EU ruziet liefst in beslotenheid PZC GroenLinks maakt zich zorgen over sluimerende onrust Iran PZC Regering-Blair maakt werk van steun aan armen feiten en meningen 2 Hoorzittingen kandidaat-commissarissen verhullen machtsstrijd Russische witwaszaak vermindert kans Gore op presidentschap 8 september 1949 woensdag 8 september 1999 door Harm Harkema Eigentijdse linkse radicalen en socialisten van de oude stempel beschouwen de Britse premier Tony Blair als een rechtse liberaal en een windbuil die de erfenis van Labour ver kwanselt. Blair kan het inder daad goed vinden met het be drijfsleven maar zijn regering heeft toch ook echt het een en ander in petto voor de talloze minder bedeelden in het ko ninkrijk. Gisteren presenteerden Blair en zijn minister van Financiën Gordon Brown met gepaste trots een aantal belastingmaat regelen die ten goede komen aan werkende ouders met de laagste inkomens. Brown heeft bere kend dat zo'n anderhalf miljoen gezinnen er gemiddeld maar liefst 360 gulden netto per maand op vooruit gaan. Met de maatregelen is circa 15 miljard gulden gemoeid. Negen miljard daarvan gaat ten koste van be staande, als ineffectief be schouwde steunmaategelen, de overige zes miljard is nieuw geld. Het is de grootste herverdeling van inkomens ten bate van de laagstbetaalden, sinds de rege ring in 1997 aan de macht kwam, concludeert de Financial Times. De maatregelen worden aan de man gebracht met behulp van een voorlichtingscampagne die bijna veertig miljoen gulden kost. „Werken loont", aldus Blair gisteren bij de start daar van, want alleen mensen met een baan profiteren van de maatregelen. Blair en Brown gaan ervan uit dat hiermee een einde komt aan de situatie dat het voor menigeen financieel aantrekkelijker is een uitkering te houden dan een baan te zoe ken. Om de vele alleenstaande bijstandsmoeders (nergens in Europa zijn er daarvan zoveel als in Groot-Brittannië) aan te moedigen om aan het werk te gaan, krijgen zij de kosten voor kinderoppas vrijwel geheel ver goed. Kritiek van de Conservatieven en de Liberaal-Democraten dat moeders zo gedwongen worden aan het werk te gaan, hetgeen een aanslag op het familieleven zou zijn, viel in het niet bij 1 positieve onthaal door bond en andere belangengroepen De maatregelen komen op e moment dat in Groot-Britu nië de armoede in het algeme en die onder kinderen i n het b zonder, uitgebreid in het nieu is. „Met dit pakket word 800.000 kinderen boven de; moedegrens uitgetrokken", Brown dan ook. Volgens een recent rapport v de gezaghebbende Lond School of Economics (LSE) ven vier miljoen Britse kindei in armoede, dat is een derdev alle Britse kinderen. In) mensongelijkheid, in de Bri klassenmaatschappij vanoi toch al aanzienlijk, is de afge pen decennia onder de meet genloze Conservatieven fi verder gegroeid: er lijden drie keer zo veel kinderen moede als in de jaren zeventii Een documentaire van de BI toonde eerder deze week schc kende beelden van lijm sn' vende tien- en elfjarigen, ene gewassen meisjes van acht je met rottende tanden en een c geïnteresseerde moeder die meisjes niet naar school stuui maar ze tot diep in de nai thuis voor de buis liet hangen Werkloosheid Volgens Blair, die met zijn so aal-liberale 'derde weg' v ontleent aan het 'werk-wei en-nog-eens-werk-beleid' v Koks eerste paarse kabinet, veel ellende te wijten aan lai durige werkloosheid. Blair c loofde bij zijn verkiezing 1997 dat New-Labour hetn verdient om te worden herk zen, als de armoede deze reget periode niet afneemt. Blair keeg vorige week e steunje in de rug van weden de London School of Ecod mies. Die berekende dat do het beleid van New-Labour: aantal Britten onder de arn» degrens in 2002 met twees joen zal zijn gedaald tot 12 joen (op een bevolking vaii, miljoen). Behalve op de giste' genomen maatregelen wijst: LSE ook op het vorig jaar Blair ingevoerde wettelijke nimumloon en verschillen werkgelegenheidsbevorderer de maategelen. GPD door Mare Peeperkom Daags na het ronduit bescha mende 'sollicitatiegesprek' in het Europese Parlement van Busquin. de Belgische kandi daat voor de Europese Commis sie, kreeg Elly Plooij (VVD) een telefoontje. De Belgische pre mier Verhofstadt - op werkbe zoek bij zijn Nederlandse colle ga Kok - meldde zich met een indringend verzoek. Of mevrouw Plooij niet al te hard over Busquin wilde oorde len. Anders zou de regering van haar geestverwant in proble men komen. Zo ging dat vorige week. Niet tijdens de openbare hoorzittin gen in het Europees Parlement maar achter de schermen wer den de kandidaat-commissaris sen 'gewogen'. Busquin werd de hand boven het hoofd gehou den, ook al sloeg de man tijdens zijn verhoor een modderfiguur. Van groot belang was ook het langdurige telefoongesprek dat beoogd commissievoorzitter Prodi voerde met de leidei' van de Europese christen-democra ten. De felle kritiek uit deze hoek, met 233 van de 626 zetels de grootste partij in het parle ment, verstomde daarop. Giste ren bleek waarom: een groot deel van hun wensen om meer macht voor het parlement, werd door Prodi gehonoreerd. Kleine kring Zo gaat dat meestal in de Euro pese Unie. Werkelijk belangrij ke zaken en benoemingen worden in kleine en bovenal be sloten kring afgewikkeld. Pres sie of 'massage' is heel gewoon als een van de betrokken partij en tegenspartelt. Nadien komt iedereen met zijn zonnigste ge zicht naar buiten om het 'klin kende en in volledige harmonie behaalde resultaat' publiek te maken. Parlementsvoorzitter Nicole Fontaine speelde haar rol dan ook voorbeeldig, toen zij gisteren haar innige tevreden heid over de hoorzittingen uitte. Rooster Eén week lang kwamen de com missarissen in spe achter elkaar opdraven inhet Europees Parle ment. Drie uur per persoon gin gen ze op het 'rooster', zoals de euro's vooraf in. euforische Europarlementariërs volgden gisteren in de conferentiezaal van het Europarlement in Brussel de laatste hoorzittingen van de kandidaat-commissarissen. foto Pierre Thielemans/AP stemming hadden beweerd. Doorgezaagd zouden ze wor den: getest op hun kennis, be snuffeld op hun verleden, en ge vraagd naar him ideeën. Het parlement dat de vorige Com missie tot opstappen dwong, was er klaar voor. Toegegeven: één kandidaat werd ook echt in de tang geno men. De Spaanse Loyola de Pa- lacio - straks belast met Trans port, Energie én de relatie tussen Commissie en parlement - kreeg het zwaar te verduren. Deels om haar mogelijke be trokkenheid bij EU-subsidie- fraude in Spanje zelf, maar mo gelijk ook voor een deel omdat ze simpelweg als eerste aan de beurt was. Van de overige kandidaten kwam alleen de Belg Busquin in problemen, maar dan vooral door zijn eigen gestuntel. Voor de rest was het parlement poes lief. Over de verschillende 'af faires' die aan de Franse kandi daat Lamy kleven, durfden de euro's nauwelijks een woord vuil te maken. De Nederlander Bolkestein kon ongegeneerd zijn anti-Europese veren af schudden, terwijl de Portugees Vitorino zonder daden al op ap plaus kon rekenen. Zegen Het gehele 'sterrenteam' van Prodi, de voorzitter incluis, krijgt dan ook volgende week de zegen van het parlement. Want de resterende probleempjes rond de twee brekebenen zijn inmiddels achter de schermen zorgvuldig weggemasseerd. Heeft het Europarlement hier mee een uitgelezen kans laten liggen? Ten dele, een iets straffe re ondervraging was immers meer in overeenstemming ge weest met de vooraf gewekte verwachtingen. Maar feit is ook dat de euro's niet zo veel konden uitrichten. Het parlement kan op dit moment alleen de gehele Commissie afwijzen, en dat is wel een paardenmiddel om van een of twee zwakkere broeders af te komen. Winst is dat de nieuwe Commis sie doordrongen is van de arg wanende opstelling van het par lement. In tegenstelling tot zijn voorganger Santer, kan Prodi het zich niet veroorloven dat zijn team het parlement bruus keert. De Commissarissen zien zich vanaf nu gedwongen op te stappen als zij het vertrouwen van de europolitici verliezen. Positie Voor de Commissie- is de winst van de hoorzittingen dat zij zich voorlopig verzekerd weet van de volledige steun van het parle ment. Dat versterkt haar positie tegenover de lidstaten en kan daardoor het Europese bestuur iets van de glans teruggeven. Het grootste voordeel van de hoorzittingen zat evenwel in de waarschuwende werking. Geen enkele EU-lidstaat haalde het in zijn hoofd om een nationaal afgeserveerde politicus naar Brussel te sturen. Het meren deel van de kandidaten heeft een behoorlijke staat van dienst. „Het zijn beslist geen laaienliehters", analyseerde een nauw betrokken EU-ambte- naar. Bovendien heeft de druk van de parlementaire kruisverhoren de commissarissen gedwongen tot een gedegen voorbereiding en innige samenwerking. Zaken waarvan de vorige Commissie voorzitter Santer - tegenwoor dig gewoon lid van het Europees Parlement - alleen maar kon dromen. GPD zie ook pagina 5 door John Wanders In een verkiezingsjaar zijn het de onvoorziene ontwikkelin gen die kandidaten het meest nerveus maken. Een onderwerp dat uit het niets komt opzetten, kan zich ontpoppen als een po tentieel fatale hindernis. Het onlangs aan het licht gebrachte schandaal rond dubieuze Russi sche geldtransacties - waarmee mogelijk westerse financiële hulp gemoeid is - is zo'n onder werp. Al Gore, die aast op de functie van president van de Verenigde Staten, kan er op vastlopen. De Amerikaanse justitie onder zoekt de beschuldiging dat de Bank of New York ten minste 4,2 miljard dollar miljard 'witwas te' m opdracht van de Russische maffia. Mogelijk werd via dit bankbedrijf in New York een to taalbedrag -van tien tot vijftien miljard dollar van het illegale naar het legale circuit gesluisd. Pikant is de vooralsnog onbe wezen beschuldiging dat hoog geplaatste functionarissen van de Russische regering milj oenen dollars van het Internationaal Monetaire Fonds (IMF) naar privé-rekeningen in Jersey en Zwitserland overhevelden. Vol gens sommige berichten zouden president Jeltsin, zijn familie en naaste medewerkers betrokken zijn bij de zwendel. „De Amerikaanse politiek van kredietverlening aan Rusland is niet effectief. Het beleid van on ze regering is kortzichtig en het stoelt op de verkeerde uitgangs punten", concludeerde presi dentskandidaat Bill Bradley op grond van de eerste berichten over het schandaal. Bradley, voormalig senator namens de staat New Jersey is eenpartijge- noot van president Clinton en de directe tegenstander van vice- president Al Gore in de race om de Democratische nominatie voor de presidentsverkiezingen van volgend jaar november. Het behoeft nauwelijks betoog dat Clintons politieke vijanden nog hoger van de toren blazen als ze het 'desastreuze' Rusland-be- leid van de huidige Amerikaan se regering ter sprake brengen. Sleutelrol Het is zonneklaar dat Gore in de VS het kwetsbaarst is voor de politieke 'fall-out' van het Rus sische geldsehandaal. Gore is prominent lid van de Ameri kaanse regering en hij speelt een sleutelrol in de Amerikaans- Russische diplomatie. Samen met de (dienstdoende) Russi sche premier geeft hij leiding aan een bilaterale commissie die versteviging van de betrek kingen tussen de VS en Rusland nastreeft. Gore heeft dit laatste steeds be schouwd als een belangrijk voordeel ten opzichte van zijn politieke tegenstanders. Anders dan zij kan hij pronken met er varing op het terrein van de we reldpolitiek De vraag is nu of dit ogenschijnlijke voordeel in de praktijk niet zal uitpakken als een nadeel. De strategie van de regering- Clinton/Gore ten aanzien van Rusland is gebaseerd op de ver onderstelling dat het tot voor kort totalitaire Rusland met enig geduld valt te kneden naar westers model. Moskou dient daarbij voort te gaan op het pad van economische hervorming en democratisering.De strategie is deels succesvol. Maar intussen grijpt de corrup tie in Rusland ontegenzeglijk om zich heen. Het Witte Huis onderkent dit, maar constateert 'verzachtende omstandighe den'. De Russische democratie is immers nog piepjong. Onzin, menen Gore's tegenstanders in de race om het Witte Huis. Het Westen behoort geen geld te storten op de bankrekeningen van criminelen. Nuance 1 Het is een beetje flauw om Gore verantwoordelijk te houden voor financiële malversaties in Moskou. Maar in Amerikaanse verkiezingscampagnes raakt de nuance wel vaker zoek. De VS zouden meer gediend zijn met een doorwrocht antwoord op de vraag welke lessen er kunnen worden getrokken uit het Rus- land-beleid van de regering- Clinton/Gore. Maar Gore's tegenstanders zul len alles in het werk stellen om het beeld te doen rijpen dat de voornaamste Democratische presidentskandidaat voor de verkiezingen van 2000 'het Rus- land-dossier' uit zijn handen heeft laten vallen. De Ameri kaans-Russische relatie zou ko mend jaar in de VS wel eens het grote verkiezingsthema op het terrein van de buitenlandpoli tiek kunnen worden. GPD Honderden Iraniërs demonstreerden gisteren in Den Haagtegen het bewind in Teheran. foto Phil Nijhuis door Jaco van Lambalqen Farah Karimi, Tweede Kamerlid voor GroenLinks en zelf Iraanse van af komst, gelooft niet dat de rust in Iran is te ruggekeerd. „Het lijkt of het weer rustig is, maar iedereen wacht af. Deze maand beginnen in Iran de universiteiten weer. Veel studenten die bij de rellen in juli ge arresteerd zijn, zitten nog vast." „Ik denk dat de kans groot is dat de onrust weer toeneemt als de universiteiten open gaan," zegt Karimi. Zij voert het woord als de Tweede Kamer vandaag de situatie in Iran bespreekt met minister Van Aartsen (Buitenlandse Zaken). Toen het overleg maanden geleden gepland werd, zou het gaan over de hervormingen die president Khatami sinds zijn aantreden twee jaar geleden heeft doorgevoerd. Die opening biedt kansen om de banden met Nederland aan te halen. Het bedrijfsleven staat te trappelen om zaken te doen met Iran. Begin dit jaar was er dan ook nog sprake van dat minister Van Aartsen op bezoek zou gaan in Teheran. Op de voet gevolgd door staatssecretaris Ybema van Buiten landse Handel, met gretige bedrijven in het kielzog. „Maar daar staat geen woord meer over in de brief van Van Aartsen van vorige week", zegt Karimi. De rellen van afgelopen zomer kwamen ertussen. Dui zenden Iraanse studenten gingen toen de straat op om meer democratie en vrijheid van meningsuiting te eisen. „Veel mensen staan achter de studenten. De armoede is enorm. En dat terwijl Iran zo'n rijk land is. De werkloosheid is hoog. Er zijn ontzettend veel jongeren die na de revolutie van 1979 geboren zijn, die geen toekomstperspectief hebben," schetst Karimi. „Bovendien wonen er sinds de re volutie twee miljoen Iraniërs in het bui tenland. Zij weten dat het anders kan. En dat horen de achterblijvers dus ook." Sjah Met de revolutie doelt zij op de val van de sjah en de komst van Khomeini. Karimi was zelf betrokken bij het verzet tegen de sjah en later ook bij de oppositie tegen Khomeini. Zij werd gearresteerd en zat een week in de gevangenis, voor zij in 19 89 het land ontvluchtte. „Veranderingen vergen offers," zegt Kari mi dan ook. „De mensen zijn ontzettend bang. Bijna iedereen heeft wel een fami lielid dat gedood of gemarteld is. Iedereen weet waar het regime toe in staat is. Maar zo kan het niet doorgaan, dat weet ook ie dereen. De omslag zal niet binnen een of twee jaar komen. Dat zal een langdurig proces zijn." Khatami mag dan in het Westen als gema tigd en hervormingsgezind bekend staan, van hem zullen de veranderingen niet ko men. „Natuurlijk is er onder Khatami iets veranderd. Vrouwen kunnen zich vrijer bewegen, dat is waar. Maar het zijn cos metische veranderingen. De nieuwe pers vrijheid geldt voor Khatami-gezinden. Daar houdt het op. Luister naar wat hij zegt. Hij is voor meer vrijheid, maar bin nen de grenzen van de geldende islamiti sche wetten. Dat is een enorme beper king." „Alle leiders die nu aan de macht zijn, zijn leiders van het eerste uur", zegt Karimi resoluut. „Zij zijn er al vanaf het begin van de revolutie bijKhatami is geen Gor- batsjov. Daarvoor heeft hij veel te weinig afstand van het regime." Hij heeft volgens Karimi niet voor niets de demonstraties in juli hardhandig de kop in gedrukt toen zij te groot werden. „Hij heeft het voorbeeld van de sjah voor ogen. Als je het uit de hand laat lopen, kan het zomaar met je gebeurd zijn." De EU-landen en dus ook Nederland, hebben voor een dialoog met Iran geko zen. Dat heeft volgens Karimi alleen zin als dat ook tot concrete resultaten leidt. „Wat heb je aan alleen maar praten? Van Aartsen moet heel duidelijk zijn en bij voorbeeld zeggen: De studenten moeten vrijgelaten worden. Amnesty Internatio nal en de speciale rapporteur voor de mensenrechten van de Verenigde Naties moeten in het land worden toegelaten. En zo zijn er nog tal van andere concrete pun ten." En als de dialoog niets oplevert? „Als er geen resultaten zijn, moeten we ook niet samenwerken." Van Aartsen kan wat Ka rimi betreft voorlopig maar beter thuis blijven. „Ik zou hem afraden naar Iran te gaan. Ik hoop dat hij niet gaat, het is nu geen tijd om te gaan." Is het tenslotte niet raar om in Nederlands het woord te voeren over je geboorteland? Daar wil Karimi niet te veel over zeggen. „Het is gewoon buitenlands beleid. Na tuurlijk ligt het gevoelsmatig anders", zegt ze, afwerend de schouders optrek kend. „Ik verwoord het standpunt van de fractie... Maar het is niet alledaags." GPD West-Duitsland De Republiek West-Duitsland is officieel ingeluid. Het parle ment kwam met veel pracht en praal voor het eerst officieel ïiijeen. Als voorlopige hoofd stad is Bonn aangewezen. De republiek bestaat uit de Ame rikaanse, Franse en Britse be zettingszones. De president van de Bondsdag, dr. Erich Kohier, wees erop dat het par lement vroeg of laat de volks vertegenwoordiging voor heel Duitsland moet worden. Dieseltrein De dienstregeling voor diesel- treinen tussen Vlissingen en Rotterdam wordt uitgebreid. In plaats van drie zullen vanaf de komende winter vijf diesel treinen per dag van Vlissingei naar Zuid-Holland en anders om rijden. De eerste trein ui Vlissingen vertrekt rond ach uur 's morgens, de laatste ot kwart voor negen 's avonds. Nieuwe weg De nieuwe, brede weg doord Dijckmeesterpolder 11 Zeeuws-Vlaanderen is offici eel in gebruik genomen. Daar mee komt een einde aan de lij densweg die velen moeste doorstaan om van Oost- naa West-Zeeuws-Vlaanderen ii komen of omgekeerd. Doord* slechte bestrating en het on! breken van een fietspad wasdi verbinding tussen de twee re gio's levensgevaarlijk. Uitgever: J C Boersema Hoofdredactie: A. L Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Redactiefax: (0118) 470102 Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel (0118) 484000 Fax. (0118) 472404 Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113) 273000 Fax. (0113) 273010 Terneuzen: Axelsestraat 16 Postbus 51 4530 AB Terneuzen Tel. (0115) 686000 Fax (0115)686009 Hulst: 's Gravenhofplein 4 4561 AJ Hulst Tel. (0114) 373839 Fax. (0114) 373840 Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111)454647 Fax. (0111)454659 Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30-17 00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8 00 tot 10 30 uur Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener Arcade NV Internet (http://www.pzc.nl): Postbus 18 4380 AA Vlissingen redactie redactie@pzc.nl exploitatie- internet@pzc.nl Bezorgklachten: 0800 - 0231231 of maandag t/m vrijdag op de kantoren gedurende de openingstijden, zaterdags tot 14.00 uur: op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de verwijzing op te volgen Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22.00 uur en zondagavond van 20.00 tot 22.00 uur Tel. (0118) 484000 Fax(0118)470100 Abonnementsprijzen: per kwartaal 98,00; franco per post 128,50; per maand 35,75; per jaar/372,50; franco per post 491,00; bij automatische afschrijving per termijn 1,50 korting; losse nummers maandag t/m vrijdag 1,80, zaterdag 2,60 p.st.; (alle bedragen inclusief 6 pet. btw); Postrek.nr.: 3754316 t.n.v. PZC ab.rek. Vlissingen Advertentietarieven: 191 cent per mm, minimumprijs per advertentie 28,65; ingezonden mededelingen 2,5 x tarief; speciale posities, tarief op aanvraag; voor brieven bureau van dit blad 6,50 meer (excl. 17,5 pet btw); volledige tarieven met contractprijzen op aanvraag. (alle advertentieprijzen exclusief 17,5 pet. btw) Giro: 35 93 00, Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B V Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 2