Baksteen preekt luchtvaartpassie PZC Gagarin Centrum biedt liefhebber astronautencursus t) varia zaterdag 14 augustus 1999 Leerstoel geluidhinder aan Leidse universiteit Platformvoorzitter biedt tegenwicht aan milieulobby Heer Bommel en de Pasmunt puzzel 1 C recept Ha„sBe,,Wman het weer van onze redactie binnenland Het Platform voor de Ne derlandse Luchtvaart is bezig met het opzetten van een bijzondere leerstoel geluidhin der aan de Universiteit van Leiden. Deze leerstoel moet het bestu deren van de sociale aspecten van geluidhinder, een nog" rede lijk braakliggend onderzoeks- terrein, stimuleren. De ver wachting is dat de leerstoel komend academisch jaar al wordt ingesteld. Volgens het platform, een groep personen en instellingen die de lucht vaart een warm hart toedra gen, wordt het fenomeen gelui dhinder steeds belangrijker in de publieke discussie over de groei van het vliegverkeer. Het huidige geluidhinderbeleid is volgens het platform nog te veel gebaseerd op een akoes- tisch-technische kijk op de problematiek. Maar gelui dhinder is volgens het platform in feite een sociaal fenomeen. De ernst van het probleem wordt mede bepaald door de wijze waarop overheden met het probleem omgaan. „Je bent er niet met het verleggen van een baan of het steeds aan scherpen van de geluidsnor men voor vliegtuigen", aldus Benno Baksteen, voorzitter van het Platform voor de Ne derlandse Luchtvaart. De kosten voor een nog aan te zoeken hoogleraar en twee on derzoekers in opleiding zijn begroot op een half miljoen gulden per jaar. Deze worden voornamelijk gedragen door sponsors van het platform, waaronder de Nederlandse Spoorwegen. De studie naar de geluidhinder van vliegtuigen kan mogelijk ook kennis opleveren voor de aanpak van het vergelijkbare probleem het lawaai van spoorverkeer. GPD Het voorzitterschap van de pilotenvereniging heeft Benno Baksteen overgedaan. Maar op de achtergrond is hij nog steeds actief om het 'ware verhaal van de luchtvaart' voor het voetlicht te brengen. Tegen woordig doet de 747-gezagvoer- der dat als voorzitter van het Platform voor de Nederlandse luchtvaart. door Charles Hasselman Er is een tijd geweest dat Ben no Baksteen een soort Er- win Kroll van de Nederlandse luchtvaart was. Bij ieder vlie- gincident en/of -ramp ver scheen de sympathiek ogende president van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers in de journaals om geduldig uit te leggen dat er nu eenmaal al tijd wat mis kan gaan, maar dat vliegen toch echt de veiligste vorm van vervoer is. Als voor zitter van het Platform voor de Nederlandse Luchtvaart pro beert hij nu tegenwicht te bie den aan de krachtige anti- luchtvaartlobby van de milieu beweging. Het platform houdt kantoor in het Nationaal luchtvaartmuse um Aviodome op Schiphol. Maar Baksteen, die in het Gooi woont, vindt een ontmoeting in het door de zakenwereld druk bezochte Jan Tabak in Naarden net zo makkelijk. Na een uur praten bij de openslaande deu ren: „We zitten hier midden in het Gooi. Heb jij een vliegtuig gehoord? Ik heb meer last van die weg." Ongrijpbaar Geluidhinder speelt een steeds belangrijkere rol in de publieke discussie over de groei van de luchtvaart. Het is tevens de meest ongrijpbare en grillige af- Benno Baksteen in mei 1997 bij zijn afscheid als president van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers. fotoCeesZorn/GPD geleide van het vliegverkeer. Baksteen: „We zitten met regel geving die leidt tot een moeras van narigheid. Er is sprake van een enorme begripsverwarring, bewust aangewakkerd door de milieubeweging die vanuit haar wereldvisie tegen de luchtvaart is. Geluid heeft op zich niets met milieu te maken. Het platform wil graag de zake lijkheid terugbrengen in de dis cussie. „Wij willen praten aan de hand van wetenschappelijke onderbouwde argumenten, aan de hand van controleerbare fei ten. Vandaar dat we ijveren voor een leerstoel geluidhinder." Moderne verkeersvliegtuigen maken minder herrie dan oude. „Factor zes minder, meen ik." De afgelopen vijftien jaar is door allerlei (vlieg)technische maatregelen de geluidsdruk op de omgeving van Schiphol ge halveerd, terwijl het luchtver keer is verdrievoudigd. Bak steen worstelt met de paradox dat dat niet heeft geleid tot min der klachten. „Integendeel. Het aantal klachten is explosief ge stegen. Kennelijk leidt minder geluidsdruk niet automatisch tot minder klachten. Het komt er toch op neer hoe je geluids overlast als individu ervaart." Een inwoner van Aalsmeer no digt Kamerleden uit om naar vliegtuiglawaai te luisteren, terwijl de buurvrouw, inmiddels donateur van het platform, voor datzelfde vlieglawaai haar schouders ophaalt. Naar schat ting vijftig tot tachtig procent van de factoren die leiden tot ge luidhinder hebben niets te ma ken met de akoestische compo nent. „Dus als je je als overheid uitsluitend concentreert op het terugdringen van het geluid, los je het probleem niet op. Geluid leidt niet eenduidig tot geluids hinder." Zonering De regelgeving houdt volgens Baksteen totaal geen rekening met dat gegeven. De geluidszo nering van luchthavens is geba seerd op een theoretisch model, begin jaren zestig ontwikkeld door professor Kosten. „Kosten bedacht een model om de ge luidsbelasting over een jaar te berekenen. Het is een analyse instrument. Prima geschikt om uit te rekenen hoe je bijvoor beeld het best een startbaan kunt inpassen. Maar totaal on geschikt als handhavingsin- strument. „Zo wordt het nu wel gebruikt. Op grond van het Kosten-model is een lijn op de kaart ingete kend. Huizen die daarbinnen liggen moeten wel geïsoleerd worden, maar als je huis toeval lig een meter verder ligt, hoeft dat niet meer. Dat is toch niet uit te leggen. Dat systeem bestaat verder nergens. In andere lan den wordt geluid gewoon geme ten." Herrie Als geïnteresseerd toehoorder woonde Baksteen drie j aar gele den een actievergadering in het Gooi bij tegen het verleggen van aanvliegroutes van Schiphol. Een man meldde dat zijn wereld instortte door al die herrie bo ven zijn hoofd. Nou, nou, dacht Baksteen, maar hij dwong zich zelf tot een mild gemoed. „Ik dacht daar mag ik niet over oordelen, zo ervaart die man dat nu eenmaal. Totdat hij vertelde dat hij als zakenman vijf dagen van de week in een vliegtuig zat en in het weekeinde thuis rust wilde. Dat kan dus niet hé. Als je profiteert van de lusten van de moderne samenleving dan moet je ook de lasten willen dragen." Baksteen en zijn platform vin den dat over de lasten onjuiste informatie wordt verstrekt. En dat geldt niet alleen voor het vliegtuig als bron van geluid hinder. De discussie over de luchtvaart is in zijn totaliteit in onbalans, ervaart Baksteen. „Als ik al die verhalen lees, dan krijg ik haast het idee dat ik in een semi-criminele organisatie werk." GPD D Toonder Studio's door Rob de Vries Als toerist de ruimte in, zover is het nog niet. Maar je kimt je in Rusland al wèl serieus op een ruimtereis voorbereiden. Vanaf oktober van dit jaar biedt het beroemde Gagarin Kosmo nauten Training Centrum in Star City, vlak bij de Russische hoofdstad Moskou, mensen die grote interesse in de ruimte vaart hebben en het benodigde bedrag kunnen betalen, de mo gelijkheid om op het centrum een zevendaagse astronauten- training te volgen. Daarbij kun nen ze dezelfde simulatoren en uitrusting gebruiken als de Rus sische kosmonauten. Het is 's werelds eerste en enige ruimtetrainingsprogramma voor burgers. Gedurende de training, die onder supervisie staat van ingenieurs, die onder meer de astronauten van de Amerikaanse ruimtevaartorga nisatie NASA instrueren, kun nen deelnemers aan de cursus, in groepjes van tien, bijvoor beeld gewichtloosheid ervaren tijdens een parabolische vlucht aan boord van een speciaal ont worpen vliegtuig. Ze kunnen ronddraaien in de 'Centrifuge', een machine waarin de G- krachten van de lancering en te rugkeer van het ruimtevaartuig worden gesimuleerd. En ze dui ken in een watertank om ge wichtsloos activiteiten buiten het ruimtevaartuig te trainen. Verder worden ze in de gelegen heid gesteld een ruimtepak te passen, krijgen ze les in het na vigeren van een ruimtevaartuig en nemen ze deel aan lezingen en briefings van vijftien be roemde ruimte-ingenieurs en ruimte vaart specialisten. Zegrahm Space Voyages, dat de cursus organiseert, heeft voor lopig vijf groepstrainingen gepland; de eerste begint op 24 oktober. De mannelijke en vrou welijke deelnemers kunnen in dividueel hun eigen inspan ningsniveau bepalen bij het werken in de simulatoren, maar dienen wel een redelijk goede gezondheid te bezitten. Koude Oorlog Het Gagarin Kosmonauten Training Centrum was een Top Secret-complex tijdens de Kou de Oorlog. Het is genoemd naar de eerste man in de ruimte, Joeri Gagarin. Het trainingscentrum is overigens allang geen com plex meer waar alleen Russische kosmonauten worden opgeleid. Collega's uit zestien andere lan den bereiden zich er met de Rus sen voor op komende ruimte expedities, onder meer op de vluchten die moeten leiden tot het installeren van het Interna tionaal Ruimte Station (ISS). Deelnemers aan de burgertrai- ning maken kans deze astro nauten te ontmoeten. Meedoen aan het trainingsprogramma kost niet minder dan 14.950 Amerikaanse dollars, zo'n dik ke dertigduizend gulden. Dat is inclusief het trainingsprogram ma, een verblijf in een vijfster renhotel in Moskou, een bezoek aan het vluchtleidingscentrum in het nabijgelegen Korolev, vluchtkleding, een video en een trainingscertificaat. Kortom: je beleeft voor veel geld ook wel iets heel bijzonders. Zegrahm Expeditions, dat in het nieuwe millennium ook een aantal com merciële ruimtevluchten op het programma heeft staan, wordt in N ederland vertegenwoordigd door Royal Hansa Tours in Zuidlaren. GPD Heer Bommel droeg de geldbuidel met sidderende handen naar de tafel en zette hem zachtjes neer, zodat de inhoud rinkelde. „Pas munt!" prevelde hij. „Wat een rijke klank en wat een prachtig ge wicht! Allemaal van mij." Zo sprekende opende hij het leder en be gon er met beide handen in te graaien. Het zonlicht sloeg schelle lichtjes uit het metaal, terwijl het getinkel overstemd werd door de hijgende ademhaling die aan zijn bevende lippen ontsnapte. Dit to neel was schier te veel voor Joost. „Mag ik ook eens, heer Olivier?" fluisterde hij met trekkende handen. „Héél even maar, met uw wel nemen." Heer Bommel luisterde echter niet naar de verscheurde knecht. Hij had gemerkt, dat Hocus Pas op het puilt stond heen te gaan en met een gesmoorde uitroep wendde hij zich tot de grijsaard. (Advertentie) Elke dag vakantie op uw TV! Het dagelijkse reis- op SBS 6. Uitzendingen van maandag t/m jTsSSSSEiT vrijdag rond 13.00 uur en in <*- het weekend rond 17.00 uur. 7 dagen per week geopend/ „L van 08.00 - 22.00 uur tIi±W/NKasj Of CA NAAR (Of tlL) ÉÉN VAN ONZE DREIZEN VAKANTIEWINKELS (ZIE VOOR TELNUMMERS ÏBS-TEXTPAG. SO I Of GOUDEN GIDS) Cryptogram Horizontaal: 3. Knapvan een laddervoorzien (7);6. Militair met een wapen van streek (6); 8. Reisje voor druggebruikers (4); 11. Lichaamsdeel tegen de borst? (5); 13. Hij vertrouwt zOn gasten zo als hij is (5); 14. Door trommelen week maken (6). Verticaal: 1. Telefoneert met de reinigingsdienst (4); 2. Hetvogelproduct is omgeven door springstof (5); 4.Romario mist een arm volgens deze lijn (4); 5. Een draak van een plaats (7); 7. Modear tikel waar een luchtje aan zit (6); 9. Gis college (4); 10. Doorscouting komt men ditdierop het spoor (3); 12. Half feest (4). Oplossing vrijdag kassagesp alomaegir spaansere topkwelen boraalert oraaldiva ruinsabel gilwegens cleanergo radstroef overalene salonolie sleegreen Vooruitzichten zondag maandag dinsdag woensdag weer max. 20° 20° 21° 20° min. 14° 14° 13° 14° wind ZW 5 ZW 4 ZW 4 ZW 5 Zon Maan zaterdag onder21.10 zondag op 6.30 zaterdag onder 22.39 zondag op 10.51 Nautisch bericht „Wacht!" riep hij met gebarsten stem. „Ik wil méér! Het geeft niet wat het kost; geld speelt geen rol. Maar ik moet méér hebben!" „Nee, meneertje", sprak de bejaarde engerd. „Voor je hele fortuin niet. Geld speelt geen rol, maar mijn pasmuntjes wel! Hier moet je het maar mee doen. Hèhèhè!" Na deze woorden schuifelde hij snel de deur uit en zijn kakelende lach weerkaatste akelig door de gang, voordat hij de deur sloot. Heer Ollie aarzelde even. Maar de aandrift zijn bezoeker na te gaan verflauwde, toen zijn blik op de tafel viel. Daar stond de bediende Joost met uitpuilende ogen en wringende handen over het metaal gebogen en de muntbezitter begreep on middellijk dat waakzaamheid geboden was. „Ga weg!" riep hij rauw. „Blijf af!" Meestal vrij krachtige zuidwestenwind. Goed zicht, in regen matig. Temperatuur zeewater circa 20 graden. Kleine kans op onweer. Waterstanden ZATERDAG Hoog 14 AUGUSTUS uur cm Vlissingen 04.39 261 Terneuzen 04.56 284 Bath 06.00 332 Roompot Buiten 04.35 199 Z'zee/Colijnsplaat 06.35 182 Stellendam Buiten 04.41 201 Wemeldinge 06.30 207 Krammersl. West 07.00 200 ZONDAG Hoog 15 AUGUSTUS uur cm Vlissingen 05.21 252 Terneuzen 05.39 276 Bath 06.41 323 Roompot Buiten 05.15 191 Z'zee/Colijnsplaat 07.15 177 Stellendam Buiten 05.25 193 Wemeldinge 07.10 202 Krammersl. West 07.40 191 MAANDAG 16 AUGUSTUS uur Vlissingen 06.06 Terneuzen 06.22 Bath 07.23 Roompot Buiten 06.00 Z'zee/Colijnsplaat 07.50 Stellendam Buiten 06.09 Wemeldinge 07.45 Krammersl. West 08.15 uur cm 16.59 246 17.19 270 18.23 312 16.55 180 18.50 169 17.06 172 18.40 195 19.20 184 17.41 239 18.01 263 19.03 305 17.35 176 19.25 166 17.49 166 19.25 191 19.50 177 Hoog water cm uur cm 237 18.21 226 261 18.43 251 306 19.39 291 179 18.20 168 169 20.00 162 180 18.29 158 192 20.00 185 179 20.20 169 Laag water uur cm uur 10.58 183 23.30 11.28 193 00.26 259 12.33 10.45 122 23.15 00.15 158 12.20 10.35 064 22.59 00.15 172 12.20 00.00 166 12.20 Laag water uur cm uur 11.35 176 ----- 00.00 230 12.05 01.06 253 13.10 11.30 120 23.55 00.55 158 13.00 11.15 062 23.34 00.55 172 12.55 00.50 166 12.55 Laag water uur cm uur cm 00.05 210 12.16 00.36 219 12.42 01.42 243 13.43 204 12.05 118 01.30 156 13.30 118 12.00 063 ----- 01.30 169 13.35 133 01.20 164 13.35 121 cm ;I T Cavaillons met garnalen De kleine geelgroene Cavaillons met hun gladde schil zijn bijzondere Franse meloentjes, die bij ons (helaas) niet altijd en overal verkrijgbaar zijn. Het zijn meloentjes met een fijne smaak, waar door ze zich bij uitstek lenen om te vullen met on ze Hollandse garnalen. U kunt de meloentjes met garnalen dan ook als een voorgerecht opdienen. De combinatie van beide smaken zult u niet licht vergeten. Kan eigenlijk ook niet, want de Cavail lons zijn de lekkerste meloenen die er bestaan en van onze eigen Hollandse garnalen wordt hetzelf de beweerd. Voor 4 personen: 2 Cavaillon-meloentjes; 200 - 250 verse gepelde Hollandse garnalen; 3 eetl. crème fraïche; zout; witte peper uit de molen; enkele druppels li moen- of citroensap; 2 theel. fijngesneden dille en 4 kleine takjes dille voor de garnering. Halveer de meloentjes en neem pitten en derge lijke weg. Schep het vruchtvlees uit de schillen. Leg de schillen in het diepvriesvak van de koel kast. Snijd het vruchtvlees in kleine blokjes. Spoel de garnalen enkele malen in ruim koud wa ter. Laat de garnalen in een vergiet of op een zeef uitlekken en zo veel mogelijk opdrogen (plaats vergiet of zeef op een tochtige plek). Klop crème fraïche even flink op en voeg tijdens het kloppen wat zout, peperen limoen-of citroen sap toe. Schep de meloenblokjes door het sausje en verdeel het over de inmiddels koud geworden meloenhelften. Schep in een kom garnalen en dil le door elkaar. Voeg wat zout en peper toe. Ver deel de garnalen over de meloenhelften. Schik er takjes dille als garnering op. Dien de gerechten zo koud mogelijk op. Tip: geef er sneetjes licht geroosterd witbrood bij en zet voor de liefhebbers een schaaltje met li moen- ofcitroenboter(balletjes) op tafel. Niet alleen in Nederland staat het zomerweer tijdelijk in een lagere versnelling. Een Atlantische depressie kiest positie boven de Noordzee en stuurt de ene na de andere storing Europa binnen. Volgens de computermodellen weet de depressie ook volgende week nog niet van wijken. Voor West-Europa lijkt dan ook een uiterst wisselvallige periode aan te breken. Vandaag vallen er zowel op de Britse eilanden als in Noord-Frankrijk diverse buien. Bovendien is het er tamelijk fris voor de tijd van het jaar. Londen bereikt met moeite de 19 en in Parijs wordt het niet veel warmer dan 21 graden. In het zuidoosten van Frankrijk is het aanzienlijk beter met veel zon en temperaturen van dik boven de 25 graden. Centraal-Europa profiteert vandaag van een zwak hogedrukge- biedje. In Polen, Tsjechië en Hongarije ontstaan stapelwolken maar het blijft er wel droog. Met temperaturen tussen de 20 en 25 graden is het er nog goed toeven. In Spanje zomert het nog goed door. In het binnenland stijgt het kwik tot ver boven de 35 graden en is het dus ronduit snikheet. Elders rondom de Middellandse- Zee is het niet veel anders. In Italië en Griekenland kan weliswaar een enkele onweersbui tot ontwikkeling komen maar ook daar is het warm met over het algemeen veel zon. (oDNoe^- Zeeland: Sausje van zon Het langjarige gemiddelde wat Door: Monique Vrolijk temperatuur betreft ligt voor Vlissin gen op 20,7 graden voor de tweede decade van augustus. Voor De Bilt is dit een graadje hoger, namelijk 21,7 graden. Met enige moei te bereikt het kwik de waarde van 21 graden na het weekeinde, maar op zomerse waarden hoeven we niet te rekenen. Daarvoor moeten we toch echt naar het gebied ten zuiden van de Alpen. Morgen stroomt er onstabiele en redelijk droge lucht over onze regio uit. Het weermenu is daarmee bepaald en het hoofdgerecht dit keer is stapelwolken met een sausje van zonnige momenten. De Zeeuwse eilanden en Zeeuws Vlaanderen moeten rekening houden dat er gekruid wordt met een enkele regenbui. Als toetje is er een wind met een licht vlagerig karakter. Deze is matig tot vrij krachtig uit een zuidwestelijke richting. Maandag is de kans op een bui groter en staat onweer ook op het menu. Een zwakke verstoring in de atmosfeer geeft net dat extra duwtje om de buien verder uit te laten groeien. Op zowel mor gen als maandag komt het maximum uit op circa 20 graden. De dinsdag lijkt er iets uitte springen wanneer een gebiedje van hogedruk vlak bij ons land ligt. Overdag is het overwegend droog weer met zonnige perioden. De temperatuur komt uit op ongeveer 21 graden. Kijken we nog een dag of twee verder, dan is het wisselvalligheid troef. Depressies vanaf de Atlantische Oceaan trekken richting ons land. Daarbij neemt de wind neemt in kracht toe en elke dag is er wel een grote kans op buien. Europa: Koel en buien

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 4