Regionale krant scoort het hoogst Fiscus is hard voor spaarders PZC Online-winkel geeft beste garantie om rijk te worden Bouwindex beurs debuteert in stijl Telefoonrekening alternatief voor internet-betaling Internet krijgt minste lof van alle media financiën en economie zaterdag 4 september 1999 Vermoeidheid breekt touringcarchauffeur op van onze redactie economie DEN HAAG - Lezers van ge drukte media zijn het meest ge hecht aan hun regionale dag blad. Zowel de redactionele binding als de leesintensileit is hoog, wat samenhangt met de grote interesse voor de inhoud van de krant. De regionale kranten krijgen van alle media de meeste waardering. Bij alle gedrukte media is de ontvankelijkheid voor adver tenties de laatste jaren afgeno- Personeel van VNU-kranten eist garanties BEST - Het grafisch en journalistiek personeel van de vijf VNU-dagbla- den eist van de raad van bestuur garanties over de werkgelegenheid en ar beidsvoorwaarden. Ook willen de werkne mers meer openheid over de vermoedelijk al lopen de onderhandelingen over de verkoop van de kran ten. Verder vinden ze dat de titels niet apart van ei genaar mogen wisselen. Bestuursvoorzitter Brentjens moet voor maandagochtend half ne gen reageren. Doet hij dat niet, dan beraadt het per soneel zich op acties. Dat is gistermiddag be sloten op een actieverga dering. De werknemers weten zich gesteund door de vakbonden FNV Kiem (grafici) en NVJ (journa listen). Onlangs maakte het VNU-concern bekend dat het de regionale kranten die verschijnen in Gelder land, Noord-Brabant en Limburg wil verkopen. VNU is niet bereid een verzelfstandiging te be studeren. De bonden wil len wel zo'n studie.AJVP men; in de regionale dagbladen wordt reclame als het minst irri tant ervaren. Vergeleken met andere soorten media is tv het populairst, maar de irritatie graad van reclame is bijzonder hoog. Niet minder dan 82% van de Nederlanders vindt tv-spot- jes irritant. Slechts achtprocent stoort zich aan radioreclame en één procent aan reclame in re gionale dagbladen. Dat zijn enkele van de uitkom sten van het mediaonderzoek 'Kwaliteit van Bereik 1999' dat De Nationale Regiopers (NRp), de marketing-, service- en ver kooporganisatie voor de regio nale dagbladen in Nederland, gisteren publiceerde. Het on derzoek, uitgevoerd door Itha- ka Media Consult in samenwer king met Inter/View-NSS, brengt in kaart hoe het Neder landse publiek van dertien jaar en ouder de media beoordeelt. Criteria Zo is onder meer gevraagd naar de mening over regionale dag bladen, landelijke dagbladen, familiebladen, vrouwenweek- en maandbladen, opinie- en za kenbladen en omroepbladen. De kwaliteit van het bereik van gedrukte media werd gemeten aan de hand van vier criteria: leesintensiteit, redactionele binding, ontvankelijkheid voor advertenties en algemene waar dering. Ook is de waardering voor andere soorten media als radio, tv, Internet en buitenre clame gemeten. De lezers van regionale dagbla den blijken nauwelijks een deel van hun krant over te slaan. Een ruime meerderheid van deze le zers leest zelfs alles en zeer in tensief, tegenover een krappe meerderheid van de landelijke dagbladlezers. Ook de wou wenweekbladen worden rela tief goed gelezen. Vrouwen maandbladen, familiebladen en opinie- en zakenbladen worden selectiever gelezen. De vorige editie van Kwaliteit van Bereik dateert uit 1992. On danks grote verschuivingen in het medialandschap blijkt dat de binding met de gedrukte me dia is toegenomen. De algemene waardering voor de regionale dagbladen is thans hoger dan zeven jaar geleden. Landelijke dagbladen en wouwenweek bladen blijven constant. Omroepbladen, opinie- en za kenbladen en wouwenmaand bladen worden juist iets lager gewaardeerd. Qua ontvanke lijkheid voor advertenties heeft elk gedrukt medium, met uit zondering van de opinie- en za kenbladen, ten opzichte van 1992 wat terrein verloren. Vrou wenmaandbladen hebben hier het sterkst mee te maken. De populariteit van Internet is eveneens gemeten. Van alle soorten media wordt Internet momenteel het laagst gewaar deerd, tv en gedrukte media het hoogst. Daarbij waarderen vrouwen Internet nog aanzien lijk minder dan mannen. Tradi tionele media zoals radio en televisie, scoren zelfs onder jon geren beter dan Internet. In het algemeen geldt dat de verschil lende media-soorten lager wor den gewaardeerd naarmate iemand hoger in de welstands klasse zit. Volgens Paul Lem, algemeen di recteur van De Nationale Re giopers, maakt dit onderzoek 'korte metten met oude voor oordelen', met name ten aanzien van de hechte en stabiele relatie die lezers met hun regionale dagblad hebben. „De uitkom sten voegen aan frequentie, kwantitatief bereik en kosten datgene toe wat elke adverteer der wil weten, namelijk wie be reik ik met mijn uiting het beste. Bovendien werpen de resulta ten van dit onderzoek voor wat betreft de regionale dagbladen wel een ander licht op de zoge naamde katernendiscussie, Re gionale dagbladen kennen bij wijze van spreken uitsluitend 'eerste' katernen." De Nationale Regiopers ver zorgt voor 39 regionale dagbla den de marketing-, service- en verkoopactiviteiten. De NRp is een initiatief van de vier groot ste regionale dagbladconcerns: Hollandse Dagbladcombinatie, Noordelijke Dagblad Combina tie, VNU Dagbladen en Wegener Dagbladen Combinatie. GPD Jeff Bezos (r), hier gefotografeerd tijdens de bekendmaking van zijn samenwerkingsplan met veiling huis Sotheby's, vergaarde 11,7 miljard gulden met de online-boekhandel Amazon.com. foto Peter Morgan/RTR van onze redactie economie NEW YORK - Zet een internet bedrijf op, breng het naar de beurs en rijkdom vólgt. Het is een simpel recept, maar al vele malen beproefd. Van de veertig rijkste Amerika nen onder de veertig zijn de meesten miljonair of zelfs mil jardair geworden door het in ternet, zo blijkt uit een ranglijst die het Amerikaanse blad For bes heeft gepubliceerd. Van de toptien hebben negen een bedrijf opgericht dat via het internet zaken doet. De rijkste van hen is Jeff Bezos (35 jaar), die met zijn boeken-, video- en cd-handel en veilinghuis Ama zon.com 5,7 miljard dollar 11,7 miljard) heeft vergaard. Winst maakt zijn bedrijf nog niet, maar de beurswaarde is al vele malen groter dan de gere nommeerde Amerikaanse boek handel Barnes Noble. Toch moeten de internetters de eerste plaats aan zich laten voorbijgaan. De 34-jarige Mi chael Dell, mislukt op de colle- geschool, heeft tot dusver een kapitaaltje van liefst 21,5 mil jard dollar vergaard. Hij is de oprichter van het computer- merk Dell. Geen enkele dame prijkt op de lijst van Forbes. Zou Meg Whitman, topvrouw van het internetveilinghuis eBay, twee jaar jonger zijn geweest, dan had zij een vijftiende plek veroverd met 699 miljoen dollar. De twee mannen die eBay heb ben opgericht staan er wel op. Pierre Omidyar en Jeff Skoll hebben met hun verzinsel res pectievelijk een vermogen van 3,7 en 1,35 miljard dollar ver gaard. Bill Gates, oprichter van de softwarereus Microsoft, zou met een vermogen van 90 miljard dollar met gemak Michael Dell hebben verdrongen van de eer ste plaats. Maar hij is inmiddels de veertig al gepasseerd. ANP NS verhuist onderhoudsbedrijf ROTTERDAM - De NS verplaatsen hun onderhoudsbedrijf voor goederentreinen van Amersfoort naar Rotterdam. In de haven wordt een nieuwe 'garage' neergezet. Het Wagenbe- drijf in Amersfoort, daar sinds 1904 gevestigd, gaat dan dicht. Naast de werkplaats wil de NS op de Maasvlakte een apart servicestation inrichten voor 'shuttles', goederentreinen die op vaste tijden naar diverse bestemmingen in Europa rijden. Met het oog op de aanleg van de Betuwelijn is de Rotterdamse haven als begin- en eindpunt een logische locatie voor de on derhoudsbedrijven, aldus een woordvoerder. Hoeveel mensen er in Rotterdam komen te werken, staat nog niet vast. In Amersfoort werken nu 160 mensen. ANP Ruzie over snelle veerdienst AMSTERDAM - De start van de snelle veerdienst tussen Am sterdam en Lelystad van Flevo Ferries BV dreigt opnieuw vertraging op te lopen. Een concurrerende rederij eist dat de start wordt uitgesteld omdat de provincie Flevoland volgens haar op onrechtmatige gronden acht miljoen gulden subsidie heeft verleend aan Flevo Ferries. Het is de bedoel ding dat de snelle veerdienst vanaf 20 septem ber forenzen binnen drie kwartier van Lelystad naar Amster dam gaat vervoeren. Maar volgens rederij Doeksen heeft de provincie de aanbesteding van het project niet volgens de re gels uitgevoerd omdat andere maatschappijen niet konden meedingen. De provincie ontkent dat bij de aanbesteding niet juist is gehandeld. Volgende week buigt de bestuursrechter in Zwolle zich over de vraag of de start moet worden uitgesteld. ANP Diesel cent goedkoper ROTTERDAM - De prijs van een liter diesel gaat maandag met een cent omlaag, van 1,572 naar 1,562 gulden. De benzines, zoals super en ongelood, blijven in prijs gelijk. Dat heeft Shell gisteren bekendgemaakt. Volgens het concern is diesel op de internationale markt iets in prijs gedaald. ANP XOIP heeft plannen met e-mailfax AMSTERDAM - Het Amsterdamse internetbedrijfje XOIP gaat zijn vleugels uitslaan in Groot-Brittannië. Daarna wil het bedrijfje, dat gratis faxberichten naar e-mail stuurt, de rest van Europa veroveren. De onderneming introduceerde ongeveer zes weken geleden een gratis internetdienst waarbij internetters faxberichten via hun e-mail kunnen ontvangen. Daarvoor krijgen zij een persoonlijk faxnummer toegewezen. Het systeem lijkt aan te slaan: in korte tijd hebben zich al enkele tienduizenden ge bruikers aangemeld, zegt XOIP trots. Uiteindelijk wil het bedrijf uitgroeien tot één centraal punt voor het verzenden en ontvangen van elk soort bericht voor heel Europa. „Voor juli 2000 willen wij twee miljoen gebrui kers bedienen", is de doelstelling. ANP Rijkssteun spoorverdubbeling DEN HAAG - Minister Netelenbos van Verkeer heeft giste- reng ruim 800 miljoen gulden beschikbaar gesteld voor spoorverdubbeling tussen Amsterdam en Utrecht. Ze had het geld vorig jaar in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) al toegezegd. Het grootste deel van het bedrag - 577 miljoen gulden - is be stemd voor verdubbeling van het spoor tussen Loenen en Maarssen. De rest gaat naar het stuk tussen Maarssen en Utrecht. Met de spoorverdubbeling wordt het nijpende capaciteitsge- brektussen de steden Amsterdam enUtrecht opgelost en kun nen in de toekomst hogesnelheidstreinen (HSL-Oost) over het tracé rijden. ANP door Frank Hendrickx AMSTERDAM - De bouwsector heeft het niet makkelijk. Regen, dwarsliggende buurtbewoners, afgeblazen opdrachten, alles kan tegenzitten en als er dan ook nog slechte concurrenten worden overgenomen is het ein de zoek. De slechte resultaten van NBM Amstelland en HBG dreven analisten tot wanhoop, maar leverden ook nieuwe in zichten op. Een bedrijf dat geen concrete verwachtingen uit spreekt, hoeft nooit voortijdig tegenvallers te melden. De AEX onttrok zich niet aan de misère en verloor deze week 6,84 op 578 punten. De Amsterdamse beurs onder ging deze week een metamorfo se. Niet minder dan 55 nieuwe beursgraadmeters werden don derdag geïntroduceerd. Het meest te vrezen heeft de AEX- index waarschijnlijk van de All Share Index, ofwel AAX-index. Daarin zijn alle fondsen van de beurs opgenomen naar rato van hun omzet, terwijl in de AEX-index alleen de 26 grootste fondsen worden mee gerekend. De nieuwe graadme ter geeft daardoor een nauw keuriger beeld van de stemming op de beurs. De omvang van de index is echter wel een belem voor actieve handel. stijl was in elk geval het de van de bouwindex. Naast nieuwe algemene graadme heeft de Amsterdamse beurs namelijk ook indices iedere sector geïntrodu Eén ding staat vast: met de bouwers in Nederland gaat het alles behalve goed. Hun in dex verloor de eerste dag me teen vijf procent in waarde. Dramatisch conclusie dat de aannemers Nederland zware Lijden door was ook zonder sec wel te trekken. Een op de beurskoersen van de bedrijven levert een beeld op. Op de ef- zijn alle bouwers mijlenver van hun hoogtepunt verwijderdDe sector wordt ge associeerd met mislukte over names en ondoorzichtige ver slaggeving van resultaten. Er komt zo vaak een 'lijk uit de kast' vallen, dat het kluchtig Voeg daar de beperkte van de aan bij en er ontstaat een beeld beursfondsen in de ver Het imago van de sec heeft deze week zeker niet glans gewonnen. HBG doet het bedrijfsmatig gezien niet slecht, maar bloedt enorm voor een rampzalige aankoop die het enkele jaren geleden deed. Er ger was het nog bij collega NBM Amstelland. Naar verluidt kwam bij analisten stoom uit de oren toen ze de halfjaarcijfers van de onderneming vernamen. Hun blamage was dan ook com pleet. De afgelopen weken was het aandeel veelvuldig aange prezen, omdat het bedrijf jaar lijkse een betrouwbare winst groei laat zien. Uit de lucht De nieuwe topman J. van Bussel had donderdag echter een ver rassing in petto: een winstda ling van 43 procent. Het nieuws kwam geheel uit de lucht vallen. Van Bussel vond echter niet dat hij een tussentijdse winstwaar schuwing had moeten doen uit gaan. Er was sprake van 'voort schrijdend inzicht'. Bovendien hecht Van Bussel niet zo aan halfjaarcijfers; het gaat om het resultaat over twaalf maanden. Beleggers dachten daar blijk baar anders over, want zij dumpten het aandeel massaal. Bij uitzonderlijk hoge omzetten incasseerde de koers een verlies van bijna twintig procent. De analisten zullen ongetwij feld overstelpt zijn met tele foontjes van boze beleggers die hun adviezen hebben opge volgd, maar ze hoeven op weinig steun te rekenen. Debeursauto- riteiten verwijten de onderne ming niets. „Als analisten foute voorspellingen doen, is dat hun verantwoordelijkheid", aldus een woordvoerder. De betrokken analisten geven toe dat NBM - tot voor kort de absolute beurs! ieveling" onder aannemers - een half jaar gele den de verwachtingen al tem perde. Dat de Duitse markt in de problemen zit was ook bekend. De traditionele winstgroei van meer dan tien procent zat er dit jaar niet in, wist iedereen, Een winstdaling van 43 procent is echter het andere uiterste. Over de grote problemen bij NBM Rail is nooit iets verteld, net zo min als over de talloze projecten die tegenslag ondervonden. Vol gens de beurs is dat echter alleen maar nodig als een bedrijf con crete verwachtingen uitspreekt. Bij deze stand van zaken kun nen beleggers maar beter op hun hoede zijn. Er zijn dit jaar im mers talloze bedrijven geweest die zich door de onzekere marktomstandigheden niet waagden aan voorspellingen. GPD door Alex Bogers DEN HAAG - Mensen die nu gebruik maken van rente- en dividendvrijstellingen moe ten na volgend jaar op hun tellen gaan pas sen. Het ministerie van Financiën maakt in het belastingplan voor de 21ste eeuw sparen een stuk minder aantrekkelijk. De rente vrijstellingen dividendvrijstelling verdwij nen. En iedereen gaat gewoon vermogens belasting betalen over al zijn geld boven de ƒ37.500. Momenteel kan de spaarder gedeeltelijk de belasting ontwijken door gebruik te maken van een rente- en een dividendvrijstelling van elk duizend gulden per persoon. Al het geld dat boven dit bedrag uit komt, moet de burger opgeven aan de belastingen. Hij be taalt daarover dan naar gelang de schaal 37,5, 50 of 60 procent belasting. Gehuwden profiteren meer. Zij krijgen een dubbele vrijstelling en kunnen vierduizend gulden rente en dividend belastingvrij ont vangen. Met de huidige rentepercentages kunnen zij zo al snel zo'n 120.000 gulden op dergelijke rente- en dividendrekeningen zetten. Als zij bovendien spaarrekeningen voor één of meer kinderen hebben, op naam van de kroost, valt er per minderjarige een belas tingvrijstelling van 500 gulden te scoren. Voordeeltje Een voordeeltje van dergelijke rekeningen is dat de opbrengst gegarandeerd is, de rente staat immers vast. Beleggen, dat momenteel helemaal belastingvrij is, kan dan wel meer opleveren dan 3,5 procent, het kan ook een stuk minder zijn, Beursfondsen kennen ook hun dalletjes. Bij slappe winstcijfers daalt de koers van het aandeel over het algemeen en daarmee het vermogen. In het belastingplan voor de 21ste eeuw gooit het kabinet al de financiële bezittin gen van de burger op een hoop. Iedere cent vermogen moet bij elkaar opgeteld worden. Daarbij maakt het niet uit of het geld nu in aandelen zit, op een spaarrekening of rente loos op een betaalrekening staat of uitge leend is aan een armlastige tante of vriend. Tot 37.500 gulden per persoon (of het dub bele 75.000 gulden per huishouden) is belas tingvrij. Alles daarboven is belast en wel met 1,2 procent. Stijgingen van het vermo gen door koerswinst of rente zijn daardoor automatisch ook belast. Bij de aangifte moet immers het totale vermogen bij elkaar opgeteld worden. De alleenstaande met een laag vermogen profiteert van de nieuwe regels. Als deze al leenstaande een vermogen heeft van 40.000 gulden betaalt hij straks over 2500 gulden 1,2 procent belasting, ongeveer 30 gulden. Nu levert die 40.000 gulden ongeveer 1400 gulden rente op, 400 gulden meer dan de rentevrijstelling van 1000 gulden. Over die 400 gulden betaalt hij dan naar gelang van de belastingschijf 37,5, 50 of 60 procent be lasting, bij 50 procent 200 gulden, Een wat rijkere belegger gaat in de toe komst meer van zijn bezittingen naar de fis cus brengen. In het huidige systeem en bij de huidige rente kan hij zo'n 120.000 gulden belastingvrij ontvangen. In het nieuwe be lastingplan nog maar 75.000 gulden. Over het verschil, 45.000 gulden, betaalt de rijk aard 1,2 procent of 520 gulden. Anders ge steld zal hij beleggingen moeten zoeken die 1,2 procent meer opleveren. Een gewone spaarrekening levert niet meer op. Risico vollere beleggingen in aandelenfondsen blijven eigenlijk als enige alternatief over. Een vluchtroute voor de 'belastingontdui ker' blijft het groen beleggen, in bedrijven of fondsen die van de overheid een 'groen- Windmolens bij Lelystad. Het be leggen in wind energie en andere b edri j vighe den die van de over heid een 'groen certificaat' heb ben gekregen, blijft voor de be lastingontduiker een vluchtroute. foto Hans van Weel/ GPD certificaat' hebben gekregen. Rente en divi dend uit de groene sector worden tot op he den niet belast. In het wetsvoorstel van staatssecretaris Vermeend van Financiën staan ook voorstellen voor een nieuw groen regime. Precieze details wil het ministerie nog niet geven. Dat mag pas als het wets voorstel over een paar weken naar de Twee de Kamer gaat. Maar volgens een woord voerder zal het geld dat een belegger in een groen fonds stopt niet tot het belastbaar vermogen gerekend worden. Grosso modo moeten volgens de woordvoerder de nieuwe groene regels voor de belastingbetaler het zelfde opleveren als de oude. Beleggingsfondsen De talrijke beleggingsfondsen die de rijke ren onder ons proberen te lokken onder het motto 'geen of weinig belasting betalen' - daarbij gebruikmakend van de bestaande mazen in de belastingwet - hebben met het nieuwe belastingplan him langste tijd ge had. Dit soort beleggingen zijn de zogenaamd 'groeifondsen', 'dividendfondsen' en in het buitenland gevestigde fondsen met 'fictief rendement'. In de meeste gevallen omzeilen zij de belasting door dividend na aftrek van dividendbelasting uit te keren. Omdat er al belasting is betaald op de inkomsten blijven zij daarna bij de fiscus buiten de aanslag. Onder het nieuwe belastingregime moet de brn'ger deze vermogens gewoon bij de rest van zijn geldelijke bezittingen optellen en - boven de drempel -1,2 procent belasting be talen. De belastingvoordelen die dergelijke fondsen voorheen boden vallen daarbijme de door de gemiddeld veel lagere rendemen ten. in het niet. De verwachting is dat al deze fiscaal aantrekkelijke fondsen ermee op houden of hun werkwijze gaan veranderen. GPD door Roeland Franck UTRECHT - KPN-Telecom wil de telefoonrekening gaan ge bruiken voor het afrekenen van diensten op Internet. Daartoe wordt het maximumtarief van 0900-betaalnummers opge krikt tot 25 gulden per minuut in plaats van het huidige maxi mum van 1,05. Het hoge tarief maakt het mogelijk kostbare in formatie via computerlijnen uit te wisselen en af te rekenen via de telefoonrekening. Volgens KPN is daaraan behoefte zo lang het betalen via Internet nog onveilig is. KPN Telecom heeft het 'Switch- point'-systeem op poten gezet waarmee veilig en anoniem be taald kan worden. Het laat de computer als het ware een be taald uitstapje maken van het goedkope internet. Voor het ver krijgen van speciale informatie verbreekt de computer de ver binding met de gewone inter- netprovider en belt in op het 0900 nummer. Na afloop her stelt het speciale computerpro grammaatje de verbinding met de oorspronkelijke provider. Afgelopen week was de Open baar Vervoer-Reizigersinfor- matie de eerste grote publieks dienst die naar Switchpoint overstapte. Sinds 1 september zijn de reisadviezen voor tram, trein en bus niet meer gratis, maar kosten ze 50 cent per mi nuut. Verder maken nu nog slechts een virtueel casino, en kele erotische sites en een juri dische advieslijn er gebruik van. Maar volgens woordvoerder M. Hüber van KPN-Telecom is te verwachten dat steeds meer se rieuze informatie via dit sys teem verkrijgbaar zal zijn. „.Vooral voor uitgeverijen is het heel interessant. Maar je kunt ook denken aan spelletjes, vraag- en aanbodkranten, juri dische- en medische informatie, koersinf ormatie van de beurs en het volgen van webcamera's". Die laatste bieden de mogelijk heid via de computer een blik op de snelweg te werpen om te zien of er een file staat. Als de kijkers er voor betalen kan het rendabel zijn een groot aantal camera's op verkeersknooppunten te richten. Kassa Gevolg van de invoering van de betaallijnen voor computerin formatie is wel dat de kassa met de massale opkomst van gratis internetabonnementen gewoon een stukje opschuift. Binnenko men op het web kost niets, maar voor echte informatie moet als nog worden afgerekend. GPD renvervoer zich in de top drie van branches met dodelijke be drijfsongevallen. Uit gesprek ken met vrachtrijders blijkt dat zij regelmatig de verplichte rij en rusttijden overtreden. Werk tijden van achttien uur per dag zijn geen uitzondering.Het be- invloeden van het gedrag van de chauffeur moet een speerpunt worden bij de aanpak van de vermindering van verkeerson gevallen. Tot verdere aanbevelingen be hoort het bijscholen van de planners, zodat de druk op de chauffeur afneemt en er met reële schema's kan worden gere den. De chauffeurs zelf moeten beter worden voorgelicht over het herkennen van vermoeid heid. GPD door Rob Hirdes APELDOORN - Bijna veertig procent van touringcarchauf feurs geeft toe wel eens achter het stuur in slaap te zijn geval len. Dat blijkt uit een onderzoek van de Arbo Unie Oost-Neder land naar oorzaken van onge vallen met zwaar verkeer. Daar bij komt vermoeidheid als de belangrijkste factor naar voren. Eenderde van de touringcar chauffeurs voelde zich om die reden niet altijd in staat om te rijden. Maar de meesten deden dat toch. Ongevallen met zwaar verkeer eisen per jaar zo'n tweehonderd doden, onder wie een veertigtal vrachtwagenchauffeurs. Daar mee plaatst het beroepsgoede-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 7