Fikse toename papieroverslag Zee en schepen op doek en in beelden gevat PZC Contrasten in kerk van Cadzand Strandpaviljoen gericht op jongeren Nel Karelse als eerste Zeeuwse naar Olympische Spelen zeeland 14 Verbrugge Terminals wil naar twee miljoen ton per jaar ondernemend zeeland kunst cultuur vrijdag 6 augustus 1999 door Piet Kentin TERNEUZEN - Verbrugge Terminals neemt eind oktober aan de Zwedenweg in Terneu- zen een nieuwe loods in ge bruik voor overslag van paper. De capaciteitsuitbreiding is nodig omdat Verbrugge Termi nals een contract heeft afgeslo ten met een van de grootste krantenpapierproducenten ter wereld, Abitibi Consolidated Nelisse Goes professioneel klusbedrijf GOES - Van het ophangen van een schilderijtje tot een groot schalige verbouwing. Klusse- nier Henrico Nelisse uit Goes knapt sinds een half jaar grote en kleine klussen in heel Mid den-Zeeland op. Nelisse is aangesloten bij de landelijke franchise-organisa- tie de Klussenier, waar zo n honderd vijf tig zelfstandigen deel van uitmaken. Deze koe pel verzorgt onder meer be- drijfscursussen en informeert de franchisers over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van techniek en materiaal. Ne lisse werkt daarnaast samen met de Gamma in Goes, waar hij demonstraties verzorgt en adviezen geeft. Bij een grote - of spoedeisende - klus schakelt de Goesenaar de hulp in van coliega-Klussenier Hans Eooze. De Goese ondernemer rekent geen voorrij kosten, waardoor kleine klussen be taalbaar blijven. Op al zijn werk zit garantie. De Goese Klussenier is bereik baar via telefoonnummer: 0113 - 219723 of 06-22456258. De rubriek Onderne mend Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. uit Canada. Door de nieuwe ac tiviteit zal de papieroverslag van Verbrugge Terminals op termijn met 150.000 tot 200.000 ton per jaar toenemen. Het papier is vooral bedoeld voor grote krantendrukkerijen in Nederland, België, Frank rijk, Duitsland en Italië. De nieuwe loods, waarvan de spanten momenteel gedeelte lijk overeind staan, krijgt een oppervlakte van 20.000 vier kante meter Het papier kan zo- wel in vrachtauto's als in spoorwagons worden geladen. Twintig procent van het te ver schepen papier zal per spoor worden veivoerd. De overslag van papier en cellulose bij het Marco Pijnenburg (1) en Dennis Phoelich, eigenaars van café De Dop en strandpaviljoen Frapo's. foto Ruben Oreel door Ann-Marie Knegt KOUDEKERKE - Een stelletje in zwem broek en kleurige bikini zit lekker wegge zakt in de leren banken achter in het pavil joen. De Frapo's strandtent ademt een re laxte sfeer uit. Dat is nu juist de bedoeling, zeggen de twee eigenaars Marco Pijnen burg (33) en Dennis Phoelich (31). Ze verdelen hun tijd tussen het strandpaviljoen en hun café in het cen trum van Vlissingen, De Dop. Phoelich en Pijnenburg zaten samen op de Zeevaartschool. Om hun buitenschoolse activiteiten te financieren werkten de mannen in café Frapo's in Vlissingen. Sa men met de voor velen welbekende Peter Netten - toen eigenaar van Frapo's - kwa men ze op het idee om een dependance van Frapo's op het strand te openen. Zo konden ze een wisselwerking bewerkstelligen tus sen het café in de stad en de strandtent. Het succes van het strandpaviljoen was al snel een feit. Jongeren annexeerden het zo genaamde strandcafé als hun stek. Phoe lich en Pijnenburg: Een aantal jaar gele den begonnen de eigenaars met het organi seren van Beachparties op woensdag avond. Het bleek een groot succes. Van heinde en ver kwamen mensen op het we kelijkse evenement af. Efficiënter Inmiddels zijn Phoelich en Pijnenburg on afhankelijk van Frapo's in de stad doorge gaan. In oktober gaat het oude paviljoen tegen de vlakte. Er komt een nieuw pavil joen dat efficiënter is ingedeeld zodat het achter de schermen ook iets makkelijker verloopt. ,,We gaan het nieuwe paviljoen inrichten als een Belgisch café. We hopen hiermee het seizoen te verlengen, mensen kunnen dan ook bij ons terecht om te eten en in de winter voor een kopje warme cho colademelk. Het wordt iets netter maar de sfeer die we nu hebben blijft." In 1996 namen Phoelich en Pijnenburg ca fé Herman over. Onder de naam 'De Dop' wisten de heren er wederom een succes van te maken. Het bezoekersaantal steeg zeer sterk mede dankzij de speciale avonden als de Mexicaanse tequillafeesten en Tiroller Bierfesten. Sinds een half jaar houdt De Dop op maandagavond Jamsessies. Phoe lich en Pij nenburg:We wilden dat er door de week wat meer te doen was. Dat is met de jamsessies zeker gelukt. Om 21.00 uur bijt onze huisband de Dovlins het spits af. Daarna kan iedereen zijn ganggaan op het podium." Terneuzense bedrijf bedraagt nu zo'n anderhalf miljoen ton per jaar. Met deze nieuwe acti viteit hoopt het bedrijf een for se stap te maken om op termijn naar een overslag van twee miljoen ton papier per jaar te gaan. Directeur Martin Ver brugge is dan ook erg blij met de nieuwe trafiek. „We zijn mo menteel nummer twee in Euro pa met betrekking tot overslag van papier en cellulose." Arbeidsplaatsen De toekomstige samenwerking met Abitibi Consolidated heeft een gunstige effect op de werk gelegenheid binnen het bedrijf waar nu zo'n 180 mensen wer ken. ,,We hebben onlangs tien mensen aangenomen en bin nenkort komen er daar waar schijnlijk nog vijf bij." Ook indirect betekent de capaci teitsuitbreiding van het haven bedrijf een impuls voor de werkgelegenheid. De extra omzet zal goed zijn voor zo'n twintig tot dertig vrachtwa gens per dag. Om die flexibili teit te kunnen waarborgen heeft het bedrijf een order ge plaatst voor 22 opleggers die voornamelijk gebruikt zullen worden op de korte afstanden in de Benelux. Tevens worden er voor een aantal trekkers twee opleggers 'gereserveerd' zodat wanneer een vrachtwa gen leeg in Terneuzen terug komt er een geladen oplegger gereed staat. Hiermee hoopt Verbrugge Ter minals de productiviteit bij het laden en vervoeren van papier op een verantwoorde manier te verhogen. Tegelijk met de bouw van de nieuwe loods zal ook de infra structuur rondom de bestaan de en nieuwe opslagloodsen drastisch worden veranderd. De ingang naar het bedrijf wordt verplaatst en ook het traject van de Zwedenweg zal worden aangepast. Wanneer de nieuwe loods in oktober opera tioneel wordt bedraagt de tota le opslagcapaciteit 200.000 ton. De totale oppervlakte van alle papierloodsen bedraagt dan 180.000 vierkante meter met een extra buffer in het Noorddok van 12.000 vierkan te meter. door Carla van de Merbel JT^Tel Karelse boekte geen. 1.n| succes' kopte de PZC op vrijdag 6 augustus 1948. De dag ervoor had de Zeeuwse atlete meegedaan aan de 200 meter hardlopen op de Olympische Spelen in Londen. En helaas, ze had zich niet weten te plaatsen voor de finale. In tegenstelling tot Fanny Blankers-Koen, die op dit onderdeel haar derde gouden medaille behaalde. De 22-jarige Nel Karelse uit Kortgene was de eerste Zeeuwse die meedeed aan de Olympische Spelen. Op 29 juli waren die van start gegaan in het Londense Wembley-stadion. Het waren bijzondere Spelen dat jaar, want voor het eerst na de Tweede We reldoorlog kwamen atleten van heel de wereld weer bij elkaar om broederlijk te strijden om een sportieve overwinning. Duitsland, Japan en Rusland ontbraken op deze eerste Spelen na de oorlog. Rusland was wel uitgenodigd, maar liet verstek gaan. Onder de atleten dus ook Nel Karelse uit Kortgene, in het da gelijks leven werkzaam op een kantoor in Goes. De halve finale op de 200 meter haalde ze niet, maar een dag eerder was ze wel succesvol bij het verspringen. Met een sprong van 5 meter en 55 centimeter eindigde ze op de vijfde plaats bij dit onderdeel van de Spelen dat voor het eerst dat jaar op het Olympisch pro gramma stond. Op zaterdag 7 augustus werden de Spelen in Londen afgesloten en drie dagen later was Nel Ka relse weer thuis in Kortgene. In het Noord-Bevelandse dorp hingen de vlaggen uit; heelde Kortgene had meegeleefd metjwi 'hun Nel'. En ook voor de rest ge' van Zeeland waren de Olympi-Ioi sche Spelen dichterbij geweest jee dan ooit. bp Nel zelf bleef er vrij nuchter on- ter der. Ze hield ook eigenlijk nietorr van de drukte rond haar thuis-ko komst. Bewust of onbewust, dathei was niet duidelijk, had ze het hei plan van de ontvangstcommis-bei sie van Kortgene in de war ge-VI: stuurd. De commissie had haarya: met muziek willen ophalen bijfijl de steiger van het veer van Kort-hel gene, maar Nel was de avond er-po: voor al - samen met de andere Nederlandse dames-atleten - overgevaren naar Hoek van Holland en had in Den Haag bij F een vriendin gelogeerd. De volgende dag kwam Nel Ka-E J relse dan echt - met de bus en heti veer - naar Kortgene. Ze werdjri opgewacht door haar leermees-l 4 ter L. van Damme. Thuis wacht-ï.' te haar een zee van bloemen, van| sportverenigingen, vrienden, buren en kennissen. En Nel moest vertellen over haar bele venissen. Over de reis en over haar prestaties, die ze zelf maar matig vond, ondanks de vijfde plaats bij het verspringen. Op de 200 meter had ze last gehad van stijve spieren als gevolg van het verspringen een dag eerder, 's Avonds werd Nel toch nog ge huldigd in haar dorp, mét mu ziek. Burgemeester Schuit feli citeerde de atlete namens het gemeentebestuur en de hele be volking. De huldiging werd be ëindigd met een ereronde door Kortgene, waar het hele dorp voor uitliep. En Nel moest achteraf toegeven toch wel te hebben genoten van alle aandacht. door Ben Oerlemans MIDDELBURG - De zee speelt een grote rol op de expositie die tot eind augustus in de Middel burgse Galerie T te bezoeken is. De beelden van Anne Kemerink hebben gedeeltelijk schepen als thema en ook op de schilderijen van Peter Kromhout spelen bo ten de hoofdrol. Hoewel in Galerie T vaak niet- figuratieve kunst centraal staat heeft eigenaar Lia Hector dit maal voor meer beeldend werk gekozen. Toch nemen expressie en stemmingen een belangrijke plaats in. Peter Kromhout geeft voorna melijk sfeerbeelden van zee en schepen. Het gaat hem niet om een natuurgetrouwe weergave van de werkelijkheid, maar meer om impressies. Er zijn schepen waarneembaar; zeilbo ten of surfplanken. Zoveel is te zien aan de contouren ervan, die met een dunne lijn de grens met de omgeving aangeven. Maar voor het overige is veel aan de beleving van de schilder overge laten en kan ook de kij ker spelen met de open ruimte die op de kielen en de dekken gelaten is. Er zijn geen patrijspoorten en stuurraden aangegeven. Geen grens De vormen van de schepen, scherp en grof geschilderd, heb ben geen grens met het weer, wat invloed uitoefent op de manier waarop een boot is afgebeeld. Op een twee meter hoog doek staat een zeilschip dat rustig in het water dobbert. De lucht is rustig en de boot ligt er ook vre dig bij. De kleuren zijn helder geel, de dominante Ideur van Kromhout die op al zijn schilde rijen terugkeert. Op een ander doek is de zee on rustiger. De gele luchten bevat ten bruine en zwarte vegen. De Werk van Peter Kromhout. foto Ruben Oreel zee is een wild spel van door el kaar lopende strepen. De con touren van de boot vervagen, lij ken te worden opgeslokt door de omgeving en er door verzwolgen te worden. Surrealistischer De beelden van Anne Kemerink zijn surrealistischer van aard. Alle ruimte op haar beelden is opgevuld, in tegenstelling tot de leegheid van Kromhout. Het geeft vaak een absurd effect. Ze heeft twee boten gebeeldhouwd in steen, die als moderne nar renschepen volledig vervormd zijn. De kiel is bol, het dek is ge rafeld en de roeiriemen staan krom. Stuurloos lijken ze over de zee te dobberen. Ieder stukje is beschilderd en je kunt er een flinke tijd omheen lopen en tel kens tegen andere verrassende elementen aanlopen. Auto Het sculptuur I like my car, laat een mens zien, die als een centaur vanachter een auto wordt. De totale versmelting met de heilige koe wordt hier neergezet. In de galerie staat ook een aantal vormloze objec ten van haar. Als schijnbaar le vende massa's heeft de beeld houwer een aantal belevenissen weergegeven. De brokken steen zijn glad envoi vormgegeven en lijken te broeien van het leven. Het plastiek On the road is een veelvormige massa die druk be schilderd is. Er staan wegen op; voertuigen die zich kris-kras door elkaar bewegen. Drie hoofden steken uit het sculp tuur en als je het nadert, zie je dat ze aan lijven vastzitten die ieder aan een eigen reis bezig zijn. Van een afstand loopt en krioelt alles door elkaar, dicht bij gaat iedereen zijn eigen weg. Kofferstoelen Tevens zijn in Galerie T een aan tal kofferstoelen van Frits Son- nenberg te zien en te testen. De Bergense vormgever kwam op het idee orn in een toegepaste kunstvorm het nuttige met het schone te verenigingen. In reis kofferformaat is een uitklap- stoel verborgen. Met twee klik ken kun je het kistje openmaken en je kunt comfortabel zitten op een mooi vormgegeven zetel. „Vooral handig voor de kunst route die hier iedere maand 'plaatsvindt", aldus Hector. „Je kunt van galerie naar galerie gaan en als je wilt gaan zitten, klap je de koffer uit." Werk van Lex Grote. foto Peter Nicolai Uitbundige kleuren sieren witte kerkmuren doorTreesvan Herpen CADZAND - De Hervormde Kerk van Cadzand is een sober gebouw, mooi door zijn een voud en zijn strakke vormen met grote hoge ramen waar door het zomerlicht overvloe dig binnenvalt. Uitbundig ge kleurd werk van de Eindho ven-se kunstenaar Lex Grote vrolijkt sinds deze week de witte muren van dit gebeds huis op. Een groter contrast dan tussen het oorspronkelij ke interieur en Grote's kunst is nauwelijks denkbaar. Het is niet alleen het uitge sproken kleurgebruik, waarin het hele gamma van licht naar donker aan bod komt, dat de aandacht vasthoudt. Kijkend naar het werk van Lex Grote krijg je steeds de neiging neer te zijgen op een van de harde kerkbanken en elk schilderij te gaan 'ontdekken'. Duif Met krachtige lijnen zet Grote beelden neer die in het sche mergebied van figuratie en ab stractie zijn te plaatsen. Men sen, dieren en voorwerpen zijn vaag herkenbaar maar kun nen. bij nadere beschouwing ook iets anders voorstellen. Ook komt het voor dat een on derdeel van een groter geheel duidelijk iets voorstelt, terwijl de rest overgaat in abstracte vormen. De schilderwerken in gemeng de technieken zijn vol: vol beeldenvol kleur en vol leven. Maar zelfs dat is nog niet alles, er lijkt ook een tweede laag aanwezig, een symbolische betekenis die wordt weergege ven in kleine details. Dat kan een schaduw zijn die over een figuurtje hangt, een gestyleer- de duif, een kruis of een korte tekst, al dan niet cryptisch. In een aantal gevallen geeft Gro te door de titel iets prijs van de verborgen symboliek. 'Midlife Crise', 'Droom' of 'Tuin der Lusten' laten minder ruimte voor mystieke interpretatie dan 'Yes' of 'Albert'. Uitnodiging De tentoongestelde werken zijn divers van sfeer. Die sfeer wordt vooral opgeroepen door de compositie en, in mindere mate, door het kleurgebruik. Waar de lijnen vanuit de hoe ken naar het centrum lopen ontstaat diepte in het werk en lijkt het een vriendelijke uit nodiging om naderbij te ko men. 'Toscane' en 'Vakantie huis' zijn hiervan een voor beeld. In andere werken met een gril liger lijnenpatroon is het juist alsof het schilderij naar voren komt en een dreigende hou ding aanneemt. 'Delta' en 'Haast' hebben die eigen schap. Stemmingen en gevoe lens zijn zichtbaar de leidraad en inspiratiebron van deze schilder. Sommige werken zijn ronduit vermakelijk of zelfs ondeugend. Is het toeval of op zet dat aan beide zijden van de gebeeldhouwde preekstoel, focus van aandacht tijdens de kerkdienst, twee werken uit de laatste categorie zijn te vin den? De ex-positie van het werlc van Lex Grote is tol 31 augustus dagelijks tussen 14.00 en 17.00 uur te be zichtigen in de Hervormde Kerk van Cadzand. Veelzijdigheid Franciscus van 1 Assisi belicht ii door Niels Snoekm lei BROUWERSHAVEN - Spiritu-ip aliteit en natuur zijn de hoofd-juf onderwerpen in het werk van dcVe kunstenaar Niels Snoek uil Dirksland. Snoek exposeert van)p 16 tot en met 29 augustus zijnde schilderijen en tekeningen oveiiui Franciscus van Assisi (1181-'la 1226) in de Grote Kerk in Brou-lei wershaven. er (ei Franciscus van Assisi was deel beschermheilige van de handeliét en van alles wat met natuur ener milieu te maken heeft. Jaarlijks)p wordt op 4 oktober werelddie-es rendag gevierd ter nagedachte-S nis aan zijn sterfdag. ip Franciscus benaderde de dierenvii als zijn broeders en zusters. Zifai kwamen naar hem toe en luis-Sa: terden naar hem. Bovendien^: was hij ook geliefd door zijner grote toewijding voor de mede-jr mensen. ai Praktische naastenliefde ver-P richtte hij samen met zijn min-ie derbroeders in de orde der Fran-lg ciseanen. p Klein t Het eerste portret van deze be-__ schermheilige dateert van circs vijftig jaar na zijn dood. Behal ve dat hij klein was en 'niet zo: mooi' was er niets bekend ove: zijn uiterlijk. Dat geeft kunste naars de gelegenheid door ver schillende uiterlijke vormen iets te laten zien van de innerlij ke bewogenheid van Francis cus. Niels Snoek heeft vanaf eind vo rig jaar ruim dertig schilderijen en tekeningen over deze be schermheilige gemaakt. Met het in beeld brengen van ge beurtenissen uit het leven van Francisus en door middel van, portretten belicht de kunste-. naar steeds een ander aspect. Zc tekende en schilderde Snoei; bijbelse taferelen, engelen, oer vormen, planten en dieren. Hij gebruikt verschillende technie-, ken en materialen zoals goua che, acryl en collage. Bij de meeste schilderijen hoor een kort verhaal over een bele venis van Franciscus of een bei schrijving over hem door ie- mand uit zijn tijd. Na Brouwershaven is deze ex; positie in de periode van sep-j tember tot j anuari nog te zien if de plaatsen Sommelsdijk, Midi delharnis, Rotterdam, Leidec en Utrecht. De tentoonstelling in de Grote Kern in Brouwershaven is vanaf 16 tol met 2 9 augustus geopend van maan dag tot en met zaterdag van 13.3' uur tol 16.30 uur. L_

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 14