Regionale krant
scoort het hoogst
Fiscus is hard voor spaarders
PZC
Online-winkel geeft beste
garantie om rijk te worden
Bouwindex beurs
debuteert in stijl
Telefoonrekening
alternatief voor
internet-betaling
Internet krijgt minste lof van alle media
financiën en economie zaterdag 4 september 1999
Vermoeidheid breekt
touringcarchauffeur op
van onze redactie economie
DEN HAAG - Lezers van ge
drukte media zijn het meest ge
hecht aan hun regionale dag
blad. Zowel de redactionele
binding als de leesintensileit is
hoog, wat samenhangt met de
grote interesse voor de inhoud
van de krant. De regionale
kranten krijgen van alle media
de meeste waardering.
Bij alle gedrukte media is de
ontvankelijkheid voor adver
tenties de laatste jaren afgeno-
Personeel van
VNU-kranten
eist garanties
BEST - Het grafisch en
journalistiek personeel
van de vijf VNU-dagbla-
den eist van de raad van
bestuur garanties over de
werkgelegenheid en ar
beidsvoorwaarden.
Ook willen de werkne
mers meer openheid over
de vermoedelijk al lopen
de onderhandelingen over
de verkoop van de kran
ten. Verder vinden ze dat
de titels niet apart van ei
genaar mogen wisselen.
Bestuursvoorzitter
Brentjens moet voor
maandagochtend half ne
gen reageren. Doet hij dat
niet, dan beraadt het per
soneel zich op acties.
Dat is gistermiddag be
sloten op een actieverga
dering. De werknemers
weten zich gesteund door
de vakbonden FNV Kiem
(grafici) en NVJ (journa
listen).
Onlangs maakte het
VNU-concern bekend dat
het de regionale kranten
die verschijnen in Gelder
land, Noord-Brabant en
Limburg wil verkopen.
VNU is niet bereid een
verzelfstandiging te be
studeren. De bonden wil
len wel zo'n studie.AJVP
men; in de regionale dagbladen
wordt reclame als het minst irri
tant ervaren. Vergeleken met
andere soorten media is tv het
populairst, maar de irritatie
graad van reclame is bijzonder
hoog. Niet minder dan 82% van
de Nederlanders vindt tv-spot-
jes irritant. Slechts achtprocent
stoort zich aan radioreclame en
één procent aan reclame in re
gionale dagbladen.
Dat zijn enkele van de uitkom
sten van het mediaonderzoek
'Kwaliteit van Bereik 1999' dat
De Nationale Regiopers (NRp),
de marketing-, service- en ver
kooporganisatie voor de regio
nale dagbladen in Nederland,
gisteren publiceerde. Het on
derzoek, uitgevoerd door Itha-
ka Media Consult in samenwer
king met Inter/View-NSS,
brengt in kaart hoe het Neder
landse publiek van dertien jaar
en ouder de media beoordeelt.
Criteria
Zo is onder meer gevraagd naar
de mening over regionale dag
bladen, landelijke dagbladen,
familiebladen, vrouwenweek-
en maandbladen, opinie- en za
kenbladen en omroepbladen.
De kwaliteit van het bereik van
gedrukte media werd gemeten
aan de hand van vier criteria:
leesintensiteit, redactionele
binding, ontvankelijkheid voor
advertenties en algemene waar
dering. Ook is de waardering
voor andere soorten media als
radio, tv, Internet en buitenre
clame gemeten.
De lezers van regionale dagbla
den blijken nauwelijks een deel
van hun krant over te slaan. Een
ruime meerderheid van deze le
zers leest zelfs alles en zeer in
tensief, tegenover een krappe
meerderheid van de landelijke
dagbladlezers. Ook de wou
wenweekbladen worden rela
tief goed gelezen. Vrouwen
maandbladen, familiebladen en
opinie- en zakenbladen worden
selectiever gelezen.
De vorige editie van Kwaliteit
van Bereik dateert uit 1992. On
danks grote verschuivingen in
het medialandschap blijkt dat
de binding met de gedrukte me
dia is toegenomen. De algemene
waardering voor de regionale
dagbladen is thans hoger dan
zeven jaar geleden. Landelijke
dagbladen en wouwenweek
bladen blijven constant.
Omroepbladen, opinie- en za
kenbladen en wouwenmaand
bladen worden juist iets lager
gewaardeerd. Qua ontvanke
lijkheid voor advertenties heeft
elk gedrukt medium, met uit
zondering van de opinie- en za
kenbladen, ten opzichte van
1992 wat terrein verloren. Vrou
wenmaandbladen hebben hier
het sterkst mee te maken.
De populariteit van Internet is
eveneens gemeten. Van alle
soorten media wordt Internet
momenteel het laagst gewaar
deerd, tv en gedrukte media het
hoogst. Daarbij waarderen
vrouwen Internet nog aanzien
lijk minder dan mannen. Tradi
tionele media zoals radio en
televisie, scoren zelfs onder jon
geren beter dan Internet. In het
algemeen geldt dat de verschil
lende media-soorten lager wor
den gewaardeerd naarmate
iemand hoger in de welstands
klasse zit.
Volgens Paul Lem, algemeen di
recteur van De Nationale Re
giopers, maakt dit onderzoek
'korte metten met oude voor
oordelen', met name ten aanzien
van de hechte en stabiele relatie
die lezers met hun regionale
dagblad hebben. „De uitkom
sten voegen aan frequentie,
kwantitatief bereik en kosten
datgene toe wat elke adverteer
der wil weten, namelijk wie be
reik ik met mijn uiting het beste.
Bovendien werpen de resulta
ten van dit onderzoek voor wat
betreft de regionale dagbladen
wel een ander licht op de zoge
naamde katernendiscussie, Re
gionale dagbladen kennen bij
wijze van spreken uitsluitend
'eerste' katernen."
De Nationale Regiopers ver
zorgt voor 39 regionale dagbla
den de marketing-, service- en
verkoopactiviteiten. De NRp is
een initiatief van de vier groot
ste regionale dagbladconcerns:
Hollandse Dagbladcombinatie,
Noordelijke Dagblad Combina
tie, VNU Dagbladen en Wegener
Dagbladen Combinatie. GPD
Jeff Bezos (r), hier gefotografeerd tijdens de bekendmaking van zijn samenwerkingsplan met veiling
huis Sotheby's, vergaarde 11,7 miljard gulden met de online-boekhandel Amazon.com.
foto Peter Morgan/RTR
van onze redactie economie
NEW YORK - Zet een internet
bedrijf op, breng het naar de
beurs en rijkdom vólgt. Het is
een simpel recept, maar al vele
malen beproefd.
Van de veertig rijkste Amerika
nen onder de veertig zijn de
meesten miljonair of zelfs mil
jardair geworden door het in
ternet, zo blijkt uit een ranglijst
die het Amerikaanse blad For
bes heeft gepubliceerd.
Van de toptien hebben negen
een bedrijf opgericht dat via het
internet zaken doet. De rijkste
van hen is Jeff Bezos (35 jaar),
die met zijn boeken-, video- en
cd-handel en veilinghuis Ama
zon.com 5,7 miljard dollar
11,7 miljard) heeft vergaard.
Winst maakt zijn bedrijf nog
niet, maar de beurswaarde is al
vele malen groter dan de gere
nommeerde Amerikaanse boek
handel Barnes Noble.
Toch moeten de internetters de
eerste plaats aan zich laten
voorbijgaan. De 34-jarige Mi
chael Dell, mislukt op de colle-
geschool, heeft tot dusver een
kapitaaltje van liefst 21,5 mil
jard dollar vergaard. Hij is de
oprichter van het computer-
merk Dell. Geen enkele dame
prijkt op de lijst van Forbes. Zou
Meg Whitman, topvrouw van
het internetveilinghuis eBay,
twee jaar jonger zijn geweest,
dan had zij een vijftiende plek
veroverd met 699 miljoen dollar.
De twee mannen die eBay heb
ben opgericht staan er wel op.
Pierre Omidyar en Jeff Skoll
hebben met hun verzinsel res
pectievelijk een vermogen van
3,7 en 1,35 miljard dollar ver
gaard.
Bill Gates, oprichter van de
softwarereus Microsoft, zou met
een vermogen van 90 miljard
dollar met gemak Michael Dell
hebben verdrongen van de eer
ste plaats. Maar hij is inmiddels
de veertig al gepasseerd. ANP
NS verhuist onderhoudsbedrijf
ROTTERDAM - De NS verplaatsen hun onderhoudsbedrijf
voor goederentreinen van Amersfoort naar Rotterdam. In de
haven wordt een nieuwe 'garage' neergezet. Het Wagenbe-
drijf in Amersfoort, daar sinds 1904 gevestigd, gaat dan dicht.
Naast de werkplaats wil de NS op de Maasvlakte een apart
servicestation inrichten voor 'shuttles', goederentreinen die
op vaste tijden naar diverse bestemmingen in Europa rijden.
Met het oog op de aanleg van de Betuwelijn is de Rotterdamse
haven als begin- en eindpunt een logische locatie voor de on
derhoudsbedrijven, aldus een woordvoerder.
Hoeveel mensen er in Rotterdam komen te werken, staat nog
niet vast. In Amersfoort werken nu 160 mensen. ANP
Ruzie over snelle veerdienst
AMSTERDAM - De start van de snelle veerdienst tussen Am
sterdam en Lelystad van Flevo Ferries BV dreigt opnieuw
vertraging op te lopen. Een concurrerende rederij eist dat de
start wordt uitgesteld omdat de provincie Flevoland volgens
haar op onrechtmatige gronden acht miljoen gulden subsidie
heeft verleend aan Flevo Ferries.
Het is de bedoel ding dat de snelle veerdienst vanaf 20 septem
ber forenzen binnen drie kwartier van Lelystad naar Amster
dam gaat vervoeren. Maar volgens rederij Doeksen heeft de
provincie de aanbesteding van het project niet volgens de re
gels uitgevoerd omdat andere maatschappijen niet konden
meedingen. De provincie ontkent dat bij de aanbesteding niet
juist is gehandeld.
Volgende week buigt de bestuursrechter in Zwolle zich over
de vraag of de start moet worden uitgesteld. ANP
Diesel cent goedkoper
ROTTERDAM - De prijs van een liter diesel gaat maandag
met een cent omlaag, van 1,572 naar 1,562 gulden.
De benzines, zoals super en ongelood, blijven in prijs gelijk.
Dat heeft Shell gisteren bekendgemaakt. Volgens het concern
is diesel op de internationale markt iets in prijs gedaald. ANP
XOIP heeft plannen met e-mailfax
AMSTERDAM - Het Amsterdamse internetbedrijfje XOIP
gaat zijn vleugels uitslaan in Groot-Brittannië. Daarna wil
het bedrijfje, dat gratis faxberichten naar e-mail stuurt, de
rest van Europa veroveren.
De onderneming introduceerde ongeveer zes weken geleden
een gratis internetdienst waarbij internetters faxberichten
via hun e-mail kunnen ontvangen. Daarvoor krijgen zij een
persoonlijk faxnummer toegewezen. Het systeem lijkt aan te
slaan: in korte tijd hebben zich al enkele tienduizenden ge
bruikers aangemeld, zegt XOIP trots.
Uiteindelijk wil het bedrijf uitgroeien tot één centraal punt
voor het verzenden en ontvangen van elk soort bericht voor
heel Europa. „Voor juli 2000 willen wij twee miljoen gebrui
kers bedienen", is de doelstelling. ANP
Rijkssteun spoorverdubbeling
DEN HAAG - Minister Netelenbos van Verkeer heeft giste-
reng ruim 800 miljoen gulden beschikbaar gesteld voor
spoorverdubbeling tussen Amsterdam en Utrecht. Ze had het
geld vorig jaar in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en
Transport (MIT) al toegezegd.
Het grootste deel van het bedrag - 577 miljoen gulden - is be
stemd voor verdubbeling van het spoor tussen Loenen en
Maarssen. De rest gaat naar het stuk tussen Maarssen en
Utrecht.
Met de spoorverdubbeling wordt het nijpende capaciteitsge-
brektussen de steden Amsterdam enUtrecht opgelost en kun
nen in de toekomst hogesnelheidstreinen (HSL-Oost) over het
tracé rijden. ANP
door Frank Hendrickx
AMSTERDAM - De bouwsector
heeft het niet makkelijk. Regen,
dwarsliggende buurtbewoners,
afgeblazen opdrachten, alles
kan tegenzitten en als er dan
ook nog slechte concurrenten
worden overgenomen is het ein
de zoek. De slechte resultaten
van NBM Amstelland en HBG
dreven analisten tot wanhoop,
maar leverden ook nieuwe in
zichten op. Een bedrijf dat geen
concrete verwachtingen uit
spreekt, hoeft nooit voortijdig
tegenvallers te melden. De AEX
onttrok zich niet aan de misère
en verloor deze week 6,84 op 578
punten.
De Amsterdamse beurs onder
ging deze week een metamorfo
se. Niet minder dan 55 nieuwe
beursgraadmeters werden don
derdag geïntroduceerd. Het
meest te vrezen heeft de AEX-
index waarschijnlijk van de All
Share Index, ofwel AAX-index.
Daarin zijn alle fondsen van de
beurs opgenomen
naar rato van hun omzet, terwijl
in de AEX-index alleen de 26
grootste fondsen worden mee
gerekend. De nieuwe graadme
ter geeft daardoor een nauw
keuriger beeld van de stemming
op de beurs. De omvang van de
index is echter wel een belem
voor actieve handel.
stijl was in elk geval het de
van de bouwindex. Naast
nieuwe algemene graadme
heeft de Amsterdamse beurs
namelijk ook indices
iedere sector geïntrodu
Eén ding staat vast: met
de bouwers in Nederland gaat
het alles behalve goed. Hun in
dex verloor de eerste dag me
teen vijf procent in waarde.
Dramatisch
conclusie dat de aannemers
Nederland zware Lijden door
was ook zonder sec
wel te trekken. Een
op de beurskoersen van de
bedrijven levert een
beeld op. Op de ef-
zijn alle bouwers
mijlenver van hun hoogtepunt
verwijderdDe sector wordt ge
associeerd met mislukte over
names en ondoorzichtige ver
slaggeving van resultaten. Er
komt zo vaak een 'lijk uit de
kast' vallen, dat het kluchtig
Voeg daar de beperkte
van de aan
bij en er ontstaat een beeld
beursfondsen in de ver
Het imago van de sec
heeft deze week zeker niet
glans gewonnen. HBG doet
het bedrijfsmatig gezien niet
slecht, maar bloedt enorm voor
een rampzalige aankoop die het
enkele jaren geleden deed. Er
ger was het nog bij collega NBM
Amstelland. Naar verluidt
kwam bij analisten stoom uit de
oren toen ze de halfjaarcijfers
van de onderneming vernamen.
Hun blamage was dan ook com
pleet. De afgelopen weken was
het aandeel veelvuldig aange
prezen, omdat het bedrijf jaar
lijkse een betrouwbare winst
groei laat zien.
Uit de lucht
De nieuwe topman J. van Bussel
had donderdag echter een ver
rassing in petto: een winstda
ling van 43 procent. Het nieuws
kwam geheel uit de lucht vallen.
Van Bussel vond echter niet dat
hij een tussentijdse winstwaar
schuwing had moeten doen uit
gaan. Er was sprake van 'voort
schrijdend inzicht'. Bovendien
hecht Van Bussel niet zo aan
halfjaarcijfers; het gaat om het
resultaat over twaalf maanden.
Beleggers dachten daar blijk
baar anders over, want zij
dumpten het aandeel massaal.
Bij uitzonderlijk hoge omzetten
incasseerde de koers een verlies
van bijna twintig procent.
De analisten zullen ongetwij
feld overstelpt zijn met tele
foontjes van boze beleggers die
hun adviezen hebben opge
volgd, maar ze hoeven op weinig
steun te rekenen. Debeursauto-
riteiten verwijten de onderne
ming niets. „Als analisten foute
voorspellingen doen, is dat hun
verantwoordelijkheid", aldus
een woordvoerder.
De betrokken analisten geven
toe dat NBM - tot voor kort de
absolute beurs! ieveling" onder
aannemers - een half jaar gele
den de verwachtingen al tem
perde. Dat de Duitse markt in de
problemen zit was ook bekend.
De traditionele winstgroei van
meer dan tien procent zat er dit
jaar niet in, wist iedereen, Een
winstdaling van 43 procent is
echter het andere uiterste. Over
de grote problemen bij NBM
Rail is nooit iets verteld, net zo
min als over de talloze projecten
die tegenslag ondervonden. Vol
gens de beurs is dat echter alleen
maar nodig als een bedrijf con
crete verwachtingen uitspreekt.
Bij deze stand van zaken kun
nen beleggers maar beter op hun
hoede zijn. Er zijn dit jaar im
mers talloze bedrijven geweest
die zich door de onzekere
marktomstandigheden niet
waagden aan voorspellingen.
GPD
door Alex Bogers
DEN HAAG - Mensen die nu gebruik maken
van rente- en dividendvrijstellingen moe
ten na volgend jaar op hun tellen gaan pas
sen. Het ministerie van Financiën maakt in
het belastingplan voor de 21ste eeuw sparen
een stuk minder aantrekkelijk. De rente
vrijstellingen dividendvrijstelling verdwij
nen. En iedereen gaat gewoon vermogens
belasting betalen over al zijn geld boven de
ƒ37.500.
Momenteel kan de spaarder gedeeltelijk de
belasting ontwijken door gebruik te maken
van een rente- en een dividendvrijstelling
van elk duizend gulden per persoon. Al het
geld dat boven dit bedrag uit komt, moet de
burger opgeven aan de belastingen. Hij be
taalt daarover dan naar gelang de schaal
37,5, 50 of 60 procent belasting.
Gehuwden profiteren meer. Zij krijgen een
dubbele vrijstelling en kunnen vierduizend
gulden rente en dividend belastingvrij ont
vangen. Met de huidige rentepercentages
kunnen zij zo al snel zo'n 120.000 gulden op
dergelijke rente- en dividendrekeningen
zetten.
Als zij bovendien spaarrekeningen voor één
of meer kinderen hebben, op naam van de
kroost, valt er per minderjarige een belas
tingvrijstelling van 500 gulden te scoren.
Voordeeltje
Een voordeeltje van dergelijke rekeningen
is dat de opbrengst gegarandeerd is, de rente
staat immers vast. Beleggen, dat momenteel
helemaal belastingvrij is, kan dan wel meer
opleveren dan 3,5 procent, het kan ook een
stuk minder zijn, Beursfondsen kennen ook
hun dalletjes. Bij slappe winstcijfers daalt
de koers van het aandeel over het algemeen
en daarmee het vermogen.
In het belastingplan voor de 21ste eeuw
gooit het kabinet al de financiële bezittin
gen van de burger op een hoop. Iedere cent
vermogen moet bij elkaar opgeteld worden.
Daarbij maakt het niet uit of het geld nu in
aandelen zit, op een spaarrekening of rente
loos op een betaalrekening staat of uitge
leend is aan een armlastige tante of vriend.
Tot 37.500 gulden per persoon (of het dub
bele 75.000 gulden per huishouden) is belas
tingvrij. Alles daarboven is belast en wel
met 1,2 procent. Stijgingen van het vermo
gen door koerswinst of rente zijn daardoor
automatisch ook belast. Bij de aangifte
moet immers het totale vermogen bij elkaar
opgeteld worden.
De alleenstaande met een laag vermogen
profiteert van de nieuwe regels. Als deze al
leenstaande een vermogen heeft van 40.000
gulden betaalt hij straks over 2500 gulden
1,2 procent belasting, ongeveer 30 gulden.
Nu levert die 40.000 gulden ongeveer 1400
gulden rente op, 400 gulden meer dan de
rentevrijstelling van 1000 gulden. Over die
400 gulden betaalt hij dan naar gelang van
de belastingschijf 37,5, 50 of 60 procent be
lasting, bij 50 procent 200 gulden,
Een wat rijkere belegger gaat in de toe
komst meer van zijn bezittingen naar de fis
cus brengen. In het huidige systeem en bij de
huidige rente kan hij zo'n 120.000 gulden
belastingvrij ontvangen. In het nieuwe be
lastingplan nog maar 75.000 gulden. Over
het verschil, 45.000 gulden, betaalt de rijk
aard 1,2 procent of 520 gulden. Anders ge
steld zal hij beleggingen moeten zoeken die
1,2 procent meer opleveren. Een gewone
spaarrekening levert niet meer op. Risico
vollere beleggingen in aandelenfondsen
blijven eigenlijk als enige alternatief over.
Een vluchtroute voor de 'belastingontdui
ker' blijft het groen beleggen, in bedrijven
of fondsen die van de overheid een 'groen-
Windmolens bij
Lelystad. Het be
leggen in wind
energie en andere
b edri j vighe den
die van de over
heid een 'groen
certificaat' heb
ben gekregen,
blijft voor de be
lastingontduiker
een vluchtroute.
foto
Hans van Weel/
GPD
certificaat' hebben gekregen. Rente en divi
dend uit de groene sector worden tot op he
den niet belast. In het wetsvoorstel van
staatssecretaris Vermeend van Financiën
staan ook voorstellen voor een nieuw groen
regime. Precieze details wil het ministerie
nog niet geven. Dat mag pas als het wets
voorstel over een paar weken naar de Twee
de Kamer gaat. Maar volgens een woord
voerder zal het geld dat een belegger in een
groen fonds stopt niet tot het belastbaar
vermogen gerekend worden. Grosso modo
moeten volgens de woordvoerder de nieuwe
groene regels voor de belastingbetaler het
zelfde opleveren als de oude.
Beleggingsfondsen
De talrijke beleggingsfondsen die de rijke
ren onder ons proberen te lokken onder het
motto 'geen of weinig belasting betalen' -
daarbij gebruikmakend van de bestaande
mazen in de belastingwet - hebben met het
nieuwe belastingplan him langste tijd ge
had.
Dit soort beleggingen zijn de zogenaamd
'groeifondsen', 'dividendfondsen' en in het
buitenland gevestigde fondsen met 'fictief
rendement'. In de meeste gevallen omzeilen
zij de belasting door dividend na aftrek van
dividendbelasting uit te keren. Omdat er al
belasting is betaald op de inkomsten blijven
zij daarna bij de fiscus buiten de aanslag.
Onder het nieuwe belastingregime moet de
brn'ger deze vermogens gewoon bij de rest
van zijn geldelijke bezittingen optellen en -
boven de drempel -1,2 procent belasting be
talen. De belastingvoordelen die dergelijke
fondsen voorheen boden vallen daarbijme
de door de gemiddeld veel lagere rendemen
ten. in het niet. De verwachting is dat al deze
fiscaal aantrekkelijke fondsen ermee op
houden of hun werkwijze gaan veranderen.
GPD
door Roeland Franck
UTRECHT - KPN-Telecom wil
de telefoonrekening gaan ge
bruiken voor het afrekenen van
diensten op Internet. Daartoe
wordt het maximumtarief van
0900-betaalnummers opge
krikt tot 25 gulden per minuut
in plaats van het huidige maxi
mum van 1,05. Het hoge tarief
maakt het mogelijk kostbare in
formatie via computerlijnen uit
te wisselen en af te rekenen via
de telefoonrekening. Volgens
KPN is daaraan behoefte zo
lang het betalen via Internet
nog onveilig is.
KPN Telecom heeft het 'Switch-
point'-systeem op poten gezet
waarmee veilig en anoniem be
taald kan worden. Het laat de
computer als het ware een be
taald uitstapje maken van het
goedkope internet. Voor het ver
krijgen van speciale informatie
verbreekt de computer de ver
binding met de gewone inter-
netprovider en belt in op het
0900 nummer. Na afloop her
stelt het speciale computerpro
grammaatje de verbinding met
de oorspronkelijke provider.
Afgelopen week was de Open
baar Vervoer-Reizigersinfor-
matie de eerste grote publieks
dienst die naar Switchpoint
overstapte. Sinds 1 september
zijn de reisadviezen voor tram,
trein en bus niet meer gratis,
maar kosten ze 50 cent per mi
nuut. Verder maken nu nog
slechts een virtueel casino, en
kele erotische sites en een juri
dische advieslijn er gebruik
van.
Maar volgens woordvoerder M.
Hüber van KPN-Telecom is te
verwachten dat steeds meer se
rieuze informatie via dit sys
teem verkrijgbaar zal zijn.
„.Vooral voor uitgeverijen is het
heel interessant. Maar je kunt
ook denken aan spelletjes,
vraag- en aanbodkranten, juri
dische- en medische informatie,
koersinf ormatie van de beurs en
het volgen van webcamera's".
Die laatste bieden de mogelijk
heid via de computer een blik op
de snelweg te werpen om te zien
of er een file staat. Als de kijkers
er voor betalen kan het rendabel
zijn een groot aantal camera's
op verkeersknooppunten te
richten.
Kassa
Gevolg van de invoering van de
betaallijnen voor computerin
formatie is wel dat de kassa met
de massale opkomst van gratis
internetabonnementen gewoon
een stukje opschuift. Binnenko
men op het web kost niets, maar
voor echte informatie moet als
nog worden afgerekend. GPD
renvervoer zich in de top drie
van branches met dodelijke be
drijfsongevallen. Uit gesprek
ken met vrachtrijders blijkt dat
zij regelmatig de verplichte rij
en rusttijden overtreden. Werk
tijden van achttien uur per dag
zijn geen uitzondering.Het be-
invloeden van het gedrag van de
chauffeur moet een speerpunt
worden bij de aanpak van de
vermindering van verkeerson
gevallen.
Tot verdere aanbevelingen be
hoort het bijscholen van de
planners, zodat de druk op de
chauffeur afneemt en er met
reële schema's kan worden gere
den. De chauffeurs zelf moeten
beter worden voorgelicht over
het herkennen van vermoeid
heid. GPD
door Rob Hirdes
APELDOORN - Bijna veertig
procent van touringcarchauf
feurs geeft toe wel eens achter
het stuur in slaap te zijn geval
len. Dat blijkt uit een onderzoek
van de Arbo Unie Oost-Neder
land naar oorzaken van onge
vallen met zwaar verkeer. Daar
bij komt vermoeidheid als de
belangrijkste factor naar voren.
Eenderde van de touringcar
chauffeurs voelde zich om die
reden niet altijd in staat om te
rijden. Maar de meesten deden
dat toch.
Ongevallen met zwaar verkeer
eisen per jaar zo'n tweehonderd
doden, onder wie een veertigtal
vrachtwagenchauffeurs. Daar
mee plaatst het beroepsgoede-