Trako Techniek is supergroeier Wmmrn- PZC Werkplaats voor amateurkunst Spitsvondig totaaltheater biedt stof tot nadenken Hulst cultureel middelpunt bij opening drie festivals Eindelijk terug naar de wijk Java Met Crea Stangi kun je alle kanten op Cadzands bedrijf groeit met melkrobotassemblage uit tot Europees concern zeeland 16 1900-2000 ondernemend zeeland detail kunst cultuur Exposities Hulst vrijdag 3 september 1999 automatisch melken. Zelfs re kening houdend met de schaal vergroting, waardoor het aan tal bedrijven krimpt. Als wij in de komende tien jaar 10.000 van al die melkrobots kunnen maken, is dat enorm." In het laatste jaar van de twintigste eeuw blikt de PZC van dag tot dag terug op nieuws feiten uit Zeeland. 3 september 1988 door Claudia Sondervan CADZAND - De gok die de constructeur van zware wielen voor landbouw- en transport voertuigen in 1993 maakte is een gouden gok geweest. Trako Techniek in Cadzand stapte in een onzeker maar veelbelo vend avontuur met de bouw van gerobotiseerde melkma chines met ontwikkelaar Prolion. „De eerste tijd was moeilijk, we moesten veel in vesteren en mensen binnenha len. Bovendien moesten de melkveehouders nog wennen aan het idee dat hun melkvee zelf bepaalde op welke tijd stippen van de dag ze gemolken werden. Maar het is goed ge gaan," schetst mededirecteur F. van Luijk met gevoel voor imderstatement Vrijdag 3 september viert Tra ko Techniek de ingebruikname van een nieuw kantorenblok met kantine en 1000 vierkante meter extra voor de assembla ge van de melkrobots. De ope ning wordt bijgewoond door burgemeester Noordewier en wethouders, provincieverte- genwoordigers en zakenpart ners. Zaterdag 9 september houdt Trako open huis tussen 09.00 en 12.00 uur. De uitbrei ding moet het productievolu me goed onderdak verlenen, maar blijft niet lang voldoen de. „We hebben toelating om nog een hal erbij te zetten. Dan kan de productie ruim verdub belen. Nu werken gemiddeld 40 tot 45 man aan de melkro bots, dan worden dat er gemid deld tachtig tot negentig." Van Luijk verwacht over circa drie jaar zover te zijn. Het Cadzandse bedrijf Trako Techniek (1965) was sinds de introductie van het dubbel- luchtwiel voor tractoren en als fabrikant van maatspecifieke wielen sinds de jaren tachtig een ervaren speler op de Franse markt. De wielfabricage is evenwel in schaal onderge schikt geraakt aan de melkro botassemblage. De opstart van Deense en Franse handelsbe drijven en de overname in 1998 van Gascoigne Melotte met productie- en verkoopbedrij- ven in Europa maakte Trako tot concern en belangrijk part ner van Prolion, als assembleur en verkoper in twee landen van de merken melkrobots Zenith en Miros en wereldwijd van het merk Liberty. Voor de start van de melkrobotassemblage telde het bedrijf twintig werknemers inclusief de bemanning van de Franse vestiging. Nu telt de Trako groep 400 werknemers, waarvan 55 in Cadzand. Vijftien mensen wer ken daar gemiddeld aan de wielproductie, de overigen zijn ingezet bij de productie van de melkrobots. „We zoeken nu nog een tiental mensen voor de as semblage. Het is elk jaar een probleem om voldoende men sen voor de pieken in de vraag te vinden", stelt Van Luijk. „Het is hoogwaardig assem- blagewerk, zeker nu in de pro- De rubriek Ondernemend Zee land staat onder redactie van Claudia Sondervan- Vragen, tips en mededelingen kunnen schrif telijk worden aangeboden aan de redactie van de PZC, postbus 1S, 43S0 -4A Vlissingen, of via fax 0118-470102. Kuur/Thalasso/Beautycen- trum De Druppel in Wemeldin- ge houdt twee zaterdagen open huis, op 11 september van 13.00 tot 17.00 uur en op 25 september van 10.00 tot 17.00 uur. Tijdens de dagen presen teert het centrum de nieuwe studio voor make-upcursus- sen, de mogelijkheid tot kleu renanalyse, de Finse sauna, de Japanse drukpuntmasssage Shiatsu, de vernieuwe salon en verzorgingsproducten op na tuurlijke basis. Installateur Sohier en Riet veld/Zeeland Koeltechniek heeft P. H. Wilbrink uit Zierik- zee aangesteld als projecttech nicus voor de industriële koel techniek. Wilbrink werkte in eenzelfde functie eerder bij Grenco Rotterdam. ductie steeds meer controle- en meetpunten worden inge bouwd. We werken al een tijd aan Iso-certificatie, maar daar kwam de GM-overname tus sen." Hoe snel het bedrijf zich ont- door Jean-Lou de Gucht HULST - „Originaliteit staat bij mij hoog in het vaandel geschreven. Ik wil zo min mo gelijk standaard werken. Uit gangspunt is dat ik iets bijzon ders wil afleveren. Bovendien moet het kwaliteit hebben. Daarvoor durf ik gerust af en toe te experimenteren. Maar je moet natuurlijk niet uit het oog verliezen dat we een commer cieel bedrijf zijn." Dat zegt Le- ny Hamelink, drijvende kracht achter Crea Stangi. Dit nieuwe keramiek- en hob by-atelier in Hulst houdt za- wikkelt wordt door de hechte relatie met beursgenoteerd Prolion niet vrijgegeven. „Prolion verwacht dat de om zet elk jaar zal verdubbelen. Wij groeien naargelang mee", spiegelt Van Luijk. „Prolion terdag 4 en zondag 5 september open huis. Het atelier is geves tigd aan de Kreekzoom. In het atelier kan men cursussen vol gen, handbeschilderde borden en tegels kopen en bedrijven kunnen er opdrachten plaat sen. Leny werd een paar jaar geleden gegrepen door kera miek. Het fascineerde haar zo dat-ze besloot om cursussen te gaan geven. Omdat ze thuis niet de ruimte had om haar cur sisten te ontvangen, huurde ze een ruimte. Haar droom was om ooit een eigen atelier te heb ben. Met de opening van haar nieuwe bedrijfspand is dat ide- heeft nu 300.000 potentiële klanten in Europa, Noord - Amerika en Japan. De markt is nog heel ver van verzadiging. In tien tot twintig jaar zal ruim de helft van de boeren in deze regio's zijn overgestapt op aal werkelijkheid geworden. „Ik durf gerust te stellen dat ons atelier uniek is in de streek", zegt Leny. „De moge lijkheden zijn heel groot bij ons. Zowel particulieren als bedrijven zijn bij ons welkom. Mensen kunnen bij ons leren hoe ze keramiek moeten glazu ren of beschilderen. Het grote voordeel van ons atelier is dat we een professionele oven heb ben waar we zelf keramiek in kunnen bakken. Daarnaast ne men we opdrachten van bedrij ven aan. We kunnen bijvoor beeld logo's voor bedrijven maken. Met de realisering van haar ei gen atelier is een grote wens van Leny in vervulling gegaan. Maar ze heeft nog meer plan nen. Volgend jaar wil ze haar atelier uitbreiden met een ruimte waar ze keramiek kan gieten. „Ik heb van m'n hobby m'n werk gemaakt. Het is ge woon een verslaving gewor den. En ik blijf open staan voor nieuwe ideeën. Zo heb ik on langs ontdekt dat je ook sani tair kunt beschilderen. Het klinkt misschien gek, maar is het niet grappig om een hand beschilderde toiletpot te heb ben?" door Frank Balkenende Terneuzen heeft een nieuw Java. De eind jaren zestig gesloopte arbeiderswijk is uit de as herrezen, al lijken de huizen niet op de neergehaalde wo ningwetwoningen. Bewoners van het oude Java mijmeren nog over de gezelligheid van toen, maar zijn blij dat ze weer naar hun 'grond' kunnen terugkeren. De belangstelling voor 113 huurwoningen is van meet af aan groot. Burgemeester C. Oc- keloen sluit de bouw 3 septem ber 1988 officieel af. Hij onthult een gedenkplaat in het nieuwe Java. Verschillende huisjes in het ou de Java zijn in de vorige eeuw op palen gebouwd, vandaar de naam. Er wonen mensen die het kanaal graven (1825-1827) en de vestingen helpen bouwen (1830-1835). Rond de eeuwwis seling ruimen de paalwoningen het veld voor modernere huisjes, die, gebouwd door de vereni ging Werkmansbelang, in de ja ren zestig als verouderd worden beschouwd. Modernisering kost te veel geld, dus moet de boel plat. Javanieters, zoals de be woners zichzelf noemen, ver trekken naar andere wijken in Terneuzen. In hun nieuwe on derkomen beschikken ze plotse ling over een douche, een goede keuken en een inpandig toilet. Dat stond in Java nog achter in de tuin. Er bestaan grootse plannen voor Java: een wijk met winkels, (kantoor)flats, parkeerruimte voor honderden auto's, allemaal opgetrokken rond de waterpar tij van de Oostkolk. Tenminste, als Terneuzen groeit naar vijf tigduizend inwoners. Die hoop blijkt ijdel en Java ligt jaren lang braak. Rond 1980 wordt de conclusie getrokken dat de wijk eigenlijk te vroeg is gesloopt. Uiteindelijk komt er een plan dat voorziet in de bouw van 113 huurhuizen in verschillende ty pes. Twintig jaar na de sloop kunnen Javanieters terug naar hun wijk. Straatbeeld in Java, vlak voor de sloop. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Zeeland be schikt sinds donderdag officieel over een werkplaats voor ama teurkunsten. Het gaat niet- daadwerkelijk om een gebouw met personeel, maar om een stichting die overal in Zeeland bijzondere podiumprojecten en initiatieven van amateurgezel schappen helpt mogelijk te ma ken. Daarvoor krijgt de Werk plaats Amateurkunst Zeeland (WAZ) van de provincie jaar lijks een budget van 45.000 gul den. Met het ondertekenen van de stichtingsakte werd het bestuur van de WAZ donderdag in het provinciehuis in Middelburg of ficieel geïnstalleerd. Voorzitter is burgemeester J. Lonink van Sas van Gent. Hij is benoemd op voordracht van de provincie. Secretaris P. Sonke vertegen woordigt de Raad voor Kunst en Cultuur Vlissingen en G. Baij- ens het Zeeuws Centrum voor Amateurtheater (ZCA). De werkplaats is tot stand geko men onder regie van de stichting HULST - In Galerie Rattenfan- ger in de Bontehondstraat in Hulst loopt tot en met 2 oktober een nieuwe expositie van regio nale kunstenaressen. Van de hand van Annie van Hec- ke-Van Remortel hangen in de galerie aquarellen, terwijl van Anjes Ferket tekeneningen te bezichtigen en te koop zijn. Advertentie Scoop in Middelburg, die admi nistratieve ondersteuning blijft bieden' en als vestigingsadres dient. Warm pleidooi Bij de behandeling van de cul tuurnota 'Boven het maaiveld', anderhalf jaar geleden, drongen Provinciale Staten aan op de oprichting van een werkplaats voor amateurkunst, na een warm pleidooi daarvoor door de Raad voor Kunst en Cultuur Vlissingen. Gedeputeerde G. de Kok (cultuur) stelde toen als voorwaarde dat Scoop en het ZCA bij de plannen werden be trokken. „De uitwerking van het statenbesluit heeft meer tijd gekost dan van tevoren was in geschat", verklaarde De Kok donderdag. „Dat was nodig om verschillende beelden en ambi ties bij elkaar te brengen." De werkplaats begint, terwijl ruim de helft van de kunstenpe riode waarvoor 'Boven het maaiveld' geldt alweer voorbij is. „De stichting heeft daardoor een relatief korte tijd om haar bestaansrecht te bewijzen", be vestigde de gedeputeerde. Hij zei er desondanks vanuit te gaan dat de werkplaats een langer le ven dan anderhalf jaar is be schoren. Het is nog niet helemaal duide lijk wat de werkplaats nu pre cies gaat doen. Het is in elk geval niet, na de Raad voor Cultuur Zeeland en de Zeeland Nazomer Festivals, een derde loket voor de verdeling van provinciale cultuursubsidies, aldus Lonink. „Een loket is passief. Wij wach ten niet af wat er aan aanvragen en ideeën binnenkomt, we gaan ook actief de boer op om dingen te bevorderen." Visie Net als Lonink wees hoofd cul tuur W. Huijbreghs van Scoop op het feit dat Zeeland geen kunstvakopleiding of vaste be speler van een theater heeft. „Rond zulke organisaties groeit en bloeit de amateurkunst. De werkplaats kan nu, over een lange termijn en met visie, alle mogelijke initiatieven koeste ren en laten groeien." Omdat de werkplaats op voor hand al een voorstelling van de stichting Dansz in Goes heeft ondersteund, zit er nu om en na bij de tachtigduizend gulden in kas. De bedoeling is het be drijfsleven te interesseren bij dragen te leveren bovenop de jaarlijkse subsidie van de pro vincie. HULST, Oude Molenbolwerk 'Republiek der Negatie', ope ning sevenement van Rey- naerts Historische Week, Zeeland Nazomer Festivals en Festival van Zeeuws-Vlaande- ren. Tekst Nirav Christophe, muziek Johan De Smetregie en artistieke leiding Vincent van den Elshout, decor en kos tuums Iris Elströdt, video-ont werp Harry Schreurs en licht ontwerp Arne Lievens. Spelers Jakob Beks, Marieke van de Laar, Hugo Metsers III, Muriel Bats, Wennie de Ruyck, Liëla Rigter en een aantal Hulster amateurs. Muziekuitvoering: Chris Deprey, Johan Derycke, The Young Ones en het Goey- vaerts Consort o.l.v. Joop de Footer en op beiaard Martin Polspoel. doorTreesvan Herpen Met de wereldpremière van 'De Republiek der Nega tie' heeft Hulst zichzelf met recht als de stad van Reynaert de Vos op de kaart gezet. De middeleeuwse fabel in een he dendaagse jas van totaalthea ter op een unieke locatie ge tuigt van lef. Ondanks enkele minpuntjes is dit muziek-thea- terspektakel een geslaagde sa menwerking van amateurs en professionals die de toeschou wer veel stof tot nadenken biedt. Alles is ongewoon. In de val lende schemering wacht de drom bezoekers voor een hek. Figuranten bieden het publiek zwarte doekjes aan. Dan komt er beweging in de voorste gele deren. Onder aanvoering van een dame met spreektoeter be geeft men zich groepsgewijs het bos in. De voorstelling is begonnen. Slingerend over de paden klinkt het proza van Louis Paul Boon. Waarheids bevinding en blind vertrouwen daarover wordt gesproken. Plots is daar het openluchtthe ater. Een halfronde tribune te genover een half rond podium met balustrade, daarachter het water met aan de overkant een enorme trap op de wallen. Hoog boven de speelvloer hangt een grote zilveren bal aan een stellage. Koor en solis ten klinken in beurtzang vanaf het bolwerk. Zonder omhaal staat daar ineens Reynaert de Vos in zijn oranjerode mantel samen met Hersinte de Wolvin. Snelle dialogen vol dubbelzin nigheden en fysiek spel eisen alle aandacht op. Hermeline, Reynaerts vrouw komt in beeld. De twee vrou wen spelen sterk, bovendien hebben zij een dubbelrol, sa men zijn ze 'de waarheid'. Steeds draait het in dit spel om het vinden van de waarheid. Maar zoals in het gewone leven verandert ook nu de waarheid met de waarnemer en worden waarheid en eerlijkheid nogal eens doorelkaar gehaald. Ko ning Nobel en Ysegrimus de wolf, Reynaert en de twee vrouwen, het zijn allemaal ex ponenten van de hedendaagse maatschappij die in talloze kwesties wordt aangehaald. Kosovo, Zuid-Afrika, mensen rechtenorganisaties en parle mentair onderzoek, kinder porno en internet, het komt allemaal aan bod. Zowel de koning als de vos zijn opportunisten, de één uit zwakte de ander uit sluwheid. Ysegrimus wordt het slachtof fer van beiden. Niets mense lijks is deze dieren vreemd. Terwijl het verhaal zich ontrolt gebeurt er tegelijkertijd veel omheen. Koor en orkest putten zich uit in bijpassende Man ken. Veel tromgeroffel in mars tempo, maar ook doodsklok ken op het carillon bij het vonnis over Reynaert en klaag zang voor Ysegrimus. De vi deo-projecties van koning Nobel op zijn bolronde troon maken zijn verschijning des te indringender. De hofhouding en het volk - kippen, vrouwen en mannen - die goed gedisci plineerd doen wat de vorst van hen eist. Die combinatie van spitsvondige teksten, de soms wat overweldigende muziek, video- en lichteffecten plus de uitgestrektheid van het speel terrein maken het onmogelijk om alles even goed waai' te ne men. En dat is jammer want elk onderdeel op zich verdient de volle aandacht. Nog te zien aan het Oude Molenbol- tuerk in Hulst op 3, 4, 5, 8, 9,10,11 en 12 september, steeds om 20.30 uur Koning Nobel in zijn bol op het toneel. door Ernstjan Rozendaal HULST - In één klap heeft ge deputeerde G. de Kok van cul tuur donderdagavond in Hulst drie grote culturele festivals geopend. Voorafgaand aan de wereldpremière van De repu bliek der negatie werd in het Hulster stadskantoor het start sein gegeven voor de elfde edi tie van de Zeeland Nazomer Festivals, het elfde Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen en Reynaerts Historische Week 1999. Reden genoeg voor bur gemeester A Kessen om Hulst uit te roepen tot 'culturele hoofdstad van Zeeland'. Een reeks aan openingen gaat gepaard met een reeks aan toe spraken. De Kok hamerde nog eens op de samenwerking tus sen culturele organisaties in Zeeland, zijn 'credo' zoals hij zelf zei. In de ZeelandNazomer Festivals wordt door verschil lende organisaties samenge werkt, in de voorstelling op de wallen van Hulst door profes sionals en amateurs en zowel in de openingsvoorstelling als het Festival van Zeeuwsch-Vlaan deren door Zeeland en Vlaan deren. Breed publiek De gedeputeerde stelde dat de Zeeland Nazomer Festivals een verwezenlijking zijn van het provinciale cultuurbeleid: er worden artistiek interessan te voorstellingen gebracht die toch voor een breed publiek toegankelijk zijn. Daarom, herinnerde hij zijn gehoor nog maals, heeft het dagelijks pro vinciebestuur Provinciale Sta ten voorgesteld volgend jaar 100.000 gulden extra voor de Zeeland Nazomer Festivals uit te trekken. Dan kunnen hope lijk, net als vorig jaar, weer twee eigen producties als De republiek der negatie worden gemaakt. Temidden van alle dankwoor den en lofprijzingen uitte al leen interim-directeur W. de Clercq van het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen enkele waarschuwende woorden. Het is mooi als het slot of de opening van de Zeeland Nazo mer Festivals grootscheeps in Zeeuws-Vlaanderen wordt ge houden, betoogde hijmaar dat trekt een zware wissel op het festival met klassieke muziek. Alleen een perfectie coördina tie kan de schade beperken. Verder pleitte hij voor een planning op langere termijn. Die is nodig als het gaat om klassieke muziek, omdat mooie concerten voor het jaar 2000 nu al aan het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen voorbij dreigen te gaan. De Vos Reynaert treurt terwijl Ysegrimus de Wolf zich om zijn vrouw bekommert. foto Charles Strijd foto Charles Strijd Leny Hamelink in het nieuwe atelier Crea Stangi: „Ik heb van m'n hobby m'n werk gemaakt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 16