Wie niet kan strelen kan ook niet slaan PZC Bijtanken in huiskamer langs de snelweg De Praagse dromen van Martin Simek reportage 31 Waarheid over de de Titanic zaterdag 4 september 1999 In interviews toont Martin Simek zich een gedwee luisteraar. Bij hem kunnen, nee moeten alle mensen zichzelf zijn. Zijn levensvisie is die van een sober, eenvoudig mens. Zijn aanwezigheid is echter indringend. Imponerend zelfs. In de nieuwe afleveringen van Simek Ontmoet! praat hij met Nederlandse vrouwen over hun carrière. Dit keer niet in een klein kamertje, maar in het fraaie Praag. Een ontmoeting met Simek in zijn geboorteplaats. Café Slavia, zaterdagmiddag twaalf uur. Het koffiehuis aan de Narodni- laan is een bekende plek voor veel Tsje chen. Vanaf hier is het uitzicht op de Praagse Burcht en de rivier de Moldau als een prent uit een sprookjesboek. Vroeger hield dissident Vaclav Havel, de huidige president van Tsjechië, er zijn verboden bijeenkomsten met de Praagse elite. Nu komt Martin Simek (51) hier om te praten over zijn nieuwe programma. Aan een tafel bij het raam leest een ver dwaalde toerist het boek De Elementen van Harry Mulisch. Hij knikt als teken van herkenning, 'ook uit Nederland'. Daarna duikt de man weer in zijn lectuur. Een ober bevestigt in gebrekkig Engels dat dit echt het enige Slavia in Praag is. Maar het wachten op Simek wordt er niet korter op. Dan klinkt het herkenbare Tsjechische accent van de interviewer door de ruimte. Met gezwinde pas stapt Martin Simek, meer dan een half uur later dan afgesproken het café binnen. Zijn haar rommelig door de wind en een gele j as nonchalant over de schouder geslagen. Martin Simek is druk bezig met de nieuwe serie Simek Ontmoet! Hiervoor spreekt hij met zes bekende Nederlandse vrouwen in zijn huis in Praag. „Nederland is niet zo gek op sterrendom'', meent hij. „Daar zijn jullie te nuchter voor. Maar de sterren zijn er wel." In de nieuwe serie komen Bettine Vriesekoop (gisteren uitgezonden), Ma- ruschka Detmers, Sylvia Kristel, Janine Jansen, Joke Zijlstra en Katja Schuur man aan het woord. Simek kan niet kiezen aan welk tafeltje hij het liefst wil zitten. Toen hij nog rech ten studeerde aan Karlova-universiteit, kwam hij vaak in café Slavia. Aan elke ta fel, elke stoel kleeft een herinnering. Aar zelend neemt hij plaats in de hoek van de zaal. „Aan dit tafeltje zat vaak een heer aan wie ik als student mijn dromen ver kocht. Hij verzamelde dromen net zoals mensen postzegels verzamelen. Voor ie dere authentieke droom die je vertelde, kreeg je tien kronen. Als we in geldnood zaten, verzonnen we natuurlijk een droom. De sport was om een verzonnen droom te verkopen. Meestal prikte hij daar doorheen, hij was er heel bedreven in. Maar toen ik hem een paar verzonnen dromen had verkocht, wist ik dat ik een potentieel schrijver ben." Innerlijk Behalve een cartoonboek en zijn columns in de Groene Amsterdammer heeft Simek nooit iets uitgegeven. „Als ik iets op schrijf, is het goed. Maar ik heb geen be hoefte iets te publiceren. Soms, als ik met een debuterende schrijver praat, zie ik hoe blij hij is. Iets wat alleen in zijn fanta sie leeft, blijkt plotseling waarde te heb ben. Dat hij dat kan verkopen, geeft hem een kick. Nou, die kick heb ik beleefd, toen die man zijn portemonnee trok. Als de tijd me gegund wordt, zal ik wel een boek schrijven, maar ik houd me nu liever met andere dingen bezig." In de gesprekken die hij in Praag voert, is Martin Simek op zoek naar het innerlijk van bekende sterren. „Hoe hebben ze zich ontwikkeld in hun carrière en is het bij voorbeeld mogelijk om een actrice te in terviewen zonder dat ze acteert, vroeg ik mezelf af. Er zijn momenten dat actrices niet kunnen acteren. Dat maakte de inter Martin Simek: „Ik zou het niemand willen aandoen dat hij naar mijn levensverhaal moet luisteren." foto RolanddeBruin drukken die hij bij zijn gasten opdoet, zo rustig praat Marin Simek over persoonlij - ke dingen. Ieders leven is een klein drama of een tragikomedie. Zelden uitsluitend blijspel, zegt hij zelf. De kleine tragedie van Martin Simek ligt hier in Praag. Als hij over zijn huis praat, kijkt hij terstond naar de voetgangers die onder het raam voorbij lopen. Maakt hij in zijn welover wogen zinnen meer taalfouten dan ge woonlijk. „Na de omwenteling in Praag in 1989 keerde na 33 jaar de democratie terug. Mij n vader was al overleden. Mijn moeder was ziek, veel zieker dan ik dacht. Aan de telefoon hield ze zich altij d sterk en ook in de brieven die we schreven, vertelde ze niets over wat haar mankeerde. Ze had longkanker, maar ik was er niet van op de hoogte. In Praag werd toen nog veel kolen gestookt. Dat maakte het geen gezonde omgeving, zeker 's winters niet." Lieveling Zijn moeder woonde nog steeds in het ou derlijk huis, waar Simek samen met zijn broer, cabaretier Miloslav Simek, op groeide. „Ik wilde dat we nog zo lang mo gelijk van elkaar konden genieten. Ik was de lieveling van mijn ouders, omdat ik een nakomeling ben. Als puber was ik niet te genieten. Toen ik een beetje te genieten was, ging ik weg." In een recordtempo liet hij een boerderij buiten Praag opknappen, maar op het moment dat dat klaar was, stierf zijn moeder. „Ik heb het huis uiteindelijk nooit meer betrokken. Ik wil het niet ver kopen of verhuren. Het naïeve plan om met mijn moeder daar te wonen, daar moet ik altijd aan denken als ik er ben. Nostalgische gevoelens. Het is eigenlijk absurd zo'n huis, waar alleen maar een paar stoelen en een bed staan. Het begint al te vervallen. Net alsof de pest er is uit gebroken." Simek woont het liefst in zijn huisje in Ca- labrië, in Zuid-Italië of in Amsterdam. Zijn nieuwe tv-serie bracht weer leven in de verlaten Tsjechische vertrekken, die eigenlijk voor zijn moeder waren bedoeld. Hij ontving er zijn gasten. „Plaats heeft altijd invloed op een gesprek. Mijn gasten waren duidelijk onder de indruk, omdat ze wisten dat deze plek een bijzondere be tekenis voor mij heeft. Het stimuleerde hun openhartigheid. Dat kan niet an ders." Lopend over de imposante brug in de stad worden de gesprekken weer wat luchti ger. „Hé, Martin Simek!", roept een Ne derlandse toeriste naar hem. Haar zoon kijkt afwachtend: „Wie is die meneer, ma ma?" Zelf heeft Simek daar wel schik in. Pauselijk spreidt hij zijn armen. „Welkom in mijn Praag, wat leuk dat u er bent." Simek is duidelijk blij dat hij weer even buiten komt. Het monteren valt hem zwaar. „Dat gebeurt in een donker hol. Voor een oud-sportman die van de natuur houdt, is dat een kwelling. Hoe interes sant het ook is, want het is heel creatief, het blijft iets verschrikkelijks, omdat je het niet kunt doen onder een olijfboom. Je moet de hele tijd in het donker naar de monitor kijken. Ik ben al geen televisie kijker. Ik heb al in geen jaren naar de tv gekeken." Hoewel Simek al ruim twintig jaar in Ne derland woont, praat hij nog steeds met een zwaar accent. De een noemt het zijn grootste charme, de ander ergert zich dood bij het horen van zoveel taalfouten. „Ik wil mijn achtergrond niet verlooche nen. Mijn inbreng in Nederland is des te beter als ik mezelf blijf. Ik geloof ook niet in slaafse aanpassing. Mijn taalgebruik blijft nu vol van emotie. Ik wil niet in een keurslijf van de taal zitten. Dus heb ik er voor gekozen liever fouten te maken, dan me door de taal te laten beperken. Ik ga er vanuit dat het de Nederlander worst is of ik 'de' of 'het' zeg. Hij weet zelf wel hoe dat moet. Hij wil weten wat ik eigenlijk te melden heb. Dat heeft niets met 'het' of 'de' te maken. Sterker nog, ik heb een he leboel Tsjechische immigranten in het buitenland leren kennen die veel minder leuk worden zodra ze een andere taal spreken. Het is absurd. Omdat ze zich te veel hebben aangepast. Dat zal mij niet gebeuren." Saskia Vos Simek Ontmoet! is wekelijks op vrijdag te zien van 19.25-19.55 uur bij de RVU op Nederland 3. Titanic. Het ware verhaal is de Nederlandse vertaling van het succesvolle boek 'Ti tanic. An Illustrated History' van de Britse auteur Don Lynch, met tekeningen van Titanic-specialist Ken Mar schalk Het boek vertelt in woord en beeld de geschiede nis van dit legendarische 'on- zinkbare' schip dat tijdens zijn eerste reis naar New York tegen een ijsbeig voer en zonk. De nacht van 14 op 15 april 1912 staat daarmee niet alleen in de geheugens van de direct betrokkenen gegrift, voorzover zij nog leven, maar ook in die van vele generaties mensen daarna. Het boek beschrijft de ge schiedenis van de Titanic van de White Star Line, van haar bouw tot haar ondergang, met speciale aandacht voor het lot van haar passagiers. Het sluit af met de ontdekking van het wrak door dr. Robert D. Bal lard met zijn diepzee-appara- tuur. Het boek bevat tal van originele foto's, een openge werkte, uitklapbare door sneetekening van het schip en impressies van de inrichting, in kleur en zwart-wit. Beel den van het wrak zijn door 'Titanic-painter' Ken Mar- schall bewerkt tot adembene mende, bijna driedimensio nale foto's. Het wrak van de Titanic werd in 1985 voor het eerst geloka liseerd en werd op 14 juli 1986 echt gevonden op zo'n vier ki lometer diepte in de Noord- Atlantische Oceaan. Het bleek in tweeën te zijn gebro ken. Tijdens het zinken kwam het achterschip omhoog. De constructie was daar niet op berekend en door de zwaarte kracht begaven de ijzeren platen van de scheepshuid het midscheeps. Ook bleek dat door de aanvaring geen gat in de boeg was ontstaan, maar dat de ijsberg de beplating zo danig naar binnen had ge drukt, dat de klinknagels over een lengte van vele tientallen meters loslieten. Daardoor ontstond een lange scheur waardoor het zeewater naar binnen stroomde. Indien men matrassen tegen de scheur had geplaatst, zou den de opvarenden uren meer tijd hebben gehad om van boord te komen en zou het aantal slachtoffers lang niet zo groot zijn geweest, zo heeft Titanic-deskundige William Garzke aan de hand van de werkelijke schade vastge steld. Dit detail is echter pas na publicatie van het boek be kend geworden. Het gat zou bij elkaar niet groter zijn ge weest dan 1,15 vierkante me ter. Het boek van Lynch nodigt uit om het vele malen opnieuw open te slaan vanwege de mooie illustraties. Vooral bij de jeugd is het dankzij de vele publiciteit en de film over het schip bijzonder in trek. Bij dit fraaie boek duurt het wel even voor het in de boekenkast stoffig kan worden. Onno Buiter Titanic. Het ware verhaal - Uitge verij De Bataafsche Leeuw - ISBN 90 6707 495 0, 99,50. Ontspannen zit hij aan de vergadertafel van zijn directiekamer. Praat snel en enthousiast over zijn bedrijf. Veert om de haverklap op om aan de hand van de uitgebreide collectie luchtfoto's aan de wanden, de ontwikkeling van Nederlands oudste wegrestaurant De Lucht langs de A2 in de Bommelerwaard uit een te zetten. Dat druggangsters drie weken geleden uitgerekend in de alom bekende pleisterplaats met elkaar 'afrekenden', heeft algemeen directeur Marco Boot (34) niet van zijn stuk gebracht. „Het is geen onbekend gegeven", zegt Boot, „dat criminelen in grote wegrestaurants elkaar ontmoeten. Ze kunnen er anoniem hun zaakjes regelen en vallen tussen het publiek niet op. Dus zitten ze hier vermoedelijk ook wel eens, maar ik ken ze niet." Boot kijkt nuchter terug op het wild west tafereel in zijn uitspanning. Het had over al kunnen gebeuren, meent hij. Nuchter laat hij de kogelgaten zien die links en rechts in het meubilair, de ramen en de muren van de vorig jaar aangebouwde serre terecht zijn gekomen. Een kogel vloog dwars door een ander zitgedeelte van het restaurant en sloeg tientallen me ters verder in een deur. De gaten zijn al weer vrijwel onzichtbaar opgevuld. Als mede-eigenaar van het wegrestau rant blijft Boot trots op het bedrijf dat bij het overgrote deel van de weggebruikers bekend is. Vorig jaar werd het zestigjarig bestaan gevierd. De Lucht heeft ook een reputatie, getuige de een miljoen bezoe kers die per j aar dezeweghaven' voor een kop koffie of een maaltijd aandoen. Daar om weigert de directeur naar aanleiding van het schietincident rigoureuze maat regelen te nemen. Vesting Je kunt er natuurlij k een vesting van ma ken", verklaart hij zich nader. „Ik zou bij de ingangen detectiepoortjes kunnen neerzetten, zoals bij luchthavens en te genwoordig ook bij disco's het geval is. Maar het verschil met een vliegveld en een disco is dat de mensen er één keer onder door lopen. Hier lopen de bezoekers 24 uur per dag in een uit. Ondoenlijk dus." Maar Boot wil die poortjes waarmee je wapens opspoort, ook niet. Het restau- reldoorlog namen de verkeersstromen toe. Het café veranderde langzaam in een wegrestaurant waarvan er nu langs de A2 tussen Amsterdam en Maastricht maar liefst dertien zijn. Explosies in de omzet deden zich pas voor toen Nederland tus sen 1958 en 1978 het autosnelwegennet aanlegde. Reuzer bouwde er in de jaren tachtig en counter bij om vanaf dat mo ment 24 uur per dag open te kunnen zijn. Gastheer Boot kijkt wel eens met weemoed op die tijd terug, al heeft hij niet alles zelf mee gemaakt en kent hij de verhalen via zijn vader. „In de vroege jaren van het bestaan van De Lucht kwamen er maar 70.000 au to's per jaar langs. Die komen nu per 24 uur voorbij. Het restaurant was klein en knus, een soort huiskamer waar je even op adem kwam." Dat is het volgens Boot nog steeds. Hij vindt dat de bedrijfsleiding van een weg restaurant een 'gastheer' moet zijn. Niet een vergaarplaats voor uitgeputte auto mobilisten en vrachtwagenchauffeurs die in een sfeerloze bedoening met ongeïnte resseerd personeel een hap en een slok wegwerken. Boot, die opleidingen volgde op de mid delbare en hogere hotelschool, zegt wei nig affiniteit te hebben met de 'sjieke horeca'. Stages die hij doorliep in gere nommeerde horecabedrijven in Berlijn en Stuttgart, leerden hem dat handen kussen van vrouwelijke gasten hem niet lag. „Ik wil gewone mensen verzorgen", zegt hij, „die moe zijn van een lange rit en in een gezellige sfeer zich tegoed doen aan een betaalbare, kwalitatief goede maal tijd om weer energie op te doen voor het vervolg van hun reis. Daar heb ik gevoel bij, daar heb ik ideeën over". Boot is inmiddels mede-eigenaar van nog twee pleisterplaatsen (in Geffen en Zoe- termeer). Om de moordende concurrentie langs de snelwegen waar de een na de an dere McDonald verrijst, maakt hij zich niet druk. „Met de groeiende mobiliteit van mensen en de intensiteit van het snel- wegverkeer worden rust, ontspanning en goede maaltijden alleen maar belangrij ker." Taco Slagter Geen wegrestaurant in Nederland staat zo dicht tegen de snelweg aan als De Lucht langs de A2 in de Bommelerwaard. foto Ma rc va n der Kort rant is naar zijn oordeel met videocame ra's die alles registreren en tijdens de avond en nachtelijke uren met twee be veiligingsportiers, voldoende bewaakt. Bovendien gaat na elf uur 's avonds de bierpomp op slot, zodat drankorgels en discobezoekers qua alcohol er eveneens niets te zoeken hebben. „Ik moet er niet aan denken", zegt hij. „Wij verzorgen mensen die bij ons komen uitrusten, dan ga je ze het niet lastig ma ken met beveiligingsapparaten en bewa kers die hen eventueel fouilleren. Als het ooit zo ver komt dat iets dergelijks toch moet, dan kap ik ermee en begin een duik school, mijn passie." Maar daar ziet het niet naar uit. Sinds Boot het bedrijf ruim drie jaar geleden, samen met financieel directeur Clemens van Hul ten, van zijn vader Jan Boot over nam, investeerde hij veel energie en geld in het wegrestaurant. Behalve dat het duo het concept voor het hoofdrestaurant ge heel wijzigde - er is nu een buffet waar tal van verse producten onder de ogen van de klanten worden klaar gemaakt - lieten ze een enorme serre aanbouwen. De nieuwbouw reikt tot een meter van de vangrail. Geen wegrestaurant in Neder land staat zo dicht tegen de snelweg aan. Het kan geen automobilist op deze be langrijkste noord-zuidverbinding ont gaan. De Lucht is als pleisterplaats met twee benzinestations, waarvan de aanpalende parkeerplaatsen aan beide zijden van de A2 door een tunnel met elkaar zijn ver bonden, altijd krap bemeten geweest. Va der Boot kocht destijds er al grond bij om vergroting van de benzinestations en het restaurant mogelijk te maken. Zoon Mar co heeft opnieuw grond aangekocht om bij de verbreding van de A2 tussen 2005 en 2010, het benzinestation aan de overkant van De Lucht te kunnen verplaatsen en er eventueel een betaalbaar zakenmotel naast te bouwen. De locatie van De Lucht, zo dicht op het voorbijrazende verkeer, is door de histo rie bepaald. Uit een stuk uit het oud rech terlijk archief van Zaltbommel blijkt dat De Locht als pleisterplaats langs een weg al in 1633 bestond. Het bier vloeide er rij kelijk, zo meldt het document. De naam komt ook al voor in de oudste annalen van deze streek. In 1615 pakten de heemraden al een pilsje bij 'Anna op de Lochte'. In 1808, zo toont een van de eerste kaarten van de topografische dienst uit de vorige eeuw aan, was er een herberg in de Bom melerwaard met de aanduiding De Lucht. Het staat vrijwel vast dat die herberg op of zeer nabij de plaats stond waar het hui dige wegrestaurant zich bevindt. Denaam DeLucht kwam in 1938 weer te rug toen Anton Reuzer op die eeuwenou de rust- en vertierplek een bescheiden chauffeurscafé begon. Na de Tweede We- views tot een spannend spel. Het lukt me niet altij d om de maskers weg te halen. Dit keer is het wel gelukt. Gelukkig maar, want daardoor werden ze sympathieker." Naast de in Nederland bekende namen als Sylvia Kristel, Katja Schuurman en Bettine Vriesekoop heeft Simek ook min der aansprekende namen geko zen. „Maruschka Detmers is een Nederlandse actrice die het van haar faam in het buitenland moet hebben. Als jong meisje vertrok ze als au pair naar Frankrijk. Ze heeft daar enorm succes gehad in grote films van onder andere Go- dard, maar frappant genoeg heeft ze nog nooit in een Neder landse film gespeeld." „Verder praat ik met Joke Zijl stra. Elf jaar lang was zij de ster danseres van het Nederlands danstheater. Van dit gesprek wordt een special gemaakt die de RVU in de loop van het jaar zal uitzenden. En ik heb gekozen voor Janine Jansen. Een meisje dat een jaar geleden is afgestu deerd aan het Utrechtse conser vatorium. Ze is nu begonnen met een solocarrière als violiste." Met de vrouwen bezocht Simek plekken in Praag die voor hem belangrijk zijn. De plekken wa ren echter nooit het doel van die 'reizen'. „Ik zie een gesprek als een expeditie in andermans ziel. Je hebt reizigers die erop uit trek ken om landen te leren kermen. En ik vind de boeiendste reis de reis binnen de ziel van een ander. Zoals Martin Simek met de gas ten in zijn tv-programma's praat, zo is hij ook tijdens het gesprek in Slavia. Regelmatig legt hij zijn grote handen op de schouder van zijn gesprekspartner. „Ik moet wel om j ou lachen. Ik krijg een beetje vaderlijke gevoelens." Soms observeert hij met ondoorgrondelij ke, grijsgroene ogen hoe de koffie wordt gedronken en wat er wordt opgeschreven. „Je neemt het wel goed op, hè? De context van mijn woorden is van groot belang. Anders lijken het van die vreemde uit spraken." IJdel is Simek ook. Als we later door de stad lopen, doet hij wat onwennig over de foto's. „Ik heb liever mijn eigen fotograaf. Je kunt toch niet twee dingen tegelijk doen", meent Simek. Toch tovert hij steeds zijn meest charmante glimlach te voorschijn en neemt hij als een ware pro fessional een pose aan. De vraag waarom hij 'zijn' vrouwen hele maal naar Praag laat reizen, ontwijkt hij voortdurend. Hij zit er zelfs een beetje mee. „Ik wil de diepere, echte reden niet Simek in Praag. verklappen. Maar de mensen moeten ook niet denken: 'Hij heeft ze in Praag uitge nodigd om zichzelf te interviewen'. Ik zou het niemand willen aandoen dat hij naar mijn levensverhaal moet luiste ren." Wat de reden voor het Praagse decor is, zal moeten blij ken in de serie. Een van zijn meest opvallende gasten is Katja Schuurman. Si mek zegt over haar: „Ik gebruik altijd tennis als referentiekader. Bij Katja Schuurman zie ik een tennistalent voor me. Als zij zou tennissen, slaat ze de mooiste ballen, maar ook de grootste flaters." Na het interview met haar kan hij niets anders zeggen dan dat hij haar 'grootstefan' is. Simekkomt zelfs tot een vergelijking met schrijver Harry Mulisch. „Ik heb hem een keer mogen interviewen. Hij had een enorme uitstraling. Datzelfde herken ik bij Katja. Zij stort zich in alles met overgave. En als zij weg is, mis je haar glim lach. Harry Mulisch is een schrij ver, een intellectueel. Zij is nog maar een meisje. Maar de energie is hetzelfde. Die man is 72. Zij is nog jong. Dus het is heel boeiend om te zien hoe zij zich verder zal ontwikkelen. Ze kan met haar energie de grootste kampioen worden of de grootste mislukking van het circuit. Daarvan is zij zichzelf geloof ik ook bewust." 'Wie de bal niet kan strelen, kan hem ook niet slaan', zei Simek ooit in een interview. „Veel men sen verbaast dat. Maar ik ben er heilig van overtuigd dat wie niet gevoelig is, ook niet hard kan zijn. Kijk naar de bokser Mohammed Ali. Hoewel hij ongelooflijk sterk was, was hij ook erg gevoelig. Zijn hele lichaamstaal straalde eigenlijk uit: 'Val me niet aan, het heeft geen zin. Laten wij beter een beetje met elkaar dansen en wat met elkaar stoeien'. Pas als anderen op hem in wilden ram men, sloeg hij toe." Zo gedreven als hij spreekt over de vele in

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 31