Henry V en Julius Caesar gaan in zaken Oliver nog altijd goed voor lach en een traan Paul van Vliet: afscheid en begin D*7P kunst rlA* cultuur Nieuwe musical in aantocht Shakespeare als leidraad voor managers 0 11 is la M dj S3 4 ti u: rol ut Hoe word je een leider die naam waard ig? of Hoe krijg je een wanhopig team ver- os enigd rond een gezamenlijk doel? De Britse theatermakers Richard Olivier (37) en Ni- J cholas Janni (45) hebben geen batterij ma- J nagementscurcussen nodig om dit aan hun bedrijfspubliek duidelijk te maken. Eén theaterstuk van Shakespeare en twee dagen opleiding volstaan. „Moderne managers hebben met dezelfde problemen af te reke- -j nen als middeleeuwse koningen en edel- mannen uit de stukken van Shakespeare", stelt Richard Olivier. De zoon van de be roemde Shakespeare-vertolker Sir Lauren ce Olivier startte daarom aan Cranfield University met managementtrainingen waarbij een belangrijke plaats is weggelegd voor de theaterstukken van de Britse to neelauteur. Stepping into leadership with ad Henry V, heet zijn eerste project waarin ma- ;e nagement en theater met elkaar verweven ■n: raken. Bij aankomst in het landelijke Middle Bar- nf. ton (Oxfordshire) wordt me meteen duide- :o: lijk dat de twee heren geen doorsnee busi on ness-trainers zijn. Ontspannen en met een te kop koffie aan de keukentafel wachten ze irj me op. Hun managementprogramma's ?e; waarin ze Henry V en Julius Caesar ten he; tonele voeren, zijn al evenmin doorsnee. o[ Zowel Olivier als Janni legden ongeveer oaj hetzelfde parcours af voor ze tot de opmer- J kelijke combinatie Shakespeare en Mana- gement kwamen. Als theaterleraar werkte Nicholas Janni een twaalftal jaar aan de Wi beste Drama Schools van Engeland. „Ook J toen was ik er al mee bezig hoe je mensen tot een optimale performance kunt brengen. Geleidelijk aan maakte ik de overgang van e musical Oliver komt eraan. Deze week begonnen in de Amsterdamse studio Focus de repetities voor misschien wel de grootste reizende Nederlandse theatertournee, gebaseerd op de beroemde roman 'Oliver Twist' van Charles Dickens. In de grote rol van de leider van de jongensbende Fagin maakt Arjan Ederveen zijn musicaldebuut. Hij treedt daarmee in de voetsporen van Johnny Kraaykamp die deze rol speelde toen de show in 19 6 3 zijn eerste Nederlandse première beleefde. Samen met Mariska van Kolck en Bart Oomen, de beide andere volwassen J hoofdrolspelers, sneed hij de n Oliver-taart aan. Het begin van de productie, die op 19 J september in het Amsterdamse ll Koninklijk Theater Carré in c première gaat. Eigenlijk had ook Willem Nijholt hierbij •J moeten zijn. Vanaf januari als IE Oliver zijn tweede serie voorstellingen in Carré geeft, speelt hij afwisselend met Ederveen de rol van Fagin. J Maar die dag vierde de acteur, 3 zanger en danser in eigen kring [c zijn 65e verjaardag. De musical Oliver van de begin dit jaar i overleden Lionel Bart, wordt jj gespeeld door 26 acteurs, onder t wie ook Bert Simhoffer, r. Marjolein Sligte, Marika Lansen en Tom van Beek. J Sleutelrollen in dit verhaal over J een jongetje dat in het Londen ij van pakweg 1850 door de vader J en moeder van een weeshuis s. wordt verkocht aan een a begrafenisondernemer en diens J vrouw. Later valt hij in handen a van de oude booswicht Fagin, die leeft van wat zijn bende ij zakkenrollerij es hem oplevert, ai Maar dan komt Oliver in je contact met de rijke Meneer x Brownlow. fi Net als zoveel andere shows sj waarvan de Engelse producent e- Cameron Mackintosh de fc rechten bezit, zou ook Oliver moeten worden geënsceneerd e; naar model van de jongste e Londense succesversie. r. Niettemin mag Van den Ende een eigen versie brengen. Die e; wordt nu neergezet door een i]t productieteam dat vooral uit Engelsen bestaat. De leiding heeft regisseur Ken Caswell, die V. in Nederland onder meer 'Les )3 Misérables' en 'Anatevka' 3 regisseerde. „Oliver is in Engeland een 1 monument", zegt hij. „Sinds mijn achtste heb ik het verhaal in allerlei vormen leren kennen: als strip, als film, als musical en natuurlijk heb ik de roman gelezen. Dus je kunt zeggen dat ik alle karakters goed heb leren kennen. Ze staan in een ijzersterk verhaal, dat door Lionel Bart op een ideale manier tot musical is verwerkt." Het regisseren van Oliver vindt r. Caswell bepaald geen z.: kleinigheidMet een speelse J grijns rond de lippen verwijst z hij naar de Amerikaanse a- komiek W.C. Fields die iedere ii- theatermaker voor eens en voor ■r- altijd waarschuwde: treed nooit op met honden en kinderen, Ie- want die leiden alle aandacht af. gij „En in deze voorstelling hébben Ie- we honden en kinderen." w „Maar een echt probleem is de bijzondere sfeer van het dj verhaal. Die ademt de wereld g{i van de schrijnende armoede in te het Londen uit de vorige eeuw al: en daarmee heeft de show nogal in* wat donkere kanten. Een show e? vol contrasten. Op een ernstig gr] mishandeling, sluit naadloos li: e: een vrolijk liedje aan.. Dat moet je als acteur toch geloofwaardig kunnen maken." „Een verhaal vol Victoriaanse ellende", vindt Brigitte Odett, co-regisseur. „Die boeken van Dickens hadden in Engeland waar de armoede vaak werd ontkend, dan ook beslist effect. Ze vertelt hoe Dickens eens een predikant meenam naar een armenbegrafenis. Een schokkende ervaring die hij naderhand beschreef in 'Oliver Twist'. Toen de predikant dat verhaal later teruglas, verklaarde hij in het openbaar zich niet te kunnen voorstellen dat zoiets zich werkelijk zou kunnen voordoen. „Dat Victoriaanse Engeland van toen doet me sterk denken aan de Verenigde Staten van nu, waar ook de middle class de dienst uitmaakt, die het op zijn beurt de zwarten nog heel lang bijna kwalijk heeft genomen dat zij bestaan. En welbeschouwd komen vergelijkbare situaties ook voor in de achterstandswijken van de grote steden in Nederland. Daarmee is Oliver nog aardig actueel." Ze vindt dat Lionel Bart er goed in is geslaagd het verhaal lichtvoetig te maken. „Daarmee foto's Rob Keeris De kinderen die in de nieuwe musical Oliver de jeugdbendes tot leven moeten wekken, zijn begonnen met de repetities. blijft hij toch in de buurt van Dickens. Kijk bij voorbeeld wat hij met de namen van zijn personen in zijn boeken doet. Oliver Twist is meer dan zo maar een naam. Als je die uit elkaar haalt krijg je 'All of a twist', wat duidt op een grote omslag in iemands leven. En die heeft Oliver dus ook." Ken Caswell heeft Lionel Bart van nabij meegemaakt. Opgewekt vertelt hij: „Die man was absoluut onmogelijk. Als hij nu hier zou zijn, had hij ons gegarandeerd gek gemaakt. Maar ja, die show is dat ook echt vanhèm." Maar hoe is Caswell zélf als regisseur? Brigitte Odett moet bekennen dat ook hij wel eens uit zijn slof kan schieten, maar dat blijken hooguit noodzakelijke incidenten te zijn. „Hij is grappig, gepassioneerd, integer en begint altijd met iedereen op zijn gemak te stellen. Daarbij is hij een en al energie. We werkten al samen bij 'Les Misérables'. 'Sweeney Todd' en 'Anatevka' en ook in Duitsland en België hebben we samen 'Les Mis...' De drie volwassen hoofdrolspelers snijden de Oliver-taart aan. Arjan Ederveen speelt Fagin, de leider van de jon gensbende. Naast hem Mariska van Kolck en Bart Oomen. „Ik heb vroeger ontzettend veel geleerd van het regisseren van amateurtoneel in Haarlem en Santpoort. Maar werken met hem is werkelijk een leerschool. Zelden maak je mee dat iemand zo goed zijn huiswerk doet, die zo goed onderbouwd zijn aanwijzingen geeft. Een van zijn grootste kwaliteiten is toch wel dat hij in staat is van al die mensen die deze show moeten spelen een echte groep te maken. Als je acht maanden met elkaar op reis bent, is dat ontzettend belangrijk. Hij doet dat door iedereen simpelweg volop respect voor elkaar te laten hebben. En dat zal nodig zijn. want dit wordt een ontzettend zware tournee met veel matinees en dus veel voorstellingen. Bovendien heb je de zorg voor al die kinderen, elke dag weer." De kinderen... zij brengen in elke voorstelling die jeugdbende tot leven. Ook zij sneden deze week een eigen taart aan. Hun taart. Dat gebeurde door een groep die inmiddels al met repeteren is begonnen. In totaal worden zeventien groepen kinderen opgeleid, jongens en meisjes, die dan zo snel mogelijk meespelen. En niet alleen omdat de rollen dan nog vers in het geheugen zitten. Want, stel dat jongens die te lang moeten wachten de baard in de keel krijgen.... Sommigen zijn al een beetje ervaren, anderen nog een onbeschreven blad. Maar de lol straalt er bij iedereen van af. En dat moet ook, want meedoen moet voor iedereen een onvergetelijke ervaring worden. Dankzij de manier waarop eerder bij 'Les Misérables', 'Miss Saigon' en vooral ook 'Annie' met kinderen werd gewerkt mag de jongste generatie in Oliver nu twaalf voorstellingen spelen. „Bij 'Les Mis...' waren dat er nog acht", vertelt Odett niet zonder voldoening. Hans Visser Oliver is tot eind juni 2000 in ver schillende steden in Nederland te Aan het slot van een zojuist verschenen boek met ver zen en liedteksten geeft de en tertainer Paul van Vliet een ge dachte mee. 'Een afscheid moet schoon zijn, zonder schuld en in balans. Dan alleen geef je jezelf en de anderen de kans voor een nieuw begin', mijmert hij in dichtregels. Het lied zat in de fi nale van zijn jongste theater show Waar waren we gebleven. Een titel zonder vraagteken. Het was na een paar seizoenen toeren met de musical My Fair Lady en een jaar van bezinning dat Paul van Vliet draden op pakte. Met enig optimisme ging hij er van uit dat zijn publiek hem nog kende. Dat klopte. Inderdaad. Paul van Vliet mocht concluderen dat ze hem niet ver geten waren. Zijn zalen lie pen vol, net als vroeger. Te mid den van de hef tige jonge caba retgarde - de opvolgers van Freek de Jonge en Youp van 't Hek - werd het duidelijk dat de plek voor vak kundig, gevoe lig, uitbundig en sierlijk ge maakt theate- rentertainment intussen door niemand'anders was ingenomen. Opnieuw zal het een tijd duren voordat de schouwburgen Van Vliet terug zien. Hij gaat er weer voor lan- Paul van Vliet, ger dan een jaar tussenuit. Doet eind augustus, begin september tien concerten met het Residentie Orkest in Den Haag, Rotterdam, Antwer pen en Amsterdam en gaat aan het werk om als ambassadeur het gedachtegoed van UNICEF uit te dragen, het kinderfonds van de Verenigde Naties. Wat vast staat: in de zomer van 2000 is hij terug in Scheveningen met zijn beproefde formule Een avond aan zee, een programma van alle tijden. Plaats van han deling: het Circustheater, dat in die periode vrijkomt omdat de musical Elisabeth vakantie neemt. In het seizoen 2000-2001 komt hij wellicht met zijn volgende theaterprogramma. Hoewel, hij is absoluut niet bereid een pre mièredatum te prikken. Hij is er niet aan toe. Het boek met tientallen teksten dat net uit is, Er is nog zoveel niet gezegd... hangt aan een prachtig, beschouwend liedje uit een show van ruim twintig jaar geleden, Vandaag of mor gen. Je kunt het boek karakteri seren als een aanvulling op vier boeken met teksten die tussen 1988 en 1994 verschenen. Com pleet nieuw is het dus niet, het geen keurig wordt vermeld. Van zijn laatste show zijn de teksten ook afgedrukt, waaronder Meisjes van dertig, de karikatu rale variant op Meisjes van der tien uit 1969, dat er ook in staat. Verder onder meer Den Haag met je legepaleizen, een klassie ker uit 1964, toen hij nog geen one man shows maakte, maar voor 't laatst rondreisde met Ca baret PePijn, samen met Ferd Hugas, Liselore Gerritsen en de pianist-componist Rob van Kreeveld. Veilig achterop (uit 1974) ontbreekt (vanzelfspre kend) niet, net zo min als komi sche nummers, zoals De grote sterfscène (1980), een vers als parodie op het prestigieuze 'grote toneel'. Voor Paul van Vliet is afscheid en herbeginnen een herkenbaar thema. Een van zijn sprekendste liedjes, Ik ben zo vaak opnieuw begonnen (1986), beschrijft de 'optocht door de tijd' die hij in dit vak soms alleen, soms met foto Pan Sok ons heeft afgelegd. Vaststellend dat 'in vandaag een deel ligt van het verledenen dat samen neem je weer naar morgen mee, en uit de dingen die wij gisteren de den, ontstaat uiteindelijk ieder nieuw idee.' De grote conferences en de ko mische types, de monumentale vreemde mannen dus, vind je niet terug op de 199 pagina's van dit boek. In de verantwoording zegt Van Vliet dat zijn carrière daarnaast is gebouwd op de tweede pijler: de liedjes, waarin hij als romanticus op een indrin gende toon zijn meest persoon lijke ervaringen heeft verwoord. „Het is alsof de tederheid die uit vele liedjes spreekt een nieuwe generatie heeft veroverd." Trouwens, een boek met confe rences en typeringen uit dertig jaar one man shows is in de maak. Het komt tegen Sinter klaas uit. Paul van Vliet: „Die types horen bij me en ik hoop dat ze herkenbaar zijn. Bram, Majoor Kees, Benny, Arie, Van Avezathe, Charles van Tetterloo junior, Sinterklahaas, ze komen er in met veel foto's. Het wordt een kijkleesboek. 'Goed voor een glimlach', zou Herman van Veen zeggen." Jacques d'Ancona Het boek 'Paul van VlietEr is nog zoveel niet gezegd...' is uitgegeven door De Fontein in Baarn Prijs: fl. 24,90. Hettoneelstuk Henry V van Shakespeare kenttal personal development naar business deve lopment." Zijn collega Richard Olivier komt uit dezelfde theatertraditie. Hij was onder meer regisseur van Henry V, het stuk waarmee het nieuwe Globe Theatre in Lon den in 1997 werd ingespeeld. Bij de voorbe reidingen van deze productie raakte Olivier in de ban van de managementaspecten van Henry V. Eerst startte hij met een workshop die nog tamelijk dicht bij het theatergebeu- managementaspecten. foto John Tramper ren aanleunde. Over wat zijn vader - de in 1989 overleden acteur Laurence Olivier - ervan zou vinden heeft Richard nog niet echt nagedacht. „Ik weet het eerlijk gezegd niet. Binnen zijn generatie was mijn vader een Shakespeare-vernieuwer. Hij was de eerste die de personages met meer psycholo gie benaderde. Zo zadelde hij Hamlet bij voorbeeld op met een Oedipuscomplex. Misschien moet je het zo zien dat ik op mijn beurt een ander aspect van Shakespeare be licht." „Een goed leider moet een goed acteur zijn" daarover is Richard Olivier het met zijn kompaan Nicholas Janni eens. Henry V is niet het enige theaterwerk waaraan Janni en Olivier hun managementopleiding op hangen. Een tweede cursus heet immers Emotional and political intelligence with Julius Caesar. De twee initiatiefnemers van de Shakespearecursussen realiseren zich wel dat niet alle stukken van de Engelse bard even geschikt zijn om management trainingen aan op te hangen. „Toch zit er in elke Shakespearestory wel iemand met ver antwoordelijkheid of het nu koningen zijn, keizers of andere gezagsdragers. In zowat ieder stuk vind je voor managers andere as pecten. Julius Caesar leert bijvoorbeeld hoe het té ambitieuze leiders kan vergaan en dat in elke organisatie wel een Brutus op de loer kan liggenHenry Vvertelt dan weer de my the van de ideale leider. Momenteel zijn we aan het bekijken of we ook A Winters Tale niet op managementleest kunnen schoeien. Aan de hand van dit stuk zouden we het meer kunnen hebben over veranderingen en creativiteit binnen de onderneming. Als ons concept inslaat willen we wel nog andere cursussen maken rond stukken van Shake speare. Dan hebben we nog zesendertig jaar voor we het hele repertoire gehad hebben", lacht Olivier. „Managers worden met dezelfde vragen ge confronteerd als Henry V in het stuk van Shakespeare. Zelfs op een vraag als hoe ver dubbel ik mijn marktaandeel?, kan je het antwoord vinden bij Henry V", meent Janni. „Bij het begin van de opleiding peilen we bij de deelnemers welk fragment uit Henry V hen het meest aanspreekt. De ervaring leert dat ze er deze passage zullen uitkiezen die het dichtst bij hun eigen, persoonlijke leven staat. Vervolgens werken we verder rond dat stuk dat hen het meest aanbelangt. Het theoretische gedeelte blijft tot een mini mum beperkt. Tijdens diverse oefeningen moeten de deelnemers ook een beroep doen op hun acteertalent, een eigenschap die es- sentieelis in het moderne bedrijfsleven." De cursussen zijn een mix van theaterwe tenschappen, persoonlijke ontwikkeling, psychologie en organisatorische vaardighe den. De opleiding onder het motto 'Met Shakespeare schop je het verder' kost ruim 3000 gulden voor twee intensieve cursusda gen. Om de cursus te kunnen volgen moet je het theaterstuk niet uit het hoofd kennen. Ri chard Olivier: „Wij vragen de mensen enkel om van te voren de video van Henry V te be kijken of om het stuk te lezen, meer niet. In het geval van Julius Caesar starten we een halve dag eerder zodat de deelnemers in The Globe het stuk in kwestie kunnen bekijken. Je moet het je zeker niet voorstellen als een les over Shakespeare. Het verhaal wordt eerder als leidraad gebruikt." Het type managers waarop Janni en Olivier zich richten, is erg breed. „Tot hiertoe heb ben we mensen van allerlei bedrijven. Royal Mail net zo goed als Microsoft. De deelne mende managers zijn ook actief op diverse niveaus binnen de bedrijfswereld. Ze ko men trouwens niet alleen uit Groot-Brittannië. De cursus duurt twee da gen, maar aan het eind van de tweede dag 4 doen de managers dingen die ze 48 urn eer der nooit vermoed haddenEen managerdie een gedicht schrijft bijvoorbeeld." De cursussen gaan nu nog door in de gebou wen van Cranfield University School of Ma nagement, maar op termijn worden de trai ningen gehouden in The Globe Theatre in Londen. De reacties op de Shakespeare-trainingen zijn volgens de initiatiefnemers alvast posi tief. „Normaal komen we van zo'n manage- mentcursus thuis met tien telefoonboeken aan cursusmateriaal. Als je dan op kantoor komt, belanden die onmiddellijk in de kast en komen niet meer te voorschijn. Nu krij gen we een klein lesboek mee naar huis, maar zelfs dat heb ik niet nodig want het zit allemaal binnen in mij", is zowat het de meest lovende commentaar die de twee he ren de laatste weken opvingen. Bart De Clerck vrijdag 6 augustus 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 11