Dope, drank
en een
beetje liefde
Jonge sleepvaart
Bescheiden Eddie Murphy in een strafkamp
Following
vraagt
vervolg
Efteling leert opa
sprookjes vertellen
Dahliashow in 5s-Gravenpolder
Pierce Brosnan
woensdag 25 augustus 1999
Naast scenario en regie, op
zich al een combinatie die
tegenwoordig niet veel
meer voorkomt, tekende de
Britse cineast Christopher
Nolan ook voor camera en
montage in zijn lange
speelfilmdebuut Follo
wing. Daarnaast was hij
medefinancier van deze
lowbudget film. Een (ge
deelde) Tiger Award op het
Filmfestival in Rotterdam
gaf Nolan een droomstart.
door René Kastelein
Wie op grond van het 'kwali-
teitsstempel' van Rotterdam
een meesterwerk verwacht,
zal teleurgesteld worden. De
Tijger kan niet los worden ge
zien van de overige competitie
in Rotterdam, en die was in de
laatste editie ronduit zwak.
Een geluidsband die helder
heid mist en het vlekkerige,
contrastarme zwartwit, ma
ken duidelijk dat Nolan in
technisch opzicht nog onge
vormd is. Zijn kwaliteiten als
verteller daarentegen, bieden
perspectief. Following is het
verhaal van de schrijver in
wording Bill (Jeremy Theo
bald) die deels uit verveling,
deels om inspiratie op te doen,
willekeurige voorbijgangers
volgt. Een ontmoeting in een
koffieshop met een van zijn
'slachtoffers' is het begin van
een kat en muis-spel, waarbij
de machtsverhoudingen lang
zaam verschuiven.
De gevolgde man, Cobb (Alex
Haw), blijkt een crimineel die
hem uitnodigt mee te gaan op
inbrekerspad. Gehoor gevend
aan de sensatie, raakt hij ver
strikt in een intrige, uitmon
dend in een plot dat in de verte
doet denken aan de Hermans-
roman 'De Donkere Kamer
van Damocles'. Via vooruit- en
terugblikken in de tijd, creëert
Nolan een thriller die hecht is.
Alle stukken vallen op zijn
plaats. De niet-chronologi-
sche, cryptische opbouw lijkt
louter bedoeld voor het hoofd.
Wie de film maar een keer ziet,
zal veel ontgaan en zich bui
tengesloten voelen in dit her
metische verhaal. Afgezien
van academische bewonde
ring voor zijn rigide structuur,
wekt Nolan verwachtingen
door zijn soms uitstekende ac
teursregie. De genuanceerd
gespeelde slachtofferrol van
Jeremy Theobald compenseert
veel van de irritatie verwek
kende kunstmatigheid.
Following is vrijdag t/m
zondag en dinsdag te zien
in het Schuttershoftheater
in Middelburg.
25 t/m 31 augustus
Cine City
VUSSINGEN (Belbios 0900-9363)
Life. Do. t/m di. 19 en 21,45 u.
The Thomas Crown Affair. Wo. 19 eri 21,45 u.,
do. t/mdi. 13.45,16.15,19en 21.45 u.;do. t/m di.
19en 21.45 u.;
10 Things I hate about you. Wo. 19 en 21.45 u.,
do. t/m di. 13.45,16.15, 19 en 21.45 u.;
Analyze this. Wo. 16.15 en 19 u., do. t/m di.
13.45 en 16.15 u.;
Kabouter Plop. Dag. 13.45 en 16.15 u.;
Jungle Jack 2, Wo. t/m di. 16.15 u.;
0e koning en ik. Wo. t/mdi. 13.45 u.;
Ratjetoe. Dag. 13.45 u.;
Baby Geniuses. Dag, 13.45 u.;
Wild Wild West. Wo. 13.45,16.15,19 en 21.45
ii., do. t/m di. 16.15 en 19 u.;
Instinct. Wo. 16.15,19en21.45u., do. t/mdi. 19
en 21.45 u.;
The Matrix, Dag. 21.45 u.;
Never been kissed. Wo. 13.45 en 16.15 u., do.
t/mdi. 16.15 u.;
The Mummy. Wo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.,
do. t/m di. 19 en 21.45 u.;
Notting Hill. Dag. 19 en 21,45 u.
ScHuttersHoftheater
MIDDELBURG (0118 613482)
Hilary and Jackie, Wo. 20,30 u.;
Another Day in Paradise. Do. 20.30 u., vr. 22 u.,
2a. 19.30 u.,
Following. Vr. 19.30 u., za. 22 u.,zo. 20.30 u., di.
20.30 u.;
De maagdenbron. Ma. 20.30 u.
De Koning
HULST (0114 312030)
Life. Do. 19.30 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo.
i 13.45,16.15,19 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.;
The Thomas Crown Affair. Wo. 20 u., do. 21.30
ii., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 19 en 21.30 u.,
ma. en di, 20 u.;
Analyze this. Wo. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. 19 en
21.30 u., ma. en di. 20 u.;
Kabouter Plop. Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 en
16.15 u.;
Dekoning en ik. Wo.enza. 14u.,zo. 16.15u,;
Ratjetoe. Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 u.;
Wild Wild West. Wo. 20 u„ do, 21.30 u., vr. en za.
19.15 en 22 u., zo. 16.15,19 en 21.30 u., ma. en
di. 20 u.;
Never been kissed. Wo. 14 en 20 u., vr. 19.15 u.,
za. 14en 19.15 u.,zo. 13.45en 16.15 u.;
The Mummy. Wo. 20 u., do. 19.30 u., vr. en za.
19,15 en 22 u„ zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 u.,
ma. en di. 20 u.;
Notting Hill. Wo. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u.,
zo. 19 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.;
Baby Geniuses. Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 u.
't Beest
GOES (0113-228142)
Geen voorstellingen.
Cinemactueel
BERGEN OP ZOOM (0164 254886)
Analyze this. Wo. en do. 20 u., vr. 18.45 en 21.30
u., za. 21.30 u., zo. 16.15,18.45 en 21.30 u„ ma.
20 u.;
Kabouter Plop. Wo. t/m zo. 14 u.;
De koning en ik. Wo., za. en zo. 14 u.;
Mulan. Zo. 16.15 u,;
Notting Hill. Wo. en do 20 u., vr. 14,18.45 en
21.30u.,za. 18.45en21.30u.,zo. 16.15,18.45en
21.30 u., ma. en di. 20 u.;
Wild Wild West. Wo. 14 en 20 u„ do. 14 u., vr, 14
en21.30u.,za.enzo. 14,18.45en 21.30 u.,di. 20
u.;
The Matrix. Do. 14 u., vr, t/m zo. 18.45 u.;
Sneak preview. Do. 20 u.;
Avant premiere. Ma. en di. 20.30 u.
Roxy
BERGEN OP ZOOM (0164 233434)
The Thomas Crown Affair. Wo. en do. 20 u., vr.
21,30 u.,za. 18.45 en 21.30 u.,zo. 16 en 20 u„
ma. en di. 20 u.;
Ratjetoe. Wo. 14 u., za. 16 u., zo. 14 u.;
The Mummy. Wo. en do. 20 u„ vr. 18.45 en
21.30 u., za. 14,18.45 en 21.30 u., zo. 16 en 20 u„
ma. endi. 20 u.;
Baby Geniuses. Wo. 14 u„ vr. 18.45 u., za. en zo.
14 u.
De tweede speelfilm van de Amerikaanse filmer en foto
graaf Larry Clark heet Another Day in Paradise. Wie zijn
dit jaar in het Groninger Museum geëxposeerde fotowerk
een beetje kent, weet dat die titel niet anders dan ironisch
bedoeld kan zijn. Clark houdt zich immers niet met para
dijselijke levens bezig, het bestaan van zijn personages
wordt gekleurd door drank, drugs, seks en wapengeweld.
door Rob de Kam
Ooit, in het begin van de jaren
'60, hield Clark zich zelf in
zo'n 'scene' op en droomde hij
ervan om een film over zijn
omgeving te maken. Het wer
den fotoboeken. Nu, bijna
veertig jaar later is die film er
alsnog; de mensen die Another
Day in Paradise bevolken,
hadden zo in zijn eerste foto
boek 'Tulsa' kunnen staan. Die
authenticiteit moet de reden
zijn dat er onder de oppervlak
te van dit psychologische mis
daaddrama een emotie smeult
die je niet onberoerd laat.
In vergelijking met 'Kids',
Clarks eerste film, is Another
Day in Paradise een veel tradi
tioneler film. Een film met een
verhaal ook, waar 'Kids' meer
leunde op impressies, beelden
en sfeer. Het verhaal van Ano
ther Day in Paradise, geba
seerd op een manuscript van
ex-delinquent Eddie Little,
gaat over de tieners Bobbie en
Rosie die op sleeptouw geno
men worden door de gewiekste
crimineel Mel en diens vrien
din Sid, een duo dat prachtig
neergezet wordt door Holly-
woodsterren James Woods en
Melanie Griffith.
Hartverscheurend
Mei is de leider, afwisselend
genadeloos en joviaal, Sid zijn
op zich volgzame vriendin die
- als het erop aan komt - de za
ken scherper ziet dan haar
vriend. Ze hebben een verle
den dat niet onthuld wordt,
maar waarvan de sporen re-
Another Day in Paradise, met vrnl. Vincent Kartheiser, James Woods, Natasha Gregson Wagner en Melanie Griffith.
gelmatig doorschemeren,
bijvoorbeeld in een briljante
scène tijdens zo'n typisch
Amerikaanse diner. Daar ont
hullen Bobbie en Rosie dat ze
een kind verwachten, wat de
oudere Sid in een kirrende
staat van euforie brengt die
een gefrustreerde kinderloos
heid dan wel een ooit onderga
ne abortus suggereert. Mei ziet
het aan, en breekt haar en
thousiasme vervolgens kil en
cynisch af. Het is een hartver
scheurende scène waarin je
van alles voelt broeien, zonder
dat er een uitleg aan te pas
komt. Zo bevat Another Day
in Paradise meer sterke scènes
die overigens niet kunnen ver
hullen dat Clark her en der ook
stoplappen gebruikt om zijn
film overeind te houden. Zo
hangt een flashback over Bob
bie's verleden van misbruik en
mishandeling geheel in de
lucht en zijn er zeker ook ande
re scènes waarin de aandacht
wegglipt. Dan wordt ook voel
baar dat Clarks vormgeving
dit keer beduidend minder
spannend is dan die in 'Kids'.
Clark heeft daarin een leeftijd
bereikt waarin hij als buiten
staander, wat hij nooit was,
over een scherpere blik be
schikt dan wanneer hij van
binnenuit zijn eigen verleden
herschept. Lang krijgen der
gelijke overwegingen echter
niet de tijd onder het kijken
naar Another Day in Paradise,
want telkens sleuren Mel, Sid,
Bobbie en Rosie j e aan je haren
weer hun harde realistische
wereld binnen, waarin zij met
dope, drank, geld en een beetje
liefde krampachtig proberen
de grauwheid van het leven
van alledag te bestrijden.
Another Day in Paradise
draait in het Schuttershoft
heater Middelburg.
Eddie Murphy is de naam die het publiek naar Life moet
lokken, maar tegelijkertijd maken de eerste beelden al
duidelijk dat deze gevangeniskomedie afwijkt van het be
kende Murphy-stramien. De doorgaans zeer dominante
komiek stelt zich onder regie van Ted Demme tamelijk be
scheiden op en de realistische opnamen van een strafkamp
in Mississippi wijzen ook al niet in de richting van karika
turale kolder. Life maakt op zijn minst nieuwsgierig.
door Leo Bankersen
Voor het begin van dit meer
dan zestig jaar omspannende
verhaal gaan we terug naar
een nachtclub in Harlem jaren
dertig. Murphy en zijn tegen
speler Martin Lawrence - als
gladde zakkenroller en ambi
tieuze bankbediende - lopen
elkaar bij toeval tegen het lijf
Via een even hilarische als
noodlottige samenloop van
omstandigheden worden ze
gedwongen tot een gezamen
lijk tripje naar het diepe Zui
den, waar de voorgenomen
dranksmokkel eindigt met een
veroordeling wegens een niet
gepleegde moord. Op hun
mondje gevallen zijn ze aller
minst, maar wat is het woord
van een zwarte tegen dat van
een gluiperige blanke sheriff?
Hier tiert het racisme welig,
zoals al bleek tijdens een grim-
mig-komisch bezoekje aan een
wegrestaurant.
Ted Demme en het scenario
duo Robert Ramsey-Matthew
Stone zoeken een middenweg
tussen-een tragikomisch schel
menverhaal en een tamelijk
serieuze levensles. Wat toon
zetting betreft gaat dat ze re
delijk goed af. Demme bewijst
na zijn innemende 'Beautiful
Girls' opnieuw dat hij een goed
oog voor acteurs heeft. Het
maakt Life sympathiek en
apart genoeg om met redelijk
genoegen uit te zien, al komen
er gaandeweg ook zwakke
plekken aan het licht.
Als ik de persinformatie mag
geloven ligt er een gedegen on-
Eddie Murphy (links) en Martin Lawrence.
derzoek naar het toenmalige
gevangenissysteem in Missis
sippi aan het verhaal ten
grondslag. Historische jour
naalbeelden benadrukken dat
de achtergrond van deze komi
sche schermutselingen wel de
gelijk authentiek is. Niettemin
blijven er twijfels en gemiste
kansen. Dat het strafstelsel
destijds fungeerde als bron
van goedkope arbeidskrach-
foto Bruce McBroom
ten, is een interessant gegeven
waar de film helaas vaag over
blijft. En of er werkelijk zo'n
gemoedelijk sfeertje tussen
gevangenen en bewakers ont
stond, daar zet ik toch een
vraagteken bijOok zo'n inter
mezzo met de gefantaseerde
Boom-Boom Club van Mur
phy is vlot en geestig zolang
het duurt, maar in feite een
stijlbreuk binnen het geheel.
Hier en daar is er een aangrij
pend moment, en soms is de
ironie goed getroffen, zoals
wanneer Murphy en Lawrence
op hun oude dag nog tot een
soort huisknechten worden
gepromoveerd. Mooi detail is
het terloops onthullen van de
willekeur waarmee de blanke
bovenbazen gratie kunnen
uitdelen. De geleidelijke
transformatie van de acteurs
tot oude mannetjes is zeker ge
slaagd, al leunt het sterk aan
tegen Murphy's voorliefde
voor gekke typetjes. Maar uit
eindelijk blijft Life toch wat
steken in een vrijblijvend uit
gewerkte aaneenschakeling
van lief en leed rond het eeu
wig kibbelende duo Murphy
en Lawrence;
Life: te zien in Cine City
Vlissingen en De Koning
Hulst.
Avontuurlijk ingestelde geesten
kunnen hun sensatielust botvie
ren op de Euromast in Rotter
dam. Height Specialists biedt
belangstellenden op zaterdag
28 en zondag 29 augustus de
mogelijkheid om vanaf de plat
forms op honderd meter hoogte
te abseilen ofte tokkelen. Bij ab-
seilen gaat de deelnemer via
een kabel loodrecht langs de
mast naar beneden; bij tokkelen
wordt de tocht naar beneden
liggend op een schuine kabel
gemaakt.
Het Autotron in Rosmalen lokt
liefhebbers van antieke auto
mobielen weer naar zich toe
met de Zomer Oldtimerbeurs op
zaterdag 28 en zondag 29 au
gustus. Hobbyisten kunnen op
zoek naar onderdelen in onge
veer 250 kraampjes. Verder kun
nen de liefhebbers likkebaarden
bij tweehonderd oldtimers diete
koop worden aangeboden. Ook
zijn er enkele oude motoren en
bromfietsen te koop. Het Auto
tron is op beide dagen geopend
van 10.00 tot 17.00 uur.
De Nationale Taptoe in Breda
beleeft ditjaar zijn 24e editie. Or
kesten uit binnen- en buitenland
verzorgen van donderdag 26 au
gustus tot en met zaterdag 4
september allerlei shows op het
terrein van de Trip van Zout-
landtkazerne in Breda. Vrijwel
alle korpsen van de Nederland
se krijgsmacht doen mee, even
als orkesten uit onder meer de
Verenigde Arabische Emiraten
en Polen. Informatie; 076-
5222444.
Opa of oma, vertel eens een verhaaltje! Grootouders die
graag aan de dwingende verzoeken van sprookjesbeluste
kleinkinderen willen voldoen, kunnen zich in september
tot de Efteling wenden.
Het sprookjes- en evenemen
tenpark verzorgt elke woens
dagochtend in september een
stoomcursus sprookjes vertel
len; speciaal voor ouderen.
Opa of oma wordt niet alleen
een kei in het vinden van de
juiste toon en het goede stem
volume, het verhalende groo
tje leert zelfs de fijne kneepjes
van lichaamstaal en voorlees-
technieken. Dat alles valt bin
nen de les van een professione
le trainer.
Vertelervaring is niet nodig
voor deelname aan de cursus.
Maar de Efteling stelt wel een
grens aan het aantal grootou
ders: honderd per keer. Daar
om raadt het sprookjespark
belangstellende grootouders
aan vooraf te reserveren via
0416-288255.
Verder kunnen zestigplussers
op vertoon van een paspoort of
legitimatiebewijs elke woens
dag in september twee toe
gangskaart j es kopen voor de
prijs van één.
Studiedag
Op zaterdag 25 september or
ganiseert de Efteling, samen
met het Nederlands Centrum
voor Volkscultuur, een studie
dag over de waarde en de bete-
kenis van sprookjes, sagen en
legenden in de hedendaagse
tijd. Deskundigen belichten
het thema vanuit verschillen
de invalshoeken.
Ook is er een informatiemarkt.
GPD
foto Rob Keeris
Cursus sprookjes vertellen
voor senioren, Efteling, el
ke woensdagochtend in
september. Informatie:
030-2319997.
De dahlia's zijn in opkomst. Los van enkele hardnekkige
fans die de dahlia nooit los hebben kunnen laten, heeft de
bloem de laatste jaren veel aan populairiteit moeten inle
veren. Maar de dahlia is op de weg terug, verzekert Dies
Wouterse uit 's-Gravenpolder.
De dahlia is een omstreden
bloem. De een vindt hem kit
scherig, de ander mooi en weer
anderen uitgesproken lelijk.
De bloem komt oorspronkelijk
uit Mexico; de Azteekse naam
was Cocoxochitl, wat 'holle
buis' betekent. De ouderwetse
boerentuinplant is sinds 1804
ook in Nederland te vinden en
bereikte in de jaren vijftig en
zestig een hoogtepunt aan po
pulariteit.. Veel dorpen hadden
in die periode elk j aar een dah
liatentoonstelling.
Dies Wouters heeft samen met
zijn vrouw bij Erica's Flora en
Fauna te 's-Gravenpolder een
dahliashow ingericht in sa
menwerking met het echtpaar
Het Nationaal Sleepvaart Museum in Maassluis besteedt
met zijn jongste wisseltentoonstelling aandacht aan de
moderne historie van de sleepvaart in Nederland.
Het museum gaat met de expo
sitie vooral in op de verar.de-
ringen in de laatste jaren. Zo
krijgen bezoekers eer. aardig
beeld in foto's van de aanwin
sten in de Nederlandse sleep-
vaartvioot in de afgelopen vijf
jaar. De concurrentie in de ge
specialiseerde maritieme tak
is keihard; niet alleen de be
kende maatschappijen roeren
in de trog, maar ook buiten
landse reders proberen uit alle
macht een plaatsje op de
markt te veroveren. Het Sleep
vaart Museum verschaft infor
matie over de grote spelers in
de havens, op de zeeën en de ri
vieren. De ontwikkelingen in
de bedrijfstak worden met fo
to's en scheepsmodellen weer
gegeven.
Het Maassluise museum heeft
onder meer de beschikking ge
kregen over een collectie foto's
van kapitein C. van Roon, die
twintig jaar lang de zeeën
bevoer en alles wat met zeesle
pers te maken had, fotogra
feerde. Verder is er een verza
meling van M. de Geer. Deze
was kapitein op een
Rijnsleepboot en heeft met
zijn collectie van foto's,
scheepsmodellen en cursiosa
na zijn pensionering een klein
privémuseum ingericht.
Sleepvaart in beweging,
expositie in Nationaal
Sleepvaart Museum Maas
sluis, tot en met 3 oktober,
dinsdag tot en met zondag
geopend van 14.00 tot
17.00 uur.
Van der Walle. Verspreid in de
tuin zullen tijdens de show
verschillende bloemstukken
met kalebassen en siergrassen
worden opgesteld. Vanzelf
sprekend speelt daarin de
dahlia, die geldt als de voorbo
de van de herfst, de hoofdrol.
Dahliashow, zaterdag 28
en zondag 29 augustus
13.00 tot 18.00 uur, Erica's
Flora en Fauna, Schoor-
kenszandweg, 's-Graven
polder.
Sinds de samenwerking tussen Wijsmuller en Smit Internationale beginnen namen van de
sleepboten van de maatschappijen met Smitwijs; hier de Typhoon en de Tempest.