Linex ziet betere tijd aanbreken Elly Knuist en de schoonheid van het menselijk lichaam Betonreparatie is gat in de markt Kleurrijk aanbod Nazomer Festivals Guus Vleugel hield Nederland spiegel voof zeeland donderdag 12 augustus 1999 18 in detail kunst cultuur Milieubewustzijn gunstig voor vlasspaanplatenfabriek Koewacht Organist en sopraan in f basiliek f van Hulst ondernemend zeeland 1900-2000 door René Hoonhorst KOEWACHT - De vlasspaan platenfabriek Linex Pro-Grass uit Koewacht draait beter dan ooit. In deze milieubewuste tijd zijn vlasspaanplaten in trek. Voor de productie van de brandwerende panelen (vlam men worden een half uur te gengehouden) voor deuren en scheidingswanden hoeven ten slotte geen bomen te worden gekapt. De grondstof voor de fijngeperste vezelplaten wordt gevormd door vlasscheven, een bijproduct van het vooral voor de productie van linnen geteel de vlas. Begin jaren negentig leken er nog weinig overlevingskansen te zijn voor het toenmalige Li nex. Het bedrijf leed weliswaar nooit verlies, maar de opeen volgende eigenaren onttrok- De rubriek Onderne mend Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus IS, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. Pulls Damesmode in Goes heropent op zaterdag 14 au gustus met een nieuw interieur. De winkel aan de Lange Kerk straat was de afgelopen week gesloten voor de vernieuwing. Bij de heropening hangt er de nieuwe najaarscollectie, die eveneens wordt gepresenteerd tijdens een modeshow op maandag 20 september in De Vroone in Kapelle, De herencollectie voor de show komt van Rob Jacobs Mannen mode. Andere participanten aan de show zijn Arbell Schoenenmo de, Salon Schoonheid Ge zondheid en kapsalon Avance. door Hans Visser Cabaret is op zijn toppunt de schok van het ware'. Guus Vleugel is deze door hemzelf ge formuleerde definitie altijd trouw gebleven. Op 12 augustus 1998 overleed de tekstschrijver die het caberet in de jaren zestig een nieuwe impuls gaf. Guus Vleugel werd geboren in Zeeland, net als zijn grote voor beeld Annie M. G. Schmidt. Hij kwam ter wereld in Goes op 29 april 1932 en bezocht het gym nasium in Middelburg. Na zijn examen wilde hij Frans stude ren, een excuus om in het vrijere Amsterdam te kunnen wonen. Belangrijk is zijn ontmoeting in 1962 met Eric Herfst van Caba ret Lurelei. Daar ontwikkelt hij zich tot de schrijver die zijn pu bliek keihard confronteert met de wonderlijke waarheid van de snel veranderende wereld van de jaren zestig. In het Lureleitheater vindt hij de vertolkers van zijn even mes scherpe als speelse analyses: Frans Halsema, Sylvia de Leur, Adèle Bloemendaal, Marjan Berk, Leen Jongewaard, Gerard Cox en bovenal Jasperina de Jong. Meer dan eens schokt hij behou dend Nederland, zoals in 1966 met het door Gerard Cox gezon gen lied 'Arme Ouwe' over ko ningin Juliana. Het levert een proces-verbaal op wegens ma jesteitschennis, maar geen ver oordeling. Het is een lied vol me dedogen waarin de koningin wordt voorgesteld als een oude lieve moeder, die zich steeds maar weer de onzinnige aan dacht van het hele volk moet la ten welgevallen. Vleugel mocht de naoorlogse hypocrisie graag afstraffen en dat kwam soms hard aan. Net als in de jaren ne gentig met zijn toneelstuk Sej brenica over een naïef operej' rend Nederlands leger. j| In 1970 brengt Jasperina haaijl eerste soloprogramma. Vleugel schrijft voor de show juweeltjes) als de hilarische blues over een, non die aan de hasj gaat en het) schrijnende Meisje uit de Projj vincie: een prachtig beeld vam de jaren zeventig, waarin Am-;, sterdam het magisch centrum] van de vrije wereld denkt te zijn}] maar hard is voor een meisje da\( er deel van wil uitmaken. Doelloos In 1971 schrijft hij het program^ ma 'Moeder, er komt een bevok kingsexplosie. Ja kind, dat zak me een klap geven'. Het wordtc een flop en het einde van Lureli eiIn 19 7 3 de volgende show va% Jasperina. Eric Herfst moet de laatste tekl sten van de twijfelende schrij| vei' de avond voor de premièra- nog uit de handen trekken. Is die aarzeling terecht? Links is aarr de macht, Nederland spreekt een andere taal en Vleugel lijk geen doel meer te hebben vooij zijn scherpte. Even magistraal als tekenen^ daarentegen is 'Dobbe dobbtjj dobbe', een liedje over de moe-], gestreden en blasé geworden ge-j neratie van de jaren zestig, ditj eigenlijk niet meer zo nodig ver* op vakantie hoeft. j Het liedje wordt onderscheiden/ met de Louis Davidsprijs. VleuT gel krijgt dat jaar voor zijn tota-^ le oeuvre de Van der Hoogtprijsy Ruzie maakt een einde aan cty samenwerking met De Jong(, Vleugel Hij begint vooral toneq, en romans te schrijven. Toch za„ Guus Vleugel met name in dfy herinnering voortleven als dq: man die het cabaret voorzag vaq, onsterfelijk mooi repertoire); GPD I door Lilian Dominicus j, HULST - De basiliek van Hulsl^ wordt vrijdagavond 13 augus^ tus voor de 147e keer gevuld mefo de klassieke orgelklanken vaiy componisten als Jan Pietersz^ Sweelinck, Johan Sebastiaty Bach, Antonio Vivaldi en Johifc Travers. Organist Jo Ive% speelt een thuisconcert en wordl^ daarbij begeleid door sopraaty Diane Verdoodt. Tijdens de restauratie van dt0 basiliek lagen de orgelconcert ten even stil, maar dit jaar be-\{ gon uiteindelijk de 25e cyclus. Jo Ivens kreeg al op zeer jong^, leeftijd piano- en orgelles et/ studeerde aan de conservatoria, van Venetië, Perugia en Wenen.' Hij was dirigent van onder meei het Residentiekoor in Dend Haag, het Oratoriumkoor Middelburg en de Gentse Orato- y riumvereniging. Momenteel isf hij dirigent van het Hulster Ge-jt, mengd Koor en is hij als diri- gent-organist verbonden aan de Basiliek van Hulst. In 1977 were Jo Ivens geëerd met de zilveren medaille 'Arts, Sciences et Let tres' wegens zijn verbreiding van de Franse muziekliteratuur In 1983 werd hij benoemd tol; Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Diane Verdoodt studeerde, na het behalen van de eerste prijs aan het Koninklijk Muziekcon-j servatorium in Brussel bij Louis Devos, bij professor Rudoll Bautz in Aken, Bernadette De- gelin in Antwerpen en Luciennej van Dijck. Zij zong onder meei voor de BRTN, RTBF en NOS Zij trad op vele internationaal bekende festivals op, zoals hel Festival van Vlaanderen, hel Holland Festival en het Festival; van Manilla op de Filipijnen. Dat het een bijzondere avond mag worden, hoopt Jo Ivens van ganser harte. „De akoestiek is in elk geval grandioos", roemt hij de Hulster basiliek. „En hel Franse barokorgel heeft iets heel aparts. Mijn programma heb ik er gedeeltelijk op aange past, hoewel ik ook andere wer ken heb uitgekozen, om liefheb bers van andere muziek even goed te behagen. Orgelconcer ten trekken vaak weinig pu bliek, maar ik heb wel eens vooi honderden mensen gespeeld in de basiliek van Hulst. De ambi ance is goed." Het concert begint om 20.00 uw Kaartjes zijn vanaf 19.30 uur ver krijgbaar in de kerk. ken steeds kapitaal aan het bedrijf zonder te investeren. Tussen 1992 en 1994 leek een faillissement onvermijdelijk. Ook na de overname door nieu we eigenaren met ideële doel stellingen en een verse start als Linex Pro-Grass was alle kou nog niet uit de lucht. Vervuiling De uitstoot van stof en rook pluimen tartte alle wetten en Linex Pro-Grass moest fikse investeringen doen om denodi- ge milieuvergunningen te ver krijgen. „Het is ook moeilijk om klanten te werven voor een milieuvriendelijk product als je vervuiling veroorzaakt bij het maken van dat product", stelt directeur P. Meulblok. De nieuwe eigenaren staken meer dan een miljoen gulden in de aanschaf van een nieuwe ketel installatie. Meulblok en bedrijfsleider J. Wijnacker troffen bovendien een aantal technische voorzie ningen waardoor bij het laden en lossen geen stof buiten het bedrijf belandt. Ook in de pro ductiesfeer blijven de 28 Li- nex-personeelsleden en vijf in- leenkrachten schaven aan het milieuvriendelijker én econo mischer werken van Linex Pro-Grass. Door Wijnacker ontworpen machines zorgen ervoor dat de geproduceerde spaanplaten op elk gewenst formaat kunnen worden gesneden. De over schotten kunnen door middel van een 'lasprocedé' gewoon worden gebruikt in nieuwe pa nelen, zodat nauwelijks afval resteert. Olifantsgras Alle nieuwe ontwikkelingen hebben het personeel, de eige naars, de omwonenden en de gemeente het vertrouwen ge geven dat Linex Pro-Grass een blijvertje is. Zelfs een eerste mislukte proef met olifantsgras - dat wordt gezien als een veelbelovende grondstof voor veel bouwma terialen in bijvoorbeeld daken, afscheidingen en wanden - heeft dat vertrouwen niet aan getast. Meulblok en Wijnacker - afge lopen Koninginnedag allebei als 'redders' van Linex onder scheiden met een ridderorde - dromen stiekem van een nieu we hal voor de verwerking van olifantsgras in verschillende producten, Als vervanger voor vlasscheven komt de enorme, sterke grassoort niet in aan merking. Het product is welis waar uitstekend, maar de kosten liggen veel hoger. In sa menwerking met TNO werkt Wijnacker druk aan allerlei proeven voor andere toepas singen van Miscantus sinensus Giganteus, de deftige naam voor olifantsgras. Dat die proeven vroeg of laat succes opleveren, staat voor hem bijna vast. Bedrijfsleider J. Wijnacker op een vlasakker. door Claudia Sondervan ZIERIKZEE - De vijftien werknemers van Kristalijn Betonservice hebben sinds kort de beschikking over een professionele werkruimte in de nieuwe loods die het be drijf heeft laten bouwen aan de Straalweg in Zierikzee. Na vier jaar werd de gehuurde ruimte aan het Groenweegje te beperkt, vertelt direc teur A Kristalijn. Hij en zijn vrouw C. Kristalijn-Bakelaar begonnen het bedrijf in de overtuiging dat het ontbreken van een gespecialiseerd betonreparatiebedrijf in Zeeland sterke marktkansen beteken de. In het midden van de zomer hindert de drukte vooralsnog de definitieve planning van de officiële opening van het eerste ei gen bedrijfspand van Kristalijn. „Dat komt medio september," verwacht hij. Kristalijn is gespecialiseerd in het afdich ten van kelders en de aanleg van vloeistof dichte vloeren en het herstel, onderhoud en inspectie van aangetaste betonnen vloeren, muren en constructies. Het bedrijf werkt landelijk en vindt opdrachtgevers bij zowel particulieren als overheid, indu strie en petrochemie. Voorbode „Schade aan beton kan miniem begin nen," vertelt Kristalijn. „De bruine ver kleuring van roestwater aan een balkon rand is de voorbode van de afbraak." De aanleg en dichting van vloeren tegen het weglekken van vloeistoffen bepaalt mo menteel een groot deel van de opdrachten. Om grond en grondwater tegen weglek kende vloeistoffen te beschermen moeten allerlei ondernemingen, van autobedrijf tot chemiefabriek, him vloeren aanpassen. foto Charles Strijd Het inspecteren en renoveren van de zoge heten Kwaaitaal- en Mantavloeren met betonschade is ondergebracht in Krista lijn Vloerentechniek bv, die opdrachten uitvoert voor woningbouwverenigingen, verenigingen van eigenaren en particulie re woningbezitters in Nederland en een klein deel van België. Kristalijn Betonservice werd deze zomer ISO 9002-gecertificeerd en is direct na de bouwvak begonnen met de opleidingen voor VCA-certificatie die verzekert dat de aannemer het werk conform de veilig heidseisen uitvoert. „Die certificeringen leggen een behoorlijk zware druk op een jong bedrijf," erkent Kristalijn. „Daar verwonderen veel mensen die ik spreek zich over. Maar opdrachtgevers als Rijks waterstaat en Hercules in Middelburg in de petrochemie eisen het. Dat maakt het noodzakelijk." door Esme Soesman HEINKENSZAND - Aan de vooravond van wat vermoede lijk een nieuwe creatieve fase in haar leven wordt, exposeert El ly Knuist uit Baarland in t Kunstuus in Heinkenszand. On der de titel Mensbeeld Iaat zij vooral pastelwerk zien. Inmid dels broedt ze op nieuwe dingen: wellicht groter werk met ander materiaal en gebaseerd op een ander thema. Met gebroken voet zit Knuist thuis, omringd door half-afge- maakt werk waar ze zich nog een mening over wil vormen. Bladerend door foto's met onder meer werken die ook in 't Kunst uus zijn te bewonderen. Naak ten. Vooral naakte vrouwenli chamen- In grove streken met pastelkrijt heeft ze een blote vrouw, achterover leunend op een stoel, neergezet. Overgave heet het werk. Het is precies wat Knuist zelf heeft gedaan in haar streven de mensheid vast te leg gen. „De schoonheid van de mens zoals ik dat zie. Een oude verweerde kop, omdat daar le ven in zit. Een vrouwenlichaam, een puber met te lange benen en armen of een kindernekje. Hoe mensen staan en hoe het alle maal kan bewegen. Dat vind ik fascinerend", vertelt de Baar- landse enthousiast. Knuist volgde een omslachtige .weg om te komen waar ze nu is. Tekenen doet ze al vanaf haar veertiende of vijftiende. Maar hoewel ze een heel creatieve va- In vrouwelijke naakten toont Elly Knuist haar fascinatie voor het menselijk lichaam. foto Willem Mieras der had ('Rinus Knuist, hij heeft nog wel eens geëxposeerd in de Stenge in Heinkenszand'), was er voor een professionele scho ling op dat gebied geen plaats. Een vak leren moest ze en dat deed ze. Knuist ging de verple ging in en volgde allerlei teken en schildercursussen in haar vrije tijd. Traditioneel Ze studeerde in 1992 af aan de Academie voor Schone Kunsten in België; een school waar vol gens haar zeggen vakmanschap op een heel traditionele manier werd bijgebracht. „Het heeft me heel wat jaren gekost om de stemmen van die docenten uit mijn hoofd te krijgen en tegelij kertijd toch de techniek vast te houden. Of eigenlijk om deze vrijelijk te gaan gebruiken", licht ze het door haar doorge maakte proces toe. De zoektocht is nog niet over. Na j arenlang vooral met pastelkrij t te hebben gewerkt, wil ze ver der. Een nieuwe richting uit, die van groter werk. „Liever zou ik met olieverf werken, maar dat stinkt zo. Het voordeel is dat je van dun naar dik werkt en dat je zo laag voor laag moet werken. Op die manier neem ik meer af stand, maar ik weet nog niet precies wat ik hierna ga doen." Beschermend Ook de mens is voorlopig een ge passeerd station. Niet dat er aan de fascinatie van Knuist een einde is gekomen, maar het is - in haar ogen - tijd voor een nieuw thema. „Nu ik hier weer woon, gaat mijn hart open voor het Zeeuwse landschap. Het is geweldig. Open, maar toch niet kaal. Een beetje kneuterig ook. Het heeft iets beschermends al lemaal." Knuist komt van oor sprong uit Zeeland en keerde na jarenlang elders te hebben ge woond zo'n anderhalf jaar gele den terug. Ze is werkzaam bij atelier de Kaai in Goes. Tegelijkertijd met de expositie Mensbeeld van Elly Knuist is in 't Kunstuus werk te zien van ke ramiste Nellie Grim uit Hein kenszand. Na de expositie in 't Kunstuus krijgen de werken van Knuist direct een nieuwe plek. De tentoonstelling Mens beeld verhuist dan naar het ge meentehuis van Kapelle. Expositie Mensbeeld van Elly Knuist, tot en met 21 augustus in 't Kunstuus, Heinkenszand; ope ningstijden wo t/m vr 13.00-18.00 uur, vr ook 19.00-21.00 uur, za 10.00- 12r00en 13.00-16.00 uur. Festivalvoorzitter H. van Gelder presenteerde tijdens de eclips het programma van de Zeeland Nazomer Festivals. foto Willem Mieras Muziek, theater en beeldende kunst op bijzondere locaties door Mieke van der Jagt ELLEWOUTSDIJK - „Als we een kwart van de Zeeuwen, die nu naar de eclips staan te kijken naar de nazomerfestivals kun nen krijgen, is dat een mooi re sultaat." Gedeputeerde G. L. M. de Kok nam woensdag, uit han den van voorzitter H. van Gel- der-Wiggers, het eerste exemplaar in ontvangst van de programmabrochure. Daaruit blijkt dat de elfde Zeeland Na zomer Festivals aanzienlijk veelzijdiger, langduriger en kleuriger zullen zijn dan een eclips. Warmer ook, is te hopen, en veel beter voor je ogen. Het hele programma is voor het eerst in de elf-jarige geschiede nis van de Nazomer Festivals (voorheen Zeeland Cultuur- maand) bijeengebracht in een magazine. De presentatiebij eenkomst werd gehouden tij dens de zonsverduistering in het fort van Ellewoutsdijk. Dit is het podium voor één van de fes tivals: dat van Zuid-Beveland. De festivals, die de hele maand september doorgaan, beginnen in Hulst met De Republiek der Negatie. Van 2 tot en met 12 sep tember draait daar de Zeeuwse muziektheaterproductie, die het verhaal van Reintje de Vos opnieuw vertelt in het idioom van deze tijd. Luidruchtig De Republiek der Negatie is er, volgens festivalvoorzitter Van Gelder, eentje zoals haar stich ting er elk jaar minstens één wil hebben. Speciaal voor dat doel, meldde gedeputeerde De Kok, willen gedeputeerde staten vol gend jaar een ton extra beschik baar stellen. Provinciale staten moeten het daarover nog eens worden. Het Festival van Zuid-Beve land verl icht van vrij dag 3 tot en met zondag 5 september het ui terste zuidpuntje van de Zak: het Fort bij Ellewoutsdijk en het noordelijke gat van de WOV- tunnel. Muziek, theater, beel dende kunst: het fort leent zich in de nazomer voor alles. Cirque Plume treedt ook weer aan. Het Franse circus vormde een paar jaar geleden de ope- ningsact. Nu staat de circustent van 10 tot en met 19 september op het Hof van Tanghe in Mid delburg. Op drie dagen en drie plaatsen is erMuziekMonumentaal. Van 10 tot en met 12 september worden in Renesse, Zierikzee en Tholen monumenten en muziek, maar ook poëzie en theater, bijeenge bracht in één scène. Het accent ligt een beetje op het land van Homerus maar meer nog op dat van de Kelten: Ierland en Schot land. Ierland heeft ook een mooie centrale plaats in het Filmfestival by te Sea, waar voor het programma nog niet rond is, zoals het een filmfesti val betaamt. De plaatsen van handeling zijn Cinecity in Vlis singen en het Schuttershof thea ter in Middelburg. Ook de data zijnbekend: van 14 tot en met 19 september. Er zullen voorpre mières zijn van commerciële films, thema's en talkshows. Dagelijks kan worden gekozen uit zestien nieuwe films. Het meest uitgebreid is het Fes tival van Zeeuws-Vlaanderen. Het duurt van 10 tot en met 26 september en het brengt vooral veel klassieke muziek in een groot aantal plaatsen, waaron der Terneuzen en Sluis. Het Gentse danstheater Les Ballets C. de la B. verzorgt aan het einde van de maand, op 24 en 25 september, het sluitstuk van de festivals met Iets op Bach. Het podium is dat van Zeeland- net in Kamperland, gloednieuw enhet enige in Zeeland dat groot- genoeg is voor een omvangrijke dansproductie. dag van 12 AUGUSTUS 1998

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 18