Een breuk met traditie Nieuw gezicht voor de Hyundai Coupé Adly's bestormen bromscootermarkt Seat Leon Snelle Astra Nissan Primera Nieuwe LandCruiser Xantia Elégance Zakelijke Volvo Peugeot 607 slaat andere weg in auto motorfiets zaterdag 4 september 1999 43 kort autonieuws De Adly Silverfox is voorzien van een eigentijds uiterlijk en een schijfrem in het voorwiel. De nog steeds groeiende bromscootermarkt is opnieuw uitgebreid door het uit Taiwan afkomstige bromscootermerk Adly. Brom scooterimporteur Hays Road Services (HRS) uit Oss heeft naast de door haar gevoerde merken Beta en Sundiro nu met Adly dus een der de ijzer in het vuur en dat betreft een viertal eigentijds vormgegeven varianten: de Cat, de Silverfox, de Thunderbike en de Super Sonic. Voor elk model geldt dat ze worden voortgestuwd door een luchtge- koeld tweetaktblokje en dat ze zijn voorzien van een schijfrem in het voorwiel en een trommelrem achter. Voor het overige zijn het de de- tailverschillen die de uiteindelijke winkelprijs bepalen. Het kwartet wordt geproduceerd door een fabrikant die het ISO 9002 heeft weten te bemachtigen. Bovendien voldoen alle Adly's al aan de Europese milieu-eisen die in 2003 van kracht worden. Leuke bijkomstigheid is dat importeur HRS per verkochte tweewie- Ier een donatie stort op rekening van Greenpeace of het Wereld Na tuur Fonds. De prijzen bedragen respectievelijk f. 2.995,- voor de Cat, f. 3.795,- voor de Thunderbike en f. 4.095,- voor de Super Sonic. De Adly Sil verfox gaat voor f. 3.295,- de winkel uit. Op de autotentoonstelling in Frankfurt presenteert Seat een nieuw hatchbackmodel voor de middenklasse, de LeónDeze vijfdeurs au to heeft grote technische overeenkomsten met de Toledomaar krijgt een eigen plekje in het Seat-gamma. De León is met een lengte van 4,18 meter zo'n dertien centimeter korter dan de Toledo en heeft vier portieren en een grote achterklep. De auto wordt iets sportiever gepositioneerd, hetgeen onder meer blijkt uit het topmodel, de 1.8 20V Turbo Sport. Deze versie is uitgerust met een 180 pk sterke 1,8 liter turbomotor gekoppeld aan een zesversnellingsbak en permanente vierwielaandrijving. Daarnaast zal de León worden geleverd met benzinemotoren vanaf 1,4 liter en 75 pk en twee turbodiesels met 90 en 110 pk. De León krijgt een complete basisuitrusting mee en zal geleverd worden in de versies Se lect, Stella, Signo en Sport. De levering start nog dit jaar. Een sportief topmodel heeft tot op heden ontbroken aan het gamma van de Opel Astra. Maar daar komt deze herfst nog verandering in met de Astra OPC. De letters OPC staan voor Opel Performance Center en dat zijn de motorsportspecialisten van het merk. Zij voorzagende As- tra van een tot 160 pk opgepepte tweeliter 16-kleps motor, waarmee de auto een topsnelheid van 220 km/h kan halen. In 8,2 seconden sprint de Astra OPC vanuit stilstand naar 100 km/h. De Astra OPC heeft een bescheiden aërodynamisch pakket, bestaande uit vrij subtiele vóór- en achterspoilers. Andere uiterlijke kenmerken van het sportieve topmodel zijn de 17 inch lichtmetalen BBS-wielen met 215/40 ZR-banden. Het onderstel van de Astra OPC is verlaagd en rem men worden beter gekoeld. De snelle Astra's worden in een oplage van 3.000 auto's gebouwd en krijgen elk een eigen serienummer op het dash board. Opel brengt deze herfst het topmodel Astra OPC op de markt. Nissan Motor Nederland heeft de prijzen bekend gemaakt van de nieuwe Primera, waarvan de levering inmiddels is begonnen. Als prijslokkertje is er een basisversie met 1,6 liter motor en vierdeurs se dancarrosserie voor 39.695 gulden. Deze auto heeft wel ABS en airbags voor de bestuurder en de passagier, maar mist de airconditioning, de zij- airbags en de elektrisch bedienbare ramen vóór. Wie dat wel wil hebben kan terecht bij de Primera 1.6 Comfort vanaf 40.995 gulden. De meer prijs voor een sterkere motor bedraagt steeds 2.000 gulden, zodat een 1,8 liter vanaf 42.995 gulden kost en een tweeliter 44.995 gulden. De turbo diesel is er vanaf 44.495 gulden. De meerprijs voor een hatchback-uitvoering bedraagt 1.000 gulden, een Estate-versie kost nog eens 1.500 gulden extra. Meer uitrusting is moge lijk vanaf de 1,8 liter motor in de versies Luxury, Elegance of Sport. Toyota heeft de LandCruiser 90 vernieuwd. Het model is volgens de Nederlandse importeur stoerder en luxueuzer geworden. Het uiter lijk werd opgefrist met andere bumpers, een zwarte grille, multi-reflec- tor koplampen en andere achterlichten. Het interieur werd eveneens onder handen genomen. Het dashboard is vernieuwd, evenals de vorm geving van de deurpanelen en er is een nieuwe collectie bekledingsstof- fen beschikbaar. Nieuw is ook een luxueuze Executive-uitvoering met onder meer nieu we lichtmetalen wielen, mistlampen vóór, houtafwerking op het dash board en airconditioning. De LandCruiser 90 is er met een drieliter tur bodiesel met 125 pk of een 3,4 liter V6 op benzine met 178 pk vanaf 56.771 gulden exclusief btw op grijs kenteken. De vernieuwde LandCruiser van Toyota. Citroën brengt onder de naam Elégance een speciale serie uit van de Xantia. Bij de Elégance kan het gaan om een Xantia met 1,8 liter 16V-motor, een tweeliter motor of een 90 pk HDi-machine in zowel de vijf deurs hatchback-versie als de Break. De standaarduitrusting van deze Xantia's is onder meer uitgebreid met ABS, een comfortpakket, houtafwerking op het dashboard, velours bekleding, mistlampen vóór en metallic lak. De Xantia Elégance is er vanaf 45.300 gulden. Volvo introduceert zogenaamde Business-uitvoering van de S40 en V40. De auto's hebben een complete standaarduitrusting met onder meer airconditioning en zijn uitgerust met de recent sterk verbeterde 16 liter benzinemotor met 109 pk. Desondanks blijven de prijzen onder de vijftig mille, een bedrag dat door veel bedrijven als 'magische' grens wordt gezien voor het leasen van een auto. De Volvo S40 Business kost 47.745 gulden, de V40 staat voor 49.995 gulden in de prijslijst. Volvo introduceert haar S40 en V40 in business-uitvoering Nieuwe auto's worden door fabrikanten steeds vroeger aangekondigd. Peugeot zal bijvoorbeeld pas in maart 2000 met de levering van de opvolger van de 605-reeks gaan beginnen. Maar het nieuwe model, de 607, wordt al medio september aan het publiek getoond op de autotentoonstelling van Frankfurt. En wij mochten er nog iets eerder even naar kijken bij Peugeot in Parijs. De Peugeot 607 wil in sommige opzichten breken met de tra ditie die zijn voorgangers hebben opgebouwd. Dat geeft het getal in de typeaanduiding al aan, dat met opzet een nummer overslaat. Maar de auto is tevens groter dan we gewend zijn en toont ook een stuk chiquer. De vormgeving is ook geen voortzetting van de vor men die Pininfarina al in de jaren zestig, zeventig en tachtig be dacht. In eerste instantie zou de 607 aan zijn front zelfs niet eens herken baar zijn als Peugeot, als die leeuw niet fier tussen de koplampen in de grille zou prijken. De koplampen lopen ver door in de spatborden, nog verder dan bij de 206. Hele maal boven in de spatborden zitten de richtingaanwijzers, daaronder vinden de Xenonkop- lampen een plaatsje. De Peugeot 607 is een forse auto. Hij is 4,87 meter lang, 1,83 meter breed en 1,4 6 meter hoog. Die flin ke .buitenmaten worden voor het oog nog versterkt door de forse overhang van de carrosserie voor en achter. Van de zijkant is de boogvorm van het dak goed her kenbaar. Het heeft wat weg van de Volkswagen Passat en de Audi A6. Achterkant De achterkant is naar onze smaak het best gelukt aan de 607. Het lijkt alsof het kofferdeksel tussen de achterlichten een lichte glooi ing vertoont. De achterlichten zijn mooi egaal rood van kleur en lij ken een beetje op die van de prach tige 406 Coupé. Enkele coupé trekjes hadden aan de voorkant ook goed gedaan en voor wat meer herkenning kunnen zorgen. Het interieur van de 607 ziet er heel verzorgd uit. Een duidelijke klokkenpartij recht voor de be stuurder en een forse middencon sole met een centrale display voor het navigatiesysteem. De passa giers zitten op royaal gedimensio neerde stoelen en voorin, maar vooral ook achterin, lijkt voldoen de beenruimte te zijn. Met de vormgeving van de 607 zet Peugeot geen nieuwe maatstaven. De techniek echter van de nieuwe grote limousine is wel opzienba rend, want er zijn diverse nieuwe vondsten ingebouwd. Zo is bij de 607 niet alleen de voorruit van ge laagd glas, maar zijn ook de zijrui ten voorzien van een dubbele ruit met folie ertussen. Dat maakt het inbrekers bijna onmogelijk om zo'n ruit in te slaan en het glas iso leert geluid en warmte beter. De laatste tijd rusten steeds meer autofabrikanten hun modellen uit met systemen die de remdruk ex tra versterken bij een noodstop. Dat zorgt ervoor dat er in dat geval ook maximaal geremd wordt, het geen zonder zo'n voorziening vaak niet gebeurt. Peugeot heeft in de 607 ook zo'n systeem ingebouwd en laat daarnaast bij een noodstop automatisch de alarmknipper lichten in werking treden. Peugeot gaat op het gebied van veiligheid nog een stapje verder. Naast airbags voor de bestuurder en de passagier en zij airbags zal de auto ook voorzien zijn van hoofd airbags die uit de daklijst te voor schijn komen bij een zijwaartse aanrijding. Verder heeft elk wiel een sensor die het teruglopen van de bandenspanning in de gaten houdt. De actieve veiligheid wordt ge waarborgd door het Elektronisch Stabiliteits Programma (ESP), dat de auto door remingrepen op koers houdt als het in een bocht te snel dreigt te gaan. Het rij comfort wordt verhoogd door elektroni sche schokdempers met liefst ne gen standen. Comfort De 607 krijgt van zijn ontwerpers een hoop comfortverhogende za ken mee. Zo heeft de auto een au tomatisch dimmende binnenspie gel, automatische ruitenwissers, automatische inschakeling van dimlicht en een automatische par- keerhulp die met geluidssignalen waarschuwt hoe groot de afstand tot een obstakel is. Buitengewoon handig is de kop peling van de afstandsbediening van de centrale vergrendeling aan allerlei instellingen in de auto. Bij het sluiten worden de buitenspie gels ingeklapt, wordt een eventu eel opengelaten raam of schuifdak gesloten en blijft 's avonds de ver lichting nog een minuutje bran den. Open je de volgende dag de auto, dan worden de spiegels weer uit geklapt en op de juiste stand inge steld. Dat gebeurt ook met de stoel als die elektrisch verstelbaar is. Er worden twee verschillende sleu tels met afstandsbediening bij de 607 geleverd, zodat elke bestuur der zijn eigen voorkeuren kan in stellen. Toekomstige kopers van de Peu geot 607 krijgen de keuze uit drie goeddeels nieuwe motoren. De ba sismotor wordt een nieuwe 2,2 li ter viercilinder benzinemotor met variabele kleptiming. Hij levert 160 pk en draait heel soepel dank zij de toepassing van balansassen. Nog iets soepeler draait de motor van het topmodel, een 2,9 liter V6. Dit is een verbeterde versie van de bestaande V6-motor met eveneens variabele kleptiming, waardoor de machine nu 210 pk levert. Helemaal nieuw is de 2,2 liter tur bodiesel. Dit is een viercilinder met vier kleppen per cilinder en directe inspuiting volgens het common rail-systeem. Deze motor levert 136 pk en zal als eerste die selmotor in een personenauto zijn uitgerust met een roetfilter. Daar door zijn de uitlaatgassen schoner dan van welke andere verbran dingsmotor. Alle motoren hebben standaard een handgeschakelde vijfversnellingsbak, maar de ben zinemotoren zijn ook leverbaar met een viertraps automaat die te vens sequentieel met de hand kan worden bediend. Mario Vos Na een driejarige loopbaan heeft de Hyundai Coupé een bescheiden gedaanteverwisseling ondergaan. Afgaande op de verkoopcijfers (1998: 596 stuks) was dat volgens de importeur nog niet echt nodig, want de verkopen zijn altijd zeer constant gebleven. Dat laatste in tegenstelling tot de meeste andere coupés in dit marktsegment, die na een korte maar hevige populariteit snel terugzakten in de verkoopstatistieken. De uiterlijke wijzigingen van de nieuwe Hyundai Coupé blijven beperkt tot het front en de achtersteven. De langwerpige verlichtingsunits maakten plaats voor dubbele ronde koplampen. De rondingen boven de binnenste lampen zijn doorgetrokken in de motorkap. De clignoteurs zijn groter geworden. Ook de bumper partij kreeg een nieuw aanzien, met een iets gulziger luchthapper en in spoilerachtige holten ge plaatste mistlampen. De achterzijde is wat minder rond geworden. De achterlichten zijn nu smaller en hoger en de spoiler is geïntegreerd in de derde deur. Te gen meerprijs is nog wel een be scheiden achtervleugel leverbaar. De bumper is verder naar beneden doorgetrokken en heeft aan weerszijden kleine openingen en aan de rechterkant een uitsparing voor de uitlaatpijp. De carrosseriestijfheid is ver groot; volgens Hyundai voor zo- Het front van de 607 geeft weinig traditionele Peugeot-herkenningspunten. steed aan meer steun voor de rug. Tijdens een korte rijimpressie bleek dat zowel bestuurder als passagier zich prima thuis voelen in de verbeterde stoelen. Voor wat langere bestuurders is het verstel- bereik echter aan de krappe kant, terwijl dan ook de zitting wat meer lengte zou mogen hebben. Jammer genoeg hebben de Korea- nen het onhandige omklapsys- teem van de voorstoelen niet verbeterd. De stoelen schuiven weliswaar in hun geheel naar vo ren om de instap achterin te verge makkelijken, maar ze moeten daarna telkens weer opnieuw worden ingesteld. De ruimte ach ter is beperkt, maar dat hoort nu eenmaal bij zo'n sportieve coupé. De Hyundai Coupé kost in 2.0i F- uitvoering 39.995 gulden en dat is gezien het formaat, de forse motor en de royale uitrusting een scherpe prijs. Zo zijn airbags voor be stuurder en passagier, centrale deurvergrendeling, elektrisch be dienbare ramen, mistlampen, ra diovoorbereiding met vier spea kers, sportstoelen en een in hoogte verstelbare stuurkolom bij de prijs inbegrepen. De 2.0i FX kost voor 45.995 gul den met onder meer ABS en elek trisch verstelbare buitenspiegels. Zowel de F als de FX zij n tegen een meerprijs van 3.000 gulden lever baar met een viertraps automati sche transmissie. Gert te Lintelo De achtervleugel is een extra op de vernieuwde Hyundai Coupé. wel meer veiligheid als ook om trillingen te minimaliseren. Een betere geluiddemping was een an der aandachtspunt. Het basismo del, de 2.0i F, heeft stalen wielen met nieuwe wieldoppen en Miche- lin-banden in de maat 195/60 R 14. De zeer complete 2.0i FX gaat nog een stapje verder met 15 inch lichtmetalen wielen met 205/50 VR15 banden. In het interieur bleef het cockpit concept gehandhaafd. Dankzij af werking in aluminium-look ademt het dashboard toch een nieuwe sfeer, door Hyundai modi eus aangeduid als 'Cyber Trend'. Bij de stoelen is met name zorg be-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 43