Pisa's banaan komt langzaam overeind Circus van straatkinderen verbroedert PZC Volgend jaar weer toeristen op scheve toren Scheef sinds 1173 reportage 25 zaterdag 24 juli 1999 Dr.Ir. Paolo Heiniger kijkt met enige trots naar 'zijn' toren. Scheef hè, zegt hij, maar dat wisten we al. Schuin achter ons zoemt een soort Stalinorgel. De 'lanceerbuizen' zijn echter naar de grond gericht, kunnen zich tot een diepte van zeven meter onder Pisa's bedreigde toeristische attractie boren. Heiniger is projectmanager van het Italiaanse consortium dat de beroemde scheve toren een stukje rechter moet zetten. „Volgend najaar is de klus geklaard. Dan kunnen er weer bezoekers op", verzekert hij. Dat zou een nieuw wonder zijn op het Campo dei Miracoli, waar de kathe draal en zijn scheve klokkentoren tot af grijzen van toeristen schuil gaan achter bouwstellages. De toren 'hangt' in een soort corset, aangebracht op de tweede loggia. Daaraan zijn twee stalen kabels van honderd meter lengte vastgemaakt, die over de achter de toren gelegen huizen heenlopen en zijn bevestigd aan met con tragewichten van 100 ton verankerde ka trollen. Pijn aan het oog doen de grote lo den contragewichten die - 850 ton zwaar - aan de noordzijde tegen de basis van de toren zijn bevestigd. De toren helt nu in zuidelijke richting 4,5 meter uit het lood. Door verwijdering van de aarde onder de noordelijke kant van de fundering zakt het 55 meter hoge en 14.500 ton wegende wit marmeren ge vaarte in de uitgegraven bedding. De top van de toren komt daarmee millimeter voor millimeter 'overeind'. Heiniger: „We zijn in februari begonnen met een beperkt aantal hoorbuizen en hebben al 22 milli meter gewonnen. De toren staat nu in de positie waarin hij in 1972 was." Het weghalen van de aarde gebeurt ui terst omzichtig met een speciaal voor dit project ontwikkelde machine. Heiniger wijst op de twintig stalen dubbele pijpen, in elk ervan bevindt zich een dril. Deze boort zich in de grond en de aarde verza melt zich tussen de twee buizen. Heiniger: „We kunnen zo heel nauwkeurig regule ren hoeveel aarde we weghalen. In deze aanvangsfase haalden we per boring niet meer dan 25 liter aarde omhoog. In sep tember gaan we het aantal boorposities tot maximaal veertig uitbreiden. Volgend jaar herfst zal de hellingshoek met 450 millimeter zijn gecorrigeerd. Dan is de to ren weer in de positie waarin hij rond 1830 stond, zo'n vier meter uit het lood." Volgens de projectleider kunnen dan de stalen bretels en de loden contragewich ten zonder gevaar worden verwijderd. Heiniger: „Bodemonderzoek heeft uitge wezen dat de grond aan de zuidzijde, waar het gewicht van de toren eeuwen lang op drukte, geen elasticiteit meer heeft. De toren blijft dus scheef staan, maar zakt niet naar het Zuiden terug." Kritiek Eerst zien, dan geloven, zeggen de vele critici van het plan. Neem de onver schrokken Amerikaanse cultuurbescher mer James Beek, hoogleraar aan Colum- De projectmanager van het Italiaanse consortium dat de beroemde scheve toren van Pisa een stukje rechter moet zetten. bia University en president van Art Watch International, een organisatie die contro leert of restauratie van 's werelds culture le erfgoederen wel goed wordt aangepakt. Beek vond het Pisa-project een onverant woordelijke miskleun en liet dat via In ternet en media de hele wereld weten. Waar Beek zich vooral aan ergerde was dat het in 1990 opgerichte 'Comitato di Consulenza per la Salvaguardia delle Torre di Pisa' - negen Italiaanse weten schappers en twee buitenlanders - de Ita liaanse regering over reddingsplannen adviseerde zonder de 'internationale we tenschappelijke gemeenschap' te consul teren. Hij voorspelde dat de toren de red dingspoging niet zou overleven. „Meneer voelde zich gepasseerd, maar droeg geen alternatieve oplossingen aan" fluisteren leden van het Comitato nu. En datzelfde vinden zij opgaan voor de be jaarde Italiaanse professor Piero Pierotti van de Universiteit van Pisa. Hij noemde het gi'aafplan 'onverantwoordelijke waanzin'. Pierotti, expert in middeleeuw se architectuur, vermelde het besmuikt in zijn boek „Hoe de Toren van Pisa niet te redden", een overzicht van de talloze red dingsplannen die de afgelopen anderhal ve eeuw zijn gelanceerd tot redding van de toren. De Italiaanse kranten genoten. Ze doop ten Pisa's banaan om tot 'De toren van onenigheid', het linkse dagblad La Re- pubblica stelde vast dat 'de lucht in Pisa vergeven is van giftige beschuldigingen'. Dat was vorig jaar. Pierotti is inmiddels een stuk milder geworden. Dat hij een uit nodiging kreeg om een begin juli in Rome door het Comitato georganiseerde sym posium over de toekomst van de toren bij te wonen zal daar niet vreemd aan zijn. Pierotti formuleert zijn kritiek nu anders. „Het comité had meteen met dat graaf- plan moeten beginnen. De pretogen van prof. Michele Jamiol- kowski, voorzitter van het reddingscomi té, glinsteren bijna even fel als zijn kekgroene colbertje wanneer hij over de toekomst van de toren praat. Volgens de geofysicus is het project op een oor na ge vild, wat de critici ook mogen beweren. Zijn grootste zorg zijn, zegt hij, niet tech nische, maar politiek-bureaucratische problemen. Het in 1990 met voorstudies opgestarte project, dat rond de 50 miljoen gulden kost, vereist namelijk jaarlijkse parle mentaire goedkeuring. Dan moet het mandaat van de commissie worden ver lengd en het voor het volgende begro tingsjaar gereserveerde bedrag toege kend. „Eigenlijk bestaan we officieel niet foto G PD meer, want ons mandaat is begin januari niet verlengd, vertelt hij. „De wet die ons dat mandaat en het nog resterende geld - zo'n acht miljoen gulden - moet geven ligt al vier maanden bij de Senaat. Die komen almaar niet aan behandeling toe. Te druk, met Kosovo, met andere politieke proble men, zeggen ze. Maar ik weet wel dat ze in het laatste kwartaal door wegblijvers geen enkele keer het quorum hebben ge haald. Het werk aan de toren ligt dan ook stil. „Als er niet snel een besluit wordt geno men kunnen we in september niet verder gaan. Het enige dat we dan kunnen doen is de toren in de gaten blijven houden, want we voelen ons er verantwoordelijk voor. Maar we praten hier wel over een monu ment op de Unesco-lij st. Het is allemaal te gek voor woorden. En dan te bedenken dat ons project de toren voor de komende twee, drie eeuwen in een stabiele positie houdt. Scheef ja, natuurlijk, anders is het geen attractie meer." Het is niet voor het eerst dat de beruchte Italiaanse bureaucratie Jamiolkowski en de zijnenparten speelt. „Ook onder de re geringen van Andreotti en Berlusconi ging het mis", zegt hij. En hoewel dat met niet zoveel woorden wordt toegegeven is er onder invloed van die politieke proble men af en toe in paniek gehandeld. Met bijna desastreuze gevolgen voor de toren. Hans Geleijnse Al snel nadat in 1173 begonnen ivas aan de bouw van de Toren van Pisa iverd ontdekt dat de funde ring aan de zuidzijde verzakte in de ondergrond van ziltige klei en zand. De bouwmeesters corrigeerden dat door een 'knik' aan te brengen op een hoogte van 10 meter, en bouw den vrolijk loodrecht door. Later volgde een soortgelijke correctie, noodzakelijk omdat er ook nog een loodzware klokkentoren op de top moest. Eenmaal af in 1350 had de 'campanile' de vorm van een ba naan, maar aan het verzakken kwam geen einde. Jaarlijks zakte de toren 1,2 7 millimeter schever. In 1990 werd het instortingsgevaar zo reëel geacht dat een comité van we tenschappers opdracht kreeg voor een reddingsplan. Dat kwam er na veel geruzie, maar inmiddels ligt het reddingswerk aan de toren stil. De politiek heeft even geen tijd voor een cultuurmonument van wereld formaat. Pas 6 jaar is Sharkim, maar hij maakt zomaar even een spagaat alsof hij nooit anders heeft gedaan. In een zwart pak met wit overhemd en rood strikje lijkt hij zo uit een circus weggelopen. Wat bij nader inzien ook klopt, want hij maakt als jongste lid deel uit van Circus Hargeisa, dat straatkinderen en wezen in Somaliland in staat stelt hun leven weer zin te geven en de wereld te tonen hoe conflicten op vreedzame wijze opgelost kunnen worden. In het kantoor van Havyoco (Hargeisa Voluntary Youth Committee) in de hoofdstad van Somaliland, heerst een uitgelaten stemming. Hier liggen de at tributen waarmee de 25 jongens en 2 meisjes die Circus Hargeisa vormen, straks voor een uitzinnige menigte aller lei magische toeren zullen uithalen. Met nog maar een paar uur te gaan voor de voorstelling laten de jonge artiestendie niets liever doen dan optreden, met ple zier alvast een paar van hun kunstjes zien. Feisal (16) jongleert en excelleert, als gymnast en acrobaat. „Heel makkelijk", zegt hij zelfbewust. „Na een maand had ik het meeste al wel onder de knie. Bang om te vallen? Nee hoor, nooit.Mohamed (18) leefde jarenlang op straat, waar hij wat geld wist te verdienen door auto's te wassen en toneelstukjes op te voeren. „We waren met zes jongens", zegt hij. „We maakten iedere keer weer onze ei gen voorstellingen. De mensen moesten daar altijd erg om lachen. Nee, een circus hadden we nog nooit gezien, maar toen (circusbaas) Karim ons van de straat haalde en vroeg om mee te doen, zeiden we meteen ja. We waren erg nieuwsgie- ring en wilden wel weer eens wat anders. Binnen de kortste keren waren ze ver kocht en toen het circus eenmaal met pu blieke optredens begon en veel lof oogst te, groeide hun trots. „Ik vertel graag dat ik hier werk, want het circus is erg popu lair en mensen kijken dan tegen je op. Mensen vragen ook de hele tijd wanneer er weer een voorstelling is. Meestal tre den we drie keer per week op, maar als het aan ons ligt, geven we elke dag een show, want dat is het fijnste dat er is", zegt Ismael (15) glunderend. Elke dag wordt er geoefend en gesport, vooral voetbal is populair („Ik ken Klui- vert en Overmars", zegt Ahmed), terwijl de jongens en meisjes de rest van de tijd onderwijs volgen. Ook leren ze zich net jes te gedragen tegen elkaar en de bui tenwereld, die ook hier jarenlang is be heerst door ongebreideld geweld. „Wij houden van vrede, niet van vechten", zegt Mohamed. „We zijn allemaal broers voor elkaar. En als we wel ruzie maken, krijgen we meteen een klap van Karim." Abdi Karim (25) heeft sinds de oprich ting van Circus Hargeisa in 1997 de lei ding. Hij vertelt hoe jaren eerder het kantoor van Havyoco in het centrum van Hargeisa iedere dag te maken kreeg met tientallen straatkinderen die leefden zonder onderwijs en onderdak. Die on voldoende te eten hadden, maar wel al cohol dronken, lijm snoven en de stimu lerende plant khat kauwden. Voor hen werden klassen in lezen en schrijven op gezet en werd voedsel uitgedeeld. Het Havyoco-straatcentrum dat werd opgezet, rehabiliteerde in de jaren daar na zo'n 65 straatkinderen. Karim: „Dat wil zeggen, dat ze hebben leren lezen en schrijven of een vak hebben geleerd en zijn gestopt met alle slechte dingen die ze voorheen deden. Ook proberen we, wan neer dat mogelijk is, de relatie met de ou ders te herstellen en dringen we er b ij hen op aan dat het heel belangrijk is dat ze re gelmatig met hun kinderen praten." Trainen Het idee voor het circus werd geboren, toen een delegatie van Havyoco een be zoek bracht aan Addis Abeba om naar projecten voor straatkinderen te kijken. Ze kwam in aanraking met Circus Ethio pië ('The Miracle of Africa') en iedereen was meteen enthousiast. De oprichter van het circus, Marc Lachance, was be Een jongen van de jeugdgroep Havyoco aan het werk bij circus Hargeisa. reid om naar Somaliland te komen om daar de mogelijkheden te onderzoeken. „Toen Lachance kinderen in het straat centrum begon te trainen in jongleren, dachten we aanvankelijk dat we dat nooit onder de knie zouden krijgen, maar dat viel ex-g mee. Het ging eigenlijk alle maal vanzelf", zegt Karim. Hoewel hij foto Frans van den Houdt door zijn vader (de beroemde Somali sche zanger Ahmed Moge Liban) al de nodige theaterex-vaiing had opgedaan, vex-trok ook hij naar Addis Abeba om de fijne kneepjes van het circus vak te leren. „De act was in het begin niet zo best", geeft hij ronduit toe, „maar het publiek was meteen onder de indruk en dat was voor ons een stimulans om door te gaan. Ook de ouders, die het eerst maar tijd verspilling vonden wat hun kinderen de den, werden steeds enthousiaster. Nu krijgen we iedex-e week stapels aanvra gen binnen." En de jongeren ontwikke len niet alleen het cix-cus door ook zelf nieuwe acts te verzinnen, maar ook hun persoonlijkheid. „Je ziet hun intellect groeien. Sommigen kunnen nu bijvoor beeld heel goed in het openbaar spreken. Ouders staan vaak versteld als ze hun kinderen na jaren weer terug zien en ho ren", aldus Karim, die nog droomt van een eigen circushal en optredens elders in de wereld. Landmijnen 's Middags om 4 uur is het zo ver. Op de veemarkt aan de rand van Hargeisa slaan een kleine 1000 mensen vol be won- dering de openluchtshow gade. Alle acts worden uitgevoerd op een tiental matten die in het zand in het midden van de kring zijn neergelegd. Naast de traditio nele circusnummers als jongleren, gym nastische capriolen en acrobatische hoogstandjes zöhls de menselijke pyra- mide, worden ook toneelstukjes opge voerd waarin de meest actuele proble men van het land worden behandeld, zoals clangevechten, landmijnen, en land-disputen. Het publiek, dat wordt getoond hoe der gelijke conflicten op vreedzame wijze op te lossen zijn, kijkt en luistert uiterst ge concentreerd naar het spel en reageert uitzinnig als de oplossing wordt gepre senteerd. Abdi Karim: „De belangrijkste boodschap is vrede. En uit de enthoixsi- aste reacties van het pubhek kunnen we opmaken dat die boodschap overkomt. Dat stemt ons heel erg tevreden." Frans van den Houdt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 25