Opschoning van de vuilste rivier van Nederland in deze bijlage reportage 2 zaterdag 14 augustus 1999 De Hollandsche IJssel met op de achtergrond de watertoren van Moordrecht. foto Ben Blumers Na bijna tien jaar van bestuurlijk getreuzel wordt de Hollandsche IJssel eindelijk grootscheeps aangepakt. De meest vervuilde rivier van het land moet in de komende jaren aantrekkelijker en schoner worden. Belangrijke pijlers onder het plan zijn woningbouw, natuurontwikkeling, en toerisme en recreatie. De opwaardering van een werkrivier. Wilde verhalen doen de ronde over de herkomst van het wrak. Het zijn de resten van een mij nenveger met een ongelukkige bemanning, weten oudere dorpelingen te vertellen. Anderen beweren dat het schip in de oorlogsjaren de spionage dien de. Hoe het ook zij, even buiten Moordrecht, in een bocht van de Hollandsche IJssel, ligt een houten scheepswrak nu al tientallen jaren op z'n dooie ge mak te vergaan. Door de jaren heen hebben wui vend riet en wilde bloemen royaal bezit genomen van het schip, waardoor het mysterieuze wrak bin nen het kerkelijke deel van de gemeenschap bekend is komen te staan als het Godsboeket. An deren houden het, minder verheven maar met de zelfde mate van koestering, simpel op de Bloemen boot. Voor de kunstenares Anke Ligteringen uit Gouda vormt de vervallen schuit een bron van inspiratie. In de afgelopen jaren reed ze tientallen malen over de dijk naar Moordrecht om bij laag water het schip op de foto vast te leggen. Het resultaat ligt verspreid over de tafel in haar atelier. Elke prent toont hetzelfde schip, maar afhankelijk van de sei zoenen is er uitbundige bloemenpracht, een wate rig zonnetje of kruiend ijs te zien. „Elke keer is de sfeer toch weer anders", vertelt Ligteringen over haar bezoeken aan het wrak. „Door het water en het licht. De rivier heeft elke dag een ander gezicht. Als je goed kijkt, kan de Hollandsche IJssel echt prachtig zijn." Maar dat is, geeft de kunstenares onmiddellijk toe, slechts een deel van het verhaal. Er komen andere foto's op tafel, geschoten tijdens boottochtjes tus sen Gouda en Krimpen aan den IJssel. „Vanaf het water is duidelijk te zien hoe slecht de rivier er op sommige plekken aan toe is", vertelt Ligteringen over de vervallen bedrijfspanden, de verontreinig de zellingen (ondiepe stroken grond tussen vaar geul en dijk) en de sloopafval verstevigde oevers. „De IJssel is een echte werkrivier. Je kunt hier goed merken dat de zorg voor het milieu in het verleden geen grote rol speelde in het denken van de mensen En daar betalen we nu de prijs voor. Als beeldend kunstenaar vind ik verval een reuze interessant thema, maar het is natuurlijk goed dat er nu einde lijk eens iets gebeurt om het tij te keren." De Hollandsche IJssel gaat in reparatie. Vorige maand is eindelijk het contract ondertekend voor de aanpak van de meest vervuilde rivier van Ne derland. Aan tafel zaten vertegenwoordigers van twee ministeries, een provincie, zes gemeenten en vier waterschappen, wat meteen een deel van de verklaring is voor de lange aanloop naar de onder tekening van het contract. Voor de grote schoon maak hebben de dertien organisaties een uitvoe ringsprogramma van zeshonderd miljoen gulden opgesteld, en ook over dat geld is lang gesproken. „Zo werkt het poldermodel", verklaart Jack Ver schoor met een glimlach. „Het heeft inderdaad lang geduurd allemaal, maar alle partijen zijn nu bereid om samen de schouders onder het project te zetten." Verschoor geeft leiding aan het projectteam, dat vanuit het Provinciehuis in Den Haag de opknap beurt coördineert. Houvast biedt een kloek boek werk van tientallen grote en kleine projecten langs de rivier, variërend van de sanering van de beruch te Zellingwij k in Gouderak tot de plaatsing van speciale IJsselbankjes aan het water voor fietsers en wandelaars. „Van de Waaiersluis in Gouda tot de stormvloed kering bij Capelle beslaat de Hollandsche IJssel ruim twintig kilometer. Dat lijkt weinig, maar ik vraag me af of we aan tien jaar genoeg hebben om alle werkzaamheden uit te voeren. Maar dat geeft niet. Het gaat er eerst en vooral om dat de 'heront wikkeling' van het gebied goed op gang komt. De rivier heeft snel een flinke oppepper nodig." Want de Hollandsche IJssel is verpauperd, vindt ook Ton Pikaar, rayonopzichter bij Rijkswater staat. Pikaar streek in 19 6 7 neer bij de rivier en is er nooit meer weggegaan. Na dertig jaar kent hij de IJssel als geen ander. „De aftakeling is twintig jaar geleden ingezet. Een slepend en slopend proces. Ik Gouda Rotterdarr P T Hollands,cheWssel- Capelle a/d IJssel heb het ene na het andere bedrijf op de fles zien gaan. De scheepswerven, de baggerbedrijven, de constructiebedrijven. Met die typische bedrijvig heid verdween wat mij betreft ook de charme van de rivier." Doorstroming Naast een werkrivier is het ook een probleemrivier, voegt Pikaar daar aan toe. „De Hollandsche IJssel is een getij denrivier zonder doorstroming. Hij loopt als het ware dood op de sluizen bij Gouda. Dat zorgt er voor dat er veel slib bezinkt. De Hol landsche IJssel vergt daarom veel onderhoud. Twee jaar terug hebben we de hele vaargeul nog eens uitgebaggerd. Er is toen 600.000 kuub zwaar verontreinigd slib naar de Maasvlakte overge bracht. Maar ik moet zeggen: het water is er zicht baar op vooruitgegaan." En dat is nog maar een begin. In de komende tien jaar wordt voor zeshonderd miljoen gulden aan de rivier en omgeving verspijkerd. Een indrukwek kende som geld, waarvan het leeuwendeel opgaat aan de sanering van vervuilde grond. Alleen voor de aanpak van de Gouderakse Zellingwijk is al tachtig miljoen gereserveerd. „Gouderak is door zijn omvang een hoofdstuk apart, maar de Hol landsche IJssel telt nog veertig zwaar en minder zwaar vervuilde zellingen. Het is onmogelijk al die locaties af te graven", vertelt Verschoor. „Daar hebben we domweg het geld niet voor." De tientallen giflocaties langs de rivier vormen een onzalige erfenis uit het verleden, toen de Holland sche IJssel nog een stortplaats was voor het afval en baggerslib van bedrijven uit Rotterdam. In de jaren '50 en '60, zo kwam later aan het licht, werd met het huisvuil ook chemisch afval op de zellin gen gedumpt. „Achteraf is het gemakkelijk daar een oordeel over te vellen", vindt Verschoor. „Maar in die tijd deed niemand er moeilijk over, ook de overheid niet. Het gebeurde gewoon." Een volledige sanering van de Vervuilde zellingen langs de rivier zou ruim anderhalf miljard kosten. Het beleid van de overheid is er daarom op gericht om alleen die giflocaties af te graven waar mensen moeten wonen. Op de andere plekken wordt de vervuilde grond stevig ingepakt, zodat het che misch afval geen risico vormt voor de omgeving. Verschoor: „Woningbouw is voor veel vervuilde lo caties een aantrekkelijke bestemming. Op die ma nier komt er namelijk nog wat geld terug." De sanering van vervuilde grond slokt weliswaar het grootste deel van het budget op, maar de op knapbeurt van de Hollandsche IJssel is méér dan een grote schoonmaak. De plannenmakers hebben een belangrijke plaats ingeruimd voor de ontwik keling van nieuwe natuurgebieden bij de rivier. Na de zomer beginnen medewerkers van Rijkswater staat om tussen Moordrecht en Gouda een stuk van de IJsselboorden om te toveren tot een natuurlijke oever.' Met de aanplant van enkele hectaren wilgen, biezen en riet hoopt men de waterkant geschikt te maken voor veelal verdwenen karakteristieke planten en dieren. Ook bij Nieuwerkerk en Capelle moeten in de komende jaren zulke kleine natuur gebieden ontstaan. In het toekomstbeeld van de Hollandsche IJssel is ook veel ruimte gemaakt voor toerisme en recrea tie. Hoewel op mooie dagen veel omwonenden de fiets nemen voor een tochtje over de dijk, zijn toe risme en recreatie langs en op de rivier nog braak liggend terrein. Verbazingwekkend noemt Jack Verschoor het dat er langs de hele rivier nauwelijks een uitspanning te vinden is voor een kop koffie met appelpunt. „Hetzelfde geldt voor de plezier- vaart. De Hollandsche IJssel maakt deel uit van de zogeheten staande-mastroute, waarlangs de wa tersporters van het IJsselmeer naar Zeeland kun nen varen zonder de mast te strijken. Gastvrij is de rivier echter niet, de meeste mensen gaan er zo snel mogelijk doorheen. Met een paar mooie aanleg plaatsen tussen Gouda en Capelle willen we probe ren de toeristen wat langer vast te houden. Dat is ook goed voor de lokale economie." Meer villawo- ningen, meer natuur, meer recreatie: het lijkt alsof de werkrivier zijn langste tijd heeft gehad. Maar dat is een misvatting, bezweert Verschoor. „Het ka rakter van de Hollandsche IJssel blijft hetzelfde. De rivier wordt in de komende jaren aantrekkelij ker en schoner, maar het industrieel accent blijft." Er zitten tweehonderd bedrijven langs de IJssel, met in totaal 3700 werknemers. „We hebben een lijstje gemaakt van tien tot vijftien bedrijven die in aanmerking komen voor verplaatsing. De reden is milieuhinder of geluidoverlast. Maar of dat alle- maallukt. is nog de vraag. Wij zijn voorstander van een verplaatsing van de asfaltcentrale bij Gouda, maar het is niet gelukt voor dat bedrijf een alterna tieve locatie te vinden. Daar hebben we onze ambi ties dus moeten bijstellen. En dat zal misschien nog wel een keer gebeuren." Patrick Meershoek Veldwachter kan de stad weer leefbaar maken Kiss Riemviss zag de dood in het Jappenkamp Fotorubriek: strobreed Een etmaal lang praten over vermoeidheid met Willem Dijkhuis Ada Kok vlinderde naar records In de sport wordt niet op een dubbeltje gekeken Atoombom is het wapen van de eeuw Wereldbank helpt China met verhuizing van hele dorpen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 21