Chauffeur is vaak uitgeput PZC Verzet tegen plan hofje Middelburg Veel natuur lijdt onder verdroging Papegaaien voelen zich helemaal thuis op begraafplaats Sas en Zelzate laten gevolgen tunnel vooi verkeer onderzoeker zeeland s 14 Wemeldinge terug naar jaren dertig Rijtijden OPEN HUIS dinsdag 7 september 1999 PvdA vraagt onafhankelijke studie naar kerntransporten MIDDELBURG - Het onder zoek naar de veiligheid van nu cleaire transporten in Zeeland mag niet door het ECN in Petten worden uitgevoerd. Het nucle aire onderzoekscentrum is vol gens de Statenfractie van de PvdA niet onafhankelijk ge noeg. Het ECN voert met enige regel maat radioactief afval af. Om die reden is het niet gewenst dat het centrum een onderzoeksop dracht krijgt van de provincie, aldus Statenlid M. de Koster maandag in een vergadering van de commissie algemeen be stuur. Onderbezetting De provincie wil de opdracht uitbesteden, omdat een eigen onderzoek wegens onderbezet ting niet op korte termijn haal baar is. De Koster adviseerde gedepu teerde D. Bruinooge (PvdA al gemeen bestuur) om bij TNO of de universiteit van Delft of Eindhoven aan te kloppen. Bruinooge beloofde de bezwa ren van de PvdA-fractie, die steun kreeg van D66 en Groen- Links/Delta Anders, in het col lege van Gedeputeerde Staten te bespreken. Internationaal hengelfestijn KOUDEKERKE - Aan de stran den bij Dishoek wordt zondag 12 september een internationa le hengelsportwedstrijd gehou den. De hengelsportvereniging Mid delburg organiseert deze jaar lijkse wedstrijd samen met de hengelsportzaken van Bram- metje Dump. Er worden enkele honderden sportvissers ver wacht. De hoofdprijs van dit hengelf es tijn bedraagt duizend gulden. De wedstrijd, waarbij alleen met pieren gevist mag worden, begint om 10.00 uur en duurt tot 14.00 uur. Daarna worden de prijzen uitgereikt in vereni gingsgebouw De Couburg in Koudekerke. Daar kan tot een uur voor de aanvang van de wedstrij d worden ingeschreven. Voorinschrijven is ook mogelijk bij de hengelsportzaken van Brammet je Dump in Middel burg, Vlissingen of Goes. door Mieke van der Jagt BORSSELE - Twee papegaaien. Lorrie en Stinkie, houden sinds vorige week domicilie op de al gemene begraafplaats in Bors- sele. Hun baasje, mevrouw V. Warbie, heeft zich inmiddels voorlopig maar neergelegd bij het avontuur van haar twee vo gels. „Als het kouder wordt, zul len ze wel gemakkelijker te van gen zijn." Het avontuur begon toen twee weken geleden de zevenjarige Lorrie op onverklaarbare wijze uit zijn kooi ontsnapte. Op woensdagmiddag moet de pa pegaai, een geel-voorhoofd- Amazone, zijn kooi hebben opengemaakt en het luchtruim boven Borssele hebben geko zen. Daar bleef hij zo af en toe een rondje vliegen en koos de rustige, groene begraafplaats als slaapkamer en voornaamste verblijfplaats. Zijn baasje plak te aanvankelijk kopietjes op de autoruiten en lantarenpalen om de Borsselse bevolking op te roepen naar de papegaai te hel pen zoeken, maar dat bleek overbodig. Lorrie liet luidruch tig weten hel emaal niet van plan te zijn het dorp te verlaten en deed met enige regelmaat zijn favoriet uitroep: „Hallo, ben je wakker?" Omdat de vogel steeds vaker in de buurt van haar huis aan de Noordsingel kwam, dacht me vrouw Warbie dat het verstan dig was Lorrie te lokken. „Mis schien miste hij Stinkie, de andere Amazone, aan wiens ge zelschap hij gewend is." Lommer Mevrouw Warbie toog met Stin kie in zijn kooi naar de begraaf plaats en riep de papagaai, die steeds dichterbij kwam. „Ik heb de kooi opengezet zodat hij erin kon vliegen, maar toen hij vlak bij was, lette ik meer op Lorrie dan op Stinkie. Die was vervolgens ook vertrok ken. Met z'n tweeën lijken de papegaaien het helemaal naar hun zin te hebben in het lommer van de begraafplaats. Hoewel ze reageren op hun naam en ook dichtbij hun baasje komen vlie gen als ze hen opzoekt, lijken ze niet van plan zich te laten van gen. Mevrouw Warbie begrijpt 1 wel een beetje, want het is 5 tuurlijk mooi weer en de vr heid lokt iedereen. „Er is doende voedsel voorhandend die vogels hebben een mot tijd. Ik verwacht dat ze zich; het kouder wordt en er mine te eten is, makkelijker lat pakken. Daar wachten wed maar op, het is niet ander Lorrie en Stinkie zijn allel groen met een geel voorhoof Beide vogels zijn bij mevroi Warbie gebracht omdat hum genaars niet meer voor ze w den zorgen. „Maar ik ben middels wel erg aan ze geheel Het zijn jonge beesten die v zeventig jaar kunnen worden WEMELDINGE - Wemeldit gaat zaterdag 11 september; ventig jaar terug in de tijd. 1 dens de derde editie van deV meldinge(n)dag zal Bevelandse dorp in het tel staan van de jaren dertig. V dorpelingen zullen zich uitdi sen in kleding uit de tijd van economische crisis en er 1 verschillende activiteiten n betrekking tot deze periode. Het dorpsfeest kent dit jaarv: schillende nieuwe activiteit Zo is er een oude draaimol een boedelverkoop en wordl een fietspuzzeltocht georgaj seerd. Zoals gebruikelijk w den er dit jaar weer paarden! slagen en zal de familie Smits de Julianastraat een boere wasdag houden. De was w« dan nog met ketel, wringer' bleek gedaan, 's Avonds zal ir; tent op het dorpsplein het b; renbal worden gehouden, \v« bij verschillende orkesten 5 treden. Eén van de trekpleisters is? stoeltje rijden, een typisch! meldings spel. Het is een sü stoelendans, maar dan 1 paarden De Wemeldinge(n)dag bef zaterdag 11 september om 10 uur en duurt tot 01.00 uur. foto Cees Zorn/GPD een keurmerk en dat willen we graag zo houden." De tachograaf registreert hoe lang een chauffeur onderweg is. Met het negeren van de regels valt veelte verdienen. Ver hagen: „Als we een chauffeur naar de Rai in Amsterdam gaat, moet hij daar soms negen uur wachten. Dat is ar beidstijd. Daardoor moeten we een tweede chauffeur mee sturen. Die neemt dan pas op de terugweg bij Ber gen op Zoom het stuur over. Goedkoop is dat zeker niet." De Arbo Unie adviseert meer voorlich ting aan chauffeurs, te geven. Dat ze sneller vermoeidheidsverschijnselen herkennen en aangeven. Uit angst voor de werkgever zwijgen veel chauffeurs. Van Carspel: „Ook tegen mij vertellen ze niet alles." Invloed De werkgevers en klant hebben grote invloed op het rijgedrag van de chauf feur. De chauffeurs op de pendelbussen naar vakantieoorden zitten nog meer in een dwangpositie. „Ze hebben de klan ten net achter zich zitten", aldus de Vlissingse arts. Toch moeten ze leren hier mee om te gaan. „Het is altijd de verantwoordelijkheid van de chauffeur om te gaan rijden." Truckers en touringcarchauffeurs rijden vaak te lang achtereen en veroorzaken door overmoeidheid dikwijls ongelukken. door Arjan van Westen De werktijden in de transportsector zijn te lang. Dat vindt de Vlissingse bedrijfsarts J. van Carspel. Touringcar- chauffeurs en truckers veroorzaken nu door oververmoeidheid te vaak onge lukken. Kleine bedrijven bezuinigin gen op de personeelskosten en overtre den de cao-richtlijnen. „Veertien uur rijden? Kom op, met een bak koffie red je het wel." De Zeeuwse Arbodienst heeft meege werkt aan het onlangs gepubliceerde onderzoek van de Arbo Unie Oost-Ne derland naar de risico's in het zwaar verkeer. J. van Carspel, bedrijfsarts bij de Arbodienst in Vlissingen, spreekt met chauffeurs tij dens keuringen regel matig over zaken die het rijgedrag be ïnvloeden. Het hoge aantal ongelukken is volgens hem een combinatie van fac toren. De meeste fouten worden volgens de Arbo Unie gemaakt door vermoeidheid tijdens te lange ritten. Chauffeurs moe ten nu na vier uur rijden rust houden. Beter zou het volgens Van Carspel zijn de óude ANWB-maatstaf te hanteren. „Twee uur rijden een kwartier rust. Hoewel ik me kan voorstellen dat het houden zich daarom niet aan het maxi male aantal uren dat chauffeurs mogen werken. Volgens de FNV omdat het aari efficiënte controle ontbreekt „Met na me de kleinere bedrijven lappen de re gels nog steeds aan de laars", aldus FNV woordvoerster J. van Dijk. In de CAO voor touringcarchauffeurs zijn de rusttijden voor, na en tijdens de reis vastgelegd. De chauffeur mag niet meer in de bus overnachten, maar moet in alle rust en privacy zich in een dege lijke éénpersoonskamer voorbereiden op het vervolg van de reis. Hoewel vol gens Van Dijk de Rijksverkeersinspec tie beter is gaan controleren, zijn de controles nog niet waterdicht. Een chauffeur mag niet langer dan elf uur op een dag werken. Of de bus nou rijdt of niet. Toch gebeurt het volgens Van Carspel regelmatig dat een chauf feur aan het einde van de werkdag de opdracht van een planner krijgt een ex tra ritje te maken. Het wordt als moei lijk gezien dat te weigeren. De planners moeten volgens de arbodiensten daar om worden bijgeschoold. „Dat bijscho len vind ik iets onbegrijpelijks", zegt W. Verhagen, manager vervoer van Cito Tours BV in Axel. Het is volgens hem duidelijk dat er maar elf uur achter el kaar mag worden gewerkt. „We hebben vanuit het oogpunt van de werkgever niet kan." Als arts heeft Van Carspel met andere argumenten te maken. „De weersomstandigheden, stress en de drukte op de weg maken de vier uur te lang." De Vervoersbond FNV verrichtte in 1996 onderzoek naar het werk van chauffeurs. Ze zaten te lang achter het stuur. Drie jaar later blijkt er ondanks CAO- afspraken weinig verbeterd. De Arbo Unie concludeerde recent dat veertig procent van de touringcarchauffeurs weieens achter het stuur in slaap is ge sukkeld. Regels zijn nu weliswaar nu in de CAO vastgelegd, maar de concurrentie on der de operators is groot en werkgevers door Ab van der Sluis MIDDELBURG - Bewoners van het Hofje onder de Toren en de stichting Vrienden van Middel burg blijven zich verzetten te gen het plan om in de twaalf wo ninkjes kantoorruimtes, horeca en ateliers te vestigen. Zij heb ben een bezwaarschrift inge diend tegen de in februari afgegeven Monumentenver gunning. De bewoners en de stichting vinden dat het monu mentale karakter van het hofje verloren gaat door er nieuw bouw aan toe te voegen. B en W besloten in februari van dit jaar de gevraagde Monu- mentenvergunning af te geven aan eigenaar/projectontwikke laar P. H. van de Bos. Daarvoor had hij wel de eerste plannen flink moeten wijzigen, omdat de Rijksdienst voor de Monumen tenzorg de aanpassingen on aanvaardbaar noemde. Aan vankelijk was het de bedoeling dat er een gang zou komen tus sen het hofje en het Toeristisch Huis Zeeland. Die overkapping is gesneuveld. De geplande nieuwbouw aan de Nieuwe Wal moest beperkt blijven tot één bouwlaag, omdat anders het theekoepeltje niet meer te zien zou zijn. Van den Bos én de Rijksdienst voor de Monumen tenzorg gingen akkoord met die veranderingen. Samenhang De stichting Vrienden van Mid delburg is het niet eens met het collegebesluit. Zij vindt de aan passingen onvoldoende. De sa menhang tussen het hofje, de Lange Jan en de kerkgebouwen verdwijnen, evenals de tuin muur. Ondanks de veranderin gen zal de theekoepel, aldus het bezwaarschrift, in het niet val len en zijn huidige functie ver liezen. De stichting blijft van mening dat ook de aanpassin gen 'onaanvaardbare' gevolgen heeft voor de architectuur-his torische en stedebouwkundige waarde van het hofje. De bewoners wijzen er, bij mon de van hun advocaat J. Wouters, op dat het hofje ligt in het Be schermd Stadsgezicht, Dat legt de gemeente de verplichting op het gebied te beschermen. De raadsman schrijft in zijn be zwaarschrift dat het hofje er kende cultuurhistorische en ar- chitectonische-historische waarde heeft. Door het ver bouwplan verdwijnt dat karak ter. Schouwen-Duivelarij in oude ansichten De Dijkweg te Serooskerke in de zeventiger jaren werd vastge legd door fotograaf Jacob van den Berge uit Haamstede. De kaart zelf werd uitgegeven door de plaatselijke bakker Jan D. Reinhoud. Vroeger heette de tegenwoordige Dij kstraat de Dijksweg en lag aan de linkerzijde een vaart, waarover fraaie bruggetjes la gen. Helemaal op de achtergrond staat de toren van de Nederlands Hervormde Kerk. Na de watersnoodramp van 1953 werd de toren rechtgezet, want deze stond maar liefst 1.25 meter uit het lood en had ook het aangebouwde kerkgebouw uit zijn voegen gedrukt. De toren werd losgemaakt van de fundering, met vijzels rechtgezet en weer opgebouwd. Ook de kerk zelf werd aangepakt. De muren wer den schoongemaakt en van spitsboogramen voorzien. Het Gods huis kreeg tegelijkertijd ook een nieuw dak. PRAKTIJK VOOR FYSIOTHERAPIE OSTEOPATHIE MEDISCHE FITNESS Per 16 augustus 1999 is de fysiothera- piepraktijk uit de Nieuwe Bogerdstraat 12 te Zierikzee verhuisd naar een nieuw onderkomen aan de Miereweg 3 in Zierikzee. Na ruim 7 maanden is de bouw vol tooid. Op vrijdag 10 september 1999 is er voor belangstellenden vanaf 17.00 tot 20.00 uur gelegenheid de nieuwe prak tijkruimte te bezichtigen en kennis te maken met de fysiotherapeuten Otlo van HoutenWilma Kooman en Janet en Jaco Vleeshouwer. Graag tot ziens op 10 september door Sheila van Doorsselaer SAS VAN GENT - De gemeente Sas van Gent zal samen met de Belgische buurgemeente Zelza te een onderzoek instellen naar de gevolgen voor de verkeersi- tuatie na de opening van de Westerscheldetunnel. Het is een voorbeeldproject van Euregio Scheldemond. Het onderzoek begint in de loop van volgend jaar en wordt uitgevoerd door een extern bureau. Het verkeersafwikkelingson- derzoek is één van de drie pro jecten die in het Euregio kader worden opgezet. Hoek van Hol land en het Britse Harwich gaan overleg voeren over wat te doen met het toerisme en de veerbo ten. Oostende en Ipswich zijn ook tot elkaar gekomen. Beide plaatsen kampen met een ver ouderde haven en kunnen mis schien samen een actieplan op stellen. „Dit is een project voor de Noordzeelanden. Er wordt gekeken wat voor gevolgen ruimtelijke ontwikkeling he op de economische ontwikk ling", zegt burgemeester J. I nink van Sas van Gent. „1 idee achter het project is i plaatsen uit deze Noordzeel; den die met gelijksoortige p blemen kampen, aan elkaar koppelen zodat zij niet all; een plan moeten opzetten uitvoeren." Deelname aan het project h de gemeente wel geld. Zo mi Sas, net zoals Zelzate, 251 gulden neertellen. Lonink: het plan is ingediend, dan hop we dat we van de provincie o nog een bijdrage laijgen." Volgens Lonink zijn de gevolg van de komst van de Westi scheldetunnel zwaar verwa; loosd in het verleden. „Hetise vreemde gang van zaken dat voor de eventuele komst vane fabriekswinkel wel een v< keerstudie moet komen, m; niet voor de komst van de Wf terschei de tunnel In de landinrichtingsplannen is rekening gehouden met een hoger grondwaterpeil in natuurgebied De Blikken bij Nieuwvliet. Dat heeft een positief effect gehad op de vogelstand. foto Charles Strijd daor Jeroen Vliegenberg VLISSINGEN - Het overgrote deel van de natuurgebieden in Zeeland wordt getroffen door verdroging. Dat heeft vooral te maken met de aard van de Zeeuwse natuur; die is nauwe lijks te scheiden van het land bouwareaal, waardoor het grondwaterpeil vaak te laagis. Dat zegt Thijs Kramer van de Zeeuwse Milieufederatie (ZMF) in een reactie op een on derzoek van de Commissie In tegraal Waterbeheer, dat on langs werd aangeboden aan staatssecretaris J. de Vries van Verkeer en Waterstaat. Het waterschap Zeeuwse Eilan den noemt de situatie in de provincie minder ernstig. Cijfers over Zeeland weet Kramer niet exact te noemen, maar hij noemt de situatie van Zeeuwse natuurgebieden soms schrijnend. „Je ziet het niet direct, maar alle binnen- dijksenatuurgebieden zijn on derdeel van het waterstelsel dat op peil wordt gehouden door de waterschappen. Zij moeten rekening houden met de belangen van de landbouw, maar ook van de natuur. Dat is soms een lastige afweging." In het onderzoek 'concludeert de commissie dat de aanpak van verdroogde natuurgebie den in ons land stagneert. In Nederland is eenzevende deel van het land, zesduizend vier kante kilometer natuur- en landbouwgrond, verdroogd. De doelstelling om in het jaar 2000 het areaal verdroogd ge bied te verminderen met 25 procent is niet haalbaar. Voor naamste reden hiervoor is het uitblijven van nieuwe subsi dies. Het al beschikbaar ge stelde geld, 96 miljoen gulden, is op en provincies en water schappen kunnen geen aan vragen indienen voor nieuwe anti-verdrogingsprojecten. Staatssecretaris De Vries heeft gezegd zich in te zetten voor een nieuwe subsidieregeling. Een ander probleem is volgens Kramer dat veel natuurgebie den nog moeten worden aan gekocht. „Dat kost veel tijd en geld. Gelukkig zie je wel steeds vaker dat bij landinrichtings projecten rekening wordt ge houden met de natuurwaarde van een gebied." Als geslaagd voorbeeld noemt hij het wei- landengebied De Blikken tus sen Groede en Oostburg. „Het is een natuurgebied dat geïso leerd ligt van landbouwgrond. Op die manier kan het grond waterpeil flink worden ver hoogd. Dat heeft bij De Blik ken een positief effect gehad op de vogelstand." Toekomst Kramer is al met al redel ijk op timistisch over de toekomst van de Zeeuwse natuurgebie den. „De natuur is hier en daar al sterk verbeterd. Maar een omslag in het denken over grondaankopen en waterstel sels kost tijd. De provincie houdt het aantal verdroogde gebieden goed bij. Dit onder werp staat in elk geval, mis schien niet altijd even hoog, op de politieke agenda." Een woordvoerder van het wa terschap Zeeuwse eilanden noemt de 'verdrogingsproble- matiek' in Zeeland, in vergelij king met ernstig verdroogde gebieden zoals de Veluwe, Achterhoek of de Utrechtse Heuvelrug, minder ernstig. „Ik denk zelfs dat wij in Zee land het aantal verdroogde ge bieden al met meer dan 25 pro cent hebben teruggebracht. Daar waar waardevolle na tuur is, komt Zeeland er vrij goed uit. Of het nou De Mante ling of de zuidkust van Tholen of Schouwen-Oost is." In landinrichtingsprojecten wordt volgens hem steeds meer rekening gehouden met natuurgebieden. Er is nauw overleg tussen alle betrokke nen. „Je kunt het letterlijk een poldermodel noemen. Zo ben je in staat om geïsoleerde na tuurgebieden te ontwikke len." Jarenlang maakten de water schappen gebruik van de GB V-regeling: Gebiedsgerich te Bestrijding Verdroging. Er was altijd voldoende geld. „Als subsidie uitblijft, komen wat kleinere watersysteem pjes in bij voorbeeld de Zak van Zuid-Beveland mogelijk in de knel", aldus de woord voerder.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 22