Roland Holst schilderde rood LUCIFER kunst cultuur Groningen en Rotterdam geven Kunsthal kleur 10 11 11 12 mm. TR.EURSPELVANVON DEL 9 PZC Annelie Rozeboom verhaalt nuchter over hedendaags Tibet Musical Oliver maakt zich op vooreen grootse theatertournee Shakespeare helpt moderne managers problemen oplossen In het Friese Spanga gedijt opera in een weiland De industrie, ontwerp voor schilderij De beurs, 1902. o: T~\ e briljantslijperszoon -L/Polak (1868-1943) richtte 0. de bond op in 1894 en maakte er go in korte tijd een krachtig instrument in de emancipatiestrijd van de vooral joodse diamantarbeiders van. Polaks formule van gezamenlijke belangenbehartiging, scholing en culturele vorming was zo .succesvol dat zelfs de nazi's zijn reputatie als legendarische vakbondsleider vreesden en hem niet meteen durfden te Ideporteren. Ze sloten hem op in een tehuis dat onder leiding van een NSB-arts stond. Dat knakte zijn gezondheid zo grondig dat 2lg|Polak na zijn vermoedelijk tijdelijke vrijlating 'gewoon' in zijn eigen bed aan de gevolgen van een longontsteking stierf. De geschiedenis van de ANDB 11 in de vroegere Plantage -g.Franschelaan eindigde in 1958, 50;toen de gedecimeerde bond 50: opging in de Algemene 50! Nederlandse Metaalbewerkers 75! Bond. In het monumentale ^trappenhuis, waarin Berlage 50jmet een transparante 50;plafondkoepel van geel-wit glas 50|de arbeiders vol symboliek de 50!zekerheid wilde geven dat hun strijd omhoog naar het zonlicht leidde, herinnert een tekst aan de verschrikkingen in de Tweede Wereldoorlog die het einde van de bond inluidden: 'Gedenkt, gij die hier voorbij gaat, twee duizend onzer vroegere vakgenooten die gedurende de bezetting naar Duitschland werden weggevoerd. Om nooit meer terug te komen.' Na de opheffing van de ANDB bleef het gebouw in handen van de vakbeweging en in 1991 opende koningin Beatrix er het Nationaal Vakbondsmuseum. De gestage uitbreiding van de wetenschappelijke activiteiten op het terrein van de geschiedenis van de arbeidersbeweging en toekomstige arbeidsverhoudingen leidde de afgelopen jaren al tot de oprichting van het Henri Polakinstituut in het pand en de vestiging van een gelijknamige leerstoel aan de Universiteit van Amsterdam. De groei en bloei van beide 'poten' vereiste een duidelijker positionering als sociaal en cultureel instituut en de keus voor de nieuwe verzamelnaam 'de Burcht' was wee minuten lopen van Artis staat in de stille, lommerrijke Henri Polaklaan een schepping van Berlage die na voltooiing in 1900 de bij- en geuzennaam 'de Burcht' kreeg. Achter de gevel met stoere kantelen leidde Henri Polak tientallen jaren het bestuur van de Algemene Nederlandse Diamantbewerkers Bond (ANDB) en konden de leden uit een bibliotheek met 12.'000 boeken putten. Het pand is onlangs officieel tot 'de Burcht' gedoopt en dat zou Polak ongetwijfeld zeer tevreden hebben gestemd. het logische gevolg. Vakbondsmuseum-conservator Wietske van Agtmaal vertelt dat de Henri Polaklaan 9 de afgelopen jaren een continue stroom 'Berlage-freaks' op bezoek kreeg. De architect (1856-1934) geniet nog steeds grote bekendheid door zijn Beurs van Berlage aan het Damrak, maar hij heeft het ANDB-gebouw zelf zijn mooiste schepping genoemd. Zijn hoge trappenhuis met subtiel versierde bogen en geglazuurde geel-witte bakstenen, de stemmig bruin betimmerde bondsraadzaal en bestuurskamer imponeren nog steeds. Er is niet veel verbeeldingskracht voor nodig mee te voelen hoe buitengewoon trots de ANDB-leden op dit heroïsche symbool van him macht zijn geweest. Een nog steeds essentiële sfeerbepaler in het gebouw zijn de schilderingen van Richard Roland Holst (1868-1938), de welgestelde Amsterdammer die zijn talenten in dienst stelde van de arbeidersemancipatie. Hij versierde de muren van bondsraadzaal tussen 1907- 1909 met symbolische schilderingen vol spierbundels, koene blikken en ferme kinnen. Zijn vrouw Henriëtte voorzag ze van vlammende teksten. Optrekkend vocht deed ze al na een paar jaar afbladderen, zodat Beiiage ze als noodgreep achter houten panelen verborg. De financiering is nog niet helemaal rond, maar volgend jaar kan wel een begin met de restauratie worden gemaakt. Om te laten zien hoe ernstig de schilderingen er aan toe zijn is een van de houten panelen al verwijderd. Roland Holst versierde later overigens ook een aantal van deze panelen, onder meer met de stoere arbeider die een dijk stut. Daarbij de veelzeggende tekst: 'Versterk de dijken o makkers, eer de vloedgolf uw woonstee bedreigt'. Zijn werk in de bestuurskamer is wel in tact gebleven en beeldt de nagestreefde ideale dagindeling voor de werkende stand uit: acht uur werk, acht uur ontspanning en ontwikkeling en acht urn: rust. Nabij de muurtekst waarop leerlingen en jonge leden hun dankbaarheid over de invoering van de achturige werkdag op 11 oktober 1911 uiten, staat Polaks door Berlage ontworpen bureau waar hij heel wat uren achter moet hebben vertoefd. In 'de Burcht' is tot en met 29 augustus een tentoonstelling over Roland Holst ingericht die aan de hand van een bruikleen van 160 werken uit het Rijksmuseum de ontwikkeling van zijn kunstenaarschap toont. Wie meer wil weten over de geschiedenis van de arbeidersbeweging kan aan de Henri Polaklaan zijn licht opsteken op de vaste expositie 'Het betere werk'. Frangoise Ledeboer Expositie Roland Holst in 'de Burcht/Vakbondsmuseum' (Henri Polaklaan 9, Amsterdam), t/m 29 augustus; geopend dinsdag t.m vrij dag van 11.00 tot 17.00 uur en op zondag van 13.00 tot 17.00 uur. Op ojficïele feestdagen is het gebouw gesloten. Lucifer, litho 1910. /AU Zit VAN HUBERT CÜVPERS. ■tONTWERF! DECOR EN COSTUMESV VAN K N - ROLAND HOLS I s V dsr. |TTet overzicht van hedendaagse kunst dat '05jXJ.de Rotterdamse Kunsthal momenteel ggpiedt is bepaald uitgebreid te noemen. Maar 75@iefst achthonderd werken van zo'n twee- 50jhonderd kunstenaai's zijn in de grote expo sitieruimte bij elkaar gepropt. Maar hoewel gpide stukken bijna geen ruimte hebben om te 75''ademen', ontstaat uit de volgehangen mu- ,5ö|ren een wonderlijk mozaïek dat op zich ,50jweer een pakkend beeld oplevert. ■7qDrie weken lang doet de Kunsthal dienst als °cde grootste galerie van Nederland. Onder de gcjtitel De Salon exposeren de Rotterdamse en 5fde Groningse Centra Beeldende Kunst ,5Ckunstwerken die zij geschikt achten om dit jaar aan te kopen voor hun uitleencollectie. De Rotterdamse Kunsthal is even de grootste galerie van Nederland. foto Cees Kuiper Dat gaat op democratische wijze, want de leden van beide centra mogen bepalen wel ke van de achthonderd werken daarvoor in aanmerking komen. Aan de hand van door hen ingevulde stembiljetten zal het Gronin ger CBK voor een ton aan inkopen doen en het Rotterdamse CBK voor viereneenhalve ton. Maar de bezoekers van De Salon mogen eerst zelf de leukste werken wegkapen. Want alles wat er is te zien is te koop. Het gaat alle kanten op met de tentoonge stelde kunstwerken. Van abstract tot figu ratief, van bont gekleurd tot uitsluitend sombere tonen, van platte vlakken tot drie dimensionale beelden. De enige scheidslijn die is gemaakt, is geografisch. Al het werk aan de linkerkant van de looproute in de ex positieruimte is in Rotterdam vervaardigd en alles aan de rechterkant in Groningen. Het is de tweede maal dat het CBK Rotter dam een samenwerking aangaat met een kunstuitlenende instantie uit een andere stad. In 1996 werden, eveneens in de Kunst hal, werken van Haagse en Rotterdamse kimstenaars geëxposeerd die in aanmer king kwamen voor aankoop door de CBK- instellingen. Het was een succes dat nu een vervolg heeft gekregen in een Rotterdamse- Groningse samenwerking. Wie nu in de Kunsthal zoekt naar typisch Groningse en typisch Rotterdamse kunst zal het moeilijk krijgen. Misschien dat na men als Fokko en Lolkje iets weggeven over de woonplaats van de makers, maar wat thematiek en aanpak betreft is in de werken geen regionaliteitte herkennen. Wat wel op valt is de over het algemeen positieve inslag van de kunstwerken. Je wordt als bezoeker overvallen door een felle kleurenpracht, die van de Kunsthal een tuin in volle bloei maakt. Vervolgens is het 'shoppen' naar de juweeltjes tussen de massa kunstwerken. Marc Floor Expositie: De Salon - Nieuwe Groninger en Rot terdamse beeldende kunst, t/m 15 augustus in De Kunsthal Rotterdam. vrijdag 6 augustus 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 9