Fikse toename papieroverslag
Zee en schepen op doek
en in beelden gevat
PZC
Contrasten in kerk van Cadzand
Strandpaviljoen gericht op jongeren
Nel Karelse als
eerste Zeeuwse naar
Olympische Spelen
zeeland
14
Verbrugge Terminals wil naar twee miljoen ton per jaar
ondernemend zeeland
kunst cultuur
vrijdag 6 augustus 1999
door Piet Kentin
TERNEUZEN - Verbrugge
Terminals neemt eind oktober
aan de Zwedenweg in Terneu-
zen een nieuwe loods in ge
bruik voor overslag van paper.
De capaciteitsuitbreiding is
nodig omdat Verbrugge Termi
nals een contract heeft afgeslo
ten met een van de grootste
krantenpapierproducenten ter
wereld, Abitibi Consolidated
Nelisse Goes
professioneel
klusbedrijf
GOES - Van het ophangen van
een schilderijtje tot een groot
schalige verbouwing. Klusse-
nier Henrico Nelisse uit Goes
knapt sinds een half jaar grote
en kleine klussen in heel Mid
den-Zeeland op.
Nelisse is aangesloten bij de
landelijke franchise-organisa-
tie de Klussenier, waar zo n
honderd vijf tig zelfstandigen
deel van uitmaken. Deze koe
pel verzorgt onder meer be-
drijfscursussen en informeert
de franchisers over de nieuwste
ontwikkelingen op het gebied
van techniek en materiaal. Ne
lisse werkt daarnaast samen
met de Gamma in Goes, waar
hij demonstraties verzorgt en
adviezen geeft. Bij een grote -
of spoedeisende - klus schakelt
de Goesenaar de hulp in van
coliega-Klussenier Hans
Eooze. De Goese ondernemer
rekent geen voorrij kosten,
waardoor kleine klussen be
taalbaar blijven. Op al zijn
werk zit garantie.
De Goese Klussenier is bereik
baar via telefoonnummer:
0113 - 219723 of 06-22456258.
De rubriek Onderne
mend Zeeland staat on
der redactie van Claudia
Sondervan. Vragen, tips
en mededelingen kunnen
schriftelijk worden aan
geboden aan de redactie
van de PZC, postbus 18,
4380 AA Vlissingen, of
via fax 0118-470102.
uit Canada. Door de nieuwe ac
tiviteit zal de papieroverslag
van Verbrugge Terminals op
termijn met 150.000 tot
200.000 ton per jaar toenemen.
Het papier is vooral bedoeld
voor grote krantendrukkerijen
in Nederland, België, Frank
rijk, Duitsland en Italië.
De nieuwe loods, waarvan de
spanten momenteel gedeelte
lijk overeind staan, krijgt een
oppervlakte van 20.000 vier
kante meter Het papier kan zo-
wel in vrachtauto's als in
spoorwagons worden geladen.
Twintig procent van het te ver
schepen papier zal per spoor
worden veivoerd. De overslag
van papier en cellulose bij het
Marco Pijnenburg (1) en Dennis Phoelich, eigenaars van café De Dop en strandpaviljoen Frapo's.
foto Ruben Oreel
door Ann-Marie Knegt
KOUDEKERKE - Een stelletje in zwem
broek en kleurige bikini zit lekker wegge
zakt in de leren banken achter in het pavil
joen. De Frapo's strandtent ademt een re
laxte sfeer uit. Dat is nu juist de bedoeling,
zeggen de twee eigenaars Marco Pijnen
burg (33) en Dennis Phoelich
(31). Ze verdelen hun tijd tussen het
strandpaviljoen en hun café in het cen
trum van Vlissingen, De Dop.
Phoelich en Pijnenburg zaten samen op de
Zeevaartschool. Om hun buitenschoolse
activiteiten te financieren werkten de
mannen in café Frapo's in Vlissingen. Sa
men met de voor velen welbekende Peter
Netten - toen eigenaar van Frapo's - kwa
men ze op het idee om een dependance van
Frapo's op het strand te openen. Zo konden
ze een wisselwerking bewerkstelligen tus
sen het café in de stad en de strandtent.
Het succes van het strandpaviljoen was al
snel een feit. Jongeren annexeerden het zo
genaamde strandcafé als hun stek. Phoe
lich en Pijnenburg: Een aantal jaar gele
den begonnen de eigenaars met het organi
seren van Beachparties op woensdag
avond. Het bleek een groot succes. Van
heinde en ver kwamen mensen op het we
kelijkse evenement af.
Efficiënter
Inmiddels zijn Phoelich en Pijnenburg on
afhankelijk van Frapo's in de stad doorge
gaan. In oktober gaat het oude paviljoen
tegen de vlakte. Er komt een nieuw pavil
joen dat efficiënter is ingedeeld zodat het
achter de schermen ook iets makkelijker
verloopt. ,,We gaan het nieuwe paviljoen
inrichten als een Belgisch café. We hopen
hiermee het seizoen te verlengen, mensen
kunnen dan ook bij ons terecht om te eten
en in de winter voor een kopje warme cho
colademelk. Het wordt iets netter maar de
sfeer die we nu hebben blijft."
In 1996 namen Phoelich en Pijnenburg ca
fé Herman over. Onder de naam 'De Dop'
wisten de heren er wederom een succes van
te maken. Het bezoekersaantal steeg zeer
sterk mede dankzij de speciale avonden als
de Mexicaanse tequillafeesten en Tiroller
Bierfesten. Sinds een half jaar houdt De
Dop op maandagavond Jamsessies. Phoe
lich en Pij nenburg:We wilden dat er door
de week wat meer te doen was. Dat is met
de jamsessies zeker gelukt. Om 21.00 uur
bijt onze huisband de Dovlins het spits af.
Daarna kan iedereen zijn ganggaan op het
podium."
Terneuzense bedrijf bedraagt
nu zo'n anderhalf miljoen ton
per jaar. Met deze nieuwe acti
viteit hoopt het bedrijf een for
se stap te maken om op termijn
naar een overslag van twee
miljoen ton papier per jaar te
gaan. Directeur Martin Ver
brugge is dan ook erg blij met
de nieuwe trafiek. „We zijn mo
menteel nummer twee in Euro
pa met betrekking tot overslag
van papier en cellulose."
Arbeidsplaatsen
De toekomstige samenwerking
met Abitibi Consolidated heeft
een gunstige effect op de werk
gelegenheid binnen het bedrijf
waar nu zo'n 180 mensen wer
ken. ,,We hebben onlangs tien
mensen aangenomen en bin
nenkort komen er daar waar
schijnlijk nog vijf bij." Ook
indirect betekent de capaci
teitsuitbreiding van het haven
bedrijf een impuls voor de
werkgelegenheid. De extra
omzet zal goed zijn voor zo'n
twintig tot dertig vrachtwa
gens per dag. Om die flexibili
teit te kunnen waarborgen
heeft het bedrijf een order ge
plaatst voor 22 opleggers die
voornamelijk gebruikt zullen
worden op de korte afstanden
in de Benelux. Tevens worden
er voor een aantal trekkers
twee opleggers 'gereserveerd'
zodat wanneer een vrachtwa
gen leeg in Terneuzen terug
komt er een geladen oplegger
gereed staat.
Hiermee hoopt Verbrugge Ter
minals de productiviteit bij het
laden en vervoeren van papier
op een verantwoorde manier te
verhogen.
Tegelijk met de bouw van de
nieuwe loods zal ook de infra
structuur rondom de bestaan
de en nieuwe opslagloodsen
drastisch worden veranderd.
De ingang naar het bedrijf
wordt verplaatst en ook het
traject van de Zwedenweg zal
worden aangepast. Wanneer de
nieuwe loods in oktober opera
tioneel wordt bedraagt de tota
le opslagcapaciteit 200.000
ton. De totale oppervlakte van
alle papierloodsen bedraagt
dan 180.000 vierkante meter
met een extra buffer in het
Noorddok van 12.000 vierkan
te meter.
door Carla van de Merbel
JT^Tel Karelse boekte geen.
1.n| succes' kopte de PZC op
vrijdag 6 augustus 1948. De dag
ervoor had de Zeeuwse atlete
meegedaan aan de 200 meter
hardlopen op de Olympische
Spelen in Londen. En helaas, ze
had zich niet weten te plaatsen
voor de finale. In tegenstelling
tot Fanny Blankers-Koen, die
op dit onderdeel haar derde
gouden medaille behaalde.
De 22-jarige Nel Karelse uit
Kortgene was de eerste Zeeuwse
die meedeed aan de Olympische
Spelen. Op 29 juli waren die van
start gegaan in het Londense
Wembley-stadion. Het waren
bijzondere Spelen dat jaar, want
voor het eerst na de Tweede We
reldoorlog kwamen atleten van
heel de wereld weer bij elkaar
om broederlijk te strijden om
een sportieve overwinning.
Duitsland, Japan en Rusland
ontbraken op deze eerste Spelen
na de oorlog. Rusland was wel
uitgenodigd, maar liet verstek
gaan.
Onder de atleten dus ook Nel
Karelse uit Kortgene, in het da
gelijks leven werkzaam op een
kantoor in Goes. De halve finale
op de 200 meter haalde ze niet,
maar een dag eerder was ze wel
succesvol bij het verspringen.
Met een sprong van 5 meter en
55 centimeter eindigde ze op de
vijfde plaats bij dit onderdeel
van de Spelen dat voor het eerst
dat jaar op het Olympisch pro
gramma stond.
Op zaterdag 7 augustus werden
de Spelen in Londen afgesloten
en drie dagen later was Nel Ka
relse weer thuis in Kortgene. In
het Noord-Bevelandse dorp
hingen de vlaggen uit; heelde
Kortgene had meegeleefd metjwi
'hun Nel'. En ook voor de rest ge'
van Zeeland waren de Olympi-Ioi
sche Spelen dichterbij geweest jee
dan ooit. bp
Nel zelf bleef er vrij nuchter on- ter
der. Ze hield ook eigenlijk nietorr
van de drukte rond haar thuis-ko
komst. Bewust of onbewust, dathei
was niet duidelijk, had ze het hei
plan van de ontvangstcommis-bei
sie van Kortgene in de war ge-VI:
stuurd. De commissie had haarya:
met muziek willen ophalen bijfijl
de steiger van het veer van Kort-hel
gene, maar Nel was de avond er-po:
voor al - samen met de andere
Nederlandse dames-atleten -
overgevaren naar Hoek van
Holland en had in Den Haag bij F
een vriendin gelogeerd.
De volgende dag kwam Nel Ka-E J
relse dan echt - met de bus en heti
veer - naar Kortgene. Ze werdjri
opgewacht door haar leermees-l 4
ter L. van Damme. Thuis wacht-ï.'
te haar een zee van bloemen, van|
sportverenigingen, vrienden,
buren en kennissen. En Nel
moest vertellen over haar bele
venissen. Over de reis en over
haar prestaties, die ze zelf maar
matig vond, ondanks de vijfde
plaats bij het verspringen. Op de
200 meter had ze last gehad van
stijve spieren als gevolg van het
verspringen een dag eerder,
's Avonds werd Nel toch nog ge
huldigd in haar dorp, mét mu
ziek. Burgemeester Schuit feli
citeerde de atlete namens het
gemeentebestuur en de hele be
volking. De huldiging werd be
ëindigd met een ereronde door
Kortgene, waar het hele dorp
voor uitliep.
En Nel moest achteraf toegeven
toch wel te hebben genoten van
alle aandacht.
door Ben Oerlemans
MIDDELBURG - De zee speelt
een grote rol op de expositie die
tot eind augustus in de Middel
burgse Galerie T te bezoeken is.
De beelden van Anne Kemerink
hebben gedeeltelijk schepen als
thema en ook op de schilderijen
van Peter Kromhout spelen bo
ten de hoofdrol.
Hoewel in Galerie T vaak niet-
figuratieve kunst centraal staat
heeft eigenaar Lia Hector dit
maal voor meer beeldend werk
gekozen. Toch nemen expressie
en stemmingen een belangrijke
plaats in.
Peter Kromhout geeft voorna
melijk sfeerbeelden van zee en
schepen. Het gaat hem niet om
een natuurgetrouwe weergave
van de werkelijkheid, maar
meer om impressies. Er zijn
schepen waarneembaar; zeilbo
ten of surfplanken. Zoveel is te
zien aan de contouren ervan, die
met een dunne lijn de grens met
de omgeving aangeven. Maar
voor het overige is veel aan de
beleving van de schilder overge
laten en kan ook de kij ker spelen
met de open ruimte die op de
kielen en de dekken gelaten is.
Er zijn geen patrijspoorten en
stuurraden aangegeven.
Geen grens
De vormen van de schepen,
scherp en grof geschilderd, heb
ben geen grens met het weer, wat
invloed uitoefent op de manier
waarop een boot is afgebeeld.
Op een twee meter hoog doek
staat een zeilschip dat rustig in
het water dobbert. De lucht is
rustig en de boot ligt er ook vre
dig bij. De kleuren zijn helder
geel, de dominante Ideur van
Kromhout die op al zijn schilde
rijen terugkeert.
Op een ander doek is de zee on
rustiger. De gele luchten bevat
ten bruine en zwarte vegen. De
Werk van Peter Kromhout.
foto Ruben Oreel
zee is een wild spel van door el
kaar lopende strepen. De con
touren van de boot vervagen, lij
ken te worden opgeslokt door de
omgeving en er door verzwolgen
te worden.
Surrealistischer
De beelden van Anne Kemerink
zijn surrealistischer van aard.
Alle ruimte op haar beelden is
opgevuld, in tegenstelling tot de
leegheid van Kromhout. Het
geeft vaak een absurd effect. Ze
heeft twee boten gebeeldhouwd
in steen, die als moderne nar
renschepen volledig vervormd
zijn. De kiel is bol, het dek is ge
rafeld en de roeiriemen staan
krom. Stuurloos lijken ze over
de zee te dobberen. Ieder stukje
is beschilderd en je kunt er een
flinke tijd omheen lopen en tel
kens tegen andere verrassende
elementen aanlopen.
Auto
Het sculptuur I like my car, laat
een mens zien, die als een
centaur vanachter een auto
wordt. De totale versmelting
met de heilige koe wordt hier
neergezet. In de galerie staat
ook een aantal vormloze objec
ten van haar. Als schijnbaar le
vende massa's heeft de beeld
houwer een aantal belevenissen
weergegeven. De brokken steen
zijn glad envoi vormgegeven en
lijken te broeien van het leven.
Het plastiek On the road is een
veelvormige massa die druk be
schilderd is. Er staan wegen op;
voertuigen die zich kris-kras
door elkaar bewegen. Drie
hoofden steken uit het sculp
tuur en als je het nadert, zie je
dat ze aan lijven vastzitten die
ieder aan een eigen reis bezig
zijn. Van een afstand loopt en
krioelt alles door elkaar, dicht
bij gaat iedereen zijn eigen weg.
Kofferstoelen
Tevens zijn in Galerie T een aan
tal kofferstoelen van Frits Son-
nenberg te zien en te testen. De
Bergense vormgever kwam op
het idee orn in een toegepaste
kunstvorm het nuttige met het
schone te verenigingen. In reis
kofferformaat is een uitklap-
stoel verborgen. Met twee klik
ken kun je het kistje openmaken
en je kunt comfortabel zitten op
een mooi vormgegeven zetel.
„Vooral handig voor de kunst
route die hier iedere maand
'plaatsvindt", aldus Hector. „Je
kunt van galerie naar galerie
gaan en als je wilt gaan zitten,
klap je de koffer uit."
Werk van Lex Grote.
foto Peter Nicolai
Uitbundige kleuren sieren witte kerkmuren
doorTreesvan Herpen
CADZAND - De Hervormde
Kerk van Cadzand is een sober
gebouw, mooi door zijn een
voud en zijn strakke vormen
met grote hoge ramen waar
door het zomerlicht overvloe
dig binnenvalt. Uitbundig ge
kleurd werk van de Eindho
ven-se kunstenaar Lex Grote
vrolijkt sinds deze week de
witte muren van dit gebeds
huis op. Een groter contrast
dan tussen het oorspronkelij
ke interieur en Grote's kunst is
nauwelijks denkbaar.
Het is niet alleen het uitge
sproken kleurgebruik, waarin
het hele gamma van licht naar
donker aan bod komt, dat de
aandacht vasthoudt. Kijkend
naar het werk van Lex Grote
krijg je steeds de neiging neer
te zijgen op een van de harde
kerkbanken en elk schilderij te
gaan 'ontdekken'.
Duif
Met krachtige lijnen zet Grote
beelden neer die in het sche
mergebied van figuratie en ab
stractie zijn te plaatsen. Men
sen, dieren en voorwerpen zijn
vaag herkenbaar maar kun
nen. bij nadere beschouwing
ook iets anders voorstellen.
Ook komt het voor dat een on
derdeel van een groter geheel
duidelijk iets voorstelt, terwijl
de rest overgaat in abstracte
vormen.
De schilderwerken in gemeng
de technieken zijn vol: vol
beeldenvol kleur en vol leven.
Maar zelfs dat is nog niet alles,
er lijkt ook een tweede laag
aanwezig, een symbolische
betekenis die wordt weergege
ven in kleine details. Dat kan
een schaduw zijn die over een
figuurtje hangt, een gestyleer-
de duif, een kruis of een korte
tekst, al dan niet cryptisch. In
een aantal gevallen geeft Gro
te door de titel iets prijs van de
verborgen symboliek. 'Midlife
Crise', 'Droom' of 'Tuin der
Lusten' laten minder ruimte
voor mystieke interpretatie
dan 'Yes' of 'Albert'.
Uitnodiging
De tentoongestelde werken
zijn divers van sfeer. Die sfeer
wordt vooral opgeroepen door
de compositie en, in mindere
mate, door het kleurgebruik.
Waar de lijnen vanuit de hoe
ken naar het centrum lopen
ontstaat diepte in het werk en
lijkt het een vriendelijke uit
nodiging om naderbij te ko
men. 'Toscane' en 'Vakantie
huis' zijn hiervan een voor
beeld.
In andere werken met een gril
liger lijnenpatroon is het juist
alsof het schilderij naar voren
komt en een dreigende hou
ding aanneemt. 'Delta' en
'Haast' hebben die eigen
schap. Stemmingen en gevoe
lens zijn zichtbaar de leidraad
en inspiratiebron van deze
schilder. Sommige werken zijn
ronduit vermakelijk of zelfs
ondeugend. Is het toeval of op
zet dat aan beide zijden van de
gebeeldhouwde preekstoel,
focus van aandacht tijdens de
kerkdienst, twee werken uit de
laatste categorie zijn te vin
den?
De ex-positie van het werlc van Lex
Grote is tol 31 augustus dagelijks
tussen 14.00 en 17.00 uur te be
zichtigen in de Hervormde Kerk
van Cadzand.
Veelzijdigheid
Franciscus van 1
Assisi belicht ii
door Niels Snoekm
lei
BROUWERSHAVEN - Spiritu-ip
aliteit en natuur zijn de hoofd-juf
onderwerpen in het werk van dcVe
kunstenaar Niels Snoek uil
Dirksland. Snoek exposeert van)p
16 tot en met 29 augustus zijnde
schilderijen en tekeningen oveiiui
Franciscus van Assisi (1181-'la
1226) in de Grote Kerk in Brou-lei
wershaven. er
(ei
Franciscus van Assisi was deel
beschermheilige van de handeliét
en van alles wat met natuur ener
milieu te maken heeft. Jaarlijks)p
wordt op 4 oktober werelddie-es
rendag gevierd ter nagedachte-S
nis aan zijn sterfdag. ip
Franciscus benaderde de dierenvii
als zijn broeders en zusters. Zifai
kwamen naar hem toe en luis-Sa:
terden naar hem. Bovendien^:
was hij ook geliefd door zijner
grote toewijding voor de mede-jr
mensen. ai
Praktische naastenliefde ver-P
richtte hij samen met zijn min-ie
derbroeders in de orde der Fran-lg
ciseanen. p
Klein t
Het eerste portret van deze be-__
schermheilige dateert van circs
vijftig jaar na zijn dood. Behal
ve dat hij klein was en 'niet zo:
mooi' was er niets bekend ove:
zijn uiterlijk. Dat geeft kunste
naars de gelegenheid door ver
schillende uiterlijke vormen
iets te laten zien van de innerlij
ke bewogenheid van Francis
cus.
Niels Snoek heeft vanaf eind vo
rig jaar ruim dertig schilderijen
en tekeningen over deze be
schermheilige gemaakt.
Met het in beeld brengen van ge
beurtenissen uit het leven van
Francisus en door middel van,
portretten belicht de kunste-.
naar steeds een ander aspect. Zc
tekende en schilderde Snoei;
bijbelse taferelen, engelen, oer
vormen, planten en dieren. Hij
gebruikt verschillende technie-,
ken en materialen zoals goua
che, acryl en collage.
Bij de meeste schilderijen hoor
een kort verhaal over een bele
venis van Franciscus of een bei
schrijving over hem door ie-
mand uit zijn tijd.
Na Brouwershaven is deze ex;
positie in de periode van sep-j
tember tot j anuari nog te zien if
de plaatsen Sommelsdijk, Midi
delharnis, Rotterdam, Leidec
en Utrecht.
De tentoonstelling in de Grote Kern
in Brouwershaven is vanaf 16 tol
met 2 9 augustus geopend van maan
dag tot en met zaterdag van 13.3'
uur tol 16.30 uur. L_