Roadster oogt goed
met en zonder kap
MV-Agusta zit vol patenten
Open
Audi
Luxere
Citroëns
Benelli introduceert
nieuwe bromscooters
auto motorfiets
37
kort autonieuws
r a 5v Paiero uit Italië
Smart als Cabrio
Europrijzen van Porsche
Toppers Golf en Bora
zaterdag 14 augustus 1999
sssp^essr; yjpH
jrojeiu uinutiie
Van de drie Duitse
topmerken is Audi
momenteel toonaangevend op
het gebied van design en
techniek. Dat laten recente
producten zoals de TT zien. En
modellen als de TT mogen ook
nog eens op een grote publieke
belangstelling rekenen. Zo
groot zelfs, dat Audi de
introductie van de open
versie, de Roadster, enige tijd
moest uitstellen. De start van
de verkoop van de open TT is
nu vastgesteld op dit najaar.
Maar Audi greep de mooie
zomer nog even aan om de TT
Roadster aan ons voor te
stellen.
De TT Roadster is niet zomaar
een Coupé-model zonder dak.
Het is namelijk niet mogelijk om
door het weglaten van het dak ge
woon een open auto te maken. Het
dak neemt in de zelfdragende con
structie van de carrosserie een
belangrijke plaats in. De afwezig
heid ervan moet met andere ver
sterkende maatregelen worden
gecompenseerd. En bovendien
moeten er extra voorzieningen
worden getroffen om de inzitten
den te beschermen als de auto over
de kop slaat.
Audi liet de ontwikkeling van de
dichte en de open versie van de TT
parallel lopen. Zodoende kon er in
de ontwerpfase al rekening wor
den gehouden met de extra stijf
heid die een roadster nodig heeft.
Versterkingen werden eigenlijk
alleen aangebracht rond de voor
ruit, die als het ware dienst doet
als een soort rolbeugel. En achter
de stoelen priemen twee grote
matstalen beugels omhoog als
tweede bescherming bij een on
voorziene koprol.
Verder werd de achterbank ver
vangen door een soort kast met op
bergruimten en het mechanisme
voor de cabrioletkap. Ook biedt de
kast ruimte voor een optioneel
glazen windscherm, dat elektrisch
omhoog kan worden geschoven.
De kast is bovendien zo gecon
strueerd dat hij voor een flinke
versteviging van de carrosserie
zorgt.
Veel aandacht is bij de TT Road
ster uitgegaan naar het uiterlijk
van de auto. Want ook hier gold
weer dat het weglaten van het dak
niet straffeloos kon worden uitge
voerd. De fraaie koepelvorm van
de Coupé kon met een stoffen ca
brioletkap niet worden verwezen
lijkt. Daarom werd besloten de
De voorruit van de Roadster doet dienst als een soort rolbeugel
taillelijn van de auto vlak te hou
den en de achterkant dezelfde ron
ding mee te geven als de voorkant.
Het dak heeft een natuurlijke
vorm gekregen die perfect aan
sluit bij de vormgeving.
Zowel open als gesloten ziet de TT
Roadster er erg goed uit. Slechts
de plaatsing van het remlicht bo
ven aan de motorkap doet een
beetje knullig aan. En de bagage
ruimte is er met een inhoud van
220 liter een beetje karig van afge
komen.
Beschermkap
Het stoffen dak van de TT Road
ster is eenvoudig met de hand te
openen. Tegen meerprijs is echter
ook een elektrische bediening le
verbaar, maar daarmee neemt het
openen enkele seconden langer in
beslag. De cabrioletkap verdwijnt
niet onder een afdekplaat, maar
verzinkt wel in de carrosserie. Met
een paar handgrepen is een be-
schermhoes aan te brengen over
de kap, hetgeen wel zo'n fraai ge
zicht is.
In het interieur is de open versie
van de TT nagenoeg identiek aan
de coupé. Op dezelfde smaakvolle
wijze is het interieur opgesierd en
afgewerkt met aluminium. Leren
bekleding met een alcantara, een
leren of een stoffen middenbaan is
Het stoffen dak is eenvoudig met de hand te openen.
standaard op de stoelen. Optio
neel is een speciale leeruitvoering
leverbaar, waarbij de randen met
grove lederen veters zijn afge
werkt. De stoelen zien er dan uit
als honkbalhandschoenen of als
de wigwam van kluk-kluk. Apart
is het zeker.
De zit achter het stuur is bij de
Roadster net zo diep als bij de
Coupé. Dat hindert het cabrioge-
voel gelukkig niet, maar het zal
voor toeschouwers misschien een
vreemd gezicht zijn. Je zit bij de
open TT niet half onder de voor
ruit zoals bij sommige andere open
auto's tegenwoordig. De wind
waait lekker langs je hoofd zonder
dat je er echt last van hebt. Door
het openen of juist sluiten van de
zijruiten kun je heel mooi de hoe
veelheid rij wind doseren.
Turbomotor
Audi heeft voor de TT Roadster
twee motoren en aandrijfsyste
men van de Coupé overgenomen.
Dat betekent dat de 1,8 liter tur
bomotor in de versie met 180 pk de
voorwielen aandrijft. De 225 pk
sterke 1.8 turbomotor is via een
handgeschakelde zesversnel
lingsbak gekoppeld aan een quat-
tro-aandrijf systeem voor alle wie
len.
In beide gevallen zijn de prestaties
op het niveau van een goede sport
wagen. De minst sterke versie
sprint al in iéts minder dan acht
seconden vanuit stilstand naar de
100 km/h, de 225 pk turbomotor
knabbelt daar nog ruim een secon
de van af. De topsnelheden bedra
gen respectievelijk 222 en 237
km/h, maar die waarden zijn bij
een open auto academisch.
Ook zal de gemiddelde koper van
de TT Roadster niet vaak het grote
wegliggingspotentieel gebruiken.
De auto leent zich meer voor rustig
toeren door fraaie landschappen
onder een zacht zonnetje.
Audi heeft de meerprijs van de TT
Roadster vastgesteld op 8.550,-
gulden. De goedkoopste TT Road
ster komt daarmee op 93.100,-
gulden. Dat is dan wel inclusief
een heel complete uitrusting, die
ook airconditioning en stoelver-
warming omvat.
Mario Vos
Binnen een week doet Italië
van zich spreken door drie
aankondigingen van
motornieuws. Allereerst kwam
Aprilia met de mededeling dat de
ultra-sportieve RSV Mille nu
ook in een beperkt leverbare SP-
uitvoering verkrijgbaar is.
Vervolgens werd bekend dat de
Benelli terug is aan het
motorfront met een al even
sportieve nieuweling, de
vloeistofgekoelde driecilinder
Tornado. En alsof dat nog niet
genoeg was, deelde MV-Agusta
mee dat zijn nieuwe tweewielers
bij de importeur kunnen worden
afgehaald.
Hoewel er met Aprilia en Be
nelli niets mis is, missen bei
de merken het aureool dat nog
steeds om MV Agusta hangt. Het
is een beetje te vergelij ken met de
gemiddelde automobilist die er
gens diep in z'n hart hoopt op een
Porsche, Ferrari of Maserati.
Voor motorrijders geldt iets ver
gelijkbaars. Maar lang niet ie
dereen heeft een Harley-David-
son op z'n verlanglijstje staan als
de ultieme tweewieler. Een mo
gelijk grotere groep krijgt bij het
horen van de naam MV Agusta
zelfs rode koontjes.
En dat is niet verwonderlijk.
Want het Italiaanse motormerk
kreeg dankzij 75 individuele en
merkkampioenschappen, 270
Grand Prix-overwinningen en
3.027 zegetochten bij kleinere
races het imago niet te kloppen
te zijn. Een coureur als meervou
dig wereldkampioen Giacomo
Agostini behaalde zelfs dertien
kampioenschappen op de beken
de rood-grijze raspaarden. En
ook de Brit Phil Read zette met
drie wereldkampioenschappen
een vette streep onder de van
ouds ongekend potente en strak
sturende motoren.
Groot was dan ook de teleurstel
ling toen het merk rond 1980 van
de circuits en van de openbare
weg verdween. Straatvarianten
zoals de viercilinder 750 S of 900
S America kregen daardoor al
snel de status van collectors
item, waarvoor torenhoge prij
zen werden gevraagd en betaald.
F-4-project
Hoewel het merk was verdwe
nen, bleef de merknaam be
waard. En dankzij Cagivabaas
Claudio Castiglioni is het merk
weer terug op het motortoneel.
En hoe! Het was Castgilioni er
alles aan gelegen om MV Agusta
weer succesvol te maken. De
grijs-rode tweewielers die uit
eindelijk het levenslicht zagen,
kwamen door hun design recht
streeks in aanmerking voor het
Guggenheimmuseum voor mo
derne kunst in New York.
De F-4 serie bestaat momenteel
uit de F4 S en de F4 Serie Oro.
Beide tweewielers beschikken
over een vloeistofgekoelde vier
takt viercilinder lijnmotor. De
unit levert 93 kW/126 pk bij
12.200 tpm. Ook het motorkop
pel is niet misselijk: 72 Nm bij
11.000 tpm. Dankzij een uitge
kiend stroomlijnontwerp is de
F4-750 in zowel S als Serie Oro
uitvoering meer dan 275 km./u
snel. Interessant is de versnel
lingsbak. Die kan uit het motor
blok getrokken worden, als be
rijders met bakverhoudingen
willen gaan experimenteren.
Remmenspecialist Nissin teken
de voor de twee zeszuiger rem-
tangen voor en de vierzuiger
remtang achter, Weber-Marelli
voor het geavanceerde brand-
stofinjectiesysteem. Om de con
currentie te beschermen tegen
ongewenste inspiratie, is het ge
heel omgeven met liefst elf pa
tenten. Zo zijn onder meer het
ontwerp van de brandstoftank,
de enkelarmige achtervork en
het uitlaatsysteem gepaten-
deerd. Hetzelfde geldt voor de
stuurdemper en de koplamp.
De vijf Serie Oro's, die dit jaar
voor ons land beschikbaar kwa
men, zijn inmiddels verkocht on
danks het indrukwekkende
prijskaartje van 90.000. Maar
ook de 25 'gewone' F-4's (die bij
na de helft goedkoper zijn) vlo
gen als warme broodjes over de
toonbank. Overigens zullen de
F4-750 S en Serie Oro niet lang
alleen blijven. Voor komend na
jaar staat de lancering van twee
nieuwe 'MV's' geprogrammeerd.
Ruud Vos
MV-Agusta F4-serie met rechts de serie Oro.
T Terhoging van het com-
V fort stond centraal bij de
wijzigingen die Citroën voor
het modeljaar 2000 heeft
doorgevoerd. Het ging daar
bij vooral om de XM, de
Xantia, de Jumpy en de Eva
sion, die op het gebied van
standaarduitrusting en op
tiemogelijkheden zijn opge
waardeerd.
De Citroën XM gaat zijn elf
de modeljaar in en zal mis
schien wel voor het laatst le
verbaar zijn in 2000. Dat
heeft het Franse merk er niet
van weerhouden om de uit
rusting nog eenmaal op te
waarderen. Zo zijn voortaan
alle versies van deze Franse
limousine voorzien van een
volledig automatisch kli
maatsysteem. Op de XM Ex
clusive-versies is een audio-
systeem met RDS en zes
luidsprekers standaard.
De Citroën Xantia krijgt er
voor modeljaar 2000 een
nieuwe motor bij. Het gaat
om de tweeliter HDI-motor
in 90 pk uitvoering. Deze
machine vervangt de be
staande 1,9 liter turbodie
sel, die weliswaar even veel
vermogen leverde, maar
minder trekkracht had te
bieden. Bovendien springt
de HDI-motor zuiniger met
de brandstof om. Gemid
deld moet de nieuwe motor
in de hatchback-versie van
de Xantia 1 op 17,2 vex'brui-
ken. Als topsnelheid geeft
Citroën 178 km/h op.
De Citroën Evasion heeft
met ingang van het nieuwe
modeljaar standaard ABS
op alle versies met uitzonde
ring van de 1.8 basisversie.
De van de Evasion afgeleide
bestelwagen Jumpy krijgt
èen iets luxueuzere uitrus
ting en is voortaan ook
leverbaar met centrale por
tiervergrendeling met af
standsbediening. GPD
Recent liep in de fabriek van Pininfarina in het Italiaanse plaatsje Bairo
Canavese de eerste Mitsubishi Pajero Pinin van de band. Het model is
het vierde voertuig van het Japanse merk dat in Europa wordt gebouwd
In Portugal worden trucks van het type Canter gebouwd en in ons land
lopen de Space Star en de Carisma van de band.
Pininfarina is begonnen met de productie van dedriedeurs Pajero Pinin,
later volgt ook een vijfdeurs model. Beide auto's zijn uitgerust met een
1,8 liter GDI-motor. Dit jaar zullen er nog 11.000 exemplaren worden
gebouwd, volgend jaar zal de productie zo'n 35.000 stuks bedragen. In
ons land is de introductie van de compacte terreinauto voor het najaar
voorzien.
De tweepersoons stadsauto Smart zal op de internationale autoten
toonstelling van Frankfurt in een open uitvoering worden gepresen
teerd. De Smart Cabrio heeft een elektrisch bedienbaar stoffen dak
boven de achterkant van het dak. De twee dakelementen boven de inzit
tenden dienen handmatig te worden verwijderd en kunnen in een speci
aal vak in de bagageruimte worden opgeborgen.
De Smart Cabrio is uitgerust met dezelfde 0,6 liter turbomotor als de Ci
ty Coupé en heeft een elektronisch op 135 km/h begrensde topsnelheid.
Uiterlijk onderscheidt de Cabrio zich van het basismodel door een ande
re grille en andere koplampen.
Als eerste automerk heeft Porsche besloten om in de landen waar de euro
wordt ingevoerd gelijke basisprijzen te hanteren. De prijzen zijn op 1
augustus ingegaan en gelden voor Duitsland, Italië, Frankrijk, Spanje,
Portugal en Nederland. In al deze landen heeft Porsche een eigen im-
portorganisatie, behalve in Nederland. Maar Pon's Automobielhandel
heeft besloten de strategie van Porsche te volgen.
Voor enkele modellen hebben de prijzen in euro's geen gevolgen, zoals de
911 GT3 en de Boxster S. De gewone Boxster werd iets duurder, de 911-
modellen werden echter circa 8.000 gulden goedkoper.
Golf V6 4Motion.
Volkswagen komt met nieuwe topmodellen voor de Golf en de Bora. De
auto's zijn uitgerust met een V6-motor, hebben permanente vierwiel-
aandrij ving en worden V6 4motion genoemd. De levering begint dit na
jaar, prijzen zijn nog niet bekend.
In de Golf en Bora V6 4motion heeft Volkswagen een compleet ver
nieuwde zescilinder motor ingebouwd. De basis voor deze motor vormt
de 2,8 liter machine die ook wel bekend staat als de VR6. Bij deze motor
staan de cilinderbanken van de V in een zeer kleine hoek (15 graden) ten
opzichte van elkaar, zodat een heel compacte motor is ontstaan. Door de
kleine hoek tussen de cilinders kunnen de cilinderbanken bovendien
aan elkaar worden gegoten, terwijl ook met één cilinderkop kan worden
volstaan.
De nieuwe motor heeft dezelfde inhoud van 2,8 liter, maar is nu voorzien
van cilinderkop met vier kleppen per cilinder en een verstelbare nok-
kenas voor de inlaatkleppen. Bovendien wordt eeninlaatspruitstuk met
variabele lengte toegepast, zodat bij lage toerentallen meer trekkracht
voorhanden is. De nieuwe motor levert 204 pk (150 kW) en volbrengt een
maximale trekkracht van 270Nmbij3.200 toeren.
Volkswagen koppelt de nieuwe motor in de Golf en de Bora aan het 4mo-
tion vierwielaandrij vingssysteem. Dit werkt met een zogenaamd Hald-
ex-koppeling, die bij een snelheidsverschil tussen voor- en achterwielen
een oliepomp in werking stelt, die met deze hydraulische druk een kop
peling in de aandrijving naar de achteras kan sluiten. Wanneer de kop
peling moet sluiten, wordt bepaald aan de hand van sensoren.Zowel de
Golf als de Bora krijgen een zeer omvangrijke standaarduitrusting met
onder meer een regensensor, speciale lichtmetalen wielen, centrale por
tiervergrendeling en airconditioning. GPD
Benelli 492 RR Grand Prix.
Het Italiaanse bromscootermerk
Benelli was tot voor kort in ons land
vertegenwoordigd met een zestal
tweewielervarianten. Vier ervan
behoren tot de '491-serie', de overige
twee zijn 'K-scoots'. Het bijzondere aan
de 491-serie is, dat Benelli-eigenaar
Andrea Merloni met deze modellen de
door hem in 1996 overgenomen fabriek
nieuw leven in blies. Sinds kort zijn in
ons land een tweetal nieuwe scoots aan
de 491-serie toegevoegd: de 491 RR
Grand Prix en de 491 Superbike GT.
Onder het plaatwerk van de 491
RR Grand Prix is een vloei
stofgekoelde eencilinder twee-
taktmotor verborgen. De uitlaat
gassen die de unit produceert,
worden via een katalysator aan de
buitenwereld toevertrouwd. Ken
merkend voor deze 'Tïfosi' zijn
verder een aluminium demper en
remschijven rondom. Vergeleken
met eerdere versies beschikt de RR
over een groter, breder zadel
waarbij de handgrepen voor de
passagier gemaakt zijn van anti-
slipmateriaal. De bodemsectie
van de tweewieler is uitgevoerd in
metallic grijs.
Benelli-importeur Greenib uit
Warmond heeft haar dealers opge
dragen de RR te voorzien van een
prijskaartje dat 5.399,- ver
meldt. De al langer leverbare
vloeistofgekoelde 491 Superbike,
heeft er een luchtgekoeld zusje bij
gekregen, de 491 GT Superbike.
Het model ziet er even gelikt uit als
de gewone Superbike, die z'n gro
te voorbeeld ontleende aan het
Gattolone Superbike Racing-
team. De luchtgekoelde GT gaat
4.649,- kosten.
Ruud Vos