Een dagje met der Hunderter Berlijnse buslijn doorkruist de stad 33 35 39 PZC vrÜe tijd zaterdag 14 augustus 1999 J J Der Hunderter heet de Berlijnse buslijn 100 in de volksmond en de lokale VW heeft die titel gewoon overgenomen. Het is een normale buslijn, door westelijk én oostelijk Berlijn. Praktisch voor Berlijners, interessant voor bezoekers. Openbaar vervoer als toeristische attractie. Hoogtepunt van een bustochtje met 'der Hunderter' is op de terugweg de halte bij de Branden burger Tor. Sinds vorig jaar mag het gewone verkeer daar, zij het tijdelijk, weer onderdoor rijden. Tijdelijk vanwege de immense bouwactiviteiten in de omgeving van de Pariser Platz en Potsdamer Platz. Als de bouwvakkers verdwenen zijn zal de doorgang alleen maar mogen worden gebruikt door taxi's en ander openbaar vervoer. Te veel gewoon verkeer en de daaraan gekoppelde vervuiling zou de Brandenburger Tor geen goed doen. Elke keer weer als de doorgang wordt gemaakt tussen de pilaren van dit monument is er het vreem de gevoel dat hier, tot precies tien jaar terug, hét symbool was de Muur was. Wie het nog heeft mee gemaakt, weet dat je hier, aan de westelijke zijde een soort tribune had, zodat je over die stenen af scheiding tussen Oost en West naar de Poort kon kijken. En tus sen de hoofden van de Vopo's en andere, ook met verrekijkers en camera's gewapende militairen Unter den Linden kon zien. Die prachtige Allee in zijn maximale grijsheid, zo typerend voor het straatbeeld in de toenmalige DDR. Strijdwagen Nu rij je er weer gewoon onder door, met als saillant detail dat de strijdwagen op de top weer is om gekeerd, in de richting van oost. Dat was heel vroeger ook al zo, omdat daarmee werd aangegeven dat de vijand het tsaristische Rus land uit het verre oost-Europa kwam. Unter den Linden heeft in het af gelopen decennium een westerse metamorfose ondergaan. Lang zaam maar zeker wordt het licht op de bomenlaan in de richting van de Berliner Dom. Ondanks forse huurprijzen zijn er al trendy eethuizen te vinden, evenals chi que kledingzaken. Nog even, en er wordt weer geflaneerd op het parkachtige middendeel, zoals dat eerder al gebeurde ver voor de Tweede Wereldoorlog. De 'Oper' straalt weer als van ouds, beroemde voorstellingen worden uitgevoerd, alleen het er schuin tegenover liggende monu ment tegen het fascisme is nog steeds leeg. Terwijl dat in de vier decennia van de socialistische heilstaat met zijn eeuwige vlam en zijn wisseling van de wacht - in ganzenpas - een verplicht nummer- tijdens de streng begeleide rond toer door het voormalige Oost- Berlijn, in communistische ter men Hauptstad der DDR. Der Hunderter laat het allemaal zien, alsof je de geschiedenis van deze eeuw vanaf de eerste rij aan je voorbij ziet gaan. Voor de prijs hoef je het niet te la ten, een retour kost minder dan vier mark, voor een dagkaart (ook te gebruiken voor U- en S-Bahn) betaal je 7,80 mark. Daarvoor ligt Berlijn aan je voeten, zeker als je een plaatsje voorin in de dubbel deksbus weet te bemachtigen. Na tuurlijk, der Hunderter is in feite niet echt uniek, maar wat die '100' zo bijzonder maakt is dat het gaat om een gewone busverbinding. Die ook intensief gebruikt wordt door de Berlijners zelf. De lijn loopt dwars door de stad, zowel door het westelijke als het ooste lijke deel. Maakt bovendien wei nig omweggetjes en is daarom ook populair bij de lokale bevolking. De busroute werd enkele jaren ge leden, niet zo lang na de val van de Muur geopend. Het beginpunt is Bahnhof Zoo, nabij de Gedacht- oude Berlijners. Buslijn 100 duikt na Alex al snel het echte commu nistisch getinte oostelijke deel van de stad in. Langs de Karl-Marx- Allee naar de wijk Friedrichshain. De Honny-flats (genoemd naar partijchef Erich Honnecker) ma ken plaats voor vooroorlogse woonkazernes, die nog. steeds de viezigheid tonen van jarenlang stoken met bruinkool. Alleen daarachter, naar de Prenzlauer Berg, zijn de eerste, kleurrijke en sfeervolle, x-esultaten zichtbaar van renovaties na de Wende. Het einde van de bustocht, aan de Mi- chelangelostrasse is een anticli max: een groot parkeerterrein na bij het joodse kerkhof langs de Weissensee. Wie de tijd neemt kan dan het bes te de terugweg aanvaarden met dezelfde bus en bij de vierde halte (Kniprodestrasse/Danzigerstras- se) uitstappen om een bezoek 'ohne Ende' te maken in en om de Kollwitzplatz in Prenslauer Berg. Daar ligt een inmiddels deels gere noveerd winkel- en uitgaanscen trum, dat snel verwestert door de komst van vele studenten en kun stenaars op zoek naar betaalbare woonruimte, die het almaar duur der wordende centrum ontvluch ten. Ook voor de val van de Muur was het hier al een voor DDR-be- grippen levendig centrum van dis sidenten, uitgaan gebeurde er stiekem, maar menig Oostberlij- ner herinnert zich nog wel hier de voor die tijd meest open gesprek ken te hebben gevoerd. Buiten landse toeristen zijn er nog maar weinig te vinden, de enkele die de Geheimtip weet te vinden zal ver baasd zijn hoe lang hij het 's avonds uithoudt. Vandaar dat 'ohne Ende'. Het aardige van de bustocht met 'der Hunderter' is, zeker voor de gene die een dagkaart heeft, dat je onderweg steeds weer kunt uit stappen voor bezoeken aan de hoogtepunten van Berlijn. De te rugweg kan natuurlijk met de U- of S-bahn worden gemaakt. En wie weer eenmaal terug is nabij het Bahnhof Zoologischer Garten moet dan eigenlijk even langsgaan bij het aan de overkant gelegen Presse-café. Een typische sta- tionsplek, die 24 uur per dag open is. Waar Berlijners en buitenland se bezoekers van alle sociale klas sen - dit afhankelijk van het tijd stip van de dag - elkaar treffen. Voor mooi getapte bieren, of een Berliner Bulette en Eisbein. Of "Voor een broodje Hackepeter, de gewürzte varkenstartaar die je el ders voor geen goud zou bestellen, maar die hier, goedgekruid na een dagje Hunderter, zo wonderwel smaakt. Rien van den Anker niskirche en de Kurfürstendamm. Naar het eindpunt in de oostelijke Michelangelostrasse kost onge veer drie kwartier, maar dan heb je ook een flink stuk van boeiend Berlijn gezien. De gratis busfolder geeft summiere informatie, maar bij menige boekhandelaar is er een speciale pocket over Der Hunder ter te koop. Vanaf de Ku'damm voert de Hon derd zijn gasten naar de Lutzow- platz waar het nieuwe paleis van de bondspresident is te zien, en ook al de eerste contouren van de vele ministeriële complexen in aanbouw. Via de Grosser Stern, de mooiste rotonde van de wereld met de gigantische Siesessaule, in Tiergarten, de groene long van Berlijn, komt de bezoeker langs het foeilelijke Haus der Kuituren der Welt en daarna gaat het naai de Reichstag. Die bouwgekte wordt even later compleet als de bus de Branden burger Tor nadert. De skyline van de Potzdamer Platz is gevuld met torenhoge kranen en stenen sta ketsels. Opvallende landmark is het voorste deel van het Sony- complex, een glazen wolkenkrab ber met 'wandelende' lichtjes. Een deel van de bouwput is inmid dels klaar. Het stralende winkel centrum Arkaden oogt als een Amerikaanse Mali, er vlakbij ligt de Marlene-Dietrichplatz met een casino, een Imax-theater en een hotel. Het leeft nog niet echt, maar druk is het er wel, zeker met Ber lijners die de ontwikkelingen van him stad per dag volgen. Wie wil weten hoe alles in deze omgeving er uit gaat zien kan naar de Rote Box, een op stalen palen gezette grote, en vooral rode bouwkeet. Met maquettes, met foto's en teke ningen en met een prachtig uit zicht op de bouwactiviteiten. De buurman is nog steeds de oude Im- biss, die hier vroeger, naast de Muur, ook al stond. Boeiend is de vergeelde fotogalerie van vroeger. Terug naar de Hunderter. Via een korte omweg door de Behrenstras- se komt de bus op Unter den Lin den. Halverwege is de halte Friedrichstrasse. Wie echt wil zien hoe het vroegere Oost nu het top punt van West dreigt te worden moet hier uitstappen. De Friedrichtstrasse in de richting van Leipzigerstrasse was in de veertig DDR-jaren een complete spookstraat. Alles was dichtge metseld en slechts in de verte was het vreemde lichtschijnsel te zien van Checkpoint Charlie, een van de weinige doorsteekplaatsen naar het vrije Westen. Overdag was het een straat zonder mensen. Winkelstraat Dat beeld is in het extreme gewij zigd. De Friedrichstrasse is in en kele jaren de belangrijkste en duurste winkelstraat van Berlijn. Naast Lafayette hebben alle be roemde Franse, Italiaanse en Amerikaanse modehuizen er nu hun vestiging. En dan is er de Pas sage 205, een ondergronds winkel centrum met een terrassenplein en - in het oogspringend - een opmer kelijk kunstwerk dat bestaat uit een vele metershoge zuil van sa mengeperste autowrakken. Van Checkpoint Charlie zelf is bij na niets meer over dan een verve loze uitkijktoren, waarvan de toe komst ook nog onzeker is. Op de plaats zelf is een paal geplaatst met daarboven een immense foto van een Amerikaanse GI. Aan de andere kant is ook een beeld te zien, van een Russische soldaat. Een wel erg sobere herinnering uit het verleden, gelukkig zijn de bor den in drie talen waarop wordt duidelijk gemaakt dat men hier de Amerikaanse of Russische zone verlaat ook blijven staan. Bus 10 0 gaat via Unter den Linden verder richting het Palast der Re- publik, het vreemde bruinkleurige gebouw van het vroegere DDR- parlement. Jarenlang is er gesteg geld tussen afbreken en renove ren, omdat het gebouw stijf staat van het asbest. De renovatie-voor standers hebben inmiddels 'ge wonnen', de overbuurman van de Berliner Dom en de musea zoals het beroemde Pergamon blijft deels, maar ontdaan van giftige stoffen, bewaard. De kans is groot dat alleen de buitenkant blijft be staan, en dat een deel van het (be waarde) balkon van het slot, dat vroeger op deze plek stond, in de vernieuwbouw zal worden opge nomen. Nog geen minuut verder toont Der Hunderter de Alexanderplatz, met het Roter Rathaus, de gruwe lijk grijze Fernsehturm en de blik richting het Nikolaiviertel, een van de leukste stekjes in de wijk Mitte voor een bier, of echt Ber- lijns hapje. Wie daar uitgaat ont komt niet aan de Georgbrau aan het driekantige pleintje Spreeuf er, met zijn eigen zelfgebrouwen drappige bier. Alex Alexanderplatz, vroeger bekend als belangrijk verkeersknoopunt en uitgaanscentrum bij uitstek in het interbellum, is nog steeds wat kaal, al worden de 'muren' - ge vormd door immense flatgebou wen uit de DDR-tijd - op de bega ne grond meer en meer gevuld met winkels en restaurants. Alex, zo als de plaats kortweg wordt ge noemd, wordt steeds gezelliger, al zal het sfeertje van de jaren twin tig nooit meer terugkomen, weten Het rode informatiecentrum op de Potzdamer Platz, met rechts nog een kleurrijk stukje van de Muur. foto Rien van den Anker Der Hunderter rijdt midden door het Berlijnse centrum langs alle toe ristisch interessante plaatsen. Checkpoint Charlie anno 1999: wie nu naar het oosten kijkt, ziet slechts een paal met een Russische sol daat. foto Rien van den Anker Woningen op maat voor korte en lange mensen Poef wordt een gewaardeerd meubelstuk Hoek van Holland koestert de kustverdediging Bruggen mogen nu ook uitstraling hebben Gids voor Londense begraafplaatsen Tijd voor de barbecue is nu aangebroken Servies en linnen van Amerikaans modemeik Esprit Zomerse schoenen zijn zacht Audi Roadster voor luchtige automobilisten Nieuwe tweewielers van Agusta Bromscooters met een Italiaanse look 'Jonge Colombianen recyclen gelijmd karton Prikrobot prikt met uiterste precisie Puzzel en postzegels

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 31