Een breuk met traditie
Nieuw gezicht voor
de Hyundai Coupé
Adly's bestormen
bromscootermarkt
Seat Leon
Snelle Astra
Nissan Primera
Nieuwe LandCruiser
Xantia Elégance
Zakelijke Volvo
Peugeot 607
slaat andere
weg in
auto motorfiets zaterdag 4 september 1999 43
kort autonieuws
De Adly Silverfox is voorzien van een eigentijds uiterlijk en een
schijfrem in het voorwiel.
De nog steeds groeiende bromscootermarkt is opnieuw uitgebreid
door het uit Taiwan afkomstige bromscootermerk Adly. Brom
scooterimporteur Hays Road Services (HRS) uit Oss heeft naast de
door haar gevoerde merken Beta en Sundiro nu met Adly dus een der
de ijzer in het vuur en dat betreft een viertal eigentijds vormgegeven
varianten: de Cat, de Silverfox, de Thunderbike en de Super Sonic.
Voor elk model geldt dat ze worden voortgestuwd door een luchtge-
koeld tweetaktblokje en dat ze zijn voorzien van een schijfrem in het
voorwiel en een trommelrem achter. Voor het overige zijn het de de-
tailverschillen die de uiteindelijke winkelprijs bepalen.
Het kwartet wordt geproduceerd door een fabrikant die het ISO 9002
heeft weten te bemachtigen. Bovendien voldoen alle Adly's al aan de
Europese milieu-eisen die in 2003 van kracht worden.
Leuke bijkomstigheid is dat importeur HRS per verkochte tweewie-
Ier een donatie stort op rekening van Greenpeace of het Wereld Na
tuur Fonds.
De prijzen bedragen respectievelijk f. 2.995,- voor de Cat, f. 3.795,-
voor de Thunderbike en f. 4.095,- voor de Super Sonic. De Adly Sil
verfox gaat voor f. 3.295,- de winkel uit.
Op de autotentoonstelling in Frankfurt presenteert Seat een nieuw
hatchbackmodel voor de middenklasse, de LeónDeze vijfdeurs au
to heeft grote technische overeenkomsten met de Toledomaar krijgt een
eigen plekje in het Seat-gamma.
De León is met een lengte van 4,18 meter zo'n dertien centimeter korter
dan de Toledo en heeft vier portieren en een grote achterklep. De auto
wordt iets sportiever gepositioneerd, hetgeen onder meer blijkt uit het
topmodel, de 1.8 20V Turbo Sport. Deze versie is uitgerust met een 180
pk sterke 1,8 liter turbomotor gekoppeld aan een zesversnellingsbak en
permanente vierwielaandrijving.
Daarnaast zal de León worden geleverd met benzinemotoren vanaf 1,4
liter en 75 pk en twee turbodiesels met 90 en 110 pk. De León krijgt een
complete basisuitrusting mee en zal geleverd worden in de versies Se
lect, Stella, Signo en Sport. De levering start nog dit jaar.
Een sportief topmodel heeft tot op heden ontbroken aan het gamma
van de Opel Astra. Maar daar komt deze herfst nog verandering in
met de Astra OPC. De letters OPC staan voor Opel Performance Center
en dat zijn de motorsportspecialisten van het merk. Zij voorzagende As-
tra van een tot 160 pk opgepepte tweeliter 16-kleps motor, waarmee de
auto een topsnelheid van 220 km/h kan halen. In 8,2 seconden sprint de
Astra OPC vanuit stilstand naar 100 km/h.
De Astra OPC heeft een bescheiden aërodynamisch pakket, bestaande
uit vrij subtiele vóór- en achterspoilers. Andere uiterlijke kenmerken
van het sportieve topmodel zijn de 17 inch lichtmetalen BBS-wielen met
215/40 ZR-banden. Het onderstel van de Astra OPC is verlaagd en rem
men worden beter gekoeld. De snelle Astra's worden in een oplage van
3.000 auto's gebouwd en krijgen elk een eigen serienummer op het dash
board.
Opel brengt deze herfst het topmodel Astra OPC op de markt.
Nissan Motor Nederland heeft de prijzen bekend gemaakt van de
nieuwe Primera, waarvan de levering inmiddels is begonnen. Als
prijslokkertje is er een basisversie met 1,6 liter motor en vierdeurs se
dancarrosserie voor 39.695 gulden. Deze auto heeft wel ABS en airbags
voor de bestuurder en de passagier, maar mist de airconditioning, de zij-
airbags en de elektrisch bedienbare ramen vóór. Wie dat wel wil hebben
kan terecht bij de Primera 1.6 Comfort vanaf 40.995 gulden. De meer
prijs voor een sterkere motor bedraagt steeds 2.000 gulden, zodat een 1,8
liter vanaf 42.995 gulden kost en een tweeliter 44.995 gulden. De turbo
diesel is er vanaf 44.495 gulden.
De meerprijs voor een hatchback-uitvoering bedraagt 1.000 gulden, een
Estate-versie kost nog eens 1.500 gulden extra. Meer uitrusting is moge
lijk vanaf de 1,8 liter motor in de versies Luxury, Elegance of Sport.
Toyota heeft de LandCruiser 90 vernieuwd. Het model is volgens de
Nederlandse importeur stoerder en luxueuzer geworden. Het uiter
lijk werd opgefrist met andere bumpers, een zwarte grille, multi-reflec-
tor koplampen en andere achterlichten. Het interieur werd eveneens
onder handen genomen. Het dashboard is vernieuwd, evenals de vorm
geving van de deurpanelen en er is een nieuwe collectie bekledingsstof-
fen beschikbaar.
Nieuw is ook een luxueuze Executive-uitvoering met onder meer nieu
we lichtmetalen wielen, mistlampen vóór, houtafwerking op het dash
board en airconditioning. De LandCruiser 90 is er met een drieliter tur
bodiesel met 125 pk of een 3,4 liter V6 op benzine met 178 pk vanaf
56.771 gulden exclusief btw op grijs kenteken.
De vernieuwde LandCruiser van Toyota.
Citroën brengt onder de naam Elégance een speciale serie uit van de
Xantia. Bij de Elégance kan het gaan om een Xantia met 1,8 liter
16V-motor, een tweeliter motor of een 90 pk HDi-machine in zowel de
vijf deurs hatchback-versie als de Break. De standaarduitrusting van
deze Xantia's is onder meer uitgebreid met ABS, een comfortpakket,
houtafwerking op het dashboard, velours bekleding, mistlampen vóór
en metallic lak. De Xantia Elégance is er vanaf 45.300 gulden.
Volvo introduceert zogenaamde Business-uitvoering van de S40 en
V40. De auto's hebben een complete standaarduitrusting met onder
meer airconditioning en zijn uitgerust met de recent sterk verbeterde 16
liter benzinemotor met 109 pk. Desondanks blijven de prijzen onder de
vijftig mille, een bedrag dat door veel bedrijven als 'magische' grens
wordt gezien voor het leasen van een auto. De Volvo S40 Business kost
47.745 gulden, de V40 staat voor 49.995 gulden in de prijslijst.
Volvo introduceert haar S40 en V40 in business-uitvoering
Nieuwe auto's worden door
fabrikanten steeds vroeger
aangekondigd. Peugeot zal
bijvoorbeeld pas in maart 2000 met
de levering van de opvolger van de
605-reeks gaan beginnen. Maar het
nieuwe model, de 607, wordt al
medio september aan het publiek
getoond op de autotentoonstelling
van Frankfurt. En wij mochten er
nog iets eerder even naar kijken bij
Peugeot in Parijs.
De Peugeot 607 wil in sommige
opzichten breken met de tra
ditie die zijn voorgangers hebben
opgebouwd. Dat geeft het getal in
de typeaanduiding al aan, dat met
opzet een nummer overslaat.
Maar de auto is tevens groter dan
we gewend zijn en toont ook een
stuk chiquer. De vormgeving is
ook geen voortzetting van de vor
men die Pininfarina al in de jaren
zestig, zeventig en tachtig be
dacht.
In eerste instantie zou de 607 aan
zijn front zelfs niet eens herken
baar zijn als Peugeot, als die leeuw
niet fier tussen de koplampen in de
grille zou prijken. De koplampen
lopen ver door in de spatborden,
nog verder dan bij de 206. Hele
maal boven in de spatborden
zitten de richtingaanwijzers,
daaronder vinden de Xenonkop-
lampen een plaatsje.
De Peugeot 607 is een forse auto.
Hij is 4,87 meter lang, 1,83 meter
breed en 1,4 6 meter hoog. Die flin
ke .buitenmaten worden voor het
oog nog versterkt door de forse
overhang van de carrosserie voor
en achter. Van de zijkant is de
boogvorm van het dak goed her
kenbaar. Het heeft wat weg van de
Volkswagen Passat en de Audi A6.
Achterkant
De achterkant is naar onze smaak
het best gelukt aan de 607. Het
lijkt alsof het kofferdeksel tussen
de achterlichten een lichte glooi
ing vertoont. De achterlichten zijn
mooi egaal rood van kleur en lij
ken een beetje op die van de prach
tige 406 Coupé. Enkele coupé
trekjes hadden aan de voorkant
ook goed gedaan en voor wat meer
herkenning kunnen zorgen.
Het interieur van de 607 ziet er
heel verzorgd uit. Een duidelijke
klokkenpartij recht voor de be
stuurder en een forse middencon
sole met een centrale display voor
het navigatiesysteem. De passa
giers zitten op royaal gedimensio
neerde stoelen en voorin, maar
vooral ook achterin, lijkt voldoen
de beenruimte te zijn.
Met de vormgeving van de 607 zet
Peugeot geen nieuwe maatstaven.
De techniek echter van de nieuwe
grote limousine is wel opzienba
rend, want er zijn diverse nieuwe
vondsten ingebouwd. Zo is bij de
607 niet alleen de voorruit van ge
laagd glas, maar zijn ook de zijrui
ten voorzien van een dubbele ruit
met folie ertussen. Dat maakt het
inbrekers bijna onmogelijk om
zo'n ruit in te slaan en het glas iso
leert geluid en warmte beter.
De laatste tijd rusten steeds meer
autofabrikanten hun modellen uit
met systemen die de remdruk ex
tra versterken bij een noodstop.
Dat zorgt ervoor dat er in dat geval
ook maximaal geremd wordt, het
geen zonder zo'n voorziening vaak
niet gebeurt. Peugeot heeft in de
607 ook zo'n systeem ingebouwd
en laat daarnaast bij een noodstop
automatisch de alarmknipper
lichten in werking treden.
Peugeot gaat op het gebied van
veiligheid nog een stapje verder.
Naast airbags voor de bestuurder
en de passagier en zij airbags zal de
auto ook voorzien zijn van hoofd
airbags die uit de daklijst te voor
schijn komen bij een zijwaartse
aanrijding. Verder heeft elk wiel
een sensor die het teruglopen van
de bandenspanning in de gaten
houdt.
De actieve veiligheid wordt ge
waarborgd door het Elektronisch
Stabiliteits Programma (ESP),
dat de auto door remingrepen op
koers houdt als het in een bocht te
snel dreigt te gaan. Het rij comfort
wordt verhoogd door elektroni
sche schokdempers met liefst ne
gen standen.
Comfort
De 607 krijgt van zijn ontwerpers
een hoop comfortverhogende za
ken mee. Zo heeft de auto een au
tomatisch dimmende binnenspie
gel, automatische ruitenwissers,
automatische inschakeling van
dimlicht en een automatische par-
keerhulp die met geluidssignalen
waarschuwt hoe groot de afstand
tot een obstakel is.
Buitengewoon handig is de kop
peling van de afstandsbediening
van de centrale vergrendeling aan
allerlei instellingen in de auto. Bij
het sluiten worden de buitenspie
gels ingeklapt, wordt een eventu
eel opengelaten raam of schuifdak
gesloten en blijft 's avonds de ver
lichting nog een minuutje bran
den.
Open je de volgende dag de auto,
dan worden de spiegels weer uit
geklapt en op de juiste stand inge
steld. Dat gebeurt ook met de stoel
als die elektrisch verstelbaar is. Er
worden twee verschillende sleu
tels met afstandsbediening bij de
607 geleverd, zodat elke bestuur
der zijn eigen voorkeuren kan in
stellen.
Toekomstige kopers van de Peu
geot 607 krijgen de keuze uit drie
goeddeels nieuwe motoren. De ba
sismotor wordt een nieuwe 2,2 li
ter viercilinder benzinemotor met
variabele kleptiming. Hij levert
160 pk en draait heel soepel dank
zij de toepassing van balansassen.
Nog iets soepeler draait de motor
van het topmodel, een 2,9 liter V6.
Dit is een verbeterde versie van de
bestaande V6-motor met eveneens
variabele kleptiming, waardoor
de machine nu 210 pk levert.
Helemaal nieuw is de 2,2 liter tur
bodiesel. Dit is een viercilinder
met vier kleppen per cilinder en
directe inspuiting volgens het
common rail-systeem. Deze motor
levert 136 pk en zal als eerste die
selmotor in een personenauto zijn
uitgerust met een roetfilter. Daar
door zijn de uitlaatgassen schoner
dan van welke andere verbran
dingsmotor. Alle motoren hebben
standaard een handgeschakelde
vijfversnellingsbak, maar de ben
zinemotoren zijn ook leverbaar
met een viertraps automaat die te
vens sequentieel met de hand kan
worden bediend.
Mario Vos
Na een driejarige loopbaan heeft de
Hyundai Coupé een bescheiden
gedaanteverwisseling ondergaan.
Afgaande op de verkoopcijfers (1998:
596 stuks) was dat volgens de importeur
nog niet echt nodig, want de verkopen
zijn altijd zeer constant gebleven. Dat
laatste in tegenstelling tot de meeste
andere coupés in dit marktsegment, die
na een korte maar hevige populariteit
snel terugzakten in de
verkoopstatistieken.
De uiterlijke wijzigingen van
de nieuwe Hyundai Coupé
blijven beperkt tot het front en de
achtersteven. De langwerpige
verlichtingsunits maakten plaats
voor dubbele ronde koplampen.
De rondingen boven de binnenste
lampen zijn doorgetrokken in de
motorkap. De clignoteurs zijn
groter geworden. Ook de bumper
partij kreeg een nieuw aanzien,
met een iets gulziger luchthapper
en in spoilerachtige holten ge
plaatste mistlampen.
De achterzijde is wat minder rond
geworden. De achterlichten zijn
nu smaller en hoger en de spoiler is
geïntegreerd in de derde deur. Te
gen meerprijs is nog wel een be
scheiden achtervleugel leverbaar.
De bumper is verder naar beneden
doorgetrokken en heeft aan
weerszijden kleine openingen en
aan de rechterkant een uitsparing
voor de uitlaatpijp.
De carrosseriestijfheid is ver
groot; volgens Hyundai voor zo-
Het front van de 607 geeft weinig traditionele Peugeot-herkenningspunten.
steed aan meer steun voor de rug.
Tijdens een korte rijimpressie
bleek dat zowel bestuurder als
passagier zich prima thuis voelen
in de verbeterde stoelen. Voor wat
langere bestuurders is het verstel-
bereik echter aan de krappe kant,
terwijl dan ook de zitting wat
meer lengte zou mogen hebben.
Jammer genoeg hebben de Korea-
nen het onhandige omklapsys-
teem van de voorstoelen niet
verbeterd. De stoelen schuiven
weliswaar in hun geheel naar vo
ren om de instap achterin te verge
makkelijken, maar ze moeten
daarna telkens weer opnieuw
worden ingesteld. De ruimte ach
ter is beperkt, maar dat hoort nu
eenmaal bij zo'n sportieve coupé.
De Hyundai Coupé kost in 2.0i F-
uitvoering 39.995 gulden en dat is
gezien het formaat, de forse motor
en de royale uitrusting een scherpe
prijs. Zo zijn airbags voor be
stuurder en passagier, centrale
deurvergrendeling, elektrisch be
dienbare ramen, mistlampen, ra
diovoorbereiding met vier spea
kers, sportstoelen en een in hoogte
verstelbare stuurkolom bij de
prijs inbegrepen.
De 2.0i FX kost voor 45.995 gul
den met onder meer ABS en elek
trisch verstelbare buitenspiegels.
Zowel de F als de FX zij n tegen een
meerprijs van 3.000 gulden lever
baar met een viertraps automati
sche transmissie.
Gert te Lintelo
De achtervleugel is
een extra op de
vernieuwde
Hyundai Coupé.
wel meer veiligheid als ook om
trillingen te minimaliseren. Een
betere geluiddemping was een an
der aandachtspunt. Het basismo
del, de 2.0i F, heeft stalen wielen
met nieuwe wieldoppen en Miche-
lin-banden in de maat 195/60 R
14. De zeer complete 2.0i FX gaat
nog een stapje verder met 15 inch
lichtmetalen wielen met 205/50
VR15 banden.
In het interieur bleef het cockpit
concept gehandhaafd. Dankzij af
werking in aluminium-look
ademt het dashboard toch een
nieuwe sfeer, door Hyundai modi
eus aangeduid als 'Cyber Trend'.
Bij de stoelen is met name zorg be-