Sail 2000 is al in 1996 begonnen schijnbeweging PZC reportage 26 zaterdag 4 september 1999 RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE Het binnenhalen van de mooie driemasters kost een hoop tijd en veel lobbywerk. Aan Sail 2000 wordt druk gewerkt om - net als in 1995 - het evenement groot op te zetten. foto GPD infrastructuur op het Sail-terrein; de sa menwerking met de andere gemeenten langs het kanaal. Velsen en Beverwijk bij voorbeeld krijgen bij de volgende Sail een veel prominenter rol dan voorheen. „Dat heeft te maken met het feit, dat we vol gend jaar eindstation zijn van een trans atlantische zeilrace. De schepen die daar aan meedoen, meren na de finish aan in vijf aanloophavens voordat ze met z'n al len in de Parade of Sail naar Amsterdam varen", aldus Heppener, die woensdag naar de Hiswa in IJmuiden is gekomen voor een Sail-persconferentie. Heppener is nu druk bezig opdat straks alle radartjes vloeiend werken. Na de Sail zal hij met een zucht achterover in zijn bank vallen„Maar dan heb ik ook een ka ter, dat weet ik nu alWant dan is de haven weer leeg. Dat vind ik een triest gezicht." Govert Wisse Weggestopt tussen smoezelige opslagloodsen, hijskranen en zeeschepen bevindt zich in de Coenhaven het kantoortje van de stichting Sail Amsterdam. Wie het Sail-evenement met zijn miljoenen-budget, antieke driemasters en luxe uitstraling kent, kijkt vreemd op dat de directeur en zijn drie naaste medewerksters in zo'n achteraf- zaakje werken. Maar het blijkt slechts tijdelijk. In verband met de bouw van de nieuwe passagiersterminal in de buurt van het Centraal Station moest de stichting even verkassen. Over een maandje keert ze in de nieuwe behuizing op Java-eiland terug op het Sail-terrein. Sail 2000 wordt gehouden in de periode van 24 tot en met 28 augustus. Dat lijkt, met nog een jaar te gaan, ver weg. Directeur Bernard Heppener komt echter nu al tijd te kort. Vandaar dat zijn staf zich langzaam maar zeker aan het uit breiden is. In '96 was hij enig personeels lid, in '97 had hij één parttime secretares se, nu staan drie medewerksters hem bij en als Sail 2000 eenmaal aan de gang is, heeft de stichting 200 vaste mensen en vrijwilligers in dienst. Zo ging dat bij de laatste Sail in 1995 ook. Naarmate de da tum dichterbij komt, groeit het werk en het personeelsbestand. Heppener is als directeur en bestuurslid van de organiserende stichting bezig aan zijn laatste Sail. Als volgend jaar rond de ze tijd het laatste Tall Ship vanuit IJmui den is vertrokken, heeft Heppener er acht jaar opzitten op de directiestoel. Met zeilschepen had hij al langer van doen. De Bilthovenaar was vroeger bij de marine in Den Helder leraar zeeman schap. „Ik voer veel op het zeilschip Ura nia. Met de adelborsten deden we in de zo mer vaak mee aan wedstrijden met Tall ShipsIk vertegenwoordigde hier de over koepelende Tall Ship-organisatie Sail Training Association uit Engeland. Om dat ik daarin zat, ben ik in '86 gevraagd zitting te nemen in het bestuur van Sail Amsterdam. Zes jaar later ben ik ge vraagd er ook directeur van te worden." Mega-evenement De eerste Sail werd in 1975 gehouden bij het 700-jarig bestaan van Amsterdam. Het is intussen uitgegroeid tot een mega- evenement. „Het grootste van Amster In de voorbereidingsperiode op Sail 2000 heeft Heppener zich in eerste instantie bezig gehouden met het contracteren van de grootste Tall Ships. In totaal zijn er we reldwijd een stuk of veertig van deze va rende publiekstrekkers. Daarvan komt de helft volgend jaar naar Amsterdam. De Alexander von Humboldt (Duitsland), Arung Samudera (Indonesië), Lord Nel son (Engeland) en Mir (Rusland), om er een paar te noemen, hebben zich al aange meld. Vergeleken met '95 komen er vier Tall Ships meer. Heppener: „En dat ter wijl het in 2000 barst van de evenemen ten. Elke zichzelf respecterende stad wil volgend jaar een leuk feestje organiseren. Bovendien is er in september concurren tie van de Olympische Spelen in Sydney. Daar gaat bij voorbeeld de Batavia naar toe. Het schip is ingehuurd door het Ne derlandse bedrijfsleven. Het kan dus eind augustus niet bij ons zijn. Maar dankzij inspanningen van de Nederlandse consu laat in Osaka komt een groot Japans Tall Ship op zijn beurt wel weer naar ons toe." Het binnenhalen van de prachtige drie masters gebeurt met een hoop gelobby. Daarbij schakelt Heppener ambassades, ministeries en de marine in. Zoals een top- tennisser naar ons land wordt gelokt met startgelden, worden de eigenaren en be manningen bespeeld met allerlei voor deeltjes. Heppener schreef alle eigenaren een brief waarin burgemeester Patijn en minister-president Kok een mooi woordje doen voor Amsterdam. „Een Tall Ship dat naar Amsterdam komt, hoeft niet te beta len voor het gebruik van de sluizen, de loodsen, de havens, de kades en noem maar op. Dat is allemaal gratis en komt voor rekening van de stichting. De be manning wordt daarnaast gepaaid met een leuk ontspanningsprogramma in de dagen dat ze hier zijn. Je moet Sail zien als een show. Onze acteurs zijn de schepen. Wil je die hier naar toe halen, dan moet je iets bieden." Vele radertjes De stichting is vooraf verder ondermeer bezig met het vastleggen van grote (zes) en kleinere (140) sponsors. „Sail kost 14 mil joen gulden. De hoofsponsors leggen ie der één en een kwart miljoen gulden in. Sail kost ze veel meer, want wil je het als bedrijf goed doen, dan ben je in die dagen zelf aan ontvangsten van je gasten ook nog eens dik een miljoen kwijt." Dezer dagen moeten ook de andere zaken worden geregeld. Zoals de toiletvoorzie ningen voor de bemanningen en het pu bliek; de artiesten voor de avondpro gramma's; de mediabelangstelling; de dam, groter dan de Uitmarkt", aldus Hep pener. Tijdens de laatste, vijfde editie in 1995 stonden en keken van IJmuiden tot de IJ-haven in Amsterdam honderddui zenden mensen zich te vergapen aan de driemasters. Heppener, met trots: „Op het Sail-terrein zijn toen twee milj oen bezoe kers geweest en langs het Noordzeeka naal en in Velsen waren ook nog eens een half miljoen mensen op de been. Er is toen uit onderzoek naar voren gekomen dat in Amsterdam voor 180 miljoen gulden is omgegaan aan geld, waarvan 56 miljoen alleen al op het Sail-terrein." Heppener is destijds een half jaar bezig geweest met de afwikkeling. Wat dat in houdt? „Er moest natuurlijk het een en ander betaald worden. Ook is alles geana lyseerd. Er gaat veel goed en ook wel wat fout. Probleem is dat je niet de tijd hebt om zaken recht te zetten. Dat kan bij een Floriade, die maanden duurt, maar niet bij ons vijfdaagse-evenement. Het moet meteen goed gaan. Maar soms gaat het mis. In '95 kwam de grote baas van de International Training Association uit Engeland op bezoek. Hij wilde het Sail- terrein op. Een 16-jarige vrijwilliger wei gerde hem de toegang, omdat hij zijn pas je was vergeten. Hij dus terug naar zijn hotelkamer om dat ding op te halen. Toen hij weer bij de controle kwam, was die jongen weg en kon hij zo doorlopen. Of neem de Amsterdamse havenmeester Cor Oudendijk. Die kwam vorige keer het Sail-terrein niet op, omdat ze hem niet kenden. Dat soort dingen zijn voor een or ganisatie heel vervelend, maar soms ook moeilijk te voorkomen. Het is een heksen ketel." Feestje Vanaf januari '96 is de Sail-bladzijde om geslagen en heeft Heppener gewerkt aan de nieuwe editie. „Je gaat eerst eens voor zichtig nadenken wat er moet gebeuren en met de gemeente een begroting opstellen. Tenslotte is het een feestje van Amster dam en niet van een stel zeilidioten die zo nodig iets willen organiseren." Het VOC-schip De Amsterdam tijdens de Sail van 1995. pM~

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 26