel parkeerplaatsen kost ongeveer zestig procent van dat be drag, maar vergt in onderhoud, bewa king en veiligheidsmaatregelen bedui dend meer. Koopmanschap: „En dan heb je nog overwegingen van andere aard. Het Barbizon bezat helemaal geen enke le garage, dus de 26 plekken die ze nu on- dei'gxunds hebben, zijn alleen al in psy chologisch opzicht zoveel waard dat het hotel op de koop toeneemt dat ze haar garage er nooit uithaalt. Durven Dergelijke overwegingen hanteren we zelf ook. Ten behoeve van een klant in Amersfoort hebben we een draaischijf met ingebouwde lift ontwikkeld die de auto op- en neerbrengt en van waaruit hij rechtstreeks op een pallet wordt ge zet. De kosten van zo'n systeem, inclusief de vergunningen van brandweer, bere kenen we niet in volle omvang door aan die'afnemer natuurlijk. Je moet durven gaan voor innovatie - ook als de eisen van de milieubeweging soms betekenen dat je voorzieningen treft - voor het blussen van branden bijvoorbeeld - die achteraf juist vervuilend en dus contraproductief blijken te zijn." John Oomkes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 29