Aanval op de
cabriomarkt
Meer spieren voor Porsche Boxter
PZC
Mercedes SLR
hoogstandje
Vouwfiets hoeft
niet duur te zijn
Suzuki
Grand
Vitara
Comfortabele sportwagen
Verlengde Scudo
Topsporter van BMW
Fiat Pu iito Rally
auto motorfiets
33
kort autonieuws
zaterdag 24 juli 1999
De Grand Vitara Cabrio kan niet helemaal open, een middenstijl en de raamlijsten blijv
De 4x4-markt zit weer in de lift.
Sinds in 1994 de maatregelen
rond het grijze (bestelwagen
)kenteken zo'n beetje de doodssteek
betekenden voor de Jeep-achtigen,
lijken ze zich langzaam maar zeker
weer uit de modder onder in het dal
te bevrijden. Werden er in de eerste
helft van '94 nog slechts zo'n 1.600
4x4's verkocht, de eerste twee
kwartalen van dit jaar waren dat er
alweer zo'n 6.500. Die cijfers maakte
Suzuki bekend bij de presentatie
van weer een nieuwe
vierwielaangedreven variant, de
Grand Vitara Cabrio.
Suzuki, dat traditioneel de no
dige vierwielaangedreven au
to's in de aanbieding heeft, spon
inmiddels het nodige garen bij de
groei van de 4x4-markt. Dat gaat
zelfs om dermate veel garen, dat
Hans van Doorn, algemeen direc
teurbij Suzuki-importeur Nimag,
zichzelf tijdens de introductie van
de nieuwkomer in Biddinghuizen
omschreef als 'een gelukkig mens'.
„In de eerste zes maanden van dit
jaar is de markt voor vierwielaan-
drijvers gegroeid met bijna 52 pro
cent, al gebiedt de eerlijkheid mij
te zeggen dat ook het aanbod sterk
is toegenomen. Kij k maar naar au
to's als de Land Rover Freelander,
de Honda's CRV en HRV en een
nieuw merk als Galloper. Niette
min had Suzuki vorig jaar een
marktaandeel in dit segment van
18,1 procent, terwijl we in het eer
ste halfjaar van 1999 aanleunen
tegen 25 procent", aldus Van
Doorn.
Concurrent
Suzuki presenteert de open Vitara
nadrukkelijk niet alleen maar als
een 'Jeep'. Van Doorn: „We ver
wachten er ook het nodige van op
de cabriomarkt. We zien er een ge
duchte concurrent in voor veel
duurdere open auto's zoals de
Volkswagen Golf Cabrio en de Re
nault Mégane Cabriolet. Over het
algemeen zijn cabriolets een stuk
duurder dan de auto's waarvan ze
zijn afgeleid, maar bij ons gaat dat
niet op. De Vitara Cabrio kost het
zelfde als een Grand Vitara Metal
Top: net geen veertigduizend gul
den."
Een vergelijkbaar gemotoriseerde
open Renault Mégane kost al
gauw een mille of tien meer dan
een gelijk gemotoriseerde versie
met stalen dak en hetzelfde kan
worden gezegd van de Golf Ca
brio. Die bieden weliswaar een
heel ander rijgedrag en zeker ook
een beetje meer comfort, maar Su
zuki schermt met het robuuste ui
terlijk van de Grand Vitara, de
toegevoegde veiligheid (vierwiel-
aandrijving maar bijvoorbeeld
ook twee standaard airbags) en
een als tamelijk pittig te omschrij -
ven 2,0 liter zestienkleppen motor
van 128 pk (94 kW). En waar de
beide concurrenten het bij flane
ren over het asfalt en de klinkers
van de boulevard moeten houden,
rij jemet een Grand Vitarasimpel-
weg door tot aan de vloedlijn of
naar het strandhuisje.
Om open te rijden zijn in de Grand
Vitara (vergis uniet in dat 'Grand',
want het gaat om de korte uitvoe
ring van 3,87 meter), wel een beet
je meer handelingen nodig dan bij
een gewone cabriolet. Het stuk
dak boven de beide voorstoelen is
tamelijk eenvoudig open te klap
pen, maar daarna moeten aan de
achterzijde de nodige handelin
gen worden verricht die kampeer
ders niet vreemd zijn. Eerst dienen
de zijruiten en de achterruit te
worden uitgeritst, waarna het met
klittenband, haken en ritsen vast
gezette canvas dak kan worden
verwijderd. Dan is de auto redelijk
open, alleen de middenstijl en de
raamlijsten van de portieren blij
ven intact. Je hebt daardoor niet
het volledige cabrio-idee, maar
veilig is het wel en bovendien
komt deze constructie de stijfheid
van de carrosserie zeer ten goede.
Veerpoten
En dat is niet onbelangrijk in het
terrein. Daar komt de open Vitara
zeer goed voor de dag, dank zij
MacPherson veerpoten in combi
natie met schroefveren op de voor
as en een starre as achter, die op
vijf plaatsen met het chassis is ver
bonden. De Grand Vitara heeft
lange veerwegen, wat in modder
en zand een pre is, maar biedt
dankzij gasgevulde schokdem
pers een heel behoorlijk gedrag op
de gewone weg. Waar hijeerlijk is
eerlijk, tenslotte minstens 95 pro
cent van zijn leven zal doorbren
gen. Prettig is een stabilisator
stang op de vooras, die overhellen
voorkomt en tevens het rollen om
de lengteas tegengaat.
Het inschakelen van de vierwiel-
aandrijving kan onder het rijden
gebeuren, zelfs tot snelheden van
100 kilometer per uur. Handig
voor wie op een winterse dag op
eens met een besneeuwd of an
derszins glad wegdek wordt ge
confronteerd. Voor het echt zware
werk heeft de aandrijftrein een la
ge gearing; de vrijloopnaven scha
kelen automatisch in zodra voor
vierwielaandrijving wordt geko
zen. De 2,0 liter motor doet zijn
werk naar behoren; hij biedt 128
pk en levert een keurige trek
kracht van 174 Nm bij net geen
3.000 toeren. Bij hogere snelheden
op de gewone weg laat de vierci-
linder wel van zich horen, maar
dan nemen ook windgeruis en
bandenlawaai toe. Dat hoort nu
eenmaal bij auto's als deze.
Zoals gezegd zit de Suzuki Grand
Vitara goed in zijn toebehoren.
Naast vierwielaandrijving (een
belangrijke meerwaarde ten op
zichte van 'gewone' cabriolets) en
een stoer uiterlijk biedt hij stuur
bekrachtiging, twee airbags, cen
trale vergrendeling, elektrisch be-
dienbare zijruiten en spiegels, een
deelbaar neerklapbare achter
bank en een startonderbreker.
De handgeschakelde versie kost
een concurrerende 39.995 gulden
en er is ook een automaat, voor
43.350 gulden.
Mario Vos
Porsche poogt al heel lang om
naast de 911 een succesvolle
modelserie op te zetten. Eerdere
pogingen met de 924, de 918,
de 944 en de 968 wisten geen
blijvende belangstelling bij het
publiek te genereren. En wat ver
velender is: genoemde auto's
werden door verstokte 911-fana-
ten niet eens als 'echte' Porsches
beschouwd. De drie jaar geleden
geïntroduceerde Boxter wordt
echter wel geaccepteerd door de
liefhebbers van deze Duitse
sportwagens. En dat heeft Por
sche ertoe gebracht om een ster
kere versie op de markt te bren
gen.
Porsche heeft een moeilijke
tijd achter de rug. Het merk
kan niet voortbestaan met
slechts één modellij n, maar het
opzetten van een tweede succes
volle reeks wilde de afgelopen ja
ren niet echt lukken. Hoe goed
deze auto's technisch en kwalita
tief ook waren. Pas met de drie
jaar geleden geïntroduceerde
Boxter leek Porsche de juiste weg
te hebben gekozen. De auto stond
qua techniek en styling dicht bij
het 911-concept en was boven
dien voor Porsche-begrippen
gunstig geprijsd. Vanaf het begin
was de Boxter een succes, zelfs
zodanig dat Porsche extra pro
ductiecapaciteit moest inhuren
bij Valmet in Finland.
Sterker
Het bleek geen kortstondige op
leving voor het merk, want de
vraag naar de Boxter is nog
steeds erg groot. Maar er was ei
genlijk vanaf het begin ook be
hoefte aan een wat sterkere ver
sie, die de rij kwaliteiten van de
auto meer recht deden. En die
versie is er nu. Hij heet heel sim
pel Boxter S, maar daar gaat een
fikse opwaardering van de motor
De Porsche Boxter S is herkenbaar aan de centrale radiateur die voor extra koeling van de motor zorgt.
achter schuil. Porsche bracht na
melijk de cilinderinhoud van de
oorspronkelijk 2,5 liter zescilin
der boxer-motor op 3,2 liter. En
daarmee steeg het vermogen
naar 252 pk 185 kW) - dat zijn er
48 meer dan bij het basismodel,
dat overigens binnenkort ook
wat meer kracht krijgt. Die 700
cm_ extra inhoud hadden een
nog veel betere uitwerking op de
trekkracht. Want die is nu geste
gen van 245 Nm naar 305 Nm.
Door de montage van een inlaat-
spruitstuk waarvan de lengte
van de inlaatbuizen in twee stap
pen kan worden aangepast, is er
bij lage toerentallen bovendien
veel meer trekkracht voorhan
den.
Dat mist zijn uitwerking op de
prestaties van de Boxter S niet.
De acceleratie van stilstand tot
100 kilometer per uur neemt nog
maar 5,9 seconden in beslag en de
topsnelheid bedraagt 260 km/h.
Daarmee houdt de Boxter S net
voldoende afstand tot de basis
versie van de 911, die twintig ki
lometer per uur harder kan en
ruim een halve seconde sneller in
de sprint van 0 tot 100 km/h.
De prestaties vertellen echter
maar het halve verhaal. De Box
ster is ook in de S-versie een heel
andex-e auto dan de 911. Waar de
laatste zijn belijder bijna onge-
filtei-d van het rijden laat genie
ten, daar is de Boxter meer op
comfort afgestemd. De auto laat
zich buitengewoon sportief en
met een ongehoord tempo over
een bergweggetje sturen, zoals
we tijdens de introductie in Italië
ondervonden. Maar toch is de
Boxter S, ondanks zijn wat stug
ger gemaakte vering, comforta
bel. Hij houdt grote en kleine
hobbels voor een sportauto keu
rig bij de inzittenden vandaan en
laat zich gemakkelijk dirigeren.
Schokvrij
De grotere motor di-aagt ook een
belangrijk steentje bij aan het
comfort. Hij trekt gretig vanuit
lage toerentallen en bovendien
schokvrij door de toepassing van
een elektronisch gaspedaal. Hij
is standaard gekoppeld aan een
handgeschakelde zesversnel
lingsbak (een vijftraps tiptronic
automaat is een optie), die veel
schakelen tot een genoegen,
maar geen noodzaak maakt. Bij
vrijwel elk toerental gaat de zes
cilinder boxermotor met genoe
gen aan het werk.
Begeleid door dat typische Por-
sche-geluid trekt de motor door
tot 7.200 toeren. Dan regelt de
elektronica heel mild het vermo
gen weg.
Het uiterlijk van de Boxter S is
minimaal gewijzigd ten opzichte
van de basisversie. De grotere en
sterkere motor heeft een iets gro-
tei-e behoefte aan koeling, zodat
Porsche een extra i-adiateur cen
traal in het front heeft geplaatst.
Aan de achterkant is de S te her
kennen aan de dubbele ronde uit
laatpijpen, die in het midden on
der de bumper vandaag priemen.
Bij de gewone Boxter zit daar een
enkele ovale pijp. Uiteraard is de
S-versie van de Boxter ook wat
hoger geprijsd. De auto gaat
152.500 gulden kosten, 23 mille
meer dan het basismodel. De
Boxter is daarmee in zijn soort
een scherp geprijsde auto.
Mario Vos
DaimlerChrysler gaat in samenwerking met McLaren de Mercedes-
Benz SLR op de markt brengen. De auto, die begin dit jaar als sty-
lingstudie op de Detroit Motorshow stond, wordt in een nieuwe fabriek
bij McLaren in het Britse Woking ontwikkeld en gebouwd. De auto moet
zowel de techniek als het imago van de Formule 1-auto's van McLaren
Mercedes in zich verenen. De introductie van de auto is voorzien voor
2003.
De SLR zal net als de Formule 1 -auto's een carrosserie van koolstofvezel
en andere hoogwaardige materialen krijgen. Daardoor combineert de
auto een laag gewicht met een grote sterkte. De auto krijgt een 544 pk
(400 kW) sterke motor, die de slechts 1.400 kilo zware auto aan hoge
prestaties moet helpen. Kenmerkend voor het design van de SLR zijn de
vleugeldeuren, die in de jaren vijftig ook op de 300 SL waren te vinden.
Fiat heeft een verlengde versie gepresenteerd van de Scudo bedrijfs
wagen. De auto is veertig centimeter langer dan de gewone Scudo,
die op zijn beurt weer is gebaseerd op de ruimteauto, die Fiat in samen
werking met PSA bouwt, de Ulysse.
De verlengde Scudo kan in de uitvoering met gewone cabine zo'n vijf
kubieke meter aan vracht laden. Maar de auto is ook heel interessant in
de uitvoering met dubbele cabine. Er kunnen dan vijf tot zes personen
in, met behoud van een flinke laadruimte van 3,8 kubieke meter. Het
laadvermogen van deze aannemersuitvoering bedraagt, afhankelijk
van het type, 800 tot 930 kilogram. De verlengde Scudo is met een 1,9 li
ter dieselmotor of een turbodiesel met dezelfde inhoud. De prijzen be
ginnen bij 29.450 gulden exclusief btw. De dubbele cabine kost nog eens
2.780 gulden extra.
De BMW Z8 is geïnspireerd op de BMW 507 uit de jaren vijftig.
Dit is de eerste officiële foto van een nieuw sportief topmodel van
BMW, de Z8. De open auto is geïnspireerd op de BMW 507 uit de ja
ren vijftig, waarvan er slechts 252 zijn geproduceerd. Hoewel de geplan
de productie van de Z8 dat aantal riant zal overschrijden, zal de auto
niet minder exclusief zijn.
De BMW Z8 mag dan geïnspireerd zijn op de 507, qua techniek is het een
hoogmoderne auto. Standaard zijn bijvoorbeeld xenon koplampen en
het plaatwerk is van aluminium. Voor de aandrijving zal de 400 pk ster
ke vijfliter V8-motor van de M5 worden gebruikt. Deze drijft via een
handgeschakelde zesversnellingsbak de achterwielen aan. De sprint
van 0 tot 100 km/h zou in minder dan vijf seconden moeten kunnen wor
den afgeraffeld. In september wordt de nieuwe BMW voor het eerst aan
het publiek getoond op de autotentoonstelling van Frankfurt.
Fiat heeft van de nieuwe Punto, die in september op de markt komt,
ook meteen een rallyversie ontwikkeld. De auto moet jonge rallyrij
ders die de afgelopen jaren in de Seicento Trofeo actief waren, de gele
genheid geven om een stapje hoger te gaan. De Punto Rallyauto is be
stemd voor Groep A tot 1,6 liter motorinhoud. Groep A wil zeggen dat er
allerlei veranderingen mogen worden aangebracht in vergelijking met
het standaardproduct.
De Punto Rallyauto is gebaseerd op de HGT-versie met 1,8 liter motor.
De motorinhoud is teruggebracht tot 1,6 liter, maar de auto levert stan
daard al 215 pk. Diverse onderdelen zijn versterkt om de auto gereed te
maken voor rallydoeleinden. De Punto Rallyauto is bedoeld als auto
voor privérijders. Fiat zal de auto niet via een fabrieksteam zelf inzet
ten. (GPD)
De vouwfiets Flexx Two van Altra kost nog geen zevenhonderd gulden.
Vouwfietsen zijn te koop van 700 tot
7000 gulden. Het grote prijsverschil
heeft alles te maken met de kwaliteit en
de constructie. Aan een simpel
vouwfietsje voor een ritje naar de
bakker worden minder hoge eisen
gesteld dan aan een exemplaar voor
zwaar, dagelijks gebruik in woon
werkverkeer.
Het merk Altra heeft sinds kort
twee modellen in de goedkope
prijsklasse, de Flexx One en de
Flexx Two. Eerstgenoemde is één
keer opvouwbaar, heeft knijprem-
men op beide wielen en kost 349
gulden. De Flexx Two is twee keer
opvouwbaar en daardoor nog
compacter mee te nemen. Deze
fiets heeft een knijprem op het
voorwiel en een terugtraprem met
drieversnellingsnaaf op het ach
terwiel. De prijs bedraagt 649 gul
den.
De fietsersbond ENFB heeft re
cent een overzicht samengesteld
van alle in Nederland verkrijgba
re vouw- en deelfietsen, compleet
met illustraties, technische gege
vens en prijzen. De brochure is te
bestellen door dertien gulden over
te maken op postgiro 30255 van de
fietsersbond ENFB, onder ver
melding van 'Vouw- en deelfiet
sen'.
Balavus
Batavus gaat zich meer dan voor
heen richten op de fabricage van
duurdere fietsen. De Nederlandse
fietsenfabriek maakt onder meer
veel goeeïkope tweewielers, die
onder andere merknamen worden
verkocht. Het blijkt dat de fabriek
daar nauwelijks op verdient. In
opdracht van het moederbedrijf
Accell moet Batavus deze produc
tie stoppen en zich richten op
duurdere exemplaren waaraan
meer valt te verdienen.
Accell, ook eigenaar van Koga
Miyata, is de op twee na grootste
fietsproducent van Europa. De
onderneming wil verder groeien
door meer fietsenfabrieken in Eu
ropa over te nemen. De fabriek
van Batavus in Heerenveen wordt
uitgebreid.
Theo van der Kaaij