Warm, smekend en emotioneel Van Berkel toont toekomst architectuur PAN verrast met Van Gogh Ikonen uit het hart van Rusland TVTf^ kunst ËfLiXt cultuur Met de presentatie van 'Bois de Boulogne' uit 1886 van Vincent van Gogh zorgt kunst handel Noortman uit Maas tricht op de komende PAN Am sterdam voor de grootste verrassing. Van Gogh schilder de het doek toen hij nog maar net in de Franse hoofdstad was gearriveerd. Onder invloed van de impressionisten sloot hij in Parijs zijn bruingetinte 'Neder landse' leerperiode af en be kwaamde zich in een andere stijl. Het schilderij meet 37,5 bij 45,5 centimeter en was de afgelopen twintig jaar eigendom van een Japanse privé-verzamelaar. Het zomerse doek toont groepjes wandelaars en kinderen. Het blauw in de lucht en het rood in de kleding zijn typerend voor het kleuriger palet dat Van Gogh ging uitproberen. Onder de vleugels van zijn broer Theo bekwaamde Vincent zich in Pa rijs bovendien in de vlottere penseelvoering waar dit doek een mooi vroeg voorbeeld van is. De dertiende editie van de PAN Amsterdam duurt van 26 sep tember tot en met 3 oktober en telt 100 deelnemers uit Neder land en tien uit Vlaanderen. Om de reputatie als belangrijkste kunst- en antiekbeurs van de Lage Landen te bewaken voert de directie een streng toela tingsbeleid. Wie een aankoop doet is er dan ook van verzekerd dat hij geen kat in de zak koopt. Om het imago van dure beurs met louter 'prijzen op aanvraag' te ontkrachten benadrukt de di rectie altijd graag dat er ook ge noeg voorwerpen present zijn waarvoor de koper niet schat rijk hoeft te zijn. Het aanbod, dat varieert van oud tot hedendaags en van Azi atische kunst tot Romeinse beeldjes, is de sterkste troef van de PAN altijd de grote variatie. Onder de verzameling oude meesters in de RAI Parkhal zal Salomon Lilian dit keer de aan dacht trekken met een 'Interieur van de Oude Kerk in Amster dam' van de zeventiende-eeu- wer Emanuel de Witte. Samen met Gerard Houckgeest en Hendrick van Vliet vervol maakte De Witte in het Delft van de Gouden Eeuw het genre van het perspectivische kerkin terieur. Op zijn schilderij van de Oude Kerk toont hij zijn mees terschap door de blik van de kij ker vernuftig via brede banen zonlicht naar de ramen achterin te leiden. Kunsthandel J. Polak brengt een ensemble van Indiase mini aturen uit de achttiende en ne gentiende eeuw met onder meer verfijnde scènes uit het hofle ven. De miniaturen dragen veej zeggende titels als 'Liefdespaa in de wintermaand' en 'Nacht? lijke afspraak'. Op 'Nachtelijk afpraak' helpt een hofdarft haar meesteres op de olifant dl haar geliefde naast de palei? muur heeft 'geparkeerd'. B kunstenaar verhoogde de amu sementswaarde van het taferej door de olifant van een bred glimlach te voorzien. A Aardewerk Antiquair blik op de PAN vooruit op de ten toonstelling van Amsterdams goud en zilver in hetRijksmuse um in december. Met onder mee miniatuurzilver van de Vai Geffens, Van Somerwils en Vai Strants en een Lode wijk XR' lampetstel van Alger Mensm toont zilverspecialist Aarde werk hun meesterschap. Op ee manshoge kaart van de hoofd stad zal hij laten zien waar d achttiende-eeuwse Amster damse zilversmeden woonde en atelier hielden. Aronson Antiquairs verwiei recent de privé-collectie zwaï Delfts van de antiquair-verza meiaar A Vecht. Om de zwan kleur te fabriceren moest d oventemperatuur zeer nauw keurig worden geregeld. Da was zo moeilijk dat dit aarde werk extreem zeldzaam en kost baar is. Op de PAN zijn zeva stukken te bewonderen, waar onder een veertien centimete hoog theebusje dat omstreek 1705 met Chinese landschapje werd gedecoreerd. Nieuwkomer op de komend PAN is galerie Marzee uit Nij megen, specialist in hedendaag se sieraden. Marzee neemt on der meer drie gouden collief van Dorothee Striffer mes Nieuwkomer Janknegt Fine Ai uit Laren trekt meteen de aan dacht met een studie van ee balletdanseres van Degas. B vraagprijs voor deze gouache potloodtekening is 550,000 gu! den. De speciale PAN-tentoonstel lingen van dit jaar zijn gewij aan de bedrijfscollectie va Peter Stuyvesant en 'kunstzin nige' Swatch-horloges uit d privé-collectie van Swatch-di recteur N.G. Hayek. Te zien zij onder meer het ontwerp va graffiti-kunstenaar Keith He ring uit 1986 en de in 1996 in Ai lanta zeer gewilde 'Olympi Portraits Swatch'-exemplare van fotografe Annie Leibovitz Frangoise Ledeboe De PAN Amsterdam (RAI Parkin Amsterdamduurt van 26 septen ber tot en met 3 oktober. De op ningstijden zijn op iverkdagen vi 11 00 tot 20.00 uur en op zaterdag e zondag van 11.00 tot 18.00 uur. Vincent van Gogh: Bois de Boulogne Paris, 1886. Wat voor onooglijk wezen kijkt ons daar nu toch aan? De ogen, wat zijn ze groot trouwens, staan wel erg ver uit elkaar. En dan moet je die neus zien: platgeslagen, langgerekt. Daaronder zit nog een mond, maar erg veel ruimte voor een kin is er niet. Kort stekeltjeshaar en grote flaporen ma ken het beeld compleet: niet iemand om in het donker tegen te komen. We kunnen ge rust zijn: het wezen bestaat helemaal niet. Het is een op de computer vervaardigd hoofd, de Manimal, een kunstwerk van Da vid Lee. Inderdaad: beetje mens, beetje dier, man en animal tegelijk. Lee verwerkte in zijn portret de eigenschappen van mens, leeuw en slang. Het hoofd staat prominent op de lijvige, prominent paars gekleurde cassette, ge naamd Move, waarin architect Ben van Ber kel en kunshistorica Caroline Bos in woord en beeld getuigen van hun visie op hun werk, de hedendaagse architectuur en wel ke kant het daarmee op moet. De Manimal is exemplarisch voor de architectuur van de toekomst. Zoals het wezen tot stand is ge bracht met behulp van de computer, zo ver vult ook de computer in de hedendaagse ar chitectuur, en zeker in die van Van Berkel en Bos, het belangrijkste instrument om tot tastbare resultaten te komen. De computer jt'; Architect Ben van Berkel liet de computer de hoofdrol spelen in zijn ontwerp voorde Erasmus- brug in Rotterdam. foto Niels van der Hoeven als scheppinginstrument, en tegelijk met een veel grotere actieradius dan pen en te kentafel. Move is daarmee mede een lofzang gewor den op de computer. De combinatie van toetsenbord, beeldscherm en harde schijf is een onontbeerlijk werktuig, waarmee de ar chitect de huidige, uiterst gecompliceerde werkelij kheid tegemoet kan tredenSterker nog, de computer is hem dienstbaar om ge gevens uit die werkelijkheid, die door het menselijke bevattingsvermogen nauwelijks meer te begrijpen zijn, razendsnel te orde nen en, zonder enige emotie, in bruikbare diagrammen, grafieken, ja zelfs driedimen sionale verhoudingen zichtbaar te maken. Ben van Berkel liet de computer al de hoofd rol spelen in zijn ontwerp voor de Erasmus- brug in Rotterdam, die majesteitelijke brug die hem aanvankelijk grote roem verschaf te, maar ook blaamtoen opeens de tuien be gonnen te trillen tijdens zware storm en re gen. Het is geen wonder dat Move na de inleidende woorden onmiddellijk met de Erasmusbrug met de deur in huis valt: in die brug komen veel aspecten samen die ook op Ben van Berkel zelf en zijn bureau van toe passing zijn. De computer was van essentieel belang en maakte de constructie tot een huzarenstuk, waaraan menig betrokkene wellicht nog steeds slapeloze nachten heeft overgehou den. Maar toen zij eenmaal met haar pyloon boven de stad uittorende, werd wijd en zijd de loftrompet gestoken over het bouwwerk, dat liefkozend de Zwaan werd genoemd en dat de Rotterdammers met zoveel trots ver vulde. Maar toen kwam de plotselinge dé confiture en veranderden heftige regenbui en de brug ineens tot de risee van de stad en deugde er weinig meer van. „Het van schandaal vervulde leven van de Erasmusbrug veranderde haar in een typi sche, laat-twintigste eeuwse mediaster", schrijven Bos en Van Berkel. En dat brengt hen op de vraag of het niet goed is dat archi tectuur zo nu en dan eens uit haar ivoren to ren komt tuimelen om zich, terneergeslagen op de vloer, weer te herpakken om met ver nieuwde inzichten en des te beter voorbe reid, weer aan te slag te gaan. Het antwoord op die vraag luidt natuurlijk: ja. Dat is ook hoe Van Berkel en Bos de archi tect het liefst zien. Als een mode-ontwerper, die dicht bij de mensen staat, zich zo nu en dan eens een uitglijer mag permitteren, maar na die ontluisterende ei~varing weer gesterkt zijn weg vervolgt. Een filmmaker, die veel verschillende processen tegelijk in de gaten wil en moet houden om tot een be vredigend eindresultaat te komen. Een spin in het web. Want ook dat is de hedendaagse architect: iemand die het, met zijn eigen dis cipline al lang niet meer alleen af kan. De opgaven zijn daar vandaag de dag te com plex voor. De architect moet of overal ver stand van hebben, van infrastructuur en stedenbouw, van wat al niet. Of hij moet deskundigen op andere disciplines erbij ha len. Dat vergt netwerken, overal contacten hebben, op het juiste moment een beroep op de juiste mensen kunnen doen. Zo ontstaat teamwork en is het architectonische proces een kwestie van innige samenwerking op tal van verschillende niveaus tegelijk. Van Berkel en Bos hebben zich aan al deze uitgangspunten gehouden. Na een moeilij ke periode, die gekenmerkt werd door te genslagen als die Erasmusbrug, maar ook door het mislukken van het project de Kolk in Amsterdam, herrijst het bureau weer als een feniks uit de as, al is dat waarschijnlijk iets te zwaar uitgedrukt. De opdrachten zijn er niet minder om. On der een nieuwe naam treden Van Berkel en Bos ze voortaan tegemoet. Ze noemen zich nu UN Studio, een naam die door de letters UN iets vaag internationaals doet vermoe den en waarin veel van hun huidige overtui ging ligt besloten: het staat voor United Net for architecture, urbanism and infrastruc ture. En als baken van die nieuwe start ligt er n deze 800 bladzijden dikke cassette in d boekwinkels. Geheel in de stijl van de te genwoordige toonaangevende architecter bureaus konden Van Berkel en Bos eigenlij niet achterblijven. Na 'S, M, L, XL' van Rei Koolhaas en zijn 'Office for Metropolita Architecture' en de beginselverklarin 'Farmax' van het nog steeds jeugdig ela uitstralende MVRD V, is er nu Move van UI Studio. Het is een bijzonder boek gewordei opgesplitst in drie delen, 'Imagination 'Techniques' en 'Effects'. Engelse essaj worden afgewisseld door een baaierd aa beeldmateriaal. Referentiebeelden, veei kleurige foto's, computertekeningen, teke ningen, raadselachtige detailopnamen e niet altijd even goed te doorgronden opsom mingen van woorden, maken de tocht doe de wereld van Van Berkel en Bos tot ee spannend avontuur, op zoek naar de allei nieuwste dimensies van de architectuur. Z denken zij over hun vak, en zo willen zij hu vak benaderen. Ben Maanda UN Studio: Move - Idea Books; ISBN: 90 7651 010, f98,50. en zilver, de edelstenen en de parels als 'beslag' of omlijsting nog zo wonderlijk mooi bewaard bleven. Nooit eerder waren iconen, compleet met deze barokke decoraties in Nederland te zien. De zestig iconen, kleine tabletki of dubbelzijdige iconen op linnen, miniaturen en geïllustreerde handschriften komen uit het museum van klooster Sergiev Possad, het vroegere Zagorsk en het Rublev Museum in Moskou, de twee musea waar de mooiste en grootste topiconen van Rusland zijn ondergebracht en waaraan het belangrijkste deel van de geschiedenis van Russische iconen is af te lezen. Het klooster Sergiev Possad was eeuwenlang het belangrijkste en invloedrijkste klooster van Rusland en hield nauwe contacten met tsaren en andere rijke lieden die het klooster de meest kostbaar versierde iconen schonken. Het Rublev museum is ondergebracht in het Andronikov-klooster en het is genoemd naar Andrej Rublev. de Rembrandt onder de De plankjes die er bij elke icoon vooral aan de linkerzijde min of meer uitsteken dienen een ander doel, namelijk het bijeenhouden van de speciaal bewerkte, voor het doel uitgeholde houten drager van het beeld. In vergelijking met Griekenland kent Rusland de grootste iconen, ook omdat de kerken in Rusland voor een beter akoestisch resultaat hoger werden gebouwd en er dus grotere iconenwanden nodig waren. Iconen zo groot als in Utrecht waren nooit eerder in ons land te zien. Iconen werden en worden nog steeds beschouwd als een middel tot meditatie, een manier om contact te krijgen met de heilige of de hogere wereld. De verering of aanbidding richt zich niet op het materiaal of het ding op zich, maar op dat wat afgebeeld is en om die reden maakt het de Rus dus niet uit wie de icoon geschilderd heeft en of het al dan niet een kopie is. In vele Russische huishoudens worden dan ook kopieën of afbeeldingen van iconen Ongelovige Thomas, tweede kwart 15e eeuw (linksboven), vrouwen bij het lege graf, tweede kwart 15e eeuw (rechtsboven) en Kosmas en Damian met Jacobus, tweede kwart 16e eeuw. aanbeden. In Rusland gaat men er langzamerhand ook toe over om de kostbare en kunsthistorisch belangrijke originelen uit de kerken naar musea te verplaatsen en voor de vele kerken nieuwe iconen te vervaardigen. Ze dienen immers toch hetzelfde doel. Dit besef voor het behoud van de eigen cultuur kwam overigens pas deze eeuw en dus een beetje laat op gang. Dooi de roerige geschiedenis van Rusland is veel geplunderd, kostbaar 'beslag' omgesmolten en is er omwille van de commercie en de smokkel veel mis gegaan met het restaureren. De iconen waar het in deze tentoonstelling om gaat is dat bespaard gebleven. Ze werden tijdig uit de kerk gered, overigens in dezelfde tijd waarin de tegenpartij de vele vernielingen aanrichtte. De grootste bloei van de icoon is in Rusland in de 15e en 16e eeuw, wanneer Moskou en gebieden eromheen het artistieke en religieuze centrum van Rusland vormen. De religieuze kunst krijgt haar impulsen uit het Byzantijnse rijk. Talentvolle kunstenaars trekken naar Moskou, waaronder de eerder genoemde Rembrandt, Andrej Rublev, wiens stijl toonaangevend zou worden. In de regel zijn de namen van de kunstenaars die de iconen schilderden niet bekend, ook omdat slechts datgene wat ze maakten telde. In de tentoonstelling zijn geen iconen van Rublev te zien, want wat ervan zijn iconenkunst nog over is sturen de Russen liever niet op reis. ..Kijk dat is zoiets als vragen of je onze Nachtwacht even voor een tentoonstelling mag lenen. Dat gebeurt dus niet", aldus Henri Defoer. Ook een complete serie iconen die samên een iconostase maakten kwam niet mee. Wel bij elkaar hoort de groep met de naam 'Deesisrij van een Iconostase' uit Rostov, 15e eeuw. Ze zijn als een belangrijk hoofdstuk in de tentoonstelling met z'n vieren op de achterwand geplaatst en geven ondanks hun beschadigingen door brand (de vele kaarsjes in de kerk veroorzaakten nogal eens schade) een beetje een idee hoe mooi ritmisch de voorstellingen van de verschillende panelen op elkaar aan konden sluiten. „Wat ik in Russische iconen bewonder is het gevoel voor ritme, rust, het meditatieve, de zorg waarmee ze gemaakt zijn, het gevoel voor een zekere abstractie in de figuren, het gevoel beweging te suggereren zonder actie in de voorstelling te brengen", vertelt Defoer. Overigens heeft Defoer uitsluitend voor iconen uit de 15e en 16e eeuw gekozen. „In de 17e eeuw gaan alle bovengenoemde kwaliteiten verloren. Ik had de tentoonstelling niet door laten gaan als ik uit die eeuwen had moeten kiezen." Behalve de prachtige iconen, die de rijke vorsten en tsaren om Maria te vereren lieten maken en aan kloosters schonken zijn er ook tabletki ofwel tweezijdig op linnen geschilderde iconen, de zogenaamde polotentse en ook deze werkjes zijn evenals de handschriften nooit eerder Rusland uit geweest. Thea Figee Expositie: Uit het hart van Rusland - ikonen, miniaturen en handschrif ten; t/m 14 november in het Catha rijneconvent, Nieuwegracht 63- Lange Nieuwstraat 38, Utrecht. Open di t/m vrij 10-17 uur, za, zon en feestdagen 11-17 uur. Catalogus f 49,50. Info: (030-2317296). e hoeft niet gelovig te zijn om van iconen te houden. Dat is te constateren na een bezoek aan wat het Utrechtse museum Catharijneconvent ook zelf als haar topper van dit jaar ervaart, de tentoonstelling Uit het hart van Rusland. Na drie jaar lang voorbereiden en een voor Rusland typerend bureaucratische papierwinkel was het zover. Rusland liet voor het eerst haar allermooiste 15e en 16e-eeuwse iconen gaan. Maar over drie maanden moeten ze al weer naar huis. Nu al staat vast dat het bij een eenmalige actie blijft. Zo'n kans krijg je nooit meer. Dit is echt uniek en er zijn zoveel meer dingen te zien dan zelfs grote iconententoonstellingen als twee jaar geleden in Frankfurt en Londen konden bieden", glundert Henri Defoer, inhoudelijk directeur van Museum Catharijneconvent, terwijl hij een beetje zenuwachtig toeziet hoe alle moeder Gods' van Kazan tot en met Vladimir en een Nederdaling ter Helle op sokkeltjes met schuimrubberen trilvrije steuntjes geschoven worden. Engelengeduld moet je ervoor hebben om zo'n tere tentoonstelling in te richten. In de plechtig rood geverfde tentoonstellingszalen klinkt acceptabel gedempt Russische muziek. „Want dat is zo wonderbaarlijk mooi wanneer je een Russische kerk betreedt. Muziek en iconen vormen in de eredienst pas samen die typisch Russische, zo warme, smekende, zeer emotionele kunst", vindt Henri Defoer. „Ze zijn een eenheid." Maar ook zonder muziek stralen de heiligen met hun indrukwekkend gouden aureolen en bijbehorende attributen, de fier tronende en omwille van een nog imposanter beeld wat lang uitgerekte, tronende Christus of Pantocrator, de devoot op haar zoon neerkijkende moeder Gods. Wat een pracht, wat een rijkdom, zeker bij die exemplaren waar het vele goud Russische iconenschilders Iconen zijn afbeeldingen van Christus, van heiligen of van heilige gebeurtenissen en ze functioneren in de liturgie of in het devotieleven van de oosters orthodoxe kerk, waar ze een duidelijke taak hebben. Zoals de goddelijke boodschap door het woord aan de gelovigen wordt verkondigd, zo geven iconen de goddelijke boodschap door via het oog. De heiligen die volgens strenge regels staan afgebeeld werden tijdens de eredienst middels de icoon lijfelijk aanwezig geacht en vereerd en als het om een lezenaarsicoon giïig dikwijls ook nog gekust. Iconen bestaan als panelen, als lezenaarsiconen, huis- en reisiconen. De grote iconen - de hoofdmoot in deze tentoonstelling - maken in principe deel uit van een iconostase, een iconenwand, die de scheidingswand vormt tussen de altaarruimte en het schip, waar de gelovigen zich bevinden. De iconen in de iconostase zijn volgens streng voorschrift en naar rangen van heiligheid boven en naast elkaar in een raamwerk verankerd. Ze hebben geen hangsysteem of haakjes, reden waarom ze in de tentoonstelling dan ook staan en niet 'hangen'. vrijdag 3 september 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 14