Pomphouders wacht betere tijd
Skaten in tuin van wethouder
Rentree brugwachter
geen oplossing voor
Middelburgse files
Verpleegkundigen vier maanden als
vrijwilligers naar Indiase polikliniek
Slovenië wil graag bij
Europa horen, maar
vreest de hoge kosten
Goese middenstand
vreest ook effect van
outlet Sas van Gent
zeeland dinsdag 20 juli 1999 z 14
Bladluizen als
lekkernij voor
lieveheersbeestje
Prijsverschil met België kleiner als accijnsverhoging doorgaat
Bulgaarse
dansgroep
in Sluiskil
Kozakkenkoor
geeft concert
in Cadzand
Technopark verdrijft
Vlissings ketelhuis
Skaten of op een comfortabele bank ernaar kijken, het kan allemaal in de tuin van wethouder Van de Velde-de Wilde. Maar wel op eigen risico. fotoMarijkeFolkertsma
door Nils ten Brinke
DREISCHOR - Eindelijk is hij dan in gebruik geno
men, de halfpipe in Dreischor. Na negen maanden ge
steggel over de locatie en aansprakelijkheidsverzeke
ring, besloot wethouder G. J. van de Velde-de Wilde
om het gevaarte bij haar in de voortuin te plaatsen. De
skaters en skeeleraars uit Dreischor en omgeving zijn
er van harte welkom, maar ze moeten wel het hekje
dichtdoen. „Anders breken de ganzen weer los."
Voor maar 250 gulden wist K. van Gastel afgelopen
herfst een heuse halfpipe op de kop te tikken. De trots
van de dorpsraadvoorzitter maakte snel plaats voor
ergernis, want de bewoners zagen met de plaatsing
van het dertien meter lange gevaarte in het dorp de
bui al hangen. Suizende skeelers en klapperende ska
teboards midden in het dorp, dat was te veel voor het
doorgaans zo rustieke Dreischor.
Daarbij drong zich de vraag wie de verantwoordelijk
heid voor de schans en de gébruikers moest nemen. En
wie er aansprakelijk was bij ongevallen: de dorpsraad
of de gemeente Schouwen-Duiveland. Men kwam er
maar niet uit. En al die tijd lag de gedemonteerde
halfpipe op het erf van Van Gastel te niksen.
Ganzen
„Dan komt die toch bij ons", boden wethouder G. van
de Velde-de Wilde en haar man K. van de Velde aan.
Zo gezegd, zo gedaan. In de tuin van de Van de Veldes
kunnen de j ongeren nu skeeleren en skaten dat het een
lieve lust is. De voortuin aan de Zuiddijk, normaliter,
het domein van de ganzen is aangekleed met twee
bankstellen die van de rommelmarkt zijn gehaald. En
ook is er voor alle zekerheid een bordje met het op
schrift 'Betreden baan voor eigen risico' naast de
schans geplaatst.
De echtgenoot van de wethouder heeft geen last van
de extra drukte op het erf. Hij vindt het wgl 'gezellig'.
Wel moeten de baangebruikers het hekje tussen de
schans en het tijdelijke ganzenver blijf beter afsluiten
„Anders breken ze weer los."
Van de Velde hoopt dat het bordje dat het gebruik voor
eigen risico aanduidt, voldoende is om problemen met
de verzekering te voorkomen. „Je kunt je wel door
eventuele Amerikaanse verzekeringstoestanden la
ten afschrikken, maar dan komt er niets meer van de
grond." De Van de Veldes hopen wel dat er een locatie
voor de halfpipe in het dorp wordt gevonden.
door Ab van der Sluis
MIDDELBURG - Een tijdelijke
terugkeer van de brugwachter
op de Schroebrug is geen oplos
sing voor de verkeersproblema
tiek in Middelburg. De centrale
bediening vanaf het sluizen-
complex in Vlissingen heeft er
juist voor gezorgd dat de brug
gen over het Kanaal door Wal
cheren minder vaak geopend
zijn voor het scheepvaartver
keer.
Dat stelt juridischbeleidsmede-
werker J. J. Dingemanse van de
provincie. De stijging van het
aantal automobilisten op de
Schroeweg met dertig procent
sinds 1991 is één van de oorza-
.ken van de opstoppingen.
Ruim een week geleden klaagde
het bedrijfsleven zijn nood bij
het Middelburgse gemeentebe
stuur. De bedrijven vinden dat
de reconstructie van de kruising
Poelendaelesingel/Nieuwe
Vlissingseweg verkeerd uitpak
te, waardoor verkeer richting
binnenstad maar ook in het Sta
tionsgebied vast komt te zitten.
Naar aanleiding van de klach
ten heeft het college van burge
meester en wethouders van
Middelburg de provincie ge
vraagd om de bruggen weer
handmatig te bedienen om tijd
winst te boeken.
Bus en trein
„De brugopeningen zijn afge
steld op het openbaar vervoer:
de bus en de trein", reageert
Dingemanse, „Er zijn blokken
van minuten, waarop de brug
gen niet open gaan, zodat men
sen die het Kanaal over moeten
om hun trein of bus te halen bij
na nooit voor een open brug ko
men te staan. Het kan natuurlij k
wel eens mis gaan als bijvoor
beeld de trein uit Amsterdam
vertraging heeft. De opening
van de bruggen afstemmen op
het wegverkeer is niet het beleid
van de provincie. Dat is name
lijk een totaal ander principe.
Doe je dat, dan worden de ge
bruikers van het openbaar ver
voer er - weer de dupe van.
Rekening houden met het weg
verkeer heeft bij de provincie
nooit prioriteit gehad."
De juridisch beleidsmedewer
ker zegt dat er al een ochtend
en een avondspits is. Toch gaat
de brug tij dens die spits een keer
open. Om half acht 's ochtends
en om half vijf 's middags kan
het voorkomen dat twee treinen
elkaar passeren. De brug gaat
dan kort open om het aantal
schepen op het Kanaal door
Walcheren niet te groot te laten
worden. Dingemanse: „Stel dat
je het aantal schepen tussen vier
en zes uur 's middags opspaart;
dan zul je de bruggen zeker
twintig minuten open moeten
houden voordat alles is wegge
werkt. Trein- en buspassagiers
staan dan te lang voor de brug
gen."
Konvooi
Dingemanse wijst erop dat de
bruggen sinds de centrale be
dieningen veel efficiënter wer
ken. „Daardoor kun je aan kon
vooivorming met schepen doen.
Je hebt daardoor hele, korte
openingen. Je hoeft nu niet lan
ger vijf bruggen onafhankelijk
van elkaar open te doen. Stel dat
je op één punt een brugwachter
terug laat komen, dan onder
breek je het konvooi." De cen
trale brugbediening en de kon
vooivorming zorgen ervoor dat
de bruggen in vergelijking met
vijf jaar geleden in tijd dertig
procent minder open zijn voor
het scheepvaartverkeer. „Het
wegverkeer heeft dus meer tijd
gekregen om door te stromen."
NISSE - De gemeente Borsele
zet duizenden lieveheersbeest
jes in om bladluis te bestrijden.
De gemeente heeft jaren gele
den de gifspuit afgeschaft,
omdat daar ook de bijen van
stierven. Nu worden er lieve
heersbeestjes uit Californië ge
ïmporteerd. en in de bomen rond
het dorpsplein van Nisse losge
laten. Het idee kwam van een
bedrijf uit Baarn, dat het pro
ject ook begeleidt.
Het gaat voorlopig nog om een
proef. Als de lieveheersbeestjes
sneller eten dan de bladluizen
zich vermenigvuldigen, gaat de
gemeente de methode ook op
andere plaatsen gebruiken. Ook
de gemeente Goes is met een
dergelijk project bezig.
door Sheila van Doorsselaer
SLUIS - De pomphouders aan
de Zeeuws-Vlaamse grens ver
wachten dat ze binnenkort geen
inkomsten meer mislopen,
doordat Nederlandse automo
bilisten goedkoper tanken in
België. Zij hebben goede hoop
dat de nieuwe Belgische rege
ring nog voor het eind van het
jaar de benzineaccijnzen ver
hoogt, zodat het voor klanten
niet meer aantrekkelijk is om
over te lopen naar Belgische
pompen.
De pomphouders vroegen in
1997 nog om subsidie van de re
gering" in ruil voor de hogere
benzineaccijns. Dit zou het
prijsverschil met België com
penseren, maar dat werd afge
wezen. Voor de meeste van hun
collega's bij de Duitse grens
werd daarentegen wel een rege
ling getroffen, maar dit draait
de Europese Commissie van
daag weer terug, omdat de steun
in strijd is met de Europese re
gels.
Subsidie
Minister Zalm zette onder druk
van de Tweede Kamer 126 mil
joen gulden opzij, waar 633
tankstations bij de Duitse grens
aanspraak op konden maken.
Hiervan krijgen 183 stations
hun deel, maximaal 220.000
gulden, de rest van de
pomphouders krijgt niets, om
dat de Nederlandse autoriteiten
niet alle gevraagde informatie
aan de Europese Commissie
hebben verstrekt en omdat som
mige stations onderdeel zijn van
een concern. Deze olieconcerns,
zoals Shell, BP en Texaco, zou
den dan onevenredig veel subsi
die krijgen.
„Jammer voor onze collega's,
maar aan de andere kant is het
ook wel weer terecht", zegt R.
Boon, Zeeuws-Vlaamse woord
voerder namens de afdeling Be
langenbehartiging Takstations
van de BOVAG. „Wij hebben
lang genoeg actie gevoerd om
gecompenseerd te worden,
maar wij werden niet gehoord.
We zijn slecht weggekomen bij
onze regering en tot op de dag
van vandaag gaan Zeeuws-Vla
mingen nog in België tanken
omdat het daar goedkoper is.
Actie voeren hiertegen doen we
al niet meer. Dat heeft toch geen
zin."
Volgens Boon is er echter goed
nieuws te verwachten voor de
Zeeuws-Vlaamse pomphou
ders. Boon:,,Vanwege de dioxi
necrisis moet België hoge kos
ten gaan maken en dat geld
kunnen ze op een makkelijke
manier bij elkaar halen, name
lijk door het verhogen van de
benzineaccijnzen. Ik heb al tus
sen de regels door gelezen dat de
nieuwe Belgische regering ook
van plan is om deze maatregel
toe te passen. Waarschijnlijk
nog voor het eind van het jaar.
Plet zou mooi zijn als de Neder
landse prijzen dan lager zouden
zijn, maar al zijn ze gelijk aan de
Belgische, dan zijn wij ook al
heel blij."
JudithAugustijn(links)enAliceLeemkuil.„DehulpisveelbasalerdanhierinNederland." foto Willem Mieras
door Esme Soesman
OVEZANDE - Het zal best moeilijk zijn,
dat wel. Maar dat is geen reden om niet te
gaan. Judith Augustijn (24) uit Ovezande
en Alice Leemkuil (27uit Wolphaarts-
dijk vertrekken begin september voor vier
maanden naar India. Zij ruilen hun baan
van verpleegkundige in bet Vlissingse zie
kenhuis in voor vrijwilligerswerk in een
kleine polikliniek in Jagatpura.
Via de organisatie Horizon Holland is het
Zeeuwse tweetal op het spoor gekomen
van de kliniek, die gedreven wordt door de
Nederlandse Gerda Unnithan. Zij vertrok
veertig jaar geleden naar India en richtte
in 1995 - na haar pensionering - in eenka
mertje naast de garage van haar woning
een kliniek op.
Sinds 15 april van dit jaar is het zieken
huis uitgebreid en vernieuwd. Drie con
sultatiekamers, een kamer voor kleine
operatieve bevallingen, laboratorium,
apotheekj e en klein kantoort j e vormen te
zamen het complex. Het is één van de wei
nige medische voorzieningen waar men
sen van de deelstaat Rajasthan op terug
kruinen vallen. Mensen - en dan met name
vrouwen en kinderen - uit zo'n vijftien
dorpen komen met hun medische proble
men naar deze polikliniek toe.
De tafel in de woonkamer van Augustijn
in Ovezande ligt bezaaid met boeken over
dat grote land India en de gewoonten en
gebruiken van de inwoners. Beide ver
pleegkundigen, die respectievelijk sinds
1993 en 1995 aan het Vlissingse zieken
huis verbonden waren, bereiden zich drif
tig voor op de grote reis. Sinds begin juni
hebben ze een punt achter hun vaste
dienstverband gezet. De tijd tot het ver
trek naar India wordt gevuld met uitzend-
werk, een talencursus én heel veel lezen en
praten over de toekomstige werkplek.
Onrein
Er zal van hen, denkt het tweetal, vooral
kennis worden verwacht en voorlichting
aan de bevolking. „We zullen ook aanslui
ting moeten zoeken bij de leefwijze van de
mensen daar. Wat dat betreft kun je je ei
genlijk nauwelijks voorbereiden. Zij
staan heel anders tegenover bijvoorbeeld
dood. En voeten, zijn onrein, die mag je
niet aanraken. We weten nu wel het een en
ander, maar we zullen heus nog wel flaters
slaan."
Behalve het assisteren van de artsen bin
nen de muren van de kliniek, staat gr ook
veldwerk op het programma. Met een jeep
wordt een tocht langs dorpen gemaakt,
om mensen ter plaatse voor te lichten en in
te enten.
Augustijn en Leemkuil verwachten veel
armoede en viezigheid te zien en achten de
kans dat ze in hun werk frustraties onder
vinden best groot, Tenslotte is de bijdrage
die ze zelf kunnen leveren, maar een drup
pel op een gloeiende plaat. Aan de andere
kant:,Het werk is daar heel direct. Je hebt
minder materiaal en je moet meteen resul
taat boeken. De hulp is veel basaler dan
hier in Nederland."
Wat er na India volgt, is voor de twee ver
pleegkundigen nog een groot vraagteken.
Het enige wat zeker is, is dat Leemkuil
nog even doortrekt richting Fiji-eilanden
en Nieuw-Zeeland. Met partner overi
gens, want de partners van alletwee de
reizigers zijn van plan in december even
eens naar India te komen. Aangestoken
door het enthousiasme van de vrouwen
zijn zij inmiddels sponsorgelden aan het
binnenhalen, bedoeld om een computer te
kopen voor de kliniek. Belangrijk, zegt
het vrouwelijk duo. Ook de partners moe
ten tenslotte achter het buitenlandse ver
blijf staan. „En als ze er zelf geweest zijn,
kun je het met elkaar delen.
door Maurits Sep
MIDDELBURG De gemeente
besturen in Slovenië maken zich
zorgen over de kosten van de
aansluiting van hun land bij de
Europese Gemeenschap. Vol
gens commissaris van de konin
gin W. T. van Gelder vrezen de
SLUISKIL - De Bulgaarse
dansgroep Naiden Kirov geef-
top woensdag 21 juli om 20.00
uur een optreden in 't Meulengat
in Sluiskil.
De leden van de topgroep, af
komstig uit Russe in Bulgarije,
laten tijdens de avond alle dan
sen die zij op het repertoire heb
ben staan, zien in een avondvul
lend programma.
De gastheer van de dansgroep is
de plaatselijke Bonte Avond
Club (BAC), die dit jaar voor de
zesde keer in samenwerking
met het Internationaal Folklore
Festival van Sas van Gent een
folkloregroep uitnodigt voor
een optreden in Sluiskil.
Kaarten zijn te reserveren bij
"T. Benjaminsz. (0115-471806),
maar kunnen ook aan de zaal
worden gekocht.
CADZAND - Het Schwarzmeer
Don Kozakkenkoor verzorgt
zondag 25 juli om acht uur 's
avonds in de Nederlands Her
vormde Kerk van Cadzand een
optreden.
Geheel in de traditie van de in de
jaren dertig opgerichte Kozak-
kenkoren houdt het Schwarz
meer Don Kozakkenkoor de
sacrale zang van de Russisch-
orthodoxe kerk in ere.
Met hun schat aan geestelijke
liederen, hun natuurlijk krach
tige stemmen en hun opmerke
lijke zangtechniek zullen de
zangers het publiek twee urn-
lang betoveren met hun bijzon
dere stemgeluid.
Kaarten zijn in de voorverkoop
te verkrijgen bij de VW in Cad
zand en op de avond zelf aan de
deur.
lokale overheden dat zij over te
weinig geld beschikken om de
aan het lidmaatschap verbon
den verplichtingen na te komen.
Van Gelder acht de problemen
wel 'oplosbaar'.
Van Gelder was drie dagen in
Slovenië als lid van het Euro
pees Comité voor de Regio's.
Met een Zweeds en een Italiaans
lid informeerde hij de Sloveense
gemeentebestuurders over de
rol en de invloed die de Europe
se Commissie en het Europees
Parlement hebben op hun be
leid. Van Gelder: „Ik heb ons
provinciale milieubeleid als
voorbeeld gesteld. De helft
daarvan wordt bepaald door
Europese regels. Maar we heb
ben ze ook gewezen op de subsi
dies die beschikbaar zijn voor
de armere landen."
De boodschap is goéd overgeko
men, stelde Van Gelder maan
dag na thuiskomst tevreden
vast. Maar er is ook wat zorg
blijven hangen. „Slovenië is een
klein land, met twee miljoen in
woners. Hoewel het gemiddeld
bruto jaarinkomen net boven
het Europees gemiddelde ligt,
maken de bestuurders zich zor
gen over de vraag of zij aan de fi
nanciële verplichtingen jegens
Europa kunnen voldoen." Van
Gelder vertrouwt erop dat dat
zal lukken. Portugal heeft de
zelfde problemen gekend en
heeft die ook goed doorstaan,
stelt hij vast.
Ervaringen
Volgens de Zeeuwse commissa
ris heeft Slovenië wel de steun
nodig van de andere lidstaten.
„Ik hecht eraan dat er niet
slechts een verticale relatie is,
van de Europese Commissie, via
de landsregering naar de regio
nale en uiteindelijk de lokale
overheden. Er moet ook een ho
rizontale relatie zijn, tussen de
regio's onderling. Slovenië, en
andere pas toegetreden landen
als Polen en Cyprus, kunnen
met name profiteren van de er
varingen van bijvoorbeeld
Zweden, Finland en Oostenrijk,
die hen als laatsten voorgin
gen."
Het Sloveense enthousiasme
over 'Europa' is in elk geval
groot, merkte Van Gelder. „Gro
ter dan bij ons. Wij zien het nog
vaak als een bureaucratisch ge
heel. Zij willen er graag bij ho
ren. De Europese Gemeenschap
is voor hen eenmiddel om deel te
worden van het Westerse Euro
pa."
door René Schrier
GOES - De Ondernemers Orga
nisatie Goes (OOG) blijft be
zorgd over de mogelijke vesti
ging van een dumppaleis,
ookwel outlet centrum ge
noemd, of dat nu in Goes is of in
Sas van Gent.
Nu het er na uitspraken van ge
deputeerde J. G. van Zwieten
naar uitziet dat de kansen voor
Goes zo goed als verkeken zijn,
ten gunste van Sas van Gent wil
dat niet zeggen dat voor de Goe
se ondernemers alle kou uit de
lucht is.
In de nieuwste uitgave van het
mededelingenblad schrijft het
bestuur van het OOG dat vesti
ging in Sas van Gent verplaat
sing is van het probleem.
De afstand tussen Goes en Sas
van Gent is na het gereedkomen
yan de Westerscheldetunnel
niet veel groter dan de afstand
tussen Goes en bijvoorbeeld
Middelburg of Vlissingen en
Bergen op Zoom. Het OOG-be-
stuur is het met het college van
burgemeester en wethouders
eens dat een vestiging van zo'n
dumppaleis binnen een straal
van veertig kilometer van Goes
ernstige gevolgen zou kunnen
hebben.
Alert
Het OOG-bestuur is dan ook
van plan alert en betrokken te
blijven bij de discssies over het
dumppaleis, ook als het initia
tief zich volledig naar Sas van
Gent verplaatst.
Omdat de projectontwikkelaar
die het dumppaleis in Goes wil
realiseren zijn eigen onderzoek
nog niet heeft gepresenteerd
heeft het OOG gegevens uit een
onderzoek in Sas van Gent ver
taald naar de Goese situatie.
Daaruit blijkt dat bij een even
tuele vestiging van een dump
paleis in Goes het aanbod aan
winkeloppervlakte in de per
soonlijke verzorging met 60
procent wordt uitgebreid. In de
kledingbranche zou het winkel
oppervlak met 124 procent wor
den uitgebreid, in de schoenen
branche met 70 procent, in de
juweliersbranche met 110 pro
cent, het aantal vierkante me
ters huishoudelijke artikelen
met 75 procent, in de sfeer van
sport- en warenhuis zou er 115
procent bijkomen.
Kannibalisme
In totaal zou het winkelappa
raat van Goes qua oppervlakte
bijna verdubbelen, erzouname-
lijk 95 procent bijkomen. In dat
kader heeft het OOG het in de
nieuwsbrief over kannibalisme
op bestaande winkelvoorzie
ningen.
Overigens realiseert het OOG
zich dat Goes als vestigings
plaats voor een zogenaamd out
let centrum nog niet helemaal
van de baan is, al lijkt Sas van
Gent de beste kaarten te heb
ben. Vooralsnog gaat het OOG
er vanuit dat de procedure in
Goes verder gaat, zolang de ge
meente en of de projectontwik
kelaar niet van de verdere pro
cedure of planvorming afzien.
door Ab van derSluis
VLISSINGEN - De oude gebou
wen van de Centrale Zeeland
(CZ) aan het Kanaal door Wal
cheren in Vlissingen gaan tegen
de vlakte. De elektriciteitscen
trale werd op 1 juni 1987 buiten
gebruik gesteld. De opwek-
kingsfabriek was niet meer no
dig, nadat er in Borssele naast
de kern- ook een nieuwe kolen
centrale kwam. De CZ werd in
1954 in gebruik gesteld. Sinds
1980 f ungeerde de Vlissingse fa
briek als reservecentrale.
De sloop van de centrale begon
feitelijk in 1989. Toen werd zes
honderd kubieke meter asfalt
verwijderd uit de turbines, ge
neratoren en de ketels. Een jaar
later vielen de ketels, het pomp-
gebouw, de plaatstalen uitbrei
ding en het koelwatergebouw
ten prooi aan de sloophamer.
Het spectaculairste deel van de
sloop vond plaats in november
1990. Toen werd onder massale
belangstelling de twee 125 me
ter hoge schoorstenen met ex
plosieven tot ontploffing ge
bracht. Het ketelhuis bleef in
gebruik als opslaggebouw.
Na oplevering van het terrein
gaat de gemeente Vhssingen
aan de slag om op de locatie de
infrastructuur aan te leggen
voor een technopark,