Dope, drank en een beetje liefde Jonge sleepvaart Bescheiden Eddie Murphy in een strafkamp Following vraagt vervolg Efteling leert opa sprookjes vertellen Dahliashow in 5s-Gravenpolder Pierce Brosnan woensdag 25 augustus 1999 Naast scenario en regie, op zich al een combinatie die tegenwoordig niet veel meer voorkomt, tekende de Britse cineast Christopher Nolan ook voor camera en montage in zijn lange speelfilmdebuut Follo wing. Daarnaast was hij medefinancier van deze lowbudget film. Een (ge deelde) Tiger Award op het Filmfestival in Rotterdam gaf Nolan een droomstart. door René Kastelein Wie op grond van het 'kwali- teitsstempel' van Rotterdam een meesterwerk verwacht, zal teleurgesteld worden. De Tijger kan niet los worden ge zien van de overige competitie in Rotterdam, en die was in de laatste editie ronduit zwak. Een geluidsband die helder heid mist en het vlekkerige, contrastarme zwartwit, ma ken duidelijk dat Nolan in technisch opzicht nog onge vormd is. Zijn kwaliteiten als verteller daarentegen, bieden perspectief. Following is het verhaal van de schrijver in wording Bill (Jeremy Theo bald) die deels uit verveling, deels om inspiratie op te doen, willekeurige voorbijgangers volgt. Een ontmoeting in een koffieshop met een van zijn 'slachtoffers' is het begin van een kat en muis-spel, waarbij de machtsverhoudingen lang zaam verschuiven. De gevolgde man, Cobb (Alex Haw), blijkt een crimineel die hem uitnodigt mee te gaan op inbrekerspad. Gehoor gevend aan de sensatie, raakt hij ver strikt in een intrige, uitmon dend in een plot dat in de verte doet denken aan de Hermans- roman 'De Donkere Kamer van Damocles'. Via vooruit- en terugblikken in de tijd, creëert Nolan een thriller die hecht is. Alle stukken vallen op zijn plaats. De niet-chronologi- sche, cryptische opbouw lijkt louter bedoeld voor het hoofd. Wie de film maar een keer ziet, zal veel ontgaan en zich bui tengesloten voelen in dit her metische verhaal. Afgezien van academische bewonde ring voor zijn rigide structuur, wekt Nolan verwachtingen door zijn soms uitstekende ac teursregie. De genuanceerd gespeelde slachtofferrol van Jeremy Theobald compenseert veel van de irritatie verwek kende kunstmatigheid. Following is vrijdag t/m zondag en dinsdag te zien in het Schuttershoftheater in Middelburg. 25 t/m 31 augustus Cine City VUSSINGEN (Belbios 0900-9363) Life. Do. t/m di. 19 en 21,45 u. The Thomas Crown Affair. Wo. 19 eri 21,45 u., do. t/mdi. 13.45,16.15,19en 21.45 u.;do. t/m di. 19en 21.45 u.; 10 Things I hate about you. Wo. 19 en 21.45 u., do. t/m di. 13.45,16.15, 19 en 21.45 u.; Analyze this. Wo. 16.15 en 19 u., do. t/m di. 13.45 en 16.15 u.; Kabouter Plop. Dag. 13.45 en 16.15 u.; Jungle Jack 2, Wo. t/m di. 16.15 u.; 0e koning en ik. Wo. t/mdi. 13.45 u.; Ratjetoe. Dag. 13.45 u.; Baby Geniuses. Dag, 13.45 u.; Wild Wild West. Wo. 13.45,16.15,19 en 21.45 ii., do. t/m di. 16.15 en 19 u.; Instinct. Wo. 16.15,19en21.45u., do. t/mdi. 19 en 21.45 u.; The Matrix, Dag. 21.45 u.; Never been kissed. Wo. 13.45 en 16.15 u., do. t/mdi. 16.15 u.; The Mummy. Wo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., do. t/m di. 19 en 21.45 u.; Notting Hill. Dag. 19 en 21,45 u. ScHuttersHoftheater MIDDELBURG (0118 613482) Hilary and Jackie, Wo. 20,30 u.; Another Day in Paradise. Do. 20.30 u., vr. 22 u., 2a. 19.30 u., Following. Vr. 19.30 u., za. 22 u.,zo. 20.30 u., di. 20.30 u.; De maagdenbron. Ma. 20.30 u. De Koning HULST (0114 312030) Life. Do. 19.30 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. i 13.45,16.15,19 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; The Thomas Crown Affair. Wo. 20 u., do. 21.30 ii., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 19 en 21.30 u., ma. en di, 20 u.; Analyze this. Wo. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. 19 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; Kabouter Plop. Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 en 16.15 u.; Dekoning en ik. Wo.enza. 14u.,zo. 16.15u,; Ratjetoe. Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 u.; Wild Wild West. Wo. 20 u„ do, 21.30 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 16.15,19 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; Never been kissed. Wo. 14 en 20 u., vr. 19.15 u., za. 14en 19.15 u.,zo. 13.45en 16.15 u.; The Mummy. Wo. 20 u., do. 19.30 u., vr. en za. 19,15 en 22 u„ zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; Notting Hill. Wo. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 19 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; Baby Geniuses. Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 u. 't Beest GOES (0113-228142) Geen voorstellingen. Cinemactueel BERGEN OP ZOOM (0164 254886) Analyze this. Wo. en do. 20 u., vr. 18.45 en 21.30 u., za. 21.30 u., zo. 16.15,18.45 en 21.30 u„ ma. 20 u.; Kabouter Plop. Wo. t/m zo. 14 u.; De koning en ik. Wo., za. en zo. 14 u.; Mulan. Zo. 16.15 u,; Notting Hill. Wo. en do 20 u., vr. 14,18.45 en 21.30u.,za. 18.45en21.30u.,zo. 16.15,18.45en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; Wild Wild West. Wo. 14 en 20 u„ do. 14 u., vr, 14 en21.30u.,za.enzo. 14,18.45en 21.30 u.,di. 20 u.; The Matrix. Do. 14 u., vr, t/m zo. 18.45 u.; Sneak preview. Do. 20 u.; Avant premiere. Ma. en di. 20.30 u. Roxy BERGEN OP ZOOM (0164 233434) The Thomas Crown Affair. Wo. en do. 20 u., vr. 21,30 u.,za. 18.45 en 21.30 u.,zo. 16 en 20 u„ ma. en di. 20 u.; Ratjetoe. Wo. 14 u., za. 16 u., zo. 14 u.; The Mummy. Wo. en do. 20 u„ vr. 18.45 en 21.30 u., za. 14,18.45 en 21.30 u., zo. 16 en 20 u„ ma. endi. 20 u.; Baby Geniuses. Wo. 14 u„ vr. 18.45 u., za. en zo. 14 u. De tweede speelfilm van de Amerikaanse filmer en foto graaf Larry Clark heet Another Day in Paradise. Wie zijn dit jaar in het Groninger Museum geëxposeerde fotowerk een beetje kent, weet dat die titel niet anders dan ironisch bedoeld kan zijn. Clark houdt zich immers niet met para dijselijke levens bezig, het bestaan van zijn personages wordt gekleurd door drank, drugs, seks en wapengeweld. door Rob de Kam Ooit, in het begin van de jaren '60, hield Clark zich zelf in zo'n 'scene' op en droomde hij ervan om een film over zijn omgeving te maken. Het wer den fotoboeken. Nu, bijna veertig jaar later is die film er alsnog; de mensen die Another Day in Paradise bevolken, hadden zo in zijn eerste foto boek 'Tulsa' kunnen staan. Die authenticiteit moet de reden zijn dat er onder de oppervlak te van dit psychologische mis daaddrama een emotie smeult die je niet onberoerd laat. In vergelijking met 'Kids', Clarks eerste film, is Another Day in Paradise een veel tradi tioneler film. Een film met een verhaal ook, waar 'Kids' meer leunde op impressies, beelden en sfeer. Het verhaal van Ano ther Day in Paradise, geba seerd op een manuscript van ex-delinquent Eddie Little, gaat over de tieners Bobbie en Rosie die op sleeptouw geno men worden door de gewiekste crimineel Mel en diens vrien din Sid, een duo dat prachtig neergezet wordt door Holly- woodsterren James Woods en Melanie Griffith. Hartverscheurend Mei is de leider, afwisselend genadeloos en joviaal, Sid zijn op zich volgzame vriendin die - als het erop aan komt - de za ken scherper ziet dan haar vriend. Ze hebben een verle den dat niet onthuld wordt, maar waarvan de sporen re- Another Day in Paradise, met vrnl. Vincent Kartheiser, James Woods, Natasha Gregson Wagner en Melanie Griffith. gelmatig doorschemeren, bijvoorbeeld in een briljante scène tijdens zo'n typisch Amerikaanse diner. Daar ont hullen Bobbie en Rosie dat ze een kind verwachten, wat de oudere Sid in een kirrende staat van euforie brengt die een gefrustreerde kinderloos heid dan wel een ooit onderga ne abortus suggereert. Mei ziet het aan, en breekt haar en thousiasme vervolgens kil en cynisch af. Het is een hartver scheurende scène waarin je van alles voelt broeien, zonder dat er een uitleg aan te pas komt. Zo bevat Another Day in Paradise meer sterke scènes die overigens niet kunnen ver hullen dat Clark her en der ook stoplappen gebruikt om zijn film overeind te houden. Zo hangt een flashback over Bob bie's verleden van misbruik en mishandeling geheel in de lucht en zijn er zeker ook ande re scènes waarin de aandacht wegglipt. Dan wordt ook voel baar dat Clarks vormgeving dit keer beduidend minder spannend is dan die in 'Kids'. Clark heeft daarin een leeftijd bereikt waarin hij als buiten staander, wat hij nooit was, over een scherpere blik be schikt dan wanneer hij van binnenuit zijn eigen verleden herschept. Lang krijgen der gelijke overwegingen echter niet de tijd onder het kijken naar Another Day in Paradise, want telkens sleuren Mel, Sid, Bobbie en Rosie j e aan je haren weer hun harde realistische wereld binnen, waarin zij met dope, drank, geld en een beetje liefde krampachtig proberen de grauwheid van het leven van alledag te bestrijden. Another Day in Paradise draait in het Schuttershoft heater Middelburg. Eddie Murphy is de naam die het publiek naar Life moet lokken, maar tegelijkertijd maken de eerste beelden al duidelijk dat deze gevangeniskomedie afwijkt van het be kende Murphy-stramien. De doorgaans zeer dominante komiek stelt zich onder regie van Ted Demme tamelijk be scheiden op en de realistische opnamen van een strafkamp in Mississippi wijzen ook al niet in de richting van karika turale kolder. Life maakt op zijn minst nieuwsgierig. door Leo Bankersen Voor het begin van dit meer dan zestig jaar omspannende verhaal gaan we terug naar een nachtclub in Harlem jaren dertig. Murphy en zijn tegen speler Martin Lawrence - als gladde zakkenroller en ambi tieuze bankbediende - lopen elkaar bij toeval tegen het lijf Via een even hilarische als noodlottige samenloop van omstandigheden worden ze gedwongen tot een gezamen lijk tripje naar het diepe Zui den, waar de voorgenomen dranksmokkel eindigt met een veroordeling wegens een niet gepleegde moord. Op hun mondje gevallen zijn ze aller minst, maar wat is het woord van een zwarte tegen dat van een gluiperige blanke sheriff? Hier tiert het racisme welig, zoals al bleek tijdens een grim- mig-komisch bezoekje aan een wegrestaurant. Ted Demme en het scenario duo Robert Ramsey-Matthew Stone zoeken een middenweg tussen-een tragikomisch schel menverhaal en een tamelijk serieuze levensles. Wat toon zetting betreft gaat dat ze re delijk goed af. Demme bewijst na zijn innemende 'Beautiful Girls' opnieuw dat hij een goed oog voor acteurs heeft. Het maakt Life sympathiek en apart genoeg om met redelijk genoegen uit te zien, al komen er gaandeweg ook zwakke plekken aan het licht. Als ik de persinformatie mag geloven ligt er een gedegen on- Eddie Murphy (links) en Martin Lawrence. derzoek naar het toenmalige gevangenissysteem in Missis sippi aan het verhaal ten grondslag. Historische jour naalbeelden benadrukken dat de achtergrond van deze komi sche schermutselingen wel de gelijk authentiek is. Niettemin blijven er twijfels en gemiste kansen. Dat het strafstelsel destijds fungeerde als bron van goedkope arbeidskrach- foto Bruce McBroom ten, is een interessant gegeven waar de film helaas vaag over blijft. En of er werkelijk zo'n gemoedelijk sfeertje tussen gevangenen en bewakers ont stond, daar zet ik toch een vraagteken bijOok zo'n inter mezzo met de gefantaseerde Boom-Boom Club van Mur phy is vlot en geestig zolang het duurt, maar in feite een stijlbreuk binnen het geheel. Hier en daar is er een aangrij pend moment, en soms is de ironie goed getroffen, zoals wanneer Murphy en Lawrence op hun oude dag nog tot een soort huisknechten worden gepromoveerd. Mooi detail is het terloops onthullen van de willekeur waarmee de blanke bovenbazen gratie kunnen uitdelen. De geleidelijke transformatie van de acteurs tot oude mannetjes is zeker ge slaagd, al leunt het sterk aan tegen Murphy's voorliefde voor gekke typetjes. Maar uit eindelijk blijft Life toch wat steken in een vrijblijvend uit gewerkte aaneenschakeling van lief en leed rond het eeu wig kibbelende duo Murphy en Lawrence; Life: te zien in Cine City Vlissingen en De Koning Hulst. Avontuurlijk ingestelde geesten kunnen hun sensatielust botvie ren op de Euromast in Rotter dam. Height Specialists biedt belangstellenden op zaterdag 28 en zondag 29 augustus de mogelijkheid om vanaf de plat forms op honderd meter hoogte te abseilen ofte tokkelen. Bij ab- seilen gaat de deelnemer via een kabel loodrecht langs de mast naar beneden; bij tokkelen wordt de tocht naar beneden liggend op een schuine kabel gemaakt. Het Autotron in Rosmalen lokt liefhebbers van antieke auto mobielen weer naar zich toe met de Zomer Oldtimerbeurs op zaterdag 28 en zondag 29 au gustus. Hobbyisten kunnen op zoek naar onderdelen in onge veer 250 kraampjes. Verder kun nen de liefhebbers likkebaarden bij tweehonderd oldtimers diete koop worden aangeboden. Ook zijn er enkele oude motoren en bromfietsen te koop. Het Auto tron is op beide dagen geopend van 10.00 tot 17.00 uur. De Nationale Taptoe in Breda beleeft ditjaar zijn 24e editie. Or kesten uit binnen- en buitenland verzorgen van donderdag 26 au gustus tot en met zaterdag 4 september allerlei shows op het terrein van de Trip van Zout- landtkazerne in Breda. Vrijwel alle korpsen van de Nederland se krijgsmacht doen mee, even als orkesten uit onder meer de Verenigde Arabische Emiraten en Polen. Informatie; 076- 5222444. Opa of oma, vertel eens een verhaaltje! Grootouders die graag aan de dwingende verzoeken van sprookjesbeluste kleinkinderen willen voldoen, kunnen zich in september tot de Efteling wenden. Het sprookjes- en evenemen tenpark verzorgt elke woens dagochtend in september een stoomcursus sprookjes vertel len; speciaal voor ouderen. Opa of oma wordt niet alleen een kei in het vinden van de juiste toon en het goede stem volume, het verhalende groo tje leert zelfs de fijne kneepjes van lichaamstaal en voorlees- technieken. Dat alles valt bin nen de les van een professione le trainer. Vertelervaring is niet nodig voor deelname aan de cursus. Maar de Efteling stelt wel een grens aan het aantal grootou ders: honderd per keer. Daar om raadt het sprookjespark belangstellende grootouders aan vooraf te reserveren via 0416-288255. Verder kunnen zestigplussers op vertoon van een paspoort of legitimatiebewijs elke woens dag in september twee toe gangskaart j es kopen voor de prijs van één. Studiedag Op zaterdag 25 september or ganiseert de Efteling, samen met het Nederlands Centrum voor Volkscultuur, een studie dag over de waarde en de bete- kenis van sprookjes, sagen en legenden in de hedendaagse tijd. Deskundigen belichten het thema vanuit verschillen de invalshoeken. Ook is er een informatiemarkt. GPD foto Rob Keeris Cursus sprookjes vertellen voor senioren, Efteling, el ke woensdagochtend in september. Informatie: 030-2319997. De dahlia's zijn in opkomst. Los van enkele hardnekkige fans die de dahlia nooit los hebben kunnen laten, heeft de bloem de laatste jaren veel aan populairiteit moeten inle veren. Maar de dahlia is op de weg terug, verzekert Dies Wouterse uit 's-Gravenpolder. De dahlia is een omstreden bloem. De een vindt hem kit scherig, de ander mooi en weer anderen uitgesproken lelijk. De bloem komt oorspronkelijk uit Mexico; de Azteekse naam was Cocoxochitl, wat 'holle buis' betekent. De ouderwetse boerentuinplant is sinds 1804 ook in Nederland te vinden en bereikte in de jaren vijftig en zestig een hoogtepunt aan po pulariteit.. Veel dorpen hadden in die periode elk j aar een dah liatentoonstelling. Dies Wouters heeft samen met zijn vrouw bij Erica's Flora en Fauna te 's-Gravenpolder een dahliashow ingericht in sa menwerking met het echtpaar Het Nationaal Sleepvaart Museum in Maassluis besteedt met zijn jongste wisseltentoonstelling aandacht aan de moderne historie van de sleepvaart in Nederland. Het museum gaat met de expo sitie vooral in op de verar.de- ringen in de laatste jaren. Zo krijgen bezoekers eer. aardig beeld in foto's van de aanwin sten in de Nederlandse sleep- vaartvioot in de afgelopen vijf jaar. De concurrentie in de ge specialiseerde maritieme tak is keihard; niet alleen de be kende maatschappijen roeren in de trog, maar ook buiten landse reders proberen uit alle macht een plaatsje op de markt te veroveren. Het Sleep vaart Museum verschaft infor matie over de grote spelers in de havens, op de zeeën en de ri vieren. De ontwikkelingen in de bedrijfstak worden met fo to's en scheepsmodellen weer gegeven. Het Maassluise museum heeft onder meer de beschikking ge kregen over een collectie foto's van kapitein C. van Roon, die twintig jaar lang de zeeën bevoer en alles wat met zeesle pers te maken had, fotogra feerde. Verder is er een verza meling van M. de Geer. Deze was kapitein op een Rijnsleepboot en heeft met zijn collectie van foto's, scheepsmodellen en cursiosa na zijn pensionering een klein privémuseum ingericht. Sleepvaart in beweging, expositie in Nationaal Sleepvaart Museum Maas sluis, tot en met 3 oktober, dinsdag tot en met zondag geopend van 14.00 tot 17.00 uur. Van der Walle. Verspreid in de tuin zullen tijdens de show verschillende bloemstukken met kalebassen en siergrassen worden opgesteld. Vanzelf sprekend speelt daarin de dahlia, die geldt als de voorbo de van de herfst, de hoofdrol. Dahliashow, zaterdag 28 en zondag 29 augustus 13.00 tot 18.00 uur, Erica's Flora en Fauna, Schoor- kenszandweg, 's-Graven polder. Sinds de samenwerking tussen Wijsmuller en Smit Internationale beginnen namen van de sleepboten van de maatschappijen met Smitwijs; hier de Typhoon en de Tempest.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 13