Veel import verdachte varkens Einde van een Koreaans sprookje De Jong te weinig een politiek dier Hassan ontdooide pas in zijn nadagen feiten en meningen zaterdag 24 juli 1999 Nederlandse slachters wilden goedkope Belgische dieren graag hebben door Cees van Zweeden Luttele weken nadat hij in Parijs met ongewoon eerbe toon werd ontvangen, is de Ma rokkaanse koning, Hassan II, gisteravond in Rabat aan een hartaanval overleden. De vorst, die enkele uren eerder met een longaandoening was opgeno men, werd zeventig jaar. Hassan kwam in 1961 aan de macht, nadat zijn vader Mo hammed V tijdens een kleine operatie aan zijn neus was over leden, naar verluidt omdat een onbekende met zijn voet op een slangetje was gaan staan. Has san was pas 32 toen hij de troon besteeg, maar regeerde vanaf de eerste dag met harde hand. Pas in de nadagen van zijn regime zou hij zijn onderdanen de nodi ge brokken genadebrood toe werpen. Twee keer overleefde Piassan een staatsgreep, om vervolgens de plegers daarvan genadeloos te straffen. De eerste poging was in de zomer van 1971, toen offi cieren het vuur openden tijdens een feest van de koning. Ruim tweehonderd mensen stierven in de kogelregen, maar Hassan ontkwam door zich op een toilet te verbergen. Een jaar later werd het vliegtuig van de ko ning onder vuur genomen door straaljagers van de Marokkaan se luchtmacht. Dankzij behen dig manoeuvreren van zijn pi loot stond de koning minuten later ongedeerd aan de grond, maar de aanslag zou hem zijn hele leven bhj ven achtervolgen. Volgens Hassan was de coup het werk geweest van generaal Ouf- kir, die vanaf zijn troonsbestij ging zijn rechterhand was ge weest. Hij ontbood de generaal op zijn paleis en uren later meldde zijn staf dat Oufkir zelf moord had gepleegd. Aangeno men wordt dat Hassan de gene raal eigenhandig heeft gedood. Boek Na de dood van Oufkir wierp Hassan de vrouw van de gene raal, alsmede diens kinderen in een kerker waar zij pas twee de cennia later weer uit tevoor schijn kwamen. Een van die kinderen, Malika, publiceerde eerder dit jaar een boek waarin zij Hassan diens masker van fat soen afrukte. Malika was goed op de hoogte van het privé-leven van de ko ning, omdat zij als peuter door het Hof was geadopteerd en daar tot haar 18de dagelijks rondhing. Piassan II, zo schreef ze, had een harem van tachtig vrouwen en daarnaast tal van zwarte slaven en slavinnen. Tot de belangrijkste wapenfei ten van Hassan II wordt de Groene Mars van 1975 gere kend, toen hij met honderddui zenden landgenoten de Weste^ lijke Sahara binnen marcheerde met het doel deze te annexeren. De annexatie leidde tot een lan ge oorlog met het Polisario. Krottenwijken Hassan slaagde er maar ten dele in zijn land op te stoten in de vaart der volkeren. Het officiële werkloosheidspercentage schommelde bij zijn dood rond de zeventien procent, maar het werkelijke cijfer lag waar7 schijnlijk veel hoger. Analfabe tisme bleef hardnekkig hoog, vooral onder vrouwen, en de krottenwijken reikten bijna tot aan het koninklijke paleis. Een opiniepeiling onder jonge ren tussen de 14 en 24 jaar wees vorig jaar uit dat negen op de tien van hen het land wilde ver-, laten. Naar schatting duizend Marokkanen deden de afgelo pen drie jaar iedere maand een poging Spanje te bereiken, niet zelden met fatale afloop. Ruim tweeduizend van hen zouden een plaatsje hebben gevonden in 's werelds grootste zeemans graf, de Straat van Gibraltar. Hand in hand met de illegale, emigratie ging de even illegale handel in drugs. Volgens het in Parijs gevestigde onderzoeksin stituut Observatoire Géopoliti- que de Drogues groeide Marok ko onder Hassan uit tot 's werelds grootste producent van cannabis. De laatste jaren liet Hassan zijn teugels wat vieren. De parle mentsverkiezingen van 1997 verhepen zonder grootschalige' fraude en het land kreeg een so cialist als premier, Youssoufi, Amnesty International mocht' een kantoor in Rabat openen, Honderden politieke gevangen zagen de celdeuren openzwaai-, en, de familie Oufkir mocht naar Frankrijk. Van de nieuwe koning, Hassans zoon Sidi Mohammed, is weinig bekend. Sommige diplomaten in Rabat beschouwen hem als een lichtgewicht, anderen wij zen erop dat hij populair is bij de arme Marokkanen. Sidi zou hen. bijna dagelijks in zijn villa in Rabat ontvangen. GPD van onze redactie binnenland Nederland heeft de laatste maanden veel Belgische varkens geïmpor teerd. De varkens zijn goedkoop door de slechte naam van het Belgisch vlees door eerdere dioxineschandalen. CDA-Tweede-Kamerlid Joop Atsma drong daarom gistermiddag al aan op een importverbod. Atsma vond en vindt het risico te groot dat het om di oxine-varkens gaat. De boeren- en tuindersorganisatie LTO steunde het verbod. „De grens moet dichtblijven tot duidelijk is dat er helemaal niets mis mee is", aldus voorzitter Ch. Gis bergen van de LTO-vakgroep varkens houderij H. Slappendel van de branchevereni ging Vagrocon zei gisteren dat er in Ne derland niet veel Belgische varkens meer aanwezig zijn. Varkens worden doorgaans direct bij aankomst ge slacht. Ook zal er niet veel vlees in de koelcehen van de slachters liggen. Door de zomervakanties doen de sla gers het wat rustiger aan. Het Productschap Vee, Vlees en Eieren de kwaliteitsbewaker van de sector, be vestigde dat er Belgische varkens in Nederland geslacht zijn die vervolgens een Nederlandse stempel krijgen. „Daar is niets illegaals aan", zegt een woordvoerder. „Als een Belgisch var ken in Nederland geslacht is, is het een Nederlands varken. En als er iets aan de hand is, zijn alle Belgische varkens en hun vlees in Nederland te traceren. Besmet Voor het eerste dioxineschandaal in mei werd met de beschuldigende vin ger naar vetsmelter Verkest gewezen. Die zou eind januari met dioxine ver ontreinigd vet aan veevoederfabrikan ten hebben geleverd. Als gevolg daar van raakten kippen, eieren, varkens en runderen op hun beurt besmet. Massaal werden kip, vlees en eieren uit de han del genomen, waardoor het imago van Belgische producten zware schade op liep. Inmiddels blijkt dat de problemen in de varkenssector veel groter zijn dan ver wacht. De varkens op de honderdzestig bedrijven waar verhoogde PCB-waar- den zijn aangetroffen overschrijden de toegestane Belgische norm met een fac tor vijftig. Opvallend is dat zeker twee bedrijven nooit vet van Verkest hebben gekregen. Dat zou kunnen duiden op een nieuwe besmettingsbron, waardoor de lijstmet verdachte varkenshouders weer langer kan worden. Van ruim 230 bedrijven is ér bovendien afgelopen half jaar vlees verkocht, terwijl dit besmet geweest kan zijn. Onduidelijk is nog in hoeverre een deel van dit vlees naar het buiten land is geëxporteerd. In de rundersector valt de situatie mee. Bij slechts drie van de 124 geblokkeer de rundveehouderijen zijn tot nog toe verhoogde concentraties PCB's of di oxine gevonden. De pluimveebranche kreeg tijdens de eerste dioxinecrisis de zwaarste klappen en lijkt zich nu te herstellen. De dioxineaffaire heeft de Belgische economie reeds miljarden guldens gekost. GPD van onze redactie binnenland Aan de politieke loopbaan van Arie de Jong (PvdA) is voorlopig een einde gekomen. De 46-jarige Leidenaar, binnen Gedeputeerde Staten van Zuid- Holland verantwoordelijk voor financiën, struikelde gisteren tijdens overleg achter gesloten deuren tussen statenfracties en GS. De Ceteco-affaire en zijn 'afwezige, ongenuanceerde houding' als hoofdverantwoor delijke kostten De Jong uitein delijk de kop. De WD eiste het vertrek van de in maart aangetreden De Jong. Hij volgde toen G. Brouwer op. De Jong is van huis uit ingenieur civiele techniek, maar hij zit al zeventien jaar in de politiek. Die tijd verdeelde hij tussen Provin ciale Staten en de Tweede Ka mer. Twee keer was hij landelijk ac tief als Kamerlid. In de periode 1990-1994 en een half jaartje in 1997 als vervanger van een ver trokken collega. Het eerste deel was blijkbaar geen succes, want bij de verkiezingen in 1994 stond hij op een 'onmogelijke' 5 le positie. 'Er is bij mij geen sprake ge weest van een rouwproces. Het is op zichzelf heel vervelend dat je niet terugkeert als je wel wilt. Maar ja, je weet als Kamerlid dat je stemvee bent en uiteinde lijk altijd inwisselbaar. Daar moet je niet moeilijk over doen', zei hij in een vraaggesprek over zijn vertrek. Tussendoor was De Jong ook nog plaatsvervangend hoofddi recteur van het kabinet voor Nederlans-Antilliaanse en Arubaanse Zaken. Die functie legde hij neer toen hij in 1997 even terugkeerde in de Tweede Kamer. Invaller was hij vaker. Anderhalve maand voor de Pro vinciale verkiezingen ging hij in op het aanbod binnen het be stuurscollege partijgenoot Brouwer op te volgen op finan ciën. De aimabele gedeputeerde had geen idee waar hij aan be gon. Geen idee Toen de Ceteco-affaire in volle hevigheid losbarstte, verschool De Jong zich eerst aehterhetfeit dat hij nog maar net verant woordelijk was voor financiën. Hij wist van niets, had geen idee dat twee van zijn ambtenaren met 1,7 miljard gulden aan het bankieren waren geslagen en door een lening aan het nage noeg failliete handelshuis Cete- co waarschijnlijk 47,5 miljoen gulden in een bodemloze put gooiden. De Jong ging, na het uitlekken van de banMersrol, gewoon op vakantie. Hij keerde vervolgens terug om tekst en uitleg te ge ven, maar vertrok opnieuw naar Wales en liet daarmee een ple naire Statenvergadering aan Arie de Jong bij het begin van het debat dat uiteindelijk tot zijn politieke ondergang zou leiden. zich voorbijgaan. Die houding kwam hem duur te staan. Er ontstond snel - bij Statenle den en bij zijn ambtenaren-eni ge wrevel. De woede groeide toen De Jong zich liet ontvallen dat ook journalisten hadden moeten zien dat de provincie bankierde. 'Gênant voor de provincie, schandalig en volstrekt lach wekkend', oordeelde fractie voorzitter Aptroot van de WD over zijn collega. Ondanks alle commotie voelde De Jong er niets voor uit eigen beweging op te stappen. 'Ik heb niets verkeerd gedaan', riep hij foto Roger Dohmen/ANP na terugkeer van vakantie. 'Ik zie mijn politieke toekomst nor maal in.' Aan die toekomst kwam gisteren voorlopig een einde. Zijn collega's namen hem niet meer serieus. ANP Justitie laat slordig vliegen onbestraft Justitie in Haarlem staakt het vervolgen van luchtvaartmaat schappijen voor het afwij ken van routes rond Schiphol. Het Openbaar Ministerie roept alleen nog de piloten ter verant woording voor 'slordig' vliegen waardoor onnodi ge lawaaihinder ontstaat. Een speciale werkgroep bepleit bij minister Nete lenbos van Verkeer aan passing van de omslachti ge en ineffectieve handha- vingssystematiek. Het lukte justitie niet om maatschappijen mede aansprakelijk te stellen voor het verlaten van de verplichte vliegbanen. In eerdere rechtszaken wer den de maatschappijen categorisch vrijgesproken van het overtreden van de luchtvaartwet. Enkele ge zagvoerders kregen in ho ger beroep wel een voor waardelijke boete opge legd van duizend gulden. Mede door de ingewikkel de wetgeving en bewijs voering liep justitie een grote achterstand op. Jus titie heeft besloten alleen nog de gezagvoerders aan te pakken. Het OM biedt de piloten nu een schik king aan om te voorkomen dat de zaken verjaren. Volgens een woordvoer ster hebben vijf vliegers een transactie van dui zend gulden betaald. Vijf anderen weigerden dat en sturen aan op een rechts zitting. Het OM zal het schikkingsvoorstel de ko mende jaren in fasen ver hogen tot het maximum van vijfduizend gulden. De luchtvaartpolitie maakte vorig jaar 59 pro cessen-verbaal op tegen piloten die zonder geldige reden afweken van de ver plichte vliegroutes. De meeste zaken liggen nog ter afhandeling bij justi tie. Verder stuurde de luchtvaartpolitie 167 waarschuwingsbrieven naar luchtvaartmaat schappijen. Volgens de Werkgroep Al ternatieven Handhaving Regio Schiphol moet het mogelijk worden direct boetes uitte delen, ter ver vanging van de omslach tige strafrechtelijke aan pak. GPD Uitgever: J. C, Boersema Hoofdredactie: A. L. Oosthoek A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Redactiefax: (0118) 470102 Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax. (0118) 472404 Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)273000 Fax (0113)273010 Terneuzen: Axelsestraat 16 Postbus 51 4530 AB Terneuzen Tel. (0115) 686000 Fax (0115)686009 Hulst: 's Gravenhofplein 4 4561 AJ Hulst Tel. (0114) 373839 Fax. (0114) 373840 Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111)454647 Fax. (0111)454659 Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30-17.00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur City OnLine Internet Postbus 18 4380 AA Vlissingen http://www.pzc.nl e-mail: pzcredcity1@pzc.nl Bezorgklachten: 0800 - 0231231 of maandag t/m vrijdag: op de kantoren gedurende de openingstijden; zaterdags tot 14.00 uur: op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de verwijzing op te volgen Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22.00 uur en zondagavond van 20.00 tot 22.00 uur: Tel. (0118) 484000 Fax(0118)470100 Abonnementsprijzen: per kwartaal 98,00; franco per post 128,50; per maand 35,75; per jaar 372,50; franco per post 491,00; bij automatische afschrijving per termijn 1,50 korting; losse nummers maandag t/m vrijdag 1,80, zaterdag 2,60 p.st.; (alle bedragen inclusief 6 pet. btw); Postrek.nr.: 3754316 t.n.v, PZC ab.rek. Vlissingen Advertentietarieven: 191 cent per mm; minimumprijs per advertentie 28,65; ingezonden mededelingen 2,5 x tarief; speciale posities: tarief op aanvraag; voor brieven bureau van dit blad 6,50 meer (excl. 17,5 pet btw); volledige tarieven met contractprijzen op aanvraag, (alle advertentieprijzen exclusief 17.5 pet. btw) Giro: 35 93 00, Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B.V. Vlissingen Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener Arcade NV 24 juli 1949 Wilhelmina De komende maand zullen in het Kunstmuseum te Middel burg schilderijen worden ge- exposeerd die door Prinses Wilhelmina zijn vervaardigd. De vereniging Voor den Kunst onder wier auspiciën de ten toonstelling tot stand komt, voert een intensieve reclame campagne in België en Duits land om ook een internatio naal publiek te bereiken. Suriname De Staten van Suriname heb ben een motie aangenomen, waarin de regering ende Tweede Kamér met klem wordt gevraagd de ontwerp - interimregeling te verwerpen De Surinamers vinden met na me de amendementen met bp- trekking tot het speciaal on derwijs 'in flagrante strijd' t met de autonomie. Onder voorzitter De La Fuente ver- klaarde dat Nederland met vuur speelt, én erop aanstuurt dat Suriname zich mogelijk' tegen een rijksverband uit- spreekt. Coppi De Italiaanse renner Fausto." Coppidie al dagenlang de gele trui droeg, is eerste in het alge meen klassement van de Ron de. van Frankrijk gebleven, Daarmee is hij de eerste renner die zowel de Ronde van Frank- rijk als die van Italië heeft ge- wonnen. Bankroet Daewoo kan land in enorme crisis storten doorSang-Hun Choe Drie decennia lang bleef zijn ster in Zuid-Korea rijzen. Kim Woo- choong, zich presenterend als een work aholic die in zijn hele leven nog geen dag vrij had genomen, hield van zakendoen. In 32 jaar tijd bouwde hij Daewoo van een eenmans-exportzaakje in textiel op tot het op een na grootste conglomeraat van het land, een bedrijf met 65 miljard dollar aan activa dat producten maakt variërend van schepen en auto's tot kle ding en pesticiden. Deze week is Kims ster gevallen. Daewoo ontkwam ternauwernood aan het groot ste bankroet uit de Zuid-Koreaanse ge schiedenis - een gebeurtenis die volgens regeringsfunctionarissen de hele econo mie in een recessie had kunnen storten. De bijna-ramp legde de waarheid bloot over wat de Zuid-Koreanen de 'Kim Woo-choong mythe' plachten te noemen: het geloof dat Kims succes was geba seerd op hardwerken, ondernemingslust en een wereldomspannende visie. De te loorgang van Kim leek op die van Icarus, die in zee stortte toen de was in zijn vleu gels smolt toen hij te dicht kwam bij de zon. De korte-termijnleningen van mil jarden dollars, waarmee Kim zijn impe rium bouwde, smolten in de hitte van een verwoestende financiële brand. Maandag gingen de schuldeisers van Daewoo akkoord met een half j aar uitstel van terugbetaling van 8,3 miljard dollar en verstrekten zij zelfs 3,3 miljard aan nieuwe leningen om het conglomeraat overeind te houden. Tegen het eind van het jaar hoopt Daewoo voldoende van zijn veertig dochterondernemingen te hebben verkocht om de liquiditeitspro blemen op te lossen. Veel analisten gelo ven echter dat het bedrijf daar niet in zal slagen. „Het is cosmetisch, helemaal geen oplos sing", zei Suh Sung-woon, hoofd re search bij het effectenbedrijf SG Securi ties. „De schuldeisers waren ten einde raad, maar vonden geen oplossing. Dus hebben zij besloten zichzelf zes maanden extra tijd te geven." Vrees Het haastig in elkaar getimmerde red dingsplan riekt volgens deskundigen naar een diepgewortelde vrees bij de overheid dat Daewooals het valt, de hele nationale economie zou meeslepen. Ten slotte zijn duizenden leveranciers, groot handelaars en detailhandelaars van Daewoo afhankelijk Daewoo en vier andere Zuid-Koreaanse familiebedrijven, de zogenaamde chae bol, genereren een omzet van 298 miljard dollar per jaar, op een totaal bruto bin nenlands product van 37-5 miljard. „Als Daewoo neergaat zal de hele econo mie schudden", zegt Lee Pil-sang, een econoom van de Korea Universiteit in Seoul. „De regering stelt de pijn met zes maanden uit. Maar zal de pijn in zes maanden verdwijnen? Ik betwijfel het." Dat Daewoo in grote problemen zou ko men, mocht eigenlijkniemand verrassen. Terwijl het concern zijn activiteiten in het buitenland maar bleef uitbreiden, schoot de schuldenlast omhoog van ne gentien miljard dollar in 1995 tot vorig jaar vijftig miljard, vijfmaal meer dan zijn vermogen. En daar is dan nog niet de naar schatting tien miljard dollar bij die Daewoo's buitenlandse joint ventures bij elkaar hebben geleend. Vroeger wist Kim - met hulp van de Z ui d- Koreaanse overheid - altijd leningen te krijgen om zijn buitenlandse avonturen te financieren. Op megaleningen gestoel de expansie was trouwens algemeen ge bruik bij de bedrijven die het voortouw namen tijdens de indrukwekkende her rijzenis van Zuid-Korea uit de as van de Koreaanse oorlog van 1950-53. Maar geen ervan ging zo extreem te werk als Daewoo. Kim, die in 1967 begon als verkoper van textiel, bouwde zijn bedrijf op door in moeilijkheden geraakte bedrijven in ei gen land op te kopen. Hij maakte daarbij gebruik van zijn uitstekende connecties met de vroegere autoritaire regeringen in Zuid-Korea. In de jaren negentig begonnen Kims am bities echter verder te reiken. Onder zijn slogan 'wereldwijd management' sloeg Daewoo in de hele wereld aan het kopen, met name vervallen fabrieken voor au to's en huishoudelijke apparatuur in de voormalige communistische landen en de Derde Wereld. Op het hoogtepunt van de buitenlandse expansie kocht Daewoo elke drie dagen een bedrijf op. Het con glomeraat bezit thans zeshonderd bui tenlandse bedrijven. „Bij Daewoo is het altijd lenen, lenen en uitbreiden, uitbreiden geweest. Winst maken kwam op de tweede plaats", zegt. econoom Lee. Daewoo's problemen be gonnen toen Zuid-Korea eind 1997 werd meegezogen in de Aziatische financiële crisis en de banken de hand op de porte monnee gingen leggen. Fout Tegelijk maakte Kim de fatale fout om de regering van president Kim Dae-jung te gen zich in het harnas te jagen. Terwijl de andere conglomeraten op aandringen van de regering gingen afslanken en winst maken, bleef Daewoo koppig uit breiden. Maar de vraag naar goedkope auto's, televisies en andere Daewoo-arti- kelen in de ontwikkelingslanden groeide intussen lang niet zo snel als Kim had verwacht. Crediteuren begonnen de kor te-termijnleningen terug te eisen die meer dan de helft van Daewoo's lenin genpakket uitmaakten. Als Daewoo zijn belofte om binnen zes maanden te reorganiseren niet nakomt, zegt de regering, zullen de schuldeisers beginnen het conglomeraat af te breken door de 8,42 miljard dollar aan aandelen en onroerend goed van de hand te doen. Daarmee, en met Kims eigen aandelen kapitaal van 1,04 miljard dollar, heeft Daewoo de leningen gedekt. „Of Daewoo het ultimatum kan halen is de grote vraag", zegt Lee Chae-kwang, hoofdanalist bij Daiwa Securities. Hij wijst erop dat het Daewoo moeilijk zal vallen op korte termijn voldoende geld vrij te maken, omdat de meeste van zijn dochterondernemingen op zijn best mar ginaal winstgevend zijn. „Kim zou wel eens zijn laatste strijd aan het voeren kunnen zijn." AP Vakbondsleden voerden in april van dit jaar actie tegen het plan van de Daewoo-directie om een van haar noodlijdende scheeps werven af te stoten. foto Park-Chong Woo/EPA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 2