Advanta breidt uit in Kapelle PZC Modern Hydro Agri is beresterk Juridische dans rond Golden Ten The Kings of Cool wuiven hun gitarist met speciaal concert uit Expositie toont verrassende aspecten van de natuur Weidse verten in veranderlijk licht van Dick Bakker zeeland 12 in detail ondernemend zeeland 1900-2000 kunst cultuur donderdag 2 september 1999 Nieuwe verwerkingshal zaden door René Schrier KAPELLE - Kort na de ver nieuwing van Advanta Van der Have in Rilland-Bath is het nu de beurt aan de vestiging te Ka pelle. Op het bedrijfsterrein van het zaaizaadbedrijf zijn onlangs de eerste palen gesla gen voor de bouw van een enor me hal voor de verwerking van zaaizaden. Projectontwikkelaar Van Garderen en Dekker te Middel burg en Proverko Ontwikke ling BV te Goes hebben in De Jordaan in Amsterdam een oud schoolgebouw' gekocht. De ontwikkelaars wollen het ge bouw herinrichten tot 28 grote, luxe appartementen in prijs klassen van 430.000 gulden tot 1.2 miljoen. Van Garderen en Dekker werkt daarnaast aan de ontwikkeling van het vier hectaren grote terrein van een staalfabriek in het centrum van Ridderkerk. Sagro in 's- Heerenhoek werkt daar mo menteel aan de sloop en sane ring van opstallen en grond. Van Garderen en Dekker voor zien er een bedrijven- en kan torenpark en grootschalige de tailhandel. In Doorn bezit de ontwikkelaar een kantoren complex dat plaats maakt voor een kleinschalige villawijk. De rubriek Ondernemend Zee land staat onder redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schrif telijk worden aangeboden aan de redactie van de PZC, postbus 18,4380AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. De nieuwbouw beslaat een op pervlakte van ruim achtdui zend vierkante meter, verge lijkbaar met de omvang van twee voetbalvelden. Met de uitbreiding is een investering gemoeid van ongeveer 6,5 mil joen gulden en het leidt uitein delijk tot circa dertig arbeids plaatsen. De uitbreiding in Kapelle houdt verband met de vorig jaar genomen beslissing de Nederlandse graszaadacti viteiten op één plaats te con centreren. De nieuwbouw moet in de winter gereed zijn, zodat na opstelling van de ma chines in de eerste helft van 2000 de graszaadoogst vervol gens geheel in Kapelle ver werkt kan worden. De nieuwe faciliteiten bieden straks ruimte aan een hightech machinepark, dat wordt inge zet voor schoning van grasza den voor landbouwkundige en recreatieve doeleinden, zoals toepassingen in weilanden, ga zons, sportvelden, golfbanen, wegbermen en dijken. Het ge bouw zal bestaan uit drie de len: een opslaggedeelte voor grondstof ofwel ongeschoond product, een deel voor het op stellen van zeven en andere ap paratuur voor de schoning en tot slot een opslagdeel voor ge schoond product. Tevens wordt een ruimte ingericht voor kwaliteitscontroleurs die aan de hand van de monsterna- mes nauwlettend kiemkracht, zuiverheid en vochtgehalte van het zaad in de gaten hou den. Het aangeleverde zaad komt uit binnen- en buitenlandse producties. Op jaarbasis gaat het om vele tonnen. Na scho ning en verpakking gaat het eindproduct in de vorm van mengsels van verschillende grassoorten naar bestemmin gen in heel Europa. Kunstmestfabriek Sluiskil viert zeventigjarig bestaan door Conny vart Gremberghe SLUISKIL - De kunstmestfa- brikant Hydro Agri Sluiskil, een volle dochter van het Noor se ehemie-en energieconcern Norsk Hydro, viert dit najaar het zeventigjarig bestaan met een aantal open dagen. Zater dag 11 en zondag 12 september kunnen omwonenden en be langstellenden komen kijken hoe er in Sluiskil ureum, am moniak en nitraten gemaakt worden, die sinds jaar en dag als kunstmeststoffen en basis grondstoffen een weg vinden naar afnemers over heel de we reld. Hydro Agri viert zijn verjaar dag op een moment dat een grondige modernisering van de bedrijfsinstallaties wordt af gerond en nieuwe investerin gen zoals de bouw van een warmtekrachtcentrale van 490 Megawatt in beeld zijn geko men. Zo opent vrijdag 3 september Hydro Agri in aan wezigheid van onder meer commissaris van de koningin W. T. van Gelder een nieuwe CO.-fabriek. Bij die gelegen heid biedt het bedrijf tevens een cheque aan aan burge meester R. C. E. Barbé van Terneuzen, als bijdrage aan de bouw van het nieuwe theater. De geschiedenis van het bedrijf begint in 1928 als groepen Ita liaanse (Montecatini), Belgi sche (Evence Coppée) en Fran se industriëlen (groupe de jaar. Anderhalf jaar later glijdt de eerste kunstmest in de zak ken. In de beginjaren werken er zo'n drieduizend mensen op het fabrieksterrein. Veel Zeeuws-Vlamingen, maar ze ker evenveel buitenlanders, Belgen, maar ook Russen en Italianen. Uit 'Van Kiem tot Korrel', het boek dat in 1979 door het bedrijf is uitgegeven, Wendel) de koppen bij elkaar steken om te bezien of ze de bij de cokesfabriek in Sluiskil vrij komende cokesovengassen kunnen gebruiken voor de pro ductie van synthetische stik stoffen. De kunstmestproduc tie in Europa komt na de Eerste Wereldoorlog tot bloei en ook deze industriëlen willen in die sector hun partijtje meeblazen. In 1929 begint de bouw van een hypermoderne fabriek, die een productiecapaciteit moet krij gen van 58.000 ton stikstof en 240.000 ton zwavelzuur per valt op te maken dat de 1'Azote slechts drie jaar voor voor spoed zorgt in de streek. De cri sis slaat ook in Zeeuws-Vlaan- deren in 1932 en de jaren die volgen hard toe. Oorlog Na de crisistijd komt de oorlog, die het bedrijf zwaar treft. De fabriek wordt, net als de cokes, getroffen door oorlogsgeweld en leeggeplunderd. In de na oorlogse jaren duurt het tijden voordat de weggevoerde in stallaties weer terug in Sluiskil zijn. Vanaf 1950 gaat het snel bergopwaarts met de fabriek, die in 1962 van naam veran dert. Voortaan geldt de Neder landse Stikstofmaatschappij als grootste werkgever in de streek met zo'n achthonderd medewerkers. Pas als Dow Chemical in de ja ren zeventig echt begint te groeien, verliest de kimstmest fabriek die kwalificatie. De laatste twintig jaar is de Sluiskilse fabriek onderdeel van het Noorse Norsk Hydro- concern. Onder de nieuwe ei genaren dijt de kunstmestfa briek niet alleen uit, maar wordt ze ook gemoderniseerd. Dat gaat wel ten koste van ba nen, begin jaren negentig wor den meer dan honderd oudere werknemers vervroegd met pensioen gestuurd. Nu geldt het Sluiskilse bedrijf als een van de meest competi tieve fabrieken in de sector in West-Europa. Die positie ver klaart ook waarom het moe derbedrijf vooral in Hydro Ag ri Sluiskil fors investeert en nog investeren wil. -- i het laatste ja? de twintigste eeuw blikt de PZC van dag tot s| 'ag terug op nieuws feiten uit Zeeland. 2 september 1983 door Frank Balkenende Het is niet alles goud wat blinkt bij Golden Ten. Het roulette-achtige spel staat be gin jaren tachtig ter discussie. Casino's beweren dat het een be hendigheidsspel is, justitie meent echter dat de speler niet kan bepalen hoe het spel ver loopt en bestempelt Golden Ten als kansspel. Het is volgens de wet een misdrijf. In de strijd te gen Golden Ten valt de politie 2 september 1983 het casino Club 300 in Kapellebrug binnen. Zij arresteert elf mensen en neemt de speeltafel in beslag. Het is het begin van een reeks invallen in Zeeuwse speelhuizen. Aan de Golden Ten-tafel kun nen 24 personen tegelijk spelen. Vier croupiers bedienen de gok kers. Het spel wordt wel pseu- do-roulette genoemd, omdat het op roulette lijkt, alleen staat bij Golden Ten de bak stil. De minimale inzet is een rijksdaal der ofwel vijftig Belgische frank, een maximuminzet is niet bekend. Wel keert het casi no bij winst maximaal tiendui zend gulden per speler per avond uit. Ieder die zich bij de portier als 'aspirant-lid' in schrijft, kan zo meedoen. Exploitanten van gokpaleizen beschouwen Golden Ten als be hendigheidsspel. Zij menen dat een speler, als hij behendig is, best kan bepalen waar het bal letje terecht komt. Justitie en politie in Zeeland achten het onmogelijk dat een speler de uitkomst kan beïnvloeden. Zo wel de gelegenheid als het spe- lenzelf is strafbaar. Althans, dat standpunt huldigen beide in stanties zolang rechters niet hebben uitgemaakt of Golden Ten wel of niet een kansspel is. De rechtbank in Almelo heeft enige tijd terug bepaald dat het een behendigheidsspel is. Het Openbaar Ministerie wil tot aan de Hoge Raad gaan om een ver bod af te dwingen. Dat kan dus even duren. In 1984 volgen opnieuw inval len. Dit keer in Club Macao in Kapellebrug (22 maart), dat is ondergebracht in een zijzaal van café Fabie. De politie ver moedt dat het illegale casino na de inval in september 1983 weer (en onder andere naam) is gaan draaien. „Er wordt kennelijk nogal wat geld in verdiend", merkt een politiewoordvoerder op. Restaurant Thermidor in Ka pellebrug krijgt ook bezoek (25 januari), tot verontwaardiging van de uitbater, die bestrijdt dat onder zijn dak een illegaal casi no wordt gedreven. „Dit noe men wij een besloten club van gezellige en fatsoenlijke mensen die op beperkte schaal een gokje wagen", zegt hij over het spelen van Golden Ten. Daarna is een jojo-effect te zien. Weer een in val in Thermidor, aanhoudin gen, inbeslagnames, waarna de rechtbank de vijf gedaagden vrijspreekt. Ovei'al in Neder land schieten Golden Ten-clubs als paddestoelen de grond uit. Aan de Zeeuws-Vlaamse grens worden ze ook doelwit van over vallers. Door 'overlast' klinkt steeds vaker de roep om sluiting van de Golden Ten-casino's, an derzijds leveren ze gemeenten royale leges op. Tot in de jar er. negentig blijft Golden Ten in zwang, daarna verschijnen weer nieuwe kansspelen zoals Euro-Observatie-Game, waar van justitie maar moet aanto nen dat ze strafbaar zijn. door Ali Pankow ZIERIKZEE - Via internet, de telefoon en uitein delijk een persoonlijke ontmoeting kwam een mooie romance tot stand tussen Marco Rentier uit Tilburg en Vera Lynne uit de Amerikaanse staat Kansas. Voor de band The Kings of Cool heeft deze relatie wel het vertrek van zijn gewaardeerde gi tarist tot gevolg. In het podium voor muziek- en theater Brogum in Zierikzee wuiven 'The Kings' Marco Rentier zaterdagavond 4 september uit met een afscheidsconcert vol muzikale verrassin gen. Marco en Vera gaan in Amerika wonen én trou wen. Dankzij de uitwisseling van hun e-mail- adressen door internet-koppelaars kwamen zij met elkaar in contact. Het klikte en de band tus sen hen werd steeds hechter. Rentier is werkzaam in de informatie-technologie en maakt in zijn vrije uren graag muziek. Samen met onder meer zijn broer Gerri t en vriend Jeroen van 't Leven speelde hij jarenlang in de formatie Rodi Dean. Blues vormde de hoofdmoot in het re pertoire. Vorig jaar kwam het tot een breuk bin nen die groep. Rentier besloot met enkele muzika le makkers op Schouwen-Duiveland, waar ook zijn eigen roots liggen, een nieuwe band te vor men. Het resultaat was de oprichting van The Kings of Cool met Lennert Goemans (drums), Collin Cle ment (bas), Jeroen van 't Leven (toetsen), Gerrit Rentier (zang) en Marco Rentier zelf als gitarist. „We hebben een geweldig jaar achter de rug"zegt toetsenist Van 't Leven. „In deze nieuwe formatie brachten we naast blues ook soul en werd het alle maal veel dynamischer en dansbaarder. We kre gen ook zoveel verzoeken om op te treden dat we niet eens op allemaal konden ingaan." De beste herinneringen bewaart Van 't Leven aan het concert tijdens het Anywavefestival dit voor jaar in Brogum. Het publiek dat vooraf al lekker was opgewarmd door de bekende Limburgse for matie Rowwen Hèze, ging volledig uit z'n dak tij dens het optreden van The Kings of Cool. Naast euforie bij de bandleden heerste toen echter al een zweem melancholie. Het zou wel eens het laatste optreden in de huidige samenstelling kunnen zijn. Marco had zijn vertrek immers al aangekondigd. In overleg met één van de Brogum-bestuursleden rijpte het plan de gewaardeerde oprichter en gita rist van 'The Kings' een waardig afscheid te berei den. Dat gaat zaterdagavond gebeuren met een gratis toegankelijk optreden in Brogum vol muzi kale verrassingen. Het vertrek van Marco betekent overigens niet het einde van deze band. Eric van Doom uit Zierikzee wordt de nieuwe gitarist van The Kings of Cool. Natuurlijk maakt ook hij zijn opwachting zater dagavond tijdens de seizoenopening in het Zie- rikzeese podium voor muziek- en theater. Het concert van The Kings of Cool zaterdagavond 4 sep tember in Brogum begint om 22.00 uur. De zaal is vanaf 21.00 uur geopend. De toegang is gratis. The Kings of Cool met vlnr: Lennart Goemans, Gerrit Rentier, Marco Rentier, Jeroen van "t Leven en Collin Clement. foto Riny Sluys door Ernst Jan Rozendaal BURGH-HAAMSTEDE - De mens is de grote afwezige in de expositie Zeeland, het licht - het water die op het ogenblik te zien is in galerie De Bewaerschole in Burgh-Haamstede. Sjoerd van der Hucht toont er foto's van Zeeland, Nel Spuijbroek beeld houwwerken geïnspireerd op onder meer vogels, schelpen en zeedieren en Angela Fehrmann zogenaamde mosselschilderij en. In geen van de werken is de mens het onderwerp, wel is de hand van de maker goed zicht baar. De sfeer van de tentoonstelling is rustgevend. Overdadige kleu ren ontbreken. Van der Huchts foto's zijn in zwart-wit, Spuij broek handhaaft de natuurlijke kleur van het speksteen dat ze voor bijna elke sculptuur ge bruikt en ook Fehrmanns schil derijen zijn getoonzet in rustige tinten van blauw, wit, grijs en zwart. De werken van Van der Hucht en Fehrmann hangen door elkaar, midden in de ruim te staan vijftien beelden van Spuijbroek. De negen schilderijen van de Duitse kunstenares Angela Fehrmann trekken desondanks als eerste de blik van de bezoe ker. Ze is begonnen met het schilderen van schelpen, maar gebruikt tegenwoordig de mos sel zelf op het doek, gecombi neerd met zand en verf. De schelpen zij n geordend in patro nen, de ene keer dicht tegen el kaar gerangschikt - waardoor ze doen denken aan de kevers waarmee de Belg Jan Fabre beelden maakt - de andere keer in een enkele lijn of in een groep je. Inventief Fehrmann is zeer inventief in het gebruik van de schelpen. Va riërend toont ze de bolle en ron de kanten en een kleine wijzi ging in de ordening trekt soms een mooie lijn door haar tafere len die vaak cirkels uitbeelden. Verrassend is het doek 'Land schap' waarbij de helft van de mossels letterlijk in het doek is gedrukt, wat op een aparte ma nier diepte in de voorstelling brengt. Daar lijkt het Fehrmann sowieso om te doen. Als een draaikolk trekken haar beste taferelen de beschouwer in de afbeelding. Hoewel Van der Hucht land schappen fotografeert, is ook hij in de eerste plaats geïnteres seerd in structuur. De tekening van het helmgras, het bij eb droogvallende strand met de ontelbare afdrukken van zagers en leeglopers, de glinstering van licht op golvend water; daarom is het de Haagse fotograaf te doen. Met zijn foto's vestigt Van der Hucht de aandacht op de na tuur als abstract kunstenaar. Competitie De in Rotterdam geboren Nel Spuijbroek maakt sculpturen in speksteen. Ze suggereert de vor men van zeedieren, golven, wa ter, wind, schelpen en vogels, want haar beelden zijn niet tot in detail uitgewerkt. Dat bete kent niet dat ze een onaffe in druk maken. Integendeel, de gepolijste huid en de bewust aangebrachte symmetrie heb ben de steen voor een groot deel van zijn natuurlijkheid ont daan. Het is alsof ze in haar kunstwerken competitie aan gaat met de natuur. Enerzijds blijft haar vormgeving achter bij die van de natuur - ze maakt immers schetsen van vogels of schelpen - anderzijds grijpt ze in op een vergaande manier die duidelijk maakt dat hier de mens aan het werk is geweest. Een uitzondering is haar beeld 'Tijd'. Het is gemaakt van olijf hout. Ook dat is gladgeslepen, maar het is een natuurlijke ver wering die vorm en tekening hebben bepaald. Zoals de titel terecht aangeeft. Expositie: Zeeland, het licht - het water, foto's van Sjoerd van der Hucht, beelden van Nel Spuijbroek en schilderijen van Angela Fehr mann, t/m 11 september in De Be waerschole in Burgh-Haamstede, di t/mza van 13.30-16.30 uur. Een mosselschilderij van Angela Fehrmann. 'Herfstlicht', olieverf van Dick Bakker doorTrees van Herpen SINT ANNA TER MUIDEN - Een rondgang langs het ten toongestelde werk van Dick Bakker heeft onvermijdelijk tot gevolg dat de bezoeker voortaan met andere ogen naar het landschap kijkt. Zijn weergave van weidse verten, wolkenluchten en weerspiegelingen in een wa terplas plaatsen alles waar aan zo terloops wordt voor bijgegaan letterlijk in een ander licht. Dat gaat overigens niet al leen op voor de toevallige passant. Bakker beaamt dat hij steeds beter, intenser leert kijken wanneer hij buiten is. „Ik vind het ook steeds mooi er buiten." De in Drente geboren schilder woont in middels gèfuime tijd in Krabbendijke. Te voet of per fiets verkent hij bijna dage lijks zijn omgeving. Het landschap in wisselende sei zoenen, met veranderende gewassen en onder invloed van het klimaat is een onuit puttelijke inspiratiebron voor hem. Soms maakt hij met gouacheverf een studie in de buitenlucht om die later thuis als basis voor zijn grote olieverven te gebruiken. De oude inlage bij Bath gaat gebukt onder een laaghan gend wolkendek. Een soort gelijk landschap heeft na de bui een andere tint en daar door een andere sfeer. Het geelwitte is vuilwit gewor den, de lucht nog donker van de wegtrekkende regen. Mensen komen niet voor op zijn doeken, wel sporen van menselijk ingrijpen: een hooiland, het silhouet van een dorpje of de palen langs de spoorbaan. Twee keer is een gele zee van koolzaad het uitgangspunt. Door vanuit wisselende perspectieven te werken - dichtbij en veraf - zijn de doeken totaal ver schillend van karakter. Eén kenmerk hebben alle land schappen gemeen: het opval lend heldere licht. Of het nu ochtend of avond, zomer of herfst, zonnig of buiig is, elk tafereel wordt door helder Zeeuws licht beschenen. Daardoor lichten de rode da ken op in de donkere avond zon, schemeren de scherm- bloemen van de vlierbes in het groene loof, glinsteren de lichtjes aan de overkant van de duistere Oosterschelde en weerspiegelt de lucht zich in de Vinkenissekreek. De com posities van horizontale vlakken met soms aan de randen een verticale partij creëren een ruimtelijk effect. In combinatie met dat helde re licht ontstaan zo visioenen van weidse verten die een op lettend beschouwer dage lijks om zich heen kan waar nemen. De Expositie Landschapsschil derijen van Diclc Bakker is toten met zaterdag 4 september dage lijks tusseii 11.00 en 18.00 uur te zien in het voormalige Stadhuis in Sint Anna ter Muiden. foto archief Charles Strijd De oude NSM-kade in Sluiskil in de jaren dertig.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 12