Een roffel die niet stilvalt Scram C. Theater krijgt kans op Lowlands Baby intiem en ruig tegelijk Quazar in Rotterdam ALBUM TOP 10 25 t/m 31 augustus Holbeintrio Het Holbeintrio geeft een concert. Het trio bestaat uitEugénie van der Grinten (fluit), Maarten Veeze (viool en altviool) en Tilly Keessen (piano). Zij spelen werken van Bach (1685-1750), Kummer (1795-1870), Sul (1874- 1935), Périlhou (1845-1935) en Gaubert (1879- 1941). wo. Hervormde Kerk, Oostkapelle, 20.00 uur Jean-Pierre Maudet 0e Fransman Jean-Pierre Maudet geeft een or gelconcert. Hij speelt muziek van Franse en Duitse compo nisten uit de periode van de barok, zoals het achtdelige Livre d'Orgue van Pierre du Mage, werken van Samuel Scheidt, Johann Pachel- bel, Buxtehude en Bach. wo. Grote Kerk, Brouwershaven, 20.00 uur Zo m ira w© mi dl c ra m ra© rt Het laatste Zomeravondconcert aan Zee komt voor rekening van Harrie Starreveld (fluit) en Erika Waarden burg (harp). Zij vormen al twintig jaar een duo. wo. Hervormde Kerk, Groede, 20.00 uur Oostkerk In de Oostkerk wordt gedurende de zomer elke donderdag een middagpauzeconcert gege ven. Het laatste concert van een half uur komt voor rekening van Bram Beekman uit Middelburg, do. Oostkerk, Middelburg, 12.30 uur Mini-concert In het kader van het jaarlijkse Lange Jan-pro- |ect wordt gedurende de zomermaanden we kelijks een mini-concert gegeven. HetVocaaf Kwartet Multiple Voice is een half uur te beluisteren, do. Koorkerk, Middelburg, 15.00 uur CaröDRom) Kees van Eersel bespeelt gedurende een uur het carillon in de toren van het stadhuis. Van Eersel is stadsbeiaardier van Veere en Zie- rikzee. do. Stadhuis Veere, 15.00 uur Jan Wisse Jan Wisse verzorgt het zevende en laatste or gelconcert in de Zomerserie in de Nieuwe Kerk. De organist uit Aagtekerke speeltwerken van Bach, Kor Kee, Brahms en Franck. do. Nieuwe Kerk, Zierikzee, 15.00 uur Catharinakerk In de reeks Zomeravondconcerten in de Catha rinakerk is het de beurt aan Rien Balkenende (piano) en Marijke Poppe (saxofoon). Op het programma staan werken van César Franck, Robert Schumann en E. Schulhof, do. Catharinakerk, Zoutelande, 20.30 uur Middlagpauisee Het laatste middagpauzeconcert van deze zo mer komt voor rekening van organist Bram de Wolf. Hij speelt werken van Cam. Saint-Saëns, Guil- laume Lasceux, Piet Post, Flor Peeters en N. J. Lemmens. De Wolf is organist van de Hofplein- kerk in Middelburg, vr. St. Jacobskerk, Vlissingen, 12.00 uur Hot Hot Summer '99 Onder de noemer Hot Hot Summer '99 heeft discotheek The Nighttrain een r&b party op het programma staan. Medewerking verleent de band Extince die be kendheid geniet van de hits Samen sterk, Kaal of kammen, Spraakwater, Viervoeters en Zoete Inval. vr. The Nighttrain, Middelburg, 23.00 uur Fapy Lafertün Gitarist Fapy Lafertin speelt Hot Club de Fran- ce-muziek. De Zeeuws-Vlaming treedt daarmee in de voet sporen van Djanco Reinhardt. Hij wordt muzi kaal ondersteund door de Zeeuwse musici Ron Groen (contrabas) en Pierre de Nijs (ritme-gi taar). za. De Drvkkery, Middelburg, 14.30 uur Bernard Krebs Bernard Krebs bespeelt gedurende een uur het orgel. Krebs komt uit Wolphaartsdijk. za. Grote Kerk, Brouwershaven, 14.30 uur Taptoe Kloosterzande beleeft zaterdag een drum band- en majorettentaptoe. Verantwoordelijk hiervoor is de plaatselijke sliowband Kloortje, die daarbij terzijde wordt gestaan door de showbands Sas van Gent, Juli ana en Jong Juliuana uit Middelburg, De Zwa luw uit Sluiskil, Jeugdbelang uit IJzendijke en Jong Axel. •za. Marijkeplein, Kloosterzande, 19.00 uur Ramsey Singers Het koor The Ramsey Singers doet op zijn jaar lijkse concertreis ook Vlissingen aan. Het Engelse koor telt twintig zangers en brengt een programma met werk van componisten uït de oude muziek, zoals Hans.Leo Hassler, Wi llam Byrd, Orlando Gibbons en Henry Pureed. Voorts wordt werk uitgevoerd van componis ten van deze eeuw: Pierre Villette, William Har ds en Herbert Howells. Het koor staat onder lei ding van dr Mark Fenton en wordt begeleid door organist Miles Quick. •za. St. Jacobskerk, Vlissingen, 20.00 uur Reicha Quintet Het Reicha Quintet geeft een kamerconcert. Het blaasquintet, aangevuld met piano, speelt werk van Ferenc Farkas, Franz Danzi, Jacques Ibert, Leos Janaceken Ludwig van Beethoven. Het kwintet bestaat uit Esther de Graaf (fluit), IJanJimkes (hobo), Willem van de Laar (klarinet Jaap van der Vliet (hoorn) en Jan Berend Kan (fagot), Peter Besseling (piano). •za. Hervormde Kerk, Noordgouwe, 20.00 uur Praetorians Het Leidse blokfluitensemble Praetorius brengt de jubileumproduktie Vier Elementen. Dit uitzes composities bestaande concert heeft de elementen lucht, water, vuur en aarde als uitgangspunt, zoals Water Music en Music for the Royal Fireworks van Handel. De andere vier composities zijn speciaal voor het ensemble geschreven door Paul Leenhoutsen Matthias Maute. De muziek wordt aangevuld met decla matie, beeldende kunst, dans en theatrale be lichtingseffecten. •za. Grote Kerk, Brouwershaven, 20.00 uur Manhuistuin De serie Manhuistuinconcerten wordt voort gezet met een optreden van de muziekvereni ging Con Affezione uit Kwadendamme. Het concert duurt een uur. Bij slecht weer wordt [Uitgeweken naar de rk Maria Magdalenakerk. •zo. Manhuistuin, Goes, 12.00 uur UmpBoaggedl De vierde editie van de Zeeuwse unplugged competitie is toe aan de volgende ronde. De optredende groepen zijn No Shamé (Neder- pop-blues), Firma Hopeloos (pretpunk/ska/reg- gea), Mamilla Paradise (roek) en Prëscilla Col lins (travestie-act). •zo. Panta Rhei, Vlissingen, 17.00 uur René Firrager Zanger René Froger geeft een gala-benefiet concert. Medewerking aan het concert verlenen het or kest Lou Roman, Blues Brothers Dedication Re vue, The Frogettes en Hanny. De opbrengst gaat naar de actie Zeeland Helpt Cambodja. IZie ook voorkant dit katern.) •zo. Grote Markt, Goes, 19.00 uur Van Eersel Het laatste concertinde zomer van 1999 op het Proper-orgel komt op naam van Kees van Eer sel uit Goes. Het programma vermeldt werken van J. G. Walther, A. G, Ritter, E. F, Richter en M, Reger. j Het concert wordt besloten met een improvisa tie, ma, Geref. Kerk, Vrouwenpolder, 20.00 uur 2 5 t/m 31 augustus Staatscircus Het Staatscircus van Moskou verblijft een aan tal dagen op Schouwen-Duiveland. ;0p het nieuwe programma staan dolgekke Ichimpansees, Siberische tijgers, geleerde hon- hen, gedresseerde huiskatten, acrobaten, hoe- 'a-hoep-meisjes, een sterke man> clowns enzo voort. •Ho. en vr. Laan van Saint Hilaire, Zierikzee, 16-30 en 20,00 uur '2a. en zo. Brouwersdam.Scharendijke, 16.30 sn 20.00 uur Voorstelling 'Tapdogs': Amsterdam, Koninklijk Theater Carré/vanaf van daag, woensdag, t/m 5 september (niet op zo 29 en ma 30 aug Den Haag, Lucent Danstheater, 7 t/m 11 september; Rotterdam, Luxor theater, 14 t/m 18 september; Breda, Chassé Theater, 20 t/m 25 septem ber. Het is eeh wonderlijk verhaal, dat van Dein Perry. En toch... in de Australische industriestad New Castle schiep hij een regelrechte danssensatie: 'Tap Dogs'. Zes mannen daveren een uur en een kwartier onafgebroken over het to neel, één grote roffel met hun van metalen plaatjes voor ziene werkschoenen, een roffel die nauwelijks stilvalt. Een uitdagende show met een glimlach die bewijst dat tapdance een springlevende, actuele dansvorm is. De show staat de komende weken in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. sfltoxoir Claims Wösser De voorstelling 'Tap Dogs' toont zes dansers in de metalen entourage van een staalfa briek. Zes gespierde lijven al lengs, zwaarder zwetend in op den duur doorweekte hemden en shirts. En als die nattigheid al niet het gevolg is van de in spanningen, dan komt het van een heus waterballet. Zes mannen met hun mannenlol, ijzeren solidariteit en dito dis cipline, die het metaal van hun schoenen behoorlijk te keer la ten gaan op alles wat maar ge luid maakt. En in een stalen décor is dat nog al wat. Muzi kale ondersteuning is dan ook nauwelijks nodig. Een show die soms letterlijk vuurwerk laat zien. Hét is een show die de lof zingt van de arbeiders klasse, ontwikkeld door Dein Perry, zelf een arbeiderskind en gediplomeerd staalarbei- der Hij was vier jaar toen zijn moeder besloot hem te leren tapdansen. En zo jong als hij was: in de garage, achter het huis van zijn leraar bleek hij daar nog aanleg voor te heb ben ook. Hollywood Hij ging naar Sydney, danste in allerlei shows en toen daar de Amerikaanse tapmusical oude stijl '42nd Street' in pro ductie werd genomen, deed Dein auditie. Hij werd aange nomen, kreeg een rol en leerde inzien dat tapdance meer mo gelijkheden heeft dan hij hier op basis van de oude Holly wood,films van Fred Astaire en de zijnen mocht laten zien. Tapdance kan actueel clans- spektakel zijn en ook nog iets vertellen. Met zijn vrienden van weleer, zijn 'tap dogs', ontwikkelde hij een show waarmee hij vier j aar geleden op een internationaal festival in Sydney opzien baarde. De Australische over heid herkende daarin een ei gen originele kunstvorm en zorgde ervoor dat hij de show ook in het buitenland op festi vals kon brengen. Hij verover de Broadway en de Londense theaterwijk West End, waar de show in 1995 werd bekroond met een Olivier Award. Het werd de basis voor een onder neming die nu met drie 'Tap Dogs' producties door de we reld reist. 'Tap Dogs' bewijst dat tap dance meer kan zijn dan on derdeel van een show. Met tapdance valt iets te vertellen. Savion Glover liet dat in 1995 al zien op Broadway met 'Bring in 'da noise, bring in 'da funk'. Maar waar hij met zijn dansers vorig jaar nog in Carré met zijn in de zwarte Ameri kaanse geschiedenis en jazz wortelende 'roots' een soort 'kamermuziek' liet horen, daar geven Dein Perry en zijn metaalarbeiders nu een stevig nummertjehardrockten beste. 'Tap Dogs' is een hoogst bles- suregevoelige show. Er kan veel mis gaan en er gaat ook veel mis, zonder dat het pu bliek dat meteen merkt. Niet voor niets staan er altijd drie dansers klaar om tijdens de voorstelling in te vallen en worden de tournees begeleid door een masseur. Bovendien heeft de organisatie een lijstje achter de hand met dansers die in geval van nood oproepbaar zijn, Waar ook ter wereld. Uitdaging Makkelijk is dat niet, vertelt Martyn Herbert, die zelf uit Engeland komt. Voor hem is 'Tap Dogs' een uitdaging. ,,Het is lichamelijk zwaar werk. En dan dansen we ook nog op van die echte zware werkschoenen waarmee je niet zo makkelijk beweegt. Het is dan ook echt opvallend hoe belangrijk dan de reacties van het publiek zijn. Die trekken je door de show heen." ,,Je kimt natuurlijk ook in een gewone voorstelling een rol in het ensemble gaan spelen. Hier sta je bijna de hele voor stelling samen op het toneel, we hebben enorm veel lol en je mag ook nog eens een karakter laten zien." Inderdaad, maar meer dan een karakter is het niet. De show vertelt geen echt verhaal, maar toont een sfeer. Een sfeer van jongens onder elkaar met mannengrappen en solidariteit. Een sfeer waarop ze duidelijk ook trots zijn. Martyn hoeft weinig moeite die op te pakken. „Zelf kom ik ook niet uit de upperclass." Meer moeite kostte het hem om de stijl van de dansen voor 100 procent onder knie te krijgen. „Dat kostte me twee maan den. Maar nu hij alweer een tijdje meedraait, kan hij in alle oprechtheid zeggen dat hij van de show geniet. „Het verveelt me nog geen moment. En bo vendien: het is toch eigenlijk uniek dat deze voorstelling he lemaal voortkomt uit de arbei derswereld." Tap Dogs, één grote dansroffel van vijf kwartier. foto Back Row Productions woensdag 25 augustus 1999 Quazar heeft een nieuw al bum uit. De cd 21 hours be gint met het nummer 'Welco me to Amsterdam'. Van Veen: „Quazar is een van de verte genwoordigers van de Am sterdamse house-scene. 'Wel come to Amsterdam' is een introductie van een album dat voor ons verklankt wat een Amsterdamse clubnacht voor ons is. De sfeer van zo'n nacht verandert voortdurend. De nieuwe Quazar-plaat is een poging om dat gevoel in muziek te verklanken, die wisselingen van schaduw en licht. Het fluctueert van heel diepe sferen naar juist heel uitbundig." Het nieuwe album 21 hours gaat terug naar de house. Van Veen: „De belangrijkste reden daarvan is dat de mensen waarmee ik nu werk al sinds het begin van de jaren negen tig in de pure Chicago-house zijn. De eerste party's die we met Club Risk deden, lieten hun sporen na in mijn eigen muziek. Het was voor mij een stap verdei' maar anderzijds ook een bekend gevoel. De warmte die die muziek heeft. Ik hou ook van techno, maar die is abstracter en wordt door sommige mensen als kil ler ervaren." GPD Quazar treedt zaterdag 28 augustus op in Massive^ Rotterdam en is vrijdag 17 september te horen in Nightto wn, ook Rotter dam. ken als het Rotterdamse pop podium Nighttown gestaan. We willen graag minder in het theater en meer op openbare locaties spelen. Daar sluit Lowlands prima bij aan." Bij Hollandia, dat altijd al graag buiten het schouwburg circuit speelt, heerst dezelfde gedachte. De Zaandamse groep staat met Ongebluste kalk in de theatertent. „Jkzag in het programma dat wij op hetzelfde moment als Super grass staan geprogram meerd", zegt woordvoerder Arjen Barèl. „Ik neem aan dat die ver genoeg bij ons verwij derd spelen. Trouwens, in onze voorstelling zit ook behoorlijk wat muziek. Ik zeg niet dat wij er Supergrass mee kunnen overstemmen, maar we kun nen er wel aardig de strijd mee aan. In de schouwburgen dreunde Ongebluste kalk al tijd al behoorlijk door." Popfestival Lowlands, van vrijdag 27 augustus tot en met zondag 29 augustus in Dronten. dooc Gert flfieajjeB" Scram C. Baby Scram C. Baby is misschien wel de meest onderschatte band uit de Excel- si'ÖP$Ènilie. in ieder geval is het derde album The Happy Maker (Excelsi- or/V2) al het derde bewijs dat de band binnen de vaderlandse gitaarrock een volwaardige plaats inneemt. En meer clan dat. 'Opener The Company' is een geweldig gitaarnummer en verderop werpt SCB zich Onbewust op als een soort Nederlandse dEUS: het éne mo ment intiem en introvert,het volgende moment ruw en ruig. En soms van alles, wat, zoals in het hartverscheurende 'Bank'. Maar misschien wordt de gelij kenis ook wel in de hand gewerkt door de - overigens geweldige - stem van John Cees Smit. Maakt niet uit, als SCB er maar groter van Wordt. StarreweBd De serie zomeravondconcerten 1999 in dorpskerkjes in West- Zeeuws-Vlaanderen krijgt van avond - woensdag - haar finale in Groede. Daartreedteen gere nommeerd duo op: de harpiste Erika en de fluitist Harrie Stare- veld. Beiden zijn docent aan het Sweelinck conservatorium in Amsterdam en spelen inmiddels twee decennia als duo. De car rière van harpiste Erika Waar denburg brak door nadat zij de Prix d' Excellence haalde en in 1977 prijswinnares was gewor den van het internationale Gau- deamus concours. Zij maakte verschillende cd-opnamen. Ook voorhetkomende seizoen staan opnamen op het programma, evenals optredens metverschil- lende Nederlandse orkesten. Harrie Starreveld was even eens prijswinnaar van het Gau- deamus concours (1987). Hij is lid van verschillende kamermu- ziekensembles en bespeelt alle fluiten,van de piccolo tot de contrabasfluit. Het concert in Groede (Neder landse hervormde kerk) bevat negen werkjes. Het heeft een Frans accent, onder meer door de programmering van Syrinkx voor fluitsolo van Debussy, de Pavane voor altfluit en harp van Ravel en de fantasie voorfluiten harp van Gabriël Fauré. Voorts klinken sonates en dansen en fantasieën van De Boisvallée, Bruynel, Von Gluck, Grand Jany en Jongen. BëizÖe]|érè van een theatervoorstelling op het popfestival Lowlands van 27 tot en met 29 augustus in de Flevopolder bij iDrönten wacht een aangename verrassing. Met het polsbandje dat ze in de theatertent krijgen uitgereikt, kunnen ze in de maanden september en oktober gratis naar het theater. Volgens woordvoerder Thomas Smit van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirec ties (VSCD) werken 55 van de 125 bij de VSCD aangeslo ten theaters aan de actie mee. dloor SVlartagt! Hessdriksma In elk van die 55 theaters kun nen de Lowlands-gangers een i'oyale keuze maken uit caba ret, theater, dans en klassieke muziek. Het precieze aanbod verschilt per theater. De VSCD hoopt de popliefhebbers na het opwarmertje op Lowlands zo definitief voor het theater te kunnen winnen. Het centrale idee achter Low lands, dat van 27 tot en met 29 augustus op een groot terrein in de Flevopolder een dwars doorsnede presenteert van de eigentijdse popmuziek, is vol gens directeur Michiel Kleiss 'drie dagen feest'. Na het drie- enzeventigste popbandje in drie dagen te hebben gezien, zou er bij de bezoekers echter wel eens verveling kunnen ontstaan. Vandaar dat al enke le jaren op kleine schaal ook andere kunstdisciplines op het festival vertegenwoordigd zijn, zoals het carabet-duo Lebbis en Jansen en de stand- up comedians van de Comedy Train. Maar 'serieus' theater, dat was er nog nooit. Kleiss merkte dat er in de thea terwereld nogal ambivalent op de uitnodigingen voor Low lands werd gereageerd. „Er was duidelijk sprake van twee tegengestelde krachten. Aan de ene kant vonden veel thea tergroepen het erg interessant om nieuw publiek te bereiken. Aan de andere kant missen ze hier natuurlijk de voorzienin gen die een schouwburg wel biedt. Voorlicht engeluid kun nen we zorgen, maar veel meer dan een uur opbouwtijd zit er niet inOok zullen de theater groepen rekening moeten hou den met geluidsoverlast van naburige poptenten. „We kun nen de tent redelijk goed isole ren', zegt een pr-medewerker van het festival. „Maar hele maal stil wordt het natuurlijk nooit." Openbaar Kater van het RO-theater is een van de voorstellingen die op Lowlands staat gepro grammeerd. „De voorstelling is gemaakt door studenten aan de Toneelschool Amsterdam", zegt woordvoerder Jan Coer- winkel. „Zij vonden het wel cool om op een popfestival te spelen. Bovendien heeft Kater al eerder op ongewone plek- Bezoeker op Lowlands tijdens een van de vorige edities van het driedaagse popfestival. foto Marc van der Kort Tricky Tricky is zonder twi jfel de meest expe rimentele vertegenwoordiger van de Bristolse triphopsound. Om die réden heeft hij vooral op de laatste albums, een deel van dé fans van zich ver vreemd, maar met Juxtapose (Island- /Universal) doet hij een redelijk ge slaagde poging om het vertrouwen te rug te winnen, Hij verkent hier laag voor laag de neo-hiphop, waarbij de inbreng van de producers DJ Muggs (Cypress Hill) en Dame Grease hier van doorslaggevend belang is. Het resul taat is een tamelijk open album, waar bij Tricky het betere fluisteirwerk doét en het echte rappen overlaat aan Lon don Posse's Mad Dog. Vooral 'BomBom Diggy', met z'n getemperde baslijn en even heftige als korte gitaarsolo, is mooi. Verderop is hij wél wat gejaagder ('She Said') of laat hij de techno via een achterdeurtje binnen ('Hot Like A Sau na') maar het blij ft all emaal heel over zichtelijk. Prince De niéu wste van Prince, heet het in de spotjes. Daar zal The Artist Formerly Known As Prince blij mee wezen. The- Vault... Old Friends 4 Sale (Warner Bros.): is natuurlijk niet echt zijn nieuwste release, maar een album vol restmateriaal van de platenmaat schappij, waar hij een paar jaar gele den met ruzie vertrokken is. Dat rest materiaal mag je gerust letterlijk ne men: op een enkel nummer na ('There Is Lonely' - met de toetsen geleend van Manfred Mann's Earth Band - en het op 'Me And Mrs. Jones' gelijkende 'Extra ordinary') bevat dit album Weinig bij zonders. De tracks, opgenomen tussen 1985 en 1994, zijn vaak stérk jazzy ge tint en voegen weinig' of niets toe aan het vele materiaal dat Prince, onder welke naam dan ook, al heeft achterge laten. 1Motring Hill: Original soundtrack (4) 2. Abba: 25 jaar na Waterloo (2) 3. Whitney Houston: My love is your love (1) 4. Shania Twain: Come on over (3) 5. Andrea Bocelli: Sogno (7) 6. Destiny's Child: Writing is on the wall (5) 7. Red Hot Chili Peppers: Californication (6) 8. Boyzone: By request (best of) (8) 9. Toy-Box: Fantastic (9) Britney Spears: Baby one more time (11) tussen haakjes de notering van vorige week Top 100 Destiny's Child Wegens té zoetsappig en té glad heb ik r &b meestal afgeschreven, maar sinds de laatste van TLC heb ik die mening toch een beetje moeten nuanceren. En met het verschijnen van de tweede cd van het jeugdige Destiny's Child, The Writing's On The Wall (Columbia/Sony Music) blijkt opnieuw dat de heden daagse r&b nog best spannend kan zijn. De basis wordt gevormd door lek ker soepele beats en hoekige ritmes. Met een soms minimale instrumentatie (de huidige hit 'Bills Bills Bills') komt de nadruk sterk op de zang te liggen en omdat deze vier bakvisjes uit Houston echt kunnen zingen (let ook óp dé spe ciale versie van 'Amazing Grace') le vert: dat alleen maar een geweldig re sultaat op.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 11