Baksteen preekt luchtvaartpassie
PZC
Gagarin Centrum
biedt liefhebber
astronautencursus
t)
varia zaterdag 14 augustus 1999
Leerstoel geluidhinder aan Leidse universiteit
Platformvoorzitter biedt tegenwicht aan milieulobby
Heer Bommel en de Pasmunt
puzzel
1
C
recept Ha„sBe,,Wman
het weer
van onze redactie binnenland
Het Platform voor de Ne
derlandse Luchtvaart is
bezig met het opzetten van een
bijzondere leerstoel geluidhin
der aan de Universiteit van
Leiden.
Deze leerstoel moet het bestu
deren van de sociale aspecten
van geluidhinder, een nog" rede
lijk braakliggend onderzoeks-
terrein, stimuleren. De ver
wachting is dat de leerstoel
komend academisch jaar al
wordt ingesteld. Volgens het
platform, een groep personen
en instellingen die de lucht
vaart een warm hart toedra
gen, wordt het fenomeen gelui
dhinder steeds belangrijker in
de publieke discussie over de
groei van het vliegverkeer. Het
huidige geluidhinderbeleid is
volgens het platform nog te
veel gebaseerd op een akoes-
tisch-technische kijk op de
problematiek. Maar gelui
dhinder is volgens het platform
in feite een sociaal fenomeen.
De ernst van het probleem
wordt mede bepaald door de
wijze waarop overheden met
het probleem omgaan. „Je bent
er niet met het verleggen van
een baan of het steeds aan
scherpen van de geluidsnor
men voor vliegtuigen", aldus
Benno Baksteen, voorzitter
van het Platform voor de Ne
derlandse Luchtvaart.
De kosten voor een nog aan te
zoeken hoogleraar en twee on
derzoekers in opleiding zijn
begroot op een half miljoen
gulden per jaar. Deze worden
voornamelijk gedragen door
sponsors van het platform,
waaronder de Nederlandse
Spoorwegen.
De studie naar de geluidhinder
van vliegtuigen kan mogelijk
ook kennis opleveren voor de
aanpak van het vergelijkbare
probleem het lawaai van
spoorverkeer. GPD
Het voorzitterschap van de
pilotenvereniging heeft
Benno Baksteen overgedaan.
Maar op de achtergrond is hij
nog steeds actief om het 'ware
verhaal van de luchtvaart' voor
het voetlicht te brengen. Tegen
woordig doet de 747-gezagvoer-
der dat als voorzitter van het
Platform voor de Nederlandse
luchtvaart.
door Charles Hasselman
Er is een tijd geweest dat Ben
no Baksteen een soort Er-
win Kroll van de Nederlandse
luchtvaart was. Bij ieder vlie-
gincident en/of -ramp ver
scheen de sympathiek ogende
president van de Vereniging van
Nederlandse Verkeersvliegers
in de journaals om geduldig uit
te leggen dat er nu eenmaal al
tijd wat mis kan gaan, maar dat
vliegen toch echt de veiligste
vorm van vervoer is. Als voor
zitter van het Platform voor de
Nederlandse Luchtvaart pro
beert hij nu tegenwicht te bie
den aan de krachtige anti-
luchtvaartlobby van de milieu
beweging.
Het platform houdt kantoor in
het Nationaal luchtvaartmuse
um Aviodome op Schiphol.
Maar Baksteen, die in het Gooi
woont, vindt een ontmoeting in
het door de zakenwereld druk
bezochte Jan Tabak in Naarden
net zo makkelijk. Na een uur
praten bij de openslaande deu
ren: „We zitten hier midden in
het Gooi. Heb jij een vliegtuig
gehoord? Ik heb meer last van
die weg."
Ongrijpbaar
Geluidhinder speelt een steeds
belangrijkere rol in de publieke
discussie over de groei van de
luchtvaart. Het is tevens de
meest ongrijpbare en grillige af-
Benno Baksteen in mei 1997 bij zijn afscheid als president van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers.
fotoCeesZorn/GPD
geleide van het vliegverkeer.
Baksteen: „We zitten met regel
geving die leidt tot een moeras
van narigheid. Er is sprake van
een enorme begripsverwarring,
bewust aangewakkerd door de
milieubeweging die vanuit haar
wereldvisie tegen de luchtvaart
is. Geluid heeft op zich niets met
milieu te maken.
Het platform wil graag de zake
lijkheid terugbrengen in de dis
cussie. „Wij willen praten aan
de hand van wetenschappelijke
onderbouwde argumenten, aan
de hand van controleerbare fei
ten. Vandaar dat we ijveren voor
een leerstoel geluidhinder."
Moderne verkeersvliegtuigen
maken minder herrie dan oude.
„Factor zes minder, meen ik."
De afgelopen vijftien jaar is
door allerlei (vlieg)technische
maatregelen de geluidsdruk op
de omgeving van Schiphol ge
halveerd, terwijl het luchtver
keer is verdrievoudigd. Bak
steen worstelt met de paradox
dat dat niet heeft geleid tot min
der klachten. „Integendeel. Het
aantal klachten is explosief ge
stegen. Kennelijk leidt minder
geluidsdruk niet automatisch
tot minder klachten. Het komt
er toch op neer hoe je geluids
overlast als individu ervaart."
Een inwoner van Aalsmeer no
digt Kamerleden uit om naar
vliegtuiglawaai te luisteren,
terwijl de buurvrouw, inmiddels
donateur van het platform, voor
datzelfde vlieglawaai haar
schouders ophaalt. Naar schat
ting vijftig tot tachtig procent
van de factoren die leiden tot ge
luidhinder hebben niets te ma
ken met de akoestische compo
nent. „Dus als je je als overheid
uitsluitend concentreert op het
terugdringen van het geluid, los
je het probleem niet op. Geluid
leidt niet eenduidig tot geluids
hinder."
Zonering
De regelgeving houdt volgens
Baksteen totaal geen rekening
met dat gegeven. De geluidszo
nering van luchthavens is geba
seerd op een theoretisch model,
begin jaren zestig ontwikkeld
door professor Kosten. „Kosten
bedacht een model om de ge
luidsbelasting over een jaar te
berekenen. Het is een analyse
instrument. Prima geschikt om
uit te rekenen hoe je bijvoor
beeld het best een startbaan
kunt inpassen. Maar totaal on
geschikt als handhavingsin-
strument.
„Zo wordt het nu wel gebruikt.
Op grond van het Kosten-model
is een lijn op de kaart ingete
kend. Huizen die daarbinnen
liggen moeten wel geïsoleerd
worden, maar als je huis toeval
lig een meter verder ligt, hoeft
dat niet meer. Dat is toch niet uit
te leggen. Dat systeem bestaat
verder nergens. In andere lan
den wordt geluid gewoon geme
ten."
Herrie
Als geïnteresseerd toehoorder
woonde Baksteen drie j aar gele
den een actievergadering in het
Gooi bij tegen het verleggen van
aanvliegroutes van Schiphol.
Een man meldde dat zijn wereld
instortte door al die herrie bo
ven zijn hoofd. Nou, nou, dacht
Baksteen, maar hij dwong zich
zelf tot een mild gemoed.
„Ik dacht daar mag ik niet over
oordelen, zo ervaart die man dat
nu eenmaal. Totdat hij vertelde
dat hij als zakenman vijf dagen
van de week in een vliegtuig zat
en in het weekeinde thuis rust
wilde. Dat kan dus niet hé. Als je
profiteert van de lusten van de
moderne samenleving dan moet
je ook de lasten willen dragen."
Baksteen en zijn platform vin
den dat over de lasten onjuiste
informatie wordt verstrekt. En
dat geldt niet alleen voor het
vliegtuig als bron van geluid
hinder. De discussie over de
luchtvaart is in zijn totaliteit in
onbalans, ervaart Baksteen.
„Als ik al die verhalen lees, dan
krijg ik haast het idee dat ik in
een semi-criminele organisatie
werk." GPD
D Toonder Studio's
door Rob de Vries
Als toerist de ruimte in, zover
is het nog niet. Maar je kimt
je in Rusland al wèl serieus op
een ruimtereis voorbereiden.
Vanaf oktober van dit jaar biedt
het beroemde Gagarin Kosmo
nauten Training Centrum in
Star City, vlak bij de Russische
hoofdstad Moskou, mensen die
grote interesse in de ruimte
vaart hebben en het benodigde
bedrag kunnen betalen, de mo
gelijkheid om op het centrum
een zevendaagse astronauten-
training te volgen. Daarbij kun
nen ze dezelfde simulatoren en
uitrusting gebruiken als de Rus
sische kosmonauten.
Het is 's werelds eerste en enige
ruimtetrainingsprogramma
voor burgers. Gedurende de
training, die onder supervisie
staat van ingenieurs, die onder
meer de astronauten van de
Amerikaanse ruimtevaartorga
nisatie NASA instrueren, kun
nen deelnemers aan de cursus,
in groepjes van tien, bijvoor
beeld gewichtloosheid ervaren
tijdens een parabolische vlucht
aan boord van een speciaal ont
worpen vliegtuig. Ze kunnen
ronddraaien in de 'Centrifuge',
een machine waarin de G-
krachten van de lancering en te
rugkeer van het ruimtevaartuig
worden gesimuleerd. En ze dui
ken in een watertank om ge
wichtsloos activiteiten buiten
het ruimtevaartuig te trainen.
Verder worden ze in de gelegen
heid gesteld een ruimtepak te
passen, krijgen ze les in het na
vigeren van een ruimtevaartuig
en nemen ze deel aan lezingen
en briefings van vijftien be
roemde ruimte-ingenieurs en
ruimte vaart specialisten.
Zegrahm Space Voyages, dat de
cursus organiseert, heeft voor
lopig vijf groepstrainingen
gepland; de eerste begint op 24
oktober. De mannelijke en vrou
welijke deelnemers kunnen in
dividueel hun eigen inspan
ningsniveau bepalen bij het
werken in de simulatoren, maar
dienen wel een redelijk goede
gezondheid te bezitten.
Koude Oorlog
Het Gagarin Kosmonauten
Training Centrum was een Top
Secret-complex tijdens de Kou
de Oorlog. Het is genoemd naar
de eerste man in de ruimte, Joeri
Gagarin. Het trainingscentrum
is overigens allang geen com
plex meer waar alleen Russische
kosmonauten worden opgeleid.
Collega's uit zestien andere lan
den bereiden zich er met de Rus
sen voor op komende ruimte
expedities, onder meer op de
vluchten die moeten leiden tot
het installeren van het Interna
tionaal Ruimte Station (ISS).
Deelnemers aan de burgertrai-
ning maken kans deze astro
nauten te ontmoeten. Meedoen
aan het trainingsprogramma
kost niet minder dan 14.950
Amerikaanse dollars, zo'n dik
ke dertigduizend gulden. Dat is
inclusief het trainingsprogram
ma, een verblijf in een vijfster
renhotel in Moskou, een bezoek
aan het vluchtleidingscentrum
in het nabijgelegen Korolev,
vluchtkleding, een video en een
trainingscertificaat. Kortom: je
beleeft voor veel geld ook wel
iets heel bijzonders. Zegrahm
Expeditions, dat in het nieuwe
millennium ook een aantal com
merciële ruimtevluchten op het
programma heeft staan, wordt
in N ederland vertegenwoordigd
door Royal Hansa Tours in
Zuidlaren. GPD
Heer Bommel droeg de geldbuidel met sidderende handen naar de
tafel en zette hem zachtjes neer, zodat de inhoud rinkelde. „Pas
munt!" prevelde hij. „Wat een rijke klank en wat een prachtig ge
wicht! Allemaal van mij." Zo sprekende opende hij het leder en be
gon er met beide handen in te graaien. Het zonlicht sloeg schelle
lichtjes uit het metaal, terwijl het getinkel overstemd werd door de
hijgende ademhaling die aan zijn bevende lippen ontsnapte. Dit to
neel was schier te veel voor Joost. „Mag ik ook eens, heer Olivier?"
fluisterde hij met trekkende handen. „Héél even maar, met uw wel
nemen." Heer Bommel luisterde echter niet naar de verscheurde
knecht. Hij had gemerkt, dat Hocus Pas op het puilt stond heen te
gaan en met een gesmoorde uitroep wendde hij zich tot de grijsaard.
(Advertentie)
Elke dag vakantie
op uw TV!
Het dagelijkse reis-
op SBS 6.
Uitzendingen van maandag t/m jTsSSSSEiT
vrijdag rond 13.00 uur en in <*-
het weekend rond 17.00 uur.
7 dagen per week geopend/ „L
van 08.00 - 22.00 uur tIi±W/NKasj
Of CA NAAR (Of tlL) ÉÉN VAN ONZE DREIZEN VAKANTIEWINKELS (ZIE VOOR TELNUMMERS ÏBS-TEXTPAG. SO I Of GOUDEN GIDS)
Cryptogram
Horizontaal:
3. Knapvan een laddervoorzien (7);6. Militair
met een wapen van streek (6); 8. Reisje voor
druggebruikers (4); 11. Lichaamsdeel tegen
de borst? (5); 13. Hij vertrouwt zOn gasten zo
als hij is (5); 14. Door trommelen week maken
(6).
Verticaal:
1. Telefoneert met de reinigingsdienst (4); 2.
Hetvogelproduct is omgeven door springstof
(5); 4.Romario mist een arm volgens deze lijn
(4); 5. Een draak van een plaats (7); 7. Modear
tikel waar een luchtje aan zit (6); 9. Gis college
(4); 10. Doorscouting komt men ditdierop het
spoor (3); 12. Half feest (4).
Oplossing
vrijdag
kassagesp
alomaegir
spaansere
topkwelen
boraalert
oraaldiva
ruinsabel
gilwegens
cleanergo
radstroef
overalene
salonolie
sleegreen
Vooruitzichten
zondag
maandag
dinsdag
woensdag
weer
max.
20°
20°
21°
20°
min.
14°
14°
13°
14°
wind
ZW 5
ZW 4
ZW 4
ZW 5
Zon
Maan
zaterdag
onder21.10
zondag
op 6.30
zaterdag
onder 22.39
zondag
op 10.51
Nautisch bericht
„Wacht!" riep hij met gebarsten stem. „Ik wil méér! Het geeft niet
wat het kost; geld speelt geen rol. Maar ik moet méér hebben!"
„Nee, meneertje", sprak de bejaarde engerd. „Voor je hele fortuin
niet. Geld speelt geen rol, maar mijn pasmuntjes wel! Hier moet je
het maar mee doen. Hèhèhè!" Na deze woorden schuifelde hij snel
de deur uit en zijn kakelende lach weerkaatste akelig door de gang,
voordat hij de deur sloot. Heer Ollie aarzelde even. Maar de aandrift
zijn bezoeker na te gaan verflauwde, toen zijn blik op de tafel viel.
Daar stond de bediende Joost met uitpuilende ogen en wringende
handen over het metaal gebogen en de muntbezitter begreep on
middellijk dat waakzaamheid geboden was. „Ga weg!" riep hij
rauw. „Blijf af!"
Meestal vrij krachtige zuidwestenwind. Goed zicht, in regen matig.
Temperatuur zeewater circa 20 graden. Kleine kans op onweer.
Waterstanden
ZATERDAG Hoog
14 AUGUSTUS
uur cm
Vlissingen 04.39 261
Terneuzen 04.56 284
Bath 06.00 332
Roompot Buiten 04.35 199
Z'zee/Colijnsplaat 06.35 182
Stellendam Buiten 04.41 201
Wemeldinge 06.30 207
Krammersl. West 07.00 200
ZONDAG Hoog
15 AUGUSTUS
uur cm
Vlissingen 05.21 252
Terneuzen 05.39 276
Bath 06.41 323
Roompot Buiten 05.15 191
Z'zee/Colijnsplaat 07.15 177
Stellendam Buiten 05.25 193
Wemeldinge 07.10 202
Krammersl. West 07.40 191
MAANDAG
16 AUGUSTUS
uur
Vlissingen 06.06
Terneuzen 06.22
Bath 07.23
Roompot Buiten 06.00
Z'zee/Colijnsplaat 07.50
Stellendam Buiten 06.09
Wemeldinge 07.45
Krammersl. West 08.15
uur cm
16.59 246
17.19 270
18.23 312
16.55 180
18.50 169
17.06 172
18.40 195
19.20 184
17.41 239
18.01 263
19.03 305
17.35 176
19.25 166
17.49 166
19.25 191
19.50 177
Hoog water
cm uur cm
237 18.21 226
261 18.43 251
306 19.39 291
179 18.20 168
169 20.00 162
180 18.29 158
192 20.00 185
179 20.20 169
Laag water
uur cm uur
10.58 183 23.30
11.28 193
00.26 259 12.33
10.45 122 23.15
00.15 158 12.20
10.35 064 22.59
00.15 172 12.20
00.00 166 12.20
Laag water
uur cm uur
11.35 176 -----
00.00 230 12.05
01.06 253 13.10
11.30 120 23.55
00.55 158 13.00
11.15 062 23.34
00.55 172 12.55
00.50 166 12.55
Laag water
uur cm uur cm
00.05 210 12.16
00.36 219 12.42
01.42 243 13.43 204
12.05 118
01.30 156 13.30 118
12.00 063 -----
01.30 169 13.35 133
01.20 164 13.35 121
cm ;I
T
Cavaillons
met garnalen
De kleine geelgroene Cavaillons met hun gladde
schil zijn bijzondere Franse meloentjes, die bij
ons (helaas) niet altijd en overal verkrijgbaar zijn.
Het zijn meloentjes met een fijne smaak, waar
door ze zich bij uitstek lenen om te vullen met on
ze Hollandse garnalen. U kunt de meloentjes met
garnalen dan ook als een voorgerecht opdienen.
De combinatie van beide smaken zult u niet licht
vergeten. Kan eigenlijk ook niet, want de Cavail
lons zijn de lekkerste meloenen die er bestaan en
van onze eigen Hollandse garnalen wordt hetzelf
de beweerd.
Voor 4 personen:
2 Cavaillon-meloentjes; 200 - 250 verse gepelde
Hollandse garnalen; 3 eetl. crème fraïche; zout;
witte peper uit de molen; enkele druppels li
moen- of citroensap; 2 theel. fijngesneden dille
en 4 kleine takjes dille voor de garnering.
Halveer de meloentjes en neem pitten en derge
lijke weg. Schep het vruchtvlees uit de schillen.
Leg de schillen in het diepvriesvak van de koel
kast. Snijd het vruchtvlees in kleine blokjes.
Spoel de garnalen enkele malen in ruim koud wa
ter. Laat de garnalen in een vergiet of op een zeef
uitlekken en zo veel mogelijk opdrogen (plaats
vergiet of zeef op een tochtige plek).
Klop crème fraïche even flink op en voeg tijdens
het kloppen wat zout, peperen limoen-of citroen
sap toe. Schep de meloenblokjes door het sausje
en verdeel het over de inmiddels koud geworden
meloenhelften. Schep in een kom garnalen en dil
le door elkaar. Voeg wat zout en peper toe. Ver
deel de garnalen over de meloenhelften. Schik er
takjes dille als garnering op.
Dien de gerechten zo koud mogelijk op.
Tip: geef er sneetjes licht geroosterd witbrood bij
en zet voor de liefhebbers een schaaltje met li
moen- ofcitroenboter(balletjes) op tafel.
Niet alleen in Nederland staat het zomerweer tijdelijk in een lagere
versnelling. Een Atlantische depressie kiest positie boven de
Noordzee en stuurt de ene na de andere storing Europa binnen.
Volgens de computermodellen weet de depressie ook volgende
week nog niet van wijken. Voor West-Europa lijkt dan ook een
uiterst wisselvallige periode aan te breken. Vandaag vallen er
zowel op de Britse eilanden als in Noord-Frankrijk diverse buien.
Bovendien is het er tamelijk fris voor de tijd van het jaar. Londen
bereikt met moeite de 19 en in Parijs wordt het niet veel warmer
dan 21 graden. In het zuidoosten van Frankrijk is het aanzienlijk
beter met veel zon en temperaturen van dik boven de 25 graden.
Centraal-Europa profiteert vandaag van een zwak hogedrukge-
biedje. In Polen, Tsjechië en Hongarije ontstaan stapelwolken
maar het blijft er wel droog. Met temperaturen tussen de 20 en 25
graden is het er nog goed toeven. In Spanje zomert het nog goed
door. In het binnenland stijgt het kwik tot ver boven de 35 graden
en is het dus ronduit snikheet. Elders rondom de Middellandse-
Zee is het niet veel anders. In Italië en Griekenland kan weliswaar
een enkele onweersbui tot ontwikkeling komen maar ook daar is
het warm met over het algemeen veel zon.
(oDNoe^-
Zeeland: Sausje van zon
Het langjarige gemiddelde wat Door: Monique Vrolijk
temperatuur betreft ligt voor Vlissin
gen op 20,7 graden voor de tweede decade van augustus. Voor De
Bilt is dit een graadje hoger, namelijk 21,7 graden. Met enige moei
te bereikt het kwik de waarde van 21 graden na het weekeinde,
maar op zomerse waarden hoeven we niet te rekenen. Daarvoor
moeten we toch echt naar het gebied ten zuiden van de Alpen.
Morgen stroomt er onstabiele en redelijk droge lucht over onze
regio uit. Het weermenu is daarmee bepaald en het hoofdgerecht
dit keer is stapelwolken met een sausje van zonnige momenten.
De Zeeuwse eilanden en Zeeuws Vlaanderen moeten rekening
houden dat er gekruid wordt met een enkele regenbui. Als toetje is
er een wind met een licht vlagerig karakter. Deze is matig tot vrij
krachtig uit een zuidwestelijke richting. Maandag is de kans op een
bui groter en staat onweer ook op het menu. Een zwakke verstoring
in de atmosfeer geeft net dat extra duwtje om de buien verder uit te
laten groeien. Op zowel mor
gen als maandag komt het
maximum uit op circa 20
graden. De dinsdag lijkt er
iets uitte springen wanneer
een gebiedje van hogedruk
vlak bij ons land ligt.
Overdag is het overwegend
droog weer met zonnige
perioden. De temperatuur
komt uit op ongeveer 21
graden. Kijken we nog een
dag of twee verder, dan is het
wisselvalligheid troef.
Depressies vanaf de
Atlantische Oceaan trekken
richting ons land.
Daarbij neemt de wind
neemt in kracht toe en elke
dag is er wel een grote kans
op buien.
Europa: Koel en buien