Haast met bouwplan Koudekerke PZC Vete beslecht met mosselmaaltijd Zeevaartschool is avontuurlijk Het is geen flexibel gebouw Echtpaar Waisapy zestig jaar samen Twisten over monumentenstatus zeeland Appartementen op locatie hotel Walcheren donderdag 9 september 1999 w doorHarmen van der Werf SCHEVENINGEN - De mos selvete tussen het Product schap Vis en Axa Verzekerin gen is beslecht. Axa Verzekeringen werpt zich deze dagen zelfs op als sponsor van de nationale mosselweek, door de gewraakte mosselreclame in een geschoonde versie uit te zenden. Ter promotie van de mossel. Of het aan de ruzie tussen het Productschap Vis en Axa Ver zekeringen heeft gelegen, laat zich moeilijk raden, maar Ne derlanders eten dit jaar op nieuw meer mosselen. De omzet ligt sinds half juli 15 procent hoger dan omstreeks dezelfde tijd vorig jaar. ,,Niet zo'n spectaculaire groei als enkele jaren geleden, toen de supermarkten voor het eerst mosselen in hun assorti ment opnamen", aldus voor lichtster T. Sintnicolaas van het Productschap Vis, „maar het blijft behoorlijk." Voorzitter P. Lefèvre van de groepsraad van Axa Verzeke ringen en zijn collega D. Lang straat van het Productschap hieven woensdag in Scheve- ningen gezamenlijk het glas, aan het begin van een 'vrede stichtende' mosselmaaltijd. Lefèvre benadrukte nog eens dat het nooit de bedoeling van zijn bedrijf is geweest om de mosselbranche in diskrediet te brengen. „Maar", verklaarde hij met een knipoog naar de centrale reclameslogan van Axa, „er kan natuurlijk altijd zoiets tussen komen. Het Productschap Vis vond de eerste mosselreclame van Axa 'misleidend', vanwege de sug gestie dat je van mosselen eten ziek kunt worden. De Reclame Code Commissie stelde het Productschap in het gelijk, de rechter in Utrecht vond niks mis aan de commercial. De twee voorheen strijdende partijen gebroederlijk rond de mosselpan. Links voorzitter P. Lefèvre van de groepsraad van Axa Verze keringen en rechts D. Langstraat van het Productschap Vis. foto van Jos van Leeuwen door Lukas Fransen KOUDEKERKE - De gemeente Veere wil dat er zo snel mogelijk woningen worden gebouwd op het braakliggende terrein op de hoek van de Brouwerijstraat en de Prinses Beatrixlaan in Kou dekerke. >Iet het vandaag (don derdag) ter inzage gelegde voorontwerp van het bestem mingsplan maakt de gemeente een begin met het wijzigen van de op het terrein rustende be stemming van horeca in wonen. Bouwbedrijf Flipse uit Koude kerke wil koopappartementen bouwen op de plek van het door brand verwoeste hotel Walche ren. Enkele omwonenden maken bezwaar tegen de nieuw- bouwplannen, die zij te groot schalig vinden. Zij zijn tevens bang dat de bouwwerkzaamhe- Bunkers open voor publiek VLISSINGEN - Ter gelegen heid van de Open monumenten dag zal de Stichting Bunkerbe- houd op zaterdag 11 september vier van haar bunkers openstel len voor publiek. Daar zijn tus sen 10 en 17 uur fotoboeken, li teratuur en origineel materiaal uit de bunkers te zien. De opmerkelijkste van de vier bunkers ligt in de trekdijk bij Rammekenshoek, in de buurt van Fort Rammekens. Het is het enige overgebleven exemplaar van een type bunker waarvan er in totaal slechts vijf van zijn ge bouwd. Deze. kazemat was be doeld om een anti-tankkanon te herbergen en maakt onderdeel uit van de Atlantikwall. De tweede bunker, een Neder landse gietstalen koepelkaze mat. is pas sinds kort te zien. Het verdedigingswerk werd op 28 augustus uitgegraven en geres taureerd. Deze bunker ligt op de dijk aan de Vlissingse buitenha ven, net buiten het trainings centrum van de stadsgeweste lijke brandweer. De laatste twee opengestelde kazematten, beide van Duitse makelij, liggen langs de Abeel- seweg. De Duitsers bouwden ze in de Tweede Wereldoorlog om de landzijde van Vlissingen te verdedigen. den schade aan hun huizen zul len veroorzaken. De bezwaarmakers hadden graag gezien dat een deel van het voormalige hotel geïnte greerd zou worden in de nieuw bouw Omdat een hevige brand het hotel in juli geheel in de as legde, is deze optie van de baan. Sloopvergunning Volgens F. Streng, beleidsmede werker ruimtelijke ordening van de gemeente Veere, zou het hotel sowieso zijn gesloopt. „We gingen in de plannen al uit van de situatie zoals die nu is. Er was reeds een sloopvergunning verleend." Het volkshuisves tingsbeleid van de gemeente Veere staat toe dat op het terrein veertien (een)gezinswoningen of appartementen worden ge bouwd. Omdat het terrein dicht bij het dorpscentrum ligt, op korte afstand van de voorzie ningen en een busstation, geeft de gemeente de voorkeur aan de bouw van seniorenwoningen. De woningen krijgen een uitrit voor het autoverkeer op de Brouwerij stra at In de plannen van Flipse was eerst sprake van een onder grondse garage. „Dat is nu niet meer het geval", zegt Streng. „Omdat een deel van de garage boven de grond zou komen, zou het complex te hoog worden. Daarnaast zijn de kosten voor een ondergrondse garage erg hoog. Achter de nieuwbouw is ruimte voor parkeerplaatsen. We hebben hiermee ook reke ning gehouden met de bezwaren van omwonenden." Die waren bang dat him huizen zouden verzakken door de per manente grondbemaling, die nodig is voor een ondergrondse garage. Ontwerp Het voorontwerp van het be stemmingsplan ligt vanaf van daag (donderdag) tot 9 oktober voor iedereen ter inzage in het gemeentehuis in Koudekerke. Op 23 september wordt om 18.30 uur in het gemeentehuis een inspraakavond gehouden over het plan. Streng: „Op die avond hopen we de buurt te kunnen overtuigen van de wen selijkheid van de plannen en kunnen we de gestelde vragen en opmerkingen meenemen in de ontwikkeling ervan." Salmon Waisapy en Maria Alputila. foto Lex de Meest? doorCrisSohier OOST-SOUBURG - Tweeën zestig jaar geleden ontmoetten Salmon Waisapy (81) en Maria Alputila (80) elkaar voor het eerst in Suli op het eiland Am- bon, in de Molukken. Een histo rische ontmoeting, want woens dag 8 september vierde het echtpaar Waisapy-Alputila de zestigste verjaardag van hun huwelijk in Oost-Souburg. Het eerste contact vond plaats in de kerk. „Dat was tijdens ca techisatie", vertelt Waisapy, die toen 19 jaar oud was. „Ik was in die tijd dirigent en mijn vrouw zat in het kerkkoor. Ik ontmoet te haar daar en het ging gelijk heel goed." Zo goed zelfs, dat ze twee jaar later trouwden. Tijdens de eerste jaren van het huwelijk werden de echtelieden nog enkele malen gescheiden. Waisapy: „Het was oorlog en ik was in dienst. Daardoor moest ik regelmatig een poosje van huis en dan bleef mijn vrouw al leen achter. "Na het einde van de oorlog in 1946 kwam het echt paar naar Nederland. Na om zwervingen via IJmuiden, Nij megen en Vught kwamen ze in 1954 uiteindelijk terecht in de gemeente Vlissingen. Ze wone sinds 1961 in hun huidige wo.: ning in Souburg aan de Prk,; Hendrikstraat. De meesten var! de negen kinderen en negentig kleinkinderen (de twintigste i op komst) wonen daar ook dich inde buurt. Schaduw De viering van het diamante huwelijk werd opgeluisterd nw een bezoek van de burgemeeste, A van Dok-van Weele van Vlij. singen. Het echtpaar ontvin; daarnaast een brief van konin'i gin Beatrix. Ze waren zichtbaas blij met deze aandacht, maare; hing ook een beet j e een schaduw over de feestelijkheden doordi! verontrustende situatie in Indo-' nesië. „Ik vind", zegt Waisapy, „datd? Nederlandse regering Indonesia zou moeten helpen." Hij maak: zich zorgen. Er wonen nog dni broers en zussen van Waisapyij het land en ook hebben hij et zijn vrouw er beiden nog nevet en nichten. Eén van de broers belde dinsdag met de medede ling dat er huizen waren platge brand in de kampong Tana Ber- bunji, waar beide echteliedet oorspronkelijk vandaan komen Libertel City Point pakt wel heel voordelig uit me Liberie! Wereldpakket Ericsson GF 768 Aansluitkosten gratis t.w.v. f 105.75 Tot f 50.- retour op gesprekskosten Tot f 30.- retour op een autolaadsnoer Mobiel bellen en gebeld worden in méér dan 75 landen Libertel Wereldpakket nu van fMt*p= voor Geen abonnementskosten Geen aansluitkosten Bellen vanaf f 0.25 per minuut Sony CMD-C1 Inclusief Beltegoed t.w.v. f 60.- inclusief telefoonnummer Beste landelijke dekking Libertel iZi Totaal nu van f-39tT- voor Bij Libertel City Point verkrijgbaar: opwaardeerkaarten AOPlus en 80Plus door Edith Ramakers De Vlissingse gemeenteraad beslist vandaag over de toekomst van de Zeevaartschool op de Boulevard Bankert in Vlissingen. Krijgt die wel of niet een monumentenstatusDat gebeurt op het moment dat de huidige gebruikers van het complex, de Hogeschool Zeeland (HZ) en het ROC Zeeland aansturen op een ver huizing van het nautische onderwijs van de boulevard naar de Edisonweg. Zijn interieur en exterieur bijzonder ge noeg voor de toewijzingJa, vindt de werkgroep behoud Zeevaartschool, die de procedure in gang zette bij het ministerie van Onderwijs. Nee, vindt de HZ. Zowel de werkgroep als de HZ vonden architec ten aan hun zijde die het pand hebben ge wogen en beoordeeld. Ben Westenburger van bureau Rothuizen Van Doorn 't Hooft vindt dat de Zeevaartschool door de om liggende hoogbouw op de boulevard niet meer vanzelf de aandacht trekt die het pand vroeger deed. Lijnrecht tegenover hem staat Jos Jobse, als hoeder van het erfgoed. Het tweespel mondt uit in een functionele benadering versus een esthetische. Architect Jos Jobse roemt de Zeevaartschool om de zui verheid van de verhoudingen, die terug te zien is in de bouw massa's als de gevelinvullingen. Het gebouw met het markante torentje straalt helderheid uit, oogt simpel maar is zeer bewust en zorgvuldig gedetailleerd, zegt hij. „Dat mis je bij nieuw bouw. Ik weet hoeveel inzet en inspanning het kost om een ge bouw te realiseren van deze kwaliteit. De charme zit hem ook in de hoge mooie ruimten en hoge ramen. Het is een avon tuurlijk gebouw." Wethouder C. de Keijzer om armde tijdens een commissie vergadering hei idee om de Zee vaartschool vast te leggen in een beeldkwaliteitsplan voor de boulevard. Daarmee zou vol gens hem het gebouw voldoende bescherming hebben. V heeft de zelfde mening? .Een beeldkwaliteitsplan geeft in het algemeen aan waar toe komstige bebouwing aan moet voldoen. Het is opmerkelijk dat er voor de boulevard nog steeds geen handleiding is gemaakt, terwijl er ad hoe allerlei beslui ten over bebouwing worden ge nomen. Het beeldkwaliteits plan biedt geen bescherming aan de bestaande bebouwing. Sloop met een alternatief voor nieuwbouw is nog steeds juri disch bespreekbaar. Veel ge meenten hebben een eigen ge meentelijke monumentenlijst aangelegd om gebouwen als de Zeevaartschool te beschermen. Wat weerhoudt Vlissingen er van om een gemeentelijke mo numentenlijst op te stellen?" De Monumentenwet meldt dat een gebouw ten minste vijftig jaar of ouder moet zijn om be scherming van het rijk te krij gen. Het gebouw dateert van 1953. Het college adviseert dat uitgaande van die datum num mer 156 niet voor aanwijzing in aanmerking komt. „Het leeftijdsargument is bui tengewoon zwak. Het kan na tuurlijk niet zo zijn dat de mo numentale kwaliteiten van een gebouw afhankelijk zijn van een paar jaar verschil in ouder dom. Als we gebouwen willen beschermen zijn er mogelijkhe den om dit getal niet strikt te hanteren." Het college vestigt voor num mer 154 de aandacht op het jongste Monumenten Inventari satie Project (MIP), waarin het pand eerder werd beoordeeld. Architect Ben Westenburger staat niet te trappelen om de Zeevaartschool te slopen. Westenburger sluit echter niet uit dat dat er ooit van komt. „Ik vind niet dat het gebouw tot elke prijs beschermd hoeft te worden. A Rothuizen (de ont werp er van nummer 15 6 met het torentje) is voor Zeeland een van de belangrijkste architec ten geweest van deze eeuw. Met gebouwen van zijn hand moeten we dus zorgvuldig omgaan." „Wat we ons nu moeten afvra gen is of dit specifieke gebouw van Rothuizen belangwekkend genoeg is om het te bewaren. Ik denk van niet." Uw collega Jos Jobse heep aan gegeven dat de Zeevaartschool veel stedenbouwkundige en ar chitectonische kwaliteiten heeft. Dat het doodzonde zou zijn, als het gebouw gesloopt zou worden. Beweert u het te gendeel? „We zouden de ontwerpen van Rothuizen moeten inventarise ren om vervolgens een selectie te maken, welke van zijn gebou wen bescherming verdienen. We hoeven niet elk gebouw te be waren om het karakteristieke van zijn oeuvre overeind te hou den. Doen we dat dan is het maar de vraag of de Zeevaart school de selectie doorstaat. We hebben niemand gehoord over de sloop van Zonneveld bij Domburg, of de PZEM-centrale in Vlissingen. En dat waren ook knappe ontwerpen van Rothui zen." De Zeevaartschool werd in 1953 herbouwd naar een ontwerp van architect A Rothuizen uit Mid delburg. U bent van hetzelfde bureau. Brengt u dat niet in een moeilijke positie om tegen be noeming van de monumenten status te zijn? „Nee hoor, Rothuizen is een be langrijk architect geweest. Het Nummer 154 werd niet in die selectie opgenomen en in de tus sentijd zijn er volgens het colle ge geen nieuwe argumenten bij gekomen die de bescherming van het gebouw vragen. Heeft u daar iets aan toe te voegen? „Gebouw 156 van Rothuizen heeft in historisch en architec tonisch perspectief de meeste kwaliteiten. Het andere gebouw van Rijksbouwmeester Knuttel is. ook enig in zijn soort, maar staat landelijk minder hoog aangeschreven. Door het be perkte aantal gebouwen van een hoge kwaliteit uit deze periode in Zeeland, is dat pand ook waard om behouden te blijven." Hoe staat u tegenover de moti vering van uw collega Ben Wes tenburger dat de Zeevaart school het beeldbepalende karakter kwijtraakt, omdat in de toekomst de grote en hoge ge bouwen het beeld van de boule vard gaan bepalen'? „Ik ben het daarmee geheel on eens. Het tegenovergestelde is het geval. De historische bebou wing neemt in betekenis toe als er nieuw- of hoogbouw in de buurt is. Hoogbouw heeft de ei genschap een soort omarming te geven asm zorgvuldig gedetail leerde, kleinere gebouwen." Wat maakt nu die Zeevaart school zo uniek? „De Zeevaartschool is voor Zee land uniek omdat het staat in het spanningsveld van aan de ene kant de stroming die zich baseerde op de historische con text, de Delftse school, en aan de andere kant die van de moder nen. Het gebouw van Rothuizen laat de unieke samensmelting zien van die twee belangrijke stromingen in de architectuur geschiedenis." Jos Jobse: „De Zeevaartschool is uniek voor Zeeland." foto Ingrid van Beek U heeft in opdracht van de HZ een analyse van het pand ge maakt, waarin u meldt dat door de schaalvergroting die er op de boulevard plaatsvindt het beeldbepalende karakter van de Zeevaartschool afneemt. 'In de toekomst zullen de grote en ho ge gebouwen het beeld van de boulevard gaan bepalen.' Kunt u zich nader verklaren? „Tot ongeveer 15 jaar geleden Vraag een verkoper naar de voorwaarden Aanbieding geldt zolang de voorraad strekt. Prijs- en drukfouten voorbehouden. Alle vermelde aanbiedingen kunnen zonder voorvermelding gewijzigd worden. Prijzen zijn inclusief 8TV/ LIBERTEL Alkmaar Almelo Alphen a/d Rijn Amsterdam (5x) Amersfoort Apeldoorn Arnhem Den Bosch Den Haag Den Helder Deventer Eindhoven Groningen Goes Haarlem (2x) Henge- Hilversum Hoogeveen Leiden Leidschendam Maastricht Middelburg Nijmegen Roermotó Roosendaal Rotterdam (3x) Schiedam Tilburg Uden Utrecht (2x) Zaandam is doodzonde als we ons door een monumentenstatus laten beperken om vrijelijk na te den ken over de nieuwe functie die het gebouw mogelijk krijgt. Stel dat het onderwijs van de boule vard verdwijnt, dan zal er daar iets moeten gebeuren. De vraag is dan of dat gebouw volgens de huidige maatstaven en richtlij nen omgevormd kan worden tot museum, appartementencom plex, kantoor of modern onder wijsinstituut. En juist dat lijkt me vrijwel onmogelijk. Het is geen flexibel gebouw. Het ka- 'rakter van het pand wordt ern stig aangetast als we het interi eur aanpassen. Dat is ook weer doodzonde. Want Rothuizen heeft niet alleen een gevel be dacht en ontworpen. Hij heeft het gebouw als totaal ontwor pen. Interieur en exterieur zijn geïntegreerd en die twee horen onlosmakelijk bij elkaar. Van lampen in armatuur tot gevel- partijen." Maar wat mist dit gebouw dan om als monument te worden aangewezen? „Als de Zeevaartschool een mo nument wordt, moeten we fi nancieel tot het uiterste willen gaan. En willen we dat? Ik vind niet dat de school op dit mo ment, op die locatie, daarvoor voldoende uitstraling heeft. Met het Wooldhuis aan de bou levard is het prima gegaan, vind ik. Dat is behouden gebleven, maar om welke prijs ging dat? Een paar mensen hebben daar enorm veel in geïnvesteerd." stak in het totale beeld van de boulevard het torentje van de Zeevaartschool erbovenuit, zo als de Gevangentoren naar vo ren stond en het Wooldhuis op de hoek zijn plaats had." „Na die tijd veranderde de bou levard en tegenwoordig trekken gebouwen met vooral massa en hoogte de aandacht. De Zee vaartschool valt in dat gehele beeld weg." Ben Westenburger: „Als de Zeevaartschool een monument wordtl moeten we financieel tot het uiterste willen gaan." foto Ruben Ore:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 20