Aanval op de cabriomarkt Meer spieren voor Porsche Boxter PZC Mercedes SLR hoogstandje Vouwfiets hoeft niet duur te zijn Suzuki Grand Vitara Comfortabele sportwagen Verlengde Scudo Topsporter van BMW Fiat Pu iito Rally auto motorfiets 33 kort autonieuws zaterdag 24 juli 1999 De Grand Vitara Cabrio kan niet helemaal open, een middenstijl en de raamlijsten blijv De 4x4-markt zit weer in de lift. Sinds in 1994 de maatregelen rond het grijze (bestelwagen )kenteken zo'n beetje de doodssteek betekenden voor de Jeep-achtigen, lijken ze zich langzaam maar zeker weer uit de modder onder in het dal te bevrijden. Werden er in de eerste helft van '94 nog slechts zo'n 1.600 4x4's verkocht, de eerste twee kwartalen van dit jaar waren dat er alweer zo'n 6.500. Die cijfers maakte Suzuki bekend bij de presentatie van weer een nieuwe vierwielaangedreven variant, de Grand Vitara Cabrio. Suzuki, dat traditioneel de no dige vierwielaangedreven au to's in de aanbieding heeft, spon inmiddels het nodige garen bij de groei van de 4x4-markt. Dat gaat zelfs om dermate veel garen, dat Hans van Doorn, algemeen direc teurbij Suzuki-importeur Nimag, zichzelf tijdens de introductie van de nieuwkomer in Biddinghuizen omschreef als 'een gelukkig mens'. „In de eerste zes maanden van dit jaar is de markt voor vierwielaan- drijvers gegroeid met bijna 52 pro cent, al gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat ook het aanbod sterk is toegenomen. Kij k maar naar au to's als de Land Rover Freelander, de Honda's CRV en HRV en een nieuw merk als Galloper. Niette min had Suzuki vorig jaar een marktaandeel in dit segment van 18,1 procent, terwijl we in het eer ste halfjaar van 1999 aanleunen tegen 25 procent", aldus Van Doorn. Concurrent Suzuki presenteert de open Vitara nadrukkelijk niet alleen maar als een 'Jeep'. Van Doorn: „We ver wachten er ook het nodige van op de cabriomarkt. We zien er een ge duchte concurrent in voor veel duurdere open auto's zoals de Volkswagen Golf Cabrio en de Re nault Mégane Cabriolet. Over het algemeen zijn cabriolets een stuk duurder dan de auto's waarvan ze zijn afgeleid, maar bij ons gaat dat niet op. De Vitara Cabrio kost het zelfde als een Grand Vitara Metal Top: net geen veertigduizend gul den." Een vergelijkbaar gemotoriseerde open Renault Mégane kost al gauw een mille of tien meer dan een gelijk gemotoriseerde versie met stalen dak en hetzelfde kan worden gezegd van de Golf Ca brio. Die bieden weliswaar een heel ander rijgedrag en zeker ook een beetje meer comfort, maar Su zuki schermt met het robuuste ui terlijk van de Grand Vitara, de toegevoegde veiligheid (vierwiel- aandrijving maar bijvoorbeeld ook twee standaard airbags) en een als tamelijk pittig te omschrij - ven 2,0 liter zestienkleppen motor van 128 pk (94 kW). En waar de beide concurrenten het bij flane ren over het asfalt en de klinkers van de boulevard moeten houden, rij jemet een Grand Vitarasimpel- weg door tot aan de vloedlijn of naar het strandhuisje. Om open te rijden zijn in de Grand Vitara (vergis uniet in dat 'Grand', want het gaat om de korte uitvoe ring van 3,87 meter), wel een beet je meer handelingen nodig dan bij een gewone cabriolet. Het stuk dak boven de beide voorstoelen is tamelijk eenvoudig open te klap pen, maar daarna moeten aan de achterzijde de nodige handelin gen worden verricht die kampeer ders niet vreemd zijn. Eerst dienen de zijruiten en de achterruit te worden uitgeritst, waarna het met klittenband, haken en ritsen vast gezette canvas dak kan worden verwijderd. Dan is de auto redelijk open, alleen de middenstijl en de raamlijsten van de portieren blij ven intact. Je hebt daardoor niet het volledige cabrio-idee, maar veilig is het wel en bovendien komt deze constructie de stijfheid van de carrosserie zeer ten goede. Veerpoten En dat is niet onbelangrijk in het terrein. Daar komt de open Vitara zeer goed voor de dag, dank zij MacPherson veerpoten in combi natie met schroefveren op de voor as en een starre as achter, die op vijf plaatsen met het chassis is ver bonden. De Grand Vitara heeft lange veerwegen, wat in modder en zand een pre is, maar biedt dankzij gasgevulde schokdem pers een heel behoorlijk gedrag op de gewone weg. Waar hijeerlijk is eerlijk, tenslotte minstens 95 pro cent van zijn leven zal doorbren gen. Prettig is een stabilisator stang op de vooras, die overhellen voorkomt en tevens het rollen om de lengteas tegengaat. Het inschakelen van de vierwiel- aandrijving kan onder het rijden gebeuren, zelfs tot snelheden van 100 kilometer per uur. Handig voor wie op een winterse dag op eens met een besneeuwd of an derszins glad wegdek wordt ge confronteerd. Voor het echt zware werk heeft de aandrijftrein een la ge gearing; de vrijloopnaven scha kelen automatisch in zodra voor vierwielaandrijving wordt geko zen. De 2,0 liter motor doet zijn werk naar behoren; hij biedt 128 pk en levert een keurige trek kracht van 174 Nm bij net geen 3.000 toeren. Bij hogere snelheden op de gewone weg laat de vierci- linder wel van zich horen, maar dan nemen ook windgeruis en bandenlawaai toe. Dat hoort nu eenmaal bij auto's als deze. Zoals gezegd zit de Suzuki Grand Vitara goed in zijn toebehoren. Naast vierwielaandrijving (een belangrijke meerwaarde ten op zichte van 'gewone' cabriolets) en een stoer uiterlijk biedt hij stuur bekrachtiging, twee airbags, cen trale vergrendeling, elektrisch be- dienbare zijruiten en spiegels, een deelbaar neerklapbare achter bank en een startonderbreker. De handgeschakelde versie kost een concurrerende 39.995 gulden en er is ook een automaat, voor 43.350 gulden. Mario Vos Porsche poogt al heel lang om naast de 911 een succesvolle modelserie op te zetten. Eerdere pogingen met de 924, de 918, de 944 en de 968 wisten geen blijvende belangstelling bij het publiek te genereren. En wat ver velender is: genoemde auto's werden door verstokte 911-fana- ten niet eens als 'echte' Porsches beschouwd. De drie jaar geleden geïntroduceerde Boxter wordt echter wel geaccepteerd door de liefhebbers van deze Duitse sportwagens. En dat heeft Por sche ertoe gebracht om een ster kere versie op de markt te bren gen. Porsche heeft een moeilijke tijd achter de rug. Het merk kan niet voortbestaan met slechts één modellij n, maar het opzetten van een tweede succes volle reeks wilde de afgelopen ja ren niet echt lukken. Hoe goed deze auto's technisch en kwalita tief ook waren. Pas met de drie jaar geleden geïntroduceerde Boxter leek Porsche de juiste weg te hebben gekozen. De auto stond qua techniek en styling dicht bij het 911-concept en was boven dien voor Porsche-begrippen gunstig geprijsd. Vanaf het begin was de Boxter een succes, zelfs zodanig dat Porsche extra pro ductiecapaciteit moest inhuren bij Valmet in Finland. Sterker Het bleek geen kortstondige op leving voor het merk, want de vraag naar de Boxter is nog steeds erg groot. Maar er was ei genlijk vanaf het begin ook be hoefte aan een wat sterkere ver sie, die de rij kwaliteiten van de auto meer recht deden. En die versie is er nu. Hij heet heel sim pel Boxter S, maar daar gaat een fikse opwaardering van de motor De Porsche Boxter S is herkenbaar aan de centrale radiateur die voor extra koeling van de motor zorgt. achter schuil. Porsche bracht na melijk de cilinderinhoud van de oorspronkelijk 2,5 liter zescilin der boxer-motor op 3,2 liter. En daarmee steeg het vermogen naar 252 pk 185 kW) - dat zijn er 48 meer dan bij het basismodel, dat overigens binnenkort ook wat meer kracht krijgt. Die 700 cm_ extra inhoud hadden een nog veel betere uitwerking op de trekkracht. Want die is nu geste gen van 245 Nm naar 305 Nm. Door de montage van een inlaat- spruitstuk waarvan de lengte van de inlaatbuizen in twee stap pen kan worden aangepast, is er bij lage toerentallen bovendien veel meer trekkracht voorhan den. Dat mist zijn uitwerking op de prestaties van de Boxter S niet. De acceleratie van stilstand tot 100 kilometer per uur neemt nog maar 5,9 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 260 km/h. Daarmee houdt de Boxter S net voldoende afstand tot de basis versie van de 911, die twintig ki lometer per uur harder kan en ruim een halve seconde sneller in de sprint van 0 tot 100 km/h. De prestaties vertellen echter maar het halve verhaal. De Box ster is ook in de S-versie een heel andex-e auto dan de 911. Waar de laatste zijn belijder bijna onge- filtei-d van het rijden laat genie ten, daar is de Boxter meer op comfort afgestemd. De auto laat zich buitengewoon sportief en met een ongehoord tempo over een bergweggetje sturen, zoals we tijdens de introductie in Italië ondervonden. Maar toch is de Boxter S, ondanks zijn wat stug ger gemaakte vering, comforta bel. Hij houdt grote en kleine hobbels voor een sportauto keu rig bij de inzittenden vandaan en laat zich gemakkelijk dirigeren. Schokvrij De grotere motor di-aagt ook een belangrijk steentje bij aan het comfort. Hij trekt gretig vanuit lage toerentallen en bovendien schokvrij door de toepassing van een elektronisch gaspedaal. Hij is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnel lingsbak (een vijftraps tiptronic automaat is een optie), die veel schakelen tot een genoegen, maar geen noodzaak maakt. Bij vrijwel elk toerental gaat de zes cilinder boxermotor met genoe gen aan het werk. Begeleid door dat typische Por- sche-geluid trekt de motor door tot 7.200 toeren. Dan regelt de elektronica heel mild het vermo gen weg. Het uiterlijk van de Boxter S is minimaal gewijzigd ten opzichte van de basisversie. De grotere en sterkere motor heeft een iets gro- tei-e behoefte aan koeling, zodat Porsche een extra i-adiateur cen traal in het front heeft geplaatst. Aan de achterkant is de S te her kennen aan de dubbele ronde uit laatpijpen, die in het midden on der de bumper vandaag priemen. Bij de gewone Boxter zit daar een enkele ovale pijp. Uiteraard is de S-versie van de Boxter ook wat hoger geprijsd. De auto gaat 152.500 gulden kosten, 23 mille meer dan het basismodel. De Boxter is daarmee in zijn soort een scherp geprijsde auto. Mario Vos DaimlerChrysler gaat in samenwerking met McLaren de Mercedes- Benz SLR op de markt brengen. De auto, die begin dit jaar als sty- lingstudie op de Detroit Motorshow stond, wordt in een nieuwe fabriek bij McLaren in het Britse Woking ontwikkeld en gebouwd. De auto moet zowel de techniek als het imago van de Formule 1-auto's van McLaren Mercedes in zich verenen. De introductie van de auto is voorzien voor 2003. De SLR zal net als de Formule 1 -auto's een carrosserie van koolstofvezel en andere hoogwaardige materialen krijgen. Daardoor combineert de auto een laag gewicht met een grote sterkte. De auto krijgt een 544 pk (400 kW) sterke motor, die de slechts 1.400 kilo zware auto aan hoge prestaties moet helpen. Kenmerkend voor het design van de SLR zijn de vleugeldeuren, die in de jaren vijftig ook op de 300 SL waren te vinden. Fiat heeft een verlengde versie gepresenteerd van de Scudo bedrijfs wagen. De auto is veertig centimeter langer dan de gewone Scudo, die op zijn beurt weer is gebaseerd op de ruimteauto, die Fiat in samen werking met PSA bouwt, de Ulysse. De verlengde Scudo kan in de uitvoering met gewone cabine zo'n vijf kubieke meter aan vracht laden. Maar de auto is ook heel interessant in de uitvoering met dubbele cabine. Er kunnen dan vijf tot zes personen in, met behoud van een flinke laadruimte van 3,8 kubieke meter. Het laadvermogen van deze aannemersuitvoering bedraagt, afhankelijk van het type, 800 tot 930 kilogram. De verlengde Scudo is met een 1,9 li ter dieselmotor of een turbodiesel met dezelfde inhoud. De prijzen be ginnen bij 29.450 gulden exclusief btw. De dubbele cabine kost nog eens 2.780 gulden extra. De BMW Z8 is geïnspireerd op de BMW 507 uit de jaren vijftig. Dit is de eerste officiële foto van een nieuw sportief topmodel van BMW, de Z8. De open auto is geïnspireerd op de BMW 507 uit de ja ren vijftig, waarvan er slechts 252 zijn geproduceerd. Hoewel de geplan de productie van de Z8 dat aantal riant zal overschrijden, zal de auto niet minder exclusief zijn. De BMW Z8 mag dan geïnspireerd zijn op de 507, qua techniek is het een hoogmoderne auto. Standaard zijn bijvoorbeeld xenon koplampen en het plaatwerk is van aluminium. Voor de aandrijving zal de 400 pk ster ke vijfliter V8-motor van de M5 worden gebruikt. Deze drijft via een handgeschakelde zesversnellingsbak de achterwielen aan. De sprint van 0 tot 100 km/h zou in minder dan vijf seconden moeten kunnen wor den afgeraffeld. In september wordt de nieuwe BMW voor het eerst aan het publiek getoond op de autotentoonstelling van Frankfurt. Fiat heeft van de nieuwe Punto, die in september op de markt komt, ook meteen een rallyversie ontwikkeld. De auto moet jonge rallyrij ders die de afgelopen jaren in de Seicento Trofeo actief waren, de gele genheid geven om een stapje hoger te gaan. De Punto Rallyauto is be stemd voor Groep A tot 1,6 liter motorinhoud. Groep A wil zeggen dat er allerlei veranderingen mogen worden aangebracht in vergelijking met het standaardproduct. De Punto Rallyauto is gebaseerd op de HGT-versie met 1,8 liter motor. De motorinhoud is teruggebracht tot 1,6 liter, maar de auto levert stan daard al 215 pk. Diverse onderdelen zijn versterkt om de auto gereed te maken voor rallydoeleinden. De Punto Rallyauto is bedoeld als auto voor privérijders. Fiat zal de auto niet via een fabrieksteam zelf inzet ten. (GPD) De vouwfiets Flexx Two van Altra kost nog geen zevenhonderd gulden. Vouwfietsen zijn te koop van 700 tot 7000 gulden. Het grote prijsverschil heeft alles te maken met de kwaliteit en de constructie. Aan een simpel vouwfietsje voor een ritje naar de bakker worden minder hoge eisen gesteld dan aan een exemplaar voor zwaar, dagelijks gebruik in woon werkverkeer. Het merk Altra heeft sinds kort twee modellen in de goedkope prijsklasse, de Flexx One en de Flexx Two. Eerstgenoemde is één keer opvouwbaar, heeft knijprem- men op beide wielen en kost 349 gulden. De Flexx Two is twee keer opvouwbaar en daardoor nog compacter mee te nemen. Deze fiets heeft een knijprem op het voorwiel en een terugtraprem met drieversnellingsnaaf op het ach terwiel. De prijs bedraagt 649 gul den. De fietsersbond ENFB heeft re cent een overzicht samengesteld van alle in Nederland verkrijgba re vouw- en deelfietsen, compleet met illustraties, technische gege vens en prijzen. De brochure is te bestellen door dertien gulden over te maken op postgiro 30255 van de fietsersbond ENFB, onder ver melding van 'Vouw- en deelfiet sen'. Balavus Batavus gaat zich meer dan voor heen richten op de fabricage van duurdere fietsen. De Nederlandse fietsenfabriek maakt onder meer veel goeeïkope tweewielers, die onder andere merknamen worden verkocht. Het blijkt dat de fabriek daar nauwelijks op verdient. In opdracht van het moederbedrijf Accell moet Batavus deze produc tie stoppen en zich richten op duurdere exemplaren waaraan meer valt te verdienen. Accell, ook eigenaar van Koga Miyata, is de op twee na grootste fietsproducent van Europa. De onderneming wil verder groeien door meer fietsenfabrieken in Eu ropa over te nemen. De fabriek van Batavus in Heerenveen wordt uitgebreid. Theo van der Kaaij

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 33