Chauffeur is vaak uitgeput
PZC
Verzet tegen plan
hofje Middelburg
Veel natuur lijdt onder verdroging
Papegaaien voelen
zich helemaal thuis
op begraafplaats
Sas en Zelzate laten
gevolgen tunnel vooi
verkeer onderzoeker
zeeland
s 14
Wemeldinge
terug naar
jaren dertig
Rijtijden
OPEN HUIS
dinsdag 7 september 1999
PvdA vraagt
onafhankelijke
studie naar
kerntransporten
MIDDELBURG - Het onder
zoek naar de veiligheid van nu
cleaire transporten in Zeeland
mag niet door het ECN in Petten
worden uitgevoerd. Het nucle
aire onderzoekscentrum is vol
gens de Statenfractie van de
PvdA niet onafhankelijk ge
noeg.
Het ECN voert met enige regel
maat radioactief afval af. Om
die reden is het niet gewenst dat
het centrum een onderzoeksop
dracht krijgt van de provincie,
aldus Statenlid M. de Koster
maandag in een vergadering
van de commissie algemeen be
stuur.
Onderbezetting
De provincie wil de opdracht
uitbesteden, omdat een eigen
onderzoek wegens onderbezet
ting niet op korte termijn haal
baar is.
De Koster adviseerde gedepu
teerde D. Bruinooge (PvdA al
gemeen bestuur) om bij TNO of
de universiteit van Delft of
Eindhoven aan te kloppen.
Bruinooge beloofde de bezwa
ren van de PvdA-fractie, die
steun kreeg van D66 en Groen-
Links/Delta Anders, in het col
lege van Gedeputeerde Staten
te bespreken.
Internationaal
hengelfestijn
KOUDEKERKE - Aan de stran
den bij Dishoek wordt zondag
12 september een internationa
le hengelsportwedstrijd gehou
den.
De hengelsportvereniging Mid
delburg organiseert deze jaar
lijkse wedstrijd samen met de
hengelsportzaken van Bram-
metje Dump. Er worden enkele
honderden sportvissers ver
wacht.
De hoofdprijs van dit hengelf es
tijn bedraagt duizend gulden.
De wedstrijd, waarbij alleen
met pieren gevist mag worden,
begint om 10.00 uur en duurt tot
14.00 uur. Daarna worden de
prijzen uitgereikt in vereni
gingsgebouw De Couburg in
Koudekerke. Daar kan tot een
uur voor de aanvang van de
wedstrij d worden ingeschreven.
Voorinschrijven is ook mogelijk
bij de hengelsportzaken van
Brammet je Dump in Middel
burg, Vlissingen of Goes.
door Mieke van der Jagt
BORSSELE - Twee papegaaien.
Lorrie en Stinkie, houden sinds
vorige week domicilie op de al
gemene begraafplaats in Bors-
sele. Hun baasje, mevrouw V.
Warbie, heeft zich inmiddels
voorlopig maar neergelegd bij
het avontuur van haar twee vo
gels. „Als het kouder wordt, zul
len ze wel gemakkelijker te van
gen zijn."
Het avontuur begon toen twee
weken geleden de zevenjarige
Lorrie op onverklaarbare wijze
uit zijn kooi ontsnapte. Op
woensdagmiddag moet de pa
pegaai, een geel-voorhoofd-
Amazone, zijn kooi hebben
opengemaakt en het luchtruim
boven Borssele hebben geko
zen. Daar bleef hij zo af en toe
een rondje vliegen en koos de
rustige, groene begraafplaats
als slaapkamer en voornaamste
verblijfplaats. Zijn baasje plak
te aanvankelijk kopietjes op de
autoruiten en lantarenpalen om
de Borsselse bevolking op te
roepen naar de papegaai te hel
pen zoeken, maar dat bleek
overbodig. Lorrie liet luidruch
tig weten hel emaal niet van plan
te zijn het dorp te verlaten en
deed met enige regelmaat zijn
favoriet uitroep: „Hallo, ben je
wakker?"
Omdat de vogel steeds vaker in
de buurt van haar huis aan de
Noordsingel kwam, dacht me
vrouw Warbie dat het verstan
dig was Lorrie te lokken. „Mis
schien miste hij Stinkie, de
andere Amazone, aan wiens ge
zelschap hij gewend is."
Lommer
Mevrouw Warbie toog met Stin
kie in zijn kooi naar de begraaf
plaats en riep de papagaai, die
steeds dichterbij kwam. „Ik heb
de kooi opengezet zodat hij erin
kon vliegen, maar toen hij vlak
bij was, lette ik meer op Lorrie
dan op Stinkie.
Die was vervolgens ook vertrok
ken. Met z'n tweeën lijken de
papegaaien het helemaal naar
hun zin te hebben in het lommer
van de begraafplaats. Hoewel ze
reageren op hun naam en ook
dichtbij hun baasje komen vlie
gen als ze hen opzoekt, lijken ze
niet van plan zich te laten van
gen.
Mevrouw Warbie begrijpt 1
wel een beetje, want het is 5
tuurlijk mooi weer en de vr
heid lokt iedereen. „Er is
doende voedsel voorhandend
die vogels hebben een mot
tijd. Ik verwacht dat ze zich;
het kouder wordt en er mine
te eten is, makkelijker lat
pakken. Daar wachten wed
maar op, het is niet ander
Lorrie en Stinkie zijn allel
groen met een geel voorhoof
Beide vogels zijn bij mevroi
Warbie gebracht omdat hum
genaars niet meer voor ze w
den zorgen. „Maar ik ben
middels wel erg aan ze geheel
Het zijn jonge beesten die v
zeventig jaar kunnen worden
WEMELDINGE - Wemeldit
gaat zaterdag 11 september;
ventig jaar terug in de tijd. 1
dens de derde editie van deV
meldinge(n)dag zal
Bevelandse dorp in het tel
staan van de jaren dertig. V
dorpelingen zullen zich uitdi
sen in kleding uit de tijd van
economische crisis en er 1
verschillende activiteiten n
betrekking tot deze periode.
Het dorpsfeest kent dit jaarv:
schillende nieuwe activiteit
Zo is er een oude draaimol
een boedelverkoop en wordl
een fietspuzzeltocht georgaj
seerd. Zoals gebruikelijk w
den er dit jaar weer paarden!
slagen en zal de familie Smits
de Julianastraat een boere
wasdag houden. De was w«
dan nog met ketel, wringer'
bleek gedaan, 's Avonds zal ir;
tent op het dorpsplein het b;
renbal worden gehouden, \v«
bij verschillende orkesten 5
treden.
Eén van de trekpleisters is?
stoeltje rijden, een typisch!
meldings spel. Het is een sü
stoelendans, maar dan 1
paarden
De Wemeldinge(n)dag bef
zaterdag 11 september om 10
uur en duurt tot 01.00 uur.
foto Cees Zorn/GPD
een keurmerk en dat willen we graag zo
houden."
De tachograaf registreert hoe lang een
chauffeur onderweg is. Met het negeren
van de regels valt veelte verdienen. Ver
hagen: „Als we een chauffeur naar de
Rai in Amsterdam gaat, moet hij daar
soms negen uur wachten. Dat is ar
beidstijd. Daardoor moeten we een
tweede chauffeur mee sturen. Die
neemt dan pas op de terugweg bij Ber
gen op Zoom het stuur over. Goedkoop
is dat zeker niet."
De Arbo Unie adviseert meer voorlich
ting aan chauffeurs, te geven. Dat ze
sneller vermoeidheidsverschijnselen
herkennen en aangeven. Uit angst voor
de werkgever zwijgen veel chauffeurs.
Van Carspel: „Ook tegen mij vertellen
ze niet alles."
Invloed
De werkgevers en klant hebben grote
invloed op het rijgedrag van de chauf
feur. De chauffeurs op de pendelbussen
naar vakantieoorden zitten nog meer in
een dwangpositie. „Ze hebben de klan
ten net achter zich zitten", aldus de
Vlissingse arts. Toch moeten ze leren
hier mee om te gaan. „Het is altijd de
verantwoordelijkheid van de chauffeur
om te gaan rijden."
Truckers en touringcarchauffeurs rijden vaak te lang achtereen en veroorzaken door overmoeidheid dikwijls ongelukken.
door Arjan van Westen
De werktijden in de transportsector
zijn te lang. Dat vindt de Vlissingse
bedrijfsarts J. van Carspel. Touringcar-
chauffeurs en truckers veroorzaken nu
door oververmoeidheid te vaak onge
lukken. Kleine bedrijven bezuinigin
gen op de personeelskosten en overtre
den de cao-richtlijnen. „Veertien uur
rijden? Kom op, met een bak koffie red
je het wel."
De Zeeuwse Arbodienst heeft meege
werkt aan het onlangs gepubliceerde
onderzoek van de Arbo Unie Oost-Ne
derland naar de risico's in het zwaar
verkeer. J. van Carspel, bedrijfsarts bij
de Arbodienst in Vlissingen, spreekt
met chauffeurs tij dens keuringen regel
matig over zaken die het rijgedrag be
ïnvloeden. Het hoge aantal ongelukken
is volgens hem een combinatie van fac
toren.
De meeste fouten worden volgens de
Arbo Unie gemaakt door vermoeidheid
tijdens te lange ritten. Chauffeurs moe
ten nu na vier uur rijden rust houden.
Beter zou het volgens Van Carspel zijn
de óude ANWB-maatstaf te hanteren.
„Twee uur rijden een kwartier rust.
Hoewel ik me kan voorstellen dat het
houden zich daarom niet aan het maxi
male aantal uren dat chauffeurs mogen
werken. Volgens de FNV omdat het aari
efficiënte controle ontbreekt „Met na
me de kleinere bedrijven lappen de re
gels nog steeds aan de laars", aldus
FNV woordvoerster J. van Dijk.
In de CAO voor touringcarchauffeurs
zijn de rusttijden voor, na en tijdens de
reis vastgelegd. De chauffeur mag niet
meer in de bus overnachten, maar moet
in alle rust en privacy zich in een dege
lijke éénpersoonskamer voorbereiden
op het vervolg van de reis. Hoewel vol
gens Van Dijk de Rijksverkeersinspec
tie beter is gaan controleren, zijn de
controles nog niet waterdicht.
Een chauffeur mag niet langer dan elf
uur op een dag werken. Of de bus nou
rijdt of niet. Toch gebeurt het volgens
Van Carspel regelmatig dat een chauf
feur aan het einde van de werkdag de
opdracht van een planner krijgt een ex
tra ritje te maken. Het wordt als moei
lijk gezien dat te weigeren. De planners
moeten volgens de arbodiensten daar
om worden bijgeschoold. „Dat bijscho
len vind ik iets onbegrijpelijks", zegt W.
Verhagen, manager vervoer van Cito
Tours BV in Axel. Het is volgens hem
duidelijk dat er maar elf uur achter el
kaar mag worden gewerkt. „We hebben
vanuit het oogpunt van de werkgever
niet kan." Als arts heeft Van Carspel
met andere argumenten te maken. „De
weersomstandigheden, stress en de
drukte op de weg maken de vier uur te
lang."
De Vervoersbond FNV verrichtte in
1996 onderzoek naar het werk van
chauffeurs. Ze zaten te lang achter het
stuur.
Drie jaar later blijkt er ondanks CAO-
afspraken weinig verbeterd. De Arbo
Unie concludeerde recent dat veertig
procent van de touringcarchauffeurs
weieens achter het stuur in slaap is ge
sukkeld.
Regels zijn nu weliswaar nu in de CAO
vastgelegd, maar de concurrentie on
der de operators is groot en werkgevers
door Ab van der Sluis
MIDDELBURG - Bewoners van
het Hofje onder de Toren en de
stichting Vrienden van Middel
burg blijven zich verzetten te
gen het plan om in de twaalf wo
ninkjes kantoorruimtes, horeca
en ateliers te vestigen. Zij heb
ben een bezwaarschrift inge
diend tegen de in februari
afgegeven Monumentenver
gunning. De bewoners en de
stichting vinden dat het monu
mentale karakter van het hofje
verloren gaat door er nieuw
bouw aan toe te voegen.
B en W besloten in februari van
dit jaar de gevraagde Monu-
mentenvergunning af te geven
aan eigenaar/projectontwikke
laar P. H. van de Bos. Daarvoor
had hij wel de eerste plannen
flink moeten wijzigen, omdat de
Rijksdienst voor de Monumen
tenzorg de aanpassingen on
aanvaardbaar noemde. Aan
vankelijk was het de bedoeling
dat er een gang zou komen tus
sen het hofje en het Toeristisch
Huis Zeeland. Die overkapping
is gesneuveld. De geplande
nieuwbouw aan de Nieuwe Wal
moest beperkt blijven tot één
bouwlaag, omdat anders het
theekoepeltje niet meer te zien
zou zijn. Van den Bos én de
Rijksdienst voor de Monumen
tenzorg gingen akkoord met die
veranderingen.
Samenhang
De stichting Vrienden van Mid
delburg is het niet eens met het
collegebesluit. Zij vindt de aan
passingen onvoldoende. De sa
menhang tussen het hofje, de
Lange Jan en de kerkgebouwen
verdwijnen, evenals de tuin
muur. Ondanks de veranderin
gen zal de theekoepel, aldus het
bezwaarschrift, in het niet val
len en zijn huidige functie ver
liezen. De stichting blijft van
mening dat ook de aanpassin
gen 'onaanvaardbare' gevolgen
heeft voor de architectuur-his
torische en stedebouwkundige
waarde van het hofje.
De bewoners wijzen er, bij mon
de van hun advocaat J. Wouters,
op dat het hofje ligt in het Be
schermd Stadsgezicht, Dat legt
de gemeente de verplichting op
het gebied te beschermen. De
raadsman schrijft in zijn be
zwaarschrift dat het hofje er
kende cultuurhistorische en ar-
chitectonische-historische
waarde heeft. Door het ver
bouwplan verdwijnt dat karak
ter.
Schouwen-Duivelarij in oude ansichten
De Dijkweg te Serooskerke in de zeventiger jaren werd vastge
legd door fotograaf Jacob van den Berge uit Haamstede.
De kaart zelf werd uitgegeven door de plaatselijke bakker Jan D.
Reinhoud. Vroeger heette de tegenwoordige Dij kstraat de Dijksweg
en lag aan de linkerzijde een vaart, waarover fraaie bruggetjes la
gen. Helemaal op de achtergrond staat de toren van de Nederlands
Hervormde Kerk. Na de watersnoodramp van 1953 werd de toren
rechtgezet, want deze stond maar liefst 1.25 meter uit het lood en
had ook het aangebouwde kerkgebouw uit zijn voegen gedrukt. De
toren werd losgemaakt van de fundering, met vijzels rechtgezet en
weer opgebouwd. Ook de kerk zelf werd aangepakt. De muren wer
den schoongemaakt en van spitsboogramen voorzien. Het Gods
huis kreeg tegelijkertijd ook een nieuw dak.
PRAKTIJK VOOR
FYSIOTHERAPIE
OSTEOPATHIE
MEDISCHE FITNESS
Per 16 augustus 1999 is de fysiothera-
piepraktijk uit de Nieuwe Bogerdstraat
12 te Zierikzee verhuisd naar een
nieuw onderkomen aan de Miereweg 3
in Zierikzee.
Na ruim 7 maanden is de bouw vol
tooid.
Op vrijdag 10 september 1999 is er
voor belangstellenden vanaf 17.00 tot
20.00 uur gelegenheid de nieuwe prak
tijkruimte te bezichtigen en kennis te
maken met de fysiotherapeuten Otlo
van HoutenWilma Kooman en Janet
en Jaco Vleeshouwer.
Graag tot ziens op 10 september
door Sheila van Doorsselaer
SAS VAN GENT - De gemeente
Sas van Gent zal samen met de
Belgische buurgemeente Zelza
te een onderzoek instellen naar
de gevolgen voor de verkeersi-
tuatie na de opening van de
Westerscheldetunnel. Het is een
voorbeeldproject van Euregio
Scheldemond. Het onderzoek
begint in de loop van volgend
jaar en wordt uitgevoerd door
een extern bureau.
Het verkeersafwikkelingson-
derzoek is één van de drie pro
jecten die in het Euregio kader
worden opgezet. Hoek van Hol
land en het Britse Harwich gaan
overleg voeren over wat te doen
met het toerisme en de veerbo
ten. Oostende en Ipswich zijn
ook tot elkaar gekomen. Beide
plaatsen kampen met een ver
ouderde haven en kunnen mis
schien samen een actieplan op
stellen. „Dit is een project voor
de Noordzeelanden. Er wordt
gekeken wat voor gevolgen
ruimtelijke ontwikkeling he
op de economische ontwikk
ling", zegt burgemeester J. I
nink van Sas van Gent. „1
idee achter het project is i
plaatsen uit deze Noordzeel;
den die met gelijksoortige p
blemen kampen, aan elkaar
koppelen zodat zij niet all;
een plan moeten opzetten
uitvoeren."
Deelname aan het project h
de gemeente wel geld. Zo mi
Sas, net zoals Zelzate, 251
gulden neertellen. Lonink:
het plan is ingediend, dan hop
we dat we van de provincie o
nog een bijdrage laijgen."
Volgens Lonink zijn de gevolg
van de komst van de Westi
scheldetunnel zwaar verwa;
loosd in het verleden. „Hetise
vreemde gang van zaken dat
voor de eventuele komst vane
fabriekswinkel wel een v<
keerstudie moet komen, m;
niet voor de komst van de Wf
terschei de tunnel
In de landinrichtingsplannen is rekening gehouden met een hoger grondwaterpeil in natuurgebied De Blikken bij Nieuwvliet. Dat
heeft een positief effect gehad op de vogelstand. foto Charles Strijd
daor Jeroen Vliegenberg
VLISSINGEN - Het overgrote
deel van de natuurgebieden in
Zeeland wordt getroffen door
verdroging. Dat heeft vooral te
maken met de aard van de
Zeeuwse natuur; die is nauwe
lijks te scheiden van het land
bouwareaal, waardoor het
grondwaterpeil vaak te laagis.
Dat zegt Thijs Kramer van de
Zeeuwse Milieufederatie
(ZMF) in een reactie op een on
derzoek van de Commissie In
tegraal Waterbeheer, dat on
langs werd aangeboden aan
staatssecretaris J. de Vries van
Verkeer en Waterstaat. Het
waterschap Zeeuwse Eilan
den noemt de situatie in de
provincie minder ernstig.
Cijfers over Zeeland weet
Kramer niet exact te noemen,
maar hij noemt de situatie van
Zeeuwse natuurgebieden
soms schrijnend. „Je ziet het
niet direct, maar alle binnen-
dijksenatuurgebieden zijn on
derdeel van het waterstelsel
dat op peil wordt gehouden
door de waterschappen. Zij
moeten rekening houden met
de belangen van de landbouw,
maar ook van de natuur. Dat is
soms een lastige afweging."
In het onderzoek 'concludeert
de commissie dat de aanpak
van verdroogde natuurgebie
den in ons land stagneert. In
Nederland is eenzevende deel
van het land, zesduizend vier
kante kilometer natuur- en
landbouwgrond, verdroogd.
De doelstelling om in het jaar
2000 het areaal verdroogd ge
bied te verminderen met 25
procent is niet haalbaar. Voor
naamste reden hiervoor is het
uitblijven van nieuwe subsi
dies. Het al beschikbaar ge
stelde geld, 96 miljoen gulden,
is op en provincies en water
schappen kunnen geen aan
vragen indienen voor nieuwe
anti-verdrogingsprojecten.
Staatssecretaris De Vries heeft
gezegd zich in te zetten voor
een nieuwe subsidieregeling.
Een ander probleem is volgens
Kramer dat veel natuurgebie
den nog moeten worden aan
gekocht. „Dat kost veel tijd en
geld. Gelukkig zie je wel steeds
vaker dat bij landinrichtings
projecten rekening wordt ge
houden met de natuurwaarde
van een gebied." Als geslaagd
voorbeeld noemt hij het wei-
landengebied De Blikken tus
sen Groede en Oostburg. „Het
is een natuurgebied dat geïso
leerd ligt van landbouwgrond.
Op die manier kan het grond
waterpeil flink worden ver
hoogd. Dat heeft bij De Blik
ken een positief effect gehad
op de vogelstand."
Toekomst
Kramer is al met al redel ijk op
timistisch over de toekomst
van de Zeeuwse natuurgebie
den. „De natuur is hier en daar
al sterk verbeterd. Maar een
omslag in het denken over
grondaankopen en waterstel
sels kost tijd. De provincie
houdt het aantal verdroogde
gebieden goed bij. Dit onder
werp staat in elk geval, mis
schien niet altijd even hoog, op
de politieke agenda."
Een woordvoerder van het wa
terschap Zeeuwse eilanden
noemt de 'verdrogingsproble-
matiek' in Zeeland, in vergelij
king met ernstig verdroogde
gebieden zoals de Veluwe,
Achterhoek of de Utrechtse
Heuvelrug, minder ernstig.
„Ik denk zelfs dat wij in Zee
land het aantal verdroogde ge
bieden al met meer dan 25 pro
cent hebben teruggebracht.
Daar waar waardevolle na
tuur is, komt Zeeland er vrij
goed uit. Of het nou De Mante
ling of de zuidkust van Tholen
of Schouwen-Oost is."
In landinrichtingsprojecten
wordt volgens hem steeds
meer rekening gehouden met
natuurgebieden. Er is nauw
overleg tussen alle betrokke
nen. „Je kunt het letterlijk een
poldermodel noemen. Zo ben
je in staat om geïsoleerde na
tuurgebieden te ontwikke
len."
Jarenlang maakten de water
schappen gebruik van de
GB V-regeling: Gebiedsgerich
te Bestrijding Verdroging. Er
was altijd voldoende geld.
„Als subsidie uitblijft, komen
wat kleinere watersysteem
pjes in bij voorbeeld de Zak
van Zuid-Beveland mogelijk
in de knel", aldus de woord
voerder.