Roadster oogt goed met en zonder kap MV-Agusta zit vol patenten Open Audi Luxere Citroëns Benelli introduceert nieuwe bromscooters auto motorfiets 37 kort autonieuws r a 5v Paiero uit Italië Smart als Cabrio Europrijzen van Porsche Toppers Golf en Bora zaterdag 14 augustus 1999 sssp^essr; yjpH jrojeiu uinutiie Van de drie Duitse topmerken is Audi momenteel toonaangevend op het gebied van design en techniek. Dat laten recente producten zoals de TT zien. En modellen als de TT mogen ook nog eens op een grote publieke belangstelling rekenen. Zo groot zelfs, dat Audi de introductie van de open versie, de Roadster, enige tijd moest uitstellen. De start van de verkoop van de open TT is nu vastgesteld op dit najaar. Maar Audi greep de mooie zomer nog even aan om de TT Roadster aan ons voor te stellen. De TT Roadster is niet zomaar een Coupé-model zonder dak. Het is namelijk niet mogelijk om door het weglaten van het dak ge woon een open auto te maken. Het dak neemt in de zelfdragende con structie van de carrosserie een belangrijke plaats in. De afwezig heid ervan moet met andere ver sterkende maatregelen worden gecompenseerd. En bovendien moeten er extra voorzieningen worden getroffen om de inzitten den te beschermen als de auto over de kop slaat. Audi liet de ontwikkeling van de dichte en de open versie van de TT parallel lopen. Zodoende kon er in de ontwerpfase al rekening wor den gehouden met de extra stijf heid die een roadster nodig heeft. Versterkingen werden eigenlijk alleen aangebracht rond de voor ruit, die als het ware dienst doet als een soort rolbeugel. En achter de stoelen priemen twee grote matstalen beugels omhoog als tweede bescherming bij een on voorziene koprol. Verder werd de achterbank ver vangen door een soort kast met op bergruimten en het mechanisme voor de cabrioletkap. Ook biedt de kast ruimte voor een optioneel glazen windscherm, dat elektrisch omhoog kan worden geschoven. De kast is bovendien zo gecon strueerd dat hij voor een flinke versteviging van de carrosserie zorgt. Veel aandacht is bij de TT Road ster uitgegaan naar het uiterlijk van de auto. Want ook hier gold weer dat het weglaten van het dak niet straffeloos kon worden uitge voerd. De fraaie koepelvorm van de Coupé kon met een stoffen ca brioletkap niet worden verwezen lijkt. Daarom werd besloten de De voorruit van de Roadster doet dienst als een soort rolbeugel taillelijn van de auto vlak te hou den en de achterkant dezelfde ron ding mee te geven als de voorkant. Het dak heeft een natuurlijke vorm gekregen die perfect aan sluit bij de vormgeving. Zowel open als gesloten ziet de TT Roadster er erg goed uit. Slechts de plaatsing van het remlicht bo ven aan de motorkap doet een beetje knullig aan. En de bagage ruimte is er met een inhoud van 220 liter een beetje karig van afge komen. Beschermkap Het stoffen dak van de TT Road ster is eenvoudig met de hand te openen. Tegen meerprijs is echter ook een elektrische bediening le verbaar, maar daarmee neemt het openen enkele seconden langer in beslag. De cabrioletkap verdwijnt niet onder een afdekplaat, maar verzinkt wel in de carrosserie. Met een paar handgrepen is een be- schermhoes aan te brengen over de kap, hetgeen wel zo'n fraai ge zicht is. In het interieur is de open versie van de TT nagenoeg identiek aan de coupé. Op dezelfde smaakvolle wijze is het interieur opgesierd en afgewerkt met aluminium. Leren bekleding met een alcantara, een leren of een stoffen middenbaan is Het stoffen dak is eenvoudig met de hand te openen. standaard op de stoelen. Optio neel is een speciale leeruitvoering leverbaar, waarbij de randen met grove lederen veters zijn afge werkt. De stoelen zien er dan uit als honkbalhandschoenen of als de wigwam van kluk-kluk. Apart is het zeker. De zit achter het stuur is bij de Roadster net zo diep als bij de Coupé. Dat hindert het cabrioge- voel gelukkig niet, maar het zal voor toeschouwers misschien een vreemd gezicht zijn. Je zit bij de open TT niet half onder de voor ruit zoals bij sommige andere open auto's tegenwoordig. De wind waait lekker langs je hoofd zonder dat je er echt last van hebt. Door het openen of juist sluiten van de zijruiten kun je heel mooi de hoe veelheid rij wind doseren. Turbomotor Audi heeft voor de TT Roadster twee motoren en aandrijfsyste men van de Coupé overgenomen. Dat betekent dat de 1,8 liter tur bomotor in de versie met 180 pk de voorwielen aandrijft. De 225 pk sterke 1.8 turbomotor is via een handgeschakelde zesversnel lingsbak gekoppeld aan een quat- tro-aandrijf systeem voor alle wie len. In beide gevallen zijn de prestaties op het niveau van een goede sport wagen. De minst sterke versie sprint al in iéts minder dan acht seconden vanuit stilstand naar de 100 km/h, de 225 pk turbomotor knabbelt daar nog ruim een secon de van af. De topsnelheden bedra gen respectievelijk 222 en 237 km/h, maar die waarden zijn bij een open auto academisch. Ook zal de gemiddelde koper van de TT Roadster niet vaak het grote wegliggingspotentieel gebruiken. De auto leent zich meer voor rustig toeren door fraaie landschappen onder een zacht zonnetje. Audi heeft de meerprijs van de TT Roadster vastgesteld op 8.550,- gulden. De goedkoopste TT Road ster komt daarmee op 93.100,- gulden. Dat is dan wel inclusief een heel complete uitrusting, die ook airconditioning en stoelver- warming omvat. Mario Vos Binnen een week doet Italië van zich spreken door drie aankondigingen van motornieuws. Allereerst kwam Aprilia met de mededeling dat de ultra-sportieve RSV Mille nu ook in een beperkt leverbare SP- uitvoering verkrijgbaar is. Vervolgens werd bekend dat de Benelli terug is aan het motorfront met een al even sportieve nieuweling, de vloeistofgekoelde driecilinder Tornado. En alsof dat nog niet genoeg was, deelde MV-Agusta mee dat zijn nieuwe tweewielers bij de importeur kunnen worden afgehaald. Hoewel er met Aprilia en Be nelli niets mis is, missen bei de merken het aureool dat nog steeds om MV Agusta hangt. Het is een beetje te vergelij ken met de gemiddelde automobilist die er gens diep in z'n hart hoopt op een Porsche, Ferrari of Maserati. Voor motorrijders geldt iets ver gelijkbaars. Maar lang niet ie dereen heeft een Harley-David- son op z'n verlanglijstje staan als de ultieme tweewieler. Een mo gelijk grotere groep krijgt bij het horen van de naam MV Agusta zelfs rode koontjes. En dat is niet verwonderlijk. Want het Italiaanse motormerk kreeg dankzij 75 individuele en merkkampioenschappen, 270 Grand Prix-overwinningen en 3.027 zegetochten bij kleinere races het imago niet te kloppen te zijn. Een coureur als meervou dig wereldkampioen Giacomo Agostini behaalde zelfs dertien kampioenschappen op de beken de rood-grijze raspaarden. En ook de Brit Phil Read zette met drie wereldkampioenschappen een vette streep onder de van ouds ongekend potente en strak sturende motoren. Groot was dan ook de teleurstel ling toen het merk rond 1980 van de circuits en van de openbare weg verdween. Straatvarianten zoals de viercilinder 750 S of 900 S America kregen daardoor al snel de status van collectors item, waarvoor torenhoge prij zen werden gevraagd en betaald. F-4-project Hoewel het merk was verdwe nen, bleef de merknaam be waard. En dankzij Cagivabaas Claudio Castiglioni is het merk weer terug op het motortoneel. En hoe! Het was Castgilioni er alles aan gelegen om MV Agusta weer succesvol te maken. De grijs-rode tweewielers die uit eindelijk het levenslicht zagen, kwamen door hun design recht streeks in aanmerking voor het Guggenheimmuseum voor mo derne kunst in New York. De F-4 serie bestaat momenteel uit de F4 S en de F4 Serie Oro. Beide tweewielers beschikken over een vloeistofgekoelde vier takt viercilinder lijnmotor. De unit levert 93 kW/126 pk bij 12.200 tpm. Ook het motorkop pel is niet misselijk: 72 Nm bij 11.000 tpm. Dankzij een uitge kiend stroomlijnontwerp is de F4-750 in zowel S als Serie Oro uitvoering meer dan 275 km./u snel. Interessant is de versnel lingsbak. Die kan uit het motor blok getrokken worden, als be rijders met bakverhoudingen willen gaan experimenteren. Remmenspecialist Nissin teken de voor de twee zeszuiger rem- tangen voor en de vierzuiger remtang achter, Weber-Marelli voor het geavanceerde brand- stofinjectiesysteem. Om de con currentie te beschermen tegen ongewenste inspiratie, is het ge heel omgeven met liefst elf pa tenten. Zo zijn onder meer het ontwerp van de brandstoftank, de enkelarmige achtervork en het uitlaatsysteem gepaten- deerd. Hetzelfde geldt voor de stuurdemper en de koplamp. De vijf Serie Oro's, die dit jaar voor ons land beschikbaar kwa men, zijn inmiddels verkocht on danks het indrukwekkende prijskaartje van 90.000. Maar ook de 25 'gewone' F-4's (die bij na de helft goedkoper zijn) vlo gen als warme broodjes over de toonbank. Overigens zullen de F4-750 S en Serie Oro niet lang alleen blijven. Voor komend na jaar staat de lancering van twee nieuwe 'MV's' geprogrammeerd. Ruud Vos MV-Agusta F4-serie met rechts de serie Oro. T Terhoging van het com- V fort stond centraal bij de wijzigingen die Citroën voor het modeljaar 2000 heeft doorgevoerd. Het ging daar bij vooral om de XM, de Xantia, de Jumpy en de Eva sion, die op het gebied van standaarduitrusting en op tiemogelijkheden zijn opge waardeerd. De Citroën XM gaat zijn elf de modeljaar in en zal mis schien wel voor het laatst le verbaar zijn in 2000. Dat heeft het Franse merk er niet van weerhouden om de uit rusting nog eenmaal op te waarderen. Zo zijn voortaan alle versies van deze Franse limousine voorzien van een volledig automatisch kli maatsysteem. Op de XM Ex clusive-versies is een audio- systeem met RDS en zes luidsprekers standaard. De Citroën Xantia krijgt er voor modeljaar 2000 een nieuwe motor bij. Het gaat om de tweeliter HDI-motor in 90 pk uitvoering. Deze machine vervangt de be staande 1,9 liter turbodie sel, die weliswaar even veel vermogen leverde, maar minder trekkracht had te bieden. Bovendien springt de HDI-motor zuiniger met de brandstof om. Gemid deld moet de nieuwe motor in de hatchback-versie van de Xantia 1 op 17,2 vex'brui- ken. Als topsnelheid geeft Citroën 178 km/h op. De Citroën Evasion heeft met ingang van het nieuwe modeljaar standaard ABS op alle versies met uitzonde ring van de 1.8 basisversie. De van de Evasion afgeleide bestelwagen Jumpy krijgt èen iets luxueuzere uitrus ting en is voortaan ook leverbaar met centrale por tiervergrendeling met af standsbediening. GPD Recent liep in de fabriek van Pininfarina in het Italiaanse plaatsje Bairo Canavese de eerste Mitsubishi Pajero Pinin van de band. Het model is het vierde voertuig van het Japanse merk dat in Europa wordt gebouwd In Portugal worden trucks van het type Canter gebouwd en in ons land lopen de Space Star en de Carisma van de band. Pininfarina is begonnen met de productie van dedriedeurs Pajero Pinin, later volgt ook een vijfdeurs model. Beide auto's zijn uitgerust met een 1,8 liter GDI-motor. Dit jaar zullen er nog 11.000 exemplaren worden gebouwd, volgend jaar zal de productie zo'n 35.000 stuks bedragen. In ons land is de introductie van de compacte terreinauto voor het najaar voorzien. De tweepersoons stadsauto Smart zal op de internationale autoten toonstelling van Frankfurt in een open uitvoering worden gepresen teerd. De Smart Cabrio heeft een elektrisch bedienbaar stoffen dak boven de achterkant van het dak. De twee dakelementen boven de inzit tenden dienen handmatig te worden verwijderd en kunnen in een speci aal vak in de bagageruimte worden opgeborgen. De Smart Cabrio is uitgerust met dezelfde 0,6 liter turbomotor als de Ci ty Coupé en heeft een elektronisch op 135 km/h begrensde topsnelheid. Uiterlijk onderscheidt de Cabrio zich van het basismodel door een ande re grille en andere koplampen. Als eerste automerk heeft Porsche besloten om in de landen waar de euro wordt ingevoerd gelijke basisprijzen te hanteren. De prijzen zijn op 1 augustus ingegaan en gelden voor Duitsland, Italië, Frankrijk, Spanje, Portugal en Nederland. In al deze landen heeft Porsche een eigen im- portorganisatie, behalve in Nederland. Maar Pon's Automobielhandel heeft besloten de strategie van Porsche te volgen. Voor enkele modellen hebben de prijzen in euro's geen gevolgen, zoals de 911 GT3 en de Boxster S. De gewone Boxster werd iets duurder, de 911- modellen werden echter circa 8.000 gulden goedkoper. Golf V6 4Motion. Volkswagen komt met nieuwe topmodellen voor de Golf en de Bora. De auto's zijn uitgerust met een V6-motor, hebben permanente vierwiel- aandrij ving en worden V6 4motion genoemd. De levering begint dit na jaar, prijzen zijn nog niet bekend. In de Golf en Bora V6 4motion heeft Volkswagen een compleet ver nieuwde zescilinder motor ingebouwd. De basis voor deze motor vormt de 2,8 liter machine die ook wel bekend staat als de VR6. Bij deze motor staan de cilinderbanken van de V in een zeer kleine hoek (15 graden) ten opzichte van elkaar, zodat een heel compacte motor is ontstaan. Door de kleine hoek tussen de cilinders kunnen de cilinderbanken bovendien aan elkaar worden gegoten, terwijl ook met één cilinderkop kan worden volstaan. De nieuwe motor heeft dezelfde inhoud van 2,8 liter, maar is nu voorzien van cilinderkop met vier kleppen per cilinder en een verstelbare nok- kenas voor de inlaatkleppen. Bovendien wordt eeninlaatspruitstuk met variabele lengte toegepast, zodat bij lage toerentallen meer trekkracht voorhanden is. De nieuwe motor levert 204 pk (150 kW) en volbrengt een maximale trekkracht van 270Nmbij3.200 toeren. Volkswagen koppelt de nieuwe motor in de Golf en de Bora aan het 4mo- tion vierwielaandrij vingssysteem. Dit werkt met een zogenaamd Hald- ex-koppeling, die bij een snelheidsverschil tussen voor- en achterwielen een oliepomp in werking stelt, die met deze hydraulische druk een kop peling in de aandrijving naar de achteras kan sluiten. Wanneer de kop peling moet sluiten, wordt bepaald aan de hand van sensoren.Zowel de Golf als de Bora krijgen een zeer omvangrijke standaarduitrusting met onder meer een regensensor, speciale lichtmetalen wielen, centrale por tiervergrendeling en airconditioning. GPD Benelli 492 RR Grand Prix. Het Italiaanse bromscootermerk Benelli was tot voor kort in ons land vertegenwoordigd met een zestal tweewielervarianten. Vier ervan behoren tot de '491-serie', de overige twee zijn 'K-scoots'. Het bijzondere aan de 491-serie is, dat Benelli-eigenaar Andrea Merloni met deze modellen de door hem in 1996 overgenomen fabriek nieuw leven in blies. Sinds kort zijn in ons land een tweetal nieuwe scoots aan de 491-serie toegevoegd: de 491 RR Grand Prix en de 491 Superbike GT. Onder het plaatwerk van de 491 RR Grand Prix is een vloei stofgekoelde eencilinder twee- taktmotor verborgen. De uitlaat gassen die de unit produceert, worden via een katalysator aan de buitenwereld toevertrouwd. Ken merkend voor deze 'Tïfosi' zijn verder een aluminium demper en remschijven rondom. Vergeleken met eerdere versies beschikt de RR over een groter, breder zadel waarbij de handgrepen voor de passagier gemaakt zijn van anti- slipmateriaal. De bodemsectie van de tweewieler is uitgevoerd in metallic grijs. Benelli-importeur Greenib uit Warmond heeft haar dealers opge dragen de RR te voorzien van een prijskaartje dat 5.399,- ver meldt. De al langer leverbare vloeistofgekoelde 491 Superbike, heeft er een luchtgekoeld zusje bij gekregen, de 491 GT Superbike. Het model ziet er even gelikt uit als de gewone Superbike, die z'n gro te voorbeeld ontleende aan het Gattolone Superbike Racing- team. De luchtgekoelde GT gaat 4.649,- kosten. Ruud Vos

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 37