Karei V in vuur en vlam V Etno-jazz brengt het beste van twee werelden Goudreinetten zijn eventjes theatrale noot van Waterlandkerkje 12 Muziekfestival met gevarieerde bezettingen 13 Corian de Dreu toont abstract werk in Middelburg 15 woensdag 8 september 1999 Henry Fool is een intieme filmkomedie 16 Hollandse Waterlinie in Utrecht houdt open huis 16 In opperste concentratie zit Luiz Marquez geknield op een deken temidden van zijn instrumenten. Schelpen, kale bassen, bamboefluiten, gedroogde vlindercocons, trom mels van boomstronk bespannen met dierenhuiden en uitgeboorde stenen, maar ook een saxofoon en een blues mondharmonica. Naast hem een vuurpot met welrieken de kruiden. Heel teer klinkt het eerste geluid uit een minis- cuul schelpje. Langzaam voert hij volume en ritme op. Het ene na het andere zelfgemaakte instrument weerklinkt. Traag komen de andere muzikanten, leden van de band 'Mezcal' naderbijpercussie instrumenten en gitaar vallen in. Dan doet ook de drummer mee en geleidelijk gaat het geluid van de jungle over in funky j azzmuziek. Dat is etno- jazz, de samensmelting van twee culturen gecomponeerd door de Mexicaan Luiz Mórquez. In het kader van de Kei zer Karelviering in Gent staat een serie van vier concerten 'Van Schelp tot Sax' geprogrammeerd. door Trees wan Herpen drums, Huehuetl, een boom stronkdrum bespannen met Marquez is geboren in El Oro, dierenhuid, teponztli, bam- een klein dorpje in de uitge- boedrum, tevananaris, ge strekte Sierra Madre. In een droogde vlindercocon, huesos omgeving van eeuwenoude in- de fraileritmestokj es van diaanse tradities in harmonie beenderen en velerlei trompe- met de kracht van de natuur tas de caracol, allerhande groeidehij op. Doorzijnhuwe- schelpen. Soms produceert hij lijk met de Belgische danseres junglegeluiden op die schei- Kristel Stefens belandde hij pen, je hoort vreemde vogels begin jaren tachtig in Gent. en apenkreten, dan weer ge- „Je krijgt een soort identiteits- bruikt hij een grote schelp om crisis en je moet kiezen: öf be- een saxofoon in een jazzarran- houden öf integreren. Ik ben gement te imiteren, van 1 ieverlee de twee muzikale achtergronden gaan samen- WOruipjC brengen"zegt Marquez met Marquez werd na zijn komst in zij n karakteristieke zachte Gent mede werker pp het Insfi- stem Wanneer jë als kind tuut voor Psycho-accousti- muziek wilde maken sneed je sche en Electronische Muziek je eigen fluitje uit een holle en van de Jazz Studio, afdelin- stengel of maakte je een trom- gen van de universiteit en het mei van een boomstronk." Pas conservatorium van Gent. toen hij in contact kwam met Zijn in Mexico begonnen ken- Maestro Sacharias Segura, di- nismaking met de westerse rigent van het orkest van het j azzmuziek zette hij zo voort. Nationaal Mexicaans Ballet Met gitarist Eric Neels, bassist begon hij de waarde van de ou- Pat Erauw en percussionist de tradities in te zien. Segura Willy Sleeuws vormde hij bouwde zijn muziek op uit 'Mezcal', vernoemd naar de pre-columbiaanse motieven in Mexicaanseyolksdrank met combinatie met klassieke bal- het wormpj e in de fles als be- letmuziek. De jonge Luiz wijs van echtheid. Later werd raakte in de ban van de etni- daar de Equadoriaan Miguel sche muziek en begon aan een Arcos aan toegevoegd. Areos voortdurende zoektocht naar bespeelt evenals Marquez de zijn eigen pre-columbiaanse, pre-columbiaanse instrumen- indiaanse muziekverleden. ten. Maar Marquez doet meer. Dat leverde instrumenten met hij geeft het beste van twee exoti sche namen opConchas wereldenIngetogen en gecon- de Tortuga, schildpadhuizen centreerd bespeelt hij de oude instrumenten. Uitgelaten en inspirerend voor de overige muzikanten gaat hij naadloos over naar de saxofoon of de bluesmondharmonica. De meeste van zijn composities zijn opgebouwd uit een fragile intro dat overgaat in een ritu eel klankenpatroon en eindigt in een fiësta waaraan alle in strumenten meedoen. Die con frontatie van twee culturen en stijlen, de manier waarop het is opgebouwd en de wijze waarop het wordt uitgevoerd, dat alles roept een bijna hallu cinerende sfeer op. 'Mezcal' heeft reeds een aantal cd's op zijn naam. Maar Marquez doet nog meer. Hij componeerde en arran geerde de muziek bij diverse theaterproducties. Meestal voert hij het zelf live uit tijdens de opvoeringen. 'Laura' en 'Gota...Gota' waren danspro- ducties die hij samen met zijn echtgenote en het Sabbattini Mime Theater op de planken zette. De muziek voor 'Het Dispuut van Valladolid' maakte hij in opdracht van het Nederlands Toneel Gent. Bij 'Systol', een dansproductie van het Braziliaanse As Pala- bras over het veelbewogen leven van de Mexicaanse schilderes Frida Kahlo, com poneerde hij eveneeens de mu ziek. Momenteel werkt hij aan nieuw project. „Twee extre men bij elkaar, electronische en pre-columbiaanse geluiden tot een harmonie smeden. Maar steeds zal ik terug gaan naar de natuur, mijn roots, de verbondëhheid met de cyclus van de,natuur en de oerkracht van de aarde blijven de bron nen van mijn muziek." De concertreeks 'Van Schelp tot Sax' is op 11 en 24 september en 8 en 22 ok tober te beluisteren in het Burgcentrum, Burgstraat 24 in Gent, aanvang steeds om 20.30 uur. In Brugge zijn Luiz Mar quez en 'Mezcal'op 3 okto ber te beluisteren in jazz- blues café Du Phare, aan vang 21.00 uur. De Mexicaanse muzikant Luiz Marquez ging na zijn huwelijk met een Belgische danseres in Gent wonen: „Je krijgt een soort identiteitscrisis en moet kiezen: óf behouden óf integreren." deren levert een bijdrage met eenfilmvoorstelling in de open lucht. Zaterdagavond, aan sluitend op het vuurwerk, wordt op het St.-Pietersplein de film '1492' vertoond. De film gaat over de ontdekking van het Amerikaanse conti nent door Christoffel Colum bus die het denkbeeld van Eu ropeanen over onze wereld veranderde. '1492' is de inlei ding voor een cyclus die het Filmfestival dit jaar organi seert met films over figuren en gebeurtenissen uit.de zestien de eeuw. De Spaanse groep Xarxa trekt zondagavond als slotact door de binnenstad vanGent. Met papier-maché-figuren en veel vuurwerk spelen zijn de voor stelling 'El loc de Carlos Quin to', die is gebaseerd op de Ca talaanse volksfeesten van 'Las Fallas'. Bë groep vertrekt van af de vrijdagmarkt en sluit het feestweekend af in het Bau- delopark waarna Gent nog een jaar lang in het teken staat van Keizer Karei V. Op het programma staan zeer uiteenlopende artiesten en evenementen. De Franse evenwichtskunstenaar Michel Menin zoekt het meteen hogerop. De Fransman gaat een wandeling maken over een kabel tussen de St.- Niklaaskerk en de St.- Baafskathedraal. Hij wordt hierbij muzikaal be geleid door de saxofonisten van het Franse Urban Sax die hun optreden vervolgens voortzetten rond het St.-Baaf- splein. Zij spelen nummers die geïnspireerd zijn op melodieën die Keizer Karei zelf compo neerde. Inmiddels zijn veertien dappe re Gentenaren op weg van Ma drid naar Gent, zij volgen de route die Keizer Karei in 1540 aflegde. Afgelopen vrijdag gaf de Gentse burgemeester F. Be- ke het startschot voor de esta fetteloop. Als alles goed gaat komen de lopers vrijdagavond 10 september aan op de Kouter in Gent. Aansluitend is er in het Zuidpark een bruisend Spaans volksfeest met water zooi, paella, sangria en fla- mencomuziek. Tegelijkertijd is er op het St.-Pietersplein een spetterend openings vuurwerk op live-muziek van de componist Philip Glass. Met klokgelui en kanonschoten werd in Het Prinsenhof in Gent de geboorte van een jongetje aangekondigd. De telg van de Bourgondische hertog Filips de Schone en Johanna van Castilië werd keizer van Duitsland en koning van Spanje. Dat was in het jaar 1500. Nu, bijna vijfhonderd jaar na zijn geboorte, herdenkt Gent een jaar lang de ge boorte van Karei V. In het weekeinde van 10,11 en 12 sep tember wordt met een grootse culturele manifestatie het startschot gegeven voor het Keizer Kareljaar. door Donja Odijk de festivalorganisaties gebundeld. Het Festival van De binnenstad van Gent staat Vlaanderen wordt jaarlijks komend weekend op zijn kop. gehouden en dit jaar valt het in Met de feesten is Gent de eerste het openingsweekend vari de Europese stad die een herden- Keizer Karelfeesten. Het Fes- kingsmanifestatie voor Karei tival presenteert de openings- houdt. De komende maanden happening die bestaat uit een zullen ook Duitsland, Oosten- mix van muziek, architectuiïr, rijk, Spanje en tal van andere etnische muzikale tradities en landen de keizer herdenken. klassieke muziekgenres. Ma- Het festival in Gent is een rokkaanse gnawa-muzikan- samenwerking tussen organi- ten, Spaanse saeta-zangers en satoren van verschillende boeddhistische volksmuzi- jaarlijkse festivals en culture- kanten uit China maken allen Ie instellingen, waaronder het hun opwachting op zaterdag Internationaal Filmfestival en 11 september. Het Internatio- het Festival van Vlaanderen. naai Filmfestival van Vlaan- Filmfestival Tijdens het ope ningsweekend worden de krachten j van ver- j schillen- Componist Philip Glass. Karei V, circa 1517.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 11